Postad 29 mars 2018 - 09:20
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Den Eichmann kabel jag använder till basen för nuvarande är nog närmare 16mm2
Missade det innan.
Du är alltså "elektriker" och tycker det är nödvändigt med 16 mm2 kabel till en... subwoofer? 
Till vad? Är den aktiv?
Om elkabeln har en ledararea på 16 mm2 så är det stor humor*, och om det är en RCA-kabel ja, haha vad ska man säga...
* Det räcker till 70-80 Ampere (runt 16000-18000 W vid 230V).
edit: Utgår ifrån att det inte är högtalarkabel du menar. Har aldrig sett en högtalare där så grov kabel passar (inte RCA-kontakt heller iofs ).
Redigerat av Ageve, 29 mars 2018 - 09:36.
Postad 29 mars 2018 - 10:05
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Baten, hur kom du fram till att 16mm2 lät bäst till basen?
Postad 30 mars 2018 - 07:18
Unregistered2b1fab5d
-
Unregistered2b1fab5d
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Den tjockaste kabel som jag känner till är VDH Magnum Hybrid och den ligger på 8,54mm2.och kostar runt 800kr m som löskabel , vill man ha den terminerad så blir det dyrare.
Har den själv till centerhögtalaren passar väldigt bra ihop med min Martin Logan elektrostat,ger en naturlighet och fyllighet till rösthanteringen.
Postad 30 mars 2018 - 07:32
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
snälla sluta nu, han driver med oss hela tiden, jag vet att ni troligtvis vet detta också, men fortsätt inte mer nu, rena kalla anka nu...........
Postad 30 mars 2018 - 08:02
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Har den själv till centerhögtalaren passar väldigt bra ihop med min Martin Logan elektrostat,ger en naturlighet och fyllighet till rösthanteringen.
Ok, men har du 16 mm2 till basen?
Postad 30 mars 2018 - 08:06
Unregistered2b1fab5d
-
Unregistered2b1fab5d
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Missade det innan.
Du är alltså "elektriker" och tycker det är nödvändigt med 16 mm2 kabel till en... subwoofer? 
Till vad? Är den aktiv?
Om elkabeln har en ledararea på 16 mm2 så är det stor humor*, och om det är en RCA-kabel ja, haha vad ska man säga...
* Det räcker till 70-80 Ampere (runt 16000-18000 W vid 230V).
edit: Utgår ifrån att det inte är högtalarkabel du menar. Har aldrig sett en högtalare där så grov kabel passar (inte RCA-kontakt heller iofs ).
Den Eichmann kabel jag använder till basen för nuvarande är nog närmare 16mm2,men det är det som låter bäst ihop med Silk kablarna i mina öron med det jag hade liggande hemma.

Det var vad jag skrev i en tidigare post,Basmodulerna är passiva,högtalarmodellen heter Audio Artistry Dvorak.är ett system med aktivt delningsfilter 2st basmoduler och ett par till övre registren.2st Interrim 500R bryggade till basarna,ett steg till mellanregister och ett till diskant,har samlat på mej lite grejor genom åren,har haft den här passionen för välljud(eller varit ljudnörd) i över 30 år.Så jag har provat en del produkter genom åren och samlat på mej erfarenheter,tycker med dom sista förändringarna att jag kommit ett steg närmare naturlig ljudåtergivning
Postad 30 mars 2018 - 08:16
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
[font='Trebuchet MS', Verdana, Geneva, Lucida, Helvetica, sans-serif][size=3]Den Eichmann kabel jag använder till basen för nuvarande är nog närmare 16mm2...
Du verkar inte helt säker. Vad heter kabelmodellen? Mina heter Jentech sky 2.5 och är således 2.5 mm2 och kostar 25 kr metern
Postad 30 mars 2018 - 08:23
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
jag bytte kablar till mina dali högtalare idag, från supra 3.4mm2 som jag alltid haft innan till Julas 0.25mm2 signalkabel, ljudet blev öppet och luftigt nu, och basen kom fram, provade Biltemas båtkabel på 1mm2 med den gav sämre ljud.....
Ska byta ut min rca till subwoofern senare också, funderar på att prova Biltemas kabelsats för släpvagnar och sätta på kjelles rca kontakter för djupaste basen...
