Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.

1179 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 augusti 2011 - 13:30

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
jisses vilken tråd detta blev... Här är man utloggad en dag och får sen läsa ikapp typ 4 sidor... Kanske ska sälja min XS-2:a och köpa en Centrumstärkare istället...?

Postad 28 augusti 2011 - 13:40

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

jag ägde tidigare ett par avantgarde och jag säger mmmmm s.a.t amplifix.... det levererade rätt bra ihop.

tyvärr fick jag bara testat xs på mark&daniel aragorn för ca 1.5 år sedan... lite väl tung last och den tappade andan rätt fort vilket iofs inte var så konstigt...men det roliga var att denon avc-a10se lät klart bättre med den lasten :P

sen vincenten jag skrev om på sidan 1 lär bra mkt bättre än de båda...och var den klart billigaste apparaten.

kan tillägga att det var just på dessa högtalarna jag upplevde detta... aragorn har en last på 85db och 3ohm vilket kan få det mesta på fall...kan hända att xs låter klart bättre på tex mina nuvarande...därav mitt försök till att hitta någon som vill testa.

Skulle gärna testa men vi bor väl lite långt ifrån varann...? Du ser vad jag har i mitt album och rumsligt är det ingen dröm direkt... , men snyggt! :)

Postad 28 augusti 2011 - 13:53

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0

Trådskaparen är ju ingen Naim-förespråkare? I övrigt tycker jag ditt påstående stämmer slående in på Ino-gänget :)

Jag syftar inte på trådskaparen utan de 2-3 som reggat sig bara för att posta i tråden och som försvarar naim utan nån som helst teknisk uppbackning i något avseende och dessutom med mycket trams och personliga påhopp. Ino-gänget har jag ingen aning om och har själv aldrig lyssnat på hans högtalare så kan inte uttala mig. Jag står inte direkt på någon av sidorna, men jag tycker de som förespråkar naim har rätt taskiga argument.

Postad 28 augusti 2011 - 14:01

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Återigen så fylls tråden av meningslösa inlägg som inte tillför tråden någonting. Hålls inte diskussionen på en seriös nivå så kommer tråden att låsas.

Postad 28 augusti 2011 - 14:06

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Återigen så fylls tråden av meningslösa inlägg som inte tillför tråden någonting. Hålls inte diskussionen på en seriös nivå så kommer tråden att låsas.

Ok, bra.

Själv har jag provlyssnat Arcam mot Nait 5:an som tråden ursprungligen handlar om, båda i samma prisklass. Enligt min SUBJEKTIVA uppfattning var skillnaden dem emellan solklar till Naims fördel framförallt trycket vilket motsägs av förstärkarens låga effekt (spec). Vilket tryck jag syftar på. Attacken i trumslag i helt vanlig rockmusik, där var Naim överlägset Arcam i alla fall. Men med tanke på hur tråden har utvecklat sig så skulle jag vilja höra upp emot 10 förstärkare och recievers mot varandra i ett ultrablint blindtest, helst med huva på huvet också....

Postad 28 augusti 2011 - 14:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 0

Men med tanke på hur tråden har utvecklat sig så skulle jag vilja höra upp emot 10 förstärkare och recievers mot varandra i ett ultrablint blindtest, helst med huva på huvet också....

Blindtest hos LTS:

Bifogad fil  jedi.jpg   53,73K   5 Antal nerladdningar

För att undvika missförstånd från Stormtrooper mfl så kanske jag måste berätta att det inte är ett blindtest hos LTS. Det är människor i Jedi-dräkter.

edit: Sorry, missade inlägget en bit upp. Inga fler starwarsinlägg...

Redigerat av Ageve, 28 augusti 2011 - 14:18.

Postad 28 augusti 2011 - 14:18

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Blindtest hos LTS:

För att undvika missförstånd från Stormtrooper mfl så kanske jag måste berätta att det inte är ett blindtest hos LTS. Det är människor i Jedi-dräkter.

:) :P :) :unsure:

Postad 28 augusti 2011 - 14:25

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Blindtest hos LTS:

:) Skrattar fortfarande... Var väl inte OT, mittiprick... hehe...

Postad 28 augusti 2011 - 17:11

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2 082 inlägg
  • 0

Blindtest hos LTS:

:unsure: :unsure: :P
/Mats

Postad 28 augusti 2011 - 17:19

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Naim Nait 5i https://www.prisjakt...ukt.php?o=31098

Naim Nait XS-2 https://www.prisjakt...kt.php?o=460588

Dessa personers omdöme är tydligen helt fel och borde idiotförklaras och är dessutom
blåsta på massa pengar.

