Officiell tråd - TizzBird Stick N1
674 svar till detta ämne
Postad 20 June 2013 - 12:14
swishen
-
swishen
-
Rookie
-
7 inlägg
Vi har lagt ut en beskrivning här: http://www.tizzbird....zzbird-XBMC.htm Om du går ner till Tips! Anslut NFS Nätverksenheter, så hittar du lösningen.
Jo, men det är precis så jag har gjort! Den scrappar o allt, inga problem, det är när jag försöker klicka på filmen som det skiter sig.
Postad 20 June 2013 - 12:28
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Det viktiga är att använda TizzBirds egen montering av nätverksenheter, är det så du gör?
Postad 20 June 2013 - 12:38
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Har dubbelkollat här, och det fungerar bra. Om du har konfigurerat din PC/TizzNFS som Network Server #1 i TizzBirds GUI, välj Root Filesystem > mnt > nfs_a när du lägger till den i XBMC.
Det fel du beskriver får man när man använder XBMCs eget NFS-protokoll för att ansluta
Postad 23 June 2013 - 11:23
swishen
-
swishen
-
Rookie
-
7 inlägg
Har dubbelkollat här, och det fungerar bra. Om du har konfigurerat din PC/TizzNFS som Network Server #1 i TizzBirds GUI, välj Root Filesystem > mnt > nfs_a när du lägger till den i XBMC. Det fel du beskriver får man när man använder XBMCs eget NFS-protokoll för att ansluta
Har gjort precis så, har dubbelkollat. Har hela tiden använt mig av denna metod. Men efter uppdatering till denna FW och nya tizzxbmc så fungerar det inte längre.... Har dubbelkollat här, och det fungerar bra. Om du har konfigurerat din PC/TizzNFS som Network Server #1 i TizzBirds GUI, välj Root Filesystem > mnt > nfs_a när du lägger till den i XBMC. Det fel du beskriver får man när man använder XBMCs eget NFS-protokoll för att ansluta
Har gjort precis så, har dubbelkollat. Har hela tiden använt mig av denna metod. Men efter uppdatering till denna FW och nya tizzxbmc så fungerar det inte längre....
Postad 23 June 2013 - 12:04
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Avinstallera XBMC först och gör därefter om installationen.
Postad 30 June 2013 - 10:17
Micheie
-
Micheie
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag var inne på Webbhallen i förra veckan för att köpa en Tizzbird N1 för att kunna titta på Viaplay, eftersom den inte fanns i lager så köpte jag en F11 (som enligt Webbhallen kan visa Viaplay) så blev det en sån istället, men två dagar senare bytte jag till en N1 (och påpekade felet, det står fortfarande kvar).
Jag har konstaterat några negativa saker med båda apparaterna (en del borde vara enkla att åtgärda).
- I nätverksinställningarna så kunde jag på F11 skriva in en IP-adress, på N1 fungerar det enbart med DHCP.
- F11 klarar av att kommunicera med en router som inte sänder ut SSID, det gör det inte på N1 trots att man kan lägga in ett SSID i inställningarna.
- I Androidenheter kan man normalt sett lägga in gmail-kontot i inställningar vilket ett antal appar använder sig av, jag saknar den möjligheten i Tizzbird (en del appar accepterar inte egna inmatningar för konton).
- I min N1 måste jag ställa in tiden titt som tätt, den har ingen support för att hämta tiden med NTP, vilket jag tror att F11 hade, nu funderar jag på att roota den för att installera en app som hämtar tiden, men hur går det med garantin då (på telefoner blir man av med garantin vid rootning)?
När jag använder Tizzremote så har den ett par besvärliga lösningar.
- När enheter scannas så måste man vänta tills scanningen är klar innan man kan välja att ansluta, klart onödig väntetid.
- Tangentbordet repeterar inte tangenttryckningar, väldigt besvärligt när man ska radera en massa tecken.
- Jag använder Multiling tangentbord och om jag ställer in det för att skriva in siffror (ex.vis en IP-adress) så byter det tillbaka till bokstavsläge efter varje tangenttryckning (det händer inte på Samsungs tangentbord så det är möjligt att ni inte kan påverka det).
