Postad 27 September 2004 - 22:50
Skulle vilja föreslå att du ska bjuda max 1 200:- för 12:an, eller ca 800:- för 10:an begagnad så får du i alla fall en bra startsub med mkt bas för pengarna. Begagnatpriser på högtalare brukar vara nästan halva priset, även på välkända märken!ja det förståss =)
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 27 September 2004 - 22:52.
Postad 28 September 2004 - 09:17
Hur är basen jämfört med t.ex basen i mina frontar?? Jag spelar typ bara techno å trance.. Med mkt bas då
Edit: Rummet är på 15-20m2
Redigerat av dirtpop, 28 September 2004 - 09:18.
Postad 28 September 2004 - 09:33
hmm jag har inte sett överdrivet många som varit till salu, vet att det fanns en på blocket och en här på forumet förut, det var då en 12"a men annars har jag inte hört något?Istället för att svara på din fråga ställer jag en motfråga.
men nu har jag en ny fråga!
tycker ni det är bra att köpa en begagnad xtz 10 för 1300:-?
mvh // Jon
Du har aldrig undrat varför det är så många som är till salu trots att märket bara sålts/funnits i Sverige i lite drygt 1 år?
I den här prisklassen 1 000-1 500:- vimlar det dock inte av subkandidater, inte ens till priset för begagnat!
Mvh JB
Jag har inte sätt någon beg 10" än, inte på blocket ialla fall, kan hända jag såg någon här i forumet för ett litet tag sen, men jag är inte säker(dåligt minne)
12"an anses ju vara lite i kraftigaste laget och den spelar inte lika väl som 10"an verkar det som.
Så var har du sett att det vimmlar av XTZ subbar på beg marknaden? har jag missat något?
//Jimmy
Postad 28 September 2004 - 14:12
En del föredrar dock 10:an för det låga priset samt för att den ger "mullerbasen" vilket får byxbenen att fladdra mer! Något som även fått till följd att den främst rekommenderas till bio, före musik!
Sen är det upp till var och en och avgöra vilken bas man gillar bäst!
mneminic - Som svar på din fråga har jag sett åtskilliga subbar till salu, både här, på Blocket.se och på Hifimagasinet. com.
Flest beggade fanns dock ute lite drygt 1/2 år efter att märket började säljas/blev känt här på forumet (dvs i vintras). Just nu är det inte lika många beggade till salu...!
Sen har jag ALDRIG skrivit att det vimlat av dem, det var ditt ordval. Men jämfört med beggade Rel, Velodyne & i viss mån Canton....så.....
Audio Pro subbar är oxå vanliga begagnade, men då säljs de nya i MKT stora volymer, eftersom i stort sett varenda "ladbutik" har dem!
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 September 2004 - 14:20.
Postad 28 September 2004 - 15:14
Fladdrar i byxbenen? det gör inte 10"an kan jag säga, och detta har nämnts av andra köpare tidigare i tråden, möjligen kan 12"an få byxbenen att fladdra(om det nu rär något vis att mäta subbar på).
Och visst jag vet att det var 1 eller 2 till salu tidigare, men båda var 12" har bara sätt en 10" till salu, och då har jag ändå letat en del(innan jag köpte min från fyndbörsen).
Så min åsikt är att det inte är nämnvärt många XTZ subbar till salu(kunde hitta endast 1 idag), det är helt klart mer Audio Pro o liknande märken som man kan få tag i beg, men när XTZ väl taget lite mark så lär man väll kunna köpa dem också beg
Mullrig bas? har du lyssnat på den själv? eller går du bara på vad andra säger?
10"an går helt enkelt djupare än vad 12"an gör, det är därför den är bra till film. Med de rätta frontarna(XTZ) så låter den även väldigt bra vid musik. Jag upplevde dock den aningen långsam med mina Pioneer frontar(vid musik). Men enligt XTZ själva så har detta med att göra hur de olika registerna i frontar o liknande matchar subben.
//Jimmy
Postad 28 September 2004 - 15:44
Du behöver inte kommentera att jag har fel hela tiden, du har din åsikt/erfarenheter, jag har min åsikt/erfarenheter.
Mvh JB
Postad 28 September 2004 - 15:51
Vad har du för erfarenheter? inte ett skit när det gäller XTZ om jag förstått det rätt. Och hur kan man då ha åsikter om produkten?
säg annars vilka du har provlyssnat på och med vilken kombination. Skule vara intressant att veta.
Känns ju aningen onödigt att nämna sådant som andra tycker efter som det redan är skrivit i tråden.
//Jimmy
Postad 28 September 2004 - 18:29
Har hållit på med Hi fi sedan mitten av 80-talet...och ägt totalt över ett 30-tal olika anläggningar INNAN hembioeran!
Du har ju ingen erfarenhet av något annat som är värt att jämföras med (det har du själv skrivit) så då tycker jag inte heller du har tillräckligt med erfarenhet att uttala dig som du gör. Nu tar jag ett inlägg från dig från en annan tråd så det blir lite OT i denna tråd, sorry alla övriga!
