Testet hade varit intressant om det varit mer detaljerat. Utrustning, vilka förberedelser som gjorts och hur man hade uppnått max prestanda vid uppställning av anläggningen. Vidtagit alla möjliga åtgärder för att uppnå maximalt resultat.Det kan ta flera år att få fram en anläggning som fungerar bra ihop. Han var inte speciellt intresserad att uppnå något av detta.And round and round and round it goes...
Självklart var inte testet 100,00% perfekt, men absolut godkänt. Kan du inte ens erkänna att resultatet är det minsta intressant?
Postad 22 juni 2013 - 21:49
Postad 22 juni 2013 - 21:57
Redigerat av Leif B, 22 juni 2013 - 22:01.
Postad 22 juni 2013 - 22:04
Förberedelser: Nybajsade och mätta, resten är orelevant.
Övrigt: 100% orelevant.
Låt mig formulera mig enligt följande: då kablar switchades konstant fram och tillbaks, erhöll samtliga kablar de för och nackdelar som ev. kunde färga ljudet. Vidare tvivlar jag på att en anläggningsägare av en anläggning för 150 000 har bedrövliga musikförhållanden. Hade testen skett i en skolmatsal, eller ev. i min trädgård så hade dina synpunkter varit relevanta i avseendet.
Det finns inga kablar som trollar fram gyllene ljudkaraktärer.
Det finns inga kablar som är värda tusentals kronor, i hopp om att ge ett bättre ljud.
Spelar ingen roll hur bra kablar du köper, kablarna i övrig utrustning kommer alltid att vara en svag länk.
Av ren nyfikenhet, är din anläggning ordentligt jordad?
Jag vet inget om den här butiken LYD i Umeå. Är han seriös ?? Det där med 150tkr har du säkert läst om en kommande dac test på samma forum. Man vill också ha duktiga lyssnare som har förmågan att kunna höra skillnaderna. Varje person ska sitta på en utvald plats där man har bästa förmågan att höra hur ljudbilden faller på plats. En grupptest är uteslutet med olika stolsplaceringar. Jag tror du börjar förstå vad kablarna gör för någon skillnad när jag nämner en optimal placering av både högtalare och den som lyssnar. Man måste vara en aktiv lyssnare inte en passiv...
Vad har kablar med placering att göra?
Postad 22 juni 2013 - 22:11
Stor skillnad... Sitter du inte i en optimerad position så hör du inte ett 3 d ljud. Det är här olika kablars förmåga skiljer mest. Om man aldrig har hört ett 3 d ljud så vet man inte vad kablar kan påverka ljudet.Har för övrigt bara hört ett 3 D ljud i en butik. Görans Hifi i Växjö. Att omslutas av musiken är det jag strävar efter. Det går inte med en kompaktanläggning från elgiganten. Jordningen är viktig den med. Något alla bör ha i åtanke. Förstår att du har märkt skillnaden eftersom du nämner det.Utrustning: musikanläggning i high-end klass, resten är orelevant.
Förberedelser: Nybajsade och mätta, resten är orelevant.
Övrigt: 100% orelevant.
Låt mig formulera mig enligt följande: då kablar switchades konstant fram och tillbaks, erhöll samtliga kablar de för och nackdelar som ev. kunde färga ljudet. Vidare tvivlar jag på att en anläggningsägare av en anläggning för 150 000 har bedrövliga musikförhållanden. Hade testen skett i en skolmatsal, eller ev. i min trädgård så hade dina synpunkter varit relevanta i avseendet.
Det finns inga kablar som trollar fram gyllene ljudkaraktärer.
Det finns inga kablar som är värda tusentals kronor, i hopp om att ge ett bättre ljud.
Spelar ingen roll hur bra kablar du köper, kablarna i övrig utrustning kommer alltid att vara en svag länk.
Av ren nyfikenhet, är din anläggning ordentligt jordad?
Vad har kablar med placering att göra?
Redigerat av Leif B, 22 juni 2013 - 22:25.
