XTZ Cinema Series
2824 svar till detta ämne
Postad 22 June 2014 - 21:57
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Skulle verkligen vara guld att få höra lite om dessa vs 99.26 då även jag har erfarenhet av just dom sistnämnda.
Jag och Olle har skrivit ihop en jämförelse mellan 99-serien och Cinema Series. Hoppas det funkar att den är på engelska. Cinema Series vs. 99-seriesAbout M6The M6 is really clean and detailed with very low distortion, high efficiency and very linear and flat frequency response. This means extremely neutral sound, so it's a great fit for both movies and music. Because the cabinet is rather small and the efficiency is high makes the roll off for M6 at 75Hz. The M6 need a subwoofer (or multiple) to cover the lower bass region. The construction with a sealed/closed cabinet gives a smooth roll off and surprisingly high sound pressure level, even for deep bass. With the help of the room gain (which you have in every room) they can sound very impressive even without sub. But the addition of a subwoofer gives M6 the perfect help to get everything in place. A subwoofer also help you to adjust the sound characteristics and sound pressure level to your room and personal taste and preferences. About 99-seriesThe mid/woofer is SEAS excel. This is one of the best 6,5" drivers out there and the best driver SEAS done during there 50 year history. The sound of this is perfectly balanced and very high quality. The tweeter used is pure high end and is the same as many very expensive speaker use, like Monitor Audio Platinum Series has the exact same tweeter (8000 Euro speaker). The 99-series has an overall better sound than this speaker. For the 99-series you have the possibility to and tune the sound with adjustable levels for the tweeter and midrange for the large model 99.36 MKII. You can also adjust the lower frequencies and bass region with our Room Tuning concept where we provide you with plugs to close bass reflex ports and change the bass characteristics. This makes it a perfect fit for everyone and all rooms. You can see the measurements of 99.26 MK II and 99.36 MKII here: - http://www.xtzsound....9-36-mkii-piano#- http://www.xtzsound....-26-mkii-piano#Comparison – How to choose?In general you can say that the 99-series is a better fit for music and Cinema Series for movies and a home theater setup. In a typical room(that is far from perfect) the M6 will have a and more detailed sound with less reflections from the walls (also floor and ceiling) thanks to the quad tweeter configuration combine with d´appolito configuration that gives more focused directivity . The M6 needs support from a subwoofer to include the deepest bass region in the sound. If it got that, it's an extremely good setup. Both for movies and music. It is also a good choice if your room is not perfect with a lot of reflections (e.g. having the speakers close to a side wall) or it you want to play really loud. In a very good room the 99 serie sound very good and the roll off is 40Hz and this means many can use this without subwoofer and still be very satisfied whith the bass performance. Summary :Both 99 serien and Cinema Series gives a really high quality performance for the price . If you have a very good room and do not want to use subwoofer and focus on hifi and do not need the highest levels then the 99 serie is an excellent choice. If you have a not so perfect good room, wants to use subwoofer, thinks that deep and strong bass is important, wants high levels and focus on hifi and surround sound then Cinema Series is the perfect choice . Remember that it's all a matter of personal taste and preferences what you like. Mvh Joel
Postad 23 June 2014 - 08:51
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Hur presterar de "nya" subbarna i denna serien jämfört mot övriga XTZ subbar ?
Postad 24 June 2014 - 16:17
Taggis
-
Taggis
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Nu händer det lite, snart dax
M6 & S5 mitten av juli
subbar slutet av september.
Postad 24 June 2014 - 23:07
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Nu händer det lite, snart dax M6 & S5 mitten av juli subbar slutet av september.
Jo, det damp ner ett mail idag :-) Blir jobbigt att vänta på subbarna när man fått M6/S5!
Postad 24 June 2014 - 23:11
Poppler
-
Poppler
-
Användare
-
-
183 inlägg
Man fick ju valet att vänta in subbarna och få en samlad leverans tillsammans med M6/S5. Är det någon som kommer göra det? Har redan väntat i över fyra månader, tänker inte vänta tre till. Så mycket är säkert.
Postad 24 June 2014 - 23:43
Degpojken
-
Degpojken
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Jag beställde 2st SVS tolvor istället otålig som man är
Postad 24 June 2014 - 23:48
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Man fick ju valet att vänta in subbarna och få en samlad leverans tillsammans med M6/S5. Är det någon som kommer göra det? Har redan väntat i över fyra månader, tänker inte vänta tre till. Så mycket är säkert.
nä, en femhunka mer i frakt gör inget...nu vill vi höra om Cinema levererar!! Hade du beställt både M6/S5 Poppler?
