Corona och hur den sprids och är aktiv
2286 svar till detta ämne
Postad 27 december 2020 - 18:01
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Angående den inresande sörmlänningen https://www.expresse...ackt-i-sverige/
Citat ur ovan länk: På flygplatsen i Skavsta hämtades svensken upp av en större bil som tillhör det hushåll där personen skulle bo.
Hur gick bilresan från flygplatsen till?
– Personen har varit extrem försiktig och undvikit kontakt med andra personer. Den åkte i en stor bil längst bak och hade alla fönster öppna. De har försökt att undvika att smitta andra, även om de inte hade symtom när de kom till Sverige, säger Signar Mäkitalo.
Om personen nu inte misstänkte risk för att var smittad, varför hämtades denne av ”en större bil”, placerades i baksätet och man körde med samtliga fönster öppna? Och personen visade inga symtom under resan till Sverige?
– Nej, inte direkt.
Inte direkt? Bara lite då eller?
Någon här inne brukar tjafsa om tydliga svar och det smittskyddsläkare Signar Mäkitalo svarar här är då långt ifrån tydligt.
Postad 27 december 2020 - 18:06
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Johan Carlson, för snart ett år sedan.
Men den 7/2-20 hade man inte den vetskap man har idag. Var nog rätt många nyckelpersoner från olika länder som trodde detsamma vid den tidpunkten.
Eller var det något speciellt du ville diskutera med tanke på ditt extremt otydliga inlägg?
Postad 27 december 2020 - 18:24
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Men den 7/2-20 hade man inte den vetskap man har idag. Var nog rätt många nyckelpersoner från olika länder som trodde detsamma vid den tidpunkten.
Eller var det något speciellt du ville diskutera med tanke på ditt extremt otydliga inlägg?
Jag ville se hur reaktionen blev och din reaktion blev att du försvarade Carlson.
Postad 27 december 2020 - 18:27
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 301 inlägg
Det är ju rena sandlådan, kan man inte fatta egna beslut? Måste man ha FHM’s tillstånd för att få smittspåra?
Det är väl bara att agera???
Han påstår sig att ha blivit rådgiven att vara passiv? Den här mentaliteten med att går det inte säkra till 100 % är det bättre göra inget känns lite som en röd tråd ibland
Postad 27 december 2020 - 18:34
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Jag ville se hur reaktionen blev och din reaktion blev att du försvarade Carlson.
Det verkar vara det enda du vill med samtliga dina inlägg... Troll!
Postad 27 december 2020 - 18:40
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
I en diskussion så vill man veta vad andra tycker. Inlägget om Carlson var för att höra vad andra tycker om sådana fatala missbedömningar som han och FHM gjort.
Redigerat av Buddypresley, 27 december 2020 - 18:47.
Postad 27 december 2020 - 18:45
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
If it walks like a Duck ,talks like a Duck and swims like a Duck... Kanske det också är en anka.
Postad 27 december 2020 - 18:53
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Det många glömmer är att FHM inte har befogenheter att ta beslut gällande åtgärder. De är endast rådgivande till andra myndigheter. Andra myndigheter ska sedan med sin expertis ta beslut om åtgärder enligt deras mandat. Buddy saknar insikt och praktiskt erfarenhet i detta och gnäller på dem som faktiskt inte kan påverka besluten. Precis som han beskyddar desamma inblandade för NKS finansiering och dess upphandlingar av strumpbyxor för idag +6.000kr paret. Hahaha. Takeo, det går inte att sådan typ av nonsenstankar på allvar. Någonstans, får han själv upptäcka att världen snurrar kring ett annat tidevarv.
Redigerat av PML73, 27 december 2020 - 18:53.
Postad 27 december 2020 - 18:57
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
If it walks like a Duck ,talks like a Duck and swims like a Duck... Kanske det också är en anka.
if it looks like , smells like and tastes like
Postad 27 december 2020 - 18:58
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Det många glömmer är att FHM inte har befogenheter att ta beslut gällande åtgärder. De är endast rådgivande till andra myndigheter. Andra myndigheter ska sedan med sin expertis ta beslut om åtgärder enligt deras mandat. Buddy saknar insikt och praktiskt erfarenhet i detta och gnäller på dem som faktiskt inte kan påverka besluten. Precis som han beskyddar desamma inblandade för NKS finansiering och dess upphandlingar av strumpbyxor för idag +6.000kr paret. Hahaha. Takeo, det går inte att sådan typ av nonsenstankar på allvar. Någonstans, får han själv upptäcka att världen snurrar kring ett annat tidevarv.
