Skillnad på dyra och billiga kablar?
Postad 22 September 2012 - 19:42
Postad 22 September 2012 - 19:57
Postad 22 September 2012 - 20:05
Tror säkert du förstod vad min lilla invändning handlade om va?Jag har inga djupågående aerodynamiska kunskaper men påstår ändå att du och jag inte kan flyga utan hjälpmedel. Du får ju gärna hålla det öppet och "tro" det ena eller andra men rekommenderar inte att du testar genom att hoppa ut från 10e våningen utan t.ex. en fallskärm...
Postad 22 September 2012 - 21:24
Märktes inte det på min replik?Tror säkert du förstod vad min lilla invändning handlade om va?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 22 September 2012 - 21:27.
Postad 23 September 2012 - 11:53
JodåNej. Verkligen inte.
Undetsöker man inte och abfärdar utan bevis så är det bara ett antagande i luften eller hur?Märktes inte det på min replik?
Det går iaf ofta utmärkt att avfärda saker utan några större kunskaper i ämnet. Man behöver knappast vara en kemist för att kunna avfärda att kabelns färg skulle kunna påverka ljudet. Det påståendet är i så hög grad osannolikt att de flesta nog inser att det kan avfärdas utan att det är värt energi och pengar på att undersöka noggrannare.
Ni bara avfärdar utan någon som helst undersökning. Är det trovärdigt då? Nix. Många som gör som du här.Du menar fler än du som vill bli lurade, antar jag, för det är vad ni blir.
Postad 23 September 2012 - 11:58
Postad 23 September 2012 - 12:24
Är du helt säker på att du kan utesluta motsatsen?Behövs inga bevis för vissa saker, bara en liten gnutta logiskt tänkande.
Postad 23 September 2012 - 12:30
Är du helt säker på att du kan utesluta motsatsen?
Är du helt säker på att du inte kan utesluta placebo i dina tester av kablar?
Postad 23 September 2012 - 12:30
MEN:
Om tillverkaren anger samma kapacitans per meter oavsett färg, eller helt enkelt inte påpekar att det är skillnad så får man använda skallen och inse att den eventuella skillnaden är obefintlig eller såpass liten att den helt saknar relevans.
Tycker man trots det att saken är värd att fundera på behöver man hjälp...
Postad 23 September 2012 - 13:14
När det gäller ytterhöljen på kablar och färgen på dessa, så ja, definitivt.Är du helt säker på att du kan utesluta motsatsen?
Men jag kan förstå att någon som tror att mystiken i kabeln försvinner om man kopplar om den också kan tro på såna här saker.
Redigerat av SC-Zap, 23 September 2012 - 13:15.
Postad 23 September 2012 - 13:44
Nej det är ju helt fel. Man värderar från fall till fall genom att använda sunt förnuft och logik. Detta är något som vi alla gör i vardagen i många olika situationer. Skulle man för varje situation och slutsats behöva testa och leta teoretiska halmstrån så hade det blivit himla jobbigt...Undetsöker man inte och abfärdar utan bevis så är det bara ett antagande i luften eller hur?
Tror du på osannolika företeelser generellt eller gäller det bara för "ljud i hemmet"?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 23 September 2012 - 13:45.
Postad 23 September 2012 - 13:56
– Det här är ett fenomen som finns i hela hifi-branschen. Många produkter är på gränsen till att vara överdrivna och ha överflödiga detaljer. HDMI-kablar är inget undantag. En billig kabel räcker väldigt långt, på kortare längder. När det handlar om kablar på över tio meter kan det dock vara en bra idé att lägga lite extra pengar, säger Emil Rolander på Hifi-klubben och fortsätter.....
Vidare
Data skickades genom kablarna till en analysator, som mätte om eventuella signalförluster uppstod. Det gjorde det inte; samtliga kablar presterade identiska resultat på samtliga standarder. Från Clas Ohlsons modell för 169 kronor, till Van den Hul VDH HDMI Ultimate för 2 198 kronor.
Nämen nämen vilken enorm skillnad jag tror jag bränner 2 papp på en sketkabel.
http://www.testfakta...rticle14518.ece
Redigerat av skruvis, 23 September 2012 - 14:03.
Postad 23 September 2012 - 14:34
Nu handlar inte färgen om kapacitans.Visst kan kablar med olikfärgad isolering uppvisa skillnader i egenskaper om färgämnet ifråga har olika egenskaper, så är det definitivt.
