Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Samsung S8500 Wave *

1319 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung Wave GT-S8500 512MB RAM (Mobiltelefoner) 6 7.888888 (26) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 24 July 2010 - 09:50

ztevie
  • ztevie
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Nu har jag fått ordning på Route 66. Den lilla manualen för Wave är ganska svår att förstå. Man måste göra vissa saker i rätt ordning och efter att ha provat en mängd olika varianter så lyckas man, men har ofta inte skrivit upp alla moment för att komma dit.
Vad innebär det att synkronisera licensnycklar? Skall man ha Wave ansluten till datorn då? Masslagring? När jag kör Navigering - Mer osv får jag svaret: Anslutningsfel. Jag ansluter Wave till datorn och startar Route66-programmet.
Samma svar.

En annan sak som är konstig är att jag jämt och ständigt får en ruta med "Välj Wi-Fi AP." Jag väljer ett av förslagen som ser ut att vara min router. Skriver in lösenordet, men det hjälper inte. Rutan kommer upp ideligen.
Antenn-symbolen uppe till höger är också svart. Varför skall man välja Wi-Fi AP? Man borde ju få GPS-signaler utan att blanda in routern. Jag vill minnas att jag en gång har haft en vit antenn, men hur kom jag dit?

Menar du att den frågar efter WiFi då du ska synka licensnycklar?
Jag synkade licensnycklar direkt från telefonen via datatrafik, utan att vara kopplad till datorn eller WiFi, jag tror bara att den jämför din Route66 licens som följer med telefonen med vad Route66 har i sina databaser. Tror att din GPS aktiveras då...
När du har synkat licensnycklar, registrerat dig, installerat och fått Sync att hitta din wave så måste du ladda ner kartor för de länder du vill ha i Sync via datorn(masslagring). Börja med Sverige eller Norden. Det är gratis. Det innebär att kartan laddas ner till telefonen och då ska du inte behöva någon datatrafik för att köra GPS. Har du inte kartan på telefonen så vill den kanske hämta karta online vartefter du rör dig, och det är kanske därför den vill använda sig av WiFi för att hämta ner dessa.
Sen kan du slå av "Hämta kartor online" eller vad det nu hette i inställningarna för GPS, så vet du att du bara använder kartan som är laddad i telefonen...

EDIT: Har du alltid problem med WiFi, eller är det bara när du försöker köra GPS?

Redigerat av ztevie, 24 July 2010 - 09:51.

Postad 24 July 2010 - 17:19

respektlos
  • respektlos
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Vilken är den senaste firmware med svenskt språk?

Eftersom jag har en importerad mobil som inte tidigare hade svenskt språk fick jag manuellt installera följande firmware med multiloader:

S8500XXJF1
S8500OXBJEG

Dessa fungerar utan problem för mig med svenskt språk och tangentbord, men jag undrar om Kies ljuger när den säger att det inte finns några uppgraderingar.

Koden för att se vilken firmware man har på telefonen är:
*#1234#

Postad 24 July 2010 - 18:29

ztevie
  • ztevie
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Har lekt med GPS:en idag, tänkte cykla omkring och låta GPS:en ta ut min färdväg så att man i efterhand kan se var man varit... Jag hittar absolut ingen sån funktion någonstans. Att gå in på rutt funkar inte, då kan man ju bara välja avreseplats och destination, den verkar vara gjord enbart för att ta en från en plats till en annan...
Kan nån som är smartare än mig berätta om det är möjligt, och isf hur, man kan liksom logga var man varit för att kunna se färdvägen i efterhand?

Postad 24 July 2010 - 18:35

ztevie
  • ztevie
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Vilken är den senaste firmware med svenskt språk?

Eftersom jag har en importerad mobil som inte tidigare hade svenskt språk fick jag manuellt installera följande firmware med multiloader:

S8500XXJF1
S8500OXBJEG

Dessa fungerar utan problem för mig med svenskt språk och tangentbord, men jag undrar om Kies ljuger när den säger att det inte finns några uppgraderingar.

Koden för att se vilken firmware man har på telefonen är:
*#1234#

Det fanns en uppdatering, men den krånglade för många här, och vet inte ens om den var officiell men den kommer tydligen inte upp längre i Kies, vilket den gjorde tidigare.
Min FW är iaf:
SW VER S8500XXJEE
CSC VER S8500XBJED

Postad 24 July 2010 - 18:58

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
edit

Redigerat av Janne.G, 24 July 2010 - 18:59.

Postad 24 July 2010 - 19:37

sagoga
  • sagoga
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Det fanns en uppdatering, men den krånglade för många här, och vet inte ens om den var officiell men den kommer tydligen inte upp längre i Kies, vilket den gjorde tidigare.
Min FW är iaf:
SW VER S8500XXJEE
CSC VER S8500XBJED

Min är SW VER S8500XXJF7 samt CSC VER S8500OXBJF3 och då har jag uppdaterat Wave ganska nyligen.

