Postad 13 March 2012 - 13:06
Postad 13 March 2012 - 13:14
Fick punka andra svängen till jobbet.Jajamensan! Ingen is på vägarna och snällt grus, ingen punka än.
Måttligt lack vart man, dock hade jag ganska slitna däck så man får väl skylla sig själv att man inte bytt i tid.
Postad 13 March 2012 - 13:18
Jag har lyckats med tre punkor på en vecka. Fick bara EN på hela förra säsongen. :-D
En vurpa med cykelcrossen (1punka) och dubbelpunka på räcern (stort hål som jag naturligtvis inte såg.) Att gå hem 1km med landsvägsdojor är ingen hödjare.... ;-)
Redigerat av Unregistered9282241e, 13 March 2012 - 13:21.
Postad 14 March 2012 - 16:39
Bifogad fil(er)
Postad 18 March 2012 - 12:52
Så här ska en cykel se ut. Snodd från Speedbicycles. Bra när man är trött på dagens skitfula cyklar:
speed_002.jpg 168.06K
4 Antal nerladdningar
Postad 18 March 2012 - 15:38
1: ha bra däck, däck med förstärkning som hindrar vassa objekt.
2: Utslitna däck är inte bra.
3: Pumpa hårt. Mindre risk att något gräver sig in vid högre tryck
Men ja, det kan vara gruset. Men har de sopat borde det inte finnas något vasst kvar. Samt jag tror att kommunerna lärt sig och lägger ut rundare korn på cykelvägarna idag än för några år sedan.
Vanliga orsaker
1: vassa föremål
2: utslitna däck
3: Utslitet fälgband, eker som grävt sig igenom.
4: Trottoarkanter. Genomslag.
Postad 18 March 2012 - 18:06
Postad 18 March 2012 - 19:33
Någon som har tagit fram sommarcykeln än? :-)
Mtb har varit framme några veckor nu. Räsern
Postad 18 March 2012 - 20:43
Du får väl köpa små lappar...
eller köpa nya slangar. Vet att det inte är så ovanligt, en slang är ju inte så dyr även om laglappar är billigare.
Postad 18 March 2012 - 21:01
Postad 18 March 2012 - 22:49
Nåja, nä, jag vet inte.
Postad 19 March 2012 - 11:12
Mtb har varit framme några veckor nu. Räsern
skall jag testa ute imorgon, men anar att det kommer fortfarande vara mycket grus ute tyvärr.
Det kanske kan bli en öppningsrunda till helgen på den
Äh, lite grus gör inget. Det är värt det. ;-)
Postad 19 March 2012 - 12:30
/Christian
Postad 19 March 2012 - 19:16
Postad 19 March 2012 - 20:14
Några som har tips om vad det är för däck som man skall köra på, vilka är bäst och så vidare? Låt höra era tankar om vad ni kör på för däck till racer hojarna. Självklart är det kanttråd som gäller och inte tub.
Jag kör med Continental Grand Prix 4000s, och även Continental innerslangar... Jag tror inte det är så jävla mycket skillnad egentligen på rullmotstånd eller dylikt, utan mest hållbarheten... Och det verkar fungera, så jag ser ingen anledning att kompromissa med billigare slangar/däck för att tjäna några tior... Men det finns säkert andra märken som håller minst lika bra, det handlar nog mest om egna erfarenheter osv...
Nånting som jag tycker är viktigare för att motverka punkteringar är dock bra fälgband... Dom billigare som är gjorda av plast skaver gärna eller så trycks dom ofta in i ekerhålen som i sin tur leder till fler punkteringar... Jag kör även där med Continental fälgband som fungerar mycket bra, fälgbanden som kom med orginalfälgarna till min sambos racer var rena skiten jämfört med Continental...
Postad 20 March 2012 - 08:58
Vad gäller rullmotstånd spelar det lilla mönster som finns i princip ingen roll.
Rena gummidäck a'la cykelringen ska man kanske undvika men annars kan du köpa det du gillar.
Även jag kör på Continental, de är ju ganska stora på däckfronten, helt enkel de som fanns inne i cykelaffären när jag var där.
Bakhjulet ett slätt däck, framhjulet lätt mönstrat. Ingen aning om vad de heter, de rullar.
