Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monitor Audio rx 6 och rx 8

978 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Bronze BRFX (Surroundhögtalare) 1 9.173912 (22) Inga priser
Monitor Audio Silver RX6 (Golvhögtalare) 9 9.630434 (45) Inga priser
Monitor Audio Silver RX8 (Golvhögtalare) 6 9.711538 (51) Inga priser
Monitor Audio Silver RX-FX (Surroundhögtalare) 5 9.380952 (20) Inga priser
Monitor Audio Silver RX Centre (Centerhögtalare) 4 9.666666 (38) Inga priser
37 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 2 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 8 år sedan
Heos Link + förstärkare (0 inlägg) 10 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 11 år sedan
Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold? (7 inlägg) 11 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 11 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 11 år sedan
Monitor Audio Silver 8 med Pioneer SC-LX57 (4 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio Bronze BX5 vs. BX6 (3 inlägg) 12 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 12 år sedan
Köpråd i sista minuten... Golvhögtalare runt ~9000 kr (15 inlägg) 12 år sedan
Hjälp med val av förstärkare (3 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio SoundFrame vs "konventionella" högtalare (köpråd ~30k (4 inlägg) 12 år sedan
Bulten på RX-FX (2 inlägg) 12 år sedan
Vanlig delningsfrekvens på surroundhögtalare, Monitor Audio RXFX (19 inlägg) 12 år sedan
skumgummi åkte in i högtalaren (15 inlägg) 13 år sedan
Audiovector ki3 super vs Monitor Audio rx6 (17 inlägg) 13 år sedan
Monitor Audio RX6 Drivs med ex. DENON AVR-2807 passar? (2 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 13 år sedan
Ang placering av två par MA RXFX (3 inlägg) 13 år sedan
Funderingar på att uppgradera systemet! (12 inlägg) 13 år sedan
Bi-amping, marantz SR 6004 blir det bra? Erfarenhet av andra förstärkare oc (111 inlägg) 13 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 14 år sedan
Har beslutsångest deluxe canton,monitor några mer?? (10 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio RX paket, OK? (19 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-667, vilka högtalare utan att behöva köpa ny stärkare? (29 inlägg) 14 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 14 år sedan
KEF vs Monitor Audio (10 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 15 år sedan
Acoustic Energy AE1 MkIII (7 inlägg) 15 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 15 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 15 år sedan
B&W eller XTZ köpråd (97 inlägg) 16 år sedan
Bi eller Di poler som fungerar bra som bakhögtalare (12 inlägg) 16 år sedan
Monitor audio RX & GS (28 inlägg) 16 år sedan
börjar bli sugen på nya fronthögtalare (3 inlägg) 16 år sedan
surroundfunderingar... (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 27 October 2010 - 17:08

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Beträffande mitt uttalande om vägghögtalre. I vintras lyssnade på jag RX6 i tre olika butiker:
Bla, Hembiobutiken, Hembiokonsult samt Ågrens Hifi.
RX6an provades med olika elektronik i de olika butikerna och faktum var att både jag och min kompis tyckte att ljudet lät platt och inte helt olikt en vägghögtalare från en annan leverantör. Nog sagt om detta. Å andra sidan kan sägas att akustiken inte var den bästa i någon av de här butikerna. Visst Ågrens hade ngt bättre än de två övriga...

Hur stod högtalarna?
Allra första gången jag lyssnade på rx6 så lät de helt enkelt helt platt.Ingen bas, ingenting. tänkte jaha, det blir ett lätt val. Men sen hörde jag rx6 på hifimässa och jag blev, wow, är det samma högtalare? tillbaka till samma butik och lyssna med en annan försäljare (musiker) han tog fram högtalarna en meter så de inte stod instängda mellan de övriga (det var väl kanske 20 cm mellan högtalarna)
Det var helt andra högtalare helt plötsligt. de mådde verkligen inte bra av att stå så tätt ihop med andra pjäser. Dessutom har jag råkat på säljare som sagt att jo de är säkert inspelade men när man frågar så säger de att de bara har spelats när någon velat lyssna.... alltså inte särskilt mycket...)

