* Officiell Tråd - Philips Pronto *
1012 svar till detta ämne
Postad 12 januari 2008 - 00:35
erli
-
erli
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hej
Precis nybliven ägare av en TSU-9400, en riktigt trevlig design och ligger skönt i handen! Jag är totalt nybörjare i pronto-världen och undrar om någon kan hjälpa med följande;
I databasen med koder finns givetvis inte mycket av den utrustning jag äger... Hur får man tag på skrift till dessa?
Min apparater;
AV-reciever Onkyo TX-SR805
DVD-spelare Denon 1920
Mediaspelare Squeezbox 3
Mediaspelare DViCO TViX HD M-4100SH
TV LG 42 PC1R
Tacksam för tips!
Postad 12 januari 2008 - 18:02
Unregistered099ce9b3
-
Unregistered099ce9b3
-
Användare
-
-
182 inlägg
Hej.
Jag har haft min Pronto TSU9400 i cirka en vecka, även jag nybörjare med Pronto. Köpte den via Amazon.com via vänner som besökte USA. Stor skillnad på pris, cirka 500 dollar i USA när jag besällde. Som jag förstår det är det ingen skillnad mellan USA/europa modellerna av de nya Pronto som använder Wifi. Tidigare modeller som använde radiovågor har olika frekvenser i USA och europa. Det jag behövde göra var köpa en adapter för transformatorn, den klarar av 240 V.
Erli. Det är inte säkert att dina apparater finns i databasen med modellnamn, prova de olika "codeset" som finns för samma märke och spelare. Flera tillverkare använder även samma koder till flera olika modeller. Jag hittade inte heller mina apparater men snarlika modeller eller något "codeset" fungerade ganska bra. Om det saknas någon knapp är det bara att lägga till och läsa av koden från din gamla fjärr.
Remotecentral.com är ett forum där det står ganska mycket tips om Pronton och det finns även mycket filer för nedladdning.
/Johan
Postad 14 januari 2008 - 08:36
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Är det någon av er andra TSU9400-ägare som har en kul design att dela med sig av?
Defaulten som följer med var ju inte så värst...
Postad 14 januari 2008 - 08:56
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Är det någon av er andra TSU9400-ägare som har en kul design att dela med sig av? Defaulten som följer med var ju inte så värst...
Leta på http://www.remotecentral.com
Redigerat av Installera, 14 januari 2008 - 08:57.
Postad 14 januari 2008 - 09:04
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Standardsvar som jag tyvärr inte var ute efter.
Har inte du någon trevlig layout, Bisterfinnen.
Du hänger väl på RC, as well??
De xcf filer som är upplagda på RC är för TSU9600, och sålunda för 640x480 pixlar.
Självklart kan man importera en pcf från TSU7000/SCBRU980, men det är inte samma sak.
Sen är det ju kul om ngn har gjort en svensk version
Postad 14 januari 2008 - 10:11
erli
-
erli
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jag har också köpt en wireless extender (RFX 9400). Som jag förstod det innan köp skulle jag med den kunna köra kommandon över RF (wifi som fordon) till extendern som sedan skulle göra om till IR kommandon för den utrustning jag vill styra. Allt för att kunna använda fjärren i andra rum osv men fortfarande kunna styra utrustningen, så långt bra idé.
Men jag får inte externdern att fungera. Jag fick plötsligt en tanke, kan det vara så att externern måste vara kopplad till utrustningen med kabel?? Den kanske inte sänder ut IR i luften som vanliga IR extenders? Man fick ju med kablar att fästa på IR-ögonen på utrustningen, men vem vill ha en massa kablar som hänger utanpå utrustningen om man inte har den i ett skåp med stängda dörrar??
Andra frågan är om jag på fjärren måste välja ANTINGEN att sända ut vanlig IR ELLER RF till en extender. Jag fick nämligen inte heller fjärren att fungera med utrustningen förrens jag stängde av kopplingen till wirelss extendern i programvaran? Kan man inte både sända ut IR OCH RF via fjärren?
Min fjärrkontroll till X10-styrning som jag köpte för 12 år sedan var smartare än detta... Den sände både IR och RF samtidigt och hade en enkel RF mottagare som gjorde om till IR och skickade vidare. Eller har jag bara gjort fel inställningar? Eller kan det ha något att göra med att jag köpt fjärren i USA?
Någon som vet?
Postad 14 januari 2008 - 11:36
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Huruvida extendern kan skicka IR stand-alone eller enbart via trådbundna IR-sändare vet jag inte, det borde framgå av manualen (RTFM  )
Däremot måste du för varje device välja om du vill att Pronton ska skicka ut IR eller RF, kanske kan du även ställa detta separat för varje knapp/macro.
Du kan då skapa en exakt likadan device för IR resp. RF för varje apparat, samt växla mellan dem.
Jag har sett i Daniel Tonks filer på RC för TSU7000 att han har sådana funktioner, däremot har jag aldrig använt dem själv.
Off-topic: Kan vi inte skapa en egen tråd för TSU9400 och TSU9600, eftersom de skiljer så radikalt från tidigare Prontos.
Dessutom så är ju kvalitetskänslan i TSU9400 sååååååååå  mycket bättre än på de TSU7000, TSU3000, RU890 samt TS1000 som passerat mitt vardagsrum tidigare.
Postad 14 januari 2008 - 14:53
Unregistered099ce9b3
-
Unregistered099ce9b3
-
Användare
-
-
182 inlägg
Erli, om du inte är nöjd med extendern köper jag den gärna av dig;).
Jag har ännu inte köpte extendern 9400 än men kommer att göra det i framtiden. Du måste ställa in hur du vill köra den till att börja med, som en del av nätverket eller som "stand-alone" Med den senare varianten bör det bara vara att starta den och köra då den inte är en del av ditt trådlösa nätverk utan endast komunicerar med fjärren. Du kommer nog inte ifrån att ha en sladd till ett ir-öga från extendern. Måste du sätta extendern synligt, den kan kanske stå i en annan del av rummet och rikta ir-öga mot dina burkar? För min framtida set-up med alla burkar och dator till hembion gömda i ett angränsande utrymme är extendern optimal där man kan koppla flera ir-ögon och därmed alltid vara säker på att kommandon alltid kommer fram oavsett var man är i huset.
/Johan
Postad 14 januari 2008 - 16:29
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Visst har jag layouter som ligger och skräpar, men inget som jag delar med mig av gratis just nu. Försöker att finansiera min hobby genom att sälja programmering till självkostnadspris.
Jag pm:ar något som kanske kan vara till hjälp vad gäller RFX 9400
Postad 14 januari 2008 - 18:21
erli
-
erli
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Erli. Det är inte säkert att dina apparater finns i databasen med modellnamn, prova de olika "codeset" som finns för samma märke och spelare. Flera tillverkare använder även samma koder till flera olika modeller. Jag hittade inte heller mina apparater men snarlika modeller eller något "codeset" fungerade ganska bra. Om det saknas någon knapp är det bara att lägga till och läsa av koden från din gamla fjärr.
Remotecentral.com är ett forum där det står ganska mycket tips om Pronton och det finns även mycket filer för nedladdning.
/Johan
Hmm, för min Topfield (jag har en digitalbox 5710 från Topfield) finns det inget upplagt, däremot typ 30 olika codeset för Topfield-produkter. Är det verkligen så att man måste testa sig igenom alla dessa för att se om något fungerar? Det går väl i så fall snabbare att - som du säger - lära pronto kommandon direkt från fjärren.. Ok, jag försöker som test lära min Pronto ett enkelt kommando från min Onkyo-fjärr (recieivern), nämligen volym upp och ned. I Prontos programvara kan man ställa in hur länge IR skall skickas vid en knapptryckning (från 0,1 till 10,0 sekunder). Men om man vill att den skall sända IR så länge man håller inne knappen då? Just för volym är ju detta rätt relevant? Någon som vet?
Postad 14 januari 2008 - 19:10
erli
-
erli
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Erli, om du inte är nöjd med extendern köper jag den gärna av dig;).
Jag har ännu inte köpte extendern 9400 än men kommer att göra det i framtiden. Du måste ställa in hur du vill köra den till att börja med, som en del av nätverket eller som "stand-alone" Med den senare varianten bör det bara vara att starta den och köra då den inte är en del av ditt trådlösa nätverk utan endast komunicerar med fjärren. Du kommer nog inte ifrån att ha en sladd till ett ir-öga från extendern. Måste du sätta extendern synligt, den kan kanske stå i en annan del av rummet och rikta ir-öga mot dina burkar? För min framtida set-up med alla burkar och dator till hembion gömda i ett angränsande utrymme är extendern optimal där man kan koppla flera ir-ögon och därmed alltid vara säker på att kommandon alltid kommer fram oavsett var man är i huset.
/Johan
Jodå, jag har läst manualen...  Vad jag kan utläsa av denna kan man connecta till sin AV equipment på två sätt, antingen 1) med hjälp av medföljande dual IR emitters (sladdar som från externdern sedan fästs på respektive apparats IR-öga) eller 2) med hjälp av medföljande min-jack IR cable (vissa apparater har en speciell ingång för IR, oftast på baksidan). Det är bara det att jag tyckte det var så hårresande att inte basbehovet, dvs kunna sända ut IR från externdern UTAN sladdar finns med så jag inte tror det jag läser! Jag menar, jag har åtta apparater som jag vill styra, jag kan ju inte ha åtta sladdar som ett spindelnät från externdern till varje pryl, det verkar ju helt sjukt?! Återigen, sända kommandon med RF till en pryl som sedan skickar vidare med IR är ju knappast nytt eller konstigt, det verkar ju märkligt att denna enkla men jättebra funktion inte skall finnas med på en high end produkt 2008? Poängen med RF är ju att slippa sitta i samma rum med fjärren som de apparter man vill styra. Men inte på bekostnad att det hänger sju sladdar på framsidan av varje apparat! Om jag skulle ha anskrämliga prylar som jag vill stänga in i ett skåp så förstår jag, men jag har ju köpt snygga prylar som jag vill ha synliga! Vad gäller de två setuperna "stand alone mode" och "network mode" handlar det vad jag förstår om hur fjärren skall kommuncicera med extendern, inte hur fjärrens kommandon kommer fram till apparaterna Om det nu är så sorligt att detta inte fungerar (att externdern inte skickar ut IR på vanligt sätt), är det någon som vet om man kan köpa en annan RF-mottagare som kan skicka vidare kommandon som kommer från pronton (vanliga IR-signaler som en fjärrkontroll)? Denna vill jag sätta framför apparaterna så jag kan styra dem från andra rum med Pronton
Redigerat av erli, 14 januari 2008 - 19:11.
Postad 14 januari 2008 - 19:14
Unregistered099ce9b3
-
Unregistered099ce9b3
-
Användare
-
-
182 inlägg
Erli, jag hade inget problem med volymkontrollen. Körde bara standardinställning med tiden fast jag hittade då ett codeset som fungerade för min stärkare...
Det tar inte mycket tid att hitta rätt codeset, du kan ha fjärren inkopplad via usb och prova en funktion.
Kan man inte sätta dit ett vanligt ir-öga till extendern? Jag har bara tagit det för givet men det skulle vara konstigt om det inte fungerar.
/johan
Redigerat av Unregistered099ce9b3, 14 januari 2008 - 19:23.
Postad 15 januari 2008 - 00:30
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Postad 16 januari 2008 - 13:58
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Kör en gammal hederlig Pronto Neo och är nu på jakt efter en NCF till Microsofts MCE-remote med USB IR-mottagare. Har någon hackat ihop en sån redan tas den mycket tacksamt emot!
Postad 17 januari 2008 - 15:01
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Ny Firmware till TSU9600 och TSU9400 What's new in TSU9600/TSU9400 updater v. 4.0.17 Besides the fixes as described below there are three great new features added, all related to ProntoScript: - Support of the rotary wheel - This means that now ProntoScript modules can be developed that allow using the rotary wheel for e.g. scrolling through music lists.
- Support of fetching images over IP - Now it’s possible to create ProntoScript modules that show e.g. album art or images from a server. Also stretching of the image is possible allowing dynamical resizing.
- Support of IP cameras (JPEG images) - A first module (Panasonic BB-HCM511) is now available at the ProntoScript website.
Soon you can expect new ProntoScript modules that will support these new features. More information can be found in the updated ProntoScript Development Guide (accessible for users as of certification level 1). Resolved problems: Bitmap memory leak in music servers resolved Timers are now more robust which will give more reliability for the music servers and ProntoScript Default value of onHoldInterval is now correctly set to 1000 instead of 0 (ProntoScript) Network settings are applied faster after a new XCF download. The previous version cached IP addresses and it could take up to 1 minute before all new settings were applied. A mistake in a sample script of the developers guide concerning the rotary acceleration algorithm is now corrected Important After installation of this new firmware, downgrading is possible but only via the Repair mode. In the firmware up/downgrade tool you will find this Repair button and the instructions. In rare cases after downloading new firmware a success message is displayed while in fact a C11 time-out error occurred. In this case please unplug/replug the USB-cable before downloading files from the editor. Known issues (for ProntoScript developers only): Simultaneous client sockets are now limited to a maximum of 16. In few cases there are duration problems when using TCP/IP over time that can cause the panel to freeze or that the ProntoScript network API no longer works until reset. This seems to happen mainly with scripts that use a lot of sockets. Synchronous read operation when there is no actually data to read results in a ProntoScript error and should only give back an empty string. Existing scripts in the market might require some adaptation by including a try/catch block
Postad 22 januari 2008 - 22:03
Horrabin
-
Horrabin
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Jag har också köpt en TSU9400 men knappt hunnit göra något vettigt med den ännu. Mitt största problem är väl att få till ikoner och snygg layout - jag kan programmera men är inte någon vidare designer. Nå, får väl leta lite på nätet och se vad man kan hitta. Soon you can expect new ProntoScript modules that will support these new features. More information can be found in the updated ProntoScript Development Guide (accessible for users as of certification level 1).
Om man vill kan man även ladda ner ProntoScript Development Guiden här utan att behöva vara certifierad.
Postad 04 februari 2008 - 14:48
Unregistered29199
-
Unregistered29199
-
Användare
-
-
214 inlägg
Kortfattat vad är de största skillnaderna mellan TSU9400 och TSU9600. Brukar alltid köpa det dyraste men TSU9400 känns ju som ligger bättre i handen. Vad är det man får med storebrodern förutom en större skärm?
Postad 18 februari 2008 - 19:13
Unregistered2d0b50b3
-
Unregistered2d0b50b3
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
[/quote]
I Prontos programvara kan man ställa in hur länge IR skall skickas vid en knapptryckning (från 0,1 till 10,0 sekunder). Men om man vill att den skall sända IR så länge man håller inne knappen då? Just för volym är ju detta rätt relevant?
Någon som vet?
[/quote]
Inställningen du nämner gäller bara när ir-koden används i ett makro, dvs om du har flera actions. Om koden är kopplad direkt till en knapp, sänds den så länge knappen hålls intryckt.
Postad 13 mars 2008 - 19:05
andyman
-
andyman
-
Användare
-
-
140 inlägg
Har en TSU3000. Har läst igenom en del av tråden och sett att man behöver någon slags pyramid för att kunna styra nexa-brytare. Vilken pyramid skall man ha och var köper man den?
Postad 14 mars 2008 - 18:50
andyman
-
andyman
-
Användare
-
-
140 inlägg
Ja, lösningen finns ju för att få 433MHz på en USA-modell. Dock så har jag ju inte provat det än men det finns andra som har gjort det med gott resultat. Det som hindrar mig är inköpskostnaden för komponenterna. Minimiinköpet man kan göra är 25st och man behöver 1 i varje Pronto. Så kostnaden på runt 1000kr för 25st är lite för stor för att jag bara ska modda min egen Pronto. Jag behöver i dagsläget inte ens RF-funktionen, jag vill bara testa om det fungerar till 100% som jag har läst att det ska göra. Man är ju lite moddningstokig 
Jaha, har det blivit någon moddning?
Postad 14 mars 2008 - 19:05
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3 967 inlägg
Jag fick tag i komponenter att fixa till deta hela med och gjorde bytet i min Pronto.
Dock så har jag numera slarvat bort min Pronto så jag hittar den inte längre
Men bytet gick bra men det är inget jag kan rekommendera till någon som inte har stor löderfarenhet av SMD och har tillgång till bra lödutrustning.
Postad 14 mars 2008 - 22:31
Unregistered319ddd9e
-
Unregistered319ddd9e
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Undrar lite över Pronto's RF möjligheter.
Står att dom flesta dyrare modellerna har RF.
Någon som testat styra sina Nexa lampkontroller?
Funkar det klockrent eller krävs det som med Harmonys kontroller en massa extenders och sånt?
Postad 15 mars 2008 - 08:41
andyman
-
andyman
-
Användare
-
-
140 inlägg
Jag fick tag i komponenter att fixa till deta hela med och gjorde bytet i min Pronto. Dock så har jag numera slarvat bort min Pronto så jag hittar den inte längre Men bytet gick bra men det är inget jag kan rekommendera till någon som inte har stor löderfarenhet av SMD och har tillgång till bra lödutrustning.
Vad är det för komponenter man behöver och var får man tag på dom? Det är inte så att du har några liggandes?
Postad 21 mars 2008 - 20:13
Unregistered2d0b50b3
-
Unregistered2d0b50b3
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Undrar lite över Pronto's RF möjligheter. Står att dom flesta dyrare modellerna har RF. Någon som testat styra sina Nexa lampkontroller? Funkar det klockrent eller krävs det som med Harmonys kontroller en massa extenders och sånt?
Läs lite längre upp i tråden så hittar du allt du behöver veta om detta. Kortversionen är att det funkar klockrent med europeisk version (RU) av Pronto, direkt utan extender/pyramid. USA-modeller (TSU) funkar inte eftersom de använder en annan RF-frekvens.
Postad 21 mars 2008 - 20:17
Unregistered2d0b50b3
-
Unregistered2d0b50b3
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Har en TSU3000. Har läst igenom en del av tråden och sett att man behöver någon slags pyramid för att kunna styra nexa-brytare. Vilken pyramid skall man ha och var köper man den?
Det funkar med vilken som helst fjärrkontrollförlängare, finns i alla tv-affärer. Jag använder den som finns på Clas Ohlsson förca 250kr
Postad 21 mars 2008 - 20:45
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Tänkte kolla lite med er här på Pronto tråden, vad är det som gör att vissa pronto modeller är så mycket dyrare än Harmony 1000? Vad är det som de har som inte Harmony har?? Har lite svårt att förstå varför man skulle lägga över 11k på en fjärrkontroll.. Micrar den popcorn till filmen också eller vad??
Redigerat av Explorer45, 21 mars 2008 - 20:46.
Postad 22 mars 2008 - 20:36
Unregistered2d0b50b3
-
Unregistered2d0b50b3
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Varför är en Ferrari dyrare än en Volvo? Båda har ju fyra hjul och motor?
Pronto är en high end Hi-fi pryl med hög finish, Harmony är en plastig PC-pryl. Pronto har inga som helst begränsningar; den kan styra alla prylar och man kan designa sitt användargränssnitt helt fritt.
Om den är prisvärd eller inte är en annan sak...
Postad 23 mars 2008 - 16:24
Ecis
-
Ecis
-
Lärjunge
-
-
452 inlägg
Jag kör RF direkt med min Pronto 990 och styr Nexa samt en no name strömbrytare utan problem. Jag använder Danel P,s koder och det fungerar bara. Använder den inbyggda timer och kan styra belysningen i tre rum. Fixar t.o.m belysningen på övervåningen genom både golv och väggar
Postad 23 mars 2008 - 17:50
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Pronto är en high end Hi-fi pryl med hög finish, Harmony är en plastig PC-pryl. Pronto har inga som helst begränsningar; den kan styra alla prylar och man kan designa sitt användargränssnitt helt fritt.
Om den är prisvärd eller inte är en annan sak...
Som jag har förstått det så klarar även Harmony av i stort sett allt. Om vi kollar på Philips SBC-RU950 Pronto NG som kostar 2500:-, vad gör den som inte en Harmony One klarar? Skärmen är ju inte precis något att hänga i granen.. Så man betalar alltså 500-1000:- för en bättre kvalité på färgen? Är bara lite nyfiken.
Postad 23 mars 2008 - 17:58
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Hoppsan...felpost.
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 23 mars 2008 - 18:01.
Postad 24 mars 2008 - 11:02
Unregistered2d0b50b3
-
Unregistered2d0b50b3
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Om den är prisvärd eller inte är en annan sak... Som jag har förstått det så klarar även Harmony av i stort sett allt. Om vi kollar på Philips SBC-RU950 Pronto NG som kostar 2500:-, vad gör den som inte en Harmony One klarar? Skärmen är ju inte precis något att hänga i granen.. Så man betalar alltså 500-1000:- för en bättre kvalité på färgen? Är bara lite nyfiken. 
Du kan säkert styra alla dina prylar med en Harmony. Skillnaden är nog framförallt att med Pronto designar du själv hur fjärren ska se ut och hur den ska fungera. Du börjar så att säga med ett vitt papper. Total frihet, men också mycket jobb innan du får den som du vill ha den. Om du bara vill ha en enkel pryl som funkar hyggligt, köp en Harmony. Om du tycker det är kul att pula och vill ha en pryl som funkar perfekt, köpen Pronto. Om du är nyfiken på Pronto rekommenderar jag att du laddar ner programvaran från www.remotecentral.com och kollar runt lite. Ladda också ner några exempelkonfigurationer så får du en bra bild av vad man kan åstadkomma. Därefter kan du bättre avgöra om du tycker det är värt pengarna eller inte.
Postad 24 mars 2008 - 19:14
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Om den är prisvärd eller inte är en annan sak... Som jag har förstått det så klarar även Harmony av i stort sett allt. Om vi kollar på Philips SBC-RU950 Pronto NG som kostar 2500:-, vad gör den som inte en Harmony One klarar? Skärmen är ju inte precis något att hänga i granen.. Så man betalar alltså 500-1000:- för en bättre kvalité på färgen? Är bara lite nyfiken. 
Tänk om du ändå kunde vara så nyfiken att du jämför med nuvarande generation prontos. Men det kanske inte är det du vill? Kanske vill du verka viktig och smart som har en Harmonyfjärr? Grattis isåfall.
Postad 02 april 2008 - 08:26
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Måste bara kommentera Pronto-utvecklingen.
jag köpte min första Pronto SBC-RU890 1999, 4 gråskalor men ett otroligt användningsområde!
Polarna trodde jag var koko som köpte en fjärr för 2800.-
Denna sålde jag 2004 för jag tänkte investera i en SBC-RU950 eller egentligen en TSU3000.
Dollarn stod skyhögt så ett bra tag var jag utan fjärr, bytte sedan till mig brorsans TS1000 (samma som RU890 fast US-import och GRÖN) mot en OneForAll Kameleon 6.
Ett år senare blev det i alla fall en TS3000, som tyvärr var en besvikelse, betydligt sämre kontrast än Ur-Pronton.
2006 var en en sejour i USA och innan jag åkte beställde jag en TS7000 (65k färger) till vårt kontor i Florida, hämtade upp den och åkte hem och njöt och programmerade och lekte i PhotoShop.
Årskiftet 2007/2008 sålde jag min TS7000 till en Dansk och beställde en TSU 9400 från Amazon.com,
även denna skickades till Florida och en kompis dotter tog med den hem, summa 3950.- istället för 9000.-
Denna är den klart bästa jag haft, en ursnygg design med en förstklassig finish och med fler "hårda" knappar än tidigare.
Dessutom utnyttjar jag bara 4% av minneskapaciteten oc troligen bara 10% av fjärrens möjligheter.
Jag styr idag en Plasma PX80, en Receiver Marantz SR7500, en DVD Sony NS78, en Box Dilog 550PVR, en SACD Philips SA963 samt mitt elsystem (uttag och dimmers, kommer även att installera en rullgardin).
Kommer senare i år att koppla ihop den med mitt trådlösa nätverk, en PopCorn Hour och en Pinnacle Soundbridge.
Då kommer fjärren att kunna byta låtar, via nätverket, och dessutom visa CoverArt.
Postad 03 april 2008 - 16:43
Unregistered2d0b50b3
-
Unregistered2d0b50b3
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Hur är det med TSU-9400, finns den i en USA- och en Europa-version? Eller har det ingen betydelse längre? Har den både WLAN och RF?
Postad 03 april 2008 - 18:27
Kristoffer
-
Kristoffer
-
Användare
-
-
123 inlägg
Intressant med TSU-9400 ... Jag köpte en TSU-7000 i USA för ett år sedan, efter att tidigare ha haft en RU-940 (890?). Men nu när jag ser TSU-9400 känns det som jag vill uppgradera igen.  Finns det några recensioner av denna fjärr någonstans? Hittade ingen på RemoteCentral. Vad tycker ni här i forumet som har köpt den? Är den bra?  Gärna i relation till TSU-7000.
Kristoffer
Postad 04 april 2008 - 06:48
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Intressant med TSU-9400 ... Jag köpte en TSU-7000 i USA för ett år sedan, efter att tidigare ha haft en RU-940 (890?). Men nu när jag ser TSU-9400 känns det som jag vill uppgradera igen. Finns det några recensioner av denna fjärr någonstans? Hittade ingen på RemoteCentral. Vad tycker ni här i forumet som har köpt den? Är den bra? Gärna i relation till TSU-7000.
Kristoffer
Den är riktigt riktigt trevlig. Den har i princip allt som TSU9600 har, men är smäckrare i formatet. Det är samma modeller över hela världen.
Redigerat av Installera, 04 april 2008 - 06:48.
Postad 04 april 2008 - 06:58
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
TSU9400 är World Generic, nätdelen som föjer med klarar 110-230V, allt man behöver är en enkel reseadapter eftersom US-versionen naturligtvis har platta anslutningsstift.
9400 jobbar inte med tradionell RF utan WLAN, så även där är den generell, men de som har Nexa och dylikt får jobba med IR-til-RF omvandlare, typ pyramiden.
Tyvärr har jag inte sett några recensioner på den ännu, men JAG tycker att kvalitetskänslan är bra mycket bättre än TS7000, och iom att den har fler dedikerade hårda knappar, Power, Home, Menu, Exit och OK (i mitten av styrknapparna) så är den betydligt lättare att konfigurera än TS7000.
Den inbyggda databasen, var lite klurig i början, men jag vande mig snabbt och nu gillar jag den skarpt.
Klart "Kauftip" eller "Editor's Choice"
Här är några skärmdumpar.
Redigerat av klp, 04 april 2008 - 07:07.
Postad 07 april 2008 - 15:35
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
kan man styra "allt" med en tsu9400? min fråga gäller då tex clas ohlsons dyrare rf-dimmers etc.
Postad 08 april 2008 - 21:55
joz
-
joz
-
Amatör
-
-
53 inlägg
kan man styra "allt" med en tsu9400? min fråga gäller då tex clas ohlsons dyrare rf-dimmers etc.
om du läser inlägget ovanför ditt så ser du att det står att TSU-9400 inte använder sig utav RF, så nej, man kan inte styra RF om man inte skaffar en IR-RF omvandlare. /joZ
Postad 09 april 2008 - 09:20
Kristoffer
-
Kristoffer
-
Användare
-
-
123 inlägg
Jag antar att TSU-9400 kan styra X10-moduler via den vanliga IR-till-RF-omvandlaren IR7243, eller vad den heter, precis som tidigare Prontomodeller? Man kan väl lära den koder på vanliga sätt, också, genom att peka fjärren mot den?
Och hur funkar WLAN-stödet? Vad kan man göra med det? Måste man ha tilläggsmodulen, RFX9400? I manualen till Pronton, som man hittar på nätet, står det inte mycket om WLAN.
Redigerat av Kristoffer, 09 april 2008 - 09:28.
Postad 09 april 2008 - 15:59
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Jag antar att TSU-9400 kan styra X10-moduler via den vanliga IR-till-RF-omvandlaren IR7243, eller vad den heter, precis som tidigare Prontomodeller? Man kan väl lära den koder på vanliga sätt, också, genom att peka fjärren mot den?
Och hur funkar WLAN-stödet? Vad kan man göra med det? Måste man ha tilläggsmodulen, RFX9400? I manualen till Pronton, som man hittar på nätet, står det inte mycket om WLAN.
Sitter inbyggd WiFi i både TSU9400 och TSU9600. Klarar dock inte av de nyare krypteringarna som t.ex. WPA-PSK. X10 styr du bäst och billigast med koder från CodeGen och med IR==>RF pyramiden i Classes IR-extender: http://www.clasohlso...spx?id=23610263
Postad 09 april 2008 - 19:00
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
om du läser inlägget ovanför ditt så ser du att det står att TSU-9400 inte använder sig utav RF, så nej, man kan inte styra RF om man inte skaffar en IR-RF omvandlare.
/joZ
Hej, sorry såg inte det. Faktum är att jag har en RU-940 som jag skulle vilja styra mina waveman med samtidigt som resten av anläggningen. Är det möjligt och med vilka medel?
Postad 10 april 2008 - 06:37
joz
-
joz
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Hej, sorry såg inte det. Faktum är att jag har en RU-940 som jag skulle vilja styra mina waveman med samtidigt som resten av anläggningen. Är det möjligt och med vilka medel? https://www.minhembi...howtopic=128360https://www.minhembi...howtopic=123868/joZ
Postad 20 april 2008 - 10:29
Unregistered5d9ff015
-
Unregistered5d9ff015
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Missar jag något eller kostar 9400 med dagens valuta verkligen bara en tredjedel så mycket i USA?
8900 här hemma och ca 550$ (3300) där?
Låter ju helt fantastiskt.
Postad 28 april 2008 - 06:59
Unregistered88caf5fc
-
Unregistered88caf5fc
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jag söker diskreta koder till Canal Digitals combobox (CDC-7000 ST) för min "nya" Pronto 930  . Det går endast att slå av och på den via powerknappen, så en workaround med att slå på genom att trycka på en siffra fungerar tyvärr inte. Finns det någon som kan hjälpa?
Edit: Kan ju passa på att fråga om diskreta koder till min Matsui LCD-TV (MAT42WL3107E)? Främst av/på, men även för att hoppa till rätt ingång (scart/hdmi).
Redigerat av Unregistered88caf5fc, 28 april 2008 - 07:05.
Postad 28 april 2008 - 20:16
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Ingen som har lyckats med att få fram koderna för den senaste generationen av Denon reciverarna till en RU990 Pronto Pro NG?
Har sökt på remote central utan framgång och det går inte att köra nos mot nos metoden?
Postad 04 maj 2008 - 01:27
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Inget nytt? rörande Denon förstärkare
Postad 06 maj 2008 - 15:17
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Efter att ha sökt på RemoteCentral på "Denon +AVR" hittade jag lite smågodis, hoppas att det fungerar? För AVR-4308: http://www.usa.denon...8CI_IRCodes.pdfFör AVR-3808: http://www.usa.denon...8CI-IRCodes.pdfSe även http://www.usa.denon.com under support Den som söker han finner... Edit: Sen kan det ju vara såååå j**ligt att Denon har ändrat lite på koderna så att de inte fungerar med 990. Jag hade det problemet med TSU7000 och mitt elsystem, pulserna mellan koderna var så extremt korta att 7000 inte grejade det. Löstes med att införskaffa en TSU9400 istället
Redigerat av klp, 06 maj 2008 - 15:24.
Postad 06 maj 2008 - 22:54
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Tack för tipset. Jag satt ikväll och för skoj skulle så provade jag att använda den andra fjärren som medföljde om med den så funkade det mycket bättre med att köra nos mot nos metoden  . Det är inget fel på dom för båda funkar perfekt så det är verkligen konstigt att det kan vara skillnad på dom!
Postad 07 maj 2008 - 11:14
andyman
-
andyman
-
Användare
-
-
140 inlägg
Köpte en dock-station till min TSU3000.
När jag sätter i fjärren i laddaren så blinkar dom blå lamporna. Batteriet laddas och batteri-iconen "blinkar" på displayen.
När jag läste igenom instruktionsboken så står det att om dom blå lamporna blinkar så är det något fel!?
Någon med erfarenheter utav detta?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Fjärrkontroller
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|