Postad 30 mars 2018 - 09:10
Unregistered2b1fab5d
-
Unregistered2b1fab5d
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Du verkar inte helt säker. Vad heter kabelmodellen? Mina heter Jentech sky 2.5 och är således 2.5 mm2 och kostar 25 kr metern
Eichmann Express 6 Serie 2,en lite äldre kabel tillverkad tror jag Australien eller NZ,kan hända att det är 6mm2 om du går på namnet men om du går efter tjockleken så verkar den va runt 16mm2,svårt att säga har ju ej plockat isär den.
Postad 30 mars 2018 - 10:00
Dakota 57
-
Dakota 57
-
Lärjunge
-
-
414 inlägg
Det är nog yttermåttet som är 16mm , 6mm2 kabeltjocklek verkar mer realistisk.
Postad 30 mars 2018 - 10:09
Unregistered2b1fab5d
-
Unregistered2b1fab5d
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
snälla sluta nu, han driver med oss hela tiden, jag vet att ni troligtvis vet detta också, men fortsätt inte mer nu, rena kalla anka nu...........
Kan försäkra dej om att jag inte driver med er här på forumet,kan nämna ett byte av internkablar som inte blev till det bättre när jag provade med Silk.
Nu får ni väl kalla mej vad ni vill,det rör sej om min Dac Sonic Frontiers MK11 där jag bytte ut trådarna till analog xlr utgångarna längder på högst 5cm
resistansen får väl nån mätnisse anmärka på,från att ha bra attack i mellanregister och en bra modulerad bas,fick jag ett tunnare ljud med mindre levande naturlig ljudbild med mindre stampa foten faktor,upplösningen upplevde jag som samma dock.Varför blev det så ja säg det?kanske för att det är rör i utgångssteget eller?Så har nu lött till baka dom gamla trådarna som är en variant på Lc Audios Teflar 0,75mm2 koppar med silver överdrag flertrådiga med teflon isolering.Kan hända att Teflar kabeln är bättre som ljudförmedlare,ville bara nämna hur jag går fram som ett exempel ibland blir det bättre ibland sämre eller bara annorlunda,det är så här jag gjort hela tiden under lång tid,men hela tiden använt mina öron som referens.
Kvack-Kvack!!!
Det är nog yttermåttet som är 16mm , 6mm2 kabeltjocklek verkar mer realistisk.
Antagligen,så väldigt tjockt ytterhölje i allafall,men lika styv som en EKKJ 4x10/6 jordkabel
Postad 30 mars 2018 - 10:17
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
ojojoj...... ja ni andra får fortsätta om ni vill, hehe
Postad 30 mars 2018 - 16:48
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Eichmann Express 6 Serie 2,en lite äldre kabel tillverkad tror jag Australien eller NZ,kan hända att det är 6mm2 om du går på namnet men om du går efter tjockleken så verkar den va runt 16mm2,svårt att säga har ju ej plockat isär den.
Haha, du påstår att du är elektriker i Norge, och beskriver kabelarea genom att mäta ytterhöljet. Stor humor som sagt...
Postad 31 mars 2018 - 08:33
Unregistered2b1fab5d
-
Unregistered2b1fab5d
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Haha, du påstår att du är elektriker i Norge, och beskriver kabelarea genom att mäta ytterhöljet. Stor humor som sagt...
Jag vet inte,men går det bara ut på att smutskasta och märka ord på det här forumet,trodde att när man väl går in och lämnar lite kommentarer o tankar att nivån skulle vara på lite högre än lekskolan.
Postad 31 mars 2018 - 08:49
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Jag vet inte,men går det bara ut på att smutskasta och märka ord på det här forumet,trodde att när man väl går in och lämnar lite kommentarer o tankar att nivån skulle vara på lite högre än lekskolan.
En del är nyfikna på om du verkligen har en högtalarkabel på 16 mm2 som du påstår. Sen verkar du osäker på om du verkligen har det och då känns det som om du bara tar siffror från luften.
Postad 31 mars 2018 - 09:02
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Fast nu är det ju dina kommentarer och tankar som håller absolut lägsta nivå.
Du är, likt övriga ”kabeldyrkare”, som en struts och stoppar huvudet i sanden och vägrar diskutera sakfrågan. Istället slänger du ur dig ”jag vägrar diskutera om ni inte har LYSSNAT”. Sedan slänger du med att du är elektriker och när du ändå inte har koll så skyller du på att du jobbar i Norge.
Så vem/vilka är det som håller en låg nivå här?
Postad 31 mars 2018 - 21:08
Unregistered53a69b62
-
Unregistered53a69b62
-
Användare
-
-
232 inlägg
Varför är det så viktigt att framhålla sin egen åsikt i frågan utan att respekteras andras uppfattningar?