Postad 28 augusti 2011 - 18:20

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Bose Companion 5 https://www.prisjakt...kt.php?o=141638

Vad jag menar är att man får ta dessa omdömen med en nypa salt. Många produkter får toppbetyg på priskjakt. Inte så konstigt då de är nyinköpta och ingen gör väl ett dåligt köp med flit? Bristerna med produkten brukar komma fram senare efter en tids användande.

Vissa anhängare till Naim i denna tråden får mig kritiskt inställd till Naim bara genom vad de skriver här. Har inte haft någonting emot Naim tidigare.

Redigerat av Unregistered1593, 28 augusti 2011 - 18:27.

Postad 28 augusti 2011 - 18:24

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Dessa personers omdöme är tydligen helt fel och borde idiotförklaras och är dessutom
blåsta på massa pengar.

Det kan ju vara så att de inte lever upp till de krav du ställde tidigare för att kunna avgöra vad som är bra eller dåligt?
"Vad som är bra och dåligt vet men efter erfarenhet t ex spelat instrument, lyssnar på massor av musik, jämför olika märken /prylar. Livemusik, skillnad i LP CD Mp3 osv kanske till och med jobbat i en studio för inspelning av ljud/musik."

Nedan omdömen gällande Nad M56 (13 500 kr) som är en LG BD390 (1600 kr) i annat chassi. Två av tre omdömen ger den 10/10. "Bättre bild o ljud måste vara svårt att hitta" och "Otroligt ljud o kanonbild både på vanlig DVD och Bluray. CD-ljudet är också kanon". Skönt att ha andras omdömen som en måttstock... :unsure:

https://www.prisjakt...kt.php?o=556439

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 augusti 2011 - 18:26.

Postad 28 augusti 2011 - 18:27

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Va du är nitisk mot Naim, jag har en superniat sedan 1 vecka tillbaka.
Jag har testat en del recivrar av ganska hög kalliber Pioneer LX 81 och nu senast en av prosessor Marantz AV7007 till mina XTZ Divine. Och tyvärr låter det inte så bra.

Hade besök en hi fi fantast, han trodde inte det va sant att den lilla Superniat kunde driva dessa stora Divine med sådan kontroll och upplössning. Det enda han sa hela tiden va fantastiskt :unsure:
Han tyckte det lät mycket bättre än när han va i torup och lyssnade och det är possitivt tycker jag med tanke på att deras rum har en väldigt bra Akustikreglering typ 300000 +

Jag kan erkänna att jag är ett Naim fan nu :unsure:

Har jag förstått det rätt så demar XTZ Divine med sin egen stereoförstärkare så värför skulle inte Supernait som kostar 5 gånger mer klara detta?

Postad 28 augusti 2011 - 18:47

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Denna tråd verkar ha fastnat i någon form av ställningskrig så kommentarer verkar överflödiga.
Men det är ju bra att alla inte uppskattar Naim, vi vill ju inte att det ska bli ett Svensson märke
som övrig märken i denna tråd.
Tråkiga och intetsägande kit som mäter snyggt och är fullpackade med komponeter till ingen nytta.
Det som är slående är att de som lyssnat ordenligt till Naim blir ordentligt positiv och förvånade över
vad det upplever trots återigen watt och komponeter osv.

Nu är tråden död för mig, hörs i en ny tråd.
Droppy alias Tode och några till. :unsure: :unsure: :P

Ps marknadsföring är inte lätt.

Redigerat av Droppy, 28 augusti 2011 - 18:48.

Postad 28 augusti 2011 - 18:50

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0
Nad la ju , till deras försvar bara på 15000 kr för sin egen låda :unsure: Annat var det med lexicon som gjorde samma sak, tog en billig dvd spelare och tryckte in den i egen låda. De lastade väl på en 40-50k på priset för lexicon höljet. Bäst i test måste ändå Guldmund bli som väl skulle ha över en miljon kronor för en utgången pioneer dvd spelare i eget hölje. Man fick till deras försvar iallafall med pioneer fjärren, dock med påklistrad Goldmund logga.

ALlt detta är underhållande men har ju inget med Naim att göra !?

Vissa anhängare till Naim i denna tråden får mig kritiskt inställd till Naim bara genom vad de skriver här. Har inte haft någonting emot Naim tidigare.

Väldigt tåkigt ! Men ta gärna det som skrivs i ett forum som detta med en nypa salt och lyssna istället kritiskt på Naim när du får tillfälle. Skitsamma om du gillar det eller inte men det verkar dumt att bli fientlig mot Naim bara för vad vissa skriver här.

Sedan att många med mig provoseras när man jämför Naim med bedrägerierna Nad, Lexicon och Goldmund står för är bara naturligt. Tråden började med en person som på sin dödsbädd kände att han/hon måste få sagt vad han tycker om Naim innan ljuset släcktes. Tråkigt att han/hon försvann innan han/hon hann fördjupa sina intryck mer. R.I.P. (måste ju anta att detta är fallet då jag aldrig tidigare sett någon skapa ett konto på ett forum för att starta en tråd och delge sina omdömmen bara för att sedan helt försvinna).