MEN:
Om tillverkaren anger samma kapacitans per meter oavsett färg, eller helt enkelt inte påpekar att det är skillnad så får man använda skallen och inse att den eventuella skillnaden är obefintlig eller såpass liten att den helt saknar relevans.
Tycker man trots det att saken är värd att fundera på behöver man hjälp...
Det handlar om förmågan att isolera kabeln från yttre störningar.
Det är sådana svar som inte ger något i ämnet mer än nya frågetecken.Är du helt säker på att du inte kan utesluta placebo i dina tester av kablar?
Så din sunda logik och förnuft överstiger vetenskapliga bevis?Nej det är ju helt fel. Man värderar från fall till fall genom att använda sunt förnuft och logik. Detta är något som vi alla gör i vardagen i många olika situationer. Skulle man för varje situation och slutsats behöva testa och leta teoretiska halmstrån så hade det blivit himla jobbigt...
Tror du på osannolika företeelser generellt eller gäller det bara för "ljud i hemmet"?
Postad 23 September 2012 - 14:37
Postad 23 September 2012 - 14:40
Nej så är det inte för min del men olika matrial och olika konstruktioner skapar förändringar.Det är just vetenskapliga bevis som kabelförespråkarna totalt bortser ifrån.
En flätad kabel förändrar t.ex. kapacitansen, en silverkabel är ett bättre ledande ämne.
Redigerat av Leif B, 23 September 2012 - 14:41.
Postad 23 September 2012 - 15:05
Förstår du ens begreppen du använder? Du, om någon i den här tråden, har ju vägrat inse sånt som är fakta.Nej så är det inte för min del men olika matrial och olika konstruktioner skapar förändringar.
En flätad kabel förändrar t.ex. kapacitansen, en silverkabel är ett bättre ledande ämne.
Att den ytterst lilla skillnaden i ledningsförmåga mellan koppar och silver skulle påverka ljudet är jag enormt skeptisk till. Eller rättare sagt: Inte en chans.
Redigerat av SC-Zap, 23 September 2012 - 15:08.
Postad 23 September 2012 - 15:29
Du inser inte att allt påverkar återgivningen även om det i storleksordningen är mindre eller större.Förstår du ens begreppen du använder? Du, om någon i den här tråden, har ju vägrat inse sånt som är fakta.
Att den ytterst lilla skillnaden i ledningsförmåga mellan koppar och silver skulle påverka ljudet är jag enormt skeptisk till. Eller rättare sagt: Inte en chans.
Mvh
Postad 23 September 2012 - 15:32
Drar du sådan slutsatser så bör du nog börja använda sunt förnuft och logk lite mer... Man behöver som sagt inte alltid ha bevis för att kunna dra en slutsats. Skulle det finnas vetenskapliga bevis (t.ex. för att olika färg på kabeln påverkar hörbart) så bör man naturligtvis undersöka och troligen omvärdera sin ståndpunkt.Så din sunda logik och förnuft överstiger vetenskapliga bevis?
Behöver du vetenskapliga bevis för att t.ex. en tunn åtsittande fjäderdräkt inte får dig att flyga innan du testar genom att hoppa från 10e våningen eller kan du ändå dra slutsatsen att den inte kommer att funka?
Postad 23 September 2012 - 15:36
Kul att du vänder på steken, nu behövs det tydligen inga vetenskapliga underlag för bevisbördan.Drar du sådan slutsatser så bör du nog börja använda sunt förnuft och logk lite mer... Man behöver som sagt inte alltid ha bevis för att kunna dra en slutsats. Skulle det finnas vetenskapliga bevis (t.ex. för att olika färg på kabeln påverkar hörbart) så bör man naturligtvis undersöka och troligen omvärdera sin ståndpunkt.
Behöver du vetenskapliga bevis för att t.ex. en tunn åtsittande fjäderdräkt inte får dig att flyga innan du testar genom att hoppa från 10e våningen eller kan du ändå dra slutsatsen att den inte kommer att funka?
Postad 23 September 2012 - 15:38
Jag hoppas att du därmed inser att den mindre påverkan då kan även vara så liten att den ej är hörbar?Du inser inte att allt påverkar återgivningen även om det i storleksordningen är mindre eller större
Postad 23 September 2012 - 15:42
Att diskutera skillnader som knappt ens är mätbara är ingen idé.Du inser inte att allt påverkar återgivningen även om det i storleksordningen är mindre eller större.
Mvh
Inte för att skillnaden på färg på kabelhöljen ens är mätbar, men skillnaden mellan silver och kopparkablar skulle kanske vara mätbar, med riktigt, riktigt fina instrument. Ljudet som kommer ur dem, däremot, lär inte ens vara mätbart. Det är ren placebo, att du inte inser det är faktiskt (tragi-)komiskt.
Redigerat av SC-Zap, 23 September 2012 - 15:42.
Postad 23 September 2012 - 15:45
Det handlar som sagt från fall till fall. Det är i många fall enkelt att dra slutsatser om något funkar eller inte funkar utan att det måste bevisas. Jag drar t.ex. slutsatsen att hoemopatins "en droppe i en ocean av vatten" inte funkar. Det är nämligen högst osannolikt. Sådant här görs ju hur ofta som helst i vardagen...Kul att du vänder på steken, nu behövs det tydligen inga vetenskapliga underlag för bevisbördan.
Postad 23 September 2012 - 16:35
Att diskutera skillnader som knappt ens är mätbara är ingen idé.
Inte för att skillnaden på färg på kabelhöljen ens är mätbar, men skillnaden mellan silver och kopparkablar skulle kanske vara mätbar, med riktigt, riktigt fina instrument. Ljudet som kommer ur dem, däremot, lär inte ens vara mätbart. Det är ren placebo, att du inte inser det är faktiskt (tragi-)komiskt.
Så du är inte med på att desto ädlare metall = bättre ljud?
Jo det är sant men ska man hårdra det så bör det faktiskt vara bättre. Eller hur?Det handlar som sagt från fall till fall. Det är i många fall enkelt att dra slutsatser om något funkar eller inte funkar utan att det måste bevisas. Jag drar t.ex. slutsatsen att hoemopatins "en droppe i en ocean av vatten" inte funkar. Det är nämligen högst osannolikt. Sådant här görs ju hur ofta som helst i vardagen...
Kan mycket väl vara hörbart.Jag hoppas att du därmed inser att den mindre påverkan då kan även vara så liten att den ej är hörbar?
Jämför gärna en enkel kondensator med en som har silver. Där hör du en rejäl skillnad.
Redigerat av Leif B, 23 September 2012 - 16:38.
Postad 23 September 2012 - 16:42
Jag begriper inte hur någon kan höra skillnader, om det inte kan objektivt påvisas att det ät skillnad i kvalité . Vad är det i så fall de hör som ingen annan kan höra?
Postad 23 September 2012 - 17:17
Då borde ju platina och guld vara bäst i så fall. Tycker du att det är så?Så du är inte med på att desto ädlare metall = bättre ljud?
Redigerat av SC-Zap, 23 September 2012 - 17:18.
Postad 23 September 2012 - 17:35
Har inte provat. Men inte omöjligt.Då borde ju platina och guld vara bäst i så fall. Tycker du att det är så?
Postad 23 September 2012 - 17:58
Men nyss var det ju för att silver leder ström (väldigt) lite bättre än koppar som silver var bättre?Har inte provat. Men inte omöjligt.
Koppar leder ström bättre än både guld och platina, det har liksom föga med metallers ädelhet att göra. Då borde ju koppar vara bättre än guld och platina. Kanske dags att bestämma dig för vilken märklig tro du ska ha? Det finns ingen "mystik", som du tidigare pratat om.
Det är just sånt här som gör att du inte går att ta på allvar. Allt ska prövas, även när det finns rena fakta som motbevisar din sak.
Redigerat av SC-Zap, 23 September 2012 - 18:00.
Postad 23 September 2012 - 18:09
Nej det behöver naturligtvis inte vara så. Är väl inte ens troligt att det gör en hörbar nivåskillnad bara för att metallen leds en aning lättare och varför skulle det bli bättre.Så du är inte med på att desto ädlare metall = bättre ljud?
Eller inte... Som sagt man får bedöma från fall till. Vissa kan vara värda att fundera över andra kan man förkasta som trams med en gång.Kan mycket väl vara hörbart.
Skumt att du medger att påverkan kan vara variabla (mindre eller större) men gång efter annan har så svårt att då acceptera att de kan vara så små att de inte är hörbara.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 23 September 2012 - 18:24.
