Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ino Audio lackning och montering.

676 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 April 2011 - 00:01

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Det stämmer. Men jag skulle hellre ha ett par monoblock till topparna bara för att jag gillar "konceptet" med ett separat slutsteg till varje topp. Bryggade 1090 verkar dock vara redigt overkill :).

Självklart kommer 1090 klara sig galant ensamt till i32s, men det är kul att spekulera och fundera lite.

Nej, det är inte att rekommendera vad jag har hört.

Tror inte du behöver så mycket effekt ändå. Den låga impedansen kommer få stegen att verka större än de är.

Ca 800 w blir väl sisådär 29dB typ? 29 + 92 = 121 dB och ytterligare lite till i transienterna. Det är starkt!

Du har nog rätt. Att byta till något större steg (eller addera ett 1090) pga effekten är nog bara dumt. Det är tur att grabbarna på forat kan ta ner en på jorden ibland :).

Redigerat av spuj, 25 April 2011 - 00:05.

Postad 25 April 2011 - 00:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nej, det är inte att rekommendera vad jag har hört.

Tror inte du behöver så mycket effekt ändå. Den låga impedansen kommer få stegen att verka större än de är.

Ca 800 w blir väl sisådär 29dB typ? 29 + 92 = 121 dB och ytterligare lite till i transienterna. Det är starkt!

Ja, jag har inte kunnat klippa mitt 1090 till i32s än iaf. Maxa förstegsdelen i 2106 (+18 dB) till 1090 med Rickie lee jones och höll för öronen. Vad jag såg så klippte det aldrig men det var rejält högt.

Postad 25 April 2011 - 10:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
XPA-1 går ganska lätt att klippa med högdynamiskt material, men så högt finns liksom ingen anledning att spela några längre stunder.
Nej.. Jag känner mej faktiskt ganska nöjd för tillfället. :) Det är för mycket pengar för för små förändringar.
Sen kommer ju säsongen som man har en del annat att göra nu. I helgen som kommer ska jag t.ex börja bygga en altan på 35 kvadrat. Där springer det ju iväg "ett gäng" tusenlappar. :)
Men det är kanske bara jag som inte nyttjar systemet lika mycket under sommarhalvåret ?
Det är som med bubbelbadet ungefär. Tror inte jag bubblar en enda gång under sommarhalvåret..

Postad 25 April 2011 - 16:22

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Det stämmer. Men jag skulle hellre ha ett par monoblock till topparna bara för att jag gillar "konceptet" med ett separat slutsteg till varje topp. Bryggade 1090 verkar dock vara redigt overkill :).

Här är ett trevligt alternativ om man promt ska ha monoblock :)
https://www.minhembi.../marknad/308065

Postad 25 April 2011 - 20:34

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Jag har en polare som är elektriker. Det är han som har bytt all el i hela huset. Han skulle dra in ett par grupper till.
Tänkte att XPA-1 skulle få en egen, Z11/BD/projje en egen, och EP2500 en egen.
Det är ju lite jox med att dra in ett par grupper till.
Det är synd att man inte får dela jord och nolla med flera grupper, för då skulle det vara gjort på nolltid.. :D

Dra in och splitta en trefasgrupp då?
Eller är det utanpåliggande som gäller?

Postad 25 April 2011 - 21:27

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Nu var det längesen vi var on topic i den här tråden va?
Det är varken gör det själv, lackning eller monteringsrelaterat : )

Postad 25 April 2011 - 22:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Dra in och splitta en trefasgrupp då?
Eller är det utanpåliggande som gäller?

Det är nog det som gäller tror jag. Men då får jag ju dra om all tråd i hela rummet...

Nu var det längesen vi var on topic i den här tråden va?
Det är varken gör det själv, lackning eller monteringsrelaterat : )

Nej. Men det handlar fortfarande om integrering av mitt nya system.. :D

Postad 26 April 2011 - 16:37

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Det är nog det som gäller tror jag. Men då får jag ju dra om all tråd i hela rummet...

Pft :D som om det vore något att gnälla över, sätter du igång nu på stubinen så är du ju färdig, kopplad och klar innan läggdags.

:D

Postad 26 April 2011 - 19:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Pft ;) som om det vore något att gnälla över, sätter du igång nu på stubinen så är du ju färdig, kopplad och klar innan läggdags.

:D

Han var här nyss. Elektrikern allså.
Vi kom fram till att lösningen var skitenkel.
Det räcker att jag drar i två trådar till. När jag drog all tråd så flätade jag ihop uttagen.
Det räcker att fimpa fasen efter dom tre första uttagen, dra en fas till nästa tre och fimpa den där, och ytterligare en fas till dom tre sista. Jag har lediga tior sitter i centralen, och dom räcker att stifta ihop.
Det handlar bara om att alla tre faser måste bryta samtidigt om dom delar jord och nolla. Så det inte blir backström.
Skitenkelt, och jag gör det själv på en timme eller två. :D
Dock får polarn in i centralen och gräva.. :D

Postad 27 April 2011 - 05:14

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Nu har jag blivit ajour med ditt ino-projekt igen! Vad var det för fel på Z11? Verkar som att de lagade och skickade den väldigt snabbt!

Postad 29 April 2011 - 09:27

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Här är bilderna på Nickes filter David. Mina är kopplade exakt likadant.
Dock kanske inte riktigt lika snyggt och prydligt...

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Ino_75.JPG   1002.59K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  Ino_84.JPG   985.95K   1 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  Ino_88.JPG   1011.5K   2 Antal nerladdningar

Postad 29 April 2011 - 09:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ser riktigt ut :)

Postad 29 April 2011 - 12:53

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Såg på faktiskt att du löst "säkringsmysteriet. :) Men var säkringarna som du "brände" med Timpa också hela då? Så du har egentligen inte bränt någon säkring alls?

