Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Samsung Omnia HD *

1004 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Kommer du att köpa Omnia HD? (97 medlem(mar) har röstat)

Vill du ha den?

1. Ja, självklart. Den är ju bäst! (59 röster [60.82%])

Procent av omröstning: 60.82%

2. Nej, den är för dyr (38 röster [39.18%])

Procent av omröstning: 39.18%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 18 juli 2009 - 13:05

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1 193 inlägg
  • 0

Ingen som kan svara på hur Samsungs PC Suite står sig mot Nokias motsvarande, är det bara en brandad version av Nokias numera riktigt bra program eller något samsung gjort själva, och hur väl fungerar det då?

Kommer inte ihåg hur nokias är, länge sen jag använde det. Men PC studio funkar kanon. Du ser dom senaste sms när du kopplar in den. Du kommer åt allt relativt enkelt och överföringar är hur enkelt som helst. Inga större skillnader mot nokias vad jag minns.

Postad 18 juli 2009 - 17:17

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Köpte en Omnia HD idag.... så nu är man med i klubben :-)
Köpte den på elgiganten i Barkaby... dom prutade ner den från 7800:- ner till 6990:- dvs samma som media markt :-)
Så då slapp man köpa den på nätet och fick endå ett bra pris... typckte jag i alla fall :-)

Nu ska jag bara uppdatera den.... efter den är laddad... suck.

//Micke

Postad 18 juli 2009 - 17:40

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Hur är det eg med TouchWiz, är det något slags skal till symbian på samma sätt som TouchFlo är det till Windowsmobiler? Och om det är det, kan man då, om man nu av någon anledning skulle vilja det, stänga av det och då få typ en vanlig Nokiatelefon?

Postad 18 juli 2009 - 19:00

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Det ryktas tydligen om en ny uppdaterad Omnia HD:
http://www.samsungom...-get-re-launch/

Postad 18 juli 2009 - 19:13

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Inte menat att presentera någon egen åsikt utan för att jag själv står i valet och kvalet, vad anser ni gör att man bör välja en Samsung HD över en iPhone 3GS, om man bortser från lite mer difusa saker som pris, tillgänglighet osv. Telefonerna känns väldigt lika, vilket så klart inte är en tillfällighet. iPhone känns ju som det säkra beprövade valet, samtidigt som Omnia HD kanske har ett litet tekniskt övertag.

Postad 18 juli 2009 - 19:25

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Inte menat att presentera någon egen åsikt utan för att jag själv står i valet och kvalet, vad anser ni gör att man bör välja en Samsung HD över en iPhone 3GS, om man bortser från lite mer difusa saker som pris, tillgänglighet osv. Telefonerna känns väldigt lika, vilket så klart inte är en tillfällighet. iPhone känns ju som det säkra beprövade valet, samtidigt som Omnia HD kanske har ett litet tekniskt övertag.

Mitt tips är att du börjar med att kolla My Symbian, All About Symbian samt Handango för att få en bild av programutbudet och vad som finns.

Därefter kan du börja fundera på om dessa program är tilltalande eller ej.

Det finns en hel del bra program för S60v3/v5 - dock flaggar jag för att det är brist på PDA-inriktade program. Det som finns är mer åt smartphonehållet - och som sådana är de utmärkta. Därför bör du fundera igenom vilka programtyper som är intressanta och kolla programbutikerna.

Valet mellan en iPhone och en Omnia HD känns mycket som ett plattformsval och därför bör du undersöka programmen närmare.

Personligen hade jag sannolikt valt Omnia HD för mediafunktionerna såsom kameran. Men fundera noga vad du vill ha ut av den. Är det en handdator du är ute efter har jag en känsla av att iPhone till viss del kan dra ett längre strå i vissa avseenden. Dock ser jag WM som en bättre plattform för handdatorer.

Omnia HD är mycket bra men man bör alltså inte vara ute efter en handdator i första hand för att välja den, är det däremot en multimediatelefon man är ute efter är den helt rätt.

Postad 18 juli 2009 - 19:56

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Blir inte riktigt klok på dessa widget som finns till Omnia HDn, iaf de som är standard. Många känns ju som om de snarare är shortcuts till ett program än något annat. T.ex. kalkylatorwidgeten man kan dra in till skrivbordet kan väl omöjligt vara något annat än en länk till programmet, och isf är det ju eg inga widgets alls, för en widget ska väl vara ett litet program i sig. När jag snabbt jämfört med N97an i affärer så är den spontana känslan att N97an har ett användbar aktiv startskärm med användbara widgets, medan Omnia HD mest har ett färgglatt skrivbord med ikoner men eg ingen aktiv startskärm alls.