Postad 28 augusti 2011 - 19:52

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Nu har jag inte varit hemma hos dig och lyssnat, men om man bara ska utgå ifrån dom bilder du har i galleriet, vilket är väldigt svårt, så tror jag att du skulle tjäna på att göra något åt första reflexen (diffusering eller dämpning, det får du testa dig fram med), försöka komma ifrån den bakre väggen (alternativt diffusera denna) och kanske det enklaste: experimentera med invinkling! :unsure: Det är dom enklaste och första saker jag hade provat mig på åtminstone. Men enligt dina tidigare inlägg så verkar du ju långt ifrån missnöjd med ditt ljud. Så varför börja ändra på en massa då? :unsure:

Du har rätt i att jag är långt ifrån missnöjd med mitt ljud. :P
Men självklart så har jag inte det bästa ljudet man kan få, och det finns alltid utrymme för förbättringar.
Så om det finns enkla knep för att förbättra det, så provar jag gärna.
Jag har placerat högtalarna så som Audiovector rekommenderar. Det är ca 35cm mellan väggen och högtalarna. Vinklade så att ljudet träffar ca 0,5-1meter på varje sida om lyssnaren. Kanske att de skulle stå lite närmare varandra? Men jag får kompromissa lite för bioljudet också.
Sen skulle de väl helst stå vid den kortaste väggen, men planlösningen tillåter inte det.
Nån som har förslag på andra mått, eller fler tips?

Postad 28 augusti 2011 - 20:14

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Vilken j-vla tråd!! Tog mig ett bra tag att ta mig igenom den, så fort jag närmade mig slutet ökade antalet sidor, Pust!! Jag vill bara skriva att jag gillar Agave till tusen och att han är en av de mer kompetenta trådskaparna här på forumet och att de nya nick som registrerat sig enbart för att tjata emot honom kan lägga av.
Har lyssnat en gång på Naim och det lät jättebra (på Ågrens i Göteborg för ett par år sedan), högtalarna var ett par Monitor Audio RS 6 tror jag de hette, modellen innan den de har nu. Av det jag läst ibland annat HiFi och Musik va ju rena rama hyllningen och väldigt okritiskt, kommer inte ihåg vilken modell det var men omdömet var 10 av 10 och la man till deras äckligt dyra dac blev det 11 av 10 och om man dessutom la till deras inte särskilt billiga strömförsörjning blev omdömet 12 av 10 :unsure: .
Fast det kanske säger mer om Hifi och Musik än om Naim.

Kul tråd det här.

Postad 28 augusti 2011 - 20:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 0

Posted Image

Jag kanske är ensam, men tyckte iaf att denna bilden var riktigt rolig.

Man undrar vad han tänker på när han sitter där och håller en Klass-D förstärkare. Är han imponerad över hur liten den är, eller att allt som visas på skärmarna framför honom får plats där inne? Eller är det han som har konstruerat den, och sitter och beundrar sin egna skapelse?

Sitter han kanske och jämför med bilden, så att alla komponenter sitter där de ska? Han ser iaf väldigt koncentrerad ut...

Postad 28 augusti 2011 - 21:00

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

Man undrar vad han tänker på när han sitter där och håller en Klass-D förstärkare.

Ingen aning. Du får ringa och fråga... :unsure:

Postad 28 augusti 2011 - 21:09

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

blåsta på massa pengar.

Om man har hängt på detta forum ett tag så lär man sig att ta alla produktomdömen med en busslast salt.

Postad 28 augusti 2011 - 21:27

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1 653 inlägg
  • 0
Lustigt...

Jag har varit lite passiv i forumdeltagande de senaste åren, mest pga mina motorcyklar åt upp alla pengar och all min tid ett tag.
Dock så växte mitt ljudintresse igen denna sommar efter lite klipp både på högtalare och hembiostärkare så man började ju läsa lite här igen...

Återkommer till samma j*vla sandlåda som man tyckte det var skönt att lämna. Folk som mot bättre vetande vill klösa ögonen ur deras medmänniskor pga olika åsikter. Hur fan ska det bli fred i världen om vi inte kan enas om att vi tycker hifiapparater låter som vi vill höra dom?

Naim, LTS eller Öhman eller vilket skit som helst. Varenda religon inom hifivärlden äcklar mig!

Min åsikt är att jag i mitt långa hifi-liv hört 2 märken som presterar undermåligt över hela produktionslinjen:

Audiovector och Naim.

Det är min åsikt, så tänd bålet! Dock har jag skaffat min egna åsikt utan inflytande från vare sig LTS, Öhman eller hifi-skribenter.