Sen så funderar jag också på dom problem som du hade i början när du inte tyckte att i56 lät bra överhuvudtaget. Är dom problemen helt borta nu? Vad var det som gjorde att det löste sig isåfall? :)

Postad 29 April 2011 - 16:58

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Kablarna ser inte direkt grova ut. Set inte ut som man skulle vilja bränna igenom 1000w genom dem :)

Postad 29 April 2011 - 19:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Kablarna ser inte direkt grova ut. Set inte ut som man skulle vilja bränna igenom 1000w genom dem :)

Vad baserar du det på?

Ingvar öhman:
"1. Ja, hörseln (via trumhinnorna) märker av 147 dB. Det är rent av AVSEVÄRT mera än man någonsin bör utsätta sig för vid andra frekvenser än i det djupaste basområdet (där man faktiskt tål sådana ljudtryck). Jag tror ingen vill garantera att trumhinnorna håller för övrigt, men det är den mindre skadan av de som kan uppstå på hörseln vid sådana övningar.

2. Kan det vara rimligt? Det kan man ju ifrågasätta, men fysikalisk rimlighet är i varje fall både uppfylld teoretiskt och praktiskt. Det vill säga testat i skalmodell. Skalmodellen hette pi60.

Ino i56 tål den dubbla inspänningen mot pi60, det vill säga den fyrdubbla effekten, och pi60 är testad upp till 10 000 W in. Den spelar inte lika rent som pi60s vid sådana ljudtryck, men håller gör den!

3. Konerna är av ett polymermaterial (men de är inte av ren polypropylen) och visst kan man kalla det plast om man vill. Men det är ingen grund för att ifrågasätta ljudtrycket. Jämförelsen med ett jetplan (vars utblås genererar ljudeffekttätheter som är mer än 10 000 ggr större än ett par högtalare som spelar 147 dB enligt redovisade förutsättningar) är också tveksamt. Ljudtryck beror ju på avståndet. Så hur starkt låter en jetmotor?? Det går att hitta avstånd som renderar i princip valfritt ljudtryck bakom en jetmotor. J längre bort man går, desto svagare låter det.

Vill man bilda sig en uppfattning om hur mycket 147 dB är i termer av tryck och kraft så kan man fråga sig hur mycket det är mätt i modulation av luften.

Normaltrycket (en atmosfär) är ungefär 100 000 N/m^2 (pa). 1 pa =94 dB, eftersom referensnivån för att ange ljudtryck är 2 *10^-5 pa. Normalt talar man ju om RMS-ljudtryck, men nu talar vi om peak, och då betyder det peak. det högsta "distorsionsfria" ljudtryck man kan åstadkomma är en sinusvåg som sträcker sig från vakuum till 2 atmosfärer. Det är en modulation om 1 atmosfär, eller 100 dB över en atmosfär, det vill säga 194 dB.

147 dB är 47 dB mindre än så, det vill säga en modulation som är bara 0,0044668 ggr så stor, alltså ungefär 4,5 promille av lufttrycket, och det låter kanske inte lika märkvärdigt. Men i högtalarelementens närfält är trycket större. Dock inte oändligt stort eftersom avståndsagen bara gäller på avstånd så stora att elementdiametrarna är försumbara om man jämför.

Men två saker kan man titta på - kraften på talspolen som ger acceleration vid höga frekvenser och tryck inuti lådan vid lägre. Dessa är de stora påfrestningarna, och kanske är de sådana som de flesta själv kan bedöma rimligheten av? När man kör in 40 000 W peak i ett par i56 så är spänningen över en talspole 283 volt, vilket ger en ström om sisådär 40 A, vilket leder till en kraft om drygt 300 N eller 30 kg. Det håller de utmärkt för!

Tittar man på det som händer inuti lådan i lågfrekvensområdet (det fjädringsstyrda) finner man att ljudtrycken är markant större där (det vill säga på mebranens baksidor). Nu reserverande jag mig ju för det där med membranutslag, men trots detta blir det höga ljudtryck på membranbaksidorna... När man ligger på gränsen därvidlag med i 56 är peak ljudtrycket i lådan hela 154 dB, det vill säga vid fullt membranutslag. Det finns det många som kan vittna om att de håller för. Smile

Något som kanske förvånar många, är att det inte är membranet eller dess infästning till talspolen som sätter gränsen för vilka krafter som högtalaren kan hantera i det lågfrekventare området utan att bete sig illa, utan det är nästan alltid gummiupphängningen, på grund av den inneslutna luftens mottryck! Det är därför som alla Ino Audios sidosystem/toppsystem (i14, i28, i56, i16s, 32s, i64s, i34es, i68es) använder en annan främre upphängning än den som baselementet i pi60s/pi60es använder, som jag ju helt optimerat för arbete i basreflexhögtalare (där de extrema ljudtrycken uppstår vid så låga frekvenser att bara statiska flexrörelser dominerar, de inte konkurrerar med några dynamiska vågor i samma gummidetaljer. Då kan behöver man optimera efter andra parametrar).

4. Pyrotekniska effekter från elektrisk uppvärmning kräver tid på sig. De 127 dB som de kan alstra "semi kontinuerligt" är inte märkvärdiga uppvämningar, men 147 dB peak betyder 50 ggr större peakeffekt än de där 127 decibellen, och det blir förstås varmt om man håller på ett tag. Men det gör man inte. Det är därför det heter peak. Wink

5. Ja, det finns så stora, och mycket större förstärkare än så (t ex sdana som driver industriella skakare) men det är inte dom jag har användt. Man kan klämma ur en bryggkopplad NAD 208 hela 20 000 W peak (de levererar över 100 V per halva peak, och mer än 100 A peak). Jag har tagit ut 10 000 W RMS ur en, som drivit såväl en i14, en pi60 och pi60s, genom att ha en transformator med (om jag minns rätt) en omsättningen om drygt 2 ggr emellan. "

http://www.faktiskt....o...611

"Det största slutsteg jag känner till att någon använt till i56 har varit 2*5000 W peak-effekt (200 V klippspänning). Det tyckte högtalarna gick utmärkt bra upp till klippning (dynamisk programmaterial), men jag var tvungen att lämna rummet. Tyckte det var alldeles för starkt - till och med när jag höll för öronen."

