Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Prisa Gud , här kommer skatteåterbäringen!

978 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 April 2017 - 18:45

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Dem som fått sina pengarna har väl inte gjort några avdrag heller???
Vi som gjort avdrag får väl i vanlig ordning vänta till junisch?!

Postad 04 April 2017 - 19:07

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Det stämmer.

Postad 04 April 2017 - 19:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Om du inte ändrar eller lägger till något i den till dig skickade deklarationen får man pengarna nu. Dvs den kan innehålla avdrag :)

Postad 26 April 2017 - 20:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Om jag jobbar massor övertid under året, hur funkar det då med skatten. Är det större risk att få restskatt då?

Postad 26 April 2017 - 20:57

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Ja. Men det beror på några olika saker, som bl.a hur nära någon av brytgränserna för statlig inkomstskatt du är och hur mycket engångsskatt som dras på din extrainkomst.

Postad 26 April 2017 - 21:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Ja. Men det beror på några olika saker, som bl.a hur nära någon av brytgränserna för statlig inkomstskatt du är och hur mycket engångsskatt som dras på din extrainkomst.

Är inte brytgränsen runt 35000kr ? Jag ligger något över nu när jag jobbar natt.
jag sa fel förut. Jag jobbar inte övertid. Men jag har gått över till natt i vissa perioder och får mycket högre lön då.

Så min totala årslön blir högre. Men är det samma sak då?

Postad 26 April 2017 - 21:37

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Kommer inte ihåg exakta siffror men jag har för mig att brytgränsen är runt 425-430 000:- i årslön jag hade ca 421 förra året och kom inte upp i brytgränsen.

Postad 27 April 2017 - 04:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Citerar mig själv från föregående sida.

Kommunalskatt ca 30% gäller upp till 443.200kr.
Statlig inkomstskatt +20% på belopp mellan 443.201kr-638.800kr.
Förhöjd statlig skatt +5% på belopp över detta.

Postad 27 April 2017 - 05:40

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Om jag jobbar massor övertid under året, hur funkar det då med skatten. Är det större risk att få restskatt då?

Nej, förutsatt att din arbetsgivare drar skatt enligt rätt tabell för dig. Om du inte har den högre inkomsten under årets alla månader kommer du snarare att få tillbaka mer än du fått tidigare, då man vi deklarationen slår ihop hela årets inkomst och det är den som den slutliga skatten baseras på.

Postad 27 April 2017 - 08:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Nej, förutsatt att din arbetsgivare drar skatt enligt rätt tabell för dig. Om du inte har den högre inkomsten under årets alla månader kommer du snarare att få tillbaka mer än du fått tidigare, då man vi deklarationen slår ihop hela årets inkomst och det är den som den slutliga skatten baseras på.

okej. nej jag har inte så här hela året. Bara vissa perioder så  går jag över till nattjobb i stället i ungefär 4 veckor.  Vet inte hur ofta det kommer hända men  nu den sista tiden så har det varit så i tre perioder i alla fall med kanske en månad emellan varje gång.  Då ökar min lön med ca 10.000kr i månaden.

men jag tror ändå inte att min årslön blir så hög som 443000kr. 

Postad 27 April 2017 - 12:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag drog in det som undersköterska på 11 månader när jag jobbade (flera olika arbetsplatser och mycket ob), så jag har svårt att det att många andra yrkesgrupper inte kommer upp i det också. Uskor har ju som vi vet inte bra timlön direkt.

Postad 27 April 2017 - 12:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 1

Jag drog in det som undersköterska på 11 månader när jag jobbade (flera olika arbetsplatser och mycket ob), så jag har svårt att det att många andra yrkesgrupper inte kommer upp i det också. Uskor har ju som vi vet inte bra timlön direkt.

vad vill du ha sagt? att du inte tror på mig när jag säger att jag inte kommer upp i 443000kr ?

Har en årslön på ca 340000kr som grund. 

får ut drygt 20k efter skatt  i månaden då. så om du som undersköterska har 100k mer i året så ska ni verkligen inte lipa och gnälla som ni alltid gör. 