Postad 25 June 2014 - 10:11
Taggis
-
Taggis
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Jo, det damp ner ett mail idag :-) Blir jobbigt att vänta på subbarna när man fått M6/S5!
Får hoppas att det är värt väntan, väntar ändå på huset
Postad 25 June 2014 - 12:23
Poppler
-
Poppler
-
Användare
-
-
183 inlägg
nä, en femhunka mer i frakt gör inget...nu vill vi höra om Cinema levererar!! Hade du beställt både M6/S5 Poppler?
Beställde ett helt 5.1 men nu funderar jag på om jag bör lägga till en sub. Precis som någon sade tidigare hoppas jag att grejerna ska räcka i ett tiotal år framöver. Dessutom gillar jag symmetri. En sub på varje sida av duken både ser bra ut och kanske blir bra i rummet rent akustiskt också.
Postad 25 June 2014 - 23:30
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Det var nog jag som sa att det skulle hålla i många år... 
Skulle egentligen inte köra Surr Back men har konstaterat att det ger mycket rymd även åt gamla dvd'er. Lika bra att passa på nu när de kostar så pass lite i sammanhanget.
Speciellt nu när subbarna är så pass billiga (kostar ju 500 kr mindre än en Dynavoice Thunder 12a  )
Inga problem att köpa grisen i säcken då
Vi får utbyta lite tips och tricks när vi kopplat in, Poppler?! Mitt rum är inte klart än, inte ens påbörjat utan bara 4 kala betongväggar. Vill höra vad Cinema presterar och göra lite mätningar innan jag bygger.
Postad 27 June 2014 - 12:38
Poppler
-
Poppler
-
Användare
-
-
183 inlägg
Klart att vi får se till att ge varandra lite tips när det blir dags. Lade till en sub till i min beställning idag
Mitt rum kommer inte vara särskilt väl anpassat som biorum, utan ska fungera väl som vardagsrum. Ska lägga upp lite bilder när vi tar tag och renoverar det rummet men det blir nog först till hösten. Håller som bäst på med mörkläggningsdelen för projjen. Kör röststyrda lampor och hoppas på att så småningom även kunna styra rullgardiner på samma sätt från telefonen. Ev. nya fönster också.
Postad 28 June 2014 - 10:01
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Klart att vi får se till att ge varandra lite tips när det blir dags. Lade till en sub till i min beställning idag 
Mitt rum kommer inte vara särskilt väl anpassat som biorum, utan ska fungera väl som vardagsrum. Ska lägga upp lite bilder när vi tar tag och renoverar det rummet men det blir nog först till hösten. Håller som bäst på med mörkläggningsdelen för projjen. Kör röststyrda lampor och hoppas på att så småningom även kunna styra rullgardiner på samma sätt från telefonen. Ev. nya fönster också.
Blev det en SUB 1x12 för dig med? :-) Jag ska bygga ett kombinerat mys/bio/sippa whiskey/musik-rum, så kompromisser måste jag göra. Lite typ engelsk herrgård/Resident evil-stuket om du förstår? Ljudet är bra i dagsläget, sitter träullsskivor i taket så det är inget eko man kan prata om i ett betongrum. Men får se vad som behövs åtgärdas när man mätt upp rummet när hela Cinema-ordern dimpit ner. Man får tillfälle att leta bästa placering för högtalarna också! Skickar ett pm ang din röststyrning, skulle ha haft hjälp med det eftersom man är novis på området ;-)
Postad 28 June 2014 - 21:43
AceR
-
AceR
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tror detta är mitt första inlägg någonsin trots att jag varit medlem sen många, många år.
Jag brukar nöja mig med att läsa andras inlägg, men nu gör jag ett undantag då jag är extra intresserad av denna serie.
Nästa vecka hade jag tänkt att åka ner till Skåne för att hälsa på päronen. Perfekt tillfälle att svänga förbi fyndbörsen och köra lite intensiv lyssning.
Är där någon som vill att jag ska göra någon speciell jämförelse med deras andra serier eller kanske bara lyssna på en speciell skiva?
Postad 28 June 2014 - 22:58
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Skulle vara intressant med en jämförelse med 99.26, låter Cinema bra i 2-kanaligt får mina 26or istället flytta till vardagsrummet!