Men samtidigt undrar jag om det verkligen kan vara så, iom att det ju är samma OS i grunden? Är widgets normalt enhetsspecifika eller kan en widget skriven för t.ex. en N97a köras på en Omnia HD och att man på denna även kan få en liknande startsida som på N97an? På t.ex. denna sida finns ju en liten bild som antyder detta, http://www.samsungom...-get-re-launch/. Gissningsvis kommer Nokia under åtminstone ett par år till ha en högre marknadsandel än Samsung, och N97an lär säkert sälja mer än Omnian iom att den är ett lite säkrare val och dessutom billigare, så om man som tillverkare måste anpassa sina widgets känns det som större chans/risk att man väljer nokias modeller....tror jag....

Med risk att reta upp folk, jag kan fortfarande inte skaka av mig känslan av att Omnia HDn är en avancerad häftig nöjespryl medan t.ex. en N97a verkar vara mer seriös men ändå erbjuda de grundläggande nöjesfunktionerna man vill ha. Rätt eller fel?

Redigerat av Unregistered1413, 18 juli 2009 - 20:02.

Postad 18 juli 2009 - 20:10

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Samsung använder sitt eget gränsnitt Touchwiz till sin startskärm. Det kräver särskilda Touchwiz-widgets och är alltså inte samma saker som N97 har.

Skulle jag välja mellan N97 och Omnia HD vinner Samsung. N97 har inte mycket nytt att komma med jämfört med E90 medan Samsung Omnia HD är ett steg framåt med betydligt kraftfullare processor, HD-videokamera o.s.v.

Enda nackdelen är avsaknaden av tangentbord.

Postad 18 juli 2009 - 20:26

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Samsung använder sitt eget gränsnitt Touchwiz till sin startskärm. Det kräver särskilda Touchwiz-widgets och är alltså inte samma saker som N97 har.

Misstänkte det, och då känns det rimligt att anta att tillgången på användbara widgets kanske inte är så mkt som man hoppats, även om jag gärna har fel. Att Omnian har bättre hårdvara än N97an är väl inget snack om, men som en viss fruktmärkt telefon bevisat senaste åren så är det summan av hård- och mjukvara som utgör det totala resultatet, vilket kanske ger N97an en chans ändå. Men jag kanske har fel om min oro gällande Samsung widgetar, och att det ine bara är en massa "plojgrejer"? Jag har gärna fel i denna fråga!

När ämnet ändå är uppe, har alla telefontillverkare egna system för widgets eller finns det en Symbian standard, som då rimligtvis används även av Nokia som väl äger Symbian och är dess största kund?

Redigerat av Unregistered1413, 18 juli 2009 - 20:28.

Postad 18 juli 2009 - 20:50

Tobias 74
  • Tobias 74
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har en fråga ni kanske kan hjälpa mig med. Min OHD har börjat släcka skärmen även när jag kör navigatorprogrammet. Känns väldigt irriterande att det efer 1 minuter blir svart och skärmen låst. Jag har provat att stänga av automatlåset men hittar inte hur man stänger av funktionen att skärmen släcks ner. Hittar bara där man kan ändra hur lång tid det tar. 15s till 10 minuter.
det lustiga är att första gångerna jag använda rout 66 släktes inte skärmen ner. Någon som kan vara till hjälp?

Postad 18 juli 2009 - 22:20

Unregisteredfa771986
  • Unregisteredfa771986
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hej igen!

Jag var tvungen å gå in å ändra administratör för just samsung pc studion´s, nu så har jag uppdaterat telefonen!

Men tack endå!

Jag har samma problem. Hur löste du detta?

Postad 18 juli 2009 - 22:24

360hackern
  • 360hackern
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag har en fråga ni kanske kan hjälpa mig med. Min OHD har börjat släcka skärmen även när jag kör navigatorprogrammet. Känns väldigt irriterande att det efer 1 minuter blir svart och skärmen låst. Jag har provat att stänga av automatlåset men hittar inte hur man stänger av funktionen att skärmen släcks ner. Hittar bara där man kan ändra hur lång tid det tar. 15s till 10 minuter.
det lustiga är att första gångerna jag använda rout 66 släktes inte skärmen ner. Någon som kan vara till hjälp?

Har samma problem o undrar vad man ska göra, nu har jag så den inte släcks alls o det är ju inte bättre det, drar ju batteri som tusan då ;)

Postad 19 juli 2009 - 08:01

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Hur är det eg med TouchWiz, är det något slags skal till symbian på samma sätt som TouchFlo är det till Windowsmobiler? Och om det är det, kan man då, om man nu av någon anledning skulle vilja det, stänga av det och då få typ en vanlig Nokiatelefon?

Om du inte vill använda widgets på startskärmen så kan du istället välja "Finger use" där du kan skapa egna små genvägar högst upp på skärmen eller så kan du välja "Låg" (Basic) där skärmen är mer ren.
Jag använder "Låg" eftersom det tilltalar mig mest, men det är en smaksak.