Postad 28 augusti 2011 - 21:59

Low Fidelity
  • Low Fidelity
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Inlägg efter inlägg med konstant gnäll, trams, förlöjligande av produkt och person samt rena påhopp.

Man kan ju fråga sig vad ni har för agenda egentligen? Vi förstår att ni inte gillar Naim och personer som äger deras produkter men någon måtta får det väl allt vara?

Jag har anmält er och hoppas att Minhembio tar tag i detta för ni förstör tråden med ert infantila beteende.

Redigerat av Low Fidelity, 28 augusti 2011 - 22:05.

Postad 28 augusti 2011 - 22:24

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1 653 inlägg
  • 0

Man kan ju fråga sig vad ni har för agenda egentligen? Vi förstår att ni inte gillar Naim och personer som äger deras produkter men någon måtta får det väl allt vara?

Jag har anmält er och hoppas att Minhembio tar tag i detta för ni förstör tråden med ert infantila beteende.

Deras åsikter är faktiskt inte mer "infantilt" än de som tycker tvärt om.

T ex Ageve har hela tråden igenom hänvisat till sina mätningar som ärligt talat är ganska dåliga när det gäller Naim. Dock är de väl inte hela sanningen.

MKarlsson (kallar han sig så?) har hela tiden önskat ett blindtest så alla "fanatiker" kan bevisa det de hör. Han är en ganska uppenbar "LTS-anhängare" men bör inte avpolleteras så hårt då en kritisk röst behövs i hifi-världen. En väldigt kritsisk röst t om.

Anmäla hit och dit är väl ganska tramsigt då diskutionen håller en sansad nivå. Det är väl bara att styrka att man har slut på argument?

Redigerat av Fluffy, 28 augusti 2011 - 22:25.

Postad 28 augusti 2011 - 22:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 0

Så du tycker alltså att alla inlägg från Naimanhängare i tråden håller hög klass, utan det som du kallar infantilt beteende?

Ett exempel:

Nä, på måndag ska jag göra en Ageve, men istället för att ringa till Ljudtema och gnälla samt hota med en anmälan så ska jag ringa till Denon och B&W. *asgarv* Det, eller så ska jag skriva på Faktiskt.se om hur bra Naim är, precis som Ageve gör om Denon och B&W, fast då under det passande nicket Supernollan. *asgarv*

Herregud... *asgarv*

Jag kan ta skämtet om att jag skulle ha ringt Ljudtema och klagat. Tyckte att det var ganska kul men det fanns ju uppenbarligen de som tog det på allvar som du ser ovan.

Vad är det egentligen du förväntar dig av ett forum? Att alla ska sitta tysta och inte kritisera något alls? Det kanske fungerar på ett visst hififorum, men sen är också diskussionerna ofta lika spännande som att dricka ett glas vatten. Det har kommit en ny produkt - tjohoo! Är den bra? Självklart.

Kom med vettiga motargument istället för att läsa reklamblad och anmäla de som inte delar dina åsikter.

Postad 29 augusti 2011 - 08:27

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

Min åsikt är att jag i mitt långa hifi-liv hört 2 märken som presterar undermåligt över hela produktionslinjen:

Audiovector och Naim.

Bra. Då hör du skillnad och kan således då också förstå att nån kan tycka att exempelvis Naim låter bättre än annat den lyssnat på.

Jag har varit lite passiv i forumdeltagande de senaste åren, mest pga mina motorcyklar åt upp alla pengar och all min tid ett tag.
Dock så växte mitt ljudintresse igen denna sommar efter lite klipp både på högtalare och hembiostärkare så man började ju läsa lite här igen...

Välkommen tillbaka till sandlådan.

Dock har jag skaffat min egna åsikt utan inflytande från vare sig LTS, Öhman eller hifi-skribenter.

Bra. Precis vad jag säger - ut och lyssna . kritiskt. Låna hem och jämför med det man har och ta beslut. Spelar ingen roll vad andra tycker som inte ska använda din stereo eller hembio.

Postad 29 augusti 2011 - 10:18

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1 653 inlägg
  • 0

Bra. Då hör du skillnad och kan således då också förstå att nån kan tycka att exempelvis Naim låter bättre än annat den lyssnat på.

Välkommen tillbaka till sandlådan.

Bra. Precis vad jag säger - ut och lyssna . kritiskt. Låna hem och jämför med det man har och ta beslut. Spelar ingen roll vad andra tycker som inte ska använda din stereo eller hembio.

Tack för välkomnandet! :unsure:

En gång i tiden trodde jag på hifi-skribenter. Till den grad så jag köpte en Nait ohörd, demoex med tillhörande märkeskablar (!?). Var så övertygad om att det var världens bästa förstärkare då många påstod just det.
Döm av min förvåning när jag kopplade in den och levde med den i en vecka! Den var så usel! Den kastade musiken hårt och slamrigt rätt i ansiktet på en, lät som man spelade genom ett betongrör.
Hade som tur var öppet köp så jag kunde returnera den, givetvis med frågan om det var något fel på den, men det var det ju förstås inte...

