Apple TV (3rd Generation)
(Mediaspelare)
|
9
|
(232)
|
Inga priser |
Projektor+ATV+stereo=trådlöst? (2 inlägg)
|
8 år sedan |
[Köp Hjälp] Försteg med optisk input. (2 inlägg)
|
10 år sedan |
Smart-TV ljud (3 inlägg)
|
10 år sedan |
Hur koppla? (0 inlägg)
|
11 år sedan |
Streama ljud trådlöst - Marantz AV8003/Apple tv (3 inlägg)
|
11 år sedan |
Apple TV + PS3 -> TV -> Z-5500. Hur? (1 inlägg)
|
12 år sedan |
Apple Tv Kopplad till Tv utan Hdmi (1 inlägg)
|
13 år sedan |
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg)
|
13 år sedan |
Dåligt ljud med ARC (6 inlägg)
|
13 år sedan |
Rekommendera mig den bästa media extendern (24 inlägg)
|
13 år sedan |
Postad 04 February 2013 - 20:58
Postad 05 February 2013 - 12:12
Återkommer med resultat.
Postad 05 February 2013 - 13:27
Återkommer med resultat.
Postad 06 February 2013 - 08:39
Nu funkade det att få DD 5.1 i MP4. Fan va gott!
Tack för all hjälp!
Postad 06 February 2013 - 08:40
GrattisGodmorgon
Nu funkade det att få DD 5.1 i MP4. Fan va gott!
Tack för all hjälp!
Postad 06 February 2013 - 12:36
Jag konverterar mina .mkv filmer i mkvtomp4 för att få ett kompatibelt format, även infogas subtitles. Att spela upp på min plasma fungerar klockrent i form av bild och användarupplevelse. Hursomhelst! Jag får inte något 5.1 ljud - trots att mina filer är kodade i AAC 5.1.
Är detta lösbart? I så fall hur?
Postad 06 February 2013 - 12:46
Postad 06 February 2013 - 13:00
ATV'n stödjer AAC 5.1 men gör din förstärkare det?Jag har nu en setup utav Apple Tv 3 + en stationär PC med ett mediabibliotek i iTunes. ATV3 är kopplad trådburen till min router, och en hdmi till min receiver.
Jag konverterar mina .mkv filmer i mkvtomp4 för att få ett kompatibelt format, även infogas subtitles. Att spela upp på min plasma fungerar klockrent i form av bild och användarupplevelse. Hursomhelst! Jag får inte något 5.1 ljud - trots att mina filer är kodade i AAC 5.1.
Du har inte valt att skapa fler ljudspår så att du både har AAC och AC3 (DD)? (håll in menyknappen på fjärren för att få upp ljud/undertexter osv).
Har du kollat så att du har rätt inställningar i ATV'n för digitalt ljud ut?
EDIT:
Är dock inte hundra på att ATV'n faktiskt stödjer AAC 5.1, dvs att den ger ut 5.1 ljud utan att mixa ner det till nån form av pro logic..
Själv kör jag alltid AC3 passthrough och make AC3 (från DTS),
Redigerat av testsmurf, 06 February 2013 - 13:02.
Postad 06 February 2013 - 13:18
Den stöder AAC enl spec, ja, men kan i vilket fall bara ge AC3 ut.ATV'n stödjer AAC 5.1 men gör din förstärkare det?
Du har inte valt att skapa fler ljudspår så att du både har AAC och AC3 (DD)? (håll in menyknappen på fjärren för att få upp ljud/undertexter osv).
Har du kollat så att du har rätt inställningar i ATV'n för digitalt ljud ut?
EDIT:
Är dock inte hundra på att ATV'n faktiskt stödjer AAC 5.1, dvs att den ger ut 5.1 ljud utan att mixa ner det till nån form av pro logic..
Själv kör jag alltid AC3 passthrough och make AC3 (från DTS),
Postad 06 February 2013 - 13:22
Sen har jag också för mig att man var tvungen att ändra inställningen för Dolby Digital på Apple TV:n (under "Audio & Video") till "On" istället för "Auto" för att filmer med två ljudspår (varav ett DD 5.1) ska välja Dolby Digital som standard, annars behöver man välja det manuellt genom att hålla inne menyknappen.
Postad 06 February 2013 - 14:55
Jag har nu en setup utav Apple Tv 3 + en stationär PC med ett mediabibliotek i iTunes. ATV3 är kopplad trådburen till min router, och en hdmi till min receiver.
Uppdatering! Jag kodade ju om detta enligt mkvtomp4 grundinställningar - vilket är AAC 5.1 - och kunde på så vis få filmen spelad på min iPad/iTunes osv. (använder nämligen iPaden en hel del offline vilket gör det essentiellt att jag kan överföra filmer till den, och ha ett uppspelningsbart ljud och bild).