Detta är vad du bland annat skrivit!
"Är rätt säker på att de kan spela lika bra/bättre än högtalare för 6 k"....Detta har du ABSOLUT inte tillräcklig erfarenhet för att kunna skriva med belägg? Det är en REN gissning från din sida eftersom du INTE testat dem mot några andra högtalare i prisklassen 6 k!
Sen innebär inte detta att jag anser att de INTE kan göra detta och det har jag aldrig heller hävdat!
Att 10:an subben sedan spelar djupare än 12:an...hur kan du säga detta? Bara för att det mullrar/vibrerar mer innebär inte automatiskt att en sub spelar djupare. 10:an mullrar mer eftersom det är en jättelåda, samt en mindre bra avstämd sådan, samt ett slutsteg som inte alls räcker till, och ger så mkt distorsion att elementet vibrerar igång av sig självt. Det är en del av orsaken att det låter som den "går djupare"!
För pengarna den kostar ger den mycket bas, inget snack om saken!
Hur många dB högre spelar till exempel 10:an vid mellan 20-23 hz vid samma effekttillförsel jämfört med 12:an. Kan du svara på detta så kan du oxå motivera att 10:an skulle spela djupare!
Dessutom har 12:an i sin tur ett styvare element, vilket kan göra att den ger en snabbare bas, men oxå att effekten för att driva elementet är bättre. Det behöver man INTE ens lyssna sig till för att kunna lista ut!
Nu vill jag inte bråka med dig mneminic - inte alls min mening så jag hoppas vi kan hålla en lite mer nyanserad ton mellan varandra i fortsättning. Men ditt förra inlägg gick tyvärr över gränsen!
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 September 2004 - 18:47.
Postad 28 September 2004 - 19:16
Och du har framförallt inte lyssnat på dem.
Om du tittar på specen för subbarna så går 10"an (hz 22-180 Hz +/- 6dB) och 12"an(26-180 Hz +/- 6dB). och det borde tyda på att den spelar lägre, även Fyndbörsen har nämnt detta.
Jag har spelat svep från 18-200hz och även vid de lägsta hzen på subben så uppfattar jag inte att membranet fladdrar om det nu är det du menar. däremot kan jag tilllägga att den spelar olika högt vid olika hz vilket är ett minus, Troligen gör inte dyrare subbar detta.
Du säger att lådan är fel dimisionerad(för stor), har du kalkulerat det eller hur fick du reda på det?
När det gäller subbar så har jag lite att gemföra med, jag har provat Yamaha och Audio Pro i prisklasserna runt 3000-4000 kr, och jag tycker denna låter bättre. Mer bevis behöver inte jag.
Och nä jag har inte jätte mycket erfarenhet av detta, men jag har ialla fall jämfört grejerna med något, och det är just det som jag vill bidra till forumet med.
Subben
Audio Pro
Yamaha
Frontarna
Pioneer
monitor Audio
Jag skrev i förra tråden att man inte skule lägga för mycket vickt på min åsikt på skildnaden mellan XTZ frontarna och monitor Audio Bronz 4 då jag lyssnade först på XTZ och sen 60 min senare lyssnade jag på monitor audio.
Men jag tycker ändå att XTZ lät bättre, egentligen borde jag tycka att de låter samma efter som det är svårare att bedöma exakthet efter 60 min(särskilt med ljud). Men om jag säger att jag uppfattade XTZ som bättre så räcker det för min del, vill du ha vidare utredning så får du prova själv.
Och de är testade mot Black Diomond v2 och med tanke på hur utförligt testet gick till så vill jag nog påstå att det är ganska trovärdigt, sen är det upp till smaken att bedöma resten.
För min del skiter jag fullständigt i om de är bättre än 6000 kr högtalare, bara jag är nöjd med dem så
Jag ber så klart om ursäckt till resten av folket här, min mening var inte att en sådan orellivant diskution skule äga rum här. Men jag anser att ska man säga något om produkterna så ska man ialla fall ha lyssnat på dem, så kvittar det vem man än e.
//JImmy
Postad 28 September 2004 - 19:40
Jag vet faktiskt vilka några av de viktigaste komponenter som sitter i subbarna är och vad det är för skillnader på dessa. Bland annat att det sitter ett styvare Fatboyelement i 12:an som innebär att den kan ge en snabbare bas med bättre punch. Bor nästan granne med Hi fi-kit, om du vet vad det är för butik?
Sen vet jag att det sitter ett starkare slutsteg i 12:an vilket oxå ger snabbare bas och bättre punch. Sen kan man inte med blotta ögat se om elementet FLADDRAR, vet har sagt att det FLADDRAR? Det handlar om att det vibrerar otroligt snabbt!
Jag måste oxå få fråga en sak!
Tycker du att din subs lådvolym verkar vara normalstor jämfört med i stort sett alla andra modellers subbar med 10" element? Att man har en enorm låda samtidigt som det är en öppen låda gör att det det blir ännu svårare att få till en snabb bas.
