Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - TizzBird hybrid Smart TV Box S20T

896 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TizzBird S20t 4GB (Mediaspelare) 1 5.5625 (15) Inga priser

Postad 18 January 2014 - 11:00

erikmattsson79
  • erikmattsson79
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Någon som lyckas montera en NFS-katalog från en QNAP? Jag gör exakt som ovanstående men utan att lyckas. Har även försökt motsvarande inifrån ett antal olika appar, men det är stendött! Försökte även med att installera en terminal-app och montera med mount,
mount -t ext4 192.168.2.13/Multimedia /storage/nfs0
men även det misslyckades, troligtvis för att jag inte har rättigheter. När jag försöker pinga NASen så svarar den.
Vad gör jag fel?
Har det att göra med att filsystemet på QNAPen är EXT4? När jag startade upp NASen kunde man välja mellan EXT3 och EXT4, och vad det gäller olika filsystem är jag ute på väldigt djupt vatten.
Frustrerad blir man i alla fall.
Jag kan ju köra SAMBA, men jag läste nå'nstans att NFS kunde vara snabbare i vissa avseenden, men detta är jag inte tillräckligt kunnig för att bedömma. Dessutom känns det lite onödigt att ha ett Windows-protokoll för att två Linux-burkar ska prata med varandra

Jag har haft samma problem som du beskriver, har tagit det med supporten när jag hade en Tizzbird F13 och fick inte det fungera. Har samma problem med S20T, får det inte att fungera med min QNAP tyvärr. Vet inte hur jag ska lösa det.

Postad 18 January 2014 - 18:48

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Det fungerar alldeles utmärkt att ansluta med NFS till en QNAP TS212 för mig, men måste göra det manuellt.
Streamar en 3D Bluray ISO med TrueHD via ethernet och kör med en Yamaha receiver. Filmfilen är på 44GB och har inget lagg eller problem med pass trough ljudet.

Jag har EXT4 på min QNAP, så det är inget problem. Det är viktigt att tillåta NFS anslutning i NASen för TizzBirds ip-adress, jag har valt att sätt * som gör att alla ip-nummer får tillgång och behöver inte keymra mig för om TizzBird får olika ip-nummer vid omstart, etc.

Postad bild

Postad 18 January 2014 - 22:46

bbblue
  • bbblue
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Intressant problem, dels för att jag inte är ensam om problemet och dels för att det uppenbarligen inte är ett problem för andra. Det måste alltså ligga nå'n hund begraven, frågan är var!?
Jag har testat igen och mina inställningar i QNAPen är identiska med TizzBirds skärmdump i föregående post, men jag lyckas fortfarande inte, :-(.
I TizzBirden går jag in i t.ex File Manager, väljer Add NFS Service och anger IP adress och path enligt

IP adress:
192.168.002.013
path:
/Multimedia

Sedan trycker jag på Ping (Connect knappen är fortfarande grålagd och inte valbar). Efter några sekunder avbryts sökningen med felmeddelandet
Please make sure that the ip adress and path is correct

Det måste alltså vara något jag missat, eller?
Är det helt korrekt angiven adress och sökväg, inga andra tecken som måste till? Det bör nämnas att Multimedia är den katalog som är utdelat på NASen, och för vilken NFS värdåtkomst är aktiverad?
Kan det vara något med min router? Har varit inne i den, men inte riktigt vetat vad jag ska leta efter.
Jag har även provat att köra enbart med WiFi och enbart med tråd (Ethernet) på TizzBirden, men samma resultat.
Kan inte riktigt släppa det här, irriterande!

Postad 18 January 2014 - 23:39

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Det är inte så att du har en mjukvaru-brandvägg på datorn som stoppar ping-anrop? Det är ju inte helt ovanligt.

edit: har du tillåtit TizzNFS att fungera som server i Windows-brandväggen?

Redigerat av distortion2, 18 January 2014 - 23:41.

Postad 19 January 2014 - 03:40

scipher
  • scipher
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har inte heller lyckats ansluta till min QNAP (TS-210) via NFS och har provat alla varianter enligt beskrivningarna.
Det fungerar inte via Tizzbirds gränssnitt, men idag upptäckte jag något intressant.. jag hittade en dold meny utan rubrik i androidinställningarna. Där kan jag utan problem mounta en enhet via NFS och som sedan syns i Tizzbirds gränssnitt.
Tyvärr går det bara med en.
Det måste ju betyda att det är något som inte är riktigt med Tizzbirds mjukvara.

PS.
Jag kör trådat hela vägen via en D-Link DIR-825 router.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  NFS1.jpg   71.89K   3 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  NFS2.jpg   67.64K   8 Antal nerladdningar

Redigerat av scipher, 19 January 2014 - 11:48.

Postad 19 January 2014 - 12:43

erikmattsson79
  • erikmattsson79
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag har inte heller lyckats ansluta till min QNAP (TS-210) via NFS och har provat alla varianter enligt beskrivningarna.
Det fungerar inte via Tizzbirds gränssnitt, men idag upptäckte jag något intressant.. jag hittade en dold meny utan rubrik i androidinställningarna. Där kan jag utan problem mounta en enhet via NFS och som sedan syns i Tizzbirds gränssnitt.
Det måste ju betyda att det är något som inte är riktigt med Tizzbirds mjukvara.