Nåväl - jag kodade om källmaterialet till AC3 5.1 istället - och inget AAC 5.1 - vilket medförde att jag kan visserligen öppna filmfilen iPaden (men jag får inget ljud...) den goda nyheten är att om jag kör samma film via ATV3 så känner förstärkaren av ett 5.1ljud och ger mig surround. Succe!
Hur gör jag nu för att få det bästa av världar? Kodar jag om mitt bibliotek till AC3 så får jag surround via min ATV3 - men inte spelbart på min iPAD. Och vice versa!?
Tack för era kvicka och goda svar! Jag har en Yamaha RX-v465 - och jag har försökt googla, men kan det vara så att den inte tar formatet AAC 5.1? Alltså - det 'ska' egentligen fungera på det vis jag lagt upp det från början, men att min receiver här är flaskhals?
Postad 06 February 2013 - 15:00
Skippa det (dvs. ha kvar AAC 2.0) men klicka också i "Create AC3 track" så får du två ljudspår, ett AAC 2.0 och ett DD 5.1
Då får du två ljudspår, ett stereo AAC 2.0 och ett 5.1 AC3.
Postad 06 February 2013 - 16:57
Postad 06 February 2013 - 17:40
Öppnar jag HB och väljer ATV 3 som standardspecar, och sen lägger till det önskvärda ljudspåret - så hamnar vi på en omkodningstid på ca. 1.5h.
En process som tog knappt 5min med MKVTOMP4 (fast åt andra hållet...)
Finns det någon lösning att göra så den inte kodar om filmen och andra tidsödande aspekter? För det borde väl inte behövas med dessa filmer som alla redan är spelbara i itunes/atv/ipad? Bara ljudet som behöver svängas om AAC 5.1 -> AC3 5.1 + AAC 2.0
Postad 06 February 2013 - 21:36
Jag provade precis i MKVTOMP4 att göra en "m4v ac3" till "m4v aac 5.1" och det gick bra, men det gick inte åt andra hållet, då var ac3 utgråat och det gick bara att ändra aac inställningarna. Så du är nog rökt om du inte hittar något annat program som utför just den uppgiften.. :/
Har du inte kvar orginalfilerna? Borde gå snabbare..
Postad 06 February 2013 - 21:55
Min koppling:
Atv3 är kopplad till tv via hdmi.
Atv3 är även kopplad till receivern med optisk kabel. Jag har inte tillräckligt många hdmi ingångar på receivern.
Ljud är satt i inställningar på atv3 att skicka via Hdmi.
Innan uppdatering så fick jag ljud på Tv via hdmi och ljud på receivern via optiska.
MEN nu efter uppdateringen så får jag inte längre ljud via Hdmi trots inställt ljud ska vara hdmi. Jag får dock ljud via optiska till receivern. Bild har jag på tv via hdmi dock. Skumt, men det är ok eftersom jag alltid kör receiverns ljud.
Vet inte om det funnits tidigare på atv3. Visste inte att man kan skicka ljud från Atv3 till en Airport Express i ett annat rum. Har det alltid funnits den funktionen?
Postad 06 February 2013 - 22:08
Märkte en intressant grej efter uppdateringen.
Min koppling:
Atv3 är även kopplad till receivern med optisk kabel. Jag har inte tillräckligt många hdmi ingångar på receivern.
Innan uppdatering så fick jag ljud på Tv via hdmi och ljud på receivern via optiska.
MEN nu efter uppdateringen så får jag inte längre ljud via Hdmi trots inställt ljud ska vara hdmi. Jag får dock ljud via optiska till receivern. Bild har jag på tv via hdmi dock. Skumt, men det är ok eftersom jag alltid kör receiverns ljud.
Vet inte om det funnits tidigare på atv3. Visste inte att man kan skicka ljud från Atv3 till en Airport Express i ett annat rum. Har det alltid funnits den funktionen?
Funktionen att skicka ljudet från Apple TV tror ja kom i och med förra uppdateringen.
Funktionen att skicka ljudet från Apple TV tror ja kom i och med förra uppdateringen.
Det stämmer. Från 5.1 så finns funktionen.
http://support.apple...iewlocale=sv_SE
Postad 07 February 2013 - 08:32
Jag har en liknande setup (min receiver saknar HDMI-ingångar):Märkte en intressant grej efter uppdateringen.
Min koppling:
ATV2 kopplad till TV med HDMI
ATV2 kopplad till receiver med optisk kabel.
Sen är även min TV kopplad med koaxial digital kabel till receivern.