Postad 24 July 2010 - 19:47

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Jag har :

SW ver : S8500XXJF1
CSC ver : S8500XBJED

Postad 24 July 2010 - 19:56

sagoga
  • sagoga
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Menar du att den frågar efter WiFi då du ska synka licensnycklar?
Jag synkade licensnycklar direkt från telefonen via datatrafik, utan att vara kopplad till datorn eller WiFi, jag tror bara att den jämför din Route66 licens som följer med telefonen med vad Route66 har i sina databaser. Tror att din GPS aktiveras då...
När du har synkat licensnycklar, registrerat dig, installerat och fått Sync att hitta din wave så måste du ladda ner kartor för de länder du vill ha i Sync via datorn(masslagring). Börja med Sverige eller Norden. Det är gratis. Det innebär att kartan laddas ner till telefonen och då ska du inte behöva någon datatrafik för att köra GPS. Har du inte kartan på telefonen så vill den kanske hämta karta online vartefter du rör dig, och det är kanske därför den vill använda sig av WiFi för att hämta ner dessa.
Sen kan du slå av "Hämta kartor online" eller vad det nu hette i inställningarna för GPS, så vet du att du bara använder kartan som är laddad i telefonen...

EDIT: Har du alltid problem med WiFi, eller är det bara när du försöker köra GPS?

Felet var att WiFi var markerat. När jag stängde av WiFi försvann denna påminnelse, men jag vet fortfarande inte hur man använder WiFi. När det gäller Route66 så har jag laddat ner de skandinaviska kartorna (kostade 30 USD)
genom att sätta in en microSD i datorn och sedan flytta den till Wave.
Man måste tydligen inte ha synkat några nycklar för att köpa och ladda ner kartor. Men jag har registrerat mig hos Route66. Eftersom jag inte vet vad det är för nycklar och hur man får tag i dem, så gör jag inget t.v.
I morgon får jag försöka få liv i GPSn.

Postad 24 July 2010 - 20:17

ztevie
  • ztevie
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Felet var att WiFi var markerat. När jag stängde av WiFi försvann denna påminnelse, men jag vet fortfarande inte hur man använder WiFi. När det gäller Route66 så har jag laddat ner de skandinaviska kartorna (kostade 30 USD)
genom att sätta in en microSD i datorn och sedan flytta den till Wave.
Man måste tydligen inte ha synkat några nycklar för att köpa och ladda ner kartor. Men jag har registrerat mig hos Route66. Eftersom jag inte vet vad det är för nycklar och hur man får tag i dem, så gör jag inget t.v.
I morgon får jag försöka få liv i GPSn.

Vad gäller Wifi är det väl nån inställning i routern som inte gillar waven då...?

Kartorna är väl gratis? Jag betalade iaf inget, fast jag körde ju via Route66 Sync med waven inkopplad i datorn.
Nycklarna finns ju färdigt i telefonen, du behöver bara gå in på GPS:en och sedan Mer/Ladda ner innehåll/Synkronisera licensnycklar.
Då fick iaf jag gratis kartor för nerladdning.
Jag tror att om du gör det, kommer du också att kunna se Waven i Sync och se i deras Store att kartorna är gratis. Kontakta sedan Route66 och säg att du gjort ett misstag, och ifall de kan returnera dina pengar.

Postad 25 July 2010 - 10:24

sagoga
  • sagoga
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Hej ztevie och tack för tipset. Det var ju enkelt att aktivera nycklarna. Jag gick sedan till Route 66 Store och där kunde man ladda ner kartor gratis. GPS fungerar också. Jag säger Nej när de frågar om att aktivera WiFi sedan kommer min position (med grön antenn) efter omkring 3 minuter.

Postad 25 July 2010 - 10:46

ztevie
  • ztevie
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Hej ztevie och tack för tipset. Det var ju enkelt att aktivera nycklarna. Jag gick sedan till Route 66 Store och där kunde man ladda ner kartor gratis. GPS fungerar också. Jag säger Nej när de frågar om att aktivera WiFi sedan kommer min position (med grön antenn) efter omkring 3 minuter.

Fiiint!
Positionen kommer snabbare om du nästa gång slår på GPS:en och befinner dig på samma ställe som då du slog av den senast. Om man är nån helt annanstans och inte haft på den på ett tag så tar det ca 3 minuter.
Säg till om du kommer på nåt sätt att logga din färdväg så att du i efterhand kan se på kartan var du gått. Det har jag inte lyckats hitta...

Redigerat av ztevie, 25 July 2010 - 10:48.

Postad 25 July 2010 - 11:08

sagoga
  • sagoga
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Jag laddade ner de flesta av Europas kartor gratis, men när jag skulle ladda ner "3D plus Discover" så skulle det kosta slantar. Jag bryr mig inte om att jag har betalat ca 250 kr för Nordenkartor, det var ju ändå inte så dyrt.
Beträffande WiFi så hade jag glömt en siffra i lösenordet, så nu funkar det också.

Postad 25 July 2010 - 17:10

ztevie
  • ztevie
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Jag köpte 3D and Discover, och det var inte så mycket bevänt med det... Gav inte mig nån skillnad alls. Kollade med Route66 och 3D ger mest effekt i storstäder enligt dem. Jag hade ju hoppats att den skulle visa höjdskillnader också i naturen, men det gör den inte. Ganska värdelöst om man bor på vischan som jag... :D

Postad 25 July 2010 - 20:05

sagoga
  • sagoga
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Jag köpte 3D and Discover, och det var inte så mycket bevänt med det... Gav inte mig nån skillnad alls. Kollade med Route66 och 3D ger mest effekt i storstäder enligt dem. Jag hade ju hoppats att den skulle visa höjdskillnader också i naturen, men det gör den inte. Ganska värdelöst om man bor på vischan som jag... :D

Hur mycket kostade 3D? Att WiFi skall anslutas kan jag förstå när det gäller att gå via Internet, men GPSn går ju inte via Internet. När jag stänger av routern frågas det på nytt efter WiFi. Och är man ute och reser så finns det ju ingen router. Alltså borde inte WiFi blandas in i samband med GPS.