När jag bytt tema så ändrar jag även i inställningarna att ingen egen bakgrundsbild ska vara aktiv, utan det är "Standard" som ska gälla. (Standard=den bild som finns i temat som man valt ska aktiveras istället för egen vald bild.)

Redigerat av crest, 19 juli 2009 - 08:02.

Postad 19 juli 2009 - 09:05

Tobias 74
  • Tobias 74
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Har samma problem o undrar vad man ska göra, nu har jag så den inte släcks alls o det är ju inte bättre det, drar ju batteri som tusan då ;)

Hur har du ställt in den så den inte släcks ner alls? Vart gör man det?

Postad 19 juli 2009 - 09:26

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Misstänkte det, och då känns det rimligt att anta att tillgången på användbara widgets kanske inte är så mkt som man hoppats, även om jag gärna har fel. Att Omnian har bättre hårdvara än N97an är väl inget snack om, men som en viss fruktmärkt telefon bevisat senaste åren så är det summan av hård- och mjukvara som utgör det totala resultatet, vilket kanske ger N97an en chans ändå. Men jag kanske har fel om min oro gällande Samsung widgetar, och att det ine bara är en massa "plojgrejer"? Jag har gärna fel i denna fråga!

När ämnet ändå är uppe, har alla telefontillverkare egna system för widgets eller finns det en Symbian standard, som då rimligtvis används även av Nokia som väl äger Symbian och är dess största kund?

Jag har inte undersökt tillgången för just Touchwiz men eftersom Samsung använder den "widgetplattformen" i flera modeller med olika OS (eget system, Symbian, WM) upplever jag inte att det är något problem, tvärtom.

Som sagt, Samsung Omnia HD har så pass mycket godis att den är mer köpvärd än N97. Personligen anser jag i.s.f att E90 Communicator är en - sett till helheten - mer funktionell och robust produkt hos Nokia. Dessvärre är det så att N97 inte känns som direkt uppgradering jämfört med den två år gamla E90.

Samsung Omnia HD är betydligt mer intressant.

Ytterligare ett alternativ är att vänta på Nokias kommande N900 "Rover". En Maemo (Linuxplattform) modell med ett gränsnitt kallat Hildon (samma som N800/810). Helt klart en intressant modell och mer värdig konkurrent till Omnia HD.

Postad 19 juli 2009 - 09:50

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Om du inte vill använda widgets på startskärmen så kan du istället välja "Finger use" där du kan skapa egna små genvägar högst upp på skärmen eller så kan du välja "Låg" (Basic) där skärmen är mer ren.
Jag använder "Låg" eftersom det tilltalar mig mest, men det är en smaksak.

När jag bytt tema så ändrar jag även i inställningarna att ingen egen bakgrundsbild ska vara aktiv, utan det är "Standard" som ska gälla. (Standard=den bild som finns i temat som man valt ska aktiveras istället för egen vald bild.)

Grejen är att jag eg gillar widgets, men av det jag sett så här långt av Omnia HDn så är medparten av de så kallade widgetsen inte alls det, utan bara passiva ikoner som är genvägar till program, och det är ju nåt helt annat. Hur fungerar "låg", är det en mer ren startskärm med riktiga widgets tro, typ Nokia N97? Är sugen på Omnian, men samtidigt lite tveksam till att det känns lite väl mkt leksak, med en massa häftiga färger och ikoner men med lite tveksam nytta.

Postad 19 juli 2009 - 09:55

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Jag har inte undersökt tillgången för just Touchwiz men eftersom Samsung använder den "widgetplattformen" i flera modeller med olika OS (eget system, Symbian, WM) upplever jag inte att det är något problem, tvärtom.

Som sagt, Samsung Omnia HD har så pass mycket godis att den är mer köpvärd än N97. Personligen anser jag i.s.f att E90 Communicator är en - sett till helheten - mer funktionell och robust produkt hos Nokia. Dessvärre är det så att N97 inte känns som direkt uppgradering jämfört med den två år gamla E90.

Samsung Omnia HD är betydligt mer intressant.

Ytterligare ett alternativ är att vänta på Nokias kommande N900 "Rover". En Maemo (Linuxplattform) modell med ett gränsnitt kallat Hildon (samma som N800/810). Helt klart en intressant modell och mer värdig konkurrent till Omnia HD.

Nu var det iof inte igår jag såg en E90, men jag har för mig att den var en jättetegelsten samt att den var grymt långsam, eller var det föregångarna? Måhända kanske en fråga som med fördel besvaras i N97 tråden även fast det inte direkt rör N97an, då gärna även med en kommentar om när N900 kan vara tillgänglig, inget jag hört om är direkt nära?

