HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!
Postad 13 September 2015 - 18:48
Ursäkta min dåliga språkförståelse
Jag håller med dig, skulle vara riktigt kul om någon vann. Jag skulle tvinga den att åka till USA efter det och följa med självoväntade resultat är alltid dom som är roligast, då har man något att förklara
Det är ingen skada skedd. Vi läser nog alla som krattor ibland.
Kuriosa gällande butiksmarkinaler. Jag hörde för länge sedan vad en normal livsmedelsaffär har störst marginaler på. Det påstods vara bärkassarna. Räknat i procent alltså. Det är nog ingen som lever på att sälja bärkassar
.
Sedan har jag hört från folk i den branschen att marginalerna på datorer är usla.
Postad 13 September 2015 - 21:00
Postad 13 September 2015 - 21:43
OT:
Jag har inte köpt en plastkasse på de senaste fem åren tror jag. Ryggsäck och en eller två bärksassar i tyg för klämkänsliga produkter som t.ex. chipspåsar. ![]()
Postad 14 September 2015 - 13:24
Postad 14 September 2015 - 13:53
Toabesöken som kosta en tia är det heller ingen dålig marginal på om vi enbart pratar procent. Men plastkassar är helt klart en bra bonus i kassan för att bära runt på reklam.
Hade en dryg kund för några år sedan när jag knegade i butik. Han vägrade betala för kassen för vi minsann hade reklam på påsen. Kände att den fighten var inte värd, kunde ta en krona från min egen ficka för att slippa diff i kassan ![]()
Hoppas att han var nöjd över att argumentera med mig i kassan som anställd, som inte har NÅGOT med varför och vad en kasse kostar... ibland är folk lite för stora nötter.
Postad 15 September 2015 - 13:09
Dock så står jag fast vid min utmaning, jag köpte mina kablar för att dom är snygga. Det är dom också, väldigt. Men jag vidmakthåller att det inte är någon skillnad och vill någon testa dom så är kabeln tillgänglig för min utmaning
Postad 15 September 2015 - 15:04
Ordet säger att det är en överproduktion som jag köpt. Det är tydligen inte värt att köpa maskiner som kan göra det arbetet för att sälja på Kinamarknaden. Men vi får se när dom kommer vad det är för kvalitet och sånt. Men det är inte från Europa jag köpt dom
Postad 20 September 2015 - 14:11
http://www.nordost.c...lus_issue34.pdf
Postad 22 September 2015 - 08:51
Men så publiceras testet av nordost också. Dom som vinner testet.
Det är en total katastrof och ingen med kunskap i ämnet skulle ens läsa hela testet. Fan, jag som bara har grundläggande metod läste inte ens hela testet, det var för mycket fel rakt igenom.
Och inte nog med det, mina nordost har inte kommit ännu heller!
Postad 22 September 2015 - 11:08
Hehe, testet är ju dessutom genomfört av samma tidning som avgjort att det är ljudmässiga skillnader på USB-kablar (även det i "blindtest" ).
Postad 22 September 2015 - 12:46
Det visste jag inte, men samtidigt så förvånar det mig inte med tanke på metoden. Undrar varför dom inte fixat Randis utmaning?Hehe, testet är ju dessutom genomfört av samma tidning som avgjort att det är ljudmässiga skillnader på USB-kablar (även det i "blindtest" ).
Postad 22 September 2015 - 18:51
Har detta blufftest varit uppe tidigare i den här allt längre tråden?
http://www.nordost.c...lus_issue34.pdf
Personligen har jag nyss investerat i ny förstärkare och högtalare. De låter finfint tillsammans och jag tänkte därför komplettera med ett i mina ögon fint par högtalarkablar. Sagt och gjort, ett par kablar av välkänt märke inköptes för drygt två tusen kr. Kopplade in dessa och lyssnade. Hmm, visst lät det bra, men inte i alla register.... Basen gick inte lika djupt som den gjorde några minuter tidigare. Kopplade tillbaka till mina tidigare kablar modell billiga men tjocka. Boom, basen var tillbaka. Konklusionen blir att en billig och kraftig kabel låter bättre hos mig än en tunn och relativt dyr kabel. Högtalarna är erkänt tungdrivna med låg känslighet. Kanske blev den nya kabelns resistans för hög?
Postad 22 September 2015 - 19:12
Jag får helt enkelt anpassa frågan till de nya omständigheterna:
Har detta blufftest varit uppe tidigare i den här allt längre tråden?
Nej inte vad jag sett och jag har följt tråden.