Postad 25 July 2010 - 20:59

ztevie
  • ztevie
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Hur mycket kostade 3D? Att WiFi skall anslutas kan jag förstå när det gäller att gå via Internet, men GPSn går ju inte via Internet. När jag stänger av routern frågas det på nytt efter WiFi. Och är man ute och reser så finns det ju ingen router. Alltså borde inte WiFi blandas in i samband med GPS.

3D & Discover för Sverige kostade 8 Euro...

Du ska absolut inte behöva Wifi för GPS:en, inte datatrfik via 3g eller gsm heller om du laddat ner kartorna till telefonen...
När du kopplar in telefonen via USB (masslagring) och startar Route66 Sync, kan du då se under dina Purchased Items att du har kartorna där? Annars borde du testa att ladda ner dem till telefonen igen via Syncen.
I Sync kan du också se vilka grejer du har på telefonen vs vad du handlat/fått gratis. Du borde ha samma grejer på bägge...

Har du gått in på Mer/Inställningar/Navigering och kollat så att inte Hämta Onlinekarta lyser grönt?
Kolla i telefonens inställningar under Anslutningar/Plats om du har ibockat AvanceradGPS och Aktivera Nätverksposition? Jag hade faktiskt de ibockade, slog av dem och jag fick ändå position på GPS.
Prova slå av dem ifall de är på, luren kanske vill ut och leta position via mobilmaster och nätverksposition(det blir ju datatrafik såklart) och accepterar bara det via Wifi av nån anledning... Men som sagt, för mig funkar det vare sig jag har de ibockade eller ej...

Postad 25 July 2010 - 21:32

giggsey
  • giggsey
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Xarfez, Blomkungen, Ztevie och ni andra som haft telefonen ett tag. Har följt hela tråden och länge funderat på ett inköp. I början var ni lyriska över telefonen, men på senare tid känns det lite som att smekmånaden är över. Vad skulle ni säga idag, är det ett bra köp eller ser ni någon annan telefon, antingen på gång eller någon som redan finns, som skulle kunna vara ett vettigt alternativ? Kan väl bara kort nämna att en bra skärm, vettig kamera och videokamera känns som hyfsat viktiga grejer för mig.

TACK PÅ FÖRHAND!

Postad 25 July 2010 - 21:42

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Xarfez, Blomkungen, Ztevie och ni andra som haft telefonen ett tag. Har följt hela tråden och länge funderat på ett inköp. I början var ni lyriska över telefonen, men på senare tid känns det lite som att smekmånaden är över. Vad skulle ni säga idag, är det ett bra köp eller ser ni någon annan telefon, antingen på gång eller någon som redan finns, som skulle kunna vara ett vettigt alternativ? Kan väl bara kort nämna att en bra skärm, vettig kamera och videokamera känns som hyfsat viktiga grejer för mig.

TACK PÅ FÖRHAND!

jag är väldigt nöjd med min Samsung Wave men om den passar dig kan jag omöjligt svara på, alla har sina krav på produkter. Det som är värt att tänka på är ju Bada, annars finns det inget att klaga på.

Postad 25 July 2010 - 21:53

ztevie
  • ztevie
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Jag är jäkligt nöjd! Jag har inte haft några större problem alls...
Gillar kvalitetskänslan i den.
Batteriet håller överraskande länge. Wifi kopplar upp på en sekund. Allt som följer med verkar funka som det är tänkt, även att använda telefonen som mobil åtkomstpunkt och surfa i laptopen via telefonens datatrafik funkar felfritt.
Skärmen är outstanding!! Kameran och videokameran ger skarpa och bra foton/filmer.
Dock ska man nämna att både video och foto inte blir så där jättebra då man filmar/fotar på längre håll, och sen ska man kanske vara lita stadigare på handen än man behöver vara med riktiga kameror.
Men på normalt/nära håll är det kanon, speciellt HD-video...
Jag är då så pass nöjd att jag inte velat byta den mot nåt annat som finns just nu, även om det vore gratisbyte.

Sen hoppas jag så klart det ska komma lite mer vettiga appar, jag är inte så mycket för spel eller appar som spelar upp pruttar... Skulle vilja ha lite mer nyttoprylar som t.ex. Swedbank...

Postad 26 July 2010 - 10:02

sagoga
  • sagoga
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

3D & Discover för Sverige kostade 8 Euro...

Du ska absolut inte behöva Wifi för GPS:en, inte datatrfik via 3g eller gsm heller om du laddat ner kartorna till telefonen...
När du kopplar in telefonen via USB (masslagring) och startar Route66 Sync, kan du då se under dina Purchased Items att du har kartorna där? Annars borde du testa att ladda ner dem till telefonen igen via Syncen.
I Sync kan du också se vilka grejer du har på telefonen vs vad du handlat/fått gratis. Du borde ha samma grejer på bägge...

Har du gått in på Mer/Inställningar/Navigering och kollat så att inte Hämta Onlinekarta lyser grönt?
Kolla i telefonens inställningar under Anslutningar/Plats om du har ibockat AvanceradGPS och Aktivera Nätverksposition? Jag hade faktiskt de ibockade, slog av dem och jag fick ändå position på GPS.
Prova slå av dem ifall de är på, luren kanske vill ut och leta position via mobilmaster och nätverksposition(det blir ju datatrafik såklart) och accepterar bara det via Wifi av nån anledning... Men som sagt, för mig funkar det vare sig jag har de ibockade eller ej...