Postad 29 April 2011 - 19:45

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Baserar det på att det är en elektrisk ledare som ser ut att vara ca 0.5 - 0.75mm2

Känns inte helt rimligt att den ledararean hanterar det....borde bli gigantiskt glödande varm.

Men det kan ju även vara någon ino vodoo inblandat...vad vet jag :)

Vad baserar du det på?

"Det största slutsteg jag känner till att någon använt till i56 har varit 2*5000 W peak-effekt (200 V klippspänning). Det tyckte högtalarna gick utmärkt bra upp till klippning (dynamisk programmaterial), men jag var tvungen att lämna rummet. Tyckte det var alldeles för starkt - till och med när jag höll för öronen."

Redigerat av SweElite, 29 April 2011 - 19:47.

Postad 29 April 2011 - 19:56

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Tja... det är nog inte några som helst problem. Hur tjock tror du talspolens tråd är?

Postad 29 April 2011 - 20:10

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Vill du fördjupa dig med backström? Jag vill höra hur ni tänker. Ang att bryta alla tre faser samtidigt?

Tex i en villa "normalt hem" är alla nollor och jord sammanbundet i samma plint i centralen. Men bara för att jag tex bryter en fas i villan, behöver jag ju inte bryta alla andra faser, Så varför skulle du behöva det i ditt fall? Isf skulle det bli backström i alla villor? / andra arbeten vi kopplar strömmen i. Eftersom alltid alla tre faser delar på jord och nolla.

Antingen har jag missförstått nå, annars vill jag höra hur ni tänker, så jag lär mig nå. För annars har jag missat nå. :)

Postad 29 April 2011 - 20:19

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
10 000w eller 5 000w betyder "ganska" mkt värme....jag tror inon hade slutat såhär av den effekten. Fast visst...kanske används talspolar som har 6mm2 litztråd, jag har ingen aning faktiskt.

http://www.youtube.c...h?v=IlAe_1oEvtk

Tja... det är nog inte några som helst problem. Hur tjock tror du talspolens tråd är?

Postad 29 April 2011 - 20:23

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

10 000w eller 5 000w betyder "ganska" mkt värme....jag tror inon hade slutat såhär av den effekten. Fast visst...kanske används talspolar som har 6mm2 litztråd, jag har ingen aning faktiskt.

http://www.youtube.c...h?v=IlAe_1oEvtk

Måste isf vara under extremt korta stunder. Dom tål dessa effekter. Annars går det inte ihop.

Iof har bagarn spelat så han själv sagt att det osade varmt om nå element :) Och smält filter om jag inte minns fel?

Fast det räcker nog med några hundra watt "seriösa" för att lyckas med det. För watt är ju watt oavsett om dom kommer från vägguttaget eller en stereon.

Postad 29 April 2011 - 20:35

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Ja, det är mycket korta stunder. Transienter är per definition kortvariga skeenden.

Ser man på informationen om dessa extrema effekttåligheter, så är det bara inom ett visst frekvensområde. Detta området är precis under delningen. Dvs. Det borde vara där boomerelementen klarar som mest. Jag får känslan av att det är boomerelementens slaglängd som sätter stopp, inte värmeutvecklingen. Men jag kan ha fel.

Postad 29 April 2011 - 20:50

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Ja, det är mycket korta stunder. Transienter är per definition kortvariga skeenden.

Ser man på informationen om dessa extrema effekttåligheter, så är det bara inom ett visst frekvensområde. Detta området är precis under delningen. Dvs. Det borde vara där boomerelementen klarar som mest. Jag får känslan av att det är boomerelementens slaglängd som sätter stopp, inte värmeutvecklingen. Men jag kan ha fel.

Vet du vad dom tål konstant? :) Skulle vara skoj att veta :) iof går det kanske att räkna ut , då vi vet vad dom är spc till för "max spl"

Postad 29 April 2011 - 21:13

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
i56 ska klara 127dB kontinuerligt över 100 Hz.

Postad 29 April 2011 - 22:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Baserar det på att det är en elektrisk ledare som ser ut att vara ca 0.5 - 0.75mm2

Känns inte helt rimligt att den ledararean hanterar det....borde bli gigantiskt glödande varm.

Men det kan ju även vara någon ino vodoo inblandat...vad vet jag :)

Kan du skippa efterslängarna?
Rimligt, VET du om detta eller gissar du bara? Bevisligen så har det testats och funkar.

Postad 30 April 2011 - 07:34

Unregistered2027
  • Unregistered2027
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Du kan väl till lägga att det är på 1meter så det inte blir en massa miss förstånd bland folk och sen var det med ca 400 watt in i kretsen.

Postad 30 April 2011 - 08:27

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Det låter rimligt...

Du kan väl till lägga att det är på 1meter så det inte blir en massa miss förstånd bland folk och sen var det med ca 400 watt in i kretsen.

Postad 30 April 2011 - 08:30

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Efterslängar ?? Sluta nu sitt o sura :) Så bitter är du väl ändå inte ?

Jag VET att watt är watt och det finns ingen 0.5mm2 som klarar 5000w....that's it.

Kan du skippa efterslängarna?
Rimligt, VET du om detta eller gissar du bara? Bevisligen så har det testats och funkar.

Postad 30 April 2011 - 09:00

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Jag VET att watt är watt och det finns ingen 0.5mm2 som klarar 5000w....that's it.