PS.

Jag har testat detta med nu och jag får det att fungera jag med, via den dolda menyn i Androidinställningarna. Intressant.

Edit: Eller det har jag inte, jag trodde det...

Redigerat av erikmattsson79, 19 January 2014 - 13:12.

Postad 19 January 2014 - 13:08

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Fungerar det även att streama filmer från NASen när ni ansluter via denna metod?

Postad 19 January 2014 - 13:35

scipher
  • scipher
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ja, Det märktes tydligt att det gick snabbare i navigeringen och uppdateringen av undermappar.
Såg nu med att den dolda menyn ligger 2 gånger i inställningarna. Som på bilden och under 'Appar'.

Postad 19 January 2014 - 13:59

bbblue
  • bbblue
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

PS.

Testade detta nu, men jag lyckas få Network file system mount error under rubriken Network File System??
En annan fråga, har du lyckats få det att fungera med endast KATALOGNAMN under Path och inte /KATALOGNAMN, dvs ett "slash" framför?
Får prova att boota om o testa igen

Får felmeddelandet när jag använder "slash" framför KATALOGNAMN, men när jag INTE använder "slash" så fungerar det, men bara i några sekunder, monteringen verkar inte "fastna"! Efter att tryckt Spara på konfigurationen, eller tryckt på Mount Network File System så är rutan ikryssad några sekunder, och sedan blir den "avcheckad", ursäkta svengelskan!, igen.
Märkligt??

Redigerat av bbblue, 19 January 2014 - 14:19.

Postad 19 January 2014 - 23:00

bbblue
  • bbblue
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Det är inte så att du har en mjukvaru-brandvägg på datorn som stoppar ping-anrop? Det är ju inte helt ovanligt.

edit: har du tillåtit TizzNFS att fungera som server i Windows-brandväggen?

Det är inte mellan dator och TizzBird som jag har problem, det är mellan TizzBird och en NAS (QNAP) som jag inte får kontakt med NFS. TizzNFS används väl på en dator, eller så är jag helt fel ute.
NASen svarar på "ping"-anrop från en dator.

Postad 20 January 2014 - 12:17

shulmanu
  • shulmanu
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!
Är det fortfarande oklart med uppgradering till Android 4.3? Och senare versioner?
Betalar man 1600 kronor, vill man att prylen ska vara fullt användbar i ett par år.

Postad 20 January 2014 - 15:51

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hej!
Är det fortfarande oklart med uppgradering till Android 4.3? Och senare versioner?
Betalar man 1600 kronor, vill man att prylen ska vara fullt användbar i ett par år.

Självklart vill man hänga med i uppgraderingen av Androidversioner, men man får samtidigt tänka på att skillnaden mellan 4.2 och 4.3 inte är enorm.
Än så länge är det bara 9.2% av androiddevices som kör 4.3 eller högre. De flesta ligger kvar på 4.0 eller 4.1.
http://developer.and...campaign=Buffer

Med det sagt så tycker förstås även jag att 4.3 vore najs.

Det är inte mellan dator och TizzBird som jag har problem, det är mellan TizzBird och en NAS (QNAP) som jag inte får kontakt med NFS. TizzNFS används väl på en dator, eller så är jag helt fel ute.
NASen svarar på "ping"-anrop från en dator.

Ahh, missade det.

Postad 20 January 2014 - 19:22

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Hej!

Vill inte lova något, men vi har fått vissa löften i den riktningen... ber att få återkomma.

Postad 22 January 2014 - 07:38

Unregistereddb0016c3
  • Unregistereddb0016c3
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
hej Tizzbird,

tack för ett fantastiskt support du har visat här.
jag har däremot en fråga ang extern usb disk, kan man använda en usb disk som inte har en egen ac adapter utan strömmen dras ifrån USB endast.

tack på förhand.

Postad 22 January 2014 - 09:57

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Det går bra med extern USB-disk utan ac-adapter, förutsatt att de klarar sig med den strömförsörjning USB-porten ger. Det är 2.0 i TizzBird och standard för den är 500mA. USB 3.0 ger upp till 900mA enligt spec. och man får kontrollera vad som krävs för disken om man tänker använda en USB 3.0 disk.

Postad 22 January 2014 - 13:31

Unregistereddb0016c3
  • Unregistereddb0016c3
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
jo precis, jag har tänkt att använda en USB 3.0
tack för supporten.

Postad 22 January 2014 - 21:56

connyhl
  • connyhl
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!

jag har nyligen fått tag i en tizzbird s20t. Men jag får inte airlink att fungera med mobilen.

Har gjort som dom visar på youtubeklippet ang tizzremote appen.

Men när jag väl delar en sida som tex dreamfilm så händer det inget på tvn =/

vad kan vara fel?

sen kan jag inte dela något via dlna heller.

Postad 23 January 2014 - 01:03

bbblue
  • bbblue
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Angående NFS-anslutning till QNAP så har jag till sist lyckats, men via ett enastående krångligt sätt, kommer till det senare.