Jag kan ju se på minnet i Wave att jag har kartorna där. Jag har laddat ner Norden, Tyskland, Österrike, Frankrike, Holland, Belgien, Polen, Baltikum och Spanien. Det var gratis och det tog ca 2 GB av mitt externa minne på 4 Gb (3.68 GB enl. Wave).
Men förslaget om Mer/Inställningar/Navigering kan jag inte förstå. Det finns inget Mer när jag har läget med alla programmen. Jag kan få Navigering/Mer/Inställningar, men där finns ingen "Hämta Online..."

Postad 26 July 2010 - 10:12

sagoga
  • sagoga
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Jag är mycket nöjd med Wave, den är suverän på de flesta områden. Det finns ingen annan mobil idag som har Blåtand 3.0 och USB 3.0. Den har möjlighet att användas som router, är snabb och SuperAmoled är underbart. Det finns ljus till Kameran och det finns kamera på framsidan för chatt med bild.
Vad som har varit problem, i alla fall för mig som är nybörjare på Smartphone, är Kies och att manualen är kortfattad. Men nu börjar det fungera.

Postad 26 July 2010 - 11:14

Blomkungen
  • Blomkungen
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

TACK PÅ FÖRHAND!

Kort sagt
Riktigt bra skit

Lite mer utförligt, Enormt snabb och sviker sällan, Batteriet håller mer än 2-3 gånger längre än andra smartphones och då gör den exakt samma saker lika snabbt eller snabbare pga att samsungs 1 ghz plattform är 4-5 ggr snabbare än alla andras då det gäller grafiska element
Skärmen är att dö för då du ser film eller bara surfar runt, Så klara färger så när jag kollar på en annan mobil ser det bara gråaktigt ut

Kameran gillar jag, Funkar riktigt bra, Bilderna blir bra och kameran är snabb även då det är lite mörkare
HD filmningen blir verkligen verkligen bra även om jag inte skulle lägga upp någon av dom här då det är mycket dumheter på dom haha

Den är snygg och hållbar och jag skriver inte ens fel på sms i fyllan utan skriver alltid rätt och bra vilket jag tycker är väldigt imponerande för qwerty tangentbord i upprätt läge+fylla

Kör på skulle jag säga, Inget fel med den än så länge förutom KIES men det behöver man inte använda annat än vid dom få uppdateringarna

Postad 26 July 2010 - 12:46

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Efter att ha läst på det här forumet verkar det vara en jättebra mobil rent hårdvarumässigt, men mindre bra mjukvarumässigt. Är det rätt uppfattat av mig?

KIES verkar oroväckande dåligt. Samsung måste ju kunna få ut en ny KIES-version snart så folk kan använda sin mobil på ett enkelt sätt.
Sen det här med GPS:en verkar också konstigt. Route66 fungerar alltså inte så bra?
Appstore verkar lite trögt både med appar och annat.
Det var någon vars alarmklocka inte fungerade och det känns som en sån enkel grej som bara SKA fungera på en mobil!

Jag har ett 3-abbonnemang och får välja ny telefon från 26 Augusti. Har funderat på denna sen den kom, men har blivit lite avskräckt när så många har haft problem med den här på forumet. Vill inte agera testpilot åt en ofärdig telefon. Å andra sidan är det inte så konstigt att folk skriver om just saker som inte fungerar med den på forumet.

Jag hoppas verkligen på en uppdatering snart så telefonen blir bättre.

Postad 26 July 2010 - 14:06

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
En sak är säkert den svenska Samsung supporten är verkligen dålig. Enligt dem så har de ingen koll på om det är en uppdatering på gång vilket man tycker det borde vara med tanke på helt nytt OS. Alla de frågor jag ställt till dem och som de fått skicka vidare har givet mig inga svar alls.

Det konstiga är att de dessutom säger att det inte finns någon uppdatering till telefonen men ändå så säger KIES att det finns och vissa har lyckats med uppdateringen? När telefonen kan man inte klaga på, men deras svenska support är den sämsta jag varit med om.

Postad 26 July 2010 - 18:18

Blomkungen
  • Blomkungen
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Efter att ha läst på det här forumet verkar det vara en jättebra mobil rent hårdvarumässigt, men mindre bra mjukvarumässigt. Är det rätt uppfattat av mig?

KIES verkar oroväckande dåligt. Samsung måste ju kunna få ut en ny KIES-version snart så folk kan använda sin mobil på ett enkelt sätt.
Sen det här med GPS:en verkar också konstigt. Route66 fungerar alltså inte så bra?
Appstore verkar lite trögt både med appar och annat.
Det var någon vars alarmklocka inte fungerade och det känns som en sån enkel grej som bara SKA fungera på en mobil!

Jag har ett 3-abbonnemang och får välja ny telefon från 26 Augusti. Har funderat på denna sen den kom, men har blivit lite avskräckt när så många har haft problem med den här på forumet. Vill inte agera testpilot åt en ofärdig telefon. Å andra sidan är det inte så konstigt att folk skriver om just saker som inte fungerar med den på forumet.

Jag hoppas verkligen på en uppdatering snart så telefonen blir bättre.