Håller helt med om att Omnian är spännande, men är som sagt lite orolig att det bara är en leksak, det jag sett av den så här långt antyder detta, mycket koola widgets och teman som inte riktigt har en funktionalitet som motsvarar förväntningarna. AV de widgets jag kunde se i affären så var det eg bara klockan som kändes användbar...men jag hoppas att jag missade en massa då.

Vart är bra ställen att se de samsungwidgetar som finns?

Postad 19 juli 2009 - 10:12

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Grejen är att jag eg gillar widgets, men av det jag sett så här långt av Omnia HDn så är medparten av de så kallade widgetsen inte alls det, utan bara passiva ikoner som är genvägar till program, och det är ju nåt helt annat. Hur fungerar "låg", är det en mer ren startskärm med riktiga widgets tro, typ Nokia N97? Är sugen på Omnian, men samtidigt lite tveksam till att det känns lite väl mkt leksak, med en massa häftiga färger och ikoner men med lite tveksam nytta.

När man har valt "Låg" så finns det inga widgets överhuvutaget. Finns bara de vanliga genvägarna längst ner som man inte kan ändra.

Jag har tidigare postat en bild på min startskärm, men postar om den så du kan se hur det ser ut om man har valt "Låg."

https://www.minhembi...c_id=301143.jpg

Postad 19 juli 2009 - 10:21

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

När man har valt "Låg" så finns det inga widgets överhuvutaget. Finns bara de vanliga genvägarna längst ner som man inte kan ändra.

Ok, då är det alltså precis som du skriver, widgetsen är helt avstängda och man får en "död" startskärm. Har samsung missat något här eller är det bara jag som tycker att en aktiv startskärm a la Nokia N97 (m.fl.), Windows Mobile etc. är riktigt bra att ha?? Jag kan bara inte skaka av mig känslan av att denna telefon har fantastisk hårdvara men att mjukvaran inte riktigt hänger med.

Redigerat av Unregistered1413, 19 juli 2009 - 10:23.

Postad 19 juli 2009 - 10:27

fredde_
  • fredde_
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Ingen som kör Handy Shell på sin Omnia HD?
Det är ju lite mer åt en aktiv startskärm som inprowise2 efterfrågar.

Hittade en bild som visar hur det ser ut (synd på den hiskeliga fonten för klockan):
Postad bild

Postad 19 juli 2009 - 10:32

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Lite tips om ni inte redan känner till genvägar som finns på startskärmen:

Klickar ni på datumet högst upp så får ni fram en meny som innehåller "Öppna Kalender" samt att man kan byta profil samt sätta telefonen i Offline.

Klickar man på minneskort symbolen så syns tiden, men längst till vänster i rutan som öppnas finns en ikon som är tryckbar som tar dig direkt in i "Anslutningar."

Klickar man på klockan uppe i vänstra hörnet på startkärmen så kan man ställa in alarmet.

Redigerat av crest, 19 juli 2009 - 10:34.

Postad 19 juli 2009 - 10:38

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1 193 inlägg
  • 0
Nån som vet någon bra sida med teman till HDn? Ska vara gratis. Betalar inte för att telefonen ska se snygg ut.. Gärna som man kan gå in via telefonen och ladda ner direkt till mobilen.

Postad 19 juli 2009 - 10:41

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Nån som vet någon bra sida med teman till HDn? Ska vara gratis. Betalar inte för att telefonen ska se snygg ut.. Gärna som man kan gå in via telefonen och ladda ner direkt till mobilen.

Du hittar teman hos bl.a dailymobile.se

Postad 19 juli 2009 - 11:06

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Nu börjar det ju likna nåt! Har bara sett bilden men spontant känns det MYCKET mer användbart än Samsungs egna plojgrejer som känns mest 80-tal tycker jag. Finns det fler liknande skalprogram som fungerar på Omnia HD?

Hur är det föresten med textinmatning på denna telefon, tidigare erfarenheter av softkeyboards har inte varit några framgångssagor, det är helt enkelt inte samma känsla som med knappar. Och Omnian är ju inte multitouch vilket rimligtvis bör innebära att man måste pausa mellan knapptryckningarna, dvs om man hinner trycka ner en knapp innan man hunnit släppa nästa så blir det konstiga symboler...

Postad 19 juli 2009 - 12:12

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1 193 inlägg
  • 0

Hittade en bild som visar hur det ser ut (synd på den hiskeliga fonten för klockan):
Postad bild

Prova 14 dagar: trailversion

Fungerar ganska bra. Väder funktionen är grym. Men den ska ju uppdateras lite då och då. Sen hittar jag inte gpsen på någon knapp.. (Finns ju i vanliga menyn, men borde finnas i shell menyn också) :P Inget jag skulle lägga en massa pengar på iaf. Kostar ju en bra bit över 300kr för ett år!