- När jag använder appen som Remote controller så visas inte hela kontrollen utan man måste scrolla den (jag gör detta på en Samsung Galaxy Tab PT-1000), väldigt onödigt.
Postad 30 June 2013 - 13:15
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Tips! Om ni har frågor som tex. hur man använder Viaplay på F11, maila till [email protected], vi försöker hjälpa med svar på allt. Viaplay har tagit bort sin gamla Android App som fungerade på F11 och F20, men har istället gjort om sitt webbgränssnitt. Tidigare var det krav på Silverlight (Win/Mac) om man ville se innehåll via webbläsare, men nu fungerar det med att sätta "user agent" till default (Android) i TizzBirds webbläsare. Då känner Viaplay av att det är en Androidenhet och skickar innehåll i ett format som fungerar. Däremot har Viaplay, som alla andra, rättighetsbegränsningar som gör att visst innehåll spärras för mobilenheter (TizzBird räknas som det eftersom den har Android).
För N1 har nog systemutvecklarna gjort vissa val för vad som går att göra och vad man har tagit bort från inställningsmöjligheter. Det är säkert gjort med goda intentioner, men resultatet kanske inte passar alla kategorier av användare. Men det ska gå att manuellt ange SSID om routern inte skickar ut det.
N1 uppdaterar tiden automatiskt, både Android och Time/Weather Widget som finns på hemskärmen, om du har valt att den skall göra det i inställningar. Prova att göra en återställning av stickan och välj "Auto" i installationsguidens steg för inställning av tid & väder. Om du inte redan har uppdaterat stickan till senaste firmware (3.16) rekommenderas det, och gör en återställning efter uppgraderingen.
Angående TizzRemote, ber jag dig testa version 2.0 som enligt info vi har skall släppas i nästa vecka. I och med att det är så nära till nya Appen, gör jag inga kommentarer på den delen.
Postad 07 July 2013 - 19:27
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Såg idag att det kommit en plugin för XBMC :-) och då blev genast min N1:a intressant igen så den åkte fram från en låda där den samlat damm mest hela sin livstid.
Uppspelning ser ju bra ut det lilla jag testat (720p via NFS) men jag har ett par problem som jag undrar om någon löst?
1. Efter uppspelning av video läses inte muspekarens position av korrekt, man måste klicka långt ovanför det objekt man vill klicka på. Det verkar som att när XBMC vid uppspelning döljer Androids "systemrad" längst ned på skärmen så blir något fel. "Systemraden" kommer ej tillbaka efter uppspelning och det är ungefär höjden av systemknapparna som blir fel när muspekarens position läses av. Det blir så tröttsamt att jag får stänga xbmc efter varje uppspelning och börja om.
2. Jag lyckas inte få upp någon meny när video spelas vilket helt klart är en showstopper... Varken med musen eller Tizzfjärren?! Kan inte pausa/stoppa, ladda ned subs osv osv. Detta känns lite akut.
Hoppas någon har en lösning, för nu känns det som om det är nära att lyckas med xbmc på N1:an!
Postad 08 July 2013 - 08:57
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Med TizzBirds XBMC-plugin använder man TizzBirds egen mediaspelare för att spela upp filmer. Därmed utnyttjar man hårdvaran optimalt för att avkoda filmerna och slipper kapacitetsproblem som många andra Android-boxar har, oavsett om de bygger på singel, dual eller quad-core processorer. Det fungerar med filmer upp till 1080p, ca 30Mbps bitrate (beroende på vilken hastighet man har i sitt trådlösa nätverk).
1. Vi noterar samma beteende med muspekaren, har skickat fråga ang. detta till Korea. XBMC gränssnittet är väl anpassad för vanlig fjärrkontroll och vi rekommenderar det när man kör XBMC på TizzBird.
2. Menyerna för mediaspelaren fungerar som vanligt i TizzBird även när man kör XBMC. Tryck på MENU-knappen för att få fram undermenyer, tryck på röd för ljudspår, grön för subtitle-inställningar, blå för bild, gul för info, eller vänster-klicka med muspekare på bilden för att få fram menyn.