'
Route66 är skräp ja
Men skyhook kommer snart och google maps lär inte vara långt efter
Appar och appstore tycker jag funkar bra
Kommer runt 10/15 om dagen nu då jag kollar på jobbet

Kies är inte telefonen utan datormjukvaran som man bara använder för en sak och det är uppdatera så den kan du ignorera

Alarmklockan funkar prima för mig
Funkat varje dag och alltid hjälpt mig upp i tid till jobbet

Telefonen är riktigt bra men det finns småsaker som på allt
Men inget som gör telefonen dålig imo
Alla småbuggar jag rapporterade tidigare blev då fixade i första uppdateringen som kom och den uppdateringen kom på cirka 3-4 veckor så lär väl vara en ny på G

Postad 26 July 2010 - 19:46

ztevie
  • ztevie
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Jag kan ju se på minnet i Wave att jag har kartorna där. Jag har laddat ner Norden, Tyskland, Österrike, Frankrike, Holland, Belgien, Polen, Baltikum och Spanien. Det var gratis och det tog ca 2 GB av mitt externa minne på 4 Gb (3.68 GB enl. Wave).
Men förslaget om Mer/Inställningar/Navigering kan jag inte förstå. Det finns inget Mer när jag har läget med alla programmen. Jag kan få Navigering/Mer/Inställningar, men där finns ingen "Hämta Online..."

Ja, du kanske har dem på telefonens kort, men för att veta att Route66 på din telefon "vet om" att du har kartor kan du kolla det i Sync som jag skrev tidigare. Du kanske måste lägga dem på ett speciellt ställe på minneskortet, det är ju inte givet att programmet hittar dem annars?

Angående Mer/Inställningar/Navigering ska du först öppna Navigeringsprogrammet på telefonen. Då kör ju Route66 igång. Där, i programmet, måste du ha en liten knapp längst ner som heter Mer? Öppnar du den så kan du se knappen Inställningar. Då du öppnar Inställningar finns en ikon som heter Navigering. Där finns Hämta Onlinekarta som ett av alternativen.

Postad 27 July 2010 - 09:13

sagoga
  • sagoga
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Ja, du kanske har dem på telefonens kort, men för att veta att Route66 på din telefon "vet om" att du har kartor kan du kolla det i Sync som jag skrev tidigare. Du kanske måste lägga dem på ett speciellt ställe på minneskortet, det är ju inte givet att programmet hittar dem annars?

Angående Mer/Inställningar/Navigering ska du först öppna Navigeringsprogrammet på telefonen. Då kör ju Route66 igång. Där, i programmet, måste du ha en liten knapp längst ner som heter Mer? Öppnar du den så kan du se knappen Inställningar. Då du öppnar Inställningar finns en ikon som heter Navigering. Där finns Hämta Onlinekarta som ett av alternativen.

Jo, jag har samma filer på datorn som på telefonen. Jag antar att Route 66 lade kartorna på rätt plats. I Mina Filer - Minneskort finns Samsung/Navigator med Data - Maps och alla kartor. I Mina Filer - Telefon finns Sam/Nav och Data, men i Data finns inga kartor.
Jag har inte provat Navigering på allvar ännu, men när jag gick till affären så visade Wave rätt adress där. Så jag tror att kartorna är i rätt mapp.
Hämta Online var grönt, men jag tog bort det.

Postad 27 July 2010 - 11:00

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

'
Route66 är skräp ja
Men skyhook kommer snart och google maps lär inte vara långt efter
Appar och appstore tycker jag funkar bra
Kommer runt 10/15 om dagen nu då jag kollar på jobbet

Kies är inte telefonen utan datormjukvaran som man bara använder för en sak och det är uppdatera så den kan du ignorera

Alarmklockan funkar prima för mig
Funkat varje dag och alltid hjälpt mig upp i tid till jobbet

Telefonen är riktigt bra men det finns småsaker som på allt
Men inget som gör telefonen dålig imo
Alla småbuggar jag rapporterade tidigare blev då fixade i första uppdateringen som kom och den uppdateringen kom på cirka 3-4 veckor så lär väl vara en ny på G

Jo, jag vet att KIES är datormjukvaran, men hoppas på att en uppdaterad version av KIES blir tillgänglig så kommunikationen med telefonen fungerar bättre.

Läste några inlägg i början där några hade problem med att alla sidor var anpassade till mobilvisning och att man var tvungen att scrolla fram och tillbaka för att kunna läsa!?
Har det åtgärdats?

Du skrev att småbuggarna du rapporterade blev åtgärdade i första uppdateringen. Uppdaterade du genom KIES och det gick bra då? Vad var det för buggar?

Går Skyhook och Googlemaps på datatrafiken?

Redigerat av Ängeln, 27 July 2010 - 11:03.

Postad 28 July 2010 - 09:35

sagoga
  • sagoga
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Kies senaste programvara är 1.5.1.10071_32 och det fungerar bra. Sedan tycker jag att Route 66 är ett relativt bra navigeringsprogram som är gratis och finns med gratis kartor för hela Europa.

Postad 28 July 2010 - 12:08

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Hur är det med knapplåset nu? Låser den fortfarande upp sig i fickan för några av er?

Postad 28 July 2010 - 13:26

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Hur är det med knapplåset nu? Låser den fortfarande upp sig i fickan för några av er?

Finns det någon uppdatering till telefonen ute än? Eller hur menar du?

Postad 28 July 2010 - 13:36

sagoga
  • sagoga
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Om man har en mailadress hos Glocalnet och ett mobilabonnemang hos tre, vem skall man då kontakta för att få Internetinställningar till Wave?

Postad 28 July 2010 - 14:05

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Finns det någon uppdatering till telefonen ute än? Eller hur menar du?

Jag äger ingen Wave än. Frågade bara om det fixat sig med att vissa klagade på att den låser upp sig i fickan?

Postad 28 July 2010 - 16:19

ztevie
  • ztevie
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Jag har då aldrig haft problemet med ofrivilliga upplåsningar...
Men den har ju en funktion då man håller in låsknappen ett par sekunder så låser den upp, så har man den i en tajt jeansficka så kan jag tänka mig att det händer.
Jag har inte alls uppdaterat min, tycker den funkar så bra som den är för tillfället. Men jag funderar på vilka grejer som åtgärdats för de som uppdaterat??

Postad 28 July 2010 - 18:07

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
Jag har börjat få problem med webbläsaren i min telefon.

När jag surfar får jag upp en ruta med texten "sidan är för stor, innehållet kanske inte visas rätt" i tid och otid. Vidare så går det inte att zooma längre. Jag kan zooma in på en sida men så fort jag släpper skärmen med en av fingrarna hoppar sidan tillbaka till ursprunglig storlek. Den stannar alltså inte i in-zoomat läge.

Någon inställning jag råkat ändra?

Postad 28 July 2010 - 18:19

sagoga
  • sagoga
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Jag har då aldrig haft problemet med ofrivilliga upplåsningar...
Men den har ju en funktion då man håller in låsknappen ett par sekunder så låser den upp, så har man den i en tajt jeansficka så kan jag tänka mig att det händer.
Jag har inte alls uppdaterat min, tycker den funkar så bra som den är för tillfället. Men jag funderar på vilka grejer som åtgärdats för de som uppdaterat??

En sak är ju att åäö finns med.

Postad 28 July 2010 - 18:29

ztevie
  • ztevie
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Jag har börjat få problem med webbläsaren i min telefon.

När jag surfar får jag upp en ruta med texten "sidan är för stor, innehållet kanske inte visas rätt" i tid och otid. Vidare så går det inte att zooma längre. Jag kan zooma in på en sida men så fort jag släpper skärmen med en av fingrarna hoppar sidan tillbaka till ursprunglig storlek. Den stannar alltså inte i in-zoomat läge.

Någon inställning jag råkat ändra?

Starta om telefonen, då funkar det igen. Nåt minnesproblem...

Postad 28 July 2010 - 18:36

Blomkungen
  • Blomkungen
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Memleak

Delvis fixat i uppdateringen

Postad 28 July 2010 - 18:55

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Toppen!
Tack för hjälpen.

Postad 29 July 2010 - 08:28

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Såg en video på youtube där testaren tyckte att det var lätt hänt att man raderade alla widgets. Är det så eller måste man vara rejält full för att lyckas med det? Tycker att det borde komma upp en fråga om du är säker på att du vill ta bort alla widgets.

Måste man uppdatera telefonen via KIES eller finns det annat sätt att uppdatera den?

Postad 29 July 2010 - 09:29

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Såg en video på youtube där testaren tyckte att det var lätt hänt att man raderade alla widgets. Är det så eller måste man vara rejält full för att lyckas med det? Tycker att det borde komma upp en fråga om du är säker på att du vill ta bort alla widgets.

Måste man uppdatera telefonen via KIES eller finns det annat sätt att uppdatera den?

Inget jag märkt av, kan du inte bifoga länken och även gärna tiden i videoklippen?

Postad 29 July 2010 - 10:31

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Inget jag märkt av, kan du inte bifoga länken och även gärna tiden i videoklippen?

Det är upplagt 2 juni 2010.

http://www.youtube.c...h?v=BiW1n8mIhys

10:27 in i videon.

Postad 29 July 2010 - 10:54

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Det är upplagt 2 juni 2010.

http://www.youtube.c...h?v=BiW1n8mIhys

10:27 in i videon.

Aha ja det där råkade jag nog göra en gång i början när jag inte var medveten om problemet. Sen dess har det inte hänt. Får hoppas de ändrar det dock.

Postad 30 July 2010 - 17:01

t0fflan
  • t0fflan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tja,

Är sugen på en Wave S8500 men ett par saker oroar mig fortfarande...
Supersvårt att hitta svenska användare till Waven som man kan störa med frågor...
Största frågetecken för mig som potentiell köpare efter sett dom flesta reviewsen på youtube är:

- Officiella firmware updateringar i Sverige är hur ofta? Vad har ni märkt av dom i ert dagliga användande? (Finns 0 info om VAD som uppdaterats)

- Memory leaken som rapporterades flitigt hur är det med den nu egentligen?

- Det snackades om att kamera programmet hängde sig lite random förrut är det patchat o fixat nu?

- Stavningsprogrammet. Som tydligen bråkar när man använder slang som inte finns med i ordlistan så måste man sitta o lägga till dom orden för o kunna skriva dom, stämmer det? Hur fungerar staviningsprogrammet i jämförelse med HTC's variant?

- Och så det alla klagar på...appsen till bada...hur står det till nu? Vad jag förstått så är telefonen mer populär i Ryssland o Asien så jag antar dom flesta appsen är fullständigt obrukbara för en svensk användare. Hittade Aftonbladet o Enrio som enda svenska alternativen när jag kollade igenom lite snabbt... Mycket snack om många developers som fått upp ögonen för bada som OS men går det överhuvudtaget framåt? Känns som det e mycket snack o lite verkstad på den fronten...

- Browsern, jag vill ha auto text reflow (eller vad det heter)...vad jag förstått så finns det inte i orgrinal browsern? har det kommit updatering med det nu kanske? Har opera mini det till wave annars?

- Vissa klagar på Qwerty tangentbordet andra inte, hur känner ni att det är i jämförelse med ev andra smartphones ni haft? Å Ä Ö finns nu som vanliga tangenter?

Det blir antingen en Wave lr Desire...Waven känns så jäkla mycket mer prisvärd nu när den blivit billigare men alla dessa frågetecken gör att jag väger över till Desiren bara för ren rädsla (tack vare gamla reviews av Waven på Youtube)

Redigerat av t0fflan, 30 July 2010 - 17:19.

Postad 30 July 2010 - 19:30

ztevie
  • ztevie
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr inte haft någon smartphone förut, men jag ska svara på de få frågor jag kan...

Tja,

Är sugen på en Wave S8500 men ett par saker oroar mig fortfarande...
Supersvårt att hitta svenska användare till Waven som man kan störa med frågor...
Största frågetecken för mig som potentiell köpare efter sett dom flesta reviewsen på youtube är:

- Officiella firmware updateringar i Sverige är hur ofta? Vad har ni märkt av dom i ert dagliga användande? (Finns 0 info om VAD som uppdaterats)
Vet inte heller, har inte brytt mig om att göra nån uppdatering än, eftersom jag inte känner att jag har nån anledning. åäö iofs, men tycker det går bra som den funkar nu ang. åäö

- Memory leaken som rapporterades flitigt hur är det med den nu egentligen?
Har som sagt inte uppdaterat, men en omstart funkar, får väl göra det ca 1 gång/vecka. INgen stor grej...

- Det snackades om att kamera programmet hängde sig lite random förrut är det patchat o fixat nu?
Har aldrig hängt sig för mig.

- Stavningsprogrammet. Som tydligen bråkar när man använder slang som inte finns med i ordlistan så måste man sitta o lägga till dom orden för o kunna skriva dom, stämmer det? Hur fungerar staviningsprogrammet i jämförelse med HTC's variant?
Använder inte ordlistan, så vet ej. Har aldrig testat HTC.

- Och så det alla klagar på...appsen till bada...hur står det till nu? Vad jag förstått så är telefonen mer populär i Ryssland o Asien så jag antar dom flesta appsen är fullständigt obrukbara för en svensk användare. Hittade Aftonbladet o Enrio som enda svenska alternativen när jag kollade igenom lite snabbt... Mycket snack om många developers som fått upp ögonen för bada som OS men går det överhuvudtaget framåt? Känns som det e mycket snack o lite verkstad på den fronten...
Det går nog framåt, allt kommer ju att bero på hur mycket den säljer, men visst, inte är det i Iphone eller Android klass. Men de har ju en tävling som avslutas i oktober med miljoner i prispengar, så antar att duktiga utvecklare lägger sitt krut på den tävlingen. Förhoppningsvis händer det saker efter tävlingen?
Finns inte mycket renodlat svenska appar, som du sett. Väldigt mycket franska, av nån anledning? Och turkiska!?

- Browsern, jag vill ha auto text reflow (eller vad det heter)...vad jag förstått så finns det inte i orgrinal browsern? har det kommit updatering med det nu kanske? Har opera mini det till wave annars?
Nej, finns inte, vet ej hur det blir i framtiden med Dolphin som ju följer med.... En del har testat Opera MIni, som ska funka hyfsat med text reflow, men någon här tyckte ändå Dolphin-läsaren var vassare.

- Vissa klagar på Qwerty tangentbordet andra inte, hur känner ni att det är i jämförelse med ev andra smartphones ni haft? Å Ä Ö finns nu som vanliga tangenter?
ÅÄÖ ska finna nu ja, fast själv har jag inte uppdaterat. Kan inte jämföra med andra, då jag aldrig ägt en smartphone, men jag har vant mig, det går betydligt snabbare att skriva än med gamla T9 iaf för mig... Tycker tangentbordet är bra.

Det blir antingen en Wave lr Desire...Waven känns så jäkla mycket mer prisvärd nu när den blivit billigare men alla dessa frågetecken gör att jag väger över till Desiren bara för ren rädsla (tack vare gamla reviews av Waven på Youtube)
Känner många som har Desire. Det finns en sak som alla erkänner fast det tar emot: Skärmen är helt grym på Waven. Mycket skarpare och bättre än deras. Många är också impade av video man tar, och foton. Det är möjligen också skärmens förtjänst, för allt blir så ###### skarpt...
Sen tror jag Waven har klart bättre batteritid. Känns smidigare(den är ju mindre), och har allmän kvalitetskänsla som man inte brukar få. Inte alls plastig...
Det enda som Waven inte slår de andra på, i mina ögon, är just apparna. Kommer de igång med det så är valet enkelt..
Allt beror ju på hur viktigt valfrihet bland tusentals appar är för dig?

Postad 30 July 2010 - 19:49

Unregistered3dd10574
  • Unregistered3dd10574
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hur upplever ni gps´n ? det är väl samma hårdvara i wave som Galaxy S ? använder sj inte gps´n men vet att folk tycker att den är riktigt värdelös i GS.

Postad 30 July 2010 - 20:47

t0fflan
  • t0fflan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag har tyvärr inte haft någon smartphone förut, men jag ska svara på de få frågor jag kan...

1000 tack för svaren!

Har som sagt inte uppdaterat, men en omstart funkar, får väl göra det ca 1 gång/vecka. INgen stor grej...

Ok men du använder din wave mycket o surfar en hel del per dag då eller? 1 omstart per vecka låter helt okay.

Använder inte ordlistan, så vet ej. Har aldrig testat HTC

.
Så du har inga problem med att du råkar trycka på fel knappar när du skriver utan att du märker det? (dvs tangentbordet är känsligt och bra)

En del har testat Opera MIni, som ska funka hyfsat med text reflow, men någon här tyckte ändå Dolphin-läsaren var vassare.

Ok så vill jag ha text reflow på wave så kör jag bara Opera mini? Har inte fått fram någon info om det finns på Wave's Opera mini.

Känner många som har Desire. Det finns en sak som alla erkänner fast det tar emot: Skärmen är helt grym på Waven. Mycket skarpare och bättre än deras. Många är också impade av video man tar, och foton. Det är möjligen också skärmens förtjänst, för allt blir så ###### skarpt...
Sen tror jag Waven har klart bättre batteritid. Känns smidigare(den är ju mindre), och har allmän kvalitetskänsla som man inte brukar få. Inte alls plastig...
Det enda som Waven inte slår de andra på, i mina ögon, är just apparna. Kommer de igång med det så är valet enkelt..
Allt beror ju på hur viktigt valfrihet bland tusentals appar är för dig?

Det som betyder mycket för mig är framförallt batterietiden o hårdvaran till det priset. Men det som skrämmer mig är skräckhistorierna om folk som måste gjort om alla sina paneler för dom lyckats tagit bort allt o waven som crashar till höger o vänster o problemet med minnet.... Asså appar är inte så nödvändigt för mig om OS'et har det man vill ha ifrån ruta1..
Hade dock vart kul o haft lite matnyttiga widgets som man lätt kan bygga ihop på Android OS.

Redigerat av t0fflan, 30 July 2010 - 20:50.

Postad 30 July 2010 - 21:02

alexEn
  • alexEn
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har inte läst igenom tråden nåt, men varför skulle man vilja köpa Wave'n när nu Samsung Galaxy S kommit ut?
Dessutom så har ju Galaxy S Android vilket jag tror drar till sig fler köpare..

Postad 30 July 2010 - 21:16

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Har inte läst igenom tråden nåt, men varför skulle man vilja köpa Wave'n när nu Samsung Galaxy S kommit ut?
Dessutom så har ju Galaxy S Android vilket jag tror drar till sig fler köpare..

+Pris
+Form
+Känsla(metall)

Annars är de relativt lika ja. Om Bada eller Android är bäst beror helt på vad man är ute efter.

Postad 30 July 2010 - 21:37

KniveN
  • KniveN
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

+Pris
+Form
+Känsla(metall)

Annars är de relativt lika ja. Om Bada eller Android är bäst beror helt på vad man är ute efter.

Storlek
"Blixt"

Postad 30 July 2010 - 23:03

ztevie
  • ztevie
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
1000 tack för svaren!

Ok men du använder din wave mycket o surfar en hel del per dag då eller? 1 omstart per vecka låter helt okay.
Jag skulle tro att det blir ca 2-3 timmar/dag i snitt då jag jobbar. Har ett stillasittande bevakningsjobb, så...

.
Så du har inga problem med att du råkar trycka på fel knappar när du skriver utan att du märker det? (dvs tangentbordet är känsligt och bra)
I början var det jobbigt, men nu flyter det fint.

Ok så vill jag ha text reflow på wave så kör jag bara Opera mini? Har inte fått fram någon info om det finns på Wave's Opera mini.
Gå längre bak i tråden, där står det lite om text reflow från en här som testat Opera Mini

Det som betyder mycket för mig är framförallt batterietiden o hårdvaran till det priset. Men det som skrämmer mig är skräckhistorierna om folk som måste gjort om alla sina paneler för dom lyckats tagit bort allt o waven som crashar till höger o vänster o problemet med minnet.... Asså appar är inte så nödvändigt för mig om OS'et har det man vill ha ifrån ruta1..
Hade dock vart kul o haft lite matnyttiga widgets som man lätt kan bygga ihop på Android OS.
Håller med om Widgets och appar, men förhoppningsvis blir det bättre. Jag har som sagt inte haft några problem med ominstallationer osv, endast denna minnesleak. Det här med att göra om panelerna kan också bero på idioter på supporten som har som standardsvar att installera om allt när något problem dyker upp. Lättaste vägen, liksom?
Du skulle veta hur många jag känner med nya SonyEricsson som fått skicka in sin nya telefon för rep... Jag tror varje telefon har sina problem...
Batteritiden är bra jämfört med andra liknande telefoner, kan inte jämföras med de här gamla vanliga telefonerna som höll i flera veckor, men det är ju en smartphone.
Jag tror faktiskt att om Bada kommit tidigare hade den varit en enorm sensation. Nu finns ju både Iphone och Android. Men Bada som operativ tycker jag är jättestabilt med tanke på att det är version 1...
Den är kvick och har bra respons, och skärmen är helt outstanding. Det är första gången jag faktiskt orkar spela spel på en mobil. Need For Speed och Asphalt(som följer med) ser för ###### bra ut på denna skärm... Videoinspelningen i HD är också superb.
Gå till en butik som har både Desire och Wave inne som riktig demotelefon och testa sida vid sida. Testa också Galaxy S... En större Wave med liknande hårdvara och likadan skärmteknik och Android...

Redigerat av ztevie, 30 July 2010 - 23:04.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.