Redigerat av Megaman1, 19 juli 2009 - 12:57.

Postad 19 juli 2009 - 14:09

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Det verkar cirkulera många rykten på nätet om att Samsung ska sluta sälja Omnia HDn, alternativt ersätta den med någon annan liknande telefon. Någon som vet mer vad det handlar om och om det är nån substans i det hela?

EDIT: Hittade en tråd som handlar om just detta:
http://www.symbian-f...p=489658#489658

Redigerat av Unregistered1413, 19 juli 2009 - 14:21.

Postad 19 juli 2009 - 15:58

qungen
  • qungen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

du kan ändra det när gpsen är igång så tryck på den röda fyrkantiga symbolen i nedre vänster hörn gå in på inställningar där finns det med att ändra om den ska vara på hela tiden eller lite andra alternativ

Postad 19 juli 2009 - 18:06

Tobias 74
  • Tobias 74
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

du kan ändra det när gpsen är igång så tryck på den röda fyrkantiga symbolen i nedre vänster hörn gå in på inställningar där finns det med att ändra om den ska vara på hela tiden eller lite andra alternativ

Tackar och bockar! :P

Postad 19 juli 2009 - 18:53

CEdlund
  • CEdlund
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Har ni märkt något med Kontakter? I min så har jag att den sorterar efter efternamnen. Eftersom jag heter Edlund så finns det flera Edlund i mina kontakter men enligt telefonen så kommer Martin före Lotta! Ganska irriterande.

Postad 19 juli 2009 - 21:49

roberthex
  • roberthex
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Har ni märkt något med Kontakter? I min så har jag att den sorterar efter efternamnen. Eftersom jag heter Edlund så finns det flera Edlund i mina kontakter men enligt telefonen så kommer Martin före Lotta! Ganska irriterande.

när du är inne i kontakter, tryck val, och rull ned till inställningar, där kan du välja om förnamn eller efternamn ska komma först..

Postad 19 juli 2009 - 22:08

CEdlund
  • CEdlund
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

när du är inne i kontakter, tryck val, och rull ned till inställningar, där kan du välja om förnamn eller efternamn ska komma först..

Jo, det vet jag. Men jag vill ha via efternamnen och när efternamnen är lika så går man ju efter förnamnen. Det funkar men dock inte alltid eftersom Martin kommer före Lotta (båda Edlund).

Postad 19 juli 2009 - 23:04

arathorn
  • arathorn
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Efter kontakt med TRE så kan jag berätta att dom kommer inte ta in Omnia HD i sitt sortiment för dom anser den för dyr och satsar därför på andra modeller.

Postad 19 juli 2009 - 23:09

fredde_
  • fredde_
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Prova 14 dagar: trailversion

Fungerar ganska bra. Väder funktionen är grym. Men den ska ju uppdateras lite då och då. Sen hittar jag inte gpsen på någon knapp.. (Finns ju i vanliga menyn, men borde finnas i shell menyn också) :P Inget jag skulle lägga en massa pengar på iaf. Kostar ju en bra bit över 300kr för ett år!

På fliken med genvägar kan du ju lägga in en till gps (du har tre flikar: startskärm, genvägsskärm, och kontaktskärm).

Postad 20 juli 2009 - 02:34

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Någon som kan kommentera hur väl onscreen tangentbordet fungear på denna modell, både gällande T9 och QWERTY (som väl bara finns i landskapsläge?). Hur är det med ordlista för T9, lika uselt som på nokias "toppmodeller" och helt utan stöd för t.ex. smileys? Finns å, ä och ö på egna knappar eller måste man in i symbollistor och annat och leta? Kan T9 tangentbordet användas med en hand eller är telefonen för stor för att få grepp då? Finns några motsvarande smarta tangentbordsfunktioner som på iPhone, som ordrättning? Känner att min största invändning mot denna telefon är just en oro för textinmatningen. Har inga planer på att skriva några längre romaner, en använder SMS mycket och vill kunna skriva korta email också utan besvär.

Är det föresten någon som har bilder eller ännu hellre video av Omnia HDn med något annat grafiskt tema än det som är default, och som jag personligen tycker ser ut som något gjort av en 12 åring för en 12 åring, och som jag skulle tycka var pinsamt att visa upp på affärsmöten och annat. Tycker att designen på själva telefonen redan är på gränsen, speciellt jämfört med N97 och iPhone, och "Wargames" temat gör tyvärr inget för att mildra det. Kalla mig gärna gammal och grinig men det är min absoluta åsikt :P

Känner att jag för stunden har lite svårt att komma på varför jag ska ha en Omnia HD isf en iPhone 3GS, hjälp mig gärna med bra argument!