Andra spiken i kistan var på Ågrens i GBG där de stolt satt ihop ett Naimsystem för ungefär 100K, extralådor och allt, och det lät förjävligt rent ut sagt.

Dock sitter jag inte (förutom nu) och skriver ner Naim på diverse forum. Finns ju säkert de som tilltalas av det jag inte finner välljudande.

Dessutom verkar ju tråden från början vara en stor trollning då TS och diverse andra är helt nyregistrerade.

Postad 29 augusti 2011 - 10:51

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Dessutom verkar ju tråden från början vara en stor trollning då TS och diverse andra är helt nyregistrerade.

Hehe, jag håller med.. Vet inte om jag kallar det ett trolljobb men antagligen är det någon som är rätt flitig på detta forum som startat tråden, samma person sitter säkert i den här tråden och skriver med ett annat användarnamn =)

Redigerat av Mikael_80, 29 augusti 2011 - 10:51.

Postad 29 augusti 2011 - 11:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 0
En nominering till årets forumtroll är kanske passande. Ett enda inlägg på forumet hittills, och det startade en diskussion som denna :unsure:

Redigerat av Ageve, 29 augusti 2011 - 11:12.

Postad 29 augusti 2011 - 11:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Naim, LTS eller Öhman eller vilket skit som helst. Varenda religon inom hifivärlden äcklar mig!

Varken LTS eller "Öhman" framför en religion. Båda två framför en vetenskaplig syn och öppenhet till hifi där vetenskapen alltid vinner över tron.
Men när tron går över vetenskapen ("spelar ingen roll hur det mäter, det är bättre ändå") så handlar det mer om religion än vetenskap.

Postad 29 augusti 2011 - 11:20

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Hade bara alla inblandade kunnat skilja på smak och sak så hade det nog inte varit några större tjafs i tråden.
Hur olika Naimprodukter låter är en smaksak. Det är dessutom ofta oklart till hur en del har kommit fram till sin synpunkt (svårt att värdera andras "statements".
Har produkterna få eller billiga komponenter för sitt pris (som kanske främst Naim HDX) så är det däremot en sakfråga. Det här är en upplysning som det är upp till var och en att värdera (lättare än andras subjektiva åsikter).
Osv...

Postad 29 augusti 2011 - 11:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Nu är tråden död för mig, hörs i en ny tråd.
Droppy alias Tode och några till. :unsure: :unsure: :P

Ska jag tolka detta som du är både droppy och tode? Har du ännu fler nicks? Man kan ju undra på grund av alla nya medlemmar som direkt hoppar in i denna tråden.

Postad 29 augusti 2011 - 11:36

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0

En nominering till årets forumtroll är kanske passande. Ett enda inlägg på forumet hittills, och det startade en diskussion som denna :unsure:

En av kategorierna i Hbf- awards helt klart. Btw: Jag garvar alltid gott åt dina fotomontage,
inklusive den som jämställer vinylgubbar som mig med Amishfolket. :unsure:

Postad 29 augusti 2011 - 14:31

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1 653 inlägg
  • 0

Varken LTS eller "Öhman" framför en religion. Båda två framför en vetenskaplig syn och öppenhet till hifi där vetenskapen alltid vinner över tron.
Men när tron går över vetenskapen ("spelar ingen roll hur det mäter, det är bättre ändå") så handlar det mer om religion än vetenskap.

Ändra det till "maniskt raljerande av åsikter" då om det passar dig bättre. Något som LTS-anhängare oftast är väldigt bra på, även om jag många gånger håller med dom.

Själv brukar jag alltid ha med mig ett sunt förnuft så jag behöver dock inte välja "läger".

Postad 05 september 2011 - 15:56

palletheking
  • palletheking
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Hur förklarar du då min upplevelse som jag skrev om tidigare? Jag tyckte XS-2 var trött och orklös och lät hemskt ansträngd på höga volymer. Tyckte inte det fanns mycket "dynamik" att tala om alls. Så upplevde jag iallafall det.

Har själv en XS-2 och tycker nog dina erfarenheter är något märkliga. Men allt beror naturligtvis på vad man jämför med. Men de flesta, inte alla dock, brukar tycka att just XS-2 är en rätt lyckad produkt. Spelar för egen del en hel del jazz och akustisk musik vilket jag tycker förstärkaren verkar vara som gjord för. Antar att en integrerad förstärkare sällan når upp i nivå med för o slutsteg.

Postad 02 oktober 2011 - 20:59

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Vill ju egentligen låta denna fråga vara men ....