Dvs tillverkarna har prioriterat MYCKET bas framför snabb bas när man satt ihop 10:an, medan 12:an fått faktorer för att kunna spela lite snabbare, fastare bas. Det behöver man inte LYSSNA för att kunna räkna ut!
Detta är oxå ett direkt citat från dig!
12"an anses ju vara lite i kraftigaste laget och den spelar inte lika väl som 10"an verkar det som.
Man behöver inte heller ha provkört en Ferrari för att kunna säga att den går stabilare på vägen än en Ford Mondeo...
Sen tar du all information/fakta i frågasättande som jag lägger fram som ett personligt påhopp på dina nyligen inköpta saker. Gör inte detta, inte min mening.
De är mkt prisvärda, har aldrig sagt något annat, och det är jättekul att du är nöjd.
Problemet blir då man säger att sina saker är lika bra eller bättre än betydligt dyrare grejer, utan att ha tillräckligt med fakta/jämförelser, så kan ju andra tro att det är en sanning, vilket det ju inte är.
Din test mot Audio Monitor B4 går ju t ex inte alls att ta på allvar. Du hade ju helt olika elektronik, andra kablar, annan uppspelningskälla, ett helt annat lyssningsrum m.m. - viktiga faktorer som du ännu en gång inte tar upp!
Dina övriga tester mot subbarna undrar jag oxå hur du genomfört? Lyssnat typ på Onoff, eller?
Dessutom förstår jag inte varför du högg direkt på mig tidigare då jag ställde en enkel fråga som ett svar till en medlem som undrade en sak? JAG har sett ett stort antal subbar till salu, men inte du? So what. Det var ju detta som startade hela diskussionen igen!
Nu kommer jag ej att skriva mer om detta...men en dag kommer du oxå att se ljuset i tunneln....ett ljus som tyvärr oxå kommer att slita ett rejält mkt större hål i din plånbok....
Och ännu en gång, kan inte säga det för ofta. Det är jättebra att du är nöjd med det du har nu, för det är ju huvudsaken för dig.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 September 2004 - 20:13.
Postad 28 September 2004 - 20:15
Är det inte ett Audax element? (Eller är Fatboy/Audax, samma tillverkare...eller vad det nu är)Bland annat att det sitter ett styvare Fatboyelement i 12:an
Redigerat av Mephisto, 28 September 2004 - 20:16.
Postad 28 September 2004 - 20:23
Har dock för mig att det fanns två olika element i de tidigare 12:orna....nu är det endast Audax som nämns i specarna. Inget Fatboy finns kvar...?
Hur som helst har dagens 12:a ett styvare element, oavsett namn, smeknamn osv...!
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 September 2004 - 20:56.
Postad 28 September 2004 - 22:33
Ialla fall så har jag redan nämnt vilken elektronik som XTZ frontarna hade gemfört med Monitor Bronz 4, men vill man inte titta noga så..
Mina frontar var kopplade till en Technics Surraound förstärkare på 5*80 och med vanliga sladdar som man hittar på onoff, medan monitor audio bronz 4 hade en bättre förstärkare(technics stereo 2*100) och finare kablar(kostade runt 500 kr gemfört med de jag använde till XTZ(100 kr))
Så isåfall är det bara rummet som skule avgöra att XTZ trotts underläget lät bättre, men det tvivlar jag på då planlösningen är näst in till den samma.
Om du nu kan allt, isåfall kanske du vet att det finns två olika element till 10"an? och då vet du kanske hur lufttunnlarna ser ut i lådan också? Sådant har ju ganska stor betydelse.
Att det var en fatboyelement i 12an visste väll alla, men sen bytade de ut det med om jag förstod det rätt.
Sen vad var det för skit snack om farrari o grejer? bara för något är större betyder inte att det är bättre, det har varit många fler klagomål på 12"an än vad det har varit på 10"an(check the facts).
Jag har provat subbarna här hemma så klart, och jag vet att det finns subbar som är lika stora som XTZ 10"an.
Jag brukar normalt sätt inte diskutera på detta vis, men jag blir förbannad när besservissar kommer in o vifftar bort ens åsikter och säger att man har fel. Uppenbarligen har du inte lärt dig något under de åren du har hållt på med Hifi!
Mitt råd är att PROVA GREJERNA INNAN DU SÄGER NÅGOT!!!! och om du inte är intresserad av grejer i denna prisklassen, lämna det isåfall bara.
//Jimmy
Postad 28 September 2004 - 23:01
Lugna ner er killar!
Det finns en funktion på detta forum som heter PM, personligt meddelande, sådana kan man skicka till varandra när man för en diskussion som man tycker ska leva vidare men som kanske inte tillför övriga medlemmar på forumet så mycket.
mneminic: Ta det lugnt, slappna av och läs igenom det som JB skrivit en gång till så ser du att han varken anklagat dig eller dina grejer för något.
Postad 28 September 2004 - 23:11
Jag har givet forumet en del synpunker angånde XTZ produkterna(både positivt o negativt) som känns korrekta, det är då tråkigt att se någon annan person som inte ens lyssnat på grejerna, mer eller mindre avfärdar det som om det var nonsens.