Postad 23 September 2012 - 18:41
Att kablar är den minst betydelsefulla länken i kedjan håller nog de flesta med om. Men skall man nu diskutera ämnet, och endast använda tekniska "fakta" som argument, gäller det att ha en jäkla koll. Bäst vore naturligtvis, att som Leif B säger, prova själv. Det är alldeles för många som förväxlar sannolikhet med sanning.Men nyss var det ju för att silver leder ström (väldigt) lite bättre än koppar som silver var bättre?
Koppar leder ström bättre än både guld och platina, det har liksom föga med metallers ädelhet att göra. Då borde ju koppar vara bättre än guld och platina. Kanske dags att bestämma dig för vilken märklig tro du ska ha? Det finns ingen "mystik", som du tidigare pratat om.
Det är just sånt här som gör att du inte går att ta på allvar. Allt ska prövas, även när det finns rena fakta som motbevisar din sak.
Är själv absolut tveksam till att det är någon skillnad på dyrkabel och typ vadskitsomhelst. Men jag VET inte så jag håller en dörr öppen tills något övertygar mig.
Vad jag vet är att musikåtergivning är oerhört komplext. Små svaga ljud skall kunna höras bland stora kraftfulla osv. Ja man fattar inte hälften helt enkelt.
Postad 23 September 2012 - 18:57
Då måste skärmen vara ansluten i bägge ändarna samt att mellan enheterna skall det finnas en systemjord, sen min vän så isoleras inte störningarna dom leds bort till jord!
Postad 23 September 2012 - 19:14
Nja, när det gäller färg på höljet blir det faktiskt fånigt att tro att det gör skillnad (vare sig mätbar eller annan).Att kablar är den minst betydelsefulla länken i kedjan håller nog de flesta med om. Men skall man nu diskutera ämnet, och endast använda tekniska "fakta" som argument, gäller det att ha en jäkla koll. Bäst vore naturligtvis, att som Leif B säger, prova själv. Det är alldeles för många som förväxlar sannolikhet med sanning.
Är själv absolut tveksam till att det är någon skillnad på dyrkabel och typ vadskitsomhelst. Men jag VET inte så jag håller en dörr öppen tills något övertygar mig.
Vad jag vet är att musikåtergivning är oerhört komplext. Små svaga ljud skall kunna höras bland stora kraftfulla osv. Ja man fattar inte hälften helt enkelt.
Det är också fånigt att i ena inlägget skriva att silver (med den ytterst lilla skillnaden i att leda ström) ger annat ljud än koppar, även om det är mätbart med riktigt bra instrument. Ännu fånigare blir det att tro att "bättre ljud ju ädlare metall", framförallt när man nyss hävdat att det är ledningsförmågan som avgör.
Postad 23 September 2012 - 19:25
Vad är det för yttre störningar du pratar?
Postad 23 September 2012 - 19:41
Man kan, varken när det gäller ljud eller annat, prova allt. Måste man t.ex. testa olika färger på kablarna innan man kan avfärda det som oväsentligt så måste man väl testa i stort sett allt konstigt som påstås i ämnet eller i andra sammanhang.Att kablar är den minst betydelsefulla länken i kedjan håller nog de flesta med om. Men skall man nu diskutera ämnet, och endast använda tekniska "fakta" som argument, gäller det att ha en jäkla koll. Bäst vore naturligtvis, att som Leif B säger, prova själv. Det är alldeles för många som förväxlar sannolikhet med sanning.
OT Sjuan är på i bakgrunden och "Det okända" sänds just nu med ett medium som kommunicerar med
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 23 September 2012 - 19:51.
Postad 23 September 2012 - 20:19
Leif B skrev: "Det handlar om förmågan att isolera kabeln från yttre störningar.".
Vad är det för yttre störningar du pratar?
Det fattar man väl - solstormar, du vet sånna där som kan störa elnätet här på jorden
Inget går upp mot lite svart färg i det yttersta plastlagret.
Postad 23 September 2012 - 22:14
Jo, när det kommer ner på den nivån är jag nog benägen att hålla med dig.Nja, när det gäller färg på höljet blir det faktiskt fånigt att tro att det gör skillnad (vare sig mätbar eller annan).
Det är också fånigt att i ena inlägget skriva att silver (med den ytterst lilla skillnaden i att leda ström) ger annat ljud än koppar, även om det är mätbart med riktigt bra instrument. ännu fånigare blir det att tro att "bättre ljud ju ädlare metall", framförallt när man nyss hävdat att det är ledningsförmågan som avgör.