apropå annan stärkare, visst blir man sugen på att testa Naim och annat lite dyrare,,,, men det lrä bli svårt att genomföra. nån gång ska jag säkert uppgradera till bättre förstärkare, men det lär dröja. sedan kan jag inte motivera att ha både en receiver och en stereoförstärkare här hemma för att spela samma högtalare :D

Postad 27 October 2010 - 17:45

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Själv kan jag inte motivera mig själv att INTE ha en separat 2-kanalssetup till högtalarna :-)

Postad 27 October 2010 - 18:03

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Man får inte glömma bort att musiksmak & ljudideal spelar stor roll.
Man ska inte behöva byta musiksmak bara för att anläggningen inte låter bra med den musik man gillar, jag tänker framförallt på rock/ hårdrock.
Vill jag lyssna på ´84 debuten med Wasp vill jag ha den fylligare ljudbild som rx8 erbjuder. Hade jag haft annan musiksmak kanske rx6 hade dragit längsta strået...
Det man iallafalll kan konstatera är att vad man än lyssnar på för musik så växer RX när man matar dem med bättre elektronik!

Postad 27 October 2010 - 18:13

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Själv kan jag inte motivera mig själv att INTE ha en separat 2-kanalssetup till högtalarna :-)

För mig själv skulle jag nog kunna motivera det :D men det finns nån mer som håller i pengarna :P

Jag gillar hådrock (inte wasp förstås) men rx duger fine till mig,. Men jag syndar också då jag oftast har igång subbasen även vid 2 kanals lyssning B) .

Sen spelar val av högtalare också roll till vilken plånbok man har, hur man vill att högtalare ska låta för en själv vad man själv anser är bra eller good enough sett till pris/prestanda etc. jag menar alla kan inte springa o köpa stärkare för 20-40 k och sen dyra högtalare till det.

Off topic, men hur gör man om om man måste koppla samma högtalare till både receiver och stereoförstärkare.?

Postad 27 October 2010 - 18:30

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Koppla högtalarna till 2-kanalaren. Koppla 2-kanalaren via rca-kablar till pre-out(frontarnas) på bioförstärkaren och vips så har du lösningen samt ett "slutsteg" till dina frontar att avlasta biomaskinen med.

Postad 27 October 2010 - 19:08

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Hur stod högtalarna?
Allra första gången jag lyssnade på rx6 så lät de helt enkelt helt platt.Ingen bas, ingenting. tänkte jaha, det blir ett lätt val. Men sen hörde jag rx6 på hifimässa och jag blev, wow, är det samma högtalare? tillbaka till samma butik och lyssna med en annan försäljare (musiker) han tog fram högtalarna en meter så de inte stod instängda mellan de övriga (det var väl kanske 20 cm mellan högtalarna)
Det var helt andra högtalare helt plötsligt. de mådde verkligen inte bra av att stå så tätt ihop med andra pjäser. Dessutom har jag råkat på säljare som sagt att jo de är säkert inspelade men när man frågar så säger de att de bara har spelats när någon velat lyssna.... alltså inte särskilt mycket...)

apropå annan stärkare, visst blir man sugen på att testa Naim och annat lite dyrare,,,, men det lrä bli svårt att genomföra. nån gång ska jag säkert uppgradera till bättre förstärkare, men det lär dröja. sedan kan jag inte motivera att ha både en receiver och en stereoförstärkare här hemma för att spela samma högtalare :)

Får man fråga i vilken stad du var och lyssnade? Fick nämligen höra RX6 inklämda mellan andra högtalare och blev INTE imponerad, minst sagt. Lät dåligt rent ut sagt. Menar du att ljudet blir helt annorlunda när högtalaren får lite spelrum? Det skulle även kunna förklara att det mesta jag lyssnat på hos HiFi-klubben låter antingen illa eller oinspirerande, trots fina reviews och omdömen här på minhembio. Alla högtalare står i en halvcirkel, inklämda till tusen.

Postad 27 October 2010 - 19:30

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Det var i Kristianstad. Högtalarna stod fint på rad.
Likadant var det på flatscreencenter utanför Helsingborg. högtalare som elac som också fått bra betyg har inte alls låtit bra... nog ett bra tips när man provlyssna är att dra fram högtalarna från sin parkeringsplats.