TV:ns eget ljud är alltid avstängt.
Med denna setup kan jag lyssna på musik via receivern utan att TV:n är på. Dock märkte jag att jag var tvungen att ändra inställningen för "Audio Output" i ATV:ns inställningar till "16 bit" istället för "Auto", annars får jag inget ljud när TV:n är på. Du kan ju prova att göra samma inställning för att se om det gör att du får ljud via HDMI.
Postad 07 February 2013 - 09:30
Jag har en liknande setup (min receiver saknar HDMI-ingångar):
ATV2 kopplad till TV med HDMI
ATV2 kopplad till receiver med optisk kabel.
Sen är även min TV kopplad med koaxial digital kabel till receivern.
TV:ns eget ljud är alltid avstängt.
Med denna setup kan jag lyssna på musik via receivern utan att TV:n är på. Dock märkte jag att jag var tvungen att ändra inställningen för "Audio Output" i ATV:ns inställningar till "16 bit" istället för "Auto", annars får jag inget ljud när TV:n är på. Du kan ju prova att göra samma inställning för att se om det gör att du får ljud via HDMI.
Tack, testade det igår också, aldrig behövt tidigare med 16Bit, men det fungerar ändå inte. Ljudet verkar prioritera optiska och inte HDMI, får testa koppla bort Optiska och se om jag får ljud via HDMI.
Jag har exakt samma uppsättning som du med att från TV är det kopplat optisk till receivern också
Allt detta har hänt efter senaste uppdateringen av ATv3.
Läste runt i Apples forum och måste testa när jag kommer hem. Tydligen ska det vara känsligt att ha på Auto på många inställningar så jag får ställa in allt och se om det blir bättre. Skumt är det iallafall eftersom det fungerade innan uppdateringen.
Redigerat av Midnight, 07 February 2013 - 10:00.
Postad 07 February 2013 - 09:35
Postad 07 February 2013 - 14:23
Postad 07 February 2013 - 21:01
Postad 08 February 2013 - 14:57
Postad 08 February 2013 - 15:01
Orkar din polares dator att transcoda filmen då? testa att ställa ner upplösningen för mig funkar det kanon...
Skulle också tro att det är problemet.
Postad 08 February 2013 - 20:08
Postad 15 February 2013 - 00:24
Om man har en film i random uppspelningsbart format på iPhonen och skickar den via AirPlay till ATV? Ja?
Om man har en film i sitt iTunes-bibliotek i format m4v där 5.1-ljudet är rätt konverterat och sen skickar strömmen via "hemmadelning"? Nej?
Om man tittar på nån tredjepartsapp via iPhone och som skickar program med 5.1-ljud? Ja? SVT Play skulle kunna vara en sådan kanal, men de skickar inte 5.1-ljud, så just det är inte aktuellt än så länge. Nån som har en känsla för vilka strömmande tjänster som jag går "miste om" ljudmässigt där ljudet skickas i 5.1?
Postad 15 February 2013 - 11:18
Om du har en film på iphone så har den förmodligen inte 5.1 så det är ju inte så konstigt. Har källan 5.1 så ska det också höras på via ATV. Kom ihåg att du inte ska använda Mirroring (Skärmdubblering) för då blir det samma som på iPhone. Poängen med Airplay är att när du strömmar från nätet så går det direkt till ATV och inte via iPhone, men att detta bara funkar med appar som har stöd för detta.Det här med att AirPlay skalar ner ljudet till 2.0... när är det man råkar ut för det egentligen?
Om man har en film i random uppspelningsbart format på iPhonen och skickar den via AirPlay till ATV? Ja?
Om man har en film i sitt iTunes-bibliotek i format m4v där 5.1-ljudet är rätt konverterat och sen skickar strömmen via "hemmadelning"? Nej?
Om man tittar på nån tredjepartsapp via iPhone och som skickar program med 5.1-ljud? Ja? SVT Play skulle kunna vara en sådan kanal, men de skickar inte 5.1-ljud, så just det är inte aktuellt än så länge. Nån som har en känsla för vilka strömmande tjänster som jag går "miste om" ljudmässigt där ljudet skickas i 5.1?
Postad 15 February 2013 - 11:25
Har inte provat men det finns dom som säger att det ska gå om filmen är i m4v och har DD 5.1 (och kanske ett 2.0 AAC för att kunna höra ljudet direkt i iPhone om man vill)Det här med att AirPlay skalar ner ljudet till 2.0... när är det man råkar ut för det egentligen?