Postad 23 September 2012 - 22:25
Vill å andra sidan minnas att du är en av dem som hävdat med bestämdhet att man inte kan höra skillnad mellan olika da-omvandlare. Allt sånt är placebo. Tur att man inte tog till sig den "sanningen".Man kan, varken när det gäller ljud eller annat, prova allt. Måste man t.ex. testa olika färger på kablarna innan man kan avfärda det som oväsentligt så måste man väl testa i stort sett allt konstigt som påstås i ämnet eller i andra sammanhang.
OT Sjuan är på i bakgrunden och "Det okända" sänds just nu med ett medium som kommunicerar medetttvåspöken. Snacka om saker man kan avfärda utan att testa...
Men du har naturligtvis rätt, man kan inte prova allt. Och olika färger på kablar är inget jag själv skulle lägga ner möda på. Ja inte på kablar överhuvudtaget för den delen. Men det är principen Helge.
Postad 23 September 2012 - 23:13
Nu handlar inte färgen om kapacitans.
Nu var det ju faktiskt så att en specifik färg påstods "låta bättre", och då handlar det inte alls om "yttre störningar" som du felaktigt påstår.
Så du är inte med på att desto ädlare metall = bättre ljud?
Nej, helt enkelt för att det är alldeles fel.
...Jämför gärna en enkel kondensator med en som har silver. Där hör du en rejäl skillnad.
Nej, det där är dessvärre också bara struntprat.
Postad 24 September 2012 - 04:51
Du kanske borde ha bättre koll innan du tillskriver någon ett "statement" på det sättet... Håller öppet för att det kan finnas hörbara skillnader och då speciellt pga olika ljudnivå.Vill å andra sidan minnas att du är en av dem som hävdat med bestämdhet att man inte kan höra skillnad mellan olika da-omvandlare. Allt sånt är placebo. Tur att man inte tog till sig den "sanningen"
Däremot så bör man nog ta alla uttalanden om stora skillnader mellan dacar med en nypa salt. Det var ju inte länge sedan som tre olika medlemmar hörde ganska stora skillnader pga av en uppgradering av en dac. Detta tills tillverkaren gick ut med att ljudet ej påverkades av uppgraderingen. Då försvann skillnaderna och det var ett typexempel på hur placebo funkar vid små eller inga skillnader.
Anser att man bör hålla öppet för att skillnader finns men också för att upplevelsen kan bero på annat, som t.ex. nivåsskillnad och ibland även placebo.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 24 September 2012 - 04:54.
Postad 24 September 2012 - 08:09
Du kanske borde ha bättre koll innan du tillskriver någon ett "statement" på det sättet... Håller öppet för att det kan finnas hörbara skillnader och då speciellt pga olika ljudnivå.
Däremot så bör man nog ta alla uttalanden om stora skillnader mellan dacar med en nypa salt. Det var ju inte länge sedan som tre olika medlemmar hörde ganska stora skillnader pga av en uppgradering av en dac. Detta tills tillverkaren gick ut med att ljudet ej påverkades av uppgraderingen. Då försvann skillnaderna och det var ett typexempel på hur placebo funkar vid små eller inga skillnader.
Anser att man bör hålla öppet för att skillnader finns men också för att upplevelsen kan bero på annat, som t.ex. nivåsskillnad och ibland även placebo.
"Anser att man bör hålla öppet för att skillnader finns men också för att upplevelsen kan bero på annat"
Helt överens.
Postad 24 September 2012 - 08:49
Då är silver bättre som ledare.Men nyss var det ju för att silver leder ström (väldigt) lite bättre än koppar som silver var bättre?
Ljudet kan mycket väl bli renare..Nej det behöver naturligtvis inte vara så. Är väl inte ens troligt att det gör en hörbar nivåskillnad bara för att metallen leds en aning lättare och varför skulle det bli bättre.
Eller inte... Som sagt man får bedöma från fall till. Vissa kan vara värda att fundera över andra kan man förkasta som trams med en gång.
Skumt att du medger att påverkan kan vara variabla (mindre eller större) men gång efter annan har så svårt att då acceptera att de kan vara så små att de inte är hörbara.
Prova att isolera en antennsladd med aluminiumfolie utvändigt, har givit mig bättre bild!Då måste skärmen vara ansluten i bägge ändarna samt att mellan enheterna skall det finnas en systemjord, sen min vän så isoleras inte störningarna dom leds bort till jord!
