Här är ännu en artikel i min desinfirmationsbubbla https://www.dagensps...avsluta-kriget/
Vad i artikeln vill du få fram? Att de har råd att kriga ett år till?
Postad 30 april 2023 - 06:15
Vad i artikeln vill du få fram? Att de har råd att kriga ett år till? Postad 30 april 2023 - 08:10
Ja, och om de har råd med det så kan det ju inte gå dåligt. /s Postad 30 april 2023 - 11:06
Det var inte riktat direkt mot PS. Men PS verkar ändå vara lite av click-baitjournalistik. Kanske bara min tolkning. Vidare djuplodande artiklar lyser med sin frånvaro. Känns som ett kompisgäng ekonomer skriver självklarheter utan förklaringar av underliggande orsaker. Dvs allt man själv kan lista ut. Kanske har du en bättre erfarenhet av just PS? Postad 30 april 2023 - 11:20
Då förstår jag hur du tänker.
Efter vad jag läst så producerar Dagens PS egentligen inga nyheter utan hämtar artiklar från andra. Den artikel som nu refererades till kommer från Washington Post och det är väl normalt en hyfsat trovärdig källa. Deras källa är i sin tur informationsläckan från Pentagon. Postad 30 april 2023 - 12:07
Ja, och att du väljer PS istället för källan, dvs Washington Post är väntat.
Här är den riktiga artikeln:
https://www.washingt...aked-documents/
The previously unreported documents provide a rare glimpse into Washington’s understanding of the effectiveness of its own economic measures, and of the tenor of the response they have met in Russia, where U.S. intelligence finds that senior officials, agencies and the staff of oligarchs are fretting over the painful disruptions — and adapting to them. While some of Russia’s economic elites might not agree with the country’s course in Ukraine, and sanctions have hurt their businesses, they are unlikely to withdraw support for Russian President Vladimir Putin, according to an assessment that appears to date from early March.
“Moscow is relying on increased corporate taxes, its sovereign wealth fund, increased imports and businesses adaptability to help mitigate economic pressures,” reads part of the assessment, which is labeled top secret, the highest level of classification. ... Those elites “are likely to persist in upholding the Kremlin’s objectives in Ukraine” and in “helping Moscow circumvent sanctions,” the leaked assessment finds. But experts say that the sanctions’ effectiveness — not just to hurt the Russian economy, but to deter, punish and send a message — relies on factors more complex than what a single assessment can take into account.
Redan i början av invasionen, när de första sanktionerna infördes, talade experter om att det kommer att ta lång tid innan det får effekt, kanske flera år. Trots att det upprepades gång på gång i nyhetssändningar verkar det ha gått dig förbi.
Att Putin är beredd att offra Rysslands befolkning, ekonomi och framtid för att nå sina verklighetsfrånvända mål är knappast en hemlighet heller, dvs oavsett sanktioner kommer han att finansiera kriget, på bekostnad av allt annat. Det fungerar dock inte hur länge som helst.
edit: Nu gäller det inte PS som bara gör halvdana sammanfattningar av andras nyheter, men angående diskussionen om foliehattar så kan detta klippet vara sevärt:
Redigerat av Ageve, 30 april 2023 - 14:29. Postad 30 april 2023 - 19:27 Jag uppfattar det som en samling nyhetsbrev där "Dagens PS" är ett exempel. Jag har aldrig lyckats prenumerera på enstaka som jag tycker är intressanta utan det verkar vara alla eller inget. Och just Dagens PS brukar jag inte läsa för det finns, enligt min uppfattning, bättre nyhetskällor.
Men där säger ändå något att oqvist inte väljer källan, i detta fall Washington Post.
Washington Post använder i sin tur bland annat info från de läckta dokumenten från Pentagon. Och vilka deras källor är vet nog ingen mera än Pentagon. Och där är man säkert väldigt försiktig så man inte avslöjar vad man har för info. Men att det kommer att ta tid för sanktionerna att slå igenom fullt ut mot Ryssland, det borde inte vara någon nyhet.
