Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sunfire, Velodyne, Earthquake, SVS, REL, Kreisel m.m. (Diskussionstråd)

674 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 22 October 2012 - 17:10

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

att fortsätta med något som tom kan vara dåligt är inget nytt. servo (som komorok beskrivit) tycker jag låter dåligt. för att dra ett annat exempel så har bmw och merca fortsatt att köra med bakhjulsdrift även fast det visade sig att framhjulsdrift är säkrare, något som andra tillverkare premierat när det kommer till vanliga personbilar.

Är du allvarlig nu?

:rolleyes:

Postad 22 October 2012 - 17:24

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Tips på andra intressanta 15 och 18 tums subbar ngn? (Än Earthquake & Velodyne)

Är det enligt teorin lättare att nå infra-bas med hög output med större element?

Eller går det lika bra tex att använda sig utav multipla 12 tums element/subbar?

Postad 22 October 2012 - 18:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Är du allvarlig nu?

:rolleyes:

ja, det är jag.
:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
Insinuerar du något med det eller? gör gärna något av ditt inlägg. varför skullr jag inte vara seriös? Har du någon kunskap i ämnet som komorok missat som du kan men inte skriver?

Jag vill hålla det på en bra nivå nu, så skriv och motivera med god ton så att tråden får förbli öppen. Om du skulle insinuera något igen så kan tråden stängas, tänk på det. det är ju trots allt antydan på personangrepp.

Vad skulle du säga är så bra med velodynes servo? Värmeutveckling tycker vi båda suger.

Postad 22 October 2012 - 18:20

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Va?

Såg du inte vad jag svarade Komorok? där har du mitt svar.

Jag känner att jag verkligen inte kan eller får ut ngt av att diskutera med dig Zartok, så jag har blockat dig nu (inget illa menat).

Postad 22 October 2012 - 18:23

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Tips på andra intressanta 15 och 18 tums subbar ngn? (Än Earthquake & Velodyne)

Är det enligt teorin lÄttare att nå infra-bas med hög output med större element?

Eller går det lika bra tex att anvÄnda sig utav multipla 12 tums element/subbar?

För infra är pumpvolymen det intressantaste. Hur den uppnås är mindre relevant. Bakerman uppnår det hela med eqade 18"are. Jag gör det med 12"are.

Jag kör gärna med mindre element för att kunna bygga många mindre lådor och för att inte bli beroende av enorma slutsteg.

Just om detta har jag skrivit massor om i den megastora tråden om bas. Man får googla lite antar jag. Har du direkta frågor ska jag försöka svara.

Postad 22 October 2012 - 18:30

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Va?

Såg du inte vad jag svarade Komorok? där har du mitt svar.

Jag känner att jag verkligen inte kan eller får ut ngt av att diskutera med dig Zartok, så jag har blockat dig nu (inget illa menat).

Det svar jag fick var ju mest antaganden om att velodyne borde veta vad de sysslar med. Det vet jag ingenting om och du har bara läst tester. Så för mig, som inte är så intresserad av subjektiva utsagor, så har du inte bemött min kritik mot principen som sådan. Det gör inget förstås. Jag kräver inte att du ska ha svaret heller. Men det hade ju varit roligare om någon kunde få fram information om varför jag har fel eller vad jag missat.

Postad 22 October 2012 - 18:51

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Du vet ju heller inget konkret med just Velodynes servo system, utan pratar bara om "servo-styrning" som sådan.

Velodyne har använt sitt system i väldigt många år, tror du att en av världens mest kända, omtyckta, respekterade och största subwoofer företag hade släppt en produkt som lider utav bristerna du menar på teoretiskt skulle kunna finnas i ett specifikt servo system?

Eller påstår du att Velodyne HGS, DD & DDplus serie lider av för varma talspolar etc, och HAR problem?

Ps. sen det jag skrev var till Zartok, jag undrade om HAN hade sett det jag svarat dig :)

Postad 22 October 2012 - 18:55

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

För infra är pumpvolymen det intressantaste. Hur den uppnås är mindre relevant. Bakerman uppnår det hela med eqade 18"are. Jag gör det med 12"are.

Jag kör gärna med mindre element för att kunna bygga många mindre lådor och för att inte bli beroende av enorma slutsteg.

Just om detta har jag skrivit massor om i den megastora tråden om bas. Man får googla lite antar jag. Har du direkta frågor ska jag försöka svara.