Konklusionen blir att en billig och kraftig kabel låter bättre hos mig än en tunn och relativt dyr kabel. Högtalarna är erkänt tungdrivna med låg känslighet. Kanske blev den nya kabelns resistans för hög?
Utan att veta kabelarea och material i dyrkabeln är det ju svårt att säga något. Men du borde haft långa kablar och bytt till några väldigt tunna för att höra någon skillnad. Dessutom, som vanligt, det bör inte ha påverkat ljudKARAKTÄREN utan volymen.
Vad som händer med tunna kablar är förstås att en del av energin omvandlas till värme i kabeln istället för att flytta på högtalarelementet. D.v.s. samma sak som om du från början matat ut lägre volym.
Nej, jag tror helt enkelt du förknippar den tjockare kabeln med ett "fylligare" ljud.
Postad 22 September 2015 - 20:18
Resistansen kan inte ha påverkat så mycket att du skulle höra en nivåskillnad ska jag också tillägga
Postad 23 September 2015 - 06:09
Postad 23 September 2015 - 06:43
...ett par kablar av välkänt märke inköptes för drygt två tusen kr. Kopplade in dessa och lyssnade. Hmm, visst lät det bra, men inte i alla register.... Basen gick inte lika djupt som den gjorde några minuter tidigare. Kopplade tillbaka till mina tidigare kablar modell billiga men tjocka. Boom, basen var tillbaka. Konklusionen blir att en billig och kraftig kabel låter bättre hos mig än en tunn och relativt dyr kabel. Högtalarna är erkänt tungdrivna med låg känslighet. Kanske blev den nya kabelns resistans för hög?
Lite mer fakta om kablarna skulle vara intressant. Fabrikat, längd, tjocklek och material både på dom dyra och dom billiga.
Postad 23 September 2015 - 19:57
Postad 23 September 2015 - 20:13
De är 2mm2 så det finns inte en chans att 3 meters längd ger en effektförlust värd att nämna. Jag håller fast vid inbillning (placebo). Var glad, du har precis sparat 2000 och det låter egentligen precis likadant.
Själv kör jag med 4mm2 OFC från kjell & co. Enbart för att 2,5mm2 var slut och jag fick den grövre för samma pris. Den tunnare hade räckt bra för mig med fast jag hade över 10 meter till bakre högtalare.
Postad 24 September 2015 - 06:08
Tack!De är 2mm2 så det finns inte en chans att 3 meters längd ger en effektförlust värd att nämna. Jag håller fast vid inbillning (placebo). Var glad, du har precis sparat 2000 och det låter egentligen precis likadant.
Själv kör jag med 4mm2 OFC från kjell & co. Enbart för att 2,5mm2 var slut och jag fick den grövre för samma pris. Den tunnare hade räckt bra för mig med fast jag hade över 10 meter till bakre högtalare.
Jag kör med samma kabel som du. 4mm2 OFC.
OM det nu inte är någon hörbar skillnad mellan kablarna, varför upplever jag då det? Och borde det inte gå i andra riktningen ifall det handlar om psykologi, dvs att man berättigar sitt dyra inköp med att det minsann låter 10ggr bättre? Jag upplevde som sagt en försämring i basområdet med den dyrare och bättre isolerade kabeln.
Postad 24 September 2015 - 06:55
http://www.nejm.org/...6/NEJMoa1305189
Här är en artikel där folk fått en fejkad operation för en meniskskada. Efter ett år var dom som fått den riktiga operationen och fuskoperationen lika förbättrade både i funktion och minskad smärta.
Individerna visste att det fanns en chans att få fuskoperationen, men som synes så blev alla bättre. Du förväntar dig en förändring. Om knän kan hela sig själv så är det inte så svårt att förstå att du upplevde en förändring. Bättre eller sämre är en annan femma däremot.
Postad 24 September 2015 - 15:44
Tack!
Jag kör med samma kabel som du. 4mm2 OFC.
OM det nu inte är någon hörbar skillnad mellan kablarna, varför upplever jag då det? Och borde det inte gå i andra riktningen ifall det handlar om psykologi, dvs att man berättigar sitt dyra inköp med att det minsann låter 10ggr bättre? Jag upplevde som sagt en försämring i basområdet med den dyrare och bättre isolerade kabeln.
Den dyra kabeln kanske var defekt på nåt sätt. Skulle ha varit intressant att mäta den gentemot den billiga.
Postad 24 September 2015 - 16:31
Postad 24 September 2015 - 16:43
Postad 24 September 2015 - 18:03
du förväntade dig en förändring och du hörde den. din hjärna kunde ju inte veta att du inte skulle tycka om den förändringen *asg*
Postad 24 September 2015 - 18:13
Hur vet man om hjärnan tänker korrekt just då man lyssnar på skillnader? Undrar bara. Det sägs ju att vi vet väldigt lite om våran egen hjärna så det får bli min fråga. Allt styr ju inte vi hur hjärnan eller kroppen jobbar. Det sker ju bara så jag menar: Om tex hjärnan tänker annorlunda än vad vi tror så borde det ju bli en helt annan upplevelse än vad vi har fått för oss. Mer så jag tänkte ![]()
Postad 24 September 2015 - 18:40
hur vi vet om hjärnan tänker korrekt? vadå tänker korrekt? hjärnan kommer bara göra en tolkning av den information som finns tillgänglig och formar därefter en tolkning. det är så korrekt den blir för individen. alla som har sett något i syne, ex ett djur som swischat förbi har upplevt det här. egentligen var det inte ett djur, men eftersom man först kollade snabbt så tolkade hjärnan det som det. det finns ju gestaltpsykologer som testar mycket sånt.

det här är en jpeg, dvs den är still. ändå ser det ut som att den rör sig lite granna. det är för att hjärnan tolkar det som ett rörligt objekt. det ser ut som en spiral som rör på sig med dessa speciella mönster.
Postad 25 September 2015 - 06:29
Det går inte att utesluta att allt beror på psykologi, men det kan ingen med säkerhet veta. Trevlig helg till alla cable lovers and doubters!
Postad 25 September 2015 - 07:23
Det går inte att utesluta att allt beror på psykologi, men det kan ingen med säkerhet veta.
Mjo, det är ju det vi kan. Dvs med den säkerhet som vetenskapliga metoder ger (tänk på att bevisa något endast görs inom matematik). Hur signaler påverkas av en kabel är inget mysterium och har varit känt i decennier.
Speciellt i de låga frekvenser som ljud faktiskt består av råder det inga oklarheter kring detta. Det är det som är så frustrerande att veta när man läser totalt oinsatta personers predikningar om att det faktiskt ÄR skillnad, bara att vi dödliga inte kan höra dem. Det kan isåfall inte mätinstrument eller rena uträkningar heller och borde innebära att en stor del av elektriska apparater som bygger på dessa beräkningar inte skulle fungera (exempelvis den dator jag sitter och skriver på nu).
Redigerat av Loco.spk, 25 September 2015 - 08:15.
Postad 25 September 2015 - 07:29
Postad 25 September 2015 - 07:30
De gamla kablarna á 15 kr per löpmeter med Biltemas banankontakter anno 2004 pluggades in och djupbasen kom tillbaka.
Det går inte att utesluta att allt beror på psykologi, men det kan ingen med säkerhet veta.
Om det verkligen är hörbar skillnad så kan det bevisas med blindtest. Om skillnad hörs då så går det med lätthet att utröna vad skillnaden beror på genom att mäta upp kablarna.
Postad 25 September 2015 - 08:45
Postad 25 September 2015 - 09:10
Kan vi inte bara härleda allt till filosofi istället? Vad är verklighet osv...
Postad 25 September 2015 - 15:37
Kan det inte vara så att du råkat flytta högtalarna några centimeter när du pluggade i/ur kablarna, och de plötsligt hamnade ogynsamt för basen?
Postad 25 September 2015 - 15:55
Kan det inte vara så att du råkat flytta högtalarna några centimeter när du pluggade i/ur kablarna, och de plötsligt hamnade ogynsamt för basen?
Med tanke på att 200 Hz har en våglängd på ca 1,7m så tror jag inte att några cm gör så stor skillnad för basen. 1/8 våglängd som man brukar använda som mått för när en absorbent börjar ha någon verkan är 21 cm... Om vi räknar med att det är en reflektion i framväggen också (vilket det borde vara) så rör det sig ändå om någon dm för att det ska bli lite skillnad vid 200 Hz. Sen består ju basen väldigt mycket av toner under 200 Hz... fast å andra sidan, området 100 till 250 Hz är ett ganska känsligt område.
Jag tror inte så där jättemycket på millimeterflyttande av högtalare ska sägas... i alla fall inte om tanken är att påverka basen.
Det var inte meningen att låta besserwissrig om det uppfattades som det. ![]()
Postad 25 September 2015 - 16:17
Fast, de högre frekvenserna kan definitivt påverkar hur basen UPPLEVS så jag kan köpa den idén faktiskt.
Postad 25 September 2015 - 16:22
Fast, de högre frekvenserna kan definitivt påverkar hur basen UPPLEVS så jag kan köpa den idén faktiskt.
tänkte inte på det
Postad 26 September 2015 - 06:39
Några millimeter kan de ha rört sig, absolut.
Postad 26 September 2015 - 17:11
Mjo, det är ju det vi kan. Dvs med den säkerhet som vetenskapliga metoder ger (tänk på att bevisa något endast görs inom matematik). Hur signaler påverkas av en kabel är inget mysterium och har varit känt i decennier.
Där reagerar jag lite. Rätta mig gärna om jag har fel
.
Att bevisa saker gör man väl inom alla vetenskaper, inte bara inom matematik. Men att bevisa en negativ går inte, inom någon vetenskap. D v s du kan bevisa att det finns skillnad, mellan t ex två kablar, men inte att det inte finns skillnad. Och det problemet leder till dessa eviga diskussioner. För ingen har ju lyckats bevisa att skillnad finns
.
Redigerat av Mr_Tom, 26 September 2015 - 17:12.
Postad 26 September 2015 - 17:30
Här är ett exempel på hur hörseln påverkas av det man ser:
http://www.youtube.com/watch?v=kzo45hWXRWU
Postad 28 September 2015 - 09:12
Där reagerar jag lite. Rätta mig gärna om jag har fel
.
Att bevisa saker gör man väl inom alla vetenskaper, inte bara inom matematik. Men att bevisa en negativ går inte, inom någon vetenskap. D v s du kan bevisa att det finns skillnad, mellan t ex två kablar, men inte att det inte finns skillnad. Och det problemet leder till dessa eviga diskussioner. För ingen har ju lyckats bevisa att skillnad finns
.
Nej, man bevisar faktiskt ingenting inom (empirisk) vetenskap. Man lägger fram evidens som ifrågasätts. Man är inom vetenskapen alltid självkritisk och ett resultat ifrågasätts alltid. Tillslut når man en så hög säkerhet att man kan kalla det för en vetenskaplig teori. Det innebär fortfarande inte att den är bevisad, bara väldigt väldigt sannolik.
I övrigt har du ganska rätt. Riktig vetenskap sysslar inte med saker som inte går att falsifiera. Exemplet med tekannan runt solen är talande. Det går inte att bevisa att en tekanna inte cirklar runt solen men det finns inget som tyder på det.
Detta är ju inte samma sak som kabeldiskussionen. Här har det faktiskt "bevisats" på många sätt att det inte är en skillnad. Med mätningar och i blindtest. Jag vill påstå att det är så "bevisat" det går i vetenskaplig mening. Om någon har en avvikande uppfattning så ligger bevisbördan på dem. Att lyckas i ett blindtest skulle vara ett sätt att skapa osäkerhet och göra det meningsfullt att göra utökad forskning i ämnet. Vi vet att så inte skett trots att belöningen är hela 1 miljon dollar.
Postad 28 September 2015 - 10:32
...bara väldigt väldigt sannolik.
https://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
Postad 28 September 2015 - 10:33
sen så ska det tilläggas att det alltid finns en konfidensintervall inom testing, även blindtest. det är risken för att slumpen ger ett annat utslag än det korrekta utslaget, ett så kallat typ 1-fel (inkorrekt förkastad nollhypotes). oftast så ligger konfidensintervallen på 95%, vilket innebär att det ren statistiskt ska bli en skillnad på var 20e undersökning. därför är det viktigt att folk förstår att vid ett sånt utfall så måste en andra cykel göras för att kunna utesluta slumpen som utfall (som sagt, var 20e blindtest på kablar kommer att vara bortom den statistiska signifikansnivån).
det här är dock relativt grundläggande statistik som tom forskare har svårt att förstå, och därför så förväntas det nog inte att tokar på olika hifimagasin ska förstå det. man får helt enkelt bevisa det för dom genom att gå och singla slant för dom i några omgångar för att visa hur verkligheten fungerar för statistik.
endel säger att 7 rätt av 10 innebär att man hört skillnad, men gör jag tio cykler med slantsingling så kommer troligtvis en eller två av dom att få samma resultat (åt något håll) varpå man hade kunnat säga att kronan hör skillnad på kablarna också. ändå vägrar folk att ta in att kronan hör skillnad även om dom hör samma skillnad som kronan gör.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
4 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?