När jag köpte min förra förstärkare provlyssnade jag väldigt många olika förstärkare i prisklassen 10-25 kkr. Det var svårt att sortera ut någon klar favorit bland kandidaterna Hegel, Bladelius, Primare, Naim och Arcam. Det verkade som om de alla hade sina styrkor och en del var riktigt svåra att skilja från varandra.

Till slut stannade jag dock för en Arcam A38. Det är en i mitt tycke - självklart - på många sätt fantastisk förstärkare. Jag kunde dock aldrig glömma/släppa Naim XS "rytm" och "anslag" så jag har kommit tillbaka till den många gånger. Kan inte säga att jag direkt ångrade mitt köp men till slut blev det för mycket och när möjligheterna yppade sig att ha en anläggning till så slog jag till på en Naim XS. I ärlighetens namn kan jag inte förstå hur man inte kan höra vad som gör Naim stora i hifi-världen. Det är mer än bara antydningar vi talar om. Nu kan jag dessutom göra A-B jämförelser med mina olika högtalare och Arcam är en helt fantastisk förstärkare på flertalet sätt men när det gäller rytmik, anslag och engagemang är det inte mycket jag lyssnat på som kan jämföras men Nait. Med det sagt vinner Arcam:en i många andra "kategorier".

Tycker således det är en märklig diskussion. Tycker också det är märkligt om det nu är så att folk inte kan uppfatta det som gör Naim stort. Sedan är Naim så relativt speciella så det är ju uppenbart att det ljudidealet inte tilltalar alla! Men de som gillar Naim har nog väldigt goda anledningar till det!

Postad 03 oktober 2011 - 10:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

I ärlighetens namn kan jag inte förstå hur man inte kan höra vad som gör Naim stora i hifi-världen. Det är mer än bara antydningar vi talar om.

Jag är extremt säker på att du inte kommer kunna höra dessa, "rytm" och "anslag", vid ett kontrollerat blindtest. Så jag säger att jag i ärlighetens namn inte kan förstå hur folk har så svårt att greppa alla problem som uppstår vid öppna och icke nivåmatchade tester. Det är ju nästan på samma nivå som folk som hävdar att månlandningen inte har hänt, enligt mig.

Postad 03 oktober 2011 - 10:11

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0

Tycker således det är en märklig diskussion.

Varför då?

Tycker också det är märkligt om det nu är så att folk inte kan uppfatta det som gör Naim stort.

Personligen förstår jag inte vad det är som gör Naim stora. Varför skulle just detta vara märkligt?

Postad 03 oktober 2011 - 13:54

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
hahaha, jag förväntade mig inget annat än svar som dessa! Det hör ju liksom till och det var ju just därför jag kände att det egentligen inte är någon idé att göra några inlägg i trådar som dessa. Jag har dock yttersta respekt för de som har andra erfarenheter och uppfattningar än mig och tycker bara att det är lika synd att man alltid hamnar i dessa diskussioner som det är märkligt att andra inte hör dessa skillnader. För mig är skillnaden ganska uppenbar men visst skulle den kunna vara mer upplevd än faktisk. Jag har nu ett antal förstärkare att jämföra med och visst är det både skillnad i kvalitet och karaktär. Där en förstärkare är mer "upplöst" är en annan mer "rytmisk" ... men det är tydligt att vi inte kommer längre i dessa diskussioner och att vi alltid kommer att hamna i kvasiargumentering likt "kontrollerade blindtest" och "tydligt/uppenbart hörbara (läs: upplevda) skillnader". Sådana här trådar har all potential att vara givande och intressanta men ... samma argument och slutsatser överallt vad vi än talar om .... det är synd ... väldigt synd!

Postad 03 oktober 2011 - 16:09

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0
Eftersom alla trådar numera är sandlådestil..
Fattar inte hur folk orkar diskutera samma gamla skit hela tiden. Är seriöst trött på att läsa om Denon, blindtest och att vad som helst duger. Personligen tycker jag att det finns skillnader i ljudet på både högtalare och förstärkare. Sen kan jag lätt lägga lite extra pengar på en förstärkare som jag tycker låter bra samt är snygg samtidigt. Ni som inte hör skillnad på en förstärkare från Siba och en Bryston skulle ni kunna tänka er att köpa en Naim bara för att den är snygg? En annan fråga också. Eftersom alla förstärkare låter likadant varför köper ni inte klass-D slutsteg med flera 1000W? På det viset får ni sjukt med headroom och det är billigare. Finns ju Cerwin Vega- och Samson-steg med hundratals watt (lugnt över 500) för strunt-summor. Eller ni kanske redan äger liknande? Om ni inte äger det är det för att det inte har blivit accepterat av eran religion än?