Det man vinner med dyrare däck är oftast i vikt. Ett budgetdäck väger gärna kring 300-350 gram, ett dyrare däck ner mot 200 gram.
Slitstyrka likvärdig om man inte går mot extremer.
Postad 20 March 2012 - 12:03
Har ni tips på däck till mig som ska köra cykelvasan?
Jag kan som sagt rekommendera det jag själv kör med på både min egen och min sambos racer...
Handla på Wiggle så blir det billigare också
http://www.wiggle.co...-5-inner-tubes/
http://www.wiggle.co...000s-road-tyre/
http://www.wiggle.co...rim-tape-black/
Det är kombinationen jag kör på iaf... Fungerar perfekt... Var noga med monteringen så klarar du punkteringarna...
Redigerat av Unregistered93edb1ba, 20 March 2012 - 12:03.
Postad 20 March 2012 - 12:55
HAHAHA jag tror inte dom där passar mig riktigtJag kan som sagt rekommendera det jag själv kör med på både min egen och min sambos racer...
Handla på Wiggle så blir det billigare också
http://www.wiggle.co...-5-inner-tubes/
http://www.wiggle.co...000s-road-tyre/
http://www.wiggle.co...rim-tape-black/
Det är kombinationen jag kör på iaf... Fungerar perfekt... Var noga med monteringen så klarar du punkteringarna...
Bild från Cykelvasan

Fler tips?
Postad 20 March 2012 - 15:06
HAHAHA jag tror inte dom där passar mig riktigt
Fler tips?
Hahahah... sorry, borde kanske ha läst på vad cykelvasan var för nåt...
Men som sagt... Ganska manligt att komma dit med en racer och köra järnet
Postad 20 March 2012 - 15:21
hehe, jag skulle nog känna mig som en gök bara jag kom med min odämpade MTB...Hahahah... sorry, borde kanske ha läst på vad cykelvasan var för nåt...
Men som sagt... Ganska manligt att komma dit med en racer och köra järnet
Postad 20 March 2012 - 17:17
För cykelvasan så skulle jag tipsa dig om däck med inte så jätte mycket mönster i, i alla fall inte grova mönster. Att köra på ett par Rocket Ron http://www.mtb-forum...ocket-ron-4.jpg tycker jag är helt onödigt, underlaget är knappast tekniskt och du behöver inte förvänta dig några ställen där greppet verkligen betyder mycket.
Jag körde själv hela sommaren på ett par Schwalbe däck, men fick bra erbjudande på ett par Race king från continental http://www.conti-onl...ty=original.png
Och jag är glad över att jag gled på dem under cykelvasan.
Som sagt underlaget är inte tekniskt, det enda är att det är jäkligt mycket sprängsten man kör på. Det gäller att man har fräsha däck som tål vassa kanter från stenarna, det är det man behöver vara mest orolig över. Ha däck med mycket gummi i (kanske även punka skydd i?) som kan skydda samt ett högt tryck på däcken, jag körde själv på 4,2bar.
Postad 21 March 2012 - 08:08
Är det någon mer som ska klämma cykelvasan i år?
Postad 21 March 2012 - 08:27
bild(1).JPG 151.88K
1 Antal nerladdningar
Postad 21 March 2012 - 18:26
Cykelbrännan kommer givetvis läggas upp senare. ;-)
Postad 21 March 2012 - 20:51
Jag lovar att klämma cykelvasan om du lovar att springa Stockholm marathon!!Är det någon mer som ska klämma cykelvasan i år?
Postad 21 March 2012 - 21:05
Åh nej vad synd att marathon är slutsåltJag lovar att klämma cykelvasan om du lovar att springa Stockholm marathon!!
Tog premiärrundan idag. Mest grusvägar i jättefint skick. Två helt underbara mil! Så sjukt nöjd! Imorn ska jag upp på Lugnet och prova deras MTB-spår på 1,8mil. Håller tummarna på att snön smält bort idag.
Vad betalar ni för service av en MTB? Och vilka reservdelar brukar ni få byta?
Postad 21 March 2012 - 21:05
Tack för svaren Lakristomte! Du verkar ha växt på dig en del
Är det någon mer som ska klämma cykelvasan i år?