Bra lådor, bra element, mkt kraft, och bra konstruktion.

Har du detta i ett bra rum så löser det sig då, sen om jag ska satsa på större eller fler av mindre element spelar då inte så stor roll, kanske blir 4st Sunfire EQ i varje hörn då tillslut B)

Flertalet testare menar ju på att Sunfires EQ subb presterar som ett 15" element, intressant. (en menar ju tom på att det presterar som kanske 2st 15" element)

Hur som helst så kommer jag köpa mätutrustning framöver, för denna gången ska det bli ett väl lyckat bas-system.

Postad 22 October 2012 - 18:59

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Hur mkt får var och ett av Bakermans 18" element i watt för tillfället?

Postad 22 October 2012 - 19:03

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Det känns inte meningsfullt att diskutera servostyrning med dig EtageMedia, så jag lägger ned det.

...

Om sunfire-basen kan pumpa lika stor volym luft som 15"aren och är en sluten konstruktion så går det bra. Min åsikt är att bassystemet iaf bör pumpa kanske tio liter i ett vardagsrum för att djup infra ska bli meningsfullt.

Hur mkt får var och ett av Bakermans 18" element i watt för tillfället?

Ingen aning, men han ger det för mycket i mitt tycke. Han riskerar att bottna det

Postad 22 October 2012 - 19:08

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Det känns inte meningsfullt att diskutera servostyrning med dig EtageMedia, så jag lägger ned det.

...

Om sunfire-basen kan pumpa lika stor volym luft som 15"aren och är en sluten konstruktion så går det bra. Min åsikt är att bassystemet iaf bör pumpa kanske tio liter i ett vardagsrum för att djup infra ska bli meningsfullt.

Ingen aning, men han ger det för mycket i mitt tycke. Han riskerar att bottna det

Jasså, har jag rätt om jag påstår att du ger upp för att du lider brist om vetskap inom ämnet denna gången?, allvarligt talat vet du någonting om Velodynes servo system? och tror du personligen att deras system lider av problem? (dom två sista frågarna är vänliga i tonen)

---

Ok, intressant, har du en lätt formel/tips på hur man räknar ut en specifik subwoofers kapacitet att pumpa antal liter luft i rum?

---

Jasså, bottna ett element med för mkt kraft, eller använda sig utav för lite kraft och tappa kontroll, och på så vis bottna elementet den vägen, vilket anser du är bäst/sämst?

Redigerat av EtageMedia, 22 October 2012 - 19:09.

Postad 22 October 2012 - 19:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
jag lägger nog ner allt som har med etagemedia att göra, inte bara att försöka prata servo.

tillbaka till fyrkantiga subelement, är det någon som har koll på varför dom inte görs i större utsträckning?

Postad 22 October 2012 - 20:21

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Jasså, har jag rätt om jag påstår att du ger upp för att du lider brist om vetskap inom ämnet denna gången?, allvarligt talat vet du någonting om Velodynes servo system? och tror du personligen att deras system lider av problem? (dom två sista frågarna är vänliga i tonen)

Nej, jag ger upp för att du inte deltar i diskussionen. Påståenden om hur bra Velodyne är hjälper inte diskussionen framåt.

Jag vet ingenting alls om hur Velodynes servo arbetar och har inte påstått det heller. Jag har inte ens nämnt deras servo i diskusisonen. Jag har enbart diskuterat servoprinciper.

Personligen tror jag ingenting alls om Velodyne, deras kompetens eller deras principer. Jag försöker att lära mig saker så att jag VET saker om dem istället. Att tro saker leder inte till kunskap.

Om dina två sista frågor var vänliga i tonen så undrar jag hur den första var ställd?

---

Ok, intressant, har du en lätt formel/tips på hur man räknar ut en specifik subwoofers kapacitet att pumpa antal liter luft i rum?

Ja, konarea multiplicerat med användbar slaglängd. Konarean brukar mätas som den faktiska konen plus halva upphängningens bredd. Angiven som Sd. Slaglängden anges vanligen som xmax. Dessa saker stod nämna i den länk jag gav dig här om dagen. Den där alla parametrarna förklarades.

---

Jasså, bottna ett element med för mkt kraft, eller använda sig utav för lite kraft och tappa kontroll, och på så vis bottna elementet den vägen, vilket anser du är bäst/sämst?

Att ha för lite effekt kan omöjligt bottna ett element. Så du frågar om saker som visar att du knappt har förstått något alls om det hela fungerar. Vill du att jag förklarar? Ja, såklart du vill. Om inte annat så vill Zartok det:

Kontrollen på elementet styrs inte alls av hur mycket effekt som finns att tillgå. Effekten styr endast hur starkt det går att spela. Det som styr transientresponsen är systemets (låda plus element) Q-värde. På förstärkarsidan har dämpfaktorn med saken att göra då elementet i sig via EMK går tillbaka in i förstärkaren.

Men min åsikt om storlek på förstärkare till baselement är att den inte ska vara större än att man bottna elementen i den lägsta frekvens man vill återge. Det är alltså bättre med för liten förstärkare till basmoduler än en för stor.

Samtligt text i detta inlägg är skrivet med mild, trevlig och förklarande ton.

Edit: Såg att jag meningssnubblat i förklaringen om xmax.

Redigerat av Unregistered757ca215, 22 October 2012 - 20:45.

Postad 22 October 2012 - 21:04

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Den första frågan var oxå ställd i trevlig ton såklart.

Hinner inte svara mer nu, återkommer...

Postad 22 October 2012 - 21:09

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Nej, jag ger upp för att du inte deltar i diskussionen. Påståenden om hur bra Velodyne är hjälper inte diskussionen framåt.

Jag vet ingenting alls om hur Velodynes servo arbetar och har inte påstått det heller. Jag har inte ens nämnt deras servo i diskusisonen. Jag har enbart diskuterat servoprinciper.

Personligen tror jag ingenting alls om Velodyne, deras kompetens eller deras principer. Jag försöker att lära mig saker så att jag VET saker om dem istället. Att tro saker leder inte till kunskap.

Om dina två sista frågor var vänliga i tonen så undrar jag hur den första var ställd?

---

Ja, konarea multiplicerat med användbar slaglängd. Konarean brukar mätas som den faktiska konen plus halva upphängningens bredd. Angiven som Sd. Slaglängden anges vanligen som xmax. Dessa saker stod nämna i den länk jag gav dig här om dagen. Den där alla parametrarna förklarades.

---

Att ha för lite effekt kan omöjligt bottna ett element. Så du frågar om saker som visar att du knappt har förstått något alls om det hela fungerar. Vill du att jag förklarar? Ja, såklart du vill. Om inte annat så vill Zartok det:

Kontrollen på elementet styrs inte alls av hur mycket effekt som finns att tillgå. Effekten styr endast hur starkt det går att spela. Det som styr transientresponsen är systemets (låda plus element) Q-värde. På förstärkarsidan har dämpfaktorn med saken att göra då elementet i sig via EMK går tillbaka in i förstärkaren.

Men min åsikt om storlek på förstärkare till baselement är att den inte ska vara större än att man bottna elementen i den lägsta frekvens man vill återge. Det är alltså bättre med för liten förstärkare till basmoduler än en för stor.

Samtligt text i detta inlägg är skrivet med mild, trevlig och förklarande ton.

Edit: Såg att jag meningssnubblat i förklaringen om xmax.

Ett bra o lärorikt inlägg :) Du glömde att jag också vill lära mig mer ;) Eller ja nu har jag inte figurerat här idag så förståerligt ändå :)

Vill bara till lägga en sak, o har jag fel så rätta mig järna isåfall :blush:

När man räknar ut antal liter luft som ett element kan pumpa, så tar man väll sd konarean gånger x-max som är slaglängden o delar det med 1000 gånger 2? :unsure:

Mvh :)

Postad 22 October 2012 - 21:12

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Jo en sak:

Jag har inte nämnt ngt om att Velodynes servo ÄR bra.

Utan däremot att jag har svårt att tro att den inte är det.

Har svårt att förstå att du drar upp negativa saker om servo i samma veva vi diskuterar just Velodynes servo, men samtidigt vet du inget om deras dito..

Godnatt =)

Postad 22 October 2012 - 21:16

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Det beror på om sd är angivet i cm2 eller något annat. Sen är det inte alltid xmax anges i båda riktningarna p-p. Ibland är det viloläge-ena ytterläget.

Men är allt angivet i cm och cm2 och xmax angivet i.en riktning så blir det (cm2 x cm x 2)/1000. Svaret blir då en siffra i storleksordningen 2,5l.

Postad 22 October 2012 - 21:21

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Jo en sak:

Jag har inte nämnt ngt om att Velodynes servo ÄR bra.

Utan däremot att jag har svårt att tro att den inte är det.

Har svårt att förstå att du drar upp negativa saker om servo i samma veva vi diskuterar just Velodynes servo, men samtidigt vet du inget om deras dito..

Godnatt =)

För att jag ser servostyrning av baselement som något som tyder på att en kompromissad subwooferkonstruktion har fått räddas. För är element och låda vettigt dimensionerade som system så ska inget servo behövas imho.

Kan servostyrda basar vara en marknadsföringsfråga?

Postad 22 October 2012 - 21:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Fyfasiken vad Velodyne DD+ subbarna presterar! extremt bra grejjer, bästa på marknaden antagligen, plus timing, servo, eq av kvalitet, ytterst små resonanser m.m.

betyder det här inte att servon är bra?

Inte för att anklaga någon på något sätt men "plus ... servo" måste väl innebära att man tycker om servon. ja, som jag tolkar det iaf.

btw, ni som kan subbar, hör man om en sub lider av resonanser?

Redigerat av Zartok, 22 October 2012 - 22:06.

Postad 23 October 2012 - 07:04

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

För att jag ser servostyrning av baselement som något som tyder på att en kompromissad subwooferkonstruktion har fått räddas. För är element och låda vettigt dimensionerade som system så ska inget servo behövas imho.

Kan servostyrda basar vara en marknadsföringsfråga?

Nja, i Velodynes fall så är ju detta ett förbestämt val att implementera deras servosystem i deras subbar iom att det enbart har positiva egenskaper.

Om man behöver ett servo system eller inte beror ju helt på, kostnadsfråga, och om det arbetar bra ihop med den övriga konstruktionen.

Så igen, i Velodynes fall så är ju servosystemet en enbart positiv egenskap, och har varit i väldigt många år, dock dyrt för konsumenten.

Postad 23 October 2012 - 10:13

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Kan ju "tänkas" att servon kompenserar för den förhållandevis lilla lådan i dd seriens subbar och därav spelar bättre än vad lådan annars skulle klara av.
men hur detta går till och varför har jag ingen aning om så är det en tankevurpa...rätta mig gärna.

Redigerat av robert293, 23 October 2012 - 10:15.

Postad 23 October 2012 - 12:46

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Kan ju "tänkas" att servon kompenserar för den förhållandevis lilla lådan i dd seriens subbar och därav spelar bättre än vad lådan annars skulle klara av.
men hur detta går till och varför har jag ingen aning om så är det en tankevurpa...rätta mig gärna.

Ja, så kan det vara. Det är ju precis detta jag skrev ovan, fast med andra ord. Ett sätt att rädda en kompromissad konstruktion.

Postad 23 October 2012 - 12:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Alla är med på att dd är en kompromiss. jag väcker tanken om jättelika svs också är en kompromiss? Även om svs gör väldigt stora subbar så funderar jag om man hade kunnat få ut ännu mer av elementet om subben hade varit ännu större, men med lika bra stagning som jag gissar att lådan har.

Postad 23 October 2012 - 15:59

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
komorok.... ta inte detta fel nu men dina basar är ju inte så stora....är de också en kompromiss storleksmässigt på något vis? (ino brukar ju vara större men dina är väl deras topp modell om jag inte är ute o cyklar?)

Redigerat av robert293, 23 October 2012 - 16:03.

Postad 23 October 2012 - 16:08

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Nej, de är rätt så små. Ungefär 104 liter låda till två 12"are. Q-värdet landar på ca 0,63 i dem och lådtrycket blir inte så stort att luftens olinjäriteter blir ett problem. De har exakt den storlek som Ingvar Öhman har sagt att de ska ha. Så från min egen sida har inga kompromisser gjorts vad gäller konstruktionen. Om Ingvar har kompromissat vet jag ju inte.

Enda kruxet är att jag har lite för mycket effekt: ca 500W per element. 300W hade känts lite tryggare. Men jag är ganska försiktig när jag spelar bastunga saker första gången.

Jo, InfraZ är Inos finaste bassystem. Rent subjektivt är jag otroligt nöjd med dem. De spelar rent, artikulerat med låg distorsion och tonkurvan är perfekt. Tja... den som vill brukar vara välkommen för att komma och bilda sig en egen uppfattning då ägarens eget tyckande borde tas med en nypa salt.

Postad 23 October 2012 - 18:18

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Min nuvarande bas har ett servo-system (YST) för att få dem att gå djupare än vad lådan egentligen är dimensionerad för. Man trimmar ihop förstärkaren och elementen i lådan för att kunna återge ännu djupare bas än lådvolymen tillåter.
Ett litet inklipp om början för servo:

Yst är en sak som Karl Erik Ståhl uppfann i mitten på 70 talet, han kallade tekniken ace och tekniken användes först av Audio pro, de kom ut med den 1978, han utvecklade den vidare till ace+ och då sålde han rättigheterna till "original" ace till yamaha som döpte om det till yst.
Det är en teknik för att manipulera bassystem genom att man servostyr och använder elektronik som har negativ utgångsimpedans, det gör att man kan minska distorsionen och krympa lådvolymen på basarna, men systemen måste trimmas in för att inte bli instabila man kan alltså inte byta förstärkare så lätt utan det kräver injustering gentemot baselementet, därför är det troligen en aktiv bas, yst tekniken är otroligt dum att använda på saker som inte sitter ihop som en enhet, troligen självsvänger systemet direkt och går sönder.
Därför tror jag det är en aktiv bas eller att den kräver en speciell slutstegsmodul.

Audio pro a4-14 är annars den högtalare som var först med bra bas från små element, man får alltså oerhört djup bas ur dem på bekostnad av starkt ljudtryck, men för hemmabruk räcker ljudtrycket till, 14 i namnet är alltså volymen på lådan, 14liter så den är ganska liten.
Postad bild
Sedan i slutet på 80 talet så kom a2-2 som hade 2 liters lådvolym, jag har haft såna som portabla högtalare ett tag, det är en väldigt faccinerande modellt som spelar på ett sätt som brukar få folk att leta var basmodulerna är

Postad 23 October 2012 - 20:40

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Nej, de är rätt så små. Ungefär 104 liter låda till två 12"are. Q-värdet landar på ca 0,63 i dem och lådtrycket blir inte så stort att luftens olinjäriteter blir ett problem. De har exakt den storlek som Ingvar Öhman har sagt att de ska ha. Så från min egen sida har inga kompromisser gjorts vad gäller konstruktionen. Om Ingvar har kompromissat vet jag ju inte.

Enda kruxet är att jag har lite för mycket effekt: ca 500W per element. 300W hade känts lite tryggare. Men jag är ganska försiktig när jag spelar bastunga saker första gången.

Jo, InfraZ är Inos finaste bassystem. Rent subjektivt är jag otroligt nöjd med dem. De spelar rent, artikulerat med låg distorsion och tonkurvan är perfekt. Tja... den som vill brukar vara välkommen för att komma och bilda sig en egen uppfattning då ägarens eget tyckande borde tas med en nypa salt.

Skulle tippa på att Velodyne, Sunfire, Kreisel, EarthQuake, REL, SVS m.fl oxå har exakt den storleken som deras konstruktör har sagt att de ska ha..

:)

Skulle ju vara dumt av IÖ att kompromissa på sin bas-toppmodell..

Postad 23 October 2012 - 21:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 2
Efter att ha läst hela tråden kan man dra följande slutsatser:

SVS är bäst/sämst, Velodyne är bäst/sämst och Ino är bäst/sämst.

Postad 23 October 2012 - 21:09

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

du glömde proson r8 som jag hänvisat till att vara herre på täppan.

Postad 23 October 2012 - 21:22

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Hej,

Då har du nog läst eller uppfattat tråden lite fel skulle jag säga..

I dom flesta fallen jag tror du syftar på?, så handlar det ju inte om att verkligen förespråka en specifik subb, utan däremot förklara att den negativa åsikten (som oftast bara är en inpräntad åsikt) inte är helt rätt, detta ska inte misstolkas som att man ÄVEN förespråkar just den subben mot alla andra eller påstår att den är "bäst".