Postad 03 oktober 2011 - 16:18

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0
Er, inte eran. (på tal om, vad var det nu du kallade det, sandlådestil)

Postad 03 oktober 2011 - 16:24

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0
Ja där var den första som tog åt sig. Vad har du för förstärkare?

Postad 03 oktober 2011 - 16:46

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0
"Tog åt sig" - ?

Jag tänke mer på vad du skrev angående sandlådestil. Om man nu ska klaga på att "andra" drar ner kvalitén i diverse trådar, så kanske man själv först måste städa framför egen dörr. T.e.x när det kommer till att använda talspråk vid skrift. Dock bara en liten tanke.

Poppulse Class-T Amp. 2024 som är kopplad till en Citypulse Series DA7.2xII 24 Bit/192Khz DAC. Hoppas det ska besvara din fråga.

Postad 03 oktober 2011 - 17:15

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0
OK, verkar som du tycker att talspråk vid skrift drar ner en tråd lika mycket som när en tråd förvandlas till en blindtest-tråd. Jag har inget emot olika åsikter om saker och ting men vill helst inte läsa om blindtest, allt som inte är MOLT-testat är skit etc. i varannan tråd jag läser.. Hur som helst så hade det varit intressant att höra lite svar från min första post.

Postad 03 oktober 2011 - 19:00

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3 967 inlägg
  • 0
Såja såja, nu tar vi det lugnt så slipper det stora hänglåset komma fram.
Håll er till topic och acceptera att man kan ha olika smak vad det gäller olika saker.
Går inte det så får vi ge er par dagars semester och det vill vi helst slippa.
Tack för visad hänsyn.

Postad 03 oktober 2011 - 19:27

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0
:) ok om man skulle återgå till ämnet då. TS tycker Naim tar ut på tok för mycket pengar för sin 5i. Håller inte med då jag tycker den står sig bra mot andra förstärkare i prisklassen. Har hört en del förstärkare från Primare, Hegel, HK, Rotel i prisklassen och jag tycker Naim:en står sig bra ljudmässigt och och som ett plus är den utan tvekan den snyggaste.

Postad 03 oktober 2011 - 19:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 0

Fattar inte hur folk orkar diskutera samma gamla skit hela tiden. Är seriöst trött på att läsa om Denon, blindtest och att vad som helst duger.

Sen kan det ju även finnas de som är trötta på allt prat ( :rolleyes:) om Naim, dvs deras märkliga förklaringar till varför de skulle vara så mycket bättre än bra konstruktioner från andra tillverkare.

I min 2-kanals setup kör jag förstärkeri för 35000kr, dvs klart dyrare än de Naim-förstärkare som diskuteras i tråden. Vad menar du med att "vad som helst duger"? Kan det istället vara så att Naim i sin marknadsföring försöker göra gällande att just Naim är det enda som duger?

Klass D köper jag inte eftersom de fortfarande har högre dist än Klass AB, framförallt i diskanten. Trots det har jag hört Lyngdorf låta riktigt bra ihop med B&W 804s, men i mitt tycke inte lika bra som med mitt "analoga" (Amish? ;) ) AB-steg.

Postad 03 oktober 2011 - 20:38

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0
Vad jag menade var att ibland tycker jag att det låter som att alla förstärkare duger och man borde köpa den billigaste möjliga för att den ändå kommer låta likadant som en dyr en. Det är möjligt att förstärkare låter väligt lika nivåmatchat och ifall de spelar inom sitt användingsområde men det betyder inte att en billig förstärkare kommer kunna spela bra. Den billiga kanske helt enkelt bara kan spela bra i ett väldigt begrännsat område och med väldigt snälla högtalare. Saker som strömförsörjning och antal watt som kan levereras i olika situationer kommer spela roll också.

Vidare verkar det vara så att många tillverkare lyckas vinkla deras specifikationer eller runt utav ljuga om dom vilket kanske kan förklara ett och annat. Jag vet inte vilka märkliga förklaringar du syftar på men jag tror Naim är ärliga vad gäller speccen för Nait 5i. Jag tror inte jag läst någonstans att de hävdar att de är bättre än alla andra tillverkare.

Postad 03 oktober 2011 - 22:42

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

:) ok om man skulle återgå till ämnet då. TS tycker Naim tar ut på tok för mycket pengar för sin 5i. Håller inte med då jag tycker den står sig bra mot andra förstärkare i prisklassen. Har hört en del förstärkare från Primare, Hegel, HK, Rotel i prisklassen och jag tycker Naim:en står sig bra ljudmässigt och och som ett plus är den utan tvekan den snyggaste.

har du hört alla dessa förstärkare med samma högtalare och i samma akustik och till sist...samma käll matrial?

Postad 04 oktober 2011 - 14:11

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

har du hört alla dessa förstärkare med samma högtalare och i samma akustik och till sist...samma käll matrial?

Hegel och Rotel har jag hört under samma förutsättningar resten har varit i andra rum fast liknande högtalare. Alltid samma källmaterial.

Postad 04 oktober 2011 - 15:04

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

hahaha, jag förväntade mig inget annat än svar som dessa! Det hör ju liksom till och det var ju just därför jag kände att det egentligen inte är någon idé att göra några inlägg i trådar som dessa. Jag har dock yttersta respekt för de som har andra erfarenheter och uppfattningar än mig och tycker bara att det är lika synd att man alltid hamnar i dessa diskussioner som det är märkligt att andra inte hör dessa skillnader. För mig är skillnaden ganska uppenbar men visst skulle den kunna vara mer upplevd än faktisk. Jag har nu ett antal förstärkare att jämföra med och visst är det både skillnad i kvalitet och karaktär. Där en förstärkare är mer "upplöst" är en annan mer "rytmisk" ... men det är tydligt att vi inte kommer längre i dessa diskussioner och att vi alltid kommer att hamna i kvasiargumentering likt "kontrollerade blindtest" och "tydligt/uppenbart hörbara (läs: upplevda) skillnader". Sådana här trådar har all potential att vara givande och intressanta men ... samma argument och slutsatser överallt vad vi än talar om .... det är synd ... väldigt synd!

Det är ju inget fel att ha egna åsikter och upplevelser men fortfarande så får man inse att andra kommer ha andra åsikter. Att du tycker det är synd att andra har åsikter som går emot dig kan ses lite omotiverat, eftersom vi är på ett forum där man diskuterar saker. Exakt vad skulle poängen vara om alla håller med varandra och man får inga som helst nya inputs?
Till exempel så var jag uppväxt genom min hifi barndom att "vinyl är bättre än CD". En myt som man lätt går på om man inte har den kunskapen och praktiska erfarenheten som behövs. Speciellt inte när det gäller hur en CD spelare funkar, vilket det finns helt absurda påståenden som inte stämmer överens med verkligheten alls. Så efter ett tag så ville jag kolla upp själv om det verkligen var någon skillnad mellan CD och vinyl, inte bara förlita mig på massa påståenden som verkar inte ha någon seriös grund att stå på.

Så jag började med att jämföra vinylutgåvor mot CD utgåvor. Då fick jag uppleva att ett par lät bättre på vinyl än CD versionen, några lät rätt så lika, och några sämre. Alltså kunde jag döda myten om att vinyl är alltid bättre. Men, jag ville undersöka detta ännu mer. Så jag kolla upp ett par releaser som jag visste använde exakt samma master på vinyl som CD (en digital master). Då upptäckte jag att vinylen ständigt ändra ljudet mot CD versionen. Den la till en viss "luddighet" som många kanske upplever som mjukare ljud. Den la ofta till mer "rumsinfo" på grund av det extra bruset och fasfelen som avspelningen ger.
Då hade jag kommit så långt att:
1. Vinylen är inte alls alltid bättre.
2. Vinylen lägger till ett egenljud på musiken (som vissa kan uppleva är bättre, men som inte är mer ursprungstroget).

Så då gjorde jag sista testet med ett dussintals vinyler. Jag spelade in dom via ett okej ljudkort i min dator. Sen jämförde jag dessa inspelade filer mot vinylen, blint och så nivåmatchat jag kunde. Resultatet var att jag inte kunde höra någon som helst skillnad mellan ett ljudkortsinspelad 16/44.1 fil och originalvinylen.

Mina tester gav samma resultat som alla andra kontrollerade tester mellan CD och vinyl som jag läst.

Vad betyder då detta? Ja, min poäng är väl, vill man veta hur saker och ting är eller vill man bara tro? Det är ett eget val och inget av det är fel, men det kan bli problem om tron framförs som en verklig påverkan. Så vill man veta om Naim förstärkare återger musik med bättre "rytmisk" än andra så måste man koppla bort dom felkällor som påverkar resultatet, det vill säga öppet test (där medvetna och omedvetna tankar kan påverka) och olika ljudnivå. Vad jag vet så finns det inga tester som visar detta och jag har svårt att se vad det skulle vara som skulle kunna påverka ljudet på det sättet.

Men det är ju upp till var och en vad man gör. Linn's Ivor tiefenbrun påstod ju under 80-talet att CD och digitalt ljud inte hade en chans mot vinylens naturliga ljud. Han blev "utmanad" och ställde upp i två tester, med egna prylar, egen musik och en tidig Sony DAC (vi snackar tidigt 80-tal). Han, tillverkare att high-end prylar, hade ingen som helst möjlighet att skilja dom åt. Vinylens "naturliga ljud" var helt enkelt ett felaktigt påstående. Tyvärr så lever myter och dogmer kvar när så många inte vill ifrågasätta dom.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.