Du kan leta begagnat efter en kompetent receiver. En Denon AVR-2105 borde räcka. Speciellt om du delar allt under 60 eller 80Hz till subben. Leta annars efter NAD T-742/743 eller någon H/K receiver.
Postad 24 June 2005 - 15:41
Du kan leta begagnat efter en kompetent receiver. En Denon AVR-2105 borde räcka. Speciellt om du delar allt under 60 eller 80Hz till subben. Leta annars efter NAD T-742/743 eller någon H/K receiver.
Postad 27 June 2005 - 20:04
Kul att du är nöjd. Vad driver du dem med?
Vad har du haft för högtalare innan?
Steget jag driver mina AT-100 är ett Marantz Digital monitoring Amplifier PM-84 II. Skulle vara tacksam om nån kunde hitta nått om det steget på nätet någonstans. Köpte det för 5 år sedan men har tappat bort alla manualer om den
Redigerat av kecke72, 27 June 2005 - 20:15.
Postad 28 June 2005 - 11:46
Där har du lite iaf
Redigerat av Warlokk, 28 June 2005 - 11:46.
Postad 02 July 2005 - 19:34
vore kul om ni som har lite erfarenhet i Cerwin kunde rangordna.
Tex nr 1. vs serien
nr 2. at serien
Hur är Al serien föresten i jämförelse med classic serien ?
Mvh Marcus
Postad 03 July 2005 - 17:50
Vilken högtalar serie inom Cerwin vega familjen är den bästa
vore kul om ni som har lite erfarenhet i Cerwin kunde rangordna.
Tex nr 1. vs serien
nr 2. at serien
Hur är Al serien föresten i jämförelse med classic serien ?
Mvh Marcus
Kan svara på frågan angående AL serien mot Clsc.
hade själv ett par Al 1000 som drevs av 2st NAD 2100.
har nu ett par Clsc 12 som drivs av samma i vanliga fall, just nu kör jag bara med 1.
Al 1000 har ett renare ljud och låter betydligt mer hifi, AL 1000 spelade mycket högre än vad Clsc serien gör, men 92 VS 95db SPL och 300 vs 1000 watt säger sig själv.. Al 1000 ska spela mkt högre. däremot är basen skönare i clsc serien, Al 1000 hade mycket mer balans mellan bas, mellanreg och diskant medans Clsc 12 är mer inriktade på bas. basen dominerar och mellanreg och diskant hörs mer i bakgrunden.
15" gjorde sitt men i jämfört med Clsc så är basen mjukare.
vet inte vilket ljud jag själv gillar bäst, har flera gånger funderat på att byta tillbaka till AL-1000 men vi får se =)
kanske köper ett per större clsc istället.
Postad 04 July 2005 - 15:41
Har ett par AL1000.
Som jag vill bli av med.
B.D
Släng ut dom begagnatmarknaden här på prisjakt med en bild och vettigt pris så får du säkert sålt dom också
Har du jämfört dina AL mot DC, CLSC ?
Postad 08 July 2005 - 17:01
Vilken skillnad det är, nu finns det ju mellanregister också och ett otroligt djup i basen. Jag driver dom med en Denon 1315R förstärkare. Verkar fungera bra.
Jag har läst att vissa tycker att man ska byta ut säkringarna i dom, nån som vet något om det ?
Nån annan kul information ni pålästa har om just dom här högtalarna ?
Tacksam för svar
Mvh Marcus
Postad 09 July 2005 - 21:37
Jag har läst att vissa tycker att man ska byta ut säkringarna i dom, nån som vet något om det ?
Tja
Byte av säkringarna behöver du bara göra om du spelar sönder dem. Kör tröga 5 amper i mina AT-100 (har spelat sönder många klenare varianter). Det funkar...
/Johan
Postad 14 July 2005 - 10:45
Tja
Tänkte att de som är intresserad av att köpa något kikar runt i "marknaden". Men någon som kanske ska sälja något kikar nog inte runt där.
Är intresserad av att köpa ett par 1215. Det finns ju flera olika utgåvor, men det är inte så viktigt. Bara det är ett par felfria 1215 i bra skick.
Så hör av dig till mig om du har ett par 1215, eller om du har en kompis eller något liknande som har det.
Eventuellt kan jag tänka mig att göra något typ av byte mot mina 2 par AT-100.
/Johan
Postad 16 July 2005 - 18:21
har du tröttnat på dina at100 ?