Omfamna livet, gå vidare och sluta bli så irriterade på varandra.
Boka hellre biljett till vårens rekordstora event i Jönköping. 
https://billetto.se/...iljetter-260166
http://www.sweetspotevents.se/
Redigerat av Unregistered53a69b62, 31 mars 2018 - 21:10.
Postad 31 mars 2018 - 22:44
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Med andra ord förväntar du dig att ingen ska kommentera direkta felaktigheter. Det finns inte en chans att du är elektriker, om du inte ens vet vad kabelarea är.
Postad 31 mars 2018 - 23:08
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4 533 inlägg
Denna tråden blir mer o mer vuxen mobbning.
Baten sitter på högtalare som jag vet låter nått djävulskt bra och om han anser att vissa kablar är bättre än andra så får han väl tycka så utan dessa påhopp?
Försöker han sälja dessa kablar till er?
Sen att man drar till med så här funkar saker o ting är en sak, men nu är ju de flesta här i tråden enbart ute efter att idiot förklara honom vilket säger mer om er som gör detta.
Postad 31 mars 2018 - 23:37
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Vad har hans högtalare med tråden att göra? För det första är det inte IS, och för det andra har väl ingen påstått att de låter dåligt? Märklig kommentar...
Det som har kommenterats är felaktiga påståenden och bitvis vad åtminstone jag uppfattade som trollande. Lägg därtill att tråden handlar om IS, en av de mest kontroversiella "tillverkarna" inom Hifi.
Redigerat av Ageve, 31 mars 2018 - 23:51.
Postad 01 april 2018 - 08:00
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
jag var i alla fall för min del säker på att han drev med oss, eller på nåt sätt hade med IS att göra, om så inte är fallet och han är allvarlig i sina påståenden, tar jag avstånd för allt jag sagt, det är ju klart som fasiken alla får tycka vad dom vill utan att bli påhoppade... Dock tycker jag ändå att de som "tror" att 0.5mm2 kopparkabel är bra på nåt sätt för BRA högtalarkabel är fel på det oavsett....
sen vet jag hur detta forumet kan vara, har fått smaka på de flera ggr, men jag tar ej åt mig personligen och jag vet att många här gillar att "retas", det är som det är, man lär sig här..
Sen är det alltid samma personer som kör drillen runt o runt hela tiden, alltid kul när andra hoppar in o styr upp lite.
Jag har tyvärr personligen aldrig trott på IS konceptet i någon mening, det är bara för mycket av något som ej går att förklarar,,,och det är nog de som gör att jag personligen "tror" att alla som gillar och dyrkar IS har något med företaget att göra på nåt sätt, men jag kan ha fel...
Så återigen från mig: jag ber om ursäkt om jag skadat någon i mina uttalanden rent psykiskt, var ej min mening, jag hatar själv nätmobbing. Men man får också ha i åtanken att detta är ett forum, och med dess regler och hur det är på forum får man nog tåla lite om man avviker från massan, och speciellt från tuffa gänget här...
Redigerat av hundrakg, 01 april 2018 - 08:11.
Postad 01 april 2018 - 08:11
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Denna tråden blir mer o mer vuxen mobbning.
Baten sitter på högtalare som jag vet låter nått djävulskt bra och om han anser att vissa kablar är bättre än andra så får han väl tycka så utan dessa påhopp?
Försöker han sälja dessa kablar till er?
Sen att man drar till med så här funkar saker o ting är en sak, men nu är ju de flesta här i tråden enbart ute efter att idiot förklara honom vilket säger mer om er som gör detta.
Jag själv är tveksam till att han har 16 mm2 högtalarkabel. Har nån sett att det finns ”högtalarkabel” med den arean? Det finns naturligtvis kabel med den arean men då är det tex batterikabel för bil.
Postad 01 april 2018 - 08:50
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Så länge ingen kan förklara varför just IS-kabeln är så förträfflig så avfärdar jag den som humbug. Det finns ju inte ens en teori från försäljarna om varför den är så bra. IS säljer både 0.5 och 4 mm2 kabel men säger att den tunnare är deras favorit. Så det är alltså bättre med högre resistans i kabeln?
Postad 01 april 2018 - 11:05
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Har nån sett att det finns ”högtalarkabel” med den arean?