Det som inte vara förväntat från början var väl dels hur bra Ukraina står emot och dels västvärldens reaktion. Sedan finns naturligtvis en tydlig koppling mellan Ukrainas motståndsförmåga och västvärldens reaktion. Men en sak är väl ganska uppenbar, Putin har inte så många vänner i världen idag. Frågan är väl hur Ryssland utan Putin skulle klara sig? Postad 03 maj 2023 - 17:34 Redigerat av PML73, 03 maj 2023 - 17:41. Postad 04 maj 2023 - 06:57 Så, vem gjorde det? ![]() Postad 04 maj 2023 - 13:13 Postad 14 maj 2023 - 00:27 Det är första gången sedan Ryssland anföll som Zelenskyj träffar påven, rapporterar Reuters. De talades vid i 40 minuter och den ukrainska presidenten hade med sig presenter till den katolska kyrkans överhuvud. Påven fick bland annat en skottsäker väst som burits av en ukrainsk soldat. Tidigare under lördagen träffade Zelenskyj Italiens premiärminister Giorgia Meloni. Hon lovade att fortsätta hjälpa Ukraina i kriget mot Ryssland. Intressant att Påven officiellt tar emot ... Redigerat av PML73, 14 maj 2023 - 00:28. Postad 14 maj 2023 - 11:32 Ukrainarna är då påhittiga sedan de gjort robotar utan sprängladdning med hög radarbild just för att få ryska militären att ödsla ammunition genom att skjuta ned dem. Postad 17 maj 2023 - 18:36 Det finns ju dom i tråden som klagat på att ryska framgångar inte rapporteras.
Då borde man ju bli nöjd efter rapporteringen att Ryssland skjutit ner två Ukrainska drönare över Kreml. Men man kan ju samtidigt fråga sig om det var något för Ryssland att skryta med. Drönarna tog ju sig långt in på ryskt territorium, genom moderniserat luftförsvar i Moskva. Det som däremot fångade dom var två kameror som visade nedskjutningen. Lägligt att kamerorna var på plats. Eller var det kanske ryska drönare? Det skulle ju förklara hur det gick till
Sedan har Ryssland firat segern över nazismen under 2:a världskriget. Militärparaden i Moskva var lite bantad men Putins tal var tydligen intressant. Han klagar över att hela västvärlden förklarat krig mot Ryssland. I sak har han ju rätt om man tänker på sanktioner och hjälp till Ukraina. Men jag tycker han glömmer en liten detalj. Vem startade kriget?
Om det inte är uppenbart så är avsikten att vara ironisk. Det finns väl egentligen inte så mycket ryska framgångar att uppmärksamma. Det enda Putin lyckats med är väl att ena väst emot honom. Med det blir nog svårt att sälja till ryska folket som en framgång. Redigerat av Mr_Tom, 17 maj 2023 - 18:38. Postad 20 maj 2023 - 09:06 well spoken. Jo det blir intressant att höra inifrån ockuperade områden hur Ryssland väljer att styra dem. Närmare demokrati eller närmare Stalins kommunism? Här en länk till The Guardian. https://www.theguard...sian-occupation Postad 26 maj 2023 - 23:26
Jag har sett liknande information i andra media. Det verkar inte som den ryska "befrielsen" är helt trevlig för alla.
Jag såg ett annat inslag häromdagen. Joakim Pasikivi kommentar synpunkten att man skall tvinga Ukraina och Ryssland till förhandlings bordet. Jag har inte hört någon i ledande ställning som tycker man skall tvinga fram en förhandling. Men det finns ju dom som pratar om att man måste förhandla. Hans svar ger viss anledning till eftertanke: https://tv.aftonblad...-fred-i-ukraina Postad 24 juni 2023 - 07:44 Nu börjar det spricka rejält, om man kan lita på informationen som sipprar ut från Ryssland.
Putins problem är troligen långt större än befarat. Wagnergruppens ledare, Prigozjin hävdar att de intagit de militära huvudkvarteret i Rostov, och att de nu kontrollerar stadens militära anläggningar, det rapporterar AFP. I en video på Telegram säger Prigozjin att hans män kommer blockera staden Rostov-na-Donu och röra sig mot Moskva, Om inte försvarsminister Sergej Sjojgu och generalstabschefen Valerij Gerasimov möter honom, enligt The Guardian.
Enligt ryska försvarsministeriet benäms Wagnergruppen nu som ett väpnat uppror. Förlusterna är tre till fyra gånger så stora än vad som rapporterats. Affärsmän i Ryssland har nu öppet givit stöd för Wagnergruppens ledare Prigozjin. Ojoj. Kan man lita på västmedia eller ska vi läsa in oss på Russia Today igen?