Jag som är o-märkesberoende skulle nog våga säga att alla subbar i denna tråd är ytterst kompetenta på sitt sätt, vissa mer andra mindre, och sen så passar vissa av dom rent estetisk mer än andra osv, prestanda är inte allt enligt mig, sålänge det handlar om ett par, kanske max fem db hit och dit, för ligger prestandan inom den "ramen" så är subbarna bra, så då blir det estetiska osv oxå en faktor att ta hänsyn till.

Inos olika bassystem.
Eartquake mkvi 15.
Sunfire EQ Signature 12.
SVS SB13 & PB 13.
Kreisel dxd-12012.
Velodynes DDplus serie.
Och dom andra nämnda (förutom Proson Rumble 8 :) )

Är alla enligt mig kompetenta subbar, helt klart.

Mvh
Micke

Redigerat av EtageMedia, 23 October 2012 - 21:24.

Postad 23 October 2012 - 23:27

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1048 inlägg
  • 0

Enda kruxet är att jag har lite fÖr mycket effekt: ca 500W per element. 300W hade känts lite tryggare. Men jag är ganska fÖrsiktig när jag spelar bastunga saker fÖrsta gången.

Jo, InfraZ är Inos finaste bassystem. Rent subjektivt är jag otroligt nÖjd med dem. De spelar rent, artikulerat med låg distorsion och tonkurvan är perfekt. Tja... den som vill brukar vara välkommen fÖr att komma och bilda sig en egen uppfattning då ägarens eget tyckande borde tas med en nypa salt.

Varför skulle 300w kännas tryggare?
Skulle säga tvärtom, spelar du högt så har jag hellre 500w ren effekt än att du spelar och steget skickar 350w distad.

Postad 23 October 2012 - 23:41

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Skulle säga tvärtom, spelar du högt så har jag hellre 500w ren effekt än att du spelar och steget skickar 350w distad.

Nu är jag inte komorok, men jag tror han resonerar så att 300w in i elementet räcker för att han ska kunna återge den lägsta frekvensen han vill kunna spela tillräckligt starkt och att det därför är både onödigt att lägga mer pengar än nödvändigt på slutsteg samt att han riskerar att förstöra elementen genom att bottna dom med för mycket effekt in.

Postad 24 October 2012 - 05:30

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Precis som Palle förklarade och som jag själv gjorde lite högre upp på denna sida är det.

Postad 24 October 2012 - 05:46

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Tror inte att det är så många som tänker så eller ens vet om att det fungerar så. Jag själv fick lära mig det genom Komorok här för någon vecka sedan.

Men när man fått det förklarat för sig så är det ju ingen dum tanke alls. Om 300W per element räcker för att spela t.ex. 125dB vid 15Hz upp till 100Hz, med många lådor och man samtidigt inte riskerar att mekaniskt bottna elementet. Då finns det ju ingen anledning att mata in 1000W för att kunna spela 130dB vid 70Hz och samtidigt kunna förstöra elementet i låga frekvenser.

Postad 24 October 2012 - 08:23

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Konstigt tänk...

Riskera att bottna elementet?

Då måste dessa basar lida av kvalitetsbrist.

Elementen klarar ju det dom klarar, fram tills dess vill man ju ha så mkt headroom-effekt som möjligt.

Postad 24 October 2012 - 08:31

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Tror inte att det är så många som tänker så eller ens vet om att det fungerar så. Jag själv fick lära mig det genom Komorok här för någon vecka sedan.

Men när man fått det förklarat för sig så är det ju ingen dum tanke alls. Om 300W per element räcker för att spela t.ex. 125dB vid 15Hz upp till 100Hz, med många lådor och man samtidigt inte riskerar att mekaniskt bottna elementet. Då finns det ju ingen anledning att mata in 1000W för att kunna spela 130dB vid 70Hz och samtidigt kunna förstöra elementet i låga frekvenser.

Hur vet du att detta stämmer då, enbart för att en person du känner påstår det?
Är detta vetenskapligt bevisat och fastställt....ne.

Postad 24 October 2012 - 08:39

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Eqas basen kommer det att finnas stort headroom vid de frekvenser som inte är eqade. Eqas 10dB så här du ju 10dB headroom i övriga register.

Man kan alltså äta kakan och ha den kvar.

Postad 24 October 2012 - 11:16

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Konstigt tänk...

Riskera att bottna elementet?

Då måste dessa basar lida av kvalitetsbrist.

Elementen klarar ju det dom klarar, fram tills dess vill man ju ha så mkt headroom-effekt som möjligt.

På vilket sätt är det konstigt?

Varför vill man ha onödigt mycket effekt man aldrig kan använda?

Postad 24 October 2012 - 11:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
För mycket effekt är väl aldrig bra? Man riskerar bara att ha sönder elementet om jag förstått det rätt. förstår precis det komorok menar. då kan det inte vara svårbegripligt..

Postad 24 October 2012 - 11:55

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Vem har sagt att man ska ha onödigt mkt effekt som man inte kan använda?

Rejält med effekt är bara bra, headroom, på samtliga punkter helt enkelt, och det går att spela högre.

Men ni får gärna ha så lite effekt ni vill, alla är och ser vi olika på saker och ting.

Postad 24 October 2012 - 12:13

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Såg Etages inlägg i din citering & kan inte låta bli att kommentera :)

Etage:

Till skillnad motför en fronthögtalare, som kan spela högre med mer effekt utan att dista sönder (mer effekt är bra till en viss gräns dock även för frontar). Så kan du istället rent mekaniskt bottna en subwoofer vid låga frekvenser där det behövs mindre effekt om du matar på för mycket. Så om du spelar 125dB vid 70hz där det behövs väldigt mycket effekt och sedan håller den nivån ned mot 10Hz där subben inte kan spela lika högt, men du försöker helt enkelt. Då kan elementet fara all världens väg. Har du istället lagom med effekt för att kunna maxa elementet vid 10Hz så kan du då hålla den nivån hela vägen upp till din delningsfrekvens och slippa riskera att förstöra något.

Så man tappar helt enkelt ingen SPL alls i lägre frekvenser.

Postad 24 October 2012 - 17:33

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Etage:

Till skillnad motför en fronthögtalare, som kan spela högre med mer effekt utan att dista sönder (mer effekt är bra till en viss gräns dock även för frontar). Så kan du istället rent mekaniskt bottna en subwoofer vid låga frekvenser där det behövs mindre effekt om du matar på för mycket. Så om du spelar 125dB vid 70hz där det behövs väldigt mycket effekt och sedan håller den nivån ned mot 10Hz där subben inte kan spela lika högt, men du försöker helt enkelt. Då kan elementet fara all världens väg. Har du istället lagom med effekt för att kunna maxa elementet vid 10Hz så kan du då hålla den nivån hela vägen upp till din delningsfrekvens och slippa riskera att förstöra något.

Nämn en subwofer inom de prisramarna som vi diskuterar här som lider av problem med för mkt effekt i sitt slutsteg,.... ni pratar nog för egen del om just Inos basar och/eller hembyggda diton...?

Postad 24 October 2012 - 19:07

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Kan ngn ordna så Jonte ser mitt inlägg, tack. (citera mitt inlägg)

Postad 24 October 2012 - 19:12

Unregistered27d7f146
  • Unregistered27d7f146
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Etage:

Nämn en subwofer inom de prisramarna som vi diskuterar här som lider av problem med för mkt effekt i sitt slutsteg,.... ni pratar nog för egen del om just Inos basar och/eller hembyggda diton...?

Kan ngn ordna så Jonte ser mitt inlägg, tack. (citera mitt inlägg)

Postad 24 October 2012 - 19:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
någon borde fråga etage om han inte anser att "plus servo" inte betyder att han anser att velodynes servo är bra. längre upp påstog han ju att han INTE har påstått att den är bra. men nu har han ju valt att blocka mig då jag skrev emot honom tror jag.

nåväl, jag har faktiskt inte fått svar om mina fyrkantiga woofers. är det ingen som vet varför man inte gör dessa i högre utsträckning? varför är ett optimalt högtalarelement runt?

Postad 24 October 2012 - 19:57

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1048 inlägg
  • 1

Etage:

Fast du menar att man inte har kompetens nog att veta vilken volym man ska ha?
Vad händer om du försöker göra samma sak med ett slutsteg som inte klarar leverera den effekt som du vill ha när volymkontrollen går upp?

Det är betydligt bättre att ha 100w mer i lager än låta stegen dista sönder elementet.

Postad 24 October 2012 - 20:05

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Vad händer om du försöker göra samma sak med ett slutsteg som inte klarar leverera den effekt som du vill ha när volymkontrollen går upp?

Det är betydligt bättre att ha 100w mer i lager än låta stegen dista sönder elementet.

Har man fortfarande inte förstått vad jag & Komorok skrivit om detta, då ger jag upp helt enkelt. Det står ju klart & tydligt varför man KAN föredra att lägga sig på en lägre effekt. Man måste ju inte, men det skyddar elementet från att rent mekaniskt bottna & gå sönder. Klart man skulle kunna dista sönder det med för lite effekt vid högre frekvenser. Men spelar jag så högt att det skulle gå sönder vid högre frekvenser, då har mina frontar redan gått sönder för länge sedan. Så högt vill varken mina Audiovector eller mina öron vara med.

När jag bestämde mig för att bygga moduler så var det för att få mer headroom i låga frekvenser, 20Hz och nedåt, inte för att kunna spela 125dB vid 70Hz.

Postad 24 October 2012 - 20:23

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Vad betyder "dista sönder" ett element ?
Såvitt jag vet går det bara att spela sönder ett element på två sätt.

Det ena är med för mycket effekt. Konen färdas längre än den förmår. Spider och surround kan gå sönder, men även själva konen om den bottnar i spidern. Då går det sönder rent mekaniskt.

Det andra är också för mycket effekt, eller med för långa sinustoner oavsett effekt.
Talspolen kan gå varm, och då brinner antingen talspoletråden, eller lacken blir varm och smälter, och tråden släpper.

Någon kan kanske förklara för mej hur ett element skulle kunna gå sönder av för hög distortion. :huh:

Postad 24 October 2012 - 20:27

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1048 inlägg
  • 1

Har man fortfarande inte förstått vad jag & Komorok skrivit om detta, då ger jag upp helt enkelt. Det står ju klart & tydligt varför man KAN föredra att lägga sig på en lägre effekt. Man måste ju inte, men det skyddar elementet från att rent mekaniskt bottna & gå sönder. Klart man skulle kunna dista sönder det med för lite effekt vid högre frekvenser. Men spelar jag så högt att det skulle gå sönder vid högre frekvenser, då har mina frontar redan gått sönder för länge sedan. Så högt vill varken mina Audiovector eller mina öron vara med.

När jag bestämde mig för att bygga moduler så var det för att få mer headroom i låga frekvenser, 20Hz och nedåt, inte för att kunna spela 125dB vid 70Hz.

Jag förstår det är bara att ni har fel.

Finns INGA nackdelar att ha för stora slutsteg. (Förutom pris)
Det som behövs är kompetens vad steg och element klarar av.
Bara för steget har 1000W så lämnar det ju inte 1000W så fort ni slår på det.

Jag ser hellre att kunna ha dom där 50w extra om det behövs än ett steg som distar som fan vid 350w.

Allt handlar om att kunna lära sig begränsningarna, hur man vill göra det är väll upp till var och en,

Vad betyder "dista sönder" ett element ?
Såvitt jag vet går det bara att spela sönder ett element på två sätt.

Det ena är med för mycket effekt. Konen färdas längre än den förmår. Spider och surround kan gå sönder, men även själva konen om den bottnar i spidern. Då går det sönder rent mekaniskt.

Det andra är också för mycket effekt, eller med för långa sinustoner oavsett effekt.
Talspolen kan gå varm, och då brinner antingen talspoletråden, eller lacken blir varm och smälter, och tråden släpper.

Någon kan kanske förklara för mej hur ett element skulle kunna gå sönder av för hög distortion. :huh:

Så dist från slutsteg är helt ofarligt för högtalarelement?

Postad 24 October 2012 - 20:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Vad har kompetens med saken att göra...?
Om du stoppar i en film för första gången så har du ju inte en aning om vad det ligger för information där ?
Om du har för mycket effekt tillgängligt, och du vill spela vid referensvolym, så kan det till exempel komma en fullt utstyrd puls vid till exempel 10Hz. Det kan ta död på precis vilken baslåda som helst.

Jag förstår mycket väl Komoroks syn på att ha precis lagom mycket effekt för att kunna återge lägsta frekvens på ett bra sätt.

Själv tittar jag sällan på film vid referensvolym för jag tycker att det är för starkt, så för mej är det inte ett problem att ha för mycket effekt.

Så dist från slutsteg är helt ofarligt för högtalarelement?

Jag frågar dej ?
Kan ett element gå sönder av för mycket dist, och i så fall hur ?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.