För det första så har jag inte lyckats via någon av huvudmenyerna (File, Photo, Music eller Movie). Inte heller lyckades jag via den dolda meny som scipher så föredömligt hittade :) . Jag har dessutom varit inne o härjat via ett antal olika terminal-appar, men det går inte att montera något manuellt via kommando-rad om man inte har root-access, och det spåret har jag (än så länge) inte vågat mig på, även om jag är bra sugen, då hade man haft kontroll på vad som händer iaf.

Så här lyckades jag:

1) Man går in under File/Music/Movie/Photo och väljer Add SAMBA server (jo, jag menar SAMBA!!). Utdelade kataloger dyker upp automatiskt utan problem, man väljer t.ex Multimedia (i mitt fall). Alltså får man en SAMBA-monterad katalog som då får namnet NETWORK 1.

2) Sedan går man till den dolda menyn i Setting - > Android Settings som är den tomma raden under Ethernet settings. Välj Network File System settings -> Network File system configuration (se skärdumparna i ett av scipher's inlägg). I mitt fall ser man att Protocol type är CIFS och resten är ifyllt.

3) Ändra från CIFS till NFS, gå ner och tryck på Spara-knappen

4) Välj att koppla bort Network File System (Unmount Network File System) och rutan (checkbox-en) blir tom, för att direkt trycka en gång till så att monteringen sker igen och ,.........Tjidevippen!! Nu har monteringen fastnat.

Man kan gå tillbaka och titta i någon av huvudmenyerna och se att NETWORK1 är av typen NFS. Jag har även kollat i ett terminalfönster med ett bash-skal och kört mount, vilket listar alla monteringar, och då är NASens katalog monterad av typen nfs!

Nu ska sägas att detta lyckades inte fullt ut första gången, katalogen var monterad med jag kunde inte se några underkataloger och inte heller några foton t.ex, men detta berodde på att jag hade aktiverat avancerade katalog behörigheter i QNAPen vilket innebär att man aktiverar ACL (man kan sätta individuella behörigheter på underkataloger). Fast då måste man tydligen se till att detta aktiveras vid monteringen på klienten (TizzBirden), men det görs inte. Viss reservation för att detta bara är svammel, men jag hittade en hel del info om detta på QNAPs internationella forum. Hursomhelst, jag avaktiverade den här funktionen på NASen och sen kunde jag se filerna.

Det var en lång historia, men om jag inte förstod varför det inte fungerade innan, så förstår jag ännu mindre varför det fungerar med detta extremt krångliga sätt. Att man först måste montera en SAMBA-enhet, och sedan ändra den till en NFS, och dessutom via en meny som inte är synlig??? :wacko: :wacko:

Tacksam för kommentarer på detta!

Postad 23 January 2014 - 08:32

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Wow! Listigt, Vad har du för modell av QNAP och vilken version av firmware kör du i den?

Postad 23 January 2014 - 08:56

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

sen kan jag inte dela något via dlna heller.

Installera en DLNA app i TizzBIrd, tex AirPin, så kan du skicka från exempelvis Flips i mobilen till TizzBird via DLNA.

Postad 23 January 2014 - 09:05

scipher
  • scipher
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Angående NFS-anslutning till QNAP så har jag till sist lyckats, men via ett enastående krångligt sätt, kommer till det senare.

För det första så har jag inte lyckats via någon av huvudmenyerna (File, Photo, Music eller Movie). Inte heller lyckades jag via den dolda meny som scipher så föredömligt hittade :) . Jag har dessutom varit inne o härjat via ett antal olika terminal-appar, men det går inte att montera något manuellt via kommando-rad om man inte har root-access, och det spåret har jag (än så länge) inte vågat mig på, även om jag är bra sugen, då hade man haft kontroll på vad som händer iaf.

Så här lyckades jag:

1) Man går in under File/Music/Movie/Photo och väljer Add SAMBA server (jo, jag menar SAMBA!!). Utdelade kataloger dyker upp automatiskt utan problem, man väljer t.ex Multimedia (i mitt fall). Alltså får man en SAMBA-monterad katalog som då får namnet NETWORK 1.

2) Sedan går man till den dolda menyn i Setting - > Android Settings som är den tomma raden under Ethernet settings. Välj Network File System settings -> Network File system configuration (se skärdumparna i ett av scipher's inlägg). I mitt fall ser man att Protocol type är CIFS och resten är ifyllt.

3) Ändra från CIFS till NFS, gå ner och tryck på Spara-knappen

4) Välj att koppla bort Network File System (Unmount Network File System) och rutan (checkbox-en) blir tom, för att direkt trycka en gång till så att monteringen sker igen och ,.........Tjidevippen!! Nu har monteringen fastnat.

Man kan gå tillbaka och titta i någon av huvudmenyerna och se att NETWORK1 är av typen NFS. Jag har även kollat i ett terminalfönster med ett bash-skal och kört mount, vilket listar alla monteringar, och då är NASens katalog monterad av typen nfs!

Nu ska sägas att detta lyckades inte fullt ut första gången, katalogen var monterad med jag kunde inte se några underkataloger och inte heller några foton t.ex, men detta berodde på att jag hade aktiverat avancerade katalog behörigheter i QNAPen vilket innebär att man aktiverar ACL (man kan sätta individuella behörigheter på underkataloger). Fast då måste man tydligen se till att detta aktiveras vid monteringen på klienten (TizzBirden), men det görs inte. Viss reservation för att detta bara är svammel, men jag hittade en hel del info om detta på QNAPs internationella forum. Hursomhelst, jag avaktiverade den här funktionen på NASen och sen kunde jag se filerna.

Det var en lång historia, men om jag inte förstod varför det inte fungerade innan, så förstår jag ännu mindre varför det fungerar med detta extremt krångliga sätt. Att man först måste montera en SAMBA-enhet, och sedan ändra den till en NFS, och dessutom via en meny som inte är synlig??? :wacko: :wacko:

Tacksam för kommentarer på detta!

Intressant!
Har du lyckats montera flera kataloger på detta sätt?

Redigerat av scipher, 23 January 2014 - 09:07.

Postad 23 January 2014 - 09:08

bbblue
  • bbblue
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Wow! Listigt, Vad har du för modell av QNAP och vilken version av firmware kör du i den?

TS-219 P2

Får kolla firmware-version ikväll, men jag installerade burken för ett par veckor sedan o då laddade jag ner, som jag förstod det, den senaste versionen

Postad 23 January 2014 - 09:12

bbblue
  • bbblue
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Intressant!

Har inte testat än, får testa det ikväll
Jag fattar bara inte vad som händer?? Varför fungerar det ibland och ibland inte, ,hade velat hitta nå'n log-fil så att man kan se om det finns några felmeddelande i systemet i de alternativ när man försöker montera och det INTE fungerar

Postad 23 January 2014 - 09:16

connyhl
  • connyhl
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Installera en DLNA app i TizzBIrd, tex AirPin, så kan du skicka från exempelvis Flips i mobilen till TizzBird via DLNA.

Supertack! Nu fick ja det att fungera :)
men hur är det med airlink då? Ska man inte dela en hemsida via tex Chrome/Dolphin browser till tizzremote appen? Sedan ska det castas till tvn? Eller har jag missuppfattat det? :)

Postad 24 January 2014 - 01:08

bbblue
  • bbblue
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Som sagt, jag har en QNAP TS-219 PII (P2) med firmware 4.0.2 Build 20130726 (gissar att det var detta, det var något som hette Fast programversion, och det är väl Firmware på svenska!?)

Intressant!

Nix, det lyckas jag inte med! Lägger jag till ytterligare en SAMBA-katalog, under någon av huvudmenyerna, och sedan försöker ändra den under den dolda menyn, så ändras den monterade katalogen till den senare även för den först monterade katalogen, fast den är kvar som SAMBA, om den första katalogen heter Multimedia och den andra jag monterar heter QFoto, så blir både NETWORK1 och NETWORK2 kopplade till QFoto, fast NETWORK2 ändras inte till NFS, som den första gjorde.

Alltså, jag har lyckats med en katalog:
NETWORK1 - (NFS, QNAP/Multimedia/)

Jag lägger till ytterligare en katalog och vill ha:
NETWORK1 - (NFS, QNAP/Multimedia/)
NETWORK2 - (NFS, QNAP/QFoto/)

Men, jag får
NETWORK1 - (NFS, QNAP/QFoto/)
NETWORK2 - (SAMBA, QNAP/QFoto/)

Alltså blir det ännu mer förvirrande än det redan var???
Kan man våga hoppas på nästa firmware-uppdatering av TizzBirden? Dessutom är jag fortfarande inte riktigt säker om felet ligger i NASen, eller i TizzBirden, och är det riktigt besvärligt så är det en kombination av flera saker!
Vilken soppa!

Postad 24 January 2014 - 12:10

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Det finns nog en anledning till att menyalternativet är dolt i TizzBird, vill inte släcka den strimma av hopp som tänts, men tror inte att detta är en fungerande lösning. Jag har en TS-212 och det fungerar utan problem att ansluta manuellt via "Network Server Connect" i alla TizzBird modeller jag testat med. Däremot så vägrar TizzBird att hitta QNAP när den scannar nätverket efter NFS enheter. Alla andra NAS jag testat med hittas (Synology, Netgear, Spio, Etrayz).

Om man tittar på QNAPs spec för TS-212 och jämför med TS-219P II så ser det inte ut att vara några större skillnader, verkar ologiskt att det fungerar på den ena modellen men inte på den andra. Mer troligt skulle vara att det är någon inställning som blockerar, men vet inte hur det går ihop med möjligheten att lägga till en NFS delning via den dolda menyn.

Jag har bett om kommentarer angående skillnad mellan dolda menyn och TB Network Server Connection. Återkommer om jag får bnågot svar av intresse. Men jag tror inte att det är någon chans till förändring för NFS/QNAP. Det är ju två enheter som skall prata med varandra, om de inte pratar samma språk så blir det missförstånd. TizzBird NFS fungerar bevisligen stabilt och bra mot flera olika NAS, till och med mot min QNAP TS-212. QNAP borde väl använda samma NFS-protokollkod i lera modeller, inte uppfinna hjulet på nytt var gång, det borde indikera att det sannolikt är något annat som strular än själva NFS anslutningen.

Men om det finns någon duktig person på detta som kan reda ut begreppen vore det intressant.

Postad 24 January 2014 - 12:50

bbblue
  • bbblue
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Misstänker också att det dolda alternativet kanske bara är en relik från något tidigt utvecklingssteg, men just den lösningen fungerade (just nu) för mig i alla fall. Det skulle mycket väl kunna vara en inställning, men var?? Önskar att någon kunde tala om för mig var det krånglar!

Det som är så irriterande är att man inte har koll på vad som händer eftersom monteringen sker via ett gränssnitt, o då är det svårt att debugga.
Borde kanske inte lägga mer tid på det här, har gått på tok för många timmar redan och idéerna börjar sina :(

Vad det gäller kontakten mot QNAPen, så svarar den mot ett ping-anrop när jag öppnar ett terminal-fönster (via en app), så nå'n form av kontakt får man. Därför känns det som om det är nå't med NFS-protokollen som strular. Det finns en knapp, Ping i TBs Network Server Connection också, och den fungerar inte för mig, eller den knappen är kanske inte detsamma som ett tradionellt ping?

Postad 24 January 2014 - 13:36

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Om man skriver in ip-adress och path till NFS delningen och väljer "Ping", så testar TB om den hittar NFS-utdelningen. Om den gör det tänds "Connect" knappen och man kan ansluta. Formatet för hur man skriver in ip-adressen har betydelse och även mappens adress. Jag antar att du har testat olika varianter. Jag måste skriva min adress som 192.168.001.100 och path /Multimedia.
Jag har uppgraderat min QNAP nyligen, osäker på versionsnumret, men hade tidigare ca 140 filmer i en mapp som hette QFilm, en mapp som QNAP skapade när jag installerade NASen. Nu har den tagit bort den mappen (!) och allt innehåll utan att jag la märke till det vid uppgraderingen. Disken blev totalrensad.

Postad 24 January 2014 - 16:16

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Kan jag ändra vilken mediaspelar app som ska vara standard i TIzzbirden? Valfri film blir obrukbar cirka 10sekunder in filmen då både ljud samt bild börjar lagga. Byter jag till Mx player försvinner problemet.

Nu har jag förvisso bara provat streama över wifi men tror knappast det bör bli någon skillnad om jag använder mig av ethernet

Redigerat av Unregisteredbae06969, 24 January 2014 - 16:25.

Postad 24 January 2014 - 18:34

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Kan jag ändra vilken mediaspelar app som ska vara standard i TIzzbirden? Valfri film blir obrukbar cirka 10sekunder in filmen då både ljud samt bild börjar lagga. Byter jag till Mx player försvinner problemet.

Nu har jag förvisso bara provat streama över wifi men tror knappast det bör bli någon skillnad om jag använder mig av ethernet

Filmutforskaren är kopplad till TizzBirds egna mediaspelare, men normalt skall det inte vara något problem att streama filmer via Wifi eller Ethernet. Vi har testat mkv upp till 100Mbps bitrate via båda typer av anslutning flyter utan lagg,

Vad har du för video/audio codec i ilmerna? Varifrån streamar du dem? Och vilken anslutningmetod använder du Samba/NFS?

Postad 24 January 2014 - 19:37

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Har provat med en mkv film som har 125Mbps bitrate och DTS ljud om jag tolkat det rätt. Video/audio codec är jag osäker på om du kan rekommendera att bra program kan jag kolla upp detta närmare.

Allt material streamas från en Synology Ds 212j NAS, provat både SAMBA samt NFS med samma resultat.

Postad 24 January 2014 - 20:31

Jimay
  • Jimay
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 1
För er som går och funderar på att köpa nya tizzbird boxen kan jag bara säga...ni får en ofärdig box men bra support som hjälper er rätt långt. Många buggar kommer säkert att lösas med uppdateringar till boxen men när nästa modell kommer ut och er box fortfarande har buggar så lägger man ner support och vidareutveckling för alla gamla. Vi som sitter med F20 boxen har en bugg som gör att scrapingen inte fungerar, en ganska grundläggande funktion i boxen men ändå så fixas inte detta och vi får sällan svar från supporten. Blir det svar så är det väldigt korta. Trist men så är det. Vill bara ge er lite "heads up" om ni går i köpartankar.

Postad 25 January 2014 - 10:02

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Har provat med en mkv film som har 125Mbps bitrate och DTS ljud om jag tolkat det rätt. Video/audio codec är jag osäker på om du kan rekommendera att bra program kan jag kolla upp detta närmare.

Allt material streamas från en Synology Ds 212j NAS, provat både SAMBA samt NFS med samma resultat.

Om det stämmer att filmen har 125Mbps bitrate så är den för tung, det finns nog ingen mediaspelare på marknaden som klarar avkodning med så hög bitrate. Bluray kopia har ca 50Mbps bitrate. Gissningsvis ligger en filmfil med 125Mbps på 100GB, är din fil så stor?
När du streamar filmen med TizzBird och trycker på meny-knappen får du fram kontrollpanelen som innehåller information container (mkv) och video/audio codec.
NFS är generellt 70-80% snabbare än Samba för att streama video, så NFS anslutning rekommenderas

Postad 25 January 2014 - 12:01

bbblue
  • bbblue
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Om man skriver in ip-adress och path till NFS delningen och väljer "Ping", så testar TB om den hittar NFS-utdelningen. Om den gör det tänds "Connect" knappen och man kan ansluta. Formatet för hur man skriver in ip-adressen har betydelse och även mappens adress. Jag antar att du har testat olika varianter. Jag måste skriva min adress som 192.168.001.100 och path /Multimedia.
Jag har uppgraderat min QNAP nyligen, osäker på versionsnumret, men hade tidigare ca 140 filmer i en mapp som hette QFilm, en mapp som QNAP skapade när jag installerade NASen. Nu har den tagit bort den mappen (!) och allt innehåll utan att jag la märke till det vid uppgraderingen. Disken blev totalrensad.

Hoppas du hade backup på filerna!
Det verkar som om de förinstallerade katalogerna på QNAP skiftar lite från version till version. I min version är det endast en liknande katalog som heter Multimedia

Har börjat testa alla möjliga kombinationer av varianter på ip-adress och path, t.ex.
/Multimedia
/Multimedia/
/share/Multimedia/
/share/HDA_DATA/Multimedia/
osv, osv

Det kan mycket väl bara hänga på ett enstaka tecken nå'nstans

Kollar jag vad som exporterats från QNAPen (/etc/exports), så visar den
/share/HDA_DATA/Multimedia/
/share/HDA_DATA/QFoto/
och några kataloger till

Vad det gäller inställningar på QNAPen har jag svårt att se att problemet ligger där eftersom jag utan problem lyckas montera en NFS-anslutning till samma kataloger från min dator, men det kan ju vara att olika prylar behöver olika inställningar, jag kan för lite för att kunna avgöra det

Postad 25 January 2014 - 13:41

erikmattsson79
  • erikmattsson79
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Det finns nog en anledning till att menyalternativet är dolt i TizzBird, vill inte släcka den strimma av hopp som tänts, men tror inte att detta är en fungerande lösning. Jag har en TS-212 och det fungerar utan problem att ansluta manuellt via "Network Server Connect" i alla TizzBird modeller jag testat med. Däremot så vägrar TizzBird att hitta QNAP när den scannar nätverket efter NFS enheter. Alla andra NAS jag testat med hittas (Synology, Netgear, Spio, Etrayz).

Om man tittar på QNAPs spec för TS-212 och jämför med TS-219P II så ser det inte ut att vara några större skillnader, verkar ologiskt att det fungerar på den ena modellen men inte på den andra. Mer troligt skulle vara att det är någon inställning som blockerar, men vet inte hur det går ihop med möjligheten att lägga till en NFS delning via den dolda menyn.

Jag har bett om kommentarer angående skillnad mellan dolda menyn och TB Network Server Connection. Återkommer om jag får bnågot svar av intresse. Men jag tror inte att det är någon chans till förändring för NFS/QNAP. Det är ju två enheter som skall prata med varandra, om de inte pratar samma språk så blir det missförstånd. TizzBird NFS fungerar bevisligen stabilt och bra mot flera olika NAS, till och med mot min QNAP TS-212. QNAP borde väl använda samma NFS-protokollkod i lera modeller, inte uppfinna hjulet på nytt var gång, det borde indikera att det sannolikt är något annat som strular än själva NFS anslutningen.

Men om det finns någon duktig person på detta som kan reda ut begreppen vore det intressant.

Jag har rapporterat samma problem i över 1 år med F13 och nu S20T, blivit hänvisad till att det ska fungera med manuella inställningar vilket jag aldrig fått fungera. Den modellen av QNAP jag har är TS-419P II. Så något konstigt verkar det tyvärr vara och går inte hitta vad problemet skulle vara.

Jag provade den varianten att mounta NFS via den dolda menyn och fick det att fungera men prestandan blev riktigt dålig, sämre än med SAMBA. Filmerna tog längre tid att spela upp och film på 30GB hackade hela tiden vilket den inte gör när jag kör SAMBA.

Postad 26 January 2014 - 21:19

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 1
Är det någon som har en Tizzbird som generellt fungerar på DVD-ISO:s? Dvs. där kanske någon enstaka inte fungerar ibland...
- Jag har en som är 100% icke-fungerande på ISO-filer, vare sig det är DVD eller Blu Ray i botten. Sätter man på en ISO så provar den att köra igång den i 15 sekunder, sen är man tillbaka på startskärmen igen.

Postad 27 January 2014 - 03:25

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 1

Är det någon som har en Tizzbird som generellt fungerar på DVD-ISO:s? Dvs. där kanske någon enstaka inte fungerar ibland...
- Jag har en som är 100% icke-fungerande på ISO-filer, vare sig det är DVD eller Blu Ray i botten. Sätter man på en ISO så provar den att köra igång den i 15 sekunder, sen är man tillbaka på startskärmen igen.

*.iso fungerar inte för mig heller :(

Postad 27 January 2014 - 15:47

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0

Om det stämmer att filmen har 125Mbps bitrate så är den för tung, det finns nog ingen mediaspelare på marknaden som klarar avkodning med så hög bitrate. Bluray kopia har ca 50Mbps bitrate. Gissningsvis ligger en filmfil med 125Mbps på 100GB, är din fil så stor?
När du streamar filmen med TizzBird och trycker på meny-knappen får du fram kontrollpanelen som innehåller information container (mkv) och video/audio codec.
NFS är generellt 70-80% snabbare än Samba för att streama video, så NFS anslutning rekommenderas

Måste vara jag som räknat galet, filmen var på totalt 5,70GB.

Dock måste jag starta om min enhet 1 extra gång från uppstart p.g.a att launchern/apparna craschar, sedan efter 20-40min börjar filmen att "lagga" och launchern/apparna slutar fungera.

Redigerat av Unregisteredbae06969, 28 January 2014 - 05:02.

Postad 27 January 2014 - 18:27

Qwertyui
  • Qwertyui
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jo, har också problem att köra ISO. Har testat lite olika och nästan alla bara kraschar spelaren.

En som jag testade hade flera ljudspår, en DVD-iso, då körde den alla vinklar i tur och ordning på de olika språken... lite udda. :) Men spelaren höll sig vid liv. Har nu gjort om iso-filerna till mkv-filer och kör istället. Får iofs inte med alla menyer och sånt men inget jag saknar.

I övrigt ser jag samma problem som många andra:
- Det rackarns trådlösa nätverket vill vara med och leka konstant
- Den starta gärna om när man stängt av den, vet inte om den reagerar på min andra fjärr eller om den bara helt sonika startar sig själv ibland
- Lite fåniga benämningar på nätverken, blir lite klickande runt på nätverket ibland om man mins fel

I övrigt spelar den upp det jag behöver utan problem

/C

Postad 29 January 2014 - 00:16

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 2
Ja, vad säger man... Då är det inte bara jag.... En mediespelare som inte klarar ett av de mer vanliga formaten, som har en wi-fi som inte går att stänga av, och ett gränssnitt mot nätverksshares som är under all kritik. Lite som en cykel utan framhjul. Går att använda för de med bra balans och tålamod....

Ett halvår har väl snart gått sen release. Vad sägs om en ny firmware som fixar de här basic-frågorna?

Postad 29 January 2014 - 00:53

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Ja, vad säger man... Då är det inte bara jag.... En mediespelare som inte klarar ett av de mer vanliga formaten, som har en wi-fi som inte går att stänga av, och ett gränssnitt mot nätverksshares som är under all kritik. Lite som en cykel utan framhjul. Går att använda för de med bra balans och tålamod....

Ett halvår har väl snart gått sen release. Vad sägs om en ny firmware som fixar de här basic-frågorna?

Nog för att tiden går fort, men såååå fort går den inte. 6:e november levererades de första spelarna. Drygt 2½ månad sedan alltså. Men ny firmware behövs lika mycket för det :)

edit: eller 3 månader om en vecka

Redigerat av distortion2, 29 January 2014 - 00:54.

Postad 29 January 2014 - 15:12

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 1

Nog för att tiden går fort, men såååå fort går den inte. 6:e november levererades de första spelarna. Drygt 2½ månad sedan alltså. Men ny firmware behövs lika mycket för det :)

edit: eller 3 månader om en vecka

Möjligt. Fortsatt, en mediespelare som inte klarar avbilder av dvd:er... Vars nätverk inte funkar.

Visst kan man väl acceptera en del strul under en begränsad tid, men 2014 bör väl en mediespelare klara dvd ISO dag 1.

Eller tycker du tre månader utan grundläggande funktionalitet är ok?

För mig är smekmånaden över och Tizzbird får ta och leverera!!

Redigerat av bjogul, 29 January 2014 - 15:14.

Postad 30 January 2014 - 09:39

Zusgazah
  • Zusgazah
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 1

Möjligt. Fortsatt, en mediespelare som inte klarar avbilder av dvd:er... Vars nätverk inte funkar.

Visst kan man väl acceptera en del strul under en begränsad tid, men 2014 bör väl en mediespelare klara dvd ISO dag 1.

Eller tycker du tre månader utan grundläggande funktionalitet är ok?

För mig är smekmånaden över och Tizzbird får ta och leverera!!

Du kan ju ta och läsa tråden om F11/F20 och se hur bra Tizzbird är på att leverera... Finns ett ganska stort missnöje med Tizzbird. Bl.a. tidigt löfte om Android-uppgradering som sen aldrig gjordes. Nu en scraping som inte fungerar och som det inte finns någon bestämd tidplan för att lösa(:

Postad 30 January 2014 - 19:21

farside
  • farside
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hallå!

Köpte mig idag en Tizzbird S20 och är väl sådär nöjd , tycker systemet i sig är relativt segt.
Men jag ska ge den en chans iaf.
En fråga , som egentligen inte har med just Tizzbirden att göra , är att jag vill få till airplay , vilket är en av de största anledningarna till att jag köpte denna enhet.
Jag kan använda airplay via appen airpin , men det verkar endast funka med min iphone och min ipad.
Dock har jag ett relativt stort behov av att kunna köra detta med min mac också , men min mac hittar inte programmet / tizzbirden.
Är det någon som vet om det ska gå att återspegla skärmen på mac? eller funkar det endast på filmer och musik?

Postad 30 January 2014 - 20:58

scipher
  • scipher
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Har inte testat än, får testa det ikväll
Jag fattar bara inte vad som händer?? Varför fungerar det ibland och ibland inte, ,hade velat hitta nå'n log-fil så att man kan se om det finns några felmeddelande i systemet i de alternativ när man försöker montera och det INTE fungerar

Jag har fått det att funka med NFS nu!
Det verkar som om det är routern som är boven.
Efter mycket testande med olika inställningar på NAS, TB och router så misstänkte jag att det ändå måste vara routern.

Jag har en Dlink DIR-825 och på den kan man byta ut den officiella mjukvaran till DD-WRT som öppnar upp fler funktioner och inställningar. Efter en del trixande med att flasha in den och få till inställningar den senaste veckan så fungerar det nu att montera mappar på NASen via NFS.

Jag ansluter manuellt och på följande sätt.
IP: 192.168.00X.0XX
Sökväg: /Film

Jag tror att det har att höra med routerns inställningar för DHCP och "Local Hostnames".
Jag tror det var att jag avaktiverade 'DNSMasq for DHCP', 'DNSMasq for DNS' och 'DHCP-Authoritative' i den nya mjukvaran som var avgörande.

Kanske någon som bättre förstår sig på vad de gör kan bekräfta detta..

ÄNTLIGEN!

Postad 31 January 2014 - 00:27

bbblue
  • bbblue
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Jag har fått det att funka med NFS nu!
Det verkar som om det är routern som är boven.
Efter mycket testande med olika inställningar på NAS, TB och router så misstänkte jag att det ändå måste vara routern.

Jag har en Dlink DIR-825 och på den kan man byta ut den officiella mjukvaran till DD-WRT som öppnar upp fler funktioner och inställningar. Efter en del trixande med att flasha in den och få till inställningar den senaste veckan så fungerar det nu att montera mappar på NASen via NFS.

Jag ansluter manuellt och på följande sätt.
IP: 192.168.00X.0XX
Sökväg: /Film

Jag tror att det har att höra med routerns inställningar för DHCP och "Local Hostnames".
Jag tror det var att jag avaktiverade 'DNSMasq for DHCP', 'DNSMasq for DNS' och 'DHCP-Authoritative' i den nya mjukvaran som var avgörande.

Kanske någon som bättre förstår sig på vad de gör kan bekräfta detta..

ÄNTLIGEN!

GRATTIS!
Alltid roligt med framsteg.
Jag har en Belkin N750 (F9K1103) och tyvärr verkar det inte vara någon som man kan installera DD-WRT på. Har varit inne och rotat i alla inställningar som finns tillgängliga och hittar inget som liknar de tre instälningarna du hänvisar till. Har även googlat lite på dom och hittat en del förklaringar, men det verkar som om kommentarerna är i riktningen att dessa bör vara aktiverade???
Har du testat båda alternativen, dvs att aktivera dom, kolla NFS-anslutningen, mot att avaktivera dom och kolla NFS-anslutningen för att se att det fungerar för ena men inte det andra?

Jag hittade även ett spår idag att problemet kunde vara relaterat till hur rsize/wsize för NFS-utdelningen är inställd på NASen, men testade att ändra det till olika värden och det löste inte saken.

Hade man kunnat koppla TBn direkt till NASen? För att se om routern spökar?

Jag måste snart ge upp, vill inte summera hur många timmar jag lagt på detta de senaste veckorna
Varför kan det inte bara fungera??
SUCK!!!!

Postad 02 February 2014 - 17:35

Pebos
  • Pebos
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Hallå gott folk.

Har följt tråden ett tag o har två enkla (?) frågor.

Min trotjänare, popcorn v1, bör bytas ut i närtid, o jag börjar bli lite sugen på denna pryl.

Vad jag dock undrar är hur bra den fungerar med usbminnen o diskar, kör aldrig filer över nätverk utan bara "direkt", hur hanterar tizzboxen detta (boxeeboxen gick bort av denna anledning, höll på att få krupp av alla intelligenta försök att katalogisera mina filer, vill bara nå minne via ren utforskare...)?

Hur fungerar digitalboxen, o inspelning av program? ngn som prövat? Fria kanalerna, men ej HD antar jag? Vilket filformat spelar den in i (mao, kan man flytta filer till dator...)?

Vill ngn mer vetande dela med sig så blir man glad!

Pebos

Postad 02 February 2014 - 20:29

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Vad menar du med digitalbox ?
Det är en androidbox.

Postad 02 February 2014 - 22:07

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

Vad menar du med digitalbox ?
Det är en androidbox.

Från första inlägget: Inbyggd DVB-T tuner med PVR, TimeShift, EPG, inspelning direkt till NTFS filsystem (USB-disk)

Postad 03 February 2014 - 04:34

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 1
Ok, så långt kom jag inte, sålde den rätt fort + bor i nytt finns ej antennuttag.

Måste vara fria kanaler bara.

Redigerat av Taggis, 03 February 2014 - 04:38.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.