Men jag håller med, vi sätter punkt där.
//Jimmy
Postad 01 October 2004 - 16:59
Om man skruvar upp subben för mycket så mullrar det mäst från den, och det är troligen detta som många klagar på?
Men har man den på lagom volym så är det inte något fel på den, och då snackar vi ändå ganska mycket bas(lite väl mycket kanske).
Sen har jag märkt att högtalar konen vibrerar lite konstigt på ricktigt låga hz(bas svep från 18-200), och det låter inte bra. Detta upplever jag även i vanliga högtalare, och fårgan är hur bra det är för högtalarna.
//Jimmy
Postad 02 October 2004 - 21:57
my 2c
Postad 02 October 2004 - 22:03
Det är mitt intryck av XTZ med baserat på inläggen då jag ej hört den, rookies som köper den höjer den till skyarna medan den sågas av de som har lite erfarenhet i ämnet.Den här subben har ingen som helst kontroll över basen. Men det kanske är bara okontrollerad skitmuller som är viktig för vissa. Sen försvarar många sitt köp med "den är värd sina pengar"...........jag skulle iaf säga att skitljud är skitljud och skitljud är inte värt några pengar..........inte ens 50:-.
my 2c
Postad 02 October 2004 - 22:11
Jag är en rookie som höll på att köpa denna men jag avvaktade och köpte en demosub heco krypton 25a. Jag ångrar mig inte en sekund...
Spara stålarna och köp en sådan istället är mitt råd.
MVH Kpt Kirk
Postad 02 October 2004 - 23:03
Självklart är den mycket sämre än subbar runt 5000 kr klassen och högra, och det är troligen därför så kallade hifi snubbar anser att den suger. Jag som inte lyssnat på subbar i 5000 kr(inte ens 4000) klassen vet alltså inte hur den är gemfört med dessa, men jag vet ialla fall att den är bättre än vissa subbar jag testat i 3000 klassen.
För min del räcker det för jag tänker inte lägga ens över 4000 på en subb(ialla fall inte på ett bra tag).
Jag antar att ni som är så kallade hifisnubbar fattade er på att ställa in den, för det är väldigt vicktigt på denna subben, annars har den en stor benägen het till att mullra, och samma gäller volymen, skruvar man överdrivet så mullrar den bara.
Sen en grej till, det har STOR betydelse vad man har för frontar. Precis som det har stor betydelse vad man har för center till frontarna(men det har ni kunnat läsa om tidigare i tråden).
//Jimmy
Redigerat av Unregistered30026, 02 October 2004 - 23:07.
Postad 03 October 2004 - 00:13
Vet dock inte hur den upplevs, när man spelar musik.
Bryr mig inte så mycket heller, eftersom jag har en särskild musikanläggning.
Men till film, så funkar den bra för mig.
Sen en grej till, det har STOR betydelse vad man har för frontar. Precis som det har stor betydelse vad man har för center till frontarna
Kan vara därför, jag tycker basen låter ok.
Har ju både frontar & center, från XTZ.
Blir väl bakre sen också.
Redigerat av Mephisto, 23 November 2004 - 15:08.
Postad 05 October 2004 - 16:36
/Martin Lüppert
Postad 23 November 2004 - 14:36
Knappt jag vågar göra HLR på den här gamla tråden men jag
undrar om ni som har XTZ 10" fortfarande är nöjda och glada
över den?
Självklart finns det bättre subbar men i denna prisklass, duger
den till musik än idag?
EDIT: Grammatik
Redigerat av Toby, 24 November 2004 - 00:10.
Postad 23 November 2004 - 15:02
Postad 24 November 2004 - 17:26
Men till film tycker jag att den låter bra för sitt pris. Dock tycker jag den är för stor och blir då svårplacerad.
Postad 24 November 2004 - 17:56
Kan bara påpeka ännu en gång att man inte alltid måste ha lyssnat på en produkt för att man kan ändå få en rätt bra bild av vad produkten presterar ändå om man har lite baskuskaper, och särskilt enkelt är det faktiskt med en sub, som jag oxå försökte beskriva i ett tidigare inlägg!
Mvh JB
Postad 24 November 2004 - 20:15
Kan bara påpeka ännu en gång att man inte alltid måste ha lyssnat på en produkt för att man kan ändå få en rätt bra bild av vad produkten presterar ändå om man har lite baskuskaper, och särskilt enkelt är det faktiskt med en sub, som jag oxå försökte beskriva i ett tidigare inlägg!
Mvh JB
Hur menar du nu.
Kan man skapa sig en uppfattning om en högtalare utan att lyssna på den?
Menar du ljudet eller byggkvaliten?
Det är ju kanonbra för om jag nu får tummen ur och ska köpa en bättre Sub än vad jag har nu (vilket nog inte är så svårt) så kan väl du tala om för mig vilken jag ska ha
Lite off topic
Sorry
MVH Kribban
Postad 24 November 2004 - 20:31
Men mkt kortfattat.
Det är billigt/enkelt att bygga en sub som passar bra film...!
Det är dyrare/svårare att bygga en sub som passar till musik...!
Det är dyrt/komplicerat att bygga en sub som passar mycket bra till musik...!
Och det är otroligt dyrt & otroligt svårt att bygga en sub som är ultimat till BÅDE musik & film...!
Sen har vi parametrarna sluten/öppen låda som påverkar på olika sätt, oavsett pris. Öppen/basreflex...bättre till film...sluten låda...bättre till musik.
Sen finns ett otal sätt att "inreda" lådorna, men olika lösningar/luftkanaler osv...!
Lådans storlek spelar oxå roll, oavsett pris, även om en stor låda kräver mer material...men det är försumbart i detta sammanhang.
Stor låda=svårare/mer komplicerat att få fast bas, men ger lättare mycket bas/ mullerbas. Liten låda=lättare få fast bas, men svårare att få djupbas. Det finns dock subbar med liten låda som kan ge mycket djupbas...men de är inte så billiga. Dvs det är ett otroligt dyrt sätt att bygga en sub på! Dvs billigare att då ha en stor låda!
Och vi sen går in på olika element blir det dock mer komplicerat, för en 8" kan ger mer bas än en 12", beroende på i vilken låda/konstruktion den sitter i!
Obs! Ta detta nu som generella lösningar och inte som ett facit, men i just denna tråd var det inte svårt att sia om ljudkaraktären i alla fall!
Mvh JB
Postad 24 November 2004 - 20:33
Du glömde en sak JB!
Mellanhänder drar oxå upp priset.
MVH Kribban
Redigerat av kribban, 24 November 2004 - 22:33.
Postad 24 November 2004 - 20:43
Men det spelar mindre roll om man ser på hur subbarna är byggda...!Du glömde en sak JB!
MVH Kribban
Förstår inte hur du kan ifrågasätta mig då de flesta som ägt subben ett tag säger samma sak...?
Ska du då inte påpeka/ifrågasätta Zsh, Pappa-Scan & Pinnens åsikter oxå?
Mvh JB
Postad 24 November 2004 - 21:07
För pengarna får man mycket och kraftig bas som låter helt okej till film, men endast film! Ett jobb subben gör riktigt bra är att flytta dammråttor, det kan jag garantera!
Redigerat av Joakim, 24 November 2004 - 21:11.
Postad 24 November 2004 - 22:20
Kribban - Tycker inte detta du skrev liknar 2 frågor...utan är mer som ett ironiskt påstående, dvs att detta faktum motsäger en stor del av mitt tidigare inlägg...!Du glömde en sak JB!
MVH Kribban
Tycker hellre du borde tackat mig för den information jag gav dig, som du oxå efterfrågade i ditt tidigare inlägg, vilket innehåller 2 frågor. Och dessa frågor hade jag inget emot att svara på, även om det fanns en viss ironisk grundton med även där...!
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 24 November 2004 - 22:31.
Postad 24 November 2004 - 22:31
Jag menade mitt första inlägg men nog om det nu. Det låga priset beror ju även på att det är mindre eller inga mellanhänder, så bara för att den är billig så betyder inte det att det bara har sparats på själva byggandet och kontruktion.Kribban - Tycker inte detta du skrev liknar 2 frågor...utan mer som ett ironiskt påstående, dvs att detta faktum motsäger en stor del av mitt tidigare inlägg...!Du glömde en sak JB!
MVH Kribban![]()
Tycker hellre du borde tackat mig för den information jag gav dig, som du oxå efterfrågade i ditt tidigare inlägg, vilket innehåller 2 frågor. Dessa frågor hade jag inget emot att svara på!
Mvh JB
Jag har själv lyssnat på 10 och även 12 och det lirar väl helt ok med tanke på pris men pressar man dem med lite fartfylld musik så hänger de inte med alls.
Jag är utav den personliga uppfattningen att till musik kör man utan sub, till film med sub.
MVH Kribban
Postad 24 November 2004 - 22:37
Det har jag blivit totalsågad för tidigare i tråden...och är ganska less på detta nu!
Att det inte finns några mellanhänder säger INGET att den kan spela musik bra...vad vet du vad de som säljer den har för marginaler. Magninalerna kan ju vara enormt stora...procentuellt...dvs det vi som kunder tjänar på utan mellanhänder kan man ju istället få betala till den som säljer dem...?
Har du aldrig tänkt i dom banorna...?
OBS! Nu säger jag inte att det är så i detta fallet...men det går ju aldrig att utesluta helt...eller att man till 100% är garanterad att man får MYCKET mer för pengar, bara för att mellanhänder inte finns!
Edit: Sen håller jag med dig. Film ska lyssnas på med sub. Musik ska lyssnas på utan sub...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 24 November 2004 - 22:42.
Postad 24 November 2004 - 22:50
Jovisst du får skriva vad du vill sedan får folk själva bestämma vad de ska tro på.Men om någon frågar att den lämpar sig till musik måste man väl få skriva att den INTE gör det...?
Det har jag blivit totalsågad för tidigare i tråden...och är ganska less på detta nu!
Att det inte finns några mellanhänder säger INGET att den kan spela musik bra...vad vet du vad de som säljer den har för marginaler. Magninalerna kan ju vara enormt stora...procentuellt...dvs det vi som kunder tjänar på utan mellanhänder kan man ju istället få betala till den som säljer dem...?
Har du aldrig tänkt i dom banorna...?
OBS! Nu säger jag inte att det är så i detta fallet...men det går ju aldrig att utesluta helt...eller att man till 100% är garanterad att man får MYCKET mer för pengar, bara för att mellanhänder inte finns!
Mvh JB
Tanken har även slagit mig att det kanske är väldigt stora marginaler men jag hänger inte upp mig på det. Den är ju faktiskt relativt billig ändå.
Det roliga är faktiskt rubriken i denna tråden.
Man bör leta!!!!
Jag rekommenderar ingen av mina polare att köpa denna sub (helst ingen sub alls) för musiklyssning men till film så funkar det.
MVH Kribban
P:S Nu knoppar jag, svarar på eventuella inlägg riktade till mig imorgon bitti typ
06:00 D.S
Godnatt och sov gott när det nu blir
Postad 25 November 2004 - 08:43
Är det någon som har tagit några kort på högtalarelementet och insidan av lådan? Det skulle vara intressant och se om det finns några stag inne i lådan.
Är det någon som har gjort några frekvenssvep på subben? från 20-120hz och mätt upp dessa med en spl mätare?
Är det någon som har kört en speciell film sekvens och kollat hur många spl subben då har pressat ur sig?
Postad 25 November 2004 - 11:12
Hemskt underligt att detta skulle komma från dig Casull...du har ju fått försvara dina kära SVS-subbar åtskilliga gånger och dessa är det oxå få som kunnat lyssna på eftersom de inte säljs i Sverige av någon butik. Sen pratar vi här senast om musikegenskaperna...inte filmegenskaperna!Jag tycker nog att man ska ha lyssnat på en sub/högtalare innan man har åsikter och dess kvalité. Det är bra att försöka bilda sig en uppfattning hur en högtalare låter genom att läsa olika recensioner. Även om man har stor erfarenhet om olika högtalare så kan man ju ej vara helt säker hur högtalaren låter utan ha faktiskt lyssnat på den. Om man är seriös så borde man känna till detta, och då bör man faktiskt inte uttala sig om något man inte har lyssnat på skälv.
Är det någon som har tagit några kort på högtalarelementet och insidan av lådan? Det skulle vara intressant och se om det finns några stag inne i lådan.
Är det någon som har gjort några frekvenssvep på subben? från 20-120hz och mätt upp dessa med en spl mätare?
Är det någon som har kört en speciell film sekvens och kollat hur många spl subben då har pressat ur sig?
Kan bara säga att jag tror/vet att SVS-subbarna spelar åtskilliga gånger bättre till musik än t ex XTZ 10 utan att ha lyssnat på någon av dem - säger du emot...?
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 November 2004 - 11:13.
Postad 25 November 2004 - 11:28
Tja... jag har försvarat SVS mot sådana som har haft åskikter om SVS men faktiskt aldrig lyssnat på dom. Och i detta fallet är det ju samma sak. Du har inte lyssnat på XTZ10 men har en hel del åsikter. Så det tycker jag är fel.Jag tycker nog att man ska ha lyssnat på en sub/högtalare innan man har åsikter och dess kvalité. Det är bra att försöka bilda sig en uppfattning hur en högtalare låter genom att läsa olika recensioner. Även om man har stor erfarenhet om olika högtalare så kan man ju ej vara helt säker hur högtalaren låter utan ha faktiskt lyssnat på den. Om man är seriös så borde man känna till detta, och då bör man faktiskt inte uttala sig om något man inte har lyssnat på skälv.
Hemskt underligt att detta skulle komma från dig Casull...du har ju fått försvara dina kära SVS-subbar åtskilliga gånger och dessa är det oxå få som kunnat lyssna på eftersom de inte säljs i Sverige av någon butik. Sen pratar vi här senast om musikegenskaperna...inte filmegenskaperna!
Kan bara säga att jag tror/vet att SVS-subbarna spelar åtskilliga gånger bättre till musik än t ex XTZ 10 utan att ha lyssnat på någon av dem - säger du emot...?![]()
Mvh JB
Angående mina frågor så var det seriösa funderinga bara.... lättare att kunna göra en jämförelse om man vet vad dom är testad med bara.
Vill inte kommentera XTZ och SVS... inte riktigt samma prisklass. Sen vad du tror/vet om XTZ och SVS är inte intressant för du inte har lyssnat på NÅGOT av dessa märken.
Redigerat av Unregistered28512, 25 November 2004 - 11:34.
Postad 25 November 2004 - 15:11
vad är det med dessa XTZ trådar egentligen, de mer erfarna personerna får påhopp då de delar med sig av sina egenskaper och rättar folk som kommer med ogrundade/felaktiga uppgifter. Om de påpekar att personer som inte har så mkt att jämföra med borde tona ner berömmet lite och inte höja en budgetprodukt till skyarna så jäklar.... då hettar det till.
Personerna som blir rättade svarar på något annat eller undviker att kommentera det väsentliga. Samma personer verkar inte ha någon erfarenhet av produkter utanför instegsmodeller jämför gärna med saker de inte lyssnat på eller har lyssnat på vid olika tidpunkter och olika system.
Som tur är har jag lyssnat runt lite på komponenter i prisklassen runt 6-10000:- när det gäller hemmabio och betydligt högre vid hifi så jag vet vad jag vill ha och ska lyssna efter men stackars den som läser dessa trådarna och inte har så stor koll.
Lite klipp&klistra från mina "all time favs" kommentarer och konversationer:
Anonym
Jag provlyssnade mina högtalare hemma ganska rijält,
sen körde jag ner(2 timmars bilresa) och lyssnade på min brors Bronz 4,
och min åsikt blev att XTZ spelar bättre utan tvekan,
men sen är frågan hur fort man glömmer ljud upplevelser.
Jag skule ialla fall inte rekomendera monitor audio bronz4 framför 99 w2mt.
JB
Bättre än Monitor Audio Bronze 4...
...på vilket sätt då och vilken förstärkare har du testat dom med?
Anonym
Du verkar vara en petig person,
och det är inte alls säkert att du kommer gilla 99 w2mt,
så kvittar det vad alla säga
Anonym
Jag har faktiskt varit nere o lyssnat lite mer på dessa högtalare
(Monitor Audio Bronze 4) och jag måste säga nu efter att ha lyssnat
på lite mer låtar så märker man här också att vissa låtar verkligen
framhäver potensialen i dessa små högtalare(i jämförelse med XTZ 99 W9MT).
Och jag får nog be om att få ändra uppfattning här vad gällade ljudkvaliten.
Anonym
Efter som jag inte kunnat ha de på samma ställe samtidigt,
och jag vet hur mycket miljön gör på ljudet så vill jag inte diskutera
vilket par som är bäst. Men just nu lutar det åt Monitor Audio Bronze 4!
Anonym:
Jag vill nog påstå att XTZ 99 W2MT är mer för finlyssnare,
folk som sätter höga krav på klart ljud.
KMJ:
Och det är detta jag menar med att de rättar folk som har felaktigheter i sina inlägg. Efter att ha läst igenom tråden ifråga så kan jag ju säga att alla inlägg jag läser från "Anonym" avfärdar jag oftast som kvalitativt skitsnack från någon vars HIFI-kunskap sträcker sig till Fidelity och inte HIGH-fidelity. Bara den första kommentaren visar ju på en djup okunskap. För att undvika att hänga ut personer så skrev jag "Anonym" istället för namn utom på JB's då han säkert kan stå för sina kommentarer. Dessa kommentarer är inte citerade då jag letade igenom EN tråd och flyttade dem mellan dessa sidor på olika sätt. Det som skiljer är dock endast radbyten.
Och om detta kan klassas som personangrapp så får jag ursäkta mig med att jag blir lite väl irriterad på dessa trådar och allt skitsnack i dem. Men om åtgärder är nödvändiga så överlåter jag det till Moderatorerna att göra vad de tycker krävs.
Slutligen:
Jag funderade länge på att inte lägga in detta efter det att jag skrivit klart men då jag ärligt talat tycker att Anonym slänger ur sig saker i olika trådar som antyder att han grundar dem på sin ibland bristande logik och inte på erfarenheter så beslutade jag mig att fortsätta. Att han sedan presenterar det så att det låter som fakta gör det ju inte bättre.
Postad 25 November 2004 - 15:13
Postad 25 November 2004 - 16:11
Känner mig inte träffad men vill likväl komma med ett litet påpekande.Om det nu visar sig att jag har fel i min tolkning av tråden så ber jag så mkt om ursäkt till personen ifråga.
Vore det inte bättre för blodtrycket hos vissa "proffstyckare" att bara lämna trådar om budgetmärken därhän?
Jag tror ju att de som höjer högtalarna till skyarna är medvetna om att det är just budget och gör inga anspråk på att kalla det High end, men allting är ju relativt. Låter det otroligt mycket bättre än det jag hade innan så är det klart att jag blir lyrisk.
Att sen butikerna försöker lura på oss varorna som "top of the line" är ju ett dilemma i sig.
Jag kan till viss del hålla med i kritik som funnits i vissa trådar gentemot de mer erfarna skribenterna, det är i de fall då de skriver om saker de aldrig testat själva. Men skulle de då se till att provlyssna och fortfarande har samma åsikt så respekterar jag den fullt ut. (JB, jag vet att du jagat provlyssning av XTZ i 08-området
Som ren amatör med ett nyvunnet intresse för hembio tycker jag det är ovärderligt med ett forum så aktivt som detta, oavsett vad man frågar efter så finns svar att få. Men snälla, såga inte otestade prylar totalt. Det har iaf jag svårt att ta seriöst, och då spelar det ingen roll om man kan 1000ggr så mycket som mig.
Edit: Ska tillägga att jag har en XTZ10 till min lilla hembioanläggning, jag är nöjd med den. Mest för att jag inte har något att jämföra med. Jag är fullt medveten om att det finns både bättre och sämre basar i den prisklassen.
Redigerat av Unregistered0689ebbe, 25 November 2004 - 16:14.
Postad 25 November 2004 - 16:24
jom - Det är ju det som är så underligt...jag har i alla fall aldrig sågat varken XTZ eller någon annan lågprisprodukt. Om du anser att det är en sågning att ställa frågor till personer som faktiskt skriver att det är High End och mycket bättre än dyrare produkter...så förstår jag faktiskt ingenting och kan därför inte hålla med dig.Men snälla, såga inte otestade prylar totalt. Det har iaf jag svårt att ta seriöst, och då spelar det ingen roll om man kan 1000ggr så mycket som mig.
Läs i alla mina inlägg så får du säkert en annan uppfattning! Och lägg gärna ut mina "sågningscitat" nu om du hittar några.
Att du sedan tycker att alla som kan en del ska lämna dessa trådar, vet jag inte om övriga medlemmar som vill lära sig saker/få nyanserade råd/tips/omdömen håller med om! Tyvärr har de flesta mkt mer erfarna än mig redan lämnat detta forum, mkt pga av dessa underliga diskussioner som ALLTID inträffar då grejerna kostar lite.
Och du kallar mig för "proffstyckare" känns bara smickrande, det innebär att jag oxå väger in priset i förhållandet till ljudkvaliten samt även jämför med ANDRA märken/modeller...vet att det finns bra konkurrenter....om man inte gjorde något av detta skulle man mer vara en riktig "amatörtyckare"...!
Hmm...inte bor du i Sthlms innerstad...? I så fall skulle jag gärna vilja lyssna på subben...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 November 2004 - 16:38.
Postad 25 November 2004 - 16:36
Jag var inte ute efter Dig utan litegrann den allmänna andan. Jag vet vad Du skrivit och har ingen personlig kritik, anledningen till att jag nämnde Dig var att Du nämndes i KMJ:s inlägg.
Och nej, jag bor tyvärr för långt från Stockholm för att det ska vara aktuellt med ett test.
Självklart ska alla med mycket kunskaper fortsätta skriva, som jag skrev så är det en guldgruva med all kunskap som finns här. Men det finns alltför många som sågar saker ohört.
Redigerat av Unregistered0689ebbe, 25 November 2004 - 16:38.
Postad 25 November 2004 - 16:43
jom - Men de som man kan säga har "sågat" denna produkt på allvar, i alla fall i fråga om musikegenskaperna, har ju faktiskt ägt/äger/testat den...t ex zsh, pinnen, Joakim, Pappa-Scan m fl...!JB: Sorry, kanske var otydlig.
Jag var inte ute efter Dig utan litegrann den allmänna andan. Jag vet vad Du skrivit och har ingen personlig kritik, anledningen till att jag nämnde Dig var att Du nämndes i KMJ:s inlägg.
Och nej, jag bor tyvärr för långt från Stockholm för att det ska vara aktuellt med ett test.
Självklart ska alla med mycket kunskaper fortsätta skriva, som jag skrev så är det en guldgruva med all kunskap som finns här. Men det finns alltför många som sågar saker ohört.
Edit:
Men varför skrev du då att alla som "proffstyckare" ska lämna trådar som denna?Självklart ska alla med mycket kunskaper fortsätta skriva, som jag skrev så är det en guldgruva med all kunskap som finns här. Men det finns alltför många som sågar saker ohört.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 November 2004 - 16:45.
Postad 25 November 2004 - 16:46
En fråga såg jag, "inte bor du i Sthlm:s innerstad?" Svar:nej.jom - Men de som man kan säga har "sågat" denna produkt på allvar, i alla fall i fråga om musikegenskaperna, har ju faktiskt ägt/äger/testat den...t ex zsh, pinnen, Joakim, Pappa-Scan m fl...!JB: Sorry, kanske var otydlig.
Sen tycker jag faktiskt du borde svara på mina frågor istället för att försöka ursäkta dig mot mig, särskilt om du tycker att alla som kan lite mer ska lämna forumets trådar med "budgetprodukter"?
Mvh JB
Postad 25 November 2004 - 16:48
Han menar väl att det är skillnad på "proffstyckare" och proffstyckare...Men varför skrev du då att alla som "proffstyckare" ska lämna trådar som denna?Självklart ska alla med mycket kunskaper fortsätta skriva, som jag skrev så är det en guldgruva med all kunskap som finns här. Men det finns alltför många som sågar saker ohört.
Mvh JB
Postad 25 November 2004 - 16:52
Sorry för min sena edit tidigare...missade helt enkelt att du faktiskt svarat på en fråga till i mitt tidigare inlägg! Dvs om proffstyckare ska lämna tråden!En fråga såg jag, "inte bor du i Sthlm:s innerstad?" Svar:nej.
Mvh JB
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Kef iQ7 och Marantz 7001 söker musikalisk sub
1 film
25 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?