Besluten blir därefter när man säger att det inte kommer någon smitta till Sverige. Sen vet jag inte hur du får in strumpbyxor i ditt resonemang?
Postad 27 december 2020 - 19:00
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
I en diskussion så vill man veta vad andra tycker. Inlägget om Carlson var för att höra vad andra tycker om sådana fatala missbedömningar som han och FHM gjort.
Sen när har du påbörjat diskussioner?
Troll!
Postad 27 december 2020 - 19:04
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
I en diskussion så vill man veta vad andra tycker..
Jag frågade ju dig om dina referensramar tidigare i tråden, tystnaden var ganska talande.
Postad 27 december 2020 - 19:05
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Buddy,
Du borde jobba på FHM. Jag kan gladeligen ge dig goda vitsord om någon frågor.
Postad 27 december 2020 - 19:16
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Jag såg strax före jul en intervju med en amerikansk virusexpert på CNN. Gällande det nya viruset var han betydligt lugnare än vad jag hört från andra håll. Han menade att om det finns "på gatan" i London så finns det sannolikt spritt i New York och på andra platser också. Spridningen har redan pågått ett tag.
Det vi kan göra är att sköta oss, d v s följa rekommendationerna för att begränsa smittspridningen. Det är väl vad man kan göra på individnivå. Sedan finns ju dom som skall gnälla och ifrågasätta. Frågan är vad det tillför på ett hembioforum .
Postad 28 december 2020 - 10:25
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
så kontentan är att vi ska fortfarande tvätta händerna, hålla avstånd och undvika personer som man inte bor ihop med. Inget nytt under solen där 
Intressant att denna tråden vaknade till liv igen efter ett par dagars inaktivitet. Tittade in för att se om det tillkommit något nytt men ankan vankar runt i tråden som vanligt
Postad 28 december 2020 - 10:33
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
ni som gjort coronatest, hur långt ner i halsen MÅSTE man verkligen trycka ner den där tops-pinnen?
jag klarar inte ha något långt ner i munnen typ. jag kväljer mig och nästan spyr varje gång jag borstar tänderna. att köra ner en tops i halsen skulle inte funka för mig.
Postad 28 december 2020 - 10:49
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
om du kväljer dig så är du på rätt ställe
Postad 28 december 2020 - 11:28
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
ni som gjort coronatest, hur långt ner i halsen MÅSTE man verkligen trycka ner den där tops-pinnen?
jag klarar inte ha något långt ner i munnen typ. jag kväljer mig och nästan spyr varje gång jag borstar tänderna. att köra ner en tops i halsen skulle inte funka för mig.
Jag har inte gjort testet men har läst att dom tar testet via näsan också. Det kanske känns bättre att gå via näsan. Vet inte om man får välja eller om det är så att båda metoderna måste användas när testet görs.
Redigerat av Buddypresley, 28 december 2020 - 11:29.
Postad 28 december 2020 - 11:41
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
du skall peta bakom gomsegel och ja, det blir kväljningar för de allra flesta. Det finns tydligen flera olika prover. Mitt prov skulle göras i hals, näsa och via saliv,. 3 topsar följde med.
Postad 28 december 2020 - 12:07
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
När jag tog testet så stoppade sköterskan de där topsarna så långt (hals och näsa), så jag blir ju högst tveksam om någon ens är i närheten av samma när de gör testen på sig själva.
Blir testen verkligen tillförlitliga vid självtester?
Postad 28 december 2020 - 12:12
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
När jag tog testet så stoppade sköterskan de där topsarna så långt (hals och näsa), så jag blir ju högst tveksam om någon ens är i närheten av samma när de gör testen på sig själva.
Det är nog risk för att testet inte blir lika tillförlitligt
Postad 28 december 2020 - 12:26
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Det är nog risk för att testet inte blir lika tillförlitligt
Nog? Kan du vara lite mer tydlig?
Kom gärna med faktalänk till ditt påstående.
Redigerat av Unregistereda299ec85, 28 december 2020 - 12:26.
Postad 28 december 2020 - 13:02
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
I det test jag tog stod det (citerat fritt ur minnet) "när det känns som du ska kräkas har du kommit rätt".
Det är väl bara att vara i badrummet, nära toaletten, om det skulle bli skarpt läge? Att inte ta testet, eller ta det på fel sätt, för att du inte gillar obehag under några sekunder överväger du väl inte hoppas jag.