Redigerat av Unregistered1413, 20 juli 2009 - 02:47.

Postad 20 juli 2009 - 08:47

Unregisteredfa771986
  • Unregisteredfa771986
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hur gör jag för att ladda film från datorn till telefonen??
Och vilka format kan jag se i telefonnen?
Vad finns det för gratisprogram för konvertering av format?
Mvh John

Postad 20 juli 2009 - 09:48

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1 193 inlägg
  • 0

Hur gör jag för att ladda film från datorn till telefonen??
Och vilka format kan jag se i telefonnen?
Vad finns det för gratisprogram för konvertering av format?
Mvh John

Bara testat xvid och det funkar kanon, bara att lägga in. Kan även lägga till textning.
Jag kopierade och klistrade bara in mina filmer i masslagring och i Samsung mappen i telefonen. Tror telefonen hittar dom var du än lägger dom. Du kan ju även använda PC studio.

Redigerat av Megaman1, 20 juli 2009 - 09:49.

Postad 20 juli 2009 - 10:55

CEdlund
  • CEdlund
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Bara testat xvid och det funkar kanon, bara att lägga in. Kan även lägga till textning.
Jag kopierade och klistrade bara in mina filmer i masslagring och i Samsung mappen i telefonen. Tror telefonen hittar dom var du än lägger dom. Du kan ju även använda PC studio.

Ursäkta en fråga från en amatör. Kan man lägga in ett avsnitt av tex Seinfeld som jag har på DVD eller är de spärrade. Om spärr, kan man komma förbi den?

Postad 21 juli 2009 - 10:16

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1 193 inlägg
  • 0

Ursäkta en fråga från en amatör. Kan man lägga in ett avsnitt av tex Seinfeld som jag har på DVD eller är de spärrade. Om spärr, kan man komma förbi den?

Nej det är väldigt krångligt om det nu går. Har ju med kopieringsskyddet att göra. Kan ju inte gå in på en dvd och kopiera och klistra precis.. ;-) Tycker det är dåligt då det faktiskt gör att folk laddar ner det istället trots att man har den på skiva och vill använda den. Men jag är inget proffs alls på kopieringsskyddat matrial.

Postad 21 juli 2009 - 10:21

Unregisteredfa771986
  • Unregisteredfa771986
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Tackar!
Exakt hur går jag till väga via PC-suite då?
Mvh John

Postad 21 juli 2009 - 12:17

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Hittade en bug!!

Jag kom på den smarta iden att be min fru hålla i sin mobil i ena handen och vår trådlösa hemma telefon i andra
och sen tog jag ett kort av henne.

Sen valde jag det kortet i fotokontakterna... ni vet man drar fingret från vänster till höger på skärmen.
Jag gjorde en ruta runt hem telefonen och kopplade hem nummret till den rutan sen gjorde jag en till ruta i samma bild runt hennes mobil och kopplade den till hennes mobil nummer i samma kontakt.

Men telefonen fattade inte att jag hade valt olika nummer på dom olika bilderna... den tog samma nummer hela tiden.
Efter ytterligare tester konstaterade jag att den alltid tar mobilnummret till fotokontakten även om man väljer hem nummret. Men om man tar bort mobil nummret i hennes vanliga kontakt så kan man använde hem nummret i fotokontakten, men så fort jag lägger tillbaka mobil nummret så ändras det i fotokontakten på dom båda rutorna.

Jag ringde till Samsung supporten och dom konstaterade samma fel.
Dom hade ingen lösning på problemet.

Lite irriterande på en bra funktion.

//Micke

Postad 21 juli 2009 - 12:19

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Ja, Det går och det är enkelt!
Jag har själv t.ex DVDer med musikvideos (samlings skivor) som inte har kryptering och dessa får man alltså lagligen ta backup på.
Det som är förbjudet enligt lag är att knäcka kopieringsskyddet och hur man går tillväga och bryter mot lagen är inget som jag ens kommer att skriva om här.

Jag använder ett gratis program för att välja ut de musikvideos som jag vill plocka ut från DVD skivan och sedan använder jag DivX 7 Converter med ett plugin (som INTE är gratis) som kan konvertera VOB filerna till DivX formatet.
Jag har inställningen för "Home Theater" (inte Mobile) eftersom Omnia HD helt galant klarar av att spela den profilen.

Gratis programmet som gör att man kan ta backup på sina DVDer som inte är låsta och inte är krypterade kommer jag inte heller att länka till här, eftersom det programmet även har en förmåga att gå förbi DVDer med kopieringsskydd om man är ute efter det. :)

Men som sagt: Visst går det att få över sina DVD skivor - eller utvalda delar av skivan - till Omnia HD. :)

Redigerat av crest, 21 juli 2009 - 13:02.