Edit:
Och precis nu har Putin gått ut i tv-sänt tal och kallat Prigozjins agerande för förräderi. Ojsan. Redigerat av PML73, 24 juni 2023 - 08:10. Postad 24 juni 2023 - 15:40 Väldigt intressant utveckling i Ryssland. Någon som vågar gissa hur detta slutar? Postad 24 juni 2023 - 20:15 Vad händer... Nu ska nissen ha snackat med lukashenko och my bad jag vänder om Redigerat av oqvist, 24 juni 2023 - 20:42. Postad 24 juni 2023 - 21:24
Tror inte du är den enda som har insett att Putin och hans vänner kan ljuga om det mesta iofs.
Utvecklingen de senaste timmarna är helt bisarr, men all information kommer ju från ryssland... Postad 25 juni 2023 - 11:03 Postad 27 juni 2023 - 03:23 Nu planeras och byggs tydligen baser i Vitryssland sägs det. https://www.expresse...n-till-ukraina/ Postad 01 juli 2023 - 18:38 Senaste veckan har ju varit händelserik på ett lite annorlunda sätt. Det har inte handlat så mycket om Ukrainas försvarsförmåga utan mera interna ryska angelägenheter. Prigozijn har ju uttryckt missnöje tidigare men när Wagnergruppen började gå mot Moskva blev läget skarpare. Sedan kommer en, åtminstone för mig, ganska oväntad "medlare" upp i form av Lukasjenko. Och nu är Wagnergruppen enligt uppgift i Belarus.
Sedan har Putin bekräftat att Wagner finansieras av ryska pengar. Det var väl ingen överraskning i sig utan överraskningen var Putins erkännande. Som en kommentator beskrev det, Putin ändrar nu "sanningen" så att den stämmer bättre med den världsbild han vill förmedla. "Sanning" är alltså inte kopplad till verkliga händelser utan snarare till den världsbild Putin vill utgå från.
Det har tidigare sagts att Putin inte kan vinna kriget. Frågan är väl vad som händer nu. En desperat Putin kan tyvärr vara väldigt farlig för han verkar ju inte helt stabil. Postad 02 juli 2023 - 07:03 Kan lika gärna säga att Ukraina inte kan vinna kriget. Lär nog fortsätta va stalemate i några år till och Putin sitter säkert. Postad 02 juli 2023 - 07:44
Vad som kommit fram är att Ryssland kan få slut på pengar vid årets slut för krig kostar otroliga pengar och Ukraina har västvapen som är mycket effektiva eller vad säger du när man ser Ukraina skjuter sönder två ryska stridsvagnar som står en bit från varandra med två skott. Ukraina har öppnat flera fronter och går långsamt fram för att hitta var ryska trupper har svagheter. Postad 02 juli 2023 - 09:54
"Putin sitter säkert" skriver du i samma inlägg där du precis tagit upp ett kuppförsök som tog sig hela vägen från rysslands gräns till 20 mil utanför Moskva. På vägen sköts flera militära flygplan och helikoptrar ner. Det motsatsen till att "sitta säkert" eller ett "tamt" försök. Att det inte blev värre beror garanterat på att Ryssland är så försvagat av kriget i Ukraina att de inte kan försvara sitt eget territorium längre. Det såg vi även i området runt Belgorod lite tidigare.
Vad du menar med att Ukraina inte kan vinna detta är lite oklart. Ingen är förstås vinnare i ett krig, men den stora förloraren i detta är förstås Ryssland och Putin.
Det känns som om jag behöver upprepa uppmaningen att du bör byta dina informationskällor. Är det bara telegram och bitchute-videos eller slinker det in någon vettig källa imellanåt? Postad 02 juli 2023 - 09:57
Ja, det är helt stabilt att ens egna legoknektar vänder om och tågar mot huvudstaden. Bara en del av specialoperationen, finns inget att se här. Postad 02 juli 2023 - 10:25
Nja den stora förloraren är väl ändå Ukraina även om dom vinner kriget, det kommer att kosta enorma summor och ta många många år att återställa allt som blivit förstört pga kriget. Postad 02 juli 2023 - 10:37 Såvida inte Ukraina förlorar tror jag att hela ryska staten fullkomligt krackelera och stå som en av de största förlorarna i väpnad konflikt sedan andra världskriget. Ukraina har åtminstone EU och USA på sin sida vid återställningen medan Ryssland har målat in sig i ett hörn.
Putin har antagligen inte mycket tid kvar heller. Han är uppenbarligen sårbar och sitter i en mycket svagare position än vad som tidigare befarats, men med det sagt innebär inte heller ett nytt styre att Ryssland blir en fungerande demokrati eller att kriget upphör. Postad 02 juli 2023 - 10:38
Det där är ju västpropagandan vi matas med som till. Ukraina lider stora förluster nu när de går viss del baseras på önsketänkande där allt ska gå rätt för Ukraina och allt fel gör Ryssland. Nu är Ukraina på en överhypad offensiv och slåss mot nedgrävda fiender ![]() Ryssland säljer fortfarande olja mm till öst med rabatterade priser så kommer ta lång tid innan de går bankrutt. Ukraina betalar ju ett minst lika högt pris det är deras infrastruktur som bombas sönder. Finns inga vinnare i den här konflikten. Postad 02 juli 2023 - 10:43 Det är helt felaktigt att västmedia inte rapporterar om förluster och motgångar för Ukraina, för det gör de i väldigt hög utsträckning. Låter mer som att du håller dig för mycket till Russia Today, Sputnik och Proletären men jag kanske bara är fördomsfull? Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 02 juli 2023 - 10:43. Postad 02 juli 2023 - 10:59
Ja, allt beror förstås på hur man väljer att se det. Och visst kommer Ukraina att vara ett rejält sargat land när detta är slut. Men de har trots allt den samlade västvärlden på sin sida och kommer få gott med stöd för att bygga upp landet igen.
Ryssland har tvärtemot fått samma västvärld att fullständigt frysa ut dem. Det kommer ta måååånga år innan någon kommer lita på dem igen. Tills dess kommer de vara hänvisade till att rea ut sina resurser till andra shithole countrys för att ens överleva.
Det är inte heller omöjligt att Kina anser att det är dags att ta tillbaka lite områden som de anser är sina. Och att några av de ofrivilligt ansluta ryska republikerna nu ser sin chans att bryta sig ur och skapa fria stater. Georgien och Tjetjenien, och Belarus kan nog också frigöra sig från det Moskvaledda styret.
Min uppfattning är att framtiden ser betydligt ljusare ut för Ukraina än för Ryssland. Postad 02 juli 2023 - 12:42
Ryssland har försökt att dölja i offentligt ekonomisk statistik hur mycket kriget kostar dem. Ekonomer har dock genom att pussla ihop ekonomiska uppgifter från Ryssland sett hur mycket förluster Ryssland har. Redan under det första kvartalet har man förluster som man innan årets början trodde skulle vara vid årets slut och med den takten kommer pengarna att ta slut detta år 2023. Både Indien och Kina har betalt oljan med sin egen valuta trots att Ryssland ville få betalt i rubel. Särskilt den indiska rupien är ingen gångbar valuta internationellt så att Ryssland får mycket av den ökar inte inkomsterna. Redigerat av hmarkstrom, 02 juli 2023 - 12:50. Postad 02 juli 2023 - 12:56
Det är bara önsketänkande från din sida Postad 02 juli 2023 - 20:08
Jag känner inte Putin bättre än dig men t o m jag kan se att han är pressad just nu. Det vi sett senaste veckan var ju bara ännu ett i raden av problem med "den särskilda militäroperationen". Det som skulle ta några veckor har pågått i över ett år och det går ju inte direkt framåt. Du nämner ett "tamt kuppförsök" men se på Putin bakslag istället. Det som fungerat bäst i Putins militär är väl Wagnergruppen, nu är väl den historia. En lustig sak är väl att Putin nu erkänner att han finansierat Wagner. Frågan är hur den versionen på sanningen skall gynna hans nya världsbild.
Sedan har du Natos utvidgning. Oavsett hur det går med Sveriges medlemskap så har Putin fått en väldigt mycket längre direkt gräns mot Nato, det ville han inte ha. Det var ju uttalat att Sverige och Finland inte skulle få söka medlemskap i Nato.
Jag såg nyligen data från ett ekonomiskt institut (minns inte vilket) som tagit hjälpa av ESA (Europeiska rymdorganisationen) för att mäta luftföroreningar över Ryssland. Det finns en koppling mellan luftföroreningar och industriell produktion. Rysslands siffror när det gäller industriell produktion stämmer inte med utsläppen. Så antingen renar dom utsläppen mycket bättre eller så har något annat hänt.
De ryska pengar som olika länder frusit läste jag nyligen att man planerar att ge Ukraina för att bekosta uppbyggnaden av landet. Vi får se hur det går men jag tror inte Putins röst är så tung i sammanhanget.
Sedan är det nog ingen som "vinner" detta elände. Men Ryssland kommer troligen att vara isolerade under en betydande framtid. Möjligen kan Ryssland förbättra sina förutsättningar genom att utlämna Putin och hans gäng för krigsbrott men det är nog mest hypotetiskt. Putins syfte med kriget var väl att utplåna Ukraina och det tror/hoppas jag inte kommer att lyckas. Putins version är ju att väst vill utplåna Ryssland och detta är självförsvar men det ser jag som ren paranoia. Jag tror mer på Ukrainas framtid än Rysslands.
Putin känns inte stabil i något avseende. Påståendet att han är det tycker jag är konstigt. Frågan är väl snarare vad han kan hitta på i sin desperation.
Redigerat av Mr_Tom, 02 juli 2023 - 20:11. Postad 02 juli 2023 - 21:08 Vilka tecken på desperation har du sett? Han har ju fortfarande inte tokmönstrat var man ur huse. Prigrosjyn lever fortfarande liksom navalnyj. Han har inte nukat Ukraina ännu. Har inte visat några tecken på att vilja förhandla eller fly Kreml. Prigrosjyn är väl den som visat tecken på desperation sista veckan Postad 03 juli 2023 - 00:49 Skärp dig! Postad 03 juli 2023 - 15:30
Don't fead the sick dog. Putin har ju lånat en del från Stalins samhällsstruktur. I 30talsrättegångarna ordnades ett uttryck; Skjut de galna hundarna... Mest var det kanske statsåklagaren Andrey Vyshinsky som använde dessa idag bevingade ord som Putin verkar använda på all form av opposition. Postad 03 juli 2023 - 19:02 @oqvist,
Min erfarenhet är att det är slöseri med tid att försöka förklara för den som inte vill förstå. Så jag tänker inte slösa tid på det
Men att Putin är desperat har jag sett flera som studerat Ryssland notera efter senaste veckan. Det finns också uppgifter om att Putins plan lämnade Moskva när Wagner närmade sig. Att han försvagats av revolten är det väl ingen tvekan om. Postad 04 juli 2023 - 16:25 Vem tycker att Putin är "OK"? Postad 04 juli 2023 - 19:31 Tack för den värdefulla informationen. Postad 04 juli 2023 - 19:50 Nu kanske jag missförstår er båda, men jag tolkade SC-Zap att han i sitt inlägg använder "OK" som synonymt med stabil, trygg, säker etc. Det ifrågasättandet är helt korrekt med tanke på hur oqvist har uttryckt sig.
Om SC-Zap avsåg något annat så har jag inget direkt svar på din fråga. Postad 05 juli 2023 - 20:01
Det är väl ingen som tycker Putins politik är ok. Nu får du nog ta och kamma dig. Postad 05 juli 2023 - 20:22 On topic, detta blir dyrt för ryssarna. Alltid de minst bemedlade som kommer få betala kostnaderna när oligarkerna måste fylla sina bankvalv efter kriget. Postad 06 juli 2023 - 09:43 Har nu sett fler som ifrågasätter Rysslands egen bild av ekonomin. Den blev så absurd att ryssen som driver "INSIDE RUSSIA" inte kunde hålla sig för skratt. Ryssen använder ryska uppgifter och pratar med folk i Ryssland för att få en bild hur det är ställt med Ryssland. De finns fler ryssar som flytt landet och som bevakar ryska källor.
De som bedömer Rysslands ekonomi använder så många ryska uppgifter det finns tillgång till för Ryssland är stort så även alla myndigheter och att många myndigheter bara rapporter ekonomin utan att försköna uppgifterna. Det är politiker och TV folk i Ryssland som förskönar hur det går för Ryssland.
Vad ges för bild av Ryssland ekonomi.Långvariga ekonomiska problem och det är inte bara kriget som orsakade det även om kriget försämrar utsikterna. Rysslands befolkningspyramid är problematisk med minst personer i åldrarna under 35 år. De kommer inte att finns tillräckligt med personer att bära den pensionsskuld som tonar upp sig. Postad 06 juli 2023 - 11:04 Jag menade exakt så. Postad 06 juli 2023 - 18:51
Jag kan inte se att någon, inklusive du själv, begränsat sitt omdöme till Putins politik. Det är väl ett försök till sidospår jämfört med tidigare formuleringar.
Jag tycker bara man kan hoppas att det händer något med ledningen i Ryssland. Putin är just nu försvagad enligt flera källor jag sett, frågan är om han återhämtar sig eller åker ut. Nästa fråga blir då, vad händer efter Putin? Men där är vi inte ännu. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |