Hegel CDP2A MK2
(CD-spelare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Hegel H2A
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel P4A MK2
(Försteg)
|
3
|
(3)
|
Inga priser | |
Hegel H200
(Förstärkare)
|
1
|
(18)
|
Inga priser | |
Hegel H1 MK4
(Förstärkare)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Hegel CDP4A MK2
(CD-spelare)
|
2
|
(1)
|
Inga priser | |
Hegel H2A MK2
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel H4A MK2
(Slutsteg)
|
2
|
(2)
|
Inga priser | |
Hegel H100
(Förstärkare)
|
3
|
(14)
|
Inga priser | |
Hegel H20
(Slutsteg)
|
3
|
(0)
|
61 998:- | |
Hegel HD10
(DAC & hörlursförstärkare)
|
3
|
(9)
|
Inga priser | |
Hegel H70
(Förstärkare)
|
2
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel HD2
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Hegel P30
(Försteg)
|
1
|
(0)
|
66 998:- | |
Hegel H30
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel HD20
|
2
|
(10)
|
Inga priser | |
Hegel H4SE
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel HD11
|
2
|
(11)
|
Inga priser | |
Hegel H300
(Förstärkare)
|
7
|
(12)
|
Inga priser | |
Hegel HD25
|
2
|
(7)
|
Inga priser | |
Hegel P20
(Försteg)
|
3
|
(1)
|
Inga priser | |
Hegel H80
(Förstärkare)
|
5
|
(37)
|
Inga priser | |
Hegel Super
|
6
|
(11)
|
Inga priser | |
Hegel RC8
(Fjärrkontroller)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel H160
(Förstärkare)
|
4
|
(12)
|
Inga priser | |
Hegel H360
(Förstärkare)
|
5
|
(6)
|
Inga priser | |
Hegel HD30
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel Röst
(Förstärkare)
|
4
|
(7)
|
Inga priser | |
Hegel H90
(Förstärkare)
|
2
|
(5)
|
Inga priser | |
Hegel H590
(Förstärkare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
Postad 12 January 2011 - 10:43
haft hemma några begagnade försteg på prov. Märkte då att min dåvarande DAC
(Lavry DA10) lät bättre om jag tjongade den rakt i slutsteget. På den
vägen är det. Även Riaat har volymkontroll. Böket att byta källa kan jag
leva med. Tar en minut högst att koppla om.
Postad 12 January 2011 - 11:57
Postad 12 January 2011 - 12:34
40 - 50 kalla.
Postad 12 January 2011 - 12:58
preamp1.jpg 119.71K
1 Antal nerladdningarNä, allvarligt talat. Jag är missnöjd i varierande grad med de försteg jag testat. Denon 3806,
Plinius nånting och försteget i H200. Färgar och grötar till. En riktigt gammal Krell
gillade jag dock. Men den var utan fjärr och inte helt frisk.
Men då budgeten är begränsad så lägger jag inte pengar på en kopplingsdosa
med volympot. Och defintift aldrig 45 pappelubas.
Redigerat av Bongo_Mongo, 12 January 2011 - 13:06.
Postad 12 January 2011 - 13:16
Vilket försteg är det där?Det här, samt 5 gram kondenserade svettpärlor från Petter Northug.
preamp1.jpg 119.71K 1 Antal nerladdningar
Nä, allvarligt talat. Jag är missnöjd i varierande grad med de försteg jag testat. Denon 3806,
Plinius nånting och försteget i H200. Färgar och grötar till. En riktigt gammal Krell
gillade jag dock. Men den var utan fjärr och inte helt frisk.
Men då budgeten är begränsad så lägger jag inte pengar på en kopplingsdosa
med volympot. Och defintift aldrig 45 pappelubas.
Postad 12 January 2011 - 13:32
Märkligt att du finner H200 som grötig dock. Det är ju faktiskt en H20-förtärkare och ett P4 MK2-försteg i en och samma låda, kraftigt nedsatt i pris. Om någon har lust att skruva upp lådorna där hemma kan ni jämföra komponenterna.
Fast du kanske inte tycker om P4-steget heller kom jag på precis?
Postad 12 January 2011 - 13:49
När jag fick H4SE lät den som jag hade väntat mig. Lite åt det
ljusare hållet i de övre registren och rätt slankt i mellanregionen.
Så det passade bra med tex mitt dåvarande Riaa. Som försteg körde
jag H200 under en period. No problem. Men chip chop kinaman så
rann det sirap ur högtalarna. Då var steget inbränt. Det var i detta
skede jag tyckte Hegel+Hegel var lite väl mkt ullkofta. Sen började utskiftning
av Riaa mm mm mm...
När H4SE kom så skrevs det två st Norska rescensioner. Den ena beskrev det klassiska
Hegel ljudet den andra en maskin med mer mys utan att vara mesigt. Kollade upp det
med skribent no.2. Och jomenvisst hade 1:a journalisten kallkört den rakt från fabrik, medans
den andre journalisten fick samma testexemplar någon månad senare.