Postad 27 October 2010 - 19:31

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Bulldog76: ( ang. 2.1)
Behöver faktiskt inte kallas att synda då t o m rx 8 är avstämda runt 55hz ( finns fina mätningar i fjorårets decembernummer av Hifi-world) vilket gör att man kan behöva en sub. om man vill höra allt som finns på skivorna.
Sen gäller det att hitta en sub som är bra nog, och som går att integrera på ett bra sätt- men det är en annan historia!

Redigerat av Jörgen A., 27 October 2010 - 19:45.

Postad 27 October 2010 - 19:48

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Koppla högtalarna till 2-kanalaren. Koppla 2-kanalaren via rca-kablar till pre-out(frontarnas) på bioförstärkaren och vips så har du lösningen samt ett "slutsteg" till dina frontar att avlasta biomaskinen med.

nu ska vi se iom jag fattar det rätt. På receivern finns bara pre out för subwoofer, är det dit man kopplar 2 kanalaren och högtalarkablar till högtalarna? eller måste man ha en receiver som har annan sorts pre out... nu visar jag hur "kunnig" jag är på detta :)

Bulldog76: ( ang. 2.1)
Behöver faktiskt inte kallas att synda då t o m rx 8 är avstämda runt 55hz ( finns fina mätningar i fjorårets decembernummer av Hifi-world) vilket gör att man kan behöva en sub. om man vill höra allt som finns på skivorna.
Sen gäller det att hitta en sub som är bra nog, och som går att integrera på ett bra sätt- men det är en annan historia!

Velodyne suben tycker jag fungerar bra. den ha rblivit bra integrerad och märks bara när man stänger av den vid 2 kanals lyssning. Alltså att man märker inte att den är där och vart den är placerad.

Redigerat av Bulldog76, 27 October 2010 - 19:50.

Postad 27 October 2010 - 20:29

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Var inne och kikade och såg att du hade Onkyo 60x-serien, och tyvärr har du inte pre-amp möjligheter annat än på subwoofern. Du bör upp på 80x-serien för preout (kanske 70x-serien har det också)

Var det på Ek´s du lyssnade så lät RX6 bara bumlig bas i alla fall när jag var där.
Tips för alla syd-länningar är att åka ett par mil till Reptil-Audio ovanför Karlshamn. De har riktigt bra prylar med bra lyssningsmöjligheter och är mkt kunniga. Förstklassig service har jag fått när jag varit där. Där kan du lyssna på tex RX med Naim om du vill.

Ang. Sub så om man inte har möjlighet att hosta upp kulor i Jörgens klass så kan man kika på Rel T3 som är bra just till musik och integreras väl med frontar.

Redigerat av Unregistered0c078b54, 27 October 2010 - 20:32.

Postad 27 October 2010 - 21:45

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Var inne och kikade och såg att du hade Onkyo 60x-serien, och tyvärr har du inte pre-amp möjligheter annat än på subwoofern. Du bör upp på 80x-serien för preout (kanske 70x-serien har det också)

Var det på Ek´s du lyssnade så lät RX6 bara bumlig bas i alla fall när jag var där.
Tips för alla syd-länningar är att åka ett par mil till Reptil-Audio ovanför Karlshamn. De har riktigt bra prylar med bra lyssningsmöjligheter och är mkt kunniga. Förstklassig service har jag fått när jag varit där. Där kan du lyssna på tex RX med Naim om du vill.

Ang. Sub så om man inte har möjlighet att hosta upp kulor i Jörgens klass så kan man kika på Rel T3 som är bra just till musik och integreras väl med frontar.

Skåningar bör vallfärda till Olle på Ljudupplevelser i Ystad, har Naim, M A, Marantz, Elac, Focal, Rega m m. m m - och just det... bästa service / prissättn. man kan tänka sig!
Kopplar upp precis de komponenter man vill - säljer /demar dessutom så många märken att man lätt kan jämföra allt sida vid sida. Lånar desssutom ut grejer för provspelning i hemmiljö - ett föredöme i branschen.

Postad 27 October 2010 - 21:48

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Jag kör för tillfället Proson High Performance Speakercable 4.0.
Den är 4mm2.

http://www.proson.se....php3?pageid=52

Borde man uppgradera den till någon Supra kabel som nästan alla verkar köra på här?

Postad 27 October 2010 - 23:50

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Hur stod högtalarna?

apropå annan stärkare, visst blir man sugen på att testa Naim och annat lite dyrare,,,, men det lrä bli svårt att genomföra. nån gång ska jag säkert uppgradera till bättre förstärkare, men det lär dröja. sedan kan jag inte motivera att ha både en receiver och en stereoförstärkare här hemma för att spela samma högtalare :)

De ställen jag var och lyssnade på låg i Göteborg med omnejd :P

Vid hembiobutken stod högtalarna inte inklämda bland andra högtalare, snarare tvärtom. Det var oehört mkt luft runtomkring.

Hos Hembiokonsult stor högtalarna placerade en bit ifrån väggen, ca 30 cm. En högtalare var dock inklämd mot en långsida i butiken.

Vid Ågrens Hifi kändes det helt ok med plats. Inga andra högtalare i närheten. Vi flyttade faktiskt tom högtalarna till ett annat rum, där det var mkt luft och provade. Dock samma resultat.

Det kan givetvis bero på elektronik osv, men det är ändå konstigt då de tre ställen jag lyssnade på hade olika elektronik och det lät mer eller mindre platt överallt.
Anledningen till att jag åkte runt såpass mkt var pga av att jag blev besviken på det första stället eftersom ljudbilden inte levde upp till mina förväntningar. Således åkte jag vidare och samma sak där...
Kompisen upplevde dessutom högtalaren som ngt ljus och vass i diskant, vilket fick mig att minnas mina gamla
DM 604S3.

Hur som helst tror jag ändå att flertalet är nöjda med sina RX högtalare. Det skulle givetvis vara roligt att höra RX tillsammans med elektronik fr NAIM. Å andra sidan, vad låter dåligt med NAIM ??? :D

G

Postad 28 October 2010 - 07:28

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Jo det var på eks. när högtalarna var inklämda hade de ingen bas, när de kom fram var de bumliga precis som du säger, men jag lånade hem dem och fick lyssnat hemma....
Förstärkare kommer.. det är väl bara frågan om när..

Postad 28 October 2010 - 13:28

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Bas har dom det är det inget snack om saken. Däremot har dom inte det när dom inte är inspelade.

Sen beror det mycket på vad man spelar, ibland blir man helt förvånad så bra och stark bas det är i vissa låtar som är tänkta att spelas med bas.

dvs. högtalaren spelar inte stark bas på låtar som inte är tänkta att innehålla mycket bas.
Så upplever jag det iaf.

Postad 28 October 2010 - 14:59

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Okej, då har jag idag varit och provlyssnat RX 6 och RX 8. Jag hade möjlighet att sitta mitt framför och byta mellan högtalarna utan att behöva förflytta mig. Vilket underlättade jämförelser för ett otränat hörselminne.

Jag är absolut ingen expert så avsaknaden av glosor för att beskriva ljud kommer jag inte svänga mig med. Högtalarna var kopplade till Naim förstärkare och cd.

Min slutsats är att rx 8 känns fylligare. Att den har mer bas (och jag vill nog även säga bättre) är tydligt. Jag upplevde ibland att rösten kändes klarare på rx 8 än rx 6, men vid något tillfälle upplevde jag tvärtom att den extra basen gjorde att rösten kändes tydligare i rx 6. Sen en gång flöt allt ljud ihop när jag tänkte växla till rx 8 och jag blev livrädd. Men så såg att jag råkat växla till en mindre högtalare, som nästan kan beskrivas som högtalare av "satelit modell". Och i den jämförelsen var skillnaden enorm. Ljudet i den mindre högtalaren flöt ihop till skillnad från både rx 6 och rx 8, där jag tydligt hörde olika beståndsdelar i ljudet.

Till samma pris känns rx 8 som den bättre högtalaren för mig. Men då jag tänkt köpa vita landar det på 12 tkr respektive 15,5 tkr. Och om skillnaden är värd 30 % vet jag inte. Problemet som jag säkert delar med många här är att när man hört något som upplevs som bättre, är det svårt att motivera sig till att köpa det billigare. Då kommer det alltid ligga den där gnagande tanken att "tänk om jag betalt det där lilla extra...."

Vidare fick jag ganska betryggande besked om min tilltänkta receiver (Onkyo 808). Alltid svårt det där när man är inne i en butik, för de vill ju sälja. Jag upplevde iaf inte den här personen som "säljartypen". Han var ganska saklig i att han föredrog en 2-kanalslösning, men att han kände sig trygg i att jag iaf valt en receiver på en sådan nivå, till skillnad från t.ex. Onkyo 60x.

På lördag ska jag ta med tjejen dit och jag tänkte köra ett blindtest på henne, vilket jag egentligen hade haft lust att göra på mig själv också. Det ska bli intressant iaf.

Postad 28 October 2010 - 15:11

vinylen
  • vinylen
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Asprilla

Det låter ju bra det där :P

Satsa du på Vita RX8, då de både låter bra och ser förbannat trevliga ut

Postad 28 October 2010 - 15:22

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Grejen är just att även om jag hade köpt RX8 hade jag ändå använt subb. Då känne RX6 smidigare och bättre.

Men båda är ju kanon högtalare självklart.

Postad 28 October 2010 - 15:29

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Grejen är just att även om jag hade köpt RX8 hade jag ändå använt subb. Då känne RX6 smidigare och bättre.

Ja, du kan nog ha en poäng där. Har man en bra sub så kanske skillnaden blir än mindre värd de 30 %.

Att jag sen främst lyssnar på singsongwriters, känns också som något som gör att rx 6 kan vara mer prisvärd för mig.

I vilket fall kommer inköp inte ske förrän vi hittat ny lägenhet, vilket är svårt att veta hur lång tid det tar. Så jag kommer hinna ändra mig mångamånga gånger innan dess misstänker jag. Gillar dock att planera och vara förberedd, och det känner jag att jag är nu.

Postad 28 October 2010 - 16:03

vinylen
  • vinylen
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Det ena tar inte ut det andra

Postad 28 October 2010 - 16:06

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Storleken är en god poäng att ta upp. RX6 spelar förbaskat stort för att vara så liten. Extremt "hustruvänlig". Därför är man mer MAN om man köper RX8! :P

Postad 28 October 2010 - 16:32

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Storleken är en god poäng att ta upp. RX6 spelar förbaskat stort för att vara så liten. Extremt "hustruvänlig". Därför är man mer MAN om man köper RX8! :P

Eller så är man bekväm i sin manlighet och inte i behov av någon förlängare, och väljer därför rx 6 :P

Postad 28 October 2010 - 16:38

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0

Eller så är man bekväm i sin manlighet och inte i behov av någon förlängare, och väljer därför rx 6 :P

:P :P helt rätt

Postad 28 October 2010 - 17:29

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Ja, du kan nog ha en poäng där. Har man en bra sub så kanske skillnaden blir än mindre värd de 30 %.

Att jag sen främst lyssnar på singsongwriters, känns också som något som gör att rx 6 kan vara mer prisvärd för mig.

I vilket fall kommer inköp inte ske förrän vi hittat ny lägenhet, vilket är svårt att veta hur lång tid det tar. Så jag kommer hinna ändra mig mångamånga gånger innan dess misstänker jag. Gillar dock att planera och vara förberedd, och det känner jag att jag är nu.

Då kanske det hinner dyka upp fina erbjudanden i nån julkalender eller nåt :P
Jag är också trygg i min manlighet. därav rx 6 :P
Jag har dessutom en rosa kamera. det ni :P (Sony tx5 men den heter röd)

Postad 28 October 2010 - 19:00

vinylen
  • vinylen
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Eller har man varken problem med det ena ellar andra och väljer den man vill ha :P

Postad 30 October 2010 - 14:42

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag förstår att ni alla väntat otåligt på att få höra resultatet av dagens blindtest mellan rx 6 och rx 8 för min flickvän. Kanske har ni suttit sedan tidigt imorsen här på forumet, tryckt på refresh i förhoppning att något nytt ska ha inkommit. Väntan är nu över...

Såg till att vara på plats ett par minuter efter öppningsdags, för att kunna lyssna i lugn och ro. Hade tagit med Regina Spektors "Far" och Lars Winnerbäcks "Daugava". Hon fick som sagt inte veta vilka högtalare som spelade och jag växlade mellan rx 6 och rx 8. På båda skivorna föredrog hon rx 8, relativt fåordigt men främst för att rx 8 hade "mer bas" och rx 6 kändes "vassare".

Mycket mer finns inte att säga om det...

En sak som jag tänkt på under senaste tiden är det här med att det kommer nya modeller av högtalare. Helt plötsligt dyker det upp en massa svagheter hos föregångaren som inte direkt fått utrymme innan. Dels gäller detta rs vs. rx, men där jag märkt det tydligast är för Dalis högtalare. Jag har tidigare tittat mycket på Ikon 6, och i år kom ju MKII. Helt plötsligt när jag var inne på Hifi-klubben pratade de som om den tidigare Ikon 6 var skit. Detta gav mig snarare en mer skeptisk inställning till dem, då de inte nämnde något negativt när jag kollade på den högtalaren tidigare. Det är klart att de ska sälja osv. men vad jag förväntar mig när jag går till en specialistbutik är att få en mer ärlig och upplyst åsikt än om jag t.ex. traskar in på Elgiganten eller Siba. Å andra sidan är ju även Hifi-klubben en kedja med anställda, att jämföra med de små Hifi-butikerna där ägaren kanske främst jobbar och väljer ut högtalare utifrån egna preferenser. Nu märker jag att jag svamlar en massa.... Men iaf det jag tänkte var, vad kommer man leta fram för dåliga sidor hos rx när nästa generation kommer? Beror väl mycket på vad som förbättras iofs.

Postad 30 October 2010 - 15:27

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Asprilla

Det låter ju bra det där :(

Satsa du på Vita RX8, då de både låter bra och ser förbannat trevliga ut

Japp, efter dagens blindtest så blir det svårt att motivera köp av rx 6.

Eventuellt kanske köpa ek istället för vitt för att spara lite. Centern ska iaf vara vit för att smälta in i tv-bänken. Alternativt ek, men med grå front. Enligt säljaren kostar det 1 000 kr m man vill ha annan färg på front. Men för en enda center, tycker jag de kan bjuda på när man köper högtalare 16 tkr.

Postad 30 October 2010 - 15:31

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

En sak som jag tänkt på under senaste tiden är det här med att det kommer nya modeller av högtalare. Helt plötsligt dyker det upp en massa svagheter hos föregångaren som inte direkt fått utrymme innan. Dels gäller detta rs vs. rx, men där jag märkt det tydligast är för Dalis högtalare. Jag har tidigare tittat mycket på Ikon 6, och i år kom ju MKII. Helt plötsligt när jag var inne på Hifi-klubben pratade de som om den tidigare Ikon 6 var skit. Detta gav mig snarare en mer skeptisk inställning till dem, då de inte nämnde något negativt när jag kollade på den högtalaren tidigare. Det är klart att de ska sälja osv. men vad jag förväntar mig när jag går till en specialistbutik är att få en mer ärlig och upplyst åsikt än om jag t.ex. traskar in på Elgiganten eller Siba. Å andra sidan är ju även Hifi-klubben en kedja med anställda, att jämföra med de små Hifi-butikerna där ägaren kanske främst jobbar och väljer ut högtalare utifrån egna preferenser. Nu märker jag att jag svamlar en massa.... Men iaf det jag tänkte var, vad kommer man leta fram för dåliga sidor hos rx när nästa generation kommer? Beror väl mycket på vad som förbättras iofs.

Tycker du är klarsynt och har länge varit förvånad över fenomenet och det gör även mig mycket skeptisk. Vad är det som säger att allt nytt och dyrare verkligen blir hörbart bättre...? Speciellt kul / märkligt när man ser t.ex. Audioquest mena att deras nya hdmi-kablar är bättre än de gamla som ändå, enligt dem, var ledande bland hdmi-kablar. Snacka om hur dåliga de andras kablar måste vara... :( Samma med förstärkare. Blir det verkligen alltid bättre, och då gärna hörbart, för varje generation?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 30 October 2010 - 15:32.

Postad 31 October 2010 - 11:57

densha
  • densha
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har Idag ett par Rs8or ihop med en naim stärkare och upplever ljudet som ganska vasst främst vid lyssnande på hårdrock. Nån som provat kombon Rx och Naim till lite hårdare musik och hur upplevede ni ljudet då?

Postad 31 October 2010 - 16:50

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Har Idag ett par Rs8or ihop med en naim stärkare och upplever ljudet som ganska vasst främst vid lyssnande på hårdrock. Nån som provat kombon Rx och Naim till lite hårdare musik och hur upplevede ni ljudet då?

Låter bra, men lite klent ( lyssnade bl a på danko jones på hög volym - lät påfrestande!) Naim /Rx passar bättre till annan musikstil...

Postad 01 November 2010 - 15:37

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej alla. Till att börja med så är mitt problem en smaksak så ta inte illa upp.

Jag är spekulant på ett par vita RX 6men tycker att den är snyggare utan foten som är lite väl kraftig. Enligt en säljare jag talade med så satt den fast och gick inte att ta bort men tittar man igenom bilderna här på forumet verkar det inte stämma.

Är det någon som använder sina RX6/RX8 utan fot? Blir det någon större skillnad enligt er?

Postad 01 November 2010 - 17:09

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Hej alla. Till att börja med så är mitt problem en smaksak så ta inte illa upp.

Jag är spekulant på ett par vita RX 6men tycker att den är snyggare utan foten som är lite väl kraftig. Enligt en säljare jag talade med så satt den fast och gick inte att ta bort men tittar man igenom bilderna här på forumet verkar det inte stämma.

Är det någon som använder sina RX6/RX8 utan fot? Blir det någon större skillnad enligt er?

Säljaren har än en gång ingen aning om vad han säger.

Dom kommer utan fot och skruvas fast med fyra skruvar.

Postad 01 November 2010 - 18:22

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Precis så är det.
Sen om de står stabilt eller låter sämre utan foten, det har jag ingen aning om

Postad 03 November 2010 - 11:52

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Hur pillar man lös plopparna som sitter mitt i terminalerna? Får ju inte in min banan! ;)

Postad 03 November 2010 - 14:47

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0

Hur pillar man lös plopparna som sitter mitt i terminalerna? Får ju inte in min banan! ;)

Funkar det inte att helt skruva av de röda/svarta plasthållarna så att du kommer åt dom?
Jag tror att jag en gång fick ta en liten spånskruv typ och försiktigt skruva in den i plastpluppen så att den gick att dra rätt ut. Fast det finns säkert andra sätt också :D

Postad 03 November 2010 - 16:02

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Efter två avbrutna knivspettsar så fick jag ut första... sen var det inte så svårt. ;)
Knepig konstruktion på dessa... Men nu har jag fått in min banan i hålet och det kommer ljud från högtalarna!

Postad 06 November 2010 - 18:52

HK Snubben
  • HK Snubben
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Tjena, Jag har själv köpt RX8orna, de är grymma och jag är helt klart nöjd. Om du står i valet och kvalet så hade jag rekommenderat att du hade tagit RX6orna och sedan gått loss på en juste Velodyne SPL-1200 ULTRA som komplement.
Det är en grym kombination.

Postad 07 November 2010 - 01:06

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Tjena, Jag har själv köpt RX8orna, de är grymma och jag är helt klart nöjd. Om du står i valet och kvalet så hade jag rekommenderat att du hade tagit RX6orna och sedan gått loss på en juste Velodyne SPL-1200 ULTRA som komplement.
Det är en grym kombination.

eller kanske en söt liten SVS till istället? Du får nästan råd med två för samma pris. :(

Postad 07 November 2010 - 17:23

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0

Hur pillar man lös plopparna som sitter mitt i terminalerna? Får ju inte in min banan! :)

Skruvar dom så långt ut man kan. Därefter tar du en böjd ståltråd modell grövre och ploppar ut dom innifrån och ut.

Postad 10 November 2010 - 20:29

Unregisteredb8fe0480
  • Unregisteredb8fe0480
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej grabbar nu behöver jag lite hjälp av er gurus .

Jag har rx8 och en pioneer LX82 som driver dessa underbara högtalare , men jag funderar på hur stort skillnad jag skulle få på frontarna om jag köpte lite bättre klass på högtalar kablar .
Jag funderar på Nordost blue heaven mkII eller Harmonic tech fantasy kommer denna investering betyda nån större ljudbild eller är det slöseri med pengar ?

Just nu har jag CTI kablar

Postad 10 November 2010 - 20:32

Unregisteredb8fe0480
  • Unregisteredb8fe0480
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Angående subval jag har 2st REL T3 som jag tycker funkar grymt bra "inte bara till musik" utan ger ett rejält klipp med film också .

Postad 11 November 2010 - 15:40

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0

Angående subval jag har 2st REL T3 som jag tycker funkar grymt bra "inte bara till musik" utan ger ett rejält klipp med film också .

Lysande, är själv på jakt efter sub, dock bara en och REL T3 är en av kandidaterna även om den är dyrare än dom andra. Men är det värt pengarna får det bli en sådan. Några mer ingående beskrivningar, har du skurit dina RX eller kör du dom fullrange? Var har du skurit subben? Storlek på rum etc. Räcker det för även lite större rum, integreras T3 med RX annars mkt välljudande bas?

Mer info om T3 tillsammans med just RX önskas.

Postad 18 November 2010 - 00:01

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0
Jag skall få hem två SVS subbar i veckan som jag även kommer att använda vid 2 kanal

Någon med RX8 som laborerat med att plugga portarna ?

Fram eller bak ..

Vad är era upplevelser av detta ?

Maveric :)

Postad 21 November 2010 - 22:05

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0
Har alla sålt sina högtalare ?

Postad 21 November 2010 - 23:46

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Jag har bara lyssnat med pluggat i butik för att jämföra och då jag ville ha så "mkt" bas ur dem som möjligt var inte det ett alternativ att köra med pluggat, blev klart märkbar skillnad. Kommer dock inte ihåg hur vi pluggade så jag kan tyvärr inte gå in på det närmre än så. Vid problematiskt rum kan det vara en ypperlig idé att laborera med. Dvs bra att alternativ/en finns.

Postad 24 November 2010 - 19:09

Unregistered03a0e558
  • Unregistered03a0e558
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Vad tror ni om RX8 och Marantz SR-7005?

Meningen är att systemet ska vara i ett litet vardagsrum, bor i en etta på 47 kvm. Är inte fan av skallrandebas! eller behöver jag något mindre så de inte blir för mkt för rummet?

Postad 24 November 2010 - 23:07

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
"Skallrande bas" har oftast att göra med akustiska fenomen och inte högtalaren. jag har hört lilla RX6 i fel rum haft otroligt mullrande bas, samt RX8 i ett litet men rätt rum låta kanon. RX som modell har en tämligen fin och välartikulerad bas. Dessa går dock att plugga med medföljande attribut om man har behov av det. I alla fall RX8 har portar både fram och bak att laborera med.

Har tidigare i livet bott i betong 1:a och där fungerade mina B&W golvare inte alls, däremot mina stativare av samma modell var klockrena. Bytte till en annan lägenhet och där passade golvarna bättre än stativarna.

Har du möjlighet att låna hem, så gör det.

Postad 24 November 2010 - 23:40

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Nu kommer jag tillbaka med bra intryck.

Dessa högtalare är definitivt inspelade nu och skillnaden är stor. Dom låter mycket bra och det finns gott om bas, mer bas skulle jag inte vilja ha.
En sak som jag tänkte på var hur mycket bättre de låter vid hög volym, kan låta en aning platt vid låga volymer.

Postad 25 November 2010 - 13:58

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0

En sak som jag tänkte på var hur mycket bättre de låter vid hög volym, kan låta en aning platt vid låga volymer.

Det är ett fenomen som (tyvärr) gäller för många olika högtalare.

Postad 25 November 2010 - 18:09

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Nu har jag blivit riktigt sugen på en stereo förstärkare.
Någon som kan tippsa om någon stark och bra. Kom ihåg att det ska vara normala priser är trots allt student.

Den ska vara starkare än Onkyo 608 till musik och kosta runt 5-6tusen.

Är denna bättre än onkyo 608 i musik och är den prisvärd?
https://www.prisjakt...kt.php?p=358424

Redigerat av PureBlue, 25 November 2010 - 18:14.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.