Ja musklerna har blivit samtidigt som sinnet har blivit mognare
Kom på ett tips till, vissa ställen på cykelvasan förra året så var det sand man cyklade i, det var verkligen åt h*lvete. Det är som att få vattenplaning med bilen typ, man svänger men inget händer. Sista biten så var det några sådana partier, det var en som trillade i det. Höll på själv att vurpa tack vare att personen framför vurpade, man tappar balansen väldigt lätt i sanden, vet inte om du sitter fast i pedalerna med skoan för det gör jag
Postad 21 March 2012 - 21:21
Hittade den på Blocket på Måndagen.
När jag kom hem från jobebt på Måndagskvällen var den hemma igen
Så nukan man cykla till gymmet varje dag igen
Postad 21 March 2012 - 22:54
Fick du polisen att ta tillbaks den?Min blev stulen i Söndags.
Hittade den på Blocket på Måndagen.
När jag kom hem från jobebt på Måndagskvällen var den hemma igen
Så nukan man cykla till gymmet varje dag igen
Postad 22 March 2012 - 09:42
http://www.falun.se/www/falun/Lugnet.nsf/V-bild/52404843E0F4DBE7C1257950004D0BBB/$FILE/Lugnet_MTB-leder.pdf
Föresten... har ni någon huskur mot rövont? Jag har ärligt funderat på att ta en Ipren eller smörja stjärten med lokalbedövning.. h*vete vad ont jag har idag
/Christian
Postad 22 March 2012 - 09:45
Massage och BRA cykelbyxor samt sadel.
eller tid på cykel, det går över. Men en bra sadel är inte fel.
Postad 22 March 2012 - 10:03
Äh sadelbyte blir det inte. Cykelbrallorna lär duga, dom är ju nya så.. Men precis som du skriver så är väl egentligen cykeltid det enda som gällerMot rövont?
Massage och BRA cykelbyxor samt sadel.
eller tid på cykel, det går över. Men en bra sadel är inte fel.
Postad 22 March 2012 - 10:14
Postad 22 March 2012 - 10:15
Postad 22 March 2012 - 10:19
Föresten... har ni någon huskur mot rövont?
Kan ju också vara så att du har en sadel som inte riktigt passar din bakdel...
Postad 22 March 2012 - 10:53
Just nu måste jag städa hemma enligt "chefen/regeringen/fästmön/mor till mitt blivande barn/sambon".. men så fort jag är klar sticker jag iväg! Tur man är en lydig "karl"
/C
Postad 22 March 2012 - 13:36
Haha, ne de tyckte jag skulle verka villig att köpa och ringa de när jag var där.Fick du polisen att ta tillbaks den?
Valde att chansa och drog iväg ett välformulerat och bestämt mail till han som hade lagt ut annonsen.
Fick några timmar senare ett svar från "säljaren" där han bad om ursäkt för det inträffade och att cykeln stod där den tagits med nytt lås och nya nycklar.
Postad 22 March 2012 - 14:07
I princip känns det som jag måste byta ut allt. Växlarna funkar knappt, och mitt försök att smörja upp dom med 5-56 var mindre smart kom jag fram till efter att ha läst denna tråden i höstas. Bromsarna är värdelösa. Framdäcket skevt. Kedjan är slapp och aldrig bytt. Har helt enkelt aldrig brytt mig om att underhålla cykeln som man bör.
Frågan är om det är värt att lämna in den på någon seriös affär, i alla fall för ett kostnadsförslag, eller om man ska satsa på någon billig Biltema-cykel. Är arbetslös just nu och har inte så mycket att lägga ut på detta. Känner någon i så fall till en bra affär att vända sig till i Stockholm (gärna Nacka)?
Postad 22 March 2012 - 14:53
Förstår att du gjorde så, snabbaste sättet för dig att få tillbaka cykeln. Men lite synd att inte fanskapet som snodde den åker dit.Haha, ne de tyckte jag skulle verka villig att köpa och ringa de när jag var där.
Valde att chansa och drog iväg ett välformulerat och bestämt mail till han som hade lagt ut annonsen.
Fick några timmar senare ett svar från "säljaren" där han bad om ursäkt för det inträffade och att cykeln stod där den tagits med nytt lås och nya nycklar.
Postad 22 March 2012 - 15:29
Om den är skön att cykla på, du sitter bra, om den inte väger ett halvt ton osv så kanske. Med nya delar kommer den troligen vara bättre än en cykel från Biltema ivartfall.