Din fjärrkontroll har kanske mus-funktion aktiverad och då reagerar den kanske inte på MENU-knappen. Men det skall självklart gå att navigera som vanligt i uppspelningen av film även när man använder XBMC.
Postad 09 July 2013 - 14:42
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Nu finns Appar för TV3 Play och TV6 Play som fungerar bra med Stick N1:   Du hittar dem i Google Play butiken!
Redigerat av TizzBird Sverige, 09 July 2013 - 14:43.
Postad 10 July 2013 - 05:57
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
2. Menyerna för mediaspelaren fungerar som vanligt i TizzBird även när man kör XBMC. Tryck på MENU-knappen för att få fram undermenyer, tryck på röd för ljudspår, grön för subtitle-inställningar, blå för bild, gul för info, eller vänster-klicka med
Körde en video i 4:3 format igår och då kunde jag se att menyer öppnades bakom(!) bilden, det syntes i kanterna där 4:3-bilden lämnade svart rand. Dock så var det inte XBMC:s menyer som dök upp utan den från Tizzens mediaspelare, hoppas något är fel hos mig för det är ju nedladdning av subs, undertextkompensering mm mm som man vill komma åt i XBMC. Får ni upp XBMC:s egen meny? Om inte så kanske jag skall lagra stickan i lådan lite till :-\ Sedan så fungerade knapparna på fjärren ytterst sporadiskt (ej i muspekareläge) rätt ofta hände ingenting när man tryckte. Att klicka med musen gav ingenting, annat än att höger musknapp stoppar uppspelning efter ett par tryck. Mittenknappen för paus verkar fungera för det mesta och volymknapparna fast volymen triggar inte XBMC:s volymhantering (ingen OSD visas) och mute funkar bara till att sätta ljudet till 0, sedan får man använda vol+ för att öka från 0. EDIT: Kör XBMC 12.2 nedladdad häromdagen från xbmc.org, plugin tog jag via länken från tizzbird.se. Provade samma XBMC-version på min Nexus 7 och upplevde varken problem med menyer eller att muspkarens positionering blir fel.
Redigerat av maxxess, 10 July 2013 - 06:00.
Postad 10 July 2013 - 08:52
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Om man använder XBMC för att avkoda filmerna så orkar inte Android-spelarna med det, man behöver hårdvaruavkodning. TizzBird XBMC-plugin gör så att filmerna spelas upp i TizzBirds egen mediaspelare, med hårdvaruavkodning. Det gör att man kan köra full HD filmer utan problem, även när man använder XBMC GUI. Men konsekvensen blir att man använder de funktioner som är i TizzBirds mediaspelare, dvs inte i XBMC.
Nexus 7 har andra förutsättningar än exempelvis N1, den har en 4-kärning Tegra-3 processor som har väsentligt mer prestanda än den processor som sitter i N1. Det är förklaringen till varför det fungerar på den.
Postad 19 July 2013 - 09:28
mandroid
-
mandroid
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hej! Semestertider och jag har införskaffat en N1 för att ha en smidig mediespelare med mig till stugan tillsammans med en mobil hårddisk. . Konfigurerade allt hemma innan vi åkte iväg samt uppdaterade till senaste programvaran. Även installerat XBMC då jag är van vid det.
Nöjd förutom ett problem. Jag får inte Bluetooth att fungera. Har inget wifinätverk i stugan. Vill köra internetdelning via Bluetooth från mobilen och ladda ner lite info och
undertexter. Det går inte att klicka i Bluetooth i android inställningar såsom i wifialternativet inget händer. Provat parkoppla både med iPhone och android telefon samt surfplattor men Bluetooth verkar inte fungera alls. Någon annan med samma problem?
Mvh
/Fredrik
Postad 19 July 2013 - 18:26
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Du kan väl kör wifi utdelning från mobilen istället...
Postad 19 July 2013 - 19:28
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Postad 08 August 2013 - 20:08
Unregisteredcca7e880
-
Unregisteredcca7e880
-
Användare
-
-
101 inlägg
Har precis skaffar en N1. Några nybörjarfrågor nedan. Jag kör med NFS mot en Synology NAS, via en Asus N-router med dual band.
1) Jag får inte scraping att funka. När jag startar Scrape all snurrar det ett tag, och allt verkar OK. Men inget visuellt kommer ut av det. Måste jag ändra visningsläge från "folder browser" eller något?
2) Jag har läst mig till att stickan har 802.11N-stöd. Men mitt 5GHz nät hittas inte, kan det vara så att det inte finns stöd för? Jag har en 300Mbit-router placerad precis i rummet bredvid TVn och ansluter med 72Mbit mot accesspunktens 2.4GHz del. Bredbandskollen ger 15Mbit effektivt för N1. När jag kör med laptop med 5GHz stöd når jag minst 80Mbit effektivt.
Bör jag inte vänta mig bättre än så, finns något jag kan förbättra? Som det är nu funkar 720p OK men inte 1080, även med rätt så låg bitrate. När jag skaffade extra AP och placerade i rummet intill trodde jag det skulle räcka gott. Kanske att det finns annat som stör på 2.4GHz som laptopen inte påverkas så mkt av?
3) XBMC verkar hett... För/nackdelar jfr med out-of-the-box? Kan man fortfarande köra appar (SVTPlay, Viaplay osv) om man byter till XBMC eller blir det enbart en mediaspelare då?
Mvh Fredrik
Postad 09 August 2013 - 10:32
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
1. Kontrollera att du har gett TizzBird skrivrättigheter i NFS mappen, den behöver det för att spara den scrapade informationen tillsammans med filmerna.
2. Den har stöd för 11n, men inte 5GHz. Den klarar ca 25-30Mbps överföring via trådlöst, vilket är tillräckligt för de flesta filmer upp till Full HD. Dock ej för tunga (45-50Mbps bitrate), BD-kopior. NFS-anslutning för PC och NAS rekommenderas eftersom det har betydligt bättre prestanda än Samba(CIFS).
3. XBMC är en app, den tar inte bort några andra funktioner, ger bara möjlighet att använda XBMC gränssnittet. Du kan fortfarande använda Viaplay, Netflix, SVTPlay appar som vanligt i TizzBird.
Postad 11 August 2013 - 11:19
Unregisteredcca7e880
-
Unregisteredcca7e880
-
Användare
-
-
101 inlägg
1. Kontrollera att du har gett TizzBird skrivrättigheter i NFS mappen, den behöver det för att spara den scrapade informationen tillsammans med filmerna.
2. Den har stöd för 11n, men inte 5GHz. Den klarar ca 25-30Mbps överföring via trådlöst, vilket är tillräckligt för de flesta filmer upp till Full HD. Dock ej för tunga (45-50Mbps bitrate), BD-kopior. NFS-anslutning för PC och NAS rekommenderas eftersom det har betydligt bättre prestanda än Samba(CIFS).
3. XBMC är en app, den tar inte bort några andra funktioner, ger bara möjlighet att använda XBMC gränssnittet. Du kan fortfarande använda Viaplay, Netflix, SVTPlay appar som vanligt i TizzBird.
1: Jag tycker mig ha satt Read/Write både på NFS config och för Guest kontot på aktuell folder (med root squash som Map to Guest). Finns något annat sätt jag kan verifiera eller testa just skrivrättigheten generellt? @Alla - någon som kör Synology NAS och har fått detta att funka som kan tipsa om inställningar? 2: 25-30 är ju väsentligt bättre än 15, låter som det är värt att försöka finlira. Går det att säga något om 5GHz-baserade produkter på horisonten? 3: Låter intressant, det finns ju ett stort community vilket alltid brukar vara värdefullt. Är underliggande uppspelning/nätverksbitarna likvärda med den inbyggda spelaren?
Redigerat av Unregisteredcca7e880, 11 August 2013 - 11:32.
Postad 11 August 2013 - 13:55
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
1. Här finns manual där du hittar instruktioner för NFS/Synology: http://www.tizzbird....bird-manual.htm
2. Om man kontrollerar nätverksanslutningen i TizzBird Settings>Network, så skall den indikera 150Mbps när den har maximal. Om den inte gör det kan man försöka förbättra, du hittar även tips för inställning av det trådlösa nätverket bland våra manualer.
3. Du skall installera Tizzbirds XBMC app som gör att TizzBirds egen mediauppspelare används, därmed får du samma prestanda även när du använder XBMC gränssnittet; http://www.tizzbird....zzbird-XBMC.htm
Postad 12 August 2013 - 10:41
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
TizzBird har nu släppt TizzRemote 2.0 med AirLink funktion. AirLink kan enklast beskrivas som en utökad version av Chromecast, Googles hypade nylansering. Skillnaden är att AirLink även kan ”casta” länkar till lokal media, tex från NAS och PC, för uppspelning i TizzBird.
Med nya TizzRemote kan du utforska nätverksdiskar direkt i telefonen och välja filer för uppspelning.vSurfa direkt efter NFS eller Samba utdelningar i ditt nätverk, välj en fil och skicka den till TizzBird. Detta kan man göra utan att först behöva ”mounta” diskarna i TizzBird, det räcker att du har delat ut mapparna i nätverket så att telefon och Tizzbird kan nå dem.
En fördel är att vi kommer från den begränsning som TizzBird har i menyerna när man ansluter nätverksenheter (upp till 4 Network Server Connection), med nya versionen av TizzRemote kommer du åt alla dina utdelade diskar i nätverket och det blir enkelt att använda mobil och pekskärm för att styra TizzBird.
TizzRemote använder de omslagsbilder som skapats i scraping-funktionen i TizzBird (om man inte väljer att visa sökresultatet i listform). Med TizzRemote kan du utforska hela ditt nätverk efter utdelade mappar, men du kan även utforska innehållet i TizzBird, eller i mobilen och välja vad du vill spela upp.
En fördel med Android appar är att de kan dela innehåll mellan varandra. AirLink fungerar med ”Share” knappen i Android Appar. I tex YouTube eller Spotify har du möjlighet att skicka uppspelningen till TizzBird genom att trycka på ”dela” och därefter välja TizzRemote Appen. Vi vet i dagsläget inte om det kommer att fungera även med Chromcast-knappen som kommer i tex Netflix, men det finns goda chanser (dock inget löfte).
Vi har gjort en demovideo som visar funktioner i TizzRemote:
http://youtu.be/HJrw1wQyfiI
Postad 13 August 2013 - 11:58
Unregisteredcca7e880
-
Unregisteredcca7e880
-
Användare
-
-
101 inlägg
1. Här finns manual där du hittar instruktioner för NFS/Synology: http://www.tizzbird....bird-manual.htm 2. Om man kontrollerar nätverksanslutningen i TizzBird Settings>Network, så skall den indikera 150Mbps när den har maximal. Om den inte gör det kan man försöka förbättra, du hittar även tips för inställning av det trådlösa nätverket bland våra manualer. 3. Du skall installera Tizzbirds XBMC app som gör att TizzBirds egen mediauppspelare används, därmed får du samma prestanda även när du använder XBMC gränssnittet; http://www.tizzbird....zzbird-XBMC.htm
1: När jag följer guiden, och sätter Root squash till "None", kommer jag inte åt NASen alls. Med map to Guest kommer jag åt allt, men lyckas inte med scraping.... 2: Trots att jag satt routern till N only får jag bara anslutning till 72 Mbps. Men bredbandskollen säger nu drygt 20 Mbit, så jag är nog nöjd för nu åtminstone. Lite segt att jag inte får snurr på NFS-rättigheterna.. Det är en Synology 213j, om någon har specifika tips om den.
Postad 15 August 2013 - 11:34
hilmer_h
-
hilmer_h
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej jag får det inte att fungera riktigt med Tizzremote 2. Ett problem jag har är att jag inte får upp något innehåll från Tizzbird i appen, inga filer syns. Bara filer som jag har på telefonen syns i Tizzremote appen, vad kan det bero på?
Sedan undrar jag om det är möjligt att få Spotify att öppnas automatiskt när man skickar över en låt från telefonen till Tizzbirden. För när jag gör det så öppnas webbläsaren och så måste jag trycka på play knappen på låten, så startar Spotify.