Postad 12 January 2011 - 13:59
Postad 12 January 2011 - 14:10
Postad 12 January 2011 - 14:20
Lura inte gammelgubben nu. Han håller ju på att sluta.Har Bongo sett detta?
http://hifimagasinet...?annonsID=26854
Postad 12 January 2011 - 14:21
Lura inte gammelgubben nu. Han håller ju på att sluta.
Haha
Sluta? Går det?
Postad 12 January 2011 - 14:22
Undrar om man inte hade mått bättre utan denna hifi. Min sambo verkar mycket lyckligare än mig och hon lyssnar mest på Spotify via sin laptop. Det är så omständigt att slå igång stereon bara för att lyssna på lite musik menar hon. Jaja.
Postad 12 January 2011 - 14:33
Det är första gången jag sett H10/P10 splittat till salu dock.
Sluta ska jag inte göra, men skulle inte ha överdimensionerat om
jag fick vrida tillbaks klockan ett par år. Men gjort är gjort. Och
nu börjar skrotet bli till åren så det är ingen större mening att sälja.
Musikintresset är kvar, men det blir lugnare volymer i framtiden med vinyl
som huvudföda.
Redigerat av Bongo_Mongo, 12 January 2011 - 14:35.
Postad 16 January 2011 - 19:17
Någon som kan ge intryck om hd2 dacen?
Jag har skrivit ett omdöme på prisjakt.nu
Vill du veta mer svarar jag gärna.
Redigerat av Fredrik_A, 16 January 2011 - 19:19.
Postad 16 January 2011 - 20:12
Den fungerar bra och lämnar 1V istället för 2,5V som storebror HD10 gör. Mindre är den också. Ljudskillnad? Knappast.Någon som kan ge intryck om hd2 dacen?
Postad 16 January 2011 - 20:17
Har du båda hemma?
Postad 16 January 2011 - 20:18
Jag äger också en sådan. Den har balanserade utgångar och lämnar lite mer ström som sagt.
Har du båda hemma?
Bara 10:an, synd att det inte finns standby på den
Postad 16 January 2011 - 20:20
HD10 har ju mer möjligheter för anslutningar och sen skulle jag nästan våga sätta pengar på att den har en lite bättre klocka. Re-clocking hos HD10 fungerar magiskt då den till och med kan ta emot icke-bitkorrekt information eller "skadad" information och ändå mata ut det utan störningar. Grym buffert och bra egenskaper som sagt.
Postad 16 January 2011 - 20:23
Det finns inte stand-by och den "glömmer" vilken igång den var inställd på varje gång strömmen bryts. Det är väl kanske en bra sak visserligen. Inte så mycket trams.
HD10 har ju mer möjligheter för anslutningar och sen skulle jag nästan våga sätta pengar på att den har en lite bättre klocka. Re-clocking hos HD10 fungerar magiskt då den till och med kan ta emot icke-bitkorrekt information eller "skadad" information och ändå mata ut det utan störningar. Grym buffert och bra egenskaper som sagt.
Menade kanske att det vore bra med strömbrytaren på framsidan så den kan stoppas in i en hylla
Hade en Dacmagic tidigare
Postad 16 January 2011 - 20:32
Vad tycker du om HD10 jämfört med DacMagic då?
Hd10 låter riktigt bra, bra kvalite när man kör från datorn med Spotify, förvånansvärt bra, har inte jämfört med cd spelare med samma låtar, det kanske låter bättre
Postad 16 January 2011 - 20:37
Du upplever den som bättre än DacMagic med andra? Några särskilda punkter?Hd10 låter riktigt bra, bra kvalite när man kör från datorn med Spotify, förvånansvärt bra, har inte jämfört med cd spelare med samma låtar, det kanske låter bättre
Postad 16 January 2011 - 20:39
Du upplever den som bättre än DacMagic med andra? Några särskilda punkter?
Det har jag inte sagt
Postad 16 January 2011 - 20:55
Bra vet jag redan att den är.
Postad 16 January 2011 - 21:01
Aha, trodde att du svarade på min fråga.
Kanske ska låna hem en hd2 för jämförelse, får höra om det är skillnad eller inte, har nämligen flyttat in mina frontare så en jämförelse med dacmagic kanske inte är rättvis därav mitt svar på din fråga
Postad 16 January 2011 - 23:51
Aha, trodde att du svarade på min fråga.
VM i avatar-byte
Postad 17 January 2011 - 07:27
Jag fick PM av en avändare som frågade om jag inte kunde byta då denne använde en likadan avatar.VM i avatar-byte
Postad 17 January 2011 - 11:06
Så kan det gåJag fick PM av en avändare som frågade om jag inte kunde byta då denne använde en likadan avatar.
Postad 17 January 2011 - 18:28
Postad 25 January 2011 - 13:07
Här kommer ytterligare någon förstärkarfråga.