Postad 22 juni 2013 - 22:33
Fakta: Ljud är ström. Kablar leder ström. Kabelimpedansen är för låg för att kunna påverka ljudet. Tvinnar du kablar blir du av med induktansen. Kapacitansen är obefintlig mellan två ledare vid 50Hz. Kvar är resistansen som är i storleksordningen någon tusendel av högtalarens impedans. Med tanke på att systemets impedans svänger betydligt mer än kablarnas impedans, vågar jag säga att kablarnas impedans är förskummbar.
Slutsats: Kablarna påverkar inte ljudet, och det ger definitivt ingen tredimensionell ljudbild.
Postad 22 juni 2013 - 22:58
Induktansen påverkar ljudet.. Allt annat är i stort sett inte relevant. Föredrar en flätad silverkabel. Du har inte hört en tvåkanals stereo låta som en hemmabio? Ljudet kommer från alla håll. Du ska inte kunna höra var högtalarna är placerade när du blundar. Har du någon gång upplevt detta? Att du omsluts av ljudet? Krävs lite mer än mp3 format på ljudkällan. Visst återskapas 3 d ljudet olika med olika kablar, du skulle bara veta...3D-ljud, den var faktiskt ny för mig. Motsvarar det ett nötigt frekvensband?
Fakta: Ljud är ström. Kablar leder ström. Kabelimpedansen är för låg för att kunna påverka ljudet. Tvinnar du kablar blir du av med induktansen. Kapacitansen är obefintlig mellan två ledare vid 50Hz. Kvar är resistansen som är i storleksordningen någon tusendel av högtalarens impedans. Med tanke på att systemets impedans svänger betydligt mer än kablarnas impedans, vågar jag säga att kablarnas impedans är förskummbar.
Slutsats: Kablarna påverkar inte ljudet, och det ger definitivt ingen tredimensionell ljudbild.
Redigerat av Leif B, 22 juni 2013 - 23:09.
Postad 22 juni 2013 - 23:05
Och nej, ett par högtalarkablar sprider inte ut ljudet.
Postad 22 juni 2013 - 23:13
Ja låg induktans passar utmärkt för en rörförstärkare. Jag är inte mycket för transistorer. En riktigt bra dac klarar av 3 d. Hoppas du får höra en bra anläggning så får du se vad man verkligen kan få ur den. Kablarna bidrar med att du lättare kan placera ut instrument och röster i alla led. Bredd djup och höjd. Vem vill lyssna på någon som sjunger så att det låter som hela munnen är mellan högtalarna. Pinpoint och precision i alla led på varje instrument får en att tro att man är i samma rum som dem som spelar och sjunger.Men om du flätar kabeln är ju induktansen i princip noll.
Och nej, ett par högtalarkablar sprider inte ut ljudet.
Redigerat av Leif B, 22 juni 2013 - 23:21.
Postad 23 juni 2013 - 11:22
Det har jag tänkt på många gånger! Jäklar vilka lätta pengar. Tyvärr är jag alldeles för ärlig för att ljuga folk upp i ansiktet medan jag lurar av dem pengar, så det blir nog inte av.Tror jag skall sadla om och ge mig in i kabelbranschen. Köpa in billig kabel och märka om den med fantasifullt mystiskt namn och sälja den dyrt sen som högtalarkabel. Finns alltid folk som köper.

Postad 23 juni 2013 - 11:56
Ja låg induktans passar utmärkt för en rörförstärkare. Jag är inte mycket för transistorer. En riktigt bra dac klarar av 3 d. Hoppas du får höra en bra anläggning så får du se vad man verkligen kan få ur den. Kablarna bidrar med att du lättare kan placera ut instrument och röster i alla led. Bredd djup och höjd. Vem vill lyssna på någon som sjunger så att det låter som hela munnen är mellan högtalarna. Pinpoint och precision i alla led på varje instrument får en att tro att man är i samma rum som dem som spelar och sjunger.
Snälla Leif, kan du inte helt enkelt sluta förpesta forumet med ditt trams?
Ju mer du skriver här desto tydligare framgår det att du verkligen inte har en susning om det du kläcker ur dig, och med risk för att få smäll på fingrarna av någon moderator skulle jag vilja föreslå att du ändrar ditt alias från Leif B till Leif BS.