Korrekt, via hemmadelning och uppspelande direkt på ATV via dess menyer för att hitta hemmadelat material så kommer du få 5.1.Om man har en film i sitt iTunes-bibliotek i format m4v där 5.1-ljudet är rätt konverterat och sen skickar strömmen via "hemmadelning"? Nej?
Läste att HBO Go skulle gå att köra via Airplay, där lär man ju gå miste om 5.1 ljudet, om dom nu inte kommer med någon riktig app till ATV.Om man tittar på nån tredjepartsapp via iPhone och som skickar program med 5.1-ljud? Ja? SVT Play skulle kunna vara en sådan kanal, men de skickar inte 5.1-ljud, så just det är inte aktuellt än så länge. Nån som har en känsla för vilka strömmande tjänster som jag går "miste om" ljudmässigt där ljudet skickas i 5.1?
Blir lite som att köra Netflix via airplay direkt till ATV...där tappar du ju också 5.1, bättre att köra via inbyggda appen i ATV.
Postad 15 February 2013 - 15:18
Postad 18 February 2013 - 09:44
http://macworld.idg....le-tv-forbereds
Postad 18 February 2013 - 09:49
Det verkar som det börjar hända saker med ATV. Även om det inte blir en uppdatering för att kunna köra tredjepartsappar som det ryktades om att det skulle komma i mars så kommer det nog inom en snar framtid att tillkomma funktioner. Undra om det är värt att vänta med att köpa en ATV?
http://macworld.idg....le-tv-forbereds
Är väl inget som säger att det inte skulle gå att få de eventuella nya funktionerna till sin ATV3 via en uppdatering?
/Fredrik
Postad 18 February 2013 - 11:30
Varför inte? Det är ju i princip samma hårdvara som i en iPhone 4S. Visst, jämfört med andra spelkonsoller så är det ju inget att hänga i julgranen, men med iOS-spel borde det inte vara några större problem.Hårdvaran i Appletv 3 duger inte för spel iaf.
Sen tvivlar jag iof på att det ens är aktuellt med spel-appar till ATV i sin nuvarande form, men mer appar av andra sorter skulle vara uppskattat.
Postad 19 February 2013 - 09:04
Postad 19 February 2013 - 09:08
ATV3 har 512MB RAM och 8GB Flash minne..Än om det släpps appar till Appletv´n så förstår jag inte hur man ska lösa sparandet av själva appen. Ska man strema appen från nån cloudverksamhet eller nåt? Nä, man lär nog får ta o köpa en ny. Dom släpper väl en med flashminne nu till eventet i Mars
Postad 20 February 2013 - 09:05
ATV3 har 512MB RAM och 8GB Flash minne..
Jo det är ju sant. Men jag vet inte om 8 gig kommer att räcka när appletv´n använder stor del av de 8 gig cache minne till att buffra filmer, musik osv samt deras egen programvara. Jag hoppas verklige jag har fel. För hur gött vore det inte ifall vi får appar snart
Postad 20 February 2013 - 09:31
Postad 20 February 2013 - 12:00
De borde också införa att man kan ta bort appar och inte som nu, bara gömma dem. Vi har ju ingen nytta av x antal amerikanska TV-appar.Möjligheten att lägga till appar behöver ju inte heller betyda att de behöver vara särskilt många eller tunga. Själv känner jag bara att jag skulle vilja ha Spotify, SVT Play och HBO Nordic, och det borde det nuvarande utrymmet räcka till för. Eller?
Postad 21 February 2013 - 22:21
Får inte ut något ljud när jag hyr en film från min appletv3, dock kommer ljud när man vill se ett "smakprov"
Vad har jag gjort för fel?
//Kulon
Postad 21 February 2013 - 22:23
Har du kollat så att digitalt ljud är påslaget i ATV's inställningar, den ska inte stå på "auto".
Postad 21 February 2013 - 22:59
Ändrade till dolby digital, av, samt 16 bit, då kom ljudet. Nu är det så att jag har ett hemmabiosystem men ljudet kommer
endast ur centerhögtalaren. Har kopplat hdmi direkt till tv:n, hur koppla för bättre ljudbild
Postad 21 February 2013 - 23:07
HDMI till projektor
S/PDIF (optisk) till förstärkare
Inställningar i ATV
Dolby Digital: På
Ljud Ut: 16 bitar
Redigerat av testsmurf, 21 February 2013 - 23:07.
Postad 21 February 2013 - 23:36
Har en Marantz receiver med ett antal hdmiuttag, skulle det på något sätt gå att koppla atv där direkt istället,för att skicka bilden till tv:n, sedan optiska kabel mella atv och receivern?
Är ute för att få fram ett 5:1 ljud
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
Projektor+ATV+stereo=trådlöst?
6 bilder
91 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?