Ni som har testat/jämfört Primare med Hegel (som t.ex I30 med H100), vad upplever ni för skillnader (eller likheter) i ljudkaraktär och kraft mellan dessa?
Frågar eftersom I30 är på kampanj i vissa butiker just nu och därför ev kan vara ett alternativt köp. Dessutom verkar det omöjligt få tag på en Hegel på beg-marknaden.
Till sist, brukar Primare passa "extra bra" med något särskilt högtalarmärke?
Mvh Erik
Postad 25 January 2011 - 14:58
Lyssnade på många olika 2 kanalare för runt 15-20k innan jag bestämde mig för hegel.
Bla primare i30, naim xs2, nad m3, densen b130, bladelius tyr mfl.
Valet föll på h100 eftersom jag tyckte den spelade med en otrolig spelglädje. Anslagen är (enligt mig) mycket bättre med en hegel. Tokstram bas, och aldrig vass. Primaren & nad valde jag bort ganska fort faktiskt. Det stod mellan naim & hegel h100 länge innan jag slutligen valde hegel. Att det inte blev en h200 var av ekonomiska skäl. Köpte h100 ca 2mån innan paketet med h200+hd10 kom
OBS, allt som står ovanför är ENLIGT MINA ÖRON & IDEAL.
absolut ingen sanning med andra ord & jag vill inte debatera ang detta!
Viktigast är att du lyssnar själv & skapar dig en uppfattning.
Postad 25 January 2011 - 16:55
Hej igen
.
Ni som har testat/jämfört Primare med Hegel (som t.ex I30 med H100), vad upplever ni för skillnader (eller likheter) i ljudkaraktär och kraft mellan dessa?
Frågar eftersom I30 är på kampanj i vissa butiker just nu och därför ev kan vara ett alternativt köp. Dessutom verkar det omöjligt få tag på en Hegel på beg-marknaden.
Mvh Erik
Vill även tipsa dig om Musical Fidelitys M6i oxå, denna åker 8:or runt Hegel H200 om du frågar mig.
Vill du ner i pris så har du MF M3i gentemot Hegels H100.
Mvh
Micke
Postad 25 January 2011 - 17:08
Jag skulle nog köpa i30 om det var ett bra pris. Den står sig gott mot Hegel H100. Har ägt Primare själv innan jag köpte H200 från Hegel.Hej igen
.
Mvh Erik
Postad 25 January 2011 - 18:04
Vill även tipsa dig om Musical Fidelitys M6i oxå, denna åker 8:or runt Hegel H200 om du frågar mig.
Vill du ner i pris så har du MF M3i gentemot Hegels H100.
Mvh
Micke
Men som sagt smaken är olika. Jag valde H200 lätt framför M6i då det var dessa det stod emellan till slut när jag skulle välja.
Det viktigaste är att du lyssnar på stärkaren själv innan du köper. Sen vilket märke du faller för spelar ingen större roll så länge du är nöjd.
Postad 25 January 2011 - 18:19
...så länge det är Hege... jag menar, så länge du är nöjd...Men som sagt smaken är olika. Jag valde H200 lätt framför M6i då det var dessa det stod emellan till slut när jag skulle välja.
Det viktigaste är att du lyssnar på stärkaren själv innan du köper. Sen vilket märke du faller för spelar ingen större roll så länge du är nöjd.
Postad 25 January 2011 - 19:24
Kruxet här i V-ås är att det inte verkar finnas ngn Hifi-butik där man kan lyssna på Primare, Hegel osv. Därför blir det eventuellt att beställa en Primare "olyssnad" (vilket gör att jag frågar lite vad ni har för upplevelser av Primare kontra Hegel). Kampanjpriset vid beställning av en ny I30 verkar vara 14.490:- inkl frakt.
Dock vill jag ha en neutral förstärkare utan vasst eller kallt ljud (som ibland nämns i vissa trådar). Dock så har säkert matchningen med kringutrustningen en betydelse här.
Jag sökte igenom diverse trådar på forumet om Hegel och Primare och fann ganska olika utlåtande (vilket kanske inte är konstigt beroende på tycke och smak), men jag tror jag hittade allt från vasst ljud till neutralt och till aningen varmt (rör) ljud.
Tänkte därför att en jämförelse med Hegel säger mig mer, varför jag frågade om I30 info i denna tråd.
Hade annars direkt köpt en H200 med HD10 om inte hojintresset (tyvärr) slukat så mycket pengar...
Postad 26 January 2011 - 08:07
säljer inte P-E Audio i Västerås primare
Jag är relativt ny i stan/V-ås och har aldrig besökt P-E Audio, bara hört talas om stället.
Dock så svarar inte butiken på mail eller telefon och enligt kollegorna på jobbet så är P-E Audio nedlagd.
Redigerat av -Remo-, 26 January 2011 - 08:08.
Postad 26 January 2011 - 09:08
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000
16 bilder
23 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?