Handlar mest om radio och tv-vågor.Det fattar man väl - solstormar, du vet sånna där som kan störa elnätet här på jorden
Inget går upp mot lite svart färg i det yttersta plastlagret.
Har du något oberoende test med hög sannolikhet som styrker ditt antagande?Nu var det ju faktiskt så att en specifik färg påstods "låta bättre", och då handlar det inte alls om "yttre störningar" som du felaktigt påstår.
Nej, helt enkelt för att det är alldeles fel.
Nej, det där är dessvärre också bara struntprat.
Redigerat av Leif B, 24 September 2012 - 08:51.
Postad 24 September 2012 - 09:46
Har du något oberoende test med hög sannolikhet som styrker ditt antagande?
Nu får du väl ge dig! Bevisbördan bör ju rimligtvis ligga på den som påstår något som inte finns någon större logik i. Om någon påstår att färgen på kabeln påverkar ljudkvaliteten bör den personen ha bevisbördan. Speciellt om personen inte ens kan komma med en vettig teori bakom det hela mer än att han tror att färgen innehåller kol. Lite ding-ding värld enligt mig...
Postad 24 September 2012 - 09:56
LeifB får gärna förklara varför ädlare metall i kabel skulle ge bättre ljud. Men det lär inte ske, för logik och vetenskap verkar vara oerhört svårt att ta till sig.
Tror du på homeopatisk medicin också, LeifB? Eller är det bara inom Hifi du inte tror på logik och vetenskap?
Postad 24 September 2012 - 10:03
Frågan var om du, eftersom du säger att påverkan kan vara större eller mindre, då accepterar att den kan vara så liten att den inte är hörbar. Var frågan för svår eftersom du svarar något helt annat?Ljudet kan mycket väl bli renare..
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 24 September 2012 - 10:04.
Postad 24 September 2012 - 10:04
Nej det borde väl dom säger att det inte påverka göra.Nu får du väl ge dig! Bevisbördan bör ju rimligtvis ligga på den som påstår något som inte finns någon större logik i. Om någon påstår att färgen på kabeln påverkar ljudkvaliteten bör den personen ha bevisbördan. Speciellt om personen inte ens kan komma med en vettig teori bakom det hela mer än att han tror att färgen innehåller kol. Lite ding-ding värld enligt mig...
Har jag helt fel eller? Finns ju saker somkan påverka som ingen här har ingen aning om. Då bör man inte dra några negativa slutsatser.
Visst kan det påverka ljudet, borde kunna ses i distorsionen.Frågan var om du, eftersom du säger att påverkan kan vara större eller mindre, då accepterar att den kan vara så liten att den inte är hörbar. Var frågan för svår eftersom du svarar något helt annat?
Postad 24 September 2012 - 10:04
Jag antar att vi diskuterar Svalanders "teori" angående färgen på högtalarkablar och jag uppfattar det som att han menar att det är isolationsmaterialet i själva kabeln som stör signalen. Eller rättare sagt (komponenter i) färgen på isolationsmaterialet:
Svalander: "Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial.".
Så du är nog ute och cyklar. Men jag kan ju ha tolkat Svalander fel.
Postad 24 September 2012 - 10:05
Jag vet att silver låter mer renare än koppar. Det är jag helt säker på.Lite ding-ding värld? Nej, mycket.
LeifB får gärna förklara varför ädlare metall i kabel skulle ge bättre ljud. Men det lär inte ske, för logik och vetenskap verkar vara oerhört svårt att ta till sig.
Tror du på homeopatisk medicin också, LeifB? Eller är det bara inom Hifi du inte tror på logik och vetenskap?
Postad 24 September 2012 - 10:05
Vetenskapen har å andra sidan bekräftat att tron kan försätta berg. Man skall kanske betrakta kablar som sockerpiller.Lite ding-ding värld? Nej, mycket.
Postad 24 September 2012 - 10:06
Man bör tolka rätt för det är ju viktigt nu för att få fram sanningen varför svart skulle vara bättre än rött.Leif B skrev: "Handlar mest om radio och tv-vågor.".
Jag antar att vi diskuterar Svalanders "teori" angående färgen på högtalarkablar och jag uppfattar det som att han menar att det är isolationsmaterialet i själva kabeln som stör signalen. Eller rättare sagt (komponenter i) färgen på isolationsmaterialet:
Svalander: "Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial.".
Så du är nog ute och cyklar. Men jag kan ju ha tolkat Svalander fel.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
235 filmer
26 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?