Postad 21 juli 2009 - 12:23

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Tackar!
Exakt hur går jag till väga via PC-suite då?
Mvh John

Anslut telefonen med USB kabeln och välj alternativet Masslagring när telefonen kopplas ihop med datorn.
Kopiera sedan filmerna/musiken/bilderna du har på datorn till telefonens Masslagring på 16GB.
Det alternativet går snabbare att få över filerna eftersom telefonen blir som en extra hårddisk på din dator där du kan skyffla filer fram och tillbaka.

Annars kanske du har minneskortläsare i din dator: Sätt i minneskortet (i en adapter om det krävs) och flytta över filer den vägen. Går riktigt fort!

Postad 21 juli 2009 - 13:32

Unregistered03ac370c
  • Unregistered03ac370c
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
När man går "masslagringsvägen" för att föra över data skippar man väl konverteringsdelen som sätter igång om man droppar dom på telefonen i PC-Studio... försökte föra över en film som komprimerats i MKV men det gillade inte telefonen... kanske kan man ladda in någon codec?

:MKV är filändelsen för Matroska-filer. Matroska (MKV) är ett så kallat container-format som utvecklas under öppen källkod och som på senaste tiden blivit väldigt populärt för film i hög upplösning – exempelvis Full HD. Många väljer att komprimera sina filmer i MKV istället för tidigare så vanliga AVI och Mpeg-4.

Postad 21 juli 2009 - 13:39

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

När man går "masslagringsvägen" för att föra över data skippar man väl konverteringsdelen som sätter igång om man droppar dom på telefonen i PC-Studio... försökte föra över en film som komprimerats i MKV men det gillade inte telefonen... kanske kan man ladda in någon codec?

:MKV är filändelsen för Matroska-filer. Matroska (MKV) är ett så kallat container-format som utvecklas under öppen källkod och som på senaste tiden blivit väldigt populärt för film i hög upplösning – exempelvis Full HD. Många väljer att komprimera sina filmer i MKV istället för tidigare så vanliga AVI och Mpeg-4.

Har du en MKV fil så borde du kunna konvertera om filen till DivX genom DivX Converter 7 Pro.
Jag ska ta och testa själv nu, återkommer när det är klart.

Edit 1 Omnia HD i sig läser inte .mkv filer, så en konvertering behövs.
Håller på med konverteringen av ett TV-avsnitt nu.

Edit 2:
Jag har fått lite strul med datorn/programmet. Konverteringen fortlöpte som den ska, men när själva DivX filen skulle skapas fick jag bara felmeddelandet att "DivX Converter har slutat att fungera".
har provat flera gånger och får samma meddelande i samma situation,

Provade dock att konvertera en .vob fil (musikvideo som jag plockat ut från en skiva) och där slutfördes skapandet av DivX filen.

Jag ska skriva till DivX supporten och fråga vad som är felet... om ingen annan av er kan ha en aning om vad som ska strular.
DivX Converter (7) ska kunna hantera .mkv filer och jag har dessutom Pro versionen och även köpt till plugin för mpeg2 och vob filer.

Redigerat av crest, 21 juli 2009 - 16:25.

Postad 22 juli 2009 - 08:53

MissJO
  • MissJO
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej hej alla

jag har grym beslutsångst. Har en Samsung UT men är inte helnöjd... hade en iPhone en gång och är helsåld... men kameran i den är så usel så man gråter haha, inte riktigt men om ni förstår. Funderar helt klart på Omnia HD men här inne sitter ju ni som är väldigt inne på kanske lite lätt avancerade funktioner än jag behöver... kommer ex inte kolla allt för mycket film. MEN ni som har den vad tycker ni om den, får inget grepp om batteritiden, för samsung är lite sisådär när det kommer till det ( av erfarenhet iaf) och hur är den vad gäller skärmen?? respons på tryck mm??

Jaa allt ni kan komma på. Hade vart väldigt tacksam för hjälp.

MVH Jenny

Postad 22 juli 2009 - 10:14

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1 193 inlägg
  • 0

Hej hej alla

jag har grym beslutsångst. Har en Samsung UT men är inte helnöjd... hade en iPhone en gång och är helsåld... men kameran i den är så usel så man gråter haha, inte riktigt men om ni förstår. Funderar helt klart på Omnia HD men här inne sitter ju ni som är väldigt inne på kanske lite lätt avancerade funktioner än jag behöver... kommer ex inte kolla allt för mycket film. MEN ni som har den vad tycker ni om den, får inget grepp om batteritiden, för samsung är lite sisådär när det kommer till det ( av erfarenhet iaf) och hur är den vad gäller skärmen?? respons på tryck mm??