Nej, det var såklart därför jag reagerade. Han har som sagt mätt kabeln utanpå, dvs höljet, inte ledararean. Ett enkelt misstag om man inte är insatt, men skulle en elektriker missa det, något av det viktigaste och mest grundläggande?
Det är trist att folk väljer att tro på diverse kabeltillverkare istället för att läsa på lite. Ibland blir hifi som en religiös rörelse, där fakta och forskning helt ignoreras. Man kan ha olika åsikter såklart, men ska man ge sig på att ifrågasätta alla som inte använder dyrkabel får man helt enkelt acceptera att det man säger ifrågasätts, och då kan det såklart vara en fördel att man är åtminstone lite påläst.
Det blev för mycket dumheter som sagt, men det är inte alls min mening att syssla med ”vuxenmobbing”. Argument och personangrepp är inte samma sak, och angående norsk elektriker så trodde jag liksom andra att han drev med oss.
Edit: Viktig info om kablar http://www.ystadsall...lningskansliga/
Redigerat av Ageve, 01 april 2018 - 11:14.
Postad 01 april 2018 - 11:20
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4 148 inlägg
Postad 02 april 2018 - 01:47
id_t83
-
id_t83
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
Så länge ingen kan förklara varför just IS-kabeln är så förträfflig så avfärdar jag den som humbug. Det finns ju inte ens en teori från försäljarna om varför den är så bra. IS säljer både 0.5 och 4 mm2 kabel men säger att den tunnare är deras favorit. Så det är alltså bättre med högre resistans i kabeln?
Dom har väl större vinst på tunna kabeln så därför säger dom att den är deras favorit
Postad 02 april 2018 - 06:23
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Kanske inte är så konstigt att vissa skulle njuta mer av tunnare kabel. Resistans är väl inte konstant utan ökar med effekten. Och då har man med tunn kabel genast fått ihop något som dämpar spikar och dynamiska toppar. Vilka kan skrämma bl.a min fru i både musik och film. Landet lagom för lagom människor liksom. Vad vet jag?
Postad 02 april 2018 - 07:01
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
. Resistans är väl inte konstant utan ökar med effekten.
Fel
Postad 02 april 2018 - 07:09
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
resistansen i en kabel är konstant, det ändras inte, dock är jag osäker på hur den ändrar ljudet i ett par högtalare med för tunn kabel, den minskar väl vissa frekvenser mer o andra mindre? nog ganska avancerad beräkning har jag för mig.
Postad 02 april 2018 - 07:16
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
... dock är jag osäker på hur den ändrar ljudet i ett par högtalare med för tunn kabel, den minskar väl vissa frekvenser mer o andra mindre?
Det beror på hur impedanskurvan ser ut för högtalaren. Är kurvan helt rak (vilket den inte är) så dämpas alla frekvenser lika mycket.
Postad 02 april 2018 - 07:16
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Påvisa det med variabel effekt och olika frekvens.
Jag använde fel ord, åsyftade till impedans och reaktans vid olika effektuttag.
Redigerat av PML73, 02 april 2018 - 07:28.
Postad 02 april 2018 - 07:19
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Påvisa det med variabel effekt och olika frekvens.
Resistansen i kabeln är konstant oavsett om du spelar högt eller lågt, bas eller diskant.
Postad 02 april 2018 - 07:27
UprightCitizen
-
UprightCitizen
-
Forumräv
-
-
955 inlägg
Fel
Fel i idealfallet, rätt i praktiken. Resistansen ökar med värme som ökar med effekten. Sen tycker jag att ni hänger upp ett mkt på resistans här, induktansen är ofta mer intressant.
Postad 02 april 2018 - 07:38
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Fel i idealfallet, rätt i praktiken. Resistansen ökar med värme som ökar med effekten. Sen tycker jag att ni hänger upp ett mkt på resistans här, induktansen är ofta mer intressant.
Jag visste det skulle dyka upp angående värmen. Hur sannolikt är det att du spelar så högt att kabeln blir varm och skillnad skulle vara möjligt att höra? Sen är resistans intressant i detta fallet. En användare i tråden har använt en så lång 0.5 mm2 kabel att resistansen blivit 1 ohm. Klart att han hörde skillnad då när han jämförde med en 6 mm2 kabel av samma längd.
Postad 02 april 2018 - 07:55
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
jo fast kabeln i sig har ju alltid samma resistans, den ändras ju aldrig, sedan påverkas den visst med temp som påverkas av last osv.... jag tror detta är ganska invecklat och svårt att visa med formler... då kabeln är kopplad till en spole i ett element
att ens ta med värmen som en bieffekt av effekten är nog rätt liten påverkan, den stora påverkan i ljudet är nog av själva kabeln i sig som är för tunn, inte att värmen med tiden ger nån påverkan ens värt att nämna..
Postad 02 april 2018 - 08:32
UprightCitizen
-
UprightCitizen
-
Forumräv
-
-
955 inlägg
Jag visste det skulle dyka upp angående värmen. Hur sannolikt är det att du spelar så högt att kabeln blir varm och skillnad skulle vara möjligt att höra? Sen är resistans intressant i detta fallet. En användare i tråden har använt en så lång 0.5 mm2 kabel att resistansen blivit 1 ohm. Klart att han hörde skillnad då när han jämförde med en 6 mm2 kabel av samma längd.
Med all sannolikhet försumbart i en högtalarkabel. Men generellt något som bör tänkas på.
Ja, det är en dålig högtalarkabel. Här är vi inne på alldeles för hög resistans.
Redigerat av UprightCitizen, 02 april 2018 - 08:38.
Postad 02 april 2018 - 08:35
UprightCitizen
-
UprightCitizen
-
Forumräv
-
-
955 inlägg
jo fast kabeln i sig har ju alltid samma resistans, den ändras ju aldrig, sedan påverkas den visst med temp som påverkas av last osv.... jag tror detta är ganska invecklat och svårt att visa med formler... då kabeln är kopplad till en spole i ett element
att ens ta med värmen som en bieffekt av effekten är nog rätt liten påverkan, den stora påverkan i ljudet är nog av själva kabeln i sig som är för tunn, inte att värmen med tiden ger nån påverkan ens värt att nämna..
Alltså, kabeln som det handlar om har förmodligen försumbar förhöjning av temperatur. Men jo, har du en komponent som blir varm så ökar resistansen i den komponenten. Sen minskar den igen när temperaturen sjunker. Det kan vara krångligt, men behöver inte vara det. Det är ofta mkt enkelt att mäta med avseende på resistans, temp och tid.
Postad 02 april 2018 - 08:41
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
det går att räkna fram ganska lätt, blir nog 0,01 ohm extra på ett par grader extra varm kabel, ganska försumbart med tanke på att kabelns resistans i sig självt som beror på material, area och längd är 100ggr så stor i detta fallet
den hörbara skillnaden beror till 99% av att kabeln är förr tunn och lång.
däremot är det mer intressant hur frekvensgången ändras med för tunn kabel, är den jämn mellan 20-20Khz?
Postad 02 april 2018 - 09:09
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
däremot är det mer intressant hur frekvensgången ändras med för tunn kabel, är den jämn mellan 20-20Khz?
Släng in ett motstånd på 1 ohm i serie med högtalaren och gör en ny frekvensmätning. Kommer att se annorlunda ut mot originalkurvan.
Redigerat av Buddypresley, 02 april 2018 - 09:10.
Postad 02 april 2018 - 09:22
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
Släng in ett motstånd på 1 ohm i serie med högtalaren och gör en ny frekvensmätning. Kommer att se annorlunda ut mot originalkurvan.
de tror jag absolut, undrar dock om kurvan har en speciell form och i vilka frekvenser de dippar mest
Postad 02 april 2018 - 09:33
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
de tror jag absolut, undrar dock om kurvan har en speciell form och i vilka frekvenser de dippar mest
Det beror på högtalaren. Finns en mätning här att studera. http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm
Postad 02 april 2018 - 09:43
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
jo jag anade det att det beror högtalaren.... dock kanske man kan dra en slutsats att de påverkar viss frekvenser mer.
Postad 02 april 2018 - 10:12
UprightCitizen
-
UprightCitizen
-
Forumräv
-
-
955 inlägg
det går att räkna fram ganska lätt, blir nog 0,01 ohm extra på ett par grader extra varm kabel, ganska försumbart med tanke på att kabelns resistans i sig självt som beror på material, area och längd är 100ggr så stor i detta fallet
Jo, min poäng är: generellt så kanske man inte säga att resistansen inte ändras med effekten, för det gör den ofta. Ibland försumbart, som i det här fallet när effekten är utspridd över en stor (lång) komponent. Resistansen påverkas också av frekvensen, men inte mkt i så låga frekvenser som audio.
Huruvida resistansen i kabeln påverkar frekvensgången i högtalaren beror främst på hur impedansgången i högtalaren är, som nämnts.
Postad 04 april 2018 - 08:02
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
IS har lagt upp ny uppdaterad info på hemsidan. Dom skriver att dom inte tillverkar kablar och kan därför inte redogöra och förklara nåt mer om kablarna än den data tillverkarna förser dom med. Vidare så anser dom att en kabel skall vara neutral och varken tillföra eller dra ifrån nåt. Därför säljer dom kablar som dom anser har minst påverkan på ljudet.
Det är ju allmänt känt och mätbart att en tunn kabel drar ifrån mer av originalsignalen än en grövre av samma längd och material. Om resistansskillnaderna är tillräckligt stora så blir det hörbar skillnad också. Konstigt då att dom har en 0.5 mm2 kabel som favorit.
https://intelligents...blar-kontakter/
Postad 04 april 2018 - 08:19
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
från den närbilden man kan se på deras kabel, så ser det ut som en vanlig kopparkabel med få ledare, inget alls något speciellt med någon konstig tillverkning av hur ledarna är gjorda eller flätade.... ren koppar, få ledare, 0.5mm2 area, oavsett vad höljet är gjort av, jag kan EJ se vad som skulle skilja denna kabeln mot en annan ren koppar kabel av samma area?
jag tycker faktiskt de verkar lustigt alltihop
ja menar om nu inte materialet är en legering som de ej vill avslöja, så finns de inget som tyder på att kabeln ska ha speciella egenskaper som inte en annan ren kopparkabel har.
Redigerat av hundrakg, 04 april 2018 - 08:27.
Postad 04 april 2018 - 08:49
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
IS har lagt upp ny uppdaterad info på hemsidan. Dom skriver att dom inte tillverkar kablar och kan därför inte redogöra och förklara nåt mer om kablarna än den data tillverkarna förser dom med
Bra att de skriver det, men 400kr metern för en så tunn standardkabel är fortfarande ”intressant”. Gissar på att de köper den för 2-3kr per meter max.
Postad 04 april 2018 - 08:50
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
jag tycker faktiskt de verkar lustigt alltihop
Sen är ju prissättningen lustig också. Silk 050s är nästan dubbelt så dyr (måste köpa dubbel längd) mot Silspeak 440, som har en area på 4 mm2.
Postad 04 april 2018 - 10:39
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
ja menar om nu inte materialet är en legering som de ej vill avslöja, så finns de inget som tyder på att kabeln ska ha speciella egenskaper som inte en annan ren kopparkabel har.
Enda sättet att förbättra kabeln och bibehålla arean är att använda nåt material som leder ström bättre. Även om nu 0.5 mm2-kabeln var tillverkad i rent silver så blir resistansen bara marginellt lägre. 0,032 ohm/met jämfört mot 0,034 ohm/met för koppar.
Postad 04 april 2018 - 13:03
UprightCitizen
-
UprightCitizen
-
Forumräv
-
-
955 inlägg
Känns faktiskt lite som ett rent rip off företag. Man vill gärna tro att folk handlar utifrån någon slags uppriktighet, men så är inte fallet. En vän berättade om en gammal bekannts farsa som hade i system att hitta öppningar i olika marknader för rena bondfångeriprodukter som han mkt väl visste var helt värdelösa. Bla alternativmedicin/hälsa hade han varit inne på, och sålt saker med mkt god marginal som egentligen var till för andra ändamål med massa totalt uppdiktat svammel om olika hälsoeffekter. Han körde på så länge det funkade, och hittade sen nåt annat. Påminner lite om detta företag tycker jag, men vad vet jag dom kanske tror stenhårt på sina produkter.
Postad 04 april 2018 - 13:57
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Såvida inte skineffekter medkalkyleras enligt nedan.
http://www.hsmwire.com/skin_effect.php
Även taggad med Högtalare, Intelligent sound
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
JEGS76
, 01 jan 2025
Bose, Slutsteg, Högtalare
|
|
|
|
|
Ljud →
Hembiopaket →
Startad av
joesoes
, 12 apr 2024
Sonos, Högtalare
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
mattepattematte
, 19 jan 2023
Högtalare, Diy
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
insaniac
, 24 nov 2022
högtalare, vintage, special
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Subwoofrar →
Startad av
Mr_x
, 13 mar 2021
SVS PB-1000 Pro, subwoofer och 2 fler...
|
|
-
Populärt
45 svar
- 12 306 visningar
|
|
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|