Postad 23 juni 2013 - 12:03
Det har jag tänkt på många gånger! Jäklar vilka lätta pengar. Tyvärr är jag alldeles för ärlig för att ljuga folk upp i ansiktet medan jag lurar av dem pengar, så det blir nog inte av.
Du behöver inte ljuga ett skit, sätt ett riktigt högt pris, visa lite mätningar där det blir skillnad. Kanske inte hörbar men ändå skillnad och sedan kommer hifi säljare att ljuga åt dig
Postad 23 juni 2013 - 12:08
Induktansen påverkar ljudet.. Allt annat är i stort sett inte relevant. Föredrar en flätad silverkabel. Du har inte hört en tvåkanals stereo låta som en hemmabio? Ljudet kommer från alla håll. Du ska inte kunna höra var högtalarna är placerade när du blundar. Har du någon gång upplevt detta? Att du omsluts av ljudet? Krävs lite mer än mp3 format på ljudkällan. Visst återskapas 3 d ljudet olika med olika kablar, du skulle bara veta...
Inte för att jag egentligen vill fortsätta att mata trollet, men vad menar du mer exakt med "återskapa 3 d"? Menar du bibehåller 3D-ljudet, eller menar du verkligen återskapa?
Vidare måste jag erkänna att det är riktigt coolt att ett par kablar kan göra så att högtalarelementen kan sprida ljudet 360 grader i samtliga riktningar. Verkligen. Tycker synd om de stackars 3D-elektronerna som aldrig får chansen att visa vad de går för i min anläggning.
Postad 23 juni 2013 - 20:18
Then dont´t......Inte för att jag egentligen vill fortsätta att mata trollet
Postad 23 juni 2013 - 21:17
Fast med tanke på hur mycket mat trollet får konstant nerkört i halsen likt en gödgås är det heller inte så konstigt att det lever och frodas?Snälla Leif, kan du inte helt enkelt sluta förpesta forumet med ditt trams?
Ju mer du skriver här desto tydligare framgår det att du verkligen inte har en susning om det du kläcker ur dig, och med risk för att få smäll på fingrarna av någon moderator skulle jag vilja föreslå att du ändrar ditt alias från Leif B till Leif BS.
Postad 24 juni 2013 - 08:36
Fast med tanke på hur mycket mat trollet får konstant nerkört i halsen likt en gödgås är det heller inte så konstigt att det lever och frodas?
Tja, det är kanske skillnad på att i god tro försöka diskutera sakligt med trollet och att tydligt ta avstånd från det, och hur som helst är det svårt att bedöma huruvida det ena eller andra ger bäst effekt. Förhoppningen är ju trots allt att Leif BS skall ta sitt förnuft till fånga och försöka lära sig något i ämnet istället för att skriva smörja, och någonstans ringer en klocka som åtminstone för mig antyder att han åtminstone delvis själv tror på dyngan han skriver, även om det ibland verkar otroligt...
Postad 24 juni 2013 - 14:45
Postad 24 juni 2013 - 18:48
Det är imo alltid rätt att med sakfrågor argumentera mot "fördummning" oavsett vilket ev. syfte som en skribent har med sitt trams.Tja, det är kanske skillnad på att i god tro försöka diskutera sakligt med trollet och att tydligt ta avstånd från det, och hur som helst är det svårt att bedöma huruvida det ena eller andra ger bäst effekt.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 24 juni 2013 - 18:49.
Postad 24 juni 2013 - 19:36
Länk tack!Efter att ha hittat en lång tråd på ett annat forum, där Leif B skrivit en hel del inlägg, kan jag nu andas ut. Leif är ett troll, och har endast haft för avsikt att trolla. Tack för ett underhållande och väl utfört practical joke.
Fast å andra sidan var ju detta ingen nyhet....

Redigerat av masse70, 24 juni 2013 - 19:38.
Postad 24 juni 2013 - 21:30
Haha, varför är jag inte förvånad?