Postad 28 June 2014 - 23:08
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Nästa vecka hade jag tänkt att åka ner till Skåne för att hälsa på päronen. Perfekt tillfälle att svänga förbi fyndbörsen och köra lite intensiv lyssning.
Bara en vänlig varning, det är inte Torup utanför Malmö de har sitt demorum i (tyvärr)
Postad 28 June 2014 - 23:11
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Jaså finns Torup nere vid Malmö också? söker man på karta så hittar jag bara Torup öster om Falkenberg.
Postad 29 June 2014 - 06:53
Taggis
-
Taggis
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Finns här nere med
Torups slott är ett slott i Bara socken i Svedala kommun i Skåne. Torup är ett av Skånes bäst bevarade slott från 1500-talet. Slottet är en tre våningar hög tegelbyggnad.
Torup är ett unikt rekreationsområde, inte långt från stan. Här kan du uppleva kultur och natur på samma gång. Hit tar sig tusentals besökare under hela året.
Postad 29 June 2014 - 12:19
AceR
-
AceR
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Skulle vara intressant med en jämförelse med 99.26, låter Cinema bra i 2-kanaligt får mina 26or istället flytta till vardagsrummet!
Ska bli. Någon speciell låt eller typ av musik du är extra intresserad av? Bara en vänlig varning, det är inte Torup utanför Malmö de har sitt demorum i (tyvärr)
Haha, shit!!! Jag ska erkänna att jag aldrig har kollat upp den exakta adressen. Eftersom jag vid ett tillfälle kört förbi Torup utanför Hässleholm, så har jag bara antagit att det måste ha legat där i krokarna. Kunde gått riktigt galet :S Stort tack! Hur som helst så ligger päronen 2,5 timme närmre till Fyndbörsen än min lägenhet i Stockholm, så resan dit får ändå bli av. Kom gärna med mer önskemål. Förhoppningsvis kan jag även intervjua personalen om ni har lite frågor utöver hur det låter.
Postad 29 June 2014 - 18:25
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Ska bli. Någon speciell låt eller typ av musik du är extra intresserad av?
Haha, shit!!! Jag ska erkänna att jag aldrig har kollat upp den exakta adressen. Eftersom jag vid ett tillfälle kört förbi Torup utanför Hässleholm, så har jag bara antagit att det måste ha legat där i krokarna. Kunde gått riktigt galet :S Stort tack! Hur som helst så ligger päronen 2,5 timme närmre till Fyndbörsen än min lägenhet i Stockholm, så resan dit får ändå bli av.
Kom gärna med mer önskemål. Förhoppningsvis kan jag även intervjua personalen om ni har lite frågor utöver hur det låter.
Jag är allätare, så allt från bluegrass till synth går bra ;-) 99.26orna är ju väldigt ärliga, skit in-skit ut... Intressant att höra vad du tycker om M6an! 99.26orna går ju jättebra att köra utan subb vid musik, blir först när subbarna kommer som man kommer att få ut allt ur M6 verkar det som.
Postad 29 June 2014 - 18:47
Degpojken
-
Degpojken
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Orkade inte vänta på subbarna så köpte SVS ist men fortfarande sugen på M6 då ja vill kunna spela okristligt högt när andan faller på
Postad 01 July 2014 - 15:32
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
På väg till Fyndbörsen/XTZ.
Kameran är med 
Då får man både skåda och höra.
Postad 01 July 2014 - 15:33
Kimme
-
Kimme
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
gott, ser fram emot bilder
Postad 01 July 2014 - 15:50
Poppler
-
Poppler
-
Användare
-
-
183 inlägg
Postad 02 July 2014 - 18:16
Kimme
-
Kimme
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
På väg till Fyndbörsen/XTZ. Kameran är med  Då får man både skåda och höra.
Nu har du hållt oss på sträckbänken länge nog, ge oss bilderna
Postad 02 July 2014 - 19:16
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Sorry Boys.
Ska försöka lägga upp dom imorgon. Trött och har inte orkat
Kan däremot säga att jag är J*VLIGT imponerad!