Postad 16 August 2013 - 14:04
Cracker
-
Cracker
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Har ett problem som är frustrerande. När jag tittar på en film med tex dts ljud och har stickan på digital och jag pausar filmen och sen sätter på filmen igen så funkar inte ljudet. det räcker inte att ställa stickan på analog för att det skall fungera utan jag måste starta om n1 för att få ljud och pausar jag du så är det samma visa igen. Någon som har samma problem? Kör genom en HK 255.
Postad 17 August 2013 - 00:17
thunfors
-
thunfors
-
Rookie
-
2 inlägg
Som nybliven ägare av N1 så tycker jag att den fungerar rätt bra (efter uppdatering till nyaste programvaran). Dock fick jag tysk broschyr när jag beställde från webbhallen, inte speciellt användarvänligt.
Min fråga dock, Netflix har tydligen uppdaterat sin app så man kan köra HD. Detta förutsätter Android 4.3, kommer det en sån uppdatering till N1?
Postad 17 August 2013 - 12:30
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Dock fick jag tysk broschyr när jag beställde från webbhallen, inte speciellt användarvänligt.
TizzBIrd N1 som kommer den officiella vägen, via Digilive, till Nordiska marknaden har engelsk manual. Vi beklagar naturligtvis att Webbhallen åker snålskjuts på det support och marknadsarbete vi gör i Sverige och att de väljer att sälja produkter som kommer via annan kanal. Vi har ingen uppgift om uppgradering av Android-versionen i N1.
Postad 18 August 2013 - 09:41
hilmer_h
-
hilmer_h
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej jag får det inte att fungera riktigt med Tizzremote 2. Ett problem jag har är att jag inte får upp något innehåll från Tizzbird i appen, inga filer syns. Bara filer som jag har på telefonen syns i Tizzremote appen, vad kan det bero på?
Ingen som har samma problem?
Postad 20 August 2013 - 11:53
Cracker
-
Cracker
-
Amatör
-
-
63 inlägg
samma här ser inte vad som ligger på min externa hårddisk.
Postad 24 August 2013 - 19:12
marass
-
marass
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Fick mitt TizzBird N1 idag och försöker uppdatera FW från 3.10 till 3.14 GMS men utan framgång. Efter några minuter (filen på USB, standard procedure from System->Firmware upgrade; GMS aktiverad) stannar uppdateringen med en "död" Android. Har provad flera gånger med samma resultat. Har någon haft samma problem?
Postad 24 August 2013 - 19:41
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Den har nog problem att läsa filen från USB-minnet. Testa med ett annat eller formatera om USB-minnet.
Men uppdatera med senaste versionen när du ändå gör jobbet, du hittar den här; http://www.tizzbird.se/download.htm
Postad 24 August 2013 - 20:24
marass
-
marass
-
Rookie
-
2 inlägg
Provade formatera om och men annat USB-minnet. Samma problem med 3.4 - 3.20 !?!
Postad 04 September 2013 - 12:14
Ove W
-
Ove W
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej!
Jag har uppgraderat min N1 till 3.14 GMS och har nu Google Play. Dock när jag försöker installera en app får jag följande meddelande: "Det gick inte att hämta informationen från servern [RPC:S-5:AEC-0]".
Postad 04 September 2013 - 15:31
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Det beror nog på problem med registrering av ditt Play-konto. Kör en återställning med "erease everything" (Settings>System>Adv.settings) och starta Play-appen på nytt och registrera ditt Google Play konto i stickan. Men du kan installera den senaste firmware först (3.20) så fungerar även TizzBirds nya Remote app. Firmware kan du ladda ner till PC och kopiera till USB-minne som du ansluter till N1. www.tizzbird.se/download.htm Provade formatera om och men annat USB-minnet. Samma problem med 3.4 - 3.20 !?!
Prova att göra en återställning av stickan. (Settings>Systed>Adv.setting)
Postad 05 September 2013 - 22:06
Ove W
-
Ove W
-
Rookie
-
4 inlägg
Tack. det löste sig med installationen av appar sedan jag installerat firmware 3.20. Är det nödvändigt att göra en återställning av stickan?