Postad 16 July 2005 - 18:40
Och varför betecknas dom som vs15 ibland, och ibland vs150 är det samma högtalare ?
// Marcus
Postad 17 July 2005 - 21:51
Nu till mitt problem jag har varit inne på hifi klubben och dom säger att jag behöver en DENON AVR-2105 "5.298:-" eller en NAD T743v2 "4.998:-" för att orka drova mina 12"
jag har inte vågat köpa någon ännu eftersom jag inte vet vad jag behöver har dock en DENON AVR-1705 men jag märker att den inte pallar dom högre party volymerna! frågan är om det blir så mkt bättre med någon av de där masiknerna
är student så min budget tillåter köp över 6 tusen
Postad 17 July 2005 - 21:54
det behövs mera effekt på dom högtalarna för att dom skall komma till sin rätt.Hej jag har köpt ett par Cerwin vega 12" v serien sen har jag även front och center i samma serie !
Nu till mitt problem jag har varit inne på hifi klubben och dom säger att jag behöver en DENON AVR-2105 "5.298:-" eller en NAD T743v2 "4.998:-" för att orka drova mina 12"
jag har inte vågat köpa någon ännu eftersom jag inte vet vad jag behöver har dock en DENON AVR-1705 men jag märker att den inte pallar dom högre party volymerna! frågan är om det blir så mkt bättre med någon av de där masiknerna
då är det bättre att köpa till ett separat slutsteg som ger ca 150w/rms per kanal
och det går att hitta beganat till bra priser.
sorry din förstärkare har inte 7.1 utgångar
så bry dig inte att köpa ett separat slutsteg.
Redigerat av Unregistered1022, 17 July 2005 - 22:00.
Postad 17 July 2005 - 21:59
det behövs mera effekt på dom högtalarna för att dom skall komma till sin rätt.
då är det bättre att köpa till ett separat slutsteg som ger ca 150w/rms per kanal
[/quote]
okay men jag är inte så hajj på sånt här
Postad 17 July 2005 - 22:06
det behövs mera effekt på dom högtalarna för att dom skall komma till sin rätt.Hej jag har köpt ett par Cerwin vega 12" v serien sen har jag även front och center i samma serie !
sorry din förstärkare har inte 7.1 utgångar
så bry dig inte att köpa ett separat slutsteg.
okay vad ska jag göra då ? finns det inget sätt att få kontroll på basen ?
Postad 17 July 2005 - 22:08
[/quote]
det behövs mera effekt på dom högtalarna för att dom skall komma till sin rätt.
[/quote]
okay men jag är inte så hajj på sånt här
[/quote]
jag han att ändra mig det går ej att koppla ett separat slutsteg till din av-reciver
då den inte har 7.1 utgång.
Postad 17 July 2005 - 22:11
Bakhögtalare, center mm klarar ju biostärkaren av att driva.
Postad 17 July 2005 - 22:15
det finns ingen lågnivå utgång på 1705 förstärkaren för fronthögtalaren.Så länge den har en lågnivåutgång för fronthögtalarna räcker väll det för att koppla in ett slutsteg till front högtalarna, det e ju dom som behöver mer effekt.
Bakhögtalare, center mm klarar ju biostärkaren av att driva.
Postad 17 July 2005 - 22:17
// Marcus
Postad 20 July 2005 - 09:20
Under vilka år såldes Cerwin vega vs15 ?
Och varför betecknas dom som vs15 ibland, och ibland vs150 är det samma högtalare ?
// Marcus
Postad 20 July 2005 - 23:22
Postad 22 July 2005 - 17:51
alltså 2 st per kanal.
Det skulle ju bli 2 ohm per kanal. kan det bli problem med så låga laster.
Mvh Marcus
Postad 22 July 2005 - 19:32
nej det är för klentVad skulle ett Nad 216 tycka om att driva 4 st Cerwin vega v12f,
alltså 2 st per kanal.
Det skulle ju bli 2 ohm per kanal. kan det bli problem med så låga laster.
Mvh Marcus
Postad 22 July 2005 - 20:45
Klarar det inte av att driva bägge paren pga att dom behöver mer effekt,
eller klar inte förstärkaren av så låga laster ?
Det lär väll låta mer med 2 par v12f än med 1 par om steget klarar den låga lasten. Man får ju högre verkningsgrad med fler högtalare + att ohm talet sjunker.
Mvh Marcus
Postad 22 July 2005 - 21:26
Marcusk:
Hur menar du med för klent ?
Det lär väll låta mer med 2 par v12f än med 1 par om steget klarar den låga lasten. Man får ju högre verkningsgrad med fler högtalare + att ohm talet sjunker.
Mvh Marcus
ja skulle kunna säga att steget klarar inte att driva dom. pga därför att högtalarna kräver en del krafter för att bli drivna. de vill säga de blir för klent som x-12 sade tidigare.
men om du har 2st v12f på ett 216 så låter de fint ska du se
Redigerat av oster, 22 July 2005 - 21:27.
Postad 22 July 2005 - 23:32
// Marcus
Postad 24 July 2005 - 11:10
Det verkar inte vara lätt aff få tag i ett par 1215,
har du tröttnat på dina at100 ?
Tja
Gillar designen bättre på 1215. AT-100 är en riktigt snygg högtalare, men 1215 är snyggare...
Sitter ju idag på 4 st AT-100, och vill gå ner på 2 st 1215.
/Johan
Postad 24 July 2005 - 11:56
helt rätt förstärkaren kommer att gå varm mycket varmHur menar du med för klent ?
Mvh Marcus
iman måste komma i håg att hötalaren har inte den impedansen när den arbetar
den kan rammla ner mot 2ohm och vad händer med två par då ramlar den ner under 1ohm med följd att steget brinner upp eller att säkringarna går l.
man får högre verknings grad med 4 högtalare men man förlorar det i dämpfaktorn
dämpfaktorn är det som håller koll på högtalar konerna om man sänker impedansen på förstärkarn så sjunker dämpfaktorn ochså och då får förstärkarn svårare att kontrollera
konrörelserna på högtalarn.
Postad 26 July 2005 - 19:39
nej det går inte.
Men tack alla som svarat speciellt, X12 som förklarade också.
// Marcus
Postad 27 July 2005 - 12:53
Räcker detta? Finns det något bättre alternativ? Måste ju ha en hemmabiostärkare iaf.
Postad 27 July 2005 - 13:24
köper du ett 773 behöver du ingen extra förstärkare där har du garanterat 7*110wattHar tänkt köpa ett Nad T770 lr T773 och ett steg Nad 208, 216 lr 218 för att driva hemmabiosystem front Clsc 15, centern Clsc 6C samt satelliterna Clsc 6 och kanske eventuellt en sub.
Räcker detta? Finns det något bättre alternativ? Måste ju ha en hemmabiostärkare iaf.
på alla kanaler samtidigt och kör man 773 i två kanaler så lämnar den 2*230watt i8ohm 2*320watt i 4ohm men det är vad den är specad till nad brukar lämna för små effek angivelser så den lämnar nog mera effekt.
Postad 27 July 2005 - 13:24
köper du ett 773 behöver du ingen extra förstärkare där har du garanterat 7*110wattHar tänkt köpa ett Nad T770 lr T773 och ett steg Nad 208, 216 lr 218 för att driva hemmabiosystem front Clsc 15, centern Clsc 6C samt satelliterna Clsc 6 och kanske eventuellt en sub.
på alla kanaler samtidigt och kör man 773 i två kanaler så lämnar den 2*230watt i8ohm 2*320watt i 4ohm men det är vad den är specad till nad brukar lämna för små effek angivelser så den lämnar nog mera effekt.
Postad 27 July 2005 - 14:04
Nu gav du väl inte riktigt hela sanningen här. Nad T773v2 lämnar knappast 2*230W kontinuerligt utan det är dynamisk effekt vi pratar om och det är en väsentlig skillnad. Skulle gissa på att T773 lämnar runt 2*150W @ 8 Ohm kontinuerligt.
Specifikationer:
7 x 110 W i 4/8 ohm (kontin. effekt, alla kanaler samtidigt, 20-20.000Hz)
2 x 230 W i 8 ohm (dynamisk effekt - IHF)
2 x 320 W i 4 ohm (dynamisk effekt - IHF)
2 x 390 W i 2 ohm (dynamisk effekt - IHF)
Förvrängning < 0,08%
Nordda#5:
Jag skulle rekommendera att du tittar på en mindre hemmabioreciever och kompletterar med det du tänkt från början, du kan stryka 216 dock, satsa på ett 208/218 steg istället så får du bra kraft till ett par CLSC-15. Använde själv min avr8500 till mina clsc-15 vilket borde motsvara en T773 och jag kan säga att det låter väldigt mycket bättre med ett steg som lämnar drygt 2*250W kontinuerligt. Sedan så tycker jag inte att du skall stirra dig blind på Nad. Deras slutsteg är otroligt prisvärda på begagnat marknaden men när du väljer försteg så kanske du vill färga ljudkaraktären åt ditt eget håll. Gillar du varm ljudkaraktär kanske du borde kolla på Denon, då får du dock inte så mycket punch i basen, söker du det så kanske du borde kolla på H/K som ger en mer rapp och attackerande bas men som har en mer kall ljudkaraktär. Nad upplevde jag som ett mellanting mellan Denon och H/K när jag lyssnade på T763v2 som försteg. Jag hade dock valt både Denon & H/K före Nad som försteg eftersom jag tycker Nad - Nad kombinationen låter aningen platt. vid en nadslutstegs kombination med CLSC-serien så spelar alltså försteget en mycket stor roll och det kan färga ljudet till stor del.
Postad 27 July 2005 - 20:43
Postad 27 July 2005 - 23:16
Postad 28 July 2005 - 23:20
Vad tror ni om kombinationen - 2 x Nad 216 + clsc-215 eller clsc-15 ? I ett väldigt litet rum dessutom?
Skulle kört på 1*Nad 218 och CLSC-15, alternativt CLSC-215 och köpa ett till steg om du byter rum.
Postad 30 July 2005 - 11:06
Lite overkill med 15tummare, och absolut dubbla 15tummare!!
Jag har ett rum på 3x4m och där har jag 12or.. och det är overkill, tro mig!! Skulle fått mycket bättre bas om jag hade 10orna.. Så tänk verkligen på hur stort rummet ska vara!!
Postad 30 July 2005 - 19:11
vad har ett otroligt litet rum för storlek?
Lite overkill med 15tummare, och absolut dubbla 15tummare!!
Jag har ett rum på 3x4m och där har jag 12or.. och det är overkill, tro mig!! Skulle fått mycket bättre bas om jag hade 10orna.. Så tänk verkligen på hur stort rummet ska vara!!
Jag körde mina CLSC-15 i ett rum på 7kvm (träväggar/golv och gipstak) utan problem.. OCH NEJ det blev INTE för mycket bas , eller grumligt.. Men overkill ? ptja ..
Flyttade sedan ut grejjerna till ett bra mycket större rum närmare 40kvm (1 st trävägg resten betong) , Där spelade de alldeles lagom med en mycket fin bas
Nu står allt i ett rum på 12kvm , rummet är helt i betong .. Detta medförde inte bummlighet. Det som hände var dock att det blev en viss avsaknad av vissa frekvenser
Postad 02 August 2005 - 21:18
Har skummat igenom en del trådar.. denna med..!
Är så att ja e högtalarlös och kör med lillsyrrans onämnbara plastkombo...
Man blir ju inte man förrns man ägt ett par CV högtalare, så jag tänkte testa det nu... Hifiklubben säljer ut E-serien på Cybertainment så jag funderar på ett par 712or..!
Är det bra eller? Var ju ett tag sen jag lyssnade på dem! Vill iaf minnas att jag gillade dem skarpt de gånger jag lyssnade i butiken..
Kostar bara 3400:- så det lockar verkligen..! Vad tycker nì? Är E-712 en bra högtalare om man vill testa CV / måste ha ett par högtalare...
Tacksam för hjälp...
Postad 03 August 2005 - 10:25
Ursäkta att jag stör grabbar...!
Har skummat igenom en del trådar.. denna med..!
Är så att ja e högtalarlös och kör med lillsyrrans onämnbara plastkombo...
Man blir ju inte man förrns man ägt ett par CV högtalare, så jag tänkte testa det nu... Hifiklubben säljer ut E-serien på Cybertainment så jag funderar på ett par 712or..!
Är det bra eller? Var ju ett tag sen jag lyssnade på dem! Vill iaf minnas att jag gillade dem skarpt de gånger jag lyssnade i butiken..
Kostar bara 3400:- så det lockar verkligen..! Vad tycker nì? Är E-712 en bra högtalare om man vill testa CV / måste ha ett par högtalare...
Tacksam för hjälp...
Tja jag har ett par E-312 , serien som kom före E-7xx antar jag.. Med rätt driv och placering är de ganska värdiga CV högtalare i mittensegmentet, de är också rätt billiga.. Jag köpte mina ifs i nyskick för 1800kr