Postad 27 April 2017 - 12:48

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

vad vill du ha sagt? att du inte tror på mig när jag säger att jag inte kommer upp i 443000kr ?

får ut drygt 20k efter skatt  i månaden då. så om du som undersköterska har 100k mer i året så ska ni verkligen inte lipa och gnälla som ni alltid gör. 

Njae en vanlig USK-lön ligger snarare på 25-30 000 kr/mån inkl OB. Betydligt lägre än vad som behövs för statlig skatt. I storstäder och privata bolag är lönen högre än kommunal verksamhet i småstäder där en stor del av alla USKor jobbar.

Postad 27 April 2017 - 12:54

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

får ut drygt 20k efter skatt i månaden då. så om du som undersköterska har 100k mer i året så ska ni verkligen inte lipa och gnälla som ni alltid gör.

Ja undra var du jobbar som usk. För då har min fru jobba på fel ställe. För hon har då inte ut dem summorna. (Not even close)

Njae en vanlig USK-lön ligger snarare på 25-30 000 kr/mån inkl OB. Betydligt lägre än vad som behövs för statlig skatt. I storstäder och privata bolag är lönen högre än kommunal verksamhet i småstäder där en stor del av alla USKor jobbar.

25-30000??? Snarare 20-25000... Vi snackar inte Norge nu ;)

Vet ej hur gammal denna uträkningen är dock:
http://www.lonestati...rskoterska-1242

Redigerat av alexander_e_b, 27 April 2017 - 12:57.

Postad 27 April 2017 - 12:56

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Och du gnäller att svenska löner suger och ska flytta till Norge för att tjäna bra? Att som Usk dra in över 443.000kr på 11 månader låter dock som en utopi.

Postad 27 April 2017 - 13:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Ja undra var du jobbar som usk. För då har min fru jobba på fel ställe. För hon har då inte ut dem summorna. (Not even close)
25-30000??? Snarare 20-25000... Vi snackar inte Norge nu ;)

Vet ej hur gammal denna uträkningen är dock:
http://www.lonestati...rskoterska-1242

Jag har väl aldrig sagt att jag jobbar som undersköterska ? Tror du blandar ihop allting och missförstår. Läs allt en gång till 😊

Postad 27 April 2017 - 13:50

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

Jag har väl aldrig sagt att jag jobbar som undersköterska ? Tror du blandar ihop allting och missförstår. Läs allt en gång till

Nej det förstod jag absolut. Påstod ju inte heller att du va det ju. Men det va ett svar till allihop så klart.

Redigerat av alexander_e_b, 27 April 2017 - 13:50.

Postad 27 April 2017 - 13:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 1

Nej det förstod jag absolut. Påstod ju inte heller att du va det ju. Men det va ett svar till allihop så klart.

Jag förstår.
Hur som, tjänar man 440k som undersköterska så ska man inte lipa i alla fall 😊

Postad 27 April 2017 - 14:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 0

Att som Usk dra in över 443.000kr på 11 månader låter dock som en utopi.

Med maximal tillåten övertid så kanske det går?

Postad 27 April 2017 - 18:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

får ut drygt 20k efter skatt i månaden då. så om du som undersköterska har 100k mer i året så ska ni verkligen inte lipa och gnälla som ni alltid gör.

1. Inlägget var inte riktat mot dig
2. Jag la uppemot 70 timmar i veckan och jobbade 49 av 52 helger det året
3. Lipa och gnälla?
4. Skulle du ligga ens i närheten av mängden jag jobbade, alla 14-timmarspass på helgerna så skulle du ha tjänat MYCKET mer än mig.
5. Dra inte in mig som "ni undersköterskor", jag har slutat med det yrket för flera år sen. Kroppen höll inte.
6. Varför tar du åt dig så hårt?

Och du gnäller att svenska löner suger och ska flytta till Norge för att tjäna bra? Att som Usk dra in över 443.000kr på 11 månader låter dock som en utopi.

Jag hade fem olika jobb hos tre olika arbetsgivare och jobbade 49 av 52 helger, uppemot 70 timmar i veckan (som mest 76 timmar). Timlönen låg mellan 110 och 120 kr i timmen. Tjänade jag bra eller jobbade jag mycket? Jag jobbade extremt mycket.

Men ja, jag ska till Norge och jobba. Varför är det en nagel i ögat på människor?

Redigerat av Zartok, 27 April 2017 - 18:01.

Postad 27 April 2017 - 18:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

.
6. Varför tar du åt dig så hårt?

Haha jag undrar vem det är som tar åt sig så hårt 😀

Men jo du jobbade mycket. Varför jobbade du så mycket? Sa inte facket ifrån ?

Postad 27 April 2017 - 18:08

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
Nageln i ögat är att du utnyttjar Sverige och sen drar. Jag förstår din tanke, men det betyder inte att man behöver rycka det är rätt.

Postad 27 April 2017 - 18:11

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
SilverDogg han skriva det först, angående nageln.

Vad gäller arbetstiden känns det kanske inte som helt i linje med AML.

Postad 27 April 2017 - 20:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

Haha jag undrar vem det är som tar åt sig så hårt 😀

Men jo du jobbade mycket. Varför jobbade du så mycket? Sa inte facket ifrån ?

Jag hade tre olika arbetsgivare, då kan facket inte säga så mycket. Jag tog alla pass jag kom över på alla arbetsplatser. Sen så skulle det ju ha varit upp till mig att kontakta facket, och då jag har haft med kommunal att göra tidigare då jag behövde hjälp (men inte fick det) så vänder jag mig inte dit i onödan.

Mitt sista år så sökte jag semester varje arbetsdag under 9 månader, fick en enda dag. Inte så bra chef där i slutet riktigt. Men men, det är en svunnen tid, jag har lovat mig själv att aldrig någonsin jobba inom den delen av vården igen, det är ett helskotta. Med 18 kr extra ob kvällstid exempelvis.

Postad 27 April 2017 - 20:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

Nageln i ögat är att du utnyttjar Sverige och sen drar. Jag förstår din tanke, men det betyder inte att man behöver rycka det är rätt.

Jag kan jobba i Sverige när jag får något tillbaka från skatten jag betalar in. Idag är inte samhällskontraktet riktigt hållbart, så då väljer jag att flytta dit jag får något tillbaka för mina skattepengar, inte att jag måste betala världens högsta marginalskatt, plus massa andra skatter, bensinskatter, flygskatter, bilskatter, skatt på skatt på skatt. När 80% av min sista tusenlapp försvinner i skatter (statlig skatt, därefter moms på 25% på de redan skattade pengarna osv osv) så är det något som är fel. Kort fattat så tror jag inte på kommunism som styrsystem.

Postad 27 April 2017 - 20:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Det finns nog väldigt många fler fördelar än nackdelar att betala så mycket skatt som vi gör i alla fall.
Som allra flesta andra länder här i världen har det sämre.

Postad 27 April 2017 - 21:10

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Jag kan jobba i Sverige när jag får något tillbaka från skatten jag betalar in. Idag är inte samhällskontraktet riktigt hållbart, så då väljer jag att flytta dit jag får något tillbaka för mina skattepengar, inte att jag måste betala världens högsta marginalskatt, plus massa andra skatter, bensinskatter, flygskatter, bilskatter, skatt på skatt på skatt. När 80% av min sista tusenlapp försvinner i skatter (statlig skatt, därefter moms på 25% på de redan skattade pengarna osv osv) så är det något som är fel. Kort fattat så tror jag inte på kommunism som styrsystem.

Du skulle kanske lära dig att räkna % innan du ger dig in i diskussioner om skattetryck ;) 

Postad 27 April 2017 - 21:19

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Har du inte åkt än. Nej just det, du ska gå klart utbildningen först som är skattesubventionerad...

Postad 27 April 2017 - 21:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Pinnen, jag tankar för 100 kr. Bensinpriset ligger på 14 kr. Ca 3 kr av dessa är kostnad för bensin. Först betalar jag 60% skatt för att få in den hundralappen, sen så är det ca 75% skatter och annat på bensinen. Hur många procent blir det, professorn ;) ;) ;) ;)

Redigerat av Zartok, 27 April 2017 - 21:20.

Postad 27 April 2017 - 21:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

Har du inte åkt än. Nej just det, du ska gå klart utbildningen först som är skattesubventionerad...

Precis. Jag ska ta del av gratisv utbildning här i landet. Betala och se glad ut. Du tror inte att mina föräldrar dragit in miljoner och åter miljoner till stadskassan? Ja, som annars lätt hade kunnat betala min utbildning såklart.

Det finns nog väldigt många fler fördelar än nackdelar att betala så mycket skatt som vi gör i alla fall.
Som allra flesta andra länder här i världen har det sämre.

Med vårt skattetryck ska vi ha bäst i världen, inte tionde bäst. Var är min tandvård?

Ni får jättegärna sitta och betala in all skatt, ni kan få betala mer skatt än så också, och skänk bort överflödet. Jobba till ni är 70 för att få 10000 i pension. Varsågoda. Jag är inte intresserad av ett så dåligt avtal

Redigerat av Zartok, 27 April 2017 - 21:36.

Postad 27 April 2017 - 21:43

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Pinnen, jag tankar för 100 kr. Bensinpriset ligger på 14 kr. Ca 3 kr av dessa är kostnad för bensin. Först betalar jag 60% skatt för att få in den hundralappen, sen så är det ca 75% skatter och annat på bensinen. Hur många procent blir det, professorn ;) ;) ;) ;)

var ju inte riktigt det du skrev i det förra inlägget och tyvärr har du fortfarande inte lärt dig räkna.... :D Btw.... vad kostar det att köpa och registrera in en bil i Norge....

Postad 27 April 2017 - 21:56

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

Jag jobbar som USK har den labila lönen om ca: 350k/år nog för att jag är fet, men inte fet av pengar precis ;)

Tur man har en fru som drar in kosingen :) (500k/år)

Skulle så gärna vilja byta jobb, men vem fasen vill ha en USK !? Att man har en enorm kunskap om hur människor fungerar verkar inte företagen förstår (jag är ingen vanlig uskare, utan special special)

Postad 27 April 2017 - 21:58

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Precis. Jag ska ta del av gratisv utbildning här i landet. Betala och se glad ut. Du tror inte att mina föräldrar dragit in miljoner och åter miljoner till stadskassan? Ja, som annars lätt hade kunnat betala min utbildning såklart.Med vårt skattetryck ska vi ha bäst i världen, inte tionde bäst. Var är min tandvård?
Ni får jättegärna sitta och betala in all skatt, ni kan få betala mer skatt än så också, och skänk bort överflödet. Jobba till ni är 70 för att få 10000 i pension. Varsågoda. Jag är inte intresserad av ett så dåligt avtal

Undrar hur Sverige skulle se ut om alla resonerade som dig...

Norge har ju högre bränslekostnader än Sverige och ligger inte jättelångt efter Sverige vad gäller bränsleskatter.

Hur är det maten då? Ska du åka till Sverige och handla för att det är för dyrt i Norge?

Och om man tjänar bra i Norge är väl skattesatsen högre än i Sverige, när man slagit ihop de olika skattesatserna?

Syrran lockades att jobba i Norge, hon var inte där ens ett år.

Postad 27 April 2017 - 22:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

var ju inte riktigt det du skrev i det förra inlägget och tyvärr har du fortfarande inte lärt dig räkna.... :D Btw.... vad kostar det att köpa och registrera in en bil i Norge....

Tre fjärdedelar av de beskattade pengarna när jag tankar går till staten om jag köper soppa. Tjänar jag 100 kr går ca 60% till staten via den statliga skatten som jag kommer över när jag är färdigutbildad. Då har jag 40 kr kvar. Av dessa 40 kr så går 30 av dessa kronor till annat än kostnad för bensin om jag köper bensin. Osäker på siffran, men kanske em femma går till macken. Då ligger alltså 85 kr av min hundralapp hos staten. 85%. Inga problem att räkna ut det för mig.

Jag anser helt enkelt att det inte är värt att jobba i Sverige idag. Inom ekonomin så finns det något som heter lafferkurvan. Den påvisar när det skattetryck blir för högt och därmed minskar skatteintäkterna pga att man helt enkelt inte tjänar på att arbeta mer. Jag skulle hellre vara ledig än att 60% av mina intjänade pengar går ner i stadskassan redan vid inkomstskatten exempelvis.

Sen så finns det fler fördelar med Norge än detta, där tjänar man pengar på att ha utbildat sig. Löneskillnaden mellan akademiker och icke-akademiker är extremt låg i Sverige, man förlorar oftast på att utbilda sig än om man skulle ha börjat jobba som ex rörmokare eller svetsare efter gymnasiet. Det tillhör dock inte skattediskussionen, mejl är likväl ett problem.

Postad 27 April 2017 - 22:06

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 2
Håller med Zartok. Vi har en av de högsta skatterna i världen men ändå räcker pengarna inte till. Svennebanan ifrågasätter aldrig vart pengarna tar vägen utan anser att betala skatt är bra. Idag drivs Sverige som företag på ett värdelöst sätt och är snart i konkurs. Kan någon kompetent ta tag i rodret och lappa igen alla hål som läcker.

Postad 27 April 2017 - 22:09

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Tre fjärdedelar av de beskattade pengarna när jag tankar går till staten om jag köper soppa. Tjänar jag 100 kr går ca 60% till staten via den statliga skatten som jag kommer över när jag är färdigutbildad. Då har jag 40 kr kvar. Av dessa 40 kr så går 30 av dessa kronor till annat än kostnad för bensin om jag köper bensin. Osäker på siffran, men kanske em femma går till macken. Då ligger alltså 85 kr av min hundralapp hos staten. 85%. Inga problem att räkna ut det för mig.

Jag anser helt enkelt att det inte är värt att jobba i Sverige idag. Inom ekonomin så finns det något som heter lafferkurvan. Den påvisar när det skattetryck blir för högt och därmed minskar skatteintäkterna pga att man helt enkelt inte tjänar på att arbeta mer. Jag skulle hellre vara ledig än att 60% av mina intjänade pengar går ner i stadskassan redan vid inkomstskatten exempelvis.

Sen så finns det fler fördelar med Norge än detta, där tjänar man pengar på att ha utbildat sig. Löneskillnaden mellan akademiker och icke-akademiker är extremt låg i Sverige, man förlorar oftast på att utbilda sig än om man skulle ha börjat jobba som ex rörmokare eller svetsare efter gymnasiet. Det tillhör dock inte skattediskussionen, mejl är likväl ett problem.

Hur ska du ha det egentligen..... :blink: ​Ska du tanka för 100 kr eller ska du tjäna 100 kr? :huh: 

Postad 27 April 2017 - 22:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

Undrar hur Sverige skulle se ut om alla resonerade som dig...

Norge har ju högre bränslekostnader än Sverige och ligger inte jättelångt efter Sverige vad gäller bränsleskatter.

Hur är det maten då? Ska du åka till Sverige och handla för att det är för dyrt i Norge?

Och om man tjänar bra i Norge är väl skattesatsen högre än i Sverige, när man slagit ihop de olika skattesatserna?

Syrran lockades att jobba i Norge, hon var inte där ens ett år.

Bra fråga. Troligtvis så skulle landet ha svängt om i skattetrycket i alla fall. Jag nämner lafferkurvan igen :)

I Norge har jag också mer än dubbla lönen, så jag skulle nog klara mig bra där. Men tack för omtanken.

Mja, den är väl liknande. Men då får du också tänka att man får mer tillbaka från staten i Norge. Betydligt kortare köer till ex sjukvård, inga karensdagar (inte varit sjuk på ett par år, men man vet ju aldrig), bättre pensioner och liknande. Betalar jag lika mycket så får jag tillbaka mer.

Kan tillägga att även Finland är ett alternativ för mig, mycket pga den kulturella aspekten.

Hur ska du ha det egentligen..... :blink: ​Ska du tanka för 100 kr eller ska du tjäna 100 kr? :huh:

Jag var ju tvungen att göra om exemplet så att du förstod det. Det gick ju inte att skriva hur mycket som går till staten på det första sättet, så jag skrev ett annat sätt som du nog förstod bättre.

Postad 27 April 2017 - 22:12

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Jag är nog en naiv Svensson känner jag. :)
Vi drar in ca 750k tillsammans per år och jag saknar egentligen inga pengar om jag ska vara ärlig.

Detta är inte något skrytinlägg om det uppfattas så, ska jag klargöra direkt.

Vi kör en i princip ny bil (Octavia VRS), har ett helrenoverat hus med fin tomt, kan unna oss och barnen saker och kläder när vi vill i princip, äger ett relativt påkostat biosystem samt rum, bygger pool m.m.

Detta med en gemensam lön som säkert är lägre än Zartoks kommande i Norge.

Vi har båda studielån utan att få någon särskild lön för det. Särskilt min fru med 6.5 års studier.

Men vi är väldigt nöjda med det vi har som sagt och inget saknas oss.
Trivs man sedan med sitt jobb och brinner för det, då retar man sig inte till vardags på att en snickare kanske tjänar mer heller.

Eller, vi går i alla fall inte runt och tänker så idag.

Postad 27 April 2017 - 22:12

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Gällande lafferkurvan känner jag många som resonerar så. Egenföretagare och välutbildade inom vård. De anser att de gått i taket. Tackar nej till övertid. Tar ut allt i ledighet. De tjänar så lite extra att jobba så de skiter i det.

Postad 27 April 2017 - 22:21

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Bra fråga. Troligtvis så skulle landet ha svängt om i skattetrycket i alla fall. Jag nämner lafferkurvan igen :)

I Norge har jag också mer än dubbla lönen, så jag skulle nog klara mig bra där. Men tack för omtanken.

Mja, den är väl liknande. Men då får du också tänka att man får mer tillbaka från staten i Norge. Betydligt kortare köer till ex sjukvård, inga karensdagar (inte varit sjuk på ett par år, men man vet ju aldrig), bättre pensioner och liknande. Betalar jag lika mycket så får jag tillbaka mer.

Kan tillägga att även Finland är ett alternativ för mig, mycket pga den kulturella aspekten.
Jag var ju tvungen att göra om exemplet så att du förstod det. Det gick ju inte att skriva hur mycket som går till staten på det första sättet, så jag skrev ett annat sätt som du nog förstod bättre.

ok, eftersom jag uppenbarligen är lite långsam i tanken så får du gärna förklara hur du kom fram till de 80% i ditt första exempel. Helst utan att blanda in bensinkostnaden i ekvationen då det specifika exemplet nog mest är till din nackdel med tanke på bensinpriset i Norge....

Postad 27 April 2017 - 22:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Jag vill poängtera att jag inte tycker att det är fel av de som känner att de vill betala mycket skatt. Alla har sin egen vilja och önskningar och vill man ha ett sånt samhälle så är det absolut ett av de bästa länderna i världen. Jag pratar bara om min egen syn, och det är att jag inte vill bo i ett sånt samhälle. Jag är nog lite för självständig från staten för det. När man bor i landet så är det bara att gilla läget eller flytta. Jag flyttar gärna. Andra stannar gärna. Inget av dessa är fel.

Postad 27 April 2017 - 22:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Alltså kära Zartoc. Du är ju en både varm och intelligent människa. Varför har du hakat upp dig så på Sveriges bevisligen mycket små tillkortakommanden mot andra länder? Man får nog gärna lov att se på helheten, och inte bara ur det smalla perspektiv som eventuellt gynnar en själv. Vi bygger alla det samhälle vi vill leva i. Och det innebär tyvärr att dela med sig till de som inte varit lika lyckligt lottade. Alternativet är gated communities där de bemedlade kan sitta och årnjuta frukten av sina samhällsfinansierade studier. :)

Postad 27 April 2017 - 22:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

ok, eftersom jag uppenbarligen är lite långsam i tanken så får du gärna förklara hur du kom fram till de 80% i ditt första exempel. Helst utan att blanda in bensinkostnaden i ekvationen då det specifika exemplet nog mest är till din nackdel med tanke på bensinpriset i Norge....

Du är inte långsam i tanken, det var säkert mitt exempel som var överdrivet. Kolla istället på det jag skrev om jag vill köpa bensin för min sista intjänade hundralapp :)

Angående just bensinpriset, visst vet ni att det kommer att ske en indexhöjning av priset varje år nu? För någon som är uppvuxen där det inte finns asfaltsvägar på två mil och det tar en timme att promenera till närmsta busstation (bussen går två gånger om dagen, bara vardagar) så är det helt oacceptabelt att fortsätta missgynna bilismen. Det finns inga andra alternativ. När tunnelbanan finns även utanför Korpilombolo så säger jag fine, höj skatten, det finns alternativa färdmedel. Det gör det inte där uppe idag.

Postad 27 April 2017 - 22:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

ok, eftersom jag uppenbarligen är lite långsam i tanken så får du gärna förklara hur du kom fram till de 80% i ditt första exempel. Helst utan att blanda in bensinkostnaden i ekvationen då det specifika exemplet nog mest är till din nackdel med tanke på bensinpriset i Norge....

Bensin är dock inte så dyrt i Norge. Kanske 5% dyrare än i Sverige. För ett tag sen när kursen var sämre så åkte vi gränsbor till Norge och tankade till och med.
Jag åker också dit och handlar mat ibland. Finns allt en del som är billigare där än här i Sverige.

Annars har det lugnat ner sig riktigt mycket med svenskar som åker och jobbar i Norge. Det är inte alls lika bra som det var för 10-15 år sen. Väldigt många bekanta till.mig återvänder till Sverige igen. Jag gjorde det själv för länge sedan.

Allt är inte bättre i Norge. Kolla upp bara vad det kostar att ha sina barn på dagis eller dagmamma där. Det är snuskigt dyrt.

Postad 28 April 2017 - 06:38

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 1

Vi bygger alla det samhälle vi vill leva i.

Nej, en minoritet bestämmer över majoriteten just nu.

Redigerat av Buddypresley, 28 April 2017 - 06:38.

Postad 28 April 2017 - 06:53

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Om det hade funnits en samlad majoritet så hade det kanske varit ett gångbart argument. Nu är det en minoritet som regerar, det har du rätt i. Till förmån för andra mindre minoriteter. Som som det ofta är i en demokrati.

Postad 28 April 2017 - 07:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 0

Om det hade funnits en samlad majoritet så hade det kanske varit ett gångbart argument. Nu är det en minoritet som regerar, det har du rätt i. Till förmån för andra mindre minoriteter. Som som det ofta är i en demokrati.

Två block finns det. En minoritet av väljarna föredrar det block som styr.

Postad 28 April 2017 - 07:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Idag drivs Sverige som företag på ett värdelöst sätt och är snart i konkurs.

Nej, Sverige är inte snart i konkurs. Tvärtom går det väldigt bra. Visa mig en kalkyl som bevisar motsatsen.

Postad 28 April 2017 - 13:38

Pip
  • Pip
  • Veteran

• 1792 inlägg
  • 0

^^ Sitt inte med höga lån när skiten träffar fläkten bara.

Postad 28 April 2017 - 14:15

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Två block finns det. En minoritet av väljarna föredrar det block som styr.

Å andra sidan föredrar en ännu mindre minoritet (även om den "tävlingen" om vilket block som är minst varierar) av väljarna det andra blocket också :wub: Det har SD sett till!

Redigerat av hugeman, 28 April 2017 - 14:24.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.