Postad 06 September 2013 - 05:44
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Nej, det är inte nödvändigt om allt fungerar som det ska. Bara om något verkar konstigt, så kan man testa återställning.
Postad 12 September 2013 - 18:33
obazs74
-
obazs74
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej, har en liten fråga. Jag har idag ett nätverk hemma med en stationär dator, en wdtv live spelare samt en 50" LG plasma. Jag vill kunna streama Silverlight (viaplay) och köra filer (film, serier) på min tv. Kör gärna android i Tizzbird verkar ju bra grejor.
Men, ska man välja N1 eller F11? Vad är det för funktionell skillnad förutom att den ena är USB och den andra en stationär enhet.
Postad 13 September 2013 - 07:19
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Silverlight är för PC (och Mac) men Viaplay har app för Android 4.0, F11 har version 2.3, så du skall välja N1 eller vår nya modell S20T som beräknas komma i oktober. www.tizzbird.se/TizzbirdS20T.htm
N1 är HDMI sticka, (även om det ser ut som ett USB-minne). Den viktigaste skillnaden är Android-versionen, N1 har 4.0 vilket ger bättre stöd för http live streaming (HLS) (ex.vis Netflix, Viaplay, SVTPlay)
Postad 13 September 2013 - 09:23
Unregistered934ddb51
-
Unregistered934ddb51
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Både N2 och S20T verkar riktigt intressanta! Hoppas de också har den unika möjligheten som N1 har, nämligen att kunna spela upp DVD-images med DVD-menyer och allt (Video_TS-mapp eller ISO-image). Det vore fint att veta innan man förbeställer.
Postad 13 September 2013 - 11:41
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
S20T kan spela BD/DVD.iso inkl. DVD-menyer och BD menyer light och spelar upp BD/DVD-backup flawlessly, dvs spela spela upp ts-filerna utan hack för filväxling.
Postad 15 September 2013 - 11:32
jonte_snovit
-
jonte_snovit
-
Rookie
-
2 inlägg
Tjenare!
Jag har otroliga problem med min N1:a.
Först och främst är jag fast på FW 3.14 ? trotts sjukt många försök till att uppdatera på olika sätt.
Men mitt största problem är att få tillgång till min NAS... Det är en D-Link DNS320-L Som sitter bakom ett Technicolor modem/router från Telia. Jag har varit i kontakt med dem angående att öppna portar osv. Har googlat rundor och insett att detta inte är problemet eftersom jag kommer åt min NAS på alla mina andra android enheter.
När jag försöker komma åt NASen via min Tizz så är det omölligt. Inga protokoll fungerar. Jag har provat att reseta Tizzen ett antal gånger. Det enda som "fungerar" är DLNA och den visar endast enheterna som tomma mappar.
När jag ska lägga till NASen i Tizzen i "Network server connection" så hittar den INGENTING automatiskt, utan jag får mata in IP manuellt. Jag har nog testat en 40 st olika IP-nummer utan att lyckas.
Jag har utmärkt WiFi signal och den har aldrig krånglat.
JAg har gått igenom alla inställningar på både modemet och NASen, kollat upp guider etc.
Vad kan vara problemet? och hur f*n åtgärdar jag det?
Postad 15 September 2013 - 17:02
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Till att börja med uppgradera till senaste firmware (3.20) som du kan ladda ner till PC och kopiera till ett USB-minne som du ansluter till N1. Kör därefter bara Settings>System>Firmware update så skall N1 hitta firmware på ditt USB-minne. Uppgraderingsfilen hittar du här: http://www.tizzbird.se/download.htm
För att ansluta en NAS behövs inget krångel med port forwardinge etc. De skall dyka upp när du stegar igenom Settings>Network>Network Server Connect. Har ingen D-Link NAS här att verifiera med, men N1 borde hitta den antingen med Samba eller NFS protokollet. Om det inte fungerar prova att starta om din router, det kan hjälpa ibland.
Att den inte hittar något med DLNA beror nog på att det protokollet inte hanterar alla filtyper.