Kostnad? Beror lite på exakt vad som behövs göras. I sig kan du säkert ordna allt själv, nästan, men delar, om de behövs, kostar givetvis. Samt 15 år gammal? Då kan det vara lite problem att hitta vissa delar men det går alltid att improvisera/anpassa sig.
Men visst, leta reda på en butik/reparatör och se vad de har att säga om cykeln.
Postad 22 March 2012 - 16:17
Jag körde förbi en sur längdskidåkare
slacking.jpg 182.45K
0 Antal nerladdningarHade ändå rätt kul och känner mig nöjd
Postad 22 March 2012 - 17:30
Morphond. ingen aning om vad det är för cykel, om den är värd att ordna i ordning. (bild på den, närbild på bromsar, växlar osv kanske man kan säga mer)
Om den är skön att cykla på, du sitter bra, om den inte väger ett halvt ton osv så kanske. Med nya delar kommer den troligen vara bättre än en cykel från Biltema ivartfall.
Kostnad? Beror lite på exakt vad som behövs göras. I sig kan du säkert ordna allt själv, nästan, men delar, om de behövs, kostar givetvis. Samt 15 år gammal? Då kan det vara lite problem att hitta vissa delar men det går alltid att improvisera/anpassa sig.
Men visst, leta reda på en butik/reparatör och se vad de har att säga om cykeln.
Miyata är (eller var) väl ett någorlunda kvalitetsmärke. Tyvärr väger cykeln en hel del så den är inte smidig på något sätt. Skulle helst vilja skaffa en sjyst hybrid i stil med Scott Sub 10 eller Nishiki Hybrid 307, med integrerade nav-växlar för mindre underhåll. Min tanke är väl mest att komma igång för motionens skull samt kunna smidigt ta mig till affären eller dylikt, och kommer inte cykla off-road (dock möjligen någon grusslinga). Dock finns som sagt inte pengarna i nuläget, så jag får försöka stå ut en sommar till med denna. Lade upp ett par bilder här https://www.dropbox....Cykeln?h=fadd22. Svårt att ta bra detaljbilder på hur allt ser ut, men den är som synes inte i så bra skick.
Det blir väl dock att börja med att leta upp seriös handlare och kolla läget...
Postad 22 March 2012 - 21:56
Bromsarna är dock av en modell jag inte gillar. Ett mindre **** att få den typen balanserade och att få ordentligt med kraft vid inbromsning. De bromsar som idag sitter på MTBs är mycket bättre. Kan gå att byta men det kostar givetvis och ärligt är jag inte säker.
Min bedömning är alltså att om du riktar upp framhjulet, gör rent kedjan, smörjer denna och alla vajrar (eller byter dem) samt ställer in växlarna och bromsarna bör den kunna serva dig väl.
Postad 22 March 2012 - 22:59
Miyata är (eller var) väl ett någorlunda kvalitetsmärke. Tyvärr väger cykeln en hel del så den är inte smidig på något sätt. Skulle helst vilja skaffa en sjyst hybrid i stil med Scott Sub 10 eller Nishiki Hybrid 307, med integrerade nav-växlar för mindre underhåll. Min tanke är väl mest att komma igång för motionens skull samt kunna smidigt ta mig till affären eller dylikt, och kommer inte cykla off-road (dock möjligen någon grusslinga). Dock finns som sagt inte pengarna i nuläget, så jag får försöka stå ut en sommar till med denna. Lade upp ett par bilder här https://www.dropbox....Cykeln?h=fadd22. Svårt att ta bra detaljbilder på hur allt ser ut, men den är som synes inte i så bra skick.
Det blir väl dock att börja med att leta upp seriös handlare och kolla läget...
hm, som tidigare talare så skulle jag satsa på att fixa i ordningen den själv. Att köpa nya delar till en sådan gammal hoj är nog tyvärr inte försvarbart, nya bromsklossar till den, byta vajrar, ta bort kedjan och tvätta rent den, borsta kransarna med stålborste så de blir rena igen, titta till växelföraren och göra rent den också och till sist se till så att alla bultar och ekrar sitter som åt ordentligt. Allt sånt där kan du göra själv om du har några verktyg och är lite händig.
edit: Kanske även byta sadel:) ?
Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 22 March 2012 - 22:59.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?