MVH Jenny

Hej!
Själv är jag otroligt nöjd med min Omnia HD. Med den nya uppdateringen håller batteriet otroligt länge för att ha en så stor skärm. Håller 4 dagar för mig lätt med mina behov av att skicka sms, leka och pilla med finesser, smsa osv. Skärmen är helt otrolig och slår allt annat på fingrarna, liksom responsen i menyer osv. Den är grymt snabb! Touchskärmen är mycket bättre än dom jag har pillat på hittils. Bra respons och man träffar oftast rätt på knapparna. Jag är nöjd med det visuella tagentbordet på skärmen istället för vanligt tagentbord som är grymt fula, tar en massa plats och oftast svåra att träffa rätt på. Faktiskt lättare på skärmen än dom flesta mindre tagentborden. Kameran är helt godkänd liksom andra mobiler i liknande klasser. HD video använder jag inte, men har sett att den presterar bra med. GPSen ersätter en vanlig gps utan problem och funkar helt kanon och även den otroligt snabb och pricksäker. Bra kartor, fartkameror mot en mindre summa pengar och du har allt du behöver dom 2-3ggr per år man egentligen behöver en gps i bilen.

Små minus: Storleken bryr jag inte mig så mycket om, för den är smal och passar utmärkt i fickan ändå. Dock så är den tung och hal! Vilket inte är en bra kombination. Tappade min på en ute kväll med jobbet dagen efter jag skaffade den. (Dock ett plus att den höll utan minsta märke eller bekymmer)

Blir väldigt kladdig, både skärm och skal.

Standard program, teman och widgets är tråkiga och det finns inte jättemycket än att välja på om man vill leka med massa program och spel. Enda programet jag tycker är något att ha är Handy Shell, men det kostar pengar..

Redigerat av Megaman1, 22 juli 2009 - 10:16.

Postad 22 juli 2009 - 10:28

CEdlund
  • CEdlund
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Hej hej alla

MVH Jenny

Jag är också jättenöjd.Den är enkel att använda och för en som inte är så teknisk så är det kanon. Jag använder kameran mycket och tar bilder och filmar på barnen. Batteritiden är bra men det som är en liten nackdel är att den tar relativ lång tid att ladda. Största nackdelen är väl egentligen priset.

Postad 22 juli 2009 - 13:22

hpshot
  • hpshot
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag kan inte se eller fä igång "Säg vem som ringer" i mina profiler trots att det står i hjälp menyn att den skall fungera. Finns det någon som fått det att fungera.

Postad 22 juli 2009 - 15:33

MissJO
  • MissJO
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Megaman1 och CEdlund

Tusen tack för era svar.

Det är faktiskt batteritiden som var viktigast för mig och självklart responsen på skärmen...
Att den blir kladdig är heller inget jag bryr mig om,

Jag pillar ju endel, och kort tar jag massor på min bedårande dotter haha.

Härligt att den klarade den smällen när du tapade den - megaman1

Priset är saftigt men vad tusan, är den bra så varför inte... haha

Det jag även saknar med samsng är ju detta med Widgets känns inte som man kan få in massa bra och hjälpfulla ... eller finns de någon annanstans att hämta hem??

Postad 22 juli 2009 - 21:58

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Jag är också jättenöjd.Den är enkel att använda och för en som inte är så teknisk så är det kanon. Jag använder kameran mycket och tar bilder och filmar på barnen. Batteritiden är bra men det som är en liten nackdel är att den tar relativ lång tid att ladda. Största nackdelen är väl egentligen priset.

Med risk att låta gnällig här, men jag har testat denna telefon flera gånger för att hitta nog men skäl att köpa den men aldrig lyckats, det jag retar mig på är att telefonens gränssnitt default är så OTROLIGT fult (det fulaste jag sett sen typ Ataris TV spel på 80 talet) är det något som gör att något åt? Dvs som slår igenom i hela telefonen? Är lite osäker på hur djupt det går när man byter teman, känns som Samsung har många egna speciallösningar på denna telefon så jag är osäker på hur ett vanligt team (theme) för S60v5 fungerar och om det slår igenom överallt.

Kan faktiskt på fullaste allvar inte tänka mig synas med den telefonen (som jag tycker ser lite överdesignat ut redan i hårdvaran) med det gränssnittet på något affärsmöte av rädsla att bli utskrattad. Med ett snyggare gränssnitt skulle jag kunna överväga en gång till ett inköp...

Sen känner jag fortfarande tveksamhet till Samsungs TouchWiz widgets, känns som det mest är ikoner som bara startar program och inte användbara widgetar som har nog med egen funktionalitet.

Jag har gärna fel och blir övertygad om det så jag kan köpa en sån här telefon :)

Redigerat av Unregistered1413, 22 juli 2009 - 22:02.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.