Jo då. Det är inte några problem alls att klara det. Med förbehållet att det är under en mycket kort tidsperiod.

Postad 30 April 2011 - 09:15

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Ja då pratar vi om nanosekunder, fast då klarar säkert även dynavoice samt proson det.

Jo då. Det är inte några problem alls att klara det. Med förbehållet att det är under en mycket kort tidsperiod.

Postad 30 April 2011 - 09:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ja då pratar vi om nanosekunder, fast då klarar säkert även dynavoice samt proson det.

Mycket tyckande utan någon form av backning.
Bevisligen så har det testats (klippt ett slutsteg på 5000 watt peak) utan problem.

Postad 30 April 2011 - 09:19

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Men jag, då? Som bara har 7 watt. Jag behöver väl inte oroa mig? :)

Postad 30 April 2011 - 09:22

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Mycket möjligt, men då under en eller någon nanosekund....

Mycket tyckande utan någon form av backning.
Bevisligen så har det testats (klippt ett slutsteg på 5000 watt peak) utan problem.

Hehe troligen inte :)

Men kanske INO borde börja sälja FK kabel också. Jag menar då kan vi dra igenom 200Amp vid 1000v genom en vanlig 1.5mm2 utan problem.

Men jag, då? Som bara har 7 watt. Jag behöver väl inte oroa mig? :)

Redigerat av SweElite, 30 April 2011 - 09:23.

Postad 30 April 2011 - 09:24

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
@"Ja då pratar vi om nanosekunder, fast då klarar säkert även dynavoice samt proson det."

Så borde det vara.

Jag tycker att frågan om dessa effekttåligheter och beteenden vid dessa effekter är av akademisk karaktär. Det enda jag kan tänka mig att det är nyttigt för är att det skulle rendera i snyggare beteenden vid lägre effekter. Dvs: Beter sig elementet snyggt vid 10kW så beter det sig extremt fint vid 400 W. Men det är bara spekulaioner från min sida. Jag tycker att fler borde vara tydliga med vad de vet och vad de tror sig veta.

Redigerat av Unregistered757ca215, 30 April 2011 - 09:25.

Postad 30 April 2011 - 09:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Hehe troligen inte :)

Men kanske INO borde börja sälja FK kabel också. Jag menar då kan vi dra igenom 200Amp vid 1000v genom en vanlig 1.5mm2 utan problem.

öhh, det är ju testat, både 5000 watt och 10 000 watt!
Tror du inte förstår skillnaden mellan peak och kontinuerligt.

Postad 30 April 2011 - 09:39

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Förstår det mkt väl....

Peak = 10 000w under några nanosekunder som även dynavoice samt proson pallar

Jag tror faktiskt det är karlsson själv som inte hänger med....

öhh, det är ju testat, både 5000 watt och 10 000 watt!
Tror du inte förstår skillnaden mellan peak och kontinuerligt.

Redigerat av SweElite, 30 April 2011 - 09:40.

Postad 30 April 2011 - 09:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Förstår det mkt väl....

Peak = 10 000w under några nanosekunder som även dynavoice samt proson pallar

Jag tror faktiskt det är karlsson själv som inte hänger med....

Att deras filter klarar av 10 000 watt i peak, kan mycket väl stämma. Men deras element gör det absolut inte.

Postad 01 May 2011 - 14:06

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Vill du fördjupa dig med backström? Jag vill höra hur ni tänker. Ang att bryta alla tre faser samtidigt?

Tex i en villa "normalt hem" är alla nollor och jord sammanbundet i samma plint i centralen. Men bara för att jag tex bryter en fas i villan, behöver jag ju inte bryta alla andra faser, Så varför skulle du behöva det i ditt fall? Isf skulle det bli backström i alla villor? / andra arbeten vi kopplar strömmen i. Eftersom alltid alla tre faser delar på jord och nolla.

Antingen har jag missförstått nå, annars vill jag höra hur ni tänker, så jag lär mig nå. För annars har jag missat nå. :)

Spänningen går ju mellan fas och nolla. Om jag i samma rum, i olika vägguttag, delar jord och nolla med olika faser, då kan fasen teoretiskt sett välja en annan backväg genom nollan om en annan fas går.
Därför får man enligt svensk lag inte dela jord och nolla med olika faser i samma vp-rör utan att alla faser bryter om en gör det. :P

Men...? Handlar det bara om watt...?
5000 watt - 16A
5000 watt - 0,16A

Är det samma...?

3000 watt 10A genom en 0,75 är ju inga problem ?
Man kan väl öka spänningen i samma takt som strömmen går ner...?
Har jag missförstått allt eller...?

Redigerat av Bakerman, 01 May 2011 - 14:10.

Postad 01 May 2011 - 14:18

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Nej, inte om det rör sig om tidsspannet om en eller några nanosekunder :)

Som ex. har de flesta 1.5mm2 kabel till vägguttagen och där har vi 230v och säkrat med 10A dvs. 2300Watt

Det känns bara löjligt att diskutera att man skulle köra 5 eller 10 000 watt igenom några ledare som är 0.5mm2. Ivf under kontinuerlig drift. Att det kan peaka på detta under nån nanosekund kanske kan vara ok. Känns lite som inom bildvärldens kontrastangivelser 1: 10000000000 när svärtan ändå kan ses som grå.

[/quote]

Postad 01 May 2011 - 14:21

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Missade du mina frågor lite tidigare i tråden Bagarn? Här kommer dom igen iaf. :)

Såg på faktiskt att du löst "säkringsmysteriet. :P Men var säkringarna som du "brände" med Timpa också hela då? Så du har egentligen inte bränt någon säkring alls?

Sen så funderar jag också på dom problem som du hade i början när du inte tyckte att i56 lät bra överhuvudtaget. Är dom problemen helt borta nu? Vad var det som gjorde att det löste sig isåfall? :D

Postad 01 May 2011 - 15:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo, i dom flesta fall så är det slaglängden som verkar sätta stopp långt föra talspolens uppvärmning blir ett problem :)
Men jag vet flera som eldat upp Ino element så det går jätte bra att göra det, men då är det ju fortfarande med ganska komprimerat material på alldeles för höga ljudnivåer...

Vet du vad dom tål konstant? :P Skulle vara skoj att veta :D iof går det kanske att räkna ut , då vi vet vad dom är spc till för "max spl"

Njaoo, det där har jag ofta funderat på... Jag undrar hur vidare just detta är menat, alltså vadå "konstant" ?
127dB tycker jag känns som att det borde ställa till med problem. Men jag ska ta och fråga Ingvar detta vid tillfälle för jag e väldigt nyfiken :)

du glömmer bort att 0,5mm tråden i sig inte är någon vidare last...

om vi räknar lite på det ;)

koefficient för koppar = 0.0175 ohm
avstånd från anslutningspanel till filter <0,5m
ledar area 0,5mm^2

(0.0175 x 0,5) / 0,5

= 0.0175 ohm för ledaren från anslutningen till filtret, som ju är den "svagast" länken.

det är inte så mycket och ingen större värme kommer att alstras där ;)

Nej, det gör dom antagligen inte, inte utan att det blir pankaka :P

Men...? Handlar det bara om watt...?
5000 watt - 16A
5000 watt - 0,16A

Är det samma...?

Man kan väl öka spänningen i samma takt som strömmen går ner...?
Har jag missförstått allt eller...?

Exakt !

i det ena exemplet har vi en hög spänning och i det andra en låg spänning, exemplet med hög spänning = mindre värme förluster i ledaren.

Så, "Watt är inte alltid Watt" och är inget självklart att utgå från för att uppskatta värmeutveckling i en kabel :)

Postad 01 May 2011 - 15:44

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Såklart att ledaren inte är en last...kan inte minnas jag skrivit det iheller.

Hursom så skall 0.5mm2 kabeln transportera 5 000w eller 10 000w och under en längre tid (0,5sek?) skulle den brunnit upp....

watt är watt oavsett.... (inte ens ino står över ohms lag)

du glömmer bort att 0,5mm tråden i sig inte är någon vidare last...

om vi räknar lite på det :)

koefficient för koppar = 0.0175 ohm
avstånd från anslutningspanel till filter <0,5m
ledar area 0,5mm^2

(0.0175 x 0,5) / 0,5

= 0.0175 ohm för ledaren från anslutningen till filtret, som ju är den "svagast" länken.

det är inte så mycket och ingen större värme kommer att alstras där :P

Postad 01 May 2011 - 16:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Men du glömmer fortfarande att efter som tråden i sig inte är den huvudsakliga lasten, och alltså INTE är den ansvarige till att det utvecklas 5000w, så är det INTE kabeln som tar hand om dessa 5000w... :)
Kabeln med sin låga resistens utvecklar ingen större mängd värme och hur mycket värmeförlust man får i kabeln är ju dessutom beroende på den lastimpedans som elementen utgör. Alltså det varierar beroende på förhållandet spänning och ström i kretsen, effekt är bara ett förhållande mellan ström och spänning och beroende å hur dessa två varieras så blir också värmeutvecklingen i kabeln annorlunda, fast att total effekten är konstans.

Alltså, beroende på frekvens (impedans kurvan på elementen) så kommer effektutvecklingen i kablarna också att variera.

Dessutom så är det inga kontinuerliga effekter vi talar om... alltså så kommer kabeln INTE att ha några problem med 5000W i den period som det är frågan om och med den spänning/ ström det rör sig om.

Med låg spänning och hög ström så är det ett problem, men här är det hög spänning och låg ström som dessutom är högst dynamisk och dessutom frekvensberoende = inget problem...

Det är vad jag menar med att man INTE kan stirra sig blind på bara ett effekttal och tro att det går att sätta i alla olika sammanhang. För det går inte.. det är förhållandet mellan LASTENS impedans (elementens) och spänning/ ström förhållandet i kretsen vid denna givna frekvens som är avgörande.

Och sedan vill jag bara påpeka att du e ganska löjlig i ditt sätt att skriva på...
Jag tycker i regel att folk som, utan respekt och eftertänksamhet, häver ur sig och kommer med märkliga påståenden och fint väver in idiotförklaringar är ganska löjliga. Jag ser liksom ner på dom faktiskt... Och det är oavsett sammanhang, jag har liksom ingen som helst utrymme för folk som är spydiga och nedvärderar mig och speciellt inte om det görs fin insnärjat.
Som i detta fallet då du av någon anledning tycks tro att jag skulle ha åsikten att Ino står över fysikens lagar... ?!
det är idiotförklara mig rakt av !
Det är omöjligt att rättfärdiga så snälla sluta med det !

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 01 May 2011 - 16:30.

Postad 01 May 2011 - 16:49

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Men du glömmer fortfarande att efter som tråden i sig inte är den huvudsakliga lasten, och alltså INTE är den ansvarige till att det utvecklas 5000w, så är det INTE kabeln som tar hand om dessa 5000w... :)

""Den skall fortfarande transportera 5000w. Är det en fråga om 1000v och 5A så visst....men inte direkt rimligt.""

Kabeln med sin låga resistens utvecklar ingen större mängd värme och hur mycket värmeförlust man får i kabeln är ju dessutom beroende på den lastimpedans som elementen utgör.

""Resistansen i kabeln ökar med strömstyrkan, den utvecklar naturligtvis ingen självalstrad värme.""

Alltså, beroende på frekvens (impedans kurvan på elementen) så kommer effektutvecklingen i kablarna också att variera.

""Ja, naturligtvis ?""

Dessutom så är det inga kontinuerliga effekter vi talar om... alltså så kommer kabeln INTE att ha några problem med 5000W i den period som det är frågan om och med den spänning/ ström det rör sig om.

""Det var nog redan konstaterat ??""

Det är vad jag menar med att man INTE kan stirra sig blind på bara ett effekttal och tro att det går att sätta i alla olika sammanhang. För det går inte.. det är förhållandet mellan LASTENS impedans (elementens) och spänning/ ström förhållandet i kretsen vid denna givna frekvens som är avgörande.

""Ja, exakt...då kan man fråga sig hur relevant kalle anka watten är""

Och sedan vill jag bara påpeka att du e ganska löjlig i ditt sätt att skriva på...
Jag tycker i regel att folk som, utan respekt och eftertänksamhet, häver ur sig och kommer med märkliga påståenden och fint väver in idiotförklaringar är ganska löjliga. Jag ser liksom ner på dom faktiskt... Och det är oavsett sammanhang, jag har liksom ingen som helst utrymme för folk som är spydiga och nedvärderar mig och speciellt inte om det görs fin insnärjat.
Som i detta fallet då du av någon anledning tycks tro att jag skulle ha åsikten att Ino står över fysikens lagar... ?!
det är idiotförklara mig rakt av !
Det är omöjligt att rättfärdiga så snälla sluta med det !

""Du är JÄTTEDUKTIG på att tolka fritt. Jag förstår att det är jobbigt när man ifrågasätter INO, men du kan nog tagga ner ett steg eller två. Känner inte dig så jag vet inte om jag skulle anse dig vara en idiot eller inte.""

Redigerat av SweElite, 01 May 2011 - 16:51.

Postad 01 May 2011 - 17:01

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Är det inte redan utrett att det inte är några problem att trycka igenom 10kW korta tider?

Ino har inget med saken att göra. Fysiken har det.

Postad 01 May 2011 - 17:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Fortfarande helt ointresserad av vad du tycker och skriver om Ino faktiskt... Detta va något som jag upplevde gälla mig.
Men ska först svara på dina kommentarer.

1: Kabeln ska INTE transportera några 5000w, då den inte "transporterar" någonting...
Det är frågan om att förmedla en spänning med en viss ström och hur mycket effekt som utvecklas i kabeln kan man lätt räkna ut. Det är inga stora mängder...

2: Kabeln utvecklar vist värme, det är där som effektförlusten i kabeln hamnar i slutänden
strömstyrkan är ju proportionell mot spänningen ^2 som elementen matas med i förhållande till impedansen.
Så precis jag skrev så kommer ju värmeutvecklingen / förlusten i kabeln att variera

3: :)

4: Bra, så varför ifrågasätter du detta då ? ;) eller gjorde jag en tolkning av det du skrev och har fel i att du ifrågasatte detta ?

5: Jo jag taggade nog upp mig lite (och ber om ursäkt lite för inlägget ovan, förhastat är väll rätt beskrivning...) men jag bara helt enkelt avskyr när folk håller på och skriver på mig åsikter och likställer mig med saker...
Det är allt för vanligt så man bli liksom lite "på hugget" och ibland så hamnar det i fel tillfälle tyvärr :)
Du får gärna se mig som exakt vad du vill, efter som jag ju får se dig som vad jag vill så är det inte mer än rättvist.
Efter som chansen är stor att det hela bara är ett enda stort missförstånd (som vanligt över dessa forum) så lämnar vi det så.
Men jag upplever det alltså som att du till skriver mig följande:

1: Jag tror att Ino står över Ohms lag (vilket naturligtvis är befängt...)
2: Jag tar illa upp när man ifrågasätter Ino (vilket är ett märkligt påstående då jag inte har gjort det, utan det va just så att jag reagerade på nr1 här ovanför... det har alltså inget med Ino i sig själv att göra... om någon skrivit motsvarande i något annat diskussions sammanhang hade jag reagerat likadant. Det är ett dumt sätt att skriva på då det lätt kan misstolkas vara spydigt och med en nedvärderande ton)

Men när jag läser i efterhand så kanske det inte va så menat ?!
Och då ber jag som sagt om ursäkt för mitt snabba tolkande och att jag kallade dig löjlig, fast att jag egentligen inte kallade DIG löjlig utan just det beteende som jag tolkade det som att du ägnade dig åt, men som kanske är helt fel ?!
Jag tar att du kontrar med att påstå att jag tar illa upp av att du ifrågasätter Ino, även fast att jag inte ser kopplingen... Men det är väll kanske lika fel som att jag kopplade dig till att du skrev ner mig inser jag. Därför tycker jag det går helt förbi.
Och Jag skyller det till viss del på att man som Ino ägare är van vid att bli tillskriven märkliga saker som har med Ino att göra.
Vi är ju Sektmedlämmar, Ingvar avgudare, järntvättade och mycket mer så då blir det liksom att man tolkar som fan läser bibeln ibland...

Det är en orsak till att jag försöker att skriva så lite som möjligt på dessa olika forum, jag håller mig till OT forum och skriver om annat roligt i stället, det är otroligt påfrestande att hela tiden få liknande saker upptryckta i fejjan så fort man skriver någonting alls i stort sätt.
Men värt är det om man "försvarar" ino i något sammanhang, försvarar jag något annat märke så är det inget som ens registrerar det, men Ino, ja då... :).

Aja, Som vanligt när man skriver saker på ett forum, det är lätt att det tolkas på ett visst sätt och gärna om det är i ett visst sammanhang och om man skriver med "glimten i ögat" så är det inte nödvändigtvis så att det går fram...
Det är riskabelt ! :)

Hoppas det inte blir några hard-felings å du Hifi broder :P
Vi ska ju ägna oss åt en rolig hobby och inte tjata om linrelevanta saker... Jag anser detta vara en inrelevant diskussion då jag tror att efter som högtalarna är testade med denna kabel och räknade med den i konstruktionen så ligger nog inte begränsningen där :D
Tråden i spolarna är ju Mååånga gånger längre och smalare dessutom, så DÄR har vi ju snarare begränsningen, kablarna fram till elementen behöver ju egentligen "bara" tåla så mycket som elementen gör om man ska vara petig ;)

Detta bara allmänt talat:
Utan att på något vis skylla från mig så kanske du förstår att det finns en viss anledning till att det ibland blir lite snabba tolkningar. Jag anser att hela "Inogrejen" är en jobbig moment 22 cirkus som föder sig själv genom att Ino ägare blir "tryckta" och tilldelade beteenden som dom inte själva ägnar sig åt. Och att dom svarar med att "bita tillbaka" för att dom e trötta på detta och så är cirkusen igång.
Det är löjligt och jag blir nu åter igen påmind om varför jag bestämde mig för att hålla mig borta från detta forum, men jag hade glömt det. (För att det är jobbigt att ens behöva fundera på detta...)
Så jag gör så nu att jag lämnar denna tråden och återgår till att hålla mig långt borta från alla diskussioner som alls berör Ino, då dom alltid slutar på ett och samma vis på grund av alla inblandade.
Jag gillar att diskutera sådant där man inte redan på förhand har fått sig en tilldelad åsikt.

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 01 May 2011 - 18:22.

Postad 01 May 2011 - 18:03

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Jag tror vi menar samma sak men det har misstolkats lite ! Kankse förklarar jag otydligt, eller inte utförligt nog...

Ber också om ursäkt för att du uppfattade mig som nedvärderande, skulle inte komma på tanken

Trevlig kväll :)

Fortfarande helt ointresserad av vad du tycker och skriver om Ino faktiskt... Detta va något som jag upplevde gälla mig.
Men ska först svara på dina kommentarer.

1: Kabeln ska INTE transportera några 5000w, då den inte "transporterar" någonting...
Det är frågan om att förmedla en spänning med en viss ström och hur mycket effekt som utvecklas i kabeln kan man lätt räkna ut. Det är inga stora mängder...

2: Kabeln utvecklar vist värme, det är där som effektförlusten i kabeln hamnar i slutänden
strömstyrkan är ju proportionell mot spänningen ^2 som elementen matas med i förhållande till impedansen.
Så precis jag skrev så kommer ju värmeutvecklingen / förlusten i kabeln att variera

3: :P

4: Bra, så varför ifrågasätter du detta då ? ;) eller gjorde jag en tolkning av det du skrev och har fel i att du ifrågasatte detta ?

5: Jo jag taggade nog upp mig lite (och ber om ursäkt lite för inlägget ovan, förhastat är väll rätt beskrivning...) men jag bara helt enkelt avskyr när folk håller på och skriver på mig åsikter och likställer mig med saker...
Det är allt för vanligt så man bli liksom lite "på hugget" och ibland så hamnar det i fel tillfälle tyvärr :)
Du får gärna se mig som exakt vad du vill, efter som jag ju får se dig som vad jag vill så är det inte mer än rättvist.
Efter som chansen är stor att det hela bara är ett enda stort missförstånd (som vanligt över dessa forum) så lämnar vi det så.
Men jag upplever det alltså som att du till skriver mig följande:

1: Jag tror att Ino står över Ohms lag (vilket naturligtvis är befängt...)
2: Jag tar illa upp när man ifrågasätter Ino (vilket är ett märkligt påstående då jag inte har gjort det, utan det va just så att jag reagerade på nr1 här ovanför... det har alltså inget med Ino i sig själv att göra... om någon skrivit motsvarande i något annat diskussions sammanhang hade jag reagerat likadant. Det är ett dumt sätt att skriva på då det lätt kan misstolkas vara spydigt och med en nedvärderande ton)

Men när jag läser i efterhand så kanske det inte va så menat ?!
Och då ber jag som sagt om ursäkt för mitt snabba tolkande och att jag kallade dig löjlig, fast att jag egentligen inte kallade DIG löjlig utan just det beteende som jag tolkade det som att du ägnade dig åt, men som kanske är helt fel ?!
Jag tar att du kontrar med att påstå att jag tar illa upp av att du ifrågasätter Ino, även fast att jag inte ser kopplingen... Men det är väll kanske lika fel som att jag kopplade dig till att du skrev ner mig inser jag. Därför tycker jag det går helt förbi.

Aja, Som vanligt när man skriver saker på ett forum, det är lätt att det tolkas på ett visst sätt och gärna om det är i ett visst sammanhang och om man skriver med "glimten i ögat" så är det inte nödvändigtvis så att det går fram...
Det är riskabelt ! :)

Hoppas det inte blir några hard-felings å du Hifi broder :D
Vi ska ju ägna oss åt en rolig hobby och inte tjata om linrelevanta saker... Jag anser detta vara en inrelevant diskussion då jag tror att efter som högtalarna är testade med denna kabel och räknade med den i konstruktionen så ligger nog inte begränsningen där :)
Tråden i spolarna är ju Mååånga gånger längre och smalare dessutom, så DÄR har vi ju snarare begränsningen, kablarna fram till elementen behöver ju egentligen "bara" tåla så mycket som elementen gör om man ska vara petig ;)

Postad 01 May 2011 - 18:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Är det inte redan utrett att det inte är några problem att trycka igenom 10kW korta tider?

Ino har inget med saken att göra. Fysiken har det.

Exakt, men vissa går i taket så fort Ino kommer upp på tapeten, eller om vissa personer säger något, Oseriöst beteende, helt enkelt.

Postad 01 May 2011 - 18:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Njaoo, det där har jag ofta funderat på... Jag undrar hur vidare just detta är menat, alltså vadå "konstant" ?
127dB tycker jag känns som att det borde ställa till med problem. Men jag ska ta och fråga Ingvar detta vid tillfälle för jag e väldigt nyfiken :)

Konstant är ju inte för evigt, vilket Ingvar även skrivit om. Allt beror ju på cresten och hur energin är fördelad i musiken. Låg crest och "onaturligt" mycket energi där elementets mekanisk slaglängd är begränsad, kommer ju att ge klart mindre ljudtryck än 127 dB. Men så är det ju med alla högtalare, vilket man lätt märker när man testar lite svårare låtar.

Postad 01 May 2011 - 18:53

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Som ganska nybliven Inoägare har jag märkt att det faktiskt inte alls hänger på om man har Ino, så det snacket kan ju skippas.

Många med Ino gnäller ju över att dom blir satta i ett fack, och att det gnälls på dom, men jag har faktiskt inte blivit stämplad som en sektmedlem en enda gång. Jag anser heller inte Ingvar vara en gud.
Jag anser inte heller att Ino är det bästa som finns på planeten.
Jag behöver inte heller försöka övertyga andra om att Ino är det bästa som finns på planeten.

Ingvar är duktig på det han håller på med, och väldigt trevlig. Varken mer eller mindre. Varför ska jag se upp till honom för att han kan mer om högtalare än vad jag kan ? Jag kan nog mer om plattsättning än vad han kan ? Alla är vi ju bra på olika saker.

Anledningen till att det har blivit allt tjafs, och olika "läger", är att det är så många som har fått skygglappar, och försvarar Ingvar och hans skapelser med näbbar och klor, oavsett vilket negativt som skrivs om det.
Han kan helt enkelt inte göra något fel.
Det bästa exemplet var ju när jag började montera grejerna och det saknades, dämp, kablar, kondingar, säkringshållare, tätlist, lucka...
Då helt plötsligt var det mitt eget fel för att "jag borde ha haft med mej en plocklista", eller att "Ingvar är konstruktör och inte försäljare", eller "han är lite virrig"...
Varför ska han försvaras för en sån grej är för mej helt obegripligt..

Sen finns det ju vissa medlemmar som i var tredje inlägg dom skriver på det här eller andra forum, citerar eller hänvisar till något Ingvar skrivit, påstått, eller gjort.. Behöver nog inte nämna några namn..

Det ovan är anledningen till att Ino tyvärr har fått lite dåligt rykte bland en del.
Inte på grund av Ingvar själv, eller produkterna, utan av alla Ino-ägare som inte kan ge fan i att hissa Ino till skyarna.

Ingvar gör skitbra högtalare. Han vet vad han snackar om, även om han har en klar ton av översitteri emellanåt.
Det kan man kanske ha när man har hållt på så länge som han har gjort. Det vet jag inte..
Men Ingvar är ingen gud.

För egen del så tycker jag att Ino låter förbannnat bra, och att det var det bästa ljudet jag kunde få för pengarna jag var beredd att stoppa in.
Skulle jag få byta mina i56 mot ett par TAD R1 skulle jag dock slå till så näven blödde...

Postad 01 May 2011 - 18:59

Unregistered2027
  • Unregistered2027
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Som ganska nybliven Inoägare har jag märkt att det faktiskt inte alls hänger på om man har Ino, så det snacket kan ju skippas.

Många med Ino gnäller ju över att dom blir satta i ett fack, och att det gnälls på dom, men jag har faktiskt inte blivit stämplad som en sektmedlem en enda gång. Jag anser heller inte Ingvar vara en gud.
Jag anser inte heller att Ino är det bästa som finns på planeten.
Jag behöver inte heller försöka övertyga andra om att Ino är det bästa som finns på planeten.

Ingvar är duktig på det han håller på med, och väldigt trevlig. Varken mer eller mindre. Varför ska jag se upp till honom för att han kan mer om högtalare än vad jag kan ? Jag kan nog mer om plattsättning än vad han kan ? Alla är vi ju bra på olika saker.

Anledningen till att det har blivit allt tjafs, och olika "läger", är att det är så många som har fått skygglappar, och försvarar Ingvar och hans skapelser med näbbar och klor, oavsett vilket negativt som skrivs om det.
Han kan helt enkelt inte göra något fel.
Det bästa exemplet var ju när jag började montera grejerna och det saknades, dämp, kablar, kondingar, säkringshållare, tätlist, lucka...
Då helt plötsligt var det mitt eget fel för att "jag borde ha haft med mej en plocklista", eller att "Ingvar är konstruktör och inte försäljare", eller "han är lite virrig"...
Varför ska han försvaras för en sån grej är för mej helt obegripligt..

Sen finns det ju vissa medlemmar som i var tredje inlägg dom skriver på det här eller andra forum, citerar eller hänvisar till något Ingvar skrivit, påstått, eller gjort.. Behöver nog inte nämna några namn..

Det ovan är anledningen till att Ino tyvärr har fått lite dåligt rykte bland en del.
Inte på grund av Ingvar själv, eller produkterna, utan av alla Ino-ägare som inte kan ge fan i att hissa Ino till skyarna.

Ingvar gör skitbra högtalare. Han vet vad han snackar om, även om han har en klar ton av översitteri emellanåt.
Det kan man kanske ha när man har hållt på så länge som han har gjort. Det vet jag inte..
Men Ingvar är ingen gud.

För egen del så tycker jag att Ino låter förbannnat bra, och att det var det bästa ljudet jag kunde få för pengarna jag var beredd att stoppa in.
Skulle jag få byta mina i56 mot ett par TAD R1 skulle jag dock slå till så näven blödde...

Bra skrivet bagarn.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.