Hemma med feber förresten, skulle du inte ut och resa i jul?
Min fru har lite insikt i hur testerna undersöks efter de är inlämnade och hon har fått information om att de som gör dem direkt ser om det inte är korrekt utfört. Exakt hur vet jag inte men jag gissar på att det då saknas (eller finns för lite) av bakterier som ska finnas vid ett korrekt utfört test, coronapositiv eller inte.
Postad 28 december 2020 - 13:46
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
I det test jag tog stod det (citerat fritt ur minnet) "när det känns som du ska kräkas har du kommit rätt".
Det är väl bara att vara i badrummet, nära toaletten, om det skulle bli skarpt läge? Att inte ta testet, eller ta det på fel sätt, för att du inte gillar obehag under några sekunder överväger du väl inte hoppas jag.
Hemma med feber förresten, skulle du inte ut och resa i jul?
nej då. jag tar det allt på riktigt sätt. som du säger finns ju toaletten nära till hands 
jo jag var en sväng ner till familjen. blev sjuk två dagar efter jag kom hem därifrån.
men jag tror jag har blivit smittad på jobbet då vi fått ett större utbrott där. vi har typ stängt fabriken nu efter det.
Har gjort testet nu. tre olika saker. svalg, näsa och salivprov.
antar att man gör på tre olika sätt för att få så mycket basilusker som möjligt i provröret med koksaltlösning.
obehagligt var det i alla fall 
Postad 28 december 2020 - 14:00
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 889 inlägg
Får hoppas du inte har Corona, annars har du ju oavsiktligt fört smittan till din familj, även om du inte visste det. Inte meningen att verka hård och dum, men detta scenario visar ju tydligt varför man ska hålla sig hemma om man inte absolut måste resa.
Postad 28 december 2020 - 14:04
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Får hoppas du inte har Corona, annars har du ju oavsiktligt fört smittan till din familj, även om du inte visste det. Inte meningen att verka hård och dum, men detta scenario visar ju tydligt varför man ska hålla sig hemma om man inte absolut måste resa.
Vi får hoppas. Ingen där nere har känns något än i alla fall. Jag åkte därifrån den 25.
Jag vet ju inte vart jag blivit smittat ifrån. Kanske är därifrån, man kan aldrig veta.
Men jag är såklart orolig, man vill ju inte smitta någon.
Postad 28 december 2020 - 14:27
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
nej då. jag tar det allt på riktigt sätt. som du säger finns ju toaletten nära till hands 
Bra! 
jo jag var en sväng ner till familjen. blev sjuk två dagar efter jag kom hem därifrån.
men jag tror jag har blivit smittad på jobbet då vi fått ett större utbrott där. vi har typ stängt fabriken nu efter det.
Mindre bra. Men vi har ju i.a.f. fått ett delsvar på en del av rubriken: "hur den sprids".
Får man fråga (utan att du blir stött) hur du resonerade när du beslutade att åka till annan ort och träffa människor som du vanligtvis inte umgås med? Jag känner nämligen ingen som gjort det valet och kommit fram till att det är okej, så jag har inte haft möjlighet att ställa frågan IRL.
Postad 28 december 2020 - 15:09
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 301 inlägg
Jag har rest i jul. Första resan sen covid så jag har inget vidare dåligt coronasamvete. Har inte vart förkyld sedan covid heller vilket är helt sjukt.
Ingen jag mött är i någon större riskgrupp och jobbar hemifrån som de flesta. Sen bor jag själv så karantän är inget större problem. Bra resa ned ensam i liggvagn. Resan upp var lite sämre i sittvagn även om tre meter hölls.
Undviker kontakt till nyår men känner inte av något än.
Postad 28 december 2020 - 15:45
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Bra! 
Mindre bra. Men vi har ju i.a.f. fått ett delsvar på en del av rubriken: "hur den sprids".
Får man fråga (utan att du blir stött) hur du resonerade när du beslutade att åka till annan ort och träffa människor som du vanligtvis inte umgås med? Jag känner nämligen ingen som gjort det valet och kommit fram till att det är okej, så jag har inte haft möjlighet att ställa frågan IRL.
Jag tänker att avståndet inte har så stor betydelse. Om det är 1 eller 15 mil bort.
Vi var 6-7 personer totalt och alla friska och utan symptom.
Är annars jättenoga och har inte träffat någon på ett par månader.
Farsan hade till och med dukat med coronaavstånd 😊
Men det är lätt att vara efterklok och kanske man skulle ha stannat hemma.
Postad 28 december 2020 - 16:01
Göken99
-
Göken99
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag tänker att avståndet inte har så stor betydelse. Om det är 1 eller 15 mil bort.
Farsan hade till och med dukat med coronaavstånd
Alltid lätt att vara efterklok, låter som ni ändå varit ganska duktiga.
de flesta har valt att minimera antalet även om det betyder några kontakter utifrån. som någon annan skrev att dom inte träffat någon riskgrupp, är ju inte vad det handlar om utan om spridningen.
Inte heller själva reseavståndet är ju avgörande, då det nu är spritt överallt. 3 mil eller 15 mil spelar mindre roll. Så länge det är utanför hushållet så.
Ska vi verkligen göra något som fungerar är det ju total lockdown, där ingen träffar någon utanför hushållet.
Är vi villiga ta det priset?
Redigerat av Göken99, 28 december 2020 - 16:02.
Postad 28 december 2020 - 16:17
Göken99
-
Göken99
-
Användare
-
-
105 inlägg
Kan tillägga att jag själv träffat 2 personer utanför mitt hushåll, mina 2 barnbarn tvärt på julafton som i alla fall var friska och krya.
Nu bor dom bara 1 km bort, men givetvis inte optimalt.
Samtidigt har man bekanta som vägrar träffa folk nu i jul, men springer och trängs på mellandagsrean för att stilla sin köpiver så man undrar ju vem som tänker efter.
Vi försöker handla bara en gång i veckan, Men sist jag handlade avbröt jag faktiskt då det var fullt med folk, framförallt noterar jag att kvinnor som handlar måste stanna och prata med alla bekanta, så man fick åla sig genom alla människor när jag i princip sprang ut!
Postad 28 december 2020 - 16:38
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Tittade in för att se om det tillkommit något nytt men ankan vankar runt i tråden som vanligt
Orsak för fågelinfluensa tro?
Postad 28 december 2020 - 17:37
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Jag har rest i jul. Första resan sen covid så jag har inget vidare dåligt coronasamvete. Har inte vart förkyld sedan covid heller vilket är helt sjukt.
Ingen jag mött är i någon större riskgrupp och jobbar hemifrån som de flesta. Sen bor jag själv så karantän är inget större problem. Bra resa ned ensam i liggvagn. Resan upp var lite sämre i sittvagn även om tre meter hölls.
Undviker kontakt till nyår men känner inte av något än.
Så du ser det som någon slags poängjakt där det går bra att "belöna" sig om man skött sig bra i något annat avseende? Intressant inställning även om jag inte håller med.
Farsan hade till och med dukat med coronaavstånd
Nej, en eller femton mil spelar förstås ingen roll. Det spelar ingen roll om det är 50 meter som det är till mina grannar. Jag umgås inte med dem regelbundet så därför går det mot rekommendationerna. Att jag nämnde resan är för att det specifikt inte rekommenderas att resa om det inte är nödvändigt, vilket det knappast var i ditt fall.
Men om det är som du säger, att ni inte träffat någon alls på två månader (och rest på ett säkert sätt, exempelvis i egen bil), så tycker jag nog att det är ok. Jag har en bekant som isolerade sig (och sin familj) helt i två veckor för att kunna träffa sin mamma (som gjort likadant) över julen och det tycker jag (och experterna) känns riskfritt. Det låter dock inte att det är hela sanningen eftersom du ligger med feber nu 
Redigerat av Loco.spk, 28 december 2020 - 17:38.
Postad 28 december 2020 - 19:17
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Fast om man ska vända på resonemanget: Vad är en nödvändig resa? Eller för den delen, vilka möten med andra människor anses vara nödvändiga?
Jag vet inte vad andra här tänker, men enligt mig kan fysiska möten med andra människor absolut vara nödvändigt. Om man inte träffar folk särskilt ofta (som man trivs med åtminstone) är det ännu mer befogat tänker jag. 
Postad 28 december 2020 - 20:12
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Fast om man ska vända på resonemanget: Vad är en nödvändig resa? Eller för den delen, vilka möten med andra människor anses vara nödvändiga?
Jag vet inte vad andra här tänker, men enligt mig kan fysiska möten med andra människor absolut vara nödvändigt. Om man inte träffar folk särskilt ofta (som man trivs med åtminstone) är det ännu mer befogat tänker jag. 
Varför är fysiska möten nödvändiga om man har husrum och mat på bordet?
Postad 28 december 2020 - 20:20
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 696 inlägg
Fysiska möten slutade vara nödvändiga sedan vi fick mobiltelefon. Visst ska man operera människor eller vårda äldre och sjuka då är det nödvändiga resor, eller bygga något ihop. Att träffa någon bara för att träffas då är det onödigt just nu.
Postad 28 december 2020 - 20:42
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 301 inlägg
Loco Jag fick just känslan att du jagade någon poäng med din kommentar om att resa under jullovet. Därav du frågar ut och försöker se om någon kan försvara att de reser under covid. Då förutsätter jag att du inte gjort några längre resor alls under coronaepidemin? Samt att du inte använder kollektivtrafiken när du arbetspendlar?
Redigerat av oqvist, 28 december 2020 - 20:42.
Postad 28 december 2020 - 20:47
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4 194 inlägg
Farsan hade till och med dukat med coronaavstånd 😊
Här kämpar man på så att man i det närmaste börjar förlora förståndet på grund av att man inte träffar någon utanför familjen. Har dessutom jobbat hemifrån sedan mars så lappsjukan börjar kicka in på riktigt.
Då dyker det upp folk som trotsar alla restriktioner what so ever och...självklart handlar det om avundsjuka men samtidigt blir man ju så förbannad då folk inte följer enkla jäkla restriktioner...
Nä. Jag fattar inte.
Hoppas för allas skull att du inte förde vidare smitta till din släkt.
Postad 28 december 2020 - 20:53
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Varför är fysiska möten nödvändiga om man har husrum och mat på bordet?
Ja vad tror du själv?
Postad 28 december 2020 - 20:58
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Ja vad tror du själv?
Haha va? Du skriver det som en fråga sen är du dryg tillbaka. OK.
Om man inte är självmordsbenägen borde man klara ett år utan att träffa folk.
Redigerat av aeqvist87, 28 december 2020 - 21:00.
Postad 28 december 2020 - 21:07
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Återigen, ställ frågan till dig själv och försök att se lite längre än näsan räcker. Och tror du på allvar att man måste vara självmordsbenägen så visar det att du inte förstår hur primitiv människan är i sin natur.
I Sverige är depression mycket, mycket vanligt och vad som ofta är en gemensam nämnare bland de som insjuknar är just brist på sociala kontakter. Begränsar man möjligheterna att ses så är risken stor att den psykiska hälsan sjunker ytterligare bland många människor.
Självklart ska man ta hänsyn till restriktioner, sköta hygien, hålla avstånd etc. men om vi avskärmar varandra så mycket som vissa här tycks göra lär i princip alla bli helt vansinniga. Att förhindra människor från att ses och umgås är ett sätt att skada människor.
Postad 28 december 2020 - 21:18
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Återigen, ställ frågan till dig själv och försök att se lite längre än näsan räcker. Och tror du på allvar att man måste vara självmordsbenägen så visar det att du inte förstår hur primitiv människan är i sin natur.
I Sverige är depression mycket, mycket vanligt och vad som ofta är en gemensam nämnare bland de som insjuknar är just brist på sociala kontakter. Begränsar man möjligheterna att ses så är risken stor att den psykiska hälsan sjunker ytterligare bland många människor.
Självklart ska man ta hänsyn till restriktioner, sköta hygien, hålla avstånd etc. men om vi avskärmar varandra så mycket som vissa här tycks göra lär i princip alla bli helt vansinniga. Att förhindra människor från att ses och umgås är ett sätt att skada människor.
Absolut, men förstod inte att diskussionen låg på den nivån. Det var mer om man verkligen behöver åka över hela Sverige för att träffa någon som det var ett tag sedan man träffade på julafton. Det är ju inte så att man strypt all kontakt med omvärlden och slagit av telefoner och dylikt.
Finns flera sidor av myntet såklart 😊
Postad 29 december 2020 - 00:31
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Loco Jag fick just känslan att du jagade någon poäng med din kommentar om att resa under jullovet. Därav du frågar ut och försöker se om någon kan försvara att de reser under covid. Då förutsätter jag att du inte gjort några längre resor alls under coronaepidemin? Samt att du inte använder kollektivtrafiken när du arbetspendlar?
Jag har gjort en resa till Tyskland under sensommaren och den var i egen bil under en tid när smittan i vår kommun var minimal till ett förbundsland där det var lika lite smitta. Varken Tyska eller Svenska myndigheter avrådde till det.
I övrigt har jag rest en gång inom Sverige, och det var över dagen ca 20 mil till mina svärföräldrar. Vi stannade inte på vägen och vi träffade dem på avstånd ute i trädgården i ett par timmar innan vi åkte hem igen.
Jag har jobbat hemma nästan helt sedan i april och när jag varit tvungen att åka in till kontoret så har jag gjort det efter normal arbetstid. Jag har bil så jag har inte åkt kollektivt sedan pandemin bröt ut.
Inte någonstans har jag varit i närheten av, eller haft en tanke på, att trotsa, eller leta efter kryphål från myndigheterna.
Jag jagar inga poäng, jag försöker bara förstå hur ni som trotsar rekommendationerna resonerar. Det är väl bättre än att bara rakt av se ned på er?
Postad 29 december 2020 - 00:40
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Du har en poäng. Jag har argumenterat för att förbud mot besök på ålderdomshem kan vara minst lika illa som att släppa in smittan. Det är en svår balansgång mellan fysisk och psykisk hälsa.
Vad är livet värt om man inte får träffa sina föräldrar, barn eller barnbarn? Min far kämpar just nu med det dilemmat efter att vi bestämde att julen var inställd i år. Han tog det lite sämre än oss andra.
Vi får väl se det positiva i att folk fått lite tid att filosofera över de större värdena i livet i år (vissa i alla fall).
Postad 29 december 2020 - 00:54
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 301 inlägg
Jag har gjort en resa till Tyskland under sensommaren och den var i egen bil under en tid när smittan i vår kommun var minimal till ett förbundsland där det var lika lite smitta. Varken Tyska eller Svenska myndigheter avrådde till det.
I övrigt har jag rest en gång inom Sverige, och det var över dagen ca 20 mil till mina svärföräldrar. Vi stannade inte på vägen och vi träffade dem på avstånd ute i trädgården i ett par timmar innan vi åkte hem igen.
Jag har jobbat hemma nästan helt sedan i april och när jag varit tvungen att åka in till kontoret så har jag gjort det efter normal arbetstid. Jag har bil så jag har inte åkt kollektivt sedan pandemin bröt ut.
Inte någonstans har jag varit i närheten av, eller haft en tanke på, att trotsa, eller leta efter kryphål från myndigheterna.
Jag jagar inga poäng, jag försöker bara förstå hur ni som trotsar rekommendationerna resonerar. Det är väl bättre än att bara rakt av se ned på er?
De flesta skulle nog sätta dig på minus poäng här. Du har lite att jobba ikapp 
Postad 29 december 2020 - 02:21
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
De flesta skulle nog sätta dig på minus poäng här. Du har lite att jobba ikapp 
Utveckla gärna.
Postad 29 december 2020 - 09:01
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
väldigt snabbt svar.. fick meddelande från 1177 tidigare i morse och mitt provsvar var positivt.
vet inte vad jag tycker om det. gör mig egentligen inte så mycket. Jag vill ju dock inte bli sjukare än jag är nu. är egentligen ruskigt dålig när jag vaknar på morgonen, ont i precis hela kroppen, speciellt i huvet, tinningarna och käken typ. trots det inte så hög feber, inte ens en grad över normal temperatur.
smak och lukt är borta helt också tyvärr. hostar mycket gör jag också.
angående min familj så ska jag fylla i ett formulär om vem som jag kan ha smittat och dom verkar klara sig för man smittar bara max 24 timmar innan man får symptom själv och jag fick symptom efter det 
Postad 29 december 2020 - 09:39
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 301 inlägg
Utveckla gärna.
Gör du en buddy här? Se ditt svar gällande din Tysklandsresa efter månader med covid med stigande smitta. Du har ingen hög häst att stå på fhm rekommenderade eller förbjöd inte resor då heller.
Postad 29 december 2020 - 10:20
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
angående min familj så ska jag fylla i ett formulär om vem som jag kan ha smittat och dom verkar klara sig för man smittar bara max 24 timmar innan man får symptom själv och jag fick symptom efter det 
Du menar att du varit hemma i 24 timmar innan du fick symptom?
Postad 29 december 2020 - 10:26
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Du menar att du varit hemma i 24 timmar innan du fick symptom?
yes det menar jag 
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|