Postad 02 July 2014 - 19:59
Kimme
-
Kimme
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
låter lovande
Postad 02 July 2014 - 20:30
Poppler
-
Poppler
-
Användare
-
-
183 inlägg
Sorry Boys. Ska försöka lägga upp dom imorgon. Trött och har inte orkat 
Du får förstås gärna berätta lite mer om du kan
Postad 02 July 2014 - 20:38
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Eftersom jag vid ett tillfälle kört förbi Torup utanför Hässleholm, så har jag bara antagit att det måste ha legat där i krokarna. Kunde gått riktigt galet :S
Det är Västra Torup som ligger där. Fyndbörsen ligger i Torup 3-4 mil norr om Halmstad.
Redigerat av Ageve, 02 July 2014 - 21:09.
Postad 03 July 2014 - 11:41
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
hur tyckte du ljudbilden var i jämnförelse mot andra xtz högtalare du lyssnat på.? Tex 95 serien.?
Postad 04 July 2014 - 00:42
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Gick du på semester Rob? ;-)
Postad 05 July 2014 - 21:36
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Postad 05 July 2014 - 22:11
Degpojken
-
Degpojken
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Skulle sitta som en smäck bredvid duken
Postad 06 July 2014 - 07:28
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Hur lät det Rob!? Tydligen ska containern anlända i helgen till Sverige...hopas, hoppas!
Postad 07 July 2014 - 17:57
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Hur lät det Rob!? Tydligen ska containern anlända i helgen till Sverige...hopas, hoppas!
Ja, precis. Containern ser ut att komma till Sverige i helgen. Sen kommer den till oss i början av nästa vecka. /Joel
Postad 08 July 2014 - 18:52
TheManko
-
TheManko
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Började precis titta på att bygga en ny surround anläggning och så råkar den här serien dyka upp med exakt den design och prissättning jag var ute efter. Trevligt!
Postad 09 July 2014 - 16:55
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Hej! Vi får ju lite frågor om Cinema Series. Tänkte dela det senaste här nu då. Hoppas engelska funkar. Är ju så mycket enklare att hålla sig till ett språk överallt. Q: What is the advantage of using 4 tweeters for your M6 speaker?A: Combining 4 tweeters (Quad array) has some very distinct advantages: - Increased surface area and corresponding sensitivity increase; 12dB increase for the same voltage input
- Power handling increase - we are now sharing the power across 4 voice coils
- Dramatically reduced thermal compression (loss of SPL due to voice coil heating effects)
- Reduced distortion - because now each dome is required to work less to produce the same SPL, the distortion components are minimized.
BENEFITS: SPL, Distortion and sweet sound: These 4 key advantages allow us to push the crossover frequency down to 1.2kHz, about 1-2 octaves lower than the safe limit of single dome designs. The quad tweeter array effectively works a point source near the crossover frequency, than at higher frequencies (smaller wavelengths) the crossover directs the energy to only one dome. This is what truly sets the M6 apart. The extremely critical mids are now handled by the domes, rather than the upper end of the woofer where cone breakup and directivity are real concerns. This allows the M6 to better reproduce the delicate nuances of music, yet gracefully achieve SPL’s required for cinema - M6 meets or exceeds THX Ultra II requirements (their top certification class). Midrange is clear, precise and undistorted, while treble remains silky smooth.…. This, all from a very moderately sized cabinet making the M6 a truly unique product. Even consider that very few speakers can achieve this, cost-no-object speakers included! Precise imaging, listening position and versatility: Another real benefit of the quad tweeter array is the controlled polar response, both horizontal and vertical. Horizontal dispersion has been optimized to create a smooth response over a wide listening area. But we didn’t stop there - The unique quad array and tuned crossover work in tandem to reduce the effects of early reflections (15-30 o towards the sidewall). The benefit is clear - sharper imaging and consistently excellent results for a wide range of listening rooms. Vertical response is also very smooth over a wider area. Typically, MTM designs with single dome solution suffer from lobing effects (severe peaks and dips) due to the higher crossover frequency and driver spacing. Now, with the crossover pushed down to 1.2kHz the effect is minimized in the critical +/-15 o vertical window. This becomes even more important when the M6 is positioned horizontally and used as a center channel. Below is an example illustrating the result of lobing effects (severe peaks and dips). Here is the M6 speaker compared to a normal MTM construction with a single tweeter used as a center speaker at listening angles 0 o and 30 o. This clearly shows a more flat frequency response at wider listening angles for the M6 speaker and the benefits of using a quad tweeter array. (see attached pictures). Q: The Sub 3x12 seems lightweight for a large subwoofer with three 12" drivers. Will it withstand all the power from the drivers?A: Weighing in at 170lbs (77kg), the SUB3x12 is no lightweight. That being said, consider that the construction of a subwoofer’s enclosure should be designed to be rigid in order for the driver/cabinet combination to best transfer mechanical energy into acoustical energy (SPL). Cabinet vibration results in sonic degradation. The Sub3x12 construction is extremely well made with a sturdy and solid cabinet. The mass alone is not the single most important attribute. The cabinet has a very thick MDF base and front baffle (55mm) where the drivers are mounted. The baffle is then coupled to the sides and back using internal bracing. The top and bottom employ bracing as well. This combination of mass and bracing intelligently increases cabinet rigidity while still maintaining a “reasonable” mass. The proof is in the music - deep, accurate, low distortion subwoofer capable of recreating the detail and “slam” of drum, while being able to play at world class SPL’s, well in excess of THX Ultra II standard. There are few subwoofers capable of this combination of accuracy and SPL. And for the price - we feel there is no better subwoofer! Mvh Joel
Postad 09 July 2014 - 17:25
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Med detta sagt.
Nu har jag desto större förväntningar inför 3x12
Postad 09 July 2014 - 18:53
Degpojken
-
Degpojken
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
77kg är ju riktigt imponerande speciellt i åtanke med att den har digitala slutsteg!
får nästan lite köpångest nu när jag inte orkade vänta.
Postad 09 July 2014 - 18:55
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
77kg är ju riktigt imponerande speciellt i åtanke med att den har digitala slutsteg! får nästan lite köpångest nu när jag inte orkade vänta.
 Du har väl öppet köp
Postad 09 July 2014 - 19:08
Degpojken
-
Degpojken
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Hehe förvisso, det enda som talar lite emot är basreflexlösningen hur den skulle låta med pluppen i, får vänta på några recensioner eller köpa fler SVS helt enkelt, men är allt lite avundsjuk på din nuvarande och speciellt kommande anläggning ^^
Postad 09 July 2014 - 19:24
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Hehe förvisso, det enda som talar lite emot är basreflexlösningen hur den skulle låta med pluppen i, får vänta på några recensioner eller köpa fler SVS helt enkelt, men är allt lite avundsjuk på din nuvarande och speciellt kommande anläggning ^^
Tackar  Jag kan säga att jag är väldigt nöjd nu och egentligen så är det onödigt med en uppgradering. Men eftersom 3x12 kom upp på tapeten så kunde jag inte låta bli. Spela starkare med mindre dist  Det kan man inte tacka nej till. Stora problemet blir att få plats med lådorna (ska ju se någorlunda bra ut) rummet är lite begränsat Jag har inte hört SVS och kan inte uttala mig, har däremot läst att dom levererar bra bas  Tror inte att du behöver oroa dig. Men fler är aldrig fel  En sak är ju säker, ett STOR ha begär strålar över 3x12. Upp till bevis om dom levererar...
Postad 09 July 2014 - 19:37
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Q: What is the advantage of using 4 tweeters for your M6 speaker?
A: Combining 4 tweeters (Quad array) has some very distinct advantages: - Increased surface area and corresponding sensitivity increase; 12dB increase for the same voltage input
- Power handling increase - we are now sharing the power across 4 voice coils
- Dramatically reduced thermal compression (loss of SPL due to voice coil heating effects)
- Reduced distortion - because now each dome is required to work less to produce the same SPL, the distortion components are minimize
Är denna 4-diskantskonstruktion anledningen till att ni övergett banddiskanter (som ju har icke-symmetriskt spridning)? Är det för att samma högtalare även ska kunna användas både som stående front och som liggande center? Eller nåt helt annat?
Postad 09 July 2014 - 19:56
Degpojken
-
Degpojken
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Hade jag haft 2st 3x12 så hade jag lagt dem huvud mot huvud under duken istället för stereobänk tror det kan bli riktigt nice!, bass in ur face! utan att rums hörnen lägger på för mkt, jag tror inte elektroniken är såpass känslig som många tycker/tror iaf baserat på mitt ohyggliga skat bo bakom bänken med skarvdosor på skarvdosornas skarvdosor
Postad 09 July 2014 - 20:02
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Hur blir det plus 12db ökad känslighet för samma output? När man ska öka känsligheten i normala fall så måste både antal element och effekten dubblas för att få +12db i känslighet. Det här borde således bara ge +6db eftersom effekten inte ökar, utan endast antal element.
Postad 09 July 2014 - 21:28
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Hur blir det plus 12db ökad känslighet för samma output? När man ska öka känsligheten i normala fall så måste både antal element och effekten dubblas för att få +12db i känslighet. Det här borde således bara ge +6db eftersom effekten inte ökar, utan endast antal element.
Lite klurigt, beror väl på hur man mäter känslighet. Om man mäter den i förhållande till inspänningen så borde den kunna variera mellan +0 dB (seriell koppling), +6 dB (seriell/parallell) eller +12 dB (parallell) för fyra element, mäter man dock känsligheten i förhållande till ineffekten borde den alltid bli +6 dB för fyra element (pga fyrdubblad elementarea). I princip har XTZ gjort en trevägshögtalare men där diskantelementet spelar både mellan- och diskantregister. Dom fyra diskanterna borde kunna ersättas av ett mellanregisterelement med samma effektiva area tillsammans med ett renodlat diskantelement (med högpassfilter). Nackdelen är väl att det skulle ta lite mer fysisk plats och ljudcentrana (?) skulle inte komma lika nära varann och därmed skulle man få större skillnad mellan vertikal och horisontell placering. T ex Kef har ju löst det på ett annat sätt genom att placera diskantelementet i mitten av mellanregisterelementet. Jag ser inga andra fördelar med fyrdiskantlösningen, men det kanske XTZ kan förklara?
Redigerat av megagurka, 09 July 2014 - 21:30.
Postad 09 July 2014 - 22:12
Degpojken
-
Degpojken
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
ute å cycklade
Redigerat av Degpojken, 09 July 2014 - 22:13.
Postad 11 July 2014 - 14:31
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Ja, det är inte helt trivialt. Den här informationen fick jag från chefskonstruktören i USA och var tvungen att ta kontakt med honom igen. Både +6 dB och +12 dB är rätt. I det här fallet och som det står är det för samma spänning och inte samma effekt. Då blir det +12 dB. En förstärkare kan ses som en spänningskälla och i jämförelsen är spänningen konstant. Effekt är en följd av lastimpedansen av högtalaren. Ni kan själv testa och räkna på 1, 2 respektive 4 diskanter med en känslighet på 93 dB @ 2.83 V/1m. Ljudtrycket för de är då samma och fördubblas med två och sen ytterligare med fyra. Med den logaritmiska ekvationen för SPL, så blir det +6 dB i varje steg. 20 log(2)= 6 dB. Detta är innan delningsfiltret, efteråt och med förluster blir vinsten i verkligheten 10 dB. Vilket innebär att en diskant kräver 10 ggr så mycket effekt för att nå upp i samma SPL som Quad array. Då sänks också distorsionen markant då varje element inte behöver presssas lika hårt. Dessutom finns en enorm ”headroom” till när det verkligen behövs. Är denna 4-diskantskonstruktion anledningen till att ni övergett banddiskanter (som ju har icke-symmetriskt spridning)? Är det för att samma högtalare även ska kunna användas både som stående front och som liggande center? Eller nåt helt annat?
Vi ville göra en högtalare med jämn och kontrollerad spridning i både vertikal och horisontal led för stående som front och liggande som center, även en minskning av första reflexerna från sidoväggar, golv och tak. Då är detta bästa konstruktionen för det. Speciellt när vi ville ha ett kompakt kabinett, hög känslighet och extremt låg distorsion. Hade vi gått på en ”vanlig” trevägskonstruktion så hade inte detta varit möjligt. Lådan hade varit tvungen att va större, känsligheten lägre o.s.v. Mvh Joel
Postad 13 July 2014 - 20:39
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Kommer inte den där leveransen snart? Jag väntar och väntar men får inget leveransbesked.
Postad 13 July 2014 - 23:50
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Kommer inte den där leveransen snart? Jag väntar och väntar men får inget leveransbesked.
Frågade Joel när jag beställde grejer i helgen, beräknas till Fyndbörsen på Tisdag, därefter väntar packning och leverans till oss :-) Så nästa helg blir rolig ;-)
Postad 14 July 2014 - 12:53
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Hej! Hör av dig till oss( [email protected]) eller pm:a här så ska vi kolla på det. Har lite svårt att veta vem du är ifrån användarnamnet. Har du förbokat? I så fall ska jag ha mailat ut information till dig. /Joel
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|