Postad 16 September 2013 - 10:14
jonte_snovit
-
jonte_snovit
-
Rookie
-
2 inlägg
Till att börja med uppgradera till senaste firmware (3.20) som du kan ladda ner till PC och kopiera till ett USB-minne som du ansluter till N1. Kör därefter bara Settings>System>Firmware update så skall N1 hitta firmware på ditt USB-minne. Uppgraderingsfilen hittar du här: http://www.tizzbird.se/download.htm
För att ansluta en NAS behövs inget krångel med port forwardinge etc. De skall dyka upp när du stegar igenom Settings>Network>Network Server Connect. Har ingen D-Link NAS här att verifiera med, men N1 borde hitta den antingen med Samba eller NFS protokollet. Om det inte fungerar prova att starta om din router, det kan hjälpa ibland.
Att den inte hittar något med DLNA beror nog på att det protokollet inte hanterar alla filtyper.
Jag har testat att göra uppgradering via 3 st olika USB-minnen utan att lyckas, på exakt det sätt du har beskrivit. Varken NFS eller Samba hittar det den ska. Jag har även provat att byta router helt och hållet, men det gör ingen förändring.
Postad 16 September 2013 - 13:09
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Och vad är det som händer när du försöker uppgradera?
För anslutning till din NAS, så får du kontrollera i inställningen i den att NFS och CIFS tjänsterna är aktiverade. För NFS brukar man behöva tala om vilka ip-adresser som skall få ansluta och för CIFS behöver man ange användarkonto. Du hittar information om detta i manualen till D-Link
Postad 24 September 2013 - 15:58
simba08
-
simba08
-
Användare
-
-
125 inlägg
Hej !
Köpte en N1 igår för att ha till Spotify mm och jag undrar om någon vet om man kan använda en VPN klient på denna, jag har PureVPN och har en app mm men har ej kunnat logga in, jag kan logga in på min Android Archos platta.
Postad 28 September 2013 - 13:50
simba08
-
simba08
-
Användare
-
-
125 inlägg
Så otroligt retligt att inte HBO funkar ! jag kommer så långt att jag kan välja film eller serie och trycka på play men får då felmeddelande att jag måste logga ut på en annan enhet eller att jag inte har ngt abb. Jag har fått in Tizzbird under mina enheter som TizzbirdN1G så den finns i systemet.
Postad 29 September 2013 - 15:50
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
HBO kräver Widevine DRM vilket är väldigt svårt att få licens för tydligen. Det finns implementerat i TizzBirds hårdvara, men vi får inte aktivera det utan tillstånd. Tyvärr.
Postad 01 October 2013 - 17:29
simba08
-
simba08
-
Användare
-
-
125 inlägg
Har köpt en trådlös must till The Bird och det fungerar mycket bra, går det på ngt sätt ställa in VPN manuellt ? det finns ju på vanliga android plattor och telefoner.
Postad 14 October 2013 - 07:29
Gresun
-
Gresun
-
Rookie
-
1 inlägg
Har precis köpt N1, installationen alla delar fungerade bra, Wifi-kontakt med rautern men när jag skulle gå ut på Webben blev det stopp dvs ingen kontakt trots att N1 visar och säger att jag har kontakt med mitt rådlösa nätverk. Har jag glömt något ?
Tacksam för svar.
Postad 14 October 2013 - 13:26
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Det är vad som normalt krävs för att komma ut på Internet, gå igenom installationsguiden och koppla den till ditt trådlösa nätverk. Kan det var någon inställning i din router som hindrar den från att komma ut på Internet?
Postad 01 November 2013 - 10:34
Chichin
-
Chichin
-
Amatör
-
-
73 inlägg
En fråga jag hoppas kan få svar på, när kommer N2:an?? Vet att ni släppt den nya S20T som verkar grym, dock vill jag nog gömma undan min mediaspelare lite mer i form av en sticka och N1:ans hårdvara är numera rätt gammal så väntar spänt på en uppgradering:-)
Postad 04 November 2013 - 12:51
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Någon N2 har vi för närvarande ingen produktionsplan för, men vi har gjort S20T kompakt så att den skall vara lättplacerad. Men med de fördelar som en box har, så blir den nödvändigtvis större än vår lilla sticka, även om skillnaden inte är jättestor.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|