Ja, ett tvättäkta troll varken mer eller mindre....
Från en som påstår sig ha "guldöron" i tid och otid här och som samtidigt skriver följande gör att hela trovärdigheten faller totalt:
"Jag har en mindre hörselskada och är väldigt känslig för en alltför mycket diskant. Är diskanten oren eller väldigt överdriven så går både kablar och en dålig högtalare bort. Någon som känner igen sig?"
Vet inte vad jag mer kan tillägga....
Redigerat av masse70, 24 juni 2013 - 21:34.
Postad 24 juni 2013 - 23:42
Postad 27 juni 2013 - 08:50
Det är helt hopplöst att vara musen i kattgården.. Att försöka pinka in ett revir om en sak som jag anser helt självklar är ju helt omöjligt i en evigt otroende skara. Men lite gnabb verkar det iallafall bli men det kommer allt mer att handla om påhopp..
Anser att till och med moderaterna inte är HELT neutrala och det förbryllar mig mycket.... Är grupptrycket alltför stort ?
Ska detta inte vara en neutralt forum där man kan anse vad man vill ?
Trist när det blir så här !!
Javisst är det trist, och nu är det hög tid för dig att begripa att den ende som kan göra något åt saken är DU SJÄLV.
Postad 27 juni 2013 - 08:56
Nejdå, men i princip ALLA här anser att din hittepå-argumentationsteknik är både infantil och ovärdig, och samtidigt är det ju ganska uppenbart att den inte funkar alls för dig...Tyvärr tror ni att ni har rätt när ni i själva verket har helt fel.
Svara fortsättningsvis i bara EN tråd är du vänlig, om du nu behöver svara alls...
Postad 27 juni 2013 - 09:06
Lägg upp några foton på din anläggning och dina kablar. Skulle vara intressant att se.Det är helt hopplöst att vara musen i kattgården.. Att försöka pinka in ett revir om en sak som jag anser helt självklar är ju helt omöjligt i en evigt otroende skara. Men lite gnabb verkar det iallafall bli men det kommer allt mer att handla om påhopp..
Anser att till och med moderaterna inte är HELT neutrala och det förbryllar mig mycket.... Är grupptrycket alltför stort ?
Postad 27 juni 2013 - 09:59
Postad 27 juni 2013 - 10:03
Postad 27 juni 2013 - 10:34
Det är helt hopplöst att vara musen i kattgården.. Att försöka pinka in ett revir om en sak som jag anser helt självklar är ju helt omöjligt i en evigt otroende skara. Men lite gnabb verkar det iallafall bli men det kommer allt mer att handla om påhopp..
Varför klistrar du in samma meddelande igen, och dessutom i en rad andra trådar?
Ja, det ÄR trist att det "blir så här", men det hänger helt och hållet på dig om det skall bli en förändring till det bättre, så varför inte försöka?
Postad 01 juli 2013 - 20:12
(vet inte tjockleken eller vad dom heter då det inte står)
undrar om d blir skillnad om jag byter till supra kablar 2.5 mm.
Alltså detta är till surround högtalarna, kabeln kommer var 15meter till den som står längst ifrån och 10 meter till den andra, eller ska dom oxå vara lika långa eller är detta helt onödigt?
Postad 01 juli 2013 - 20:24
Postad 01 juli 2013 - 20:43
Kort svar NEJ om de är hela o fina. Lite längre svar: Kabeln är förmodligen av märket Champion som Onoff sålde, jag har själv såna kablar i min garderob från förra lägenheten. Jag har Supra Classic 2,5mm2 i min bio och båda gör sin uppgift bra. Supra kablarna är dock snyggare.jag har köpt nya bakhögtalare B&W 685. Jag kör gamla kablar från onoff eller nått. dom är tjocka och är i koppar.
(vet inte tjockleken eller vad dom heter då det inte står)
undrar om d blir skillnad om jag byter till supra kablar 2.5 mm.
Alltså detta är till surround högtalarna, kabeln kommer var 15meter till den som står längst ifrån och 10 meter till den andra, eller ska dom oxå vara lika långa eller är detta helt onödigt?
Postad 01 juli 2013 - 21:06
Har för mig att ljudsignalen färdas i nästan ljusets hastighet i kabeln så jag tror inte att du behöver oroa dig allt för mycket för någon meter hit och dit. Annars så borde ju alla dina kablar vara av samma längd, frontar, center och bakhögtalare.
Supra kablarna är dock snyggare.
Snyggare i kabellisten

Postad 01 juli 2013 - 21:36
Absolut snyggastSnyggare i kabellisten

Postad 02 juli 2013 - 09:25
När man kopplar in en kabel, det må vara interconnect eller högtalarkabel, så kan det visa sig att det ljudande resultatet skiljer sig åt om du kopplar kabeln med ena ändan mot en apparat eller om du vänder på kabeln och kopplar andra ändan mot samma apparat.
Tycker du att detta verkar jobbigt så kan jag trösta dig med att det verkar vara så att fenomenet hörs mest då kabeln är ny. När man spelat på den en månad eller två så verkar det som att den spelat in sig i den nya riktningen. Vänder du då på den så hör du skillnad igen men den försvinner om du låter kabeln vara inkopplad i "fel" riktning någon eller några månader.
Postad 02 juli 2013 - 10:55
En alldeles uppenbar MYT, påhittad av någon som lika uppenbart helt saknar baskunskaper i fysik. En rejäl spark i arslet vore på sin plats...
Postad 02 juli 2013 - 11:08
Vem annars än denna pajas: http://www.svalander...ablar/riktning/
"om man inte vill vänta flera månader på att kabeln ska spelas in i rätt riktning. Inspelningstiden blir betydligt kortare om du kör rätt riktning från början."
WTF!!!!
Redigerat av Lactoferrin, 02 juli 2013 - 11:08.
Postad 02 juli 2013 - 12:30
Glöm heller inte att kabelhöljets färg inverkar på ljudet"om man inte vill vänta flera månader på att kabeln ska spelas in i rätt riktning. Inspelningstiden blir betydligt kortare om du kör rätt riktning från början."
WTF!!!!

http://www.svalander...ar/flatarskola/
Observera att vi för tydlighetens skull använt fyra färger. Erfarenhet är dock att svart rakt igenom låter bättre än om du kör t ex svart och rött som å andra sidan är lättare att fläta... (man ser lättare om man flätar fel). Varför? Vet inte. Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial. Olika färger består givetvis av olika materia. Sålunda används ofta kol för att färga svart. Kanske är det de olika färgpigmenten som påverkar olika. Skillnaderna är dock små.
Postad 03 juli 2013 - 09:12
Snillen spekulerar...Glöm heller inte att kabelhöljets färg inverkar på ljudet
Allt enligt samme man...
http://www.svalander...ar/flatarskola/
Observera att vi för tydlighetens skull använt fyra färger. Erfarenhet är dock att svart rakt igenom låter bättre än om du kör t ex svart och rött som å andra sidan är lättare att fläta... (man ser lättare om man flätar fel). Varför? Vet inte. Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial. Olika färger består givetvis av olika materia. Sålunda används ofta kol för att färga svart. Kanske är det de olika färgpigmenten som påverkar olika. Skillnaderna är dock små.

Postad 03 juli 2013 - 11:17
Observera att vi för tydlighetens skull använt fyra färger.
Postad 03 juli 2013 - 14:34
Postad 07 juli 2013 - 09:37
Blindtest som visar skillnad mellan högtalarkabel.
http://www.stereophi...parison-tests-0
Döm själva.
Kabel C verkade vara favoriten och kabel A den sämsta, det dom borde göra är ett till test och endast köra dessa mot varandra ett flertal gånger och se om det är nån skillnad för då har dom en "rikigt bra" kabel mot en "riktigt dålig" kabel och det borde ge signifikanta resultat som verkligen pekar på att man kan höra skillnad och inte bara gissa rätt med 50/50 chans.
Borde utsätta den där Sva(mme)lander för ett blind test, speciellt med olika riktningar.
Postad 07 juli 2013 - 11:37
Hur är det med resistansen i kablarna? Är dom lika i alla? Annars visar man bara ett bevisat faktum att ljudet kan uppfattas olika om kablarna har olika resistans. Sen så har vinnande kabel C, högst kapacitans. Hög kapacitans kan bevisligen påverka ljudet beroende på vilken förstärkare som används, men den höga kapacitansen kan påverka diskanten så att en dipp uppåt uppstår. Denna dipp finns inte i originalsignalen som skickas in i förstärkaren men kan uppfattas positiv av lyssnarna p.g.a. den lilla diskanthöjningen.Blindtest som visar skillnad mellan högtalarkabel.
http://www.stereophi...parison-tests-0
Döm själva.
Postad 07 juli 2013 - 12:39
Hur är det med resistansen i kablarna? Är dom lika i alla? Annars visar man bara ett bevisat faktum att ljudet kan uppfattas olika om kablarna har olika resistans. Sen så har vinnande kabel C, högst kapacitans. Hög kapacitans kan bevisligen påverka ljudet beroende på vilken förstärkare som används, men den höga kapacitansen kan påverka diskanten så att en dipp uppåt uppstår. Denna dipp finns inte i originalsignalen som skickas in i förstärkaren men kan uppfattas positiv av lyssnarna p.g.a. den lilla diskanthöjningen.
Tror du kan ha rätt i alla dina spekulationer. Men att kompensera för olikheter i olika parametrar och sedan säga att inte är någon skillnad - vad är vitsen? Testet säger tydligt att det handlar om vad man föredrar (alltså subjektivt) inte vad som är mest HiFi. Tydligen föredrar många den dyrare kabeln. Förmodligen skulle samma resultat erhållas mellan t.ex en billig klass D och en rörförstärkare. De flesta skulle föredra rören trots högre dist m.m
Postad 07 juli 2013 - 13:22
Vitsen anser jag är att visa att det inte är nån skillnad på en Monsterkabel och en Biltemakabel så länge dom har likadan resistans, kapacitans osv. Kabelns uppgift är att överföra strömmen till högtalaren utan att dra ifrån eller att lägga till nåt. Då krävs det minimal resistans och kapacitans i första hand. Vitsen är att visa att dom magiska, dyra kablarna inte alls är magiska. Om man föredrar ljudet från en kabel som påverkar utsignalen från förstärkaren så är det betydligt billigare att skruva på förstärkarens tonkontroller (men FY, det kan man inte göra för det är inte HiFi.) Eller varför inte hänga på en kondensator över högtalaringångarna? Det blir samma resultat som en högkapacitiv kabelTror du kan ha rätt i alla dina spekulationer. Men att kompensera för olikheter i olika parametrar och sedan säga att inte är någon skillnad - vad är vitsen? Testet säger tydligt att det handlar om vad man föredrar (alltså subjektivt) inte vad som är mest HiFi. Tydligen föredrar många den dyrare kabeln. Förmodligen skulle samma resultat erhållas mellan t.ex en billig klass D och en rörförstärkare. De flesta skulle föredra rören trots högre dist m.m

Postad 07 juli 2013 - 14:00
Postad 07 juli 2013 - 14:18
Det som skiljer mellan silver och koppar är resistansen. Silver är det material som leder ström bäst, följt av koppar och guld. Men åter igen, om resistansen på silverkabeln är likadan som kopparkabeln då leder dom ström lika bra. En tunnare silverkabel presterar lika som en lite grövre kopparkabel. Ingen skillnad alltså! En kabel är optimal om den har noll resistans, noll kapacitans, noll induktans osv. men såna kablar existerar inte. Vissa kabeltillverkare bygger produkterna på ett sånt sätt att signalen påverkas (inbyggda filter, hög kapacitans osv) och vill få oss att tro att deras produkt är "the holy grail" som dom kan håva in massa pengar på. Hör man en skillnad så tror många att det är åt det rätta hållet när det i själva verket är en förändring av originalsignalen.Sen så skiljer det delvis mellan silver och koppar.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar