Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Regas skivspelare

1278 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rega P2 (Skivspelare) 1 8.833332 (5) Inga priser
Rega P9 (Skivspelare) 2 (0) Inga priser
Rega P7 (Skivspelare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Rega P5 (Skivspelare) 1 7.5 (1) Inga priser
Rega Planar 3 (Skivspelare) 9 8.599998 (14) 6 600:-
Rega P1 (Skivspelare) 1 8.722222 (17) Inga priser
Rega P3-24 (Skivspelare) 1 9.124998 (7) Inga priser
Rega RP1 (Skivspelare) 7 8.277776 (17) Inga priser
Rega RP3 (Skivspelare) 5 8.6 (4) Inga priser
Rega RP6 (Skivspelare) 9 (0) Inga priser
Rega RP8 (Skivspelare) 7 7.5 (1) Inga priser
Rega Planar 2 (2016) (Skivspelare) 9 8.384614 (12) 6 990:-
4 relaterade trådar

Postad 23 February 2012 - 12:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag fick loss min Rega P3-24 för 7300:-

Vet inte om P5:an säljs fortfarande, eller om det blivit ersatt av andra spelare. Men P7:an går bort med tanke på tallriken, skulle bli helsnurrig av att titta på den när den roterade.

Postad 25 February 2012 - 07:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
På Regas egna hemsida kan man läsa följande:

NEW DB Technology (Double BraceTechnology)

“Mass absorbs energy - lost energy equals lost music”! Rega has pioneered the use of lightweight rigid plinths. Clever use of lightweight particulate core with a highly rigid phenolic resin skin became the foundations of the high level of performance achieved by the now iconic Planar turntable range.

The latest generation of Rega turntables takes this design philosophy to the next level. A super lightweight plinth combined with a phenolic resin double brace mounted specifically where the increased rigidity is required (between the tonearm mounting and the main hub bearing) forms a structurally sound “stressed beam” assembly. This rigid plinth design prevents energy absorption and unwanted resonances which will add unnatural distortions to the music. Equally, heavier mass can transfer more unwanted energy such as motor or bearing noise directly into the rotating record. The use of braces instead of the complete skin allows double thickness phenolic resin in these key areas while providing further weight reduction to the plinth which directly addresses the issue of mass absorption and unwanted energy transmission.

För mig låter bara detta stycke dumt!

De skriver hur de konstruerat en lättare plint som är designad för att styra bort icke önskvärda resonanser, som absorberad energi.
Samtidigt som de i början av texten skriver:

”Massa absorberar energi - förlorad energi är detsamma som förlorad musik”.

Såsom jag tolkar det skulle detta innebära att de lyckats bygga en skivspelare som:”Endast styr bort energi från omgivningen + spelarens egen motor, och ändå lyckas binda den energiska informationen från själva skivan?”

Redigerat av Glidtassen, 25 February 2012 - 11:00.

Postad 25 February 2012 - 10:33

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

På Regas egna hemsida kan man läsa följande:

NEW DB Technology (Double BraceTechnology)

“Mass absorbs energy - lost energy equals lost music”! Rega has pioneered the use of lightweight rigid plinths. Clever use of lightweight particulate core with a highly rigid phenolic resin skin became the foundations of the high level of performance achieved by the now iconic Planar turntable range.

The latest generation of Rega turntables takes this design philosophy to the next level. A super lightweight plinth combined with a phenolic resin double brace mounted specifically where the increased rigidity is required (between the tonearm mounting and the main hub bearing) forms a structurally sound “stressed beam” assembly. This rigid plinth design prevents energy absorption and unwanted resonances which will add unnatural distortions to the music. Equally, heavier mass can transfer more unwanted energy such as motor or bearing noise directly into the rotating record. The use of braces instead of the complete skin allows double thickness phenolic resin in these key areas while providing further weight reduction to the plinth which directly addresses the issue of mass absorption and unwanted energy transmission.

För mig later bara detta stycke dumt!

De skriver hur de konstruerat en lättare plint som är designad för att styra bort icke önskvärda resonanser, som absorberad energi.
Samtidigt som de i början av texten skriver:

”Massa absorberar energi - förlorad energi är detsamma som förlorad musik”.

Såsom jag tolkar det skulle detta innebära att de lyckats bygga en skivspelare som:”Endast styr bort energi från omgivningen + spelarens egen motor, och ändå lyckas binda den energiska informationen från själva skivan?”

- När jag under uppspelning knackar på P7- plinten med en penna el. liknande hörs absolut inget - så nån poäng med avancerade kompositplattor i plinten lär det vara.
Glöm inte att njuta av din spelare - lätt att bara läsa faktarutor och bedriva hårklyveri istället för att lyssna på skivor.

Jag kan skriva under på att även jag var rädd att P7-tallriken skulle irritera, men det är bara i början ögonen dras till stroboskopkänslan man får när den snurrar - dessutom övervägs detta av prestandan - hastigheten är absolut stabil - känns lika stabil som vid CD-uppspelning. Faktiskt tycker jag detta är största skillnaden gentemot P5:an. ( och givetvis spelare längre ner i prisklasserna)
Kan tänka att de dyrare Regaspelarnas hastighetsstabilitet kan tillskrivas den tunga tallriken i kombination med dubbla drivremmar och avancerad motorstyrning /strömförsörjn.

Redigerat av Jörgen A., 25 February 2012 - 10:34.

Postad 25 February 2012 - 11:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

- När jag under uppspelning knackar på P7- plinten med en penna el. liknande hörs absolut inget - så nån poäng med avancerade kompositplattor i plinten lär det vara. Glöm inte att njuta av din spelare - lätt att bara läsa faktarutor och bedriva hårklyveri istället för att lyssna på skivor.

Jag kan skriva under på att även jag var rädd att P7-tallriken skulle irritera, men det är bara i början ögonen dras till stroboskopkänslan man får när den snurrar - dessutom övervägs detta av prestandan - hastigheten är absolut stabil - känns lika stabil som vid CD-uppspelning. Faktiskt tycker jag detta är största skillnaden gentemot P5:an. ( och givetvis spelare längre ner i prisklasserna) Kan tänka att de dyrare Regaspelarnas hastighetsstabilitet kan tillskrivas den tunga tallriken i kombination med dubbla drivremmar och avancerad motorstyrning /strömförsörjn.

Håller med dig Jörgen.

Men jag trodde att motor/motorstyrningen var densamma i Rega P3-24 som P7:an. Jag vet att själva skivtallriken är finare på P7:an och att har bättre arm och plint. Jag har fått möjligheten att lyssna på Rega P7 på vinylbutiken, och den lät verkligen bra. Annars väntar jag som tidigare på en annorlunda design hos Rega, tycker att det är synd att dom gav upp P5:an. Jag gillade ramen, men känner fortfarande att den känns lite frikopplad designmässigt från resten av spelaren.

Visst kan det uppfattas som hårklyveri, men är inte ni nyfikna på hur Rega marknadsför deras spelare och hur deras teknologi fungerar i praktiken?

Redigerat av Glidtassen, 25 February 2012 - 11:07.

Postad 25 February 2012 - 12:13

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Glidtassen och Jörgen, när jag läser era inlägg får jag en undran i mitt huvud. Jag sitter ju med en långt enklare spelare. Hur stor inverkan har egentligen hastighetens stabilitet på ljudkvaliteten? Eller annorlunda formulerat, är en Pro-Ject Speedbox värd pengarna (ca 1100kr) eller hör den till avdelningen "hifi-illusionism" (som i och för sig kan vara kul)?

Personligen gillar jag som bekant inte min RP1 (ska sälja den och håller mig till min Music Hall) och har börjat irritera mig rejält på det rykte Rega byggt upp kring sig själva. Mycket skicklig marknadsföring. (Därmed inte sagt att deras dyrare modeller kan vara bra.)

Postad 25 February 2012 - 14:13

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Håller med dig Jörgen.

Men jag trodde att motor/motorstyrningen var densamma i Rega P3-24 som P7:an. Jag vet att själva skivtallriken är finare på P7:an och att har bättre arm och plint. Jag har fått möjligheten att lyssna på Rega P7 på vinylbutiken, och den lät verkligen bra. Annars väntar jag som tidigare på en annorlunda design hos Rega, tycker att det är synd att dom gav upp P5:an. Jag gillade ramen, men känner fortfarande att den känns lite frikopplad designmässigt från resten av spelaren.

Visst kan det uppfattas som hårklyveri, men är inte ni nyfikna på hur Rega marknadsför deras spelare och hur deras teknologi fungerar i praktiken?

I manualen till RB700-armen känns det befriande att läsa att de rekommenderar att man använder den medföljande enpunkts- protractorn när man ställer in pickupen. Kommenterar marknaden av mer eller mindre avancerade mallar som ett frivilligt (onödigt) sätt att neurotiskt fibbla med inställningar i evighet och därmed glömma att slappna av och spela skivor
- sen kan man väl tycka vad man vill när de tycker att skivrengöring bäst göres vid avspelning med hjälp av nålen - bara att sen blåsa bort dammtussen som samlats!?

Ang. stabil hastighet:

Provlyssna med/utan speedbox så kommer du märka hur mycket det gör - skillnaden bör du själv höra, det är inget som gör sig i skrift - men en illusion är det hur som helst långt ifrån, kan bara säga: tightheten i basen, anslagen, dynamiken och timingen förbättras avsevärt - men för att snurra riktigt exakt behövs en motor- rem (-mar) & tallrik som är av hög kvalité

Redigerat av Jörgen A., 25 February 2012 - 14:15.

Postad 25 February 2012 - 15:19

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Tack Jörgen. Då hamnar en speedbox på önskelistan. En ny pickup är redan beställd.

Postad 28 February 2012 - 21:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag var inne och lyssande på Rega P6, det skulle jag inte gjort.

Den var uppkopplad mot HEEDs Quasar och hade en HEED ZENE-Puppa monterad. God dammit vad det lät bra. Men känner samtidigt att det är ganska mycket pengar, ville inte låta snål igen. Men puppan kostar 9000:-
Funderar däremot vad Groove Tracers Subplatter är egentligen?

Redigerat av Glidtassen, 28 February 2012 - 21:48.

Postad 28 February 2012 - 21:51

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Roligt att höra, sitter och väntar på min REGA RP6 med exact PU

Väntan börjar bli lång

Postad 28 February 2012 - 22:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det var en kolsvart RP6 som jag lyssnade på, högblank sådan. Den var såå snygg!

Postad 28 February 2012 - 23:23

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Den var uppkopplad mot HEEDs Quasar och hade en HEED ZENE-Puppa monterad. God dammit vad det lät bra. Men känner samtidigt att det är ganska mycket pengar, ville inte låta snål igen. Men puppan kostar 9000:-
Funderar däremot vad Groove Tracers Subplatter är egentligen?

Faran med att bo alltför nära hela utbudet..... Ibland är det skönt att bo i en "håla"... :rolleyes:
Nej då - Västerås är bra på många sätt men när det gäller Hifiutbudet så är det sorgligt.... Utöver elkedjorna finns Hifiklubben och en lokal handlare (som har butik hemma hos sig).....

Postad 28 February 2012 - 23:27

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Faran med att bo alltför nära hela utbudet..... Ibland är det skönt att bo i en "håla"... :rolleyes:
Nej då - Västerås är bra på många sätt men när det gäller Hifiutbudet så är det sorgligt.... Utöver elkedjorna finns Hifiklubben och en lokal handlare (som har butik hemma hos sig).....

Som i Örebro då ;)

Postad 29 February 2012 - 19:44

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Det är klart du ska ha en RP6. Jag kan möta upp vid Lefflers och köpa din p3-24 :P.

Postad 29 February 2012 - 22:51

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Är 2000kr ett lagom begagnatpris för min gråa Rega RP1 med perfomance pack, dvs med tjockare ullmatta, den vita remmen samt en Rega Bias 2?
http://www.reference...p1-performance/

Postad 01 March 2012 - 08:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tror att det kommer att bli billigare att boosta upp min nuvarande Rega P3-24 snarare än att köpa en helt ny.

Jag skall kolla upp vilka delar som man skulle kunna byta ut, men som vanligt gör jag små efterforskningar huruvida det är värt det eller inte? Nu har jag inte räknat om priserna på Groove Tracer men jag tror inte att deras subplatter är vidare billig, ens i det enklaste utförandet. Om man kollar på Regas RP6 så verkar det som om det är samma subplatter som sitter på den?

Postad 01 March 2012 - 08:58

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Tror att det kommer att bli billigare att boosta upp min nuvarande Rega P3-24 snarare än att köpa en helt ny.

Jag skall kolla upp vilka delar som man skulle kunna byta ut, men som vanligt gör jag små efterforskningar huruvida det är värt det eller inte? Nu har jag inte räknat om priserna på Groove Tracer men jag tror inte att deras subplatter är vidare billig, ens i det enklaste utförandet. Om man kollar på Regas RP6 så verkar det som om det är samma subplatter som sitter på den?

RP6an har metall subplatter, bättre lager, handtunad 24v motor, bättre motvikt på 303 armen, bl.a

Postad 01 March 2012 - 19:13

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Inte för att jag har med det att göra men:

* Du vill ha en RP6
* Sisko vill köpa din P3:a ( då har du ju en ekonomisk grundplåt till ny spelare )
-Vad är problemet???
Slå till och unna dig lite - du har ju nu ett kanonläge att uppgradera...

Postad 01 March 2012 - 21:43

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Det har diskuterats en del på hifisentralen.no ang uppgrad av Rega P5, men som nån säger så førändrar du Regas grundljud/filosofi ang ljudet i tillegg, ikke nødvendigtvis nått dårligt val, men du drar spelarn mot ett annat ljud enn Regas husljud
Her er en tråd bla: http://www.hifisentr...ic,65239.0.html

Personligen ville jag satsat på en bättre pu också, Dessa Goldring pu som så många anvender ,har sina klara begrensningar
En sån her fex http://www.needledoc...=2&category=363

Postad 01 March 2012 - 21:50

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Satt och skummade igenom senaste HiFi News. Test av ett gäng tonarmar. Rega RB303 fick mkt
mkt gott betyg. Är det den som sitter på RP6?

Postad 01 March 2012 - 23:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Inte för att jag har med det att göra men:

* Du vill ha en RP6
* Sisko vill köpa din P3:a ( då har du ju en ekonomisk grundplåt till ny spelare )
-Vad är problemet???
Slå till och unna dig lite - du har ju nu ett kanonläge att uppgradera...

Steget mellan P3-24 och rp6 är fortfarande för litet

Postad 02 March 2012 - 08:41

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Satt och skummade igenom senaste HiFi News. Test av ett gäng tonarmar. Rega RB303 fick mkt
mkt gott betyg. är det den som sitter på RP6?

Det är samma arm i rp3 och rp6, rb303, men det är en annan motvikt i rp6 armen

Postad 02 March 2012 - 10:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det känns som om skillnaderna mellan de olika spelarna kan man själv åstadkomma genom att byta enskilda delar på sin nuvarande Rega P3-24. Visst jag är medveten om att tallriken är annorlunda, och kanske vissa material i plinten.

Postad 02 March 2012 - 18:37

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Som sagt legg noen kronor i bättre pu! arm/drivverk tåler goda pu'er

Postad 02 March 2012 - 19:00

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Som sagt legg noen kronor i bättre pu! arm/drivverk tåler goda pu'er

Instämmer! Det är ingen lag att det ska vara nån viss ratio där. Så länge skiten
håller hastigheten (PSU) Tveka inte på dyrare Mc´s.

Postad 11 March 2012 - 20:02

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Såg det här som var skrivet 8 mars

The Rega RP6 turntables have been slightly delayed for everyone’s shipments. Stay tuned. Reviewers always get all new product approximately 3-5 weeks before the all of the dealers/stores do. The reviewers just received theirs this week, so it may be another 2-4 weeks before we receive ours. Keep checking back. Thank you for your patience!

Det är en lång väntan

Postad 11 March 2012 - 20:14

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Hmm. känner igen det där. Beställde en P5á en gång i tiden. Men gav upp efter 1,5
månads väntan. :( Allt verkar inte vara som det ska....

Postad 11 April 2012 - 19:35

Unregistered29308
  • Unregistered29308
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Är det någon som fått sin RP6:a levererad ännu?

Postad 14 April 2012 - 08:29

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Är det någon som fått sin RP6:a levererad Ännu?

Jag väntar ännu. Dock så verkar reviewers fått sina. Lysande omdömme. Rp6 i grund låter bättre än rp3an. Moddad rp3 låter bättre men kostar då mer än rp6an. Hur kommer då en moddad rp6a att låta?

Postad 17 April 2012 - 11:18

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Vilken Rega-spelare skulle ni rekommendera som förstaspelare? RPM 1-3 Genie är ju förbannat läcker. Debut III är ju inte ful men verkar vara en helt okej spelare.

Vad ska man tänka på vid köp av en begagnad skivspelare mer än att provlyssna den? Finns det någon enkel guide-for-dummies?

Ni som är aktiva i forumet kanske läste om mitt nyvunna intresse.. :)

/Gustaf

Postad 17 April 2012 - 15:16

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Personligen har jag dåliga erfarenheter av Rega, inte för att det är dåliga skivspelare, utan för att kvalitetskontrollen brister. Jag hade en RP1 som hade en del problem och till slut tröttnade jag. Jag hade hellre satsat på en Pro-Ject som första spelare. Men många här på forumet är säkert av en helt annan åsikt.

Köper du begagnat får du vara beredd på att det kan bli en del pyssel. Beroende på spelarens ålder/antal timmar den spelat måste du antagligen byta nål. Därtill kanske du behöver byta rem och i värsta fall en del mer. Läs mer på Svalanderns hemsida: http://svalander.se/...skivspelarkoep/

Postad 17 April 2012 - 15:21

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Vad hade morfar din för spelare?

Postad 17 April 2012 - 15:26

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Vilken Rega-spelare skulle ni rekommendera som förstaspelare? RPM 1-3 Genie är ju förbannat läcker. Debut III är ju inte ful men verkar vara en helt okej spelare....

/Gustaf

Dom två modellerna du nämner kommer ju faktiskt från Project, bra instegsspelare om man vill ha nytt o relativt billigt.

Beggat propagerar jag som vanligt framförallt för äldre Thorens, robusta välbyggda slitvargar, även tacksamma att pimpa lite.

Postad 19 May 2012 - 22:45

dam00r
  • dam00r
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
http://uberhumor.com...12/05/qfIvj.gif
:D

Postad 19 May 2012 - 23:24

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Äh... inte kul. J-a djurplågeri om det nu inte är fejkat.

Postad 20 May 2012 - 10:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Håller på att installera mig i min nya lgh.

Har bara inte haft orken att skapa nya album. Mycket av elektroniken står numera gömd i min mediamöbel. Väntar tålmodigt på att inreda så vardagsrummet inte ekar lika mycket.

Postad 23 May 2012 - 09:47

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Hej ni alla erfarna Rega- ägare!

Är ute efter en begagnad Rega Planar 2 av lite äldre modell, vad ska man tänka på när man ska köpa en begagnad Rega- svarv? Finns det några svaga länkar man bör ha bra koll på inför ett köp? Tips mottages varmt!

Tack på förhand!

Postad 24 May 2012 - 06:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Regas spelare är så pass simpelt och stabilt byggda, vilket lämnar lite utrymme för strul. Men alternativt kan du kolla så tallriken inte vobblar, och att remmen är bytt.

Postad 26 May 2012 - 18:18

dam00r
  • dam00r
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Regas spelare är så pass simpelt och stabilt byggda, vilket lämnar lite utrymme för strul. Men alternativt kan du kolla så tallriken inte vobblar, och att remmen är bytt.

Kan ju också tillägga att kika så att tallriken snurrar av sig självt när man startar skivspelaren och att lyssna och höra att ljudet kommer från både vänster och höger högtalare, dvs att kablarna är i tip top

Postad 15 June 2012 - 16:04

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Rega Upgrade belt!!!

Jag hade en Rega P5 - minns hur mycket bättre det lät när jag kopplade tt psu till den. Har numera en P7 som alltid drivs av tt-psu. Köpte nyligen de ofärgade rågummiremmarna kallade "white belt upgrade"

Till alla Rega-ägare säger jag bara:
KÖP!!
Det gjorde stor skillnad - basen är tightare, och tydligare - ja, jag tror banne mig att den även spelar högre!!?
Mina inköptes från analogue seduction för £19.95styck, + några pund för frakt. Värd varenda krona!! Har du nån av modellerna som drivs av endast en rem kommer du undan med halva summan...

Postad 15 June 2012 - 18:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Hur tror du en vit gummirem påverkar ljudbilden?

:)

Postad 15 June 2012 - 18:43

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Kanske inte bara färgen som är annorlunda?

Postad 15 June 2012 - 18:50

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Rega Upgrade belt!!!

Jag hade en Rega P5 - minns hur mycket bättre det lät när jag kopplade tt psu till den. Har numera en P7 som alltid drivs av tt-psu. Köpte nyligen de ofärgade rågummiremmarna kallade "white belt upgrade"

Till alla Rega-ägare säger jag bara:
KÖP!!
Det gjorde stor skillnad - basen är tightare, och tydligare - ja, jag tror banne mig att den även spelar högre!!?
Mina inköptes från analogue seduction för £19.95styck, + några pund för frakt. Värd varenda krona!! Har du nån av modellerna som drivs av endast en rem kommer du undan med halva summan...

Aha...måste kanske uppgradera lite här hemma i sommar...tack för tipset!

Postad 15 June 2012 - 19:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Står det någonting om remmen, och vad den skulle ha för magiska egenskaper?

Postad 15 June 2012 - 23:55

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Står det någonting om remmen, och vad den skulle ha för magiska egenskaper?

Den är aningen tjockare och lite kortare än den svarta originalremmen.
- Tro mig när jag säger att jag var skeptisk... det var nog det i sammanhanget låga priset som gjorde att jag gav den en chans - vilket jag inte ångrar.
Upgrade belt ger helt enkelt ännu lite mer av Rega ljudet - skivorna man tyckte lät perfekt innan har fått ännu mera stuns och attack. Vet ej om det gör skillad på alla modeller - men på min P7 kommer aldrig svarta remmar monteras igen!!

Redigerat av Jörgen A., 16 June 2012 - 00:07.

Postad 16 June 2012 - 06:30

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det är helt ok, jag skulle förmodligen kunnat handla en själv.

Tycker det bara är roligt med små tillbehör, vidare känns en tjockare vit gummirem lite mer lyx. Många ggr är dock förändringar i ljudbilden ett resultat av ens förväntningar. Se på mig t.ex jag byggde en PLINT till min Rega. Men där känner ändå många att underlaget inte skulle ha inverkan på ljudbilden. Jag har prövat med, och utan plint och menar att skillnaderna är små men de finns där.

Redigerat av Glidtassen, 16 June 2012 - 07:52.

Postad 05 July 2012 - 20:24

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
Uppgraderat min RP3 med Rega fono mm stage, blev betydligt bättre, slipper vrida på volymen onödigt mycket för att de ska höras, blev bättre ljud också.

Postad 07 July 2012 - 10:19

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Hej ni alla erfarna Rega- ägare!

Är ute efter en begagnad Rega Planar 2 av lite äldre modell, vad ska man tänka på när man ska köpa en begagnad Rega- svarv? Finns det några svaga länkar man bör ha bra koll på inför ett köp? Tips mottages varmt!

Tack på förhand!

Kontrollera gummiremmarna som håller motorn mot plinten. Om dessa är slappa kommer du att få ett outhärdligt svaj om du byter till en ny rem. Dessa remmar är svåra att få tag på och det enda sättet att få bukt med problemet, är att köpa en ny motor som fästs i plinten med tejp (som följer med). En ny motor kostar sisådär 1400 kr om de alls går att få tag på.

Postad 15 July 2012 - 08:00

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Kontrollera gummiremmarna som håller motorn mot plinten. Om dessa är slappa kommer du att få ett outhärdligt svaj om du byter till en ny rem. Dessa remmar är svåra att få tag på och det enda sättet att få bukt med problemet, är att köpa en ny motor som fästs i plinten med tejp (som följer med). En ny motor kostar sisådär 1400 kr om de alls går att få tag på.

Tack för tipset!

Postad 15 July 2012 - 19:43

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Såg på Regas hemsida idag att P7:an är borttagen från skivspelarna... Då har man en raritet då...som inte tillverkas längre.... :) Men kanske inte någon nyhet att den skulle tas bort...

Postad 16 July 2012 - 21:49

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Såg på Regas hemsida idag att P7:an är borttagen från skivspelarna... Då har man en raritet då...som inte tillverkas längre.... :) Men kanske inte någon nyhet att den skulle tas bort...

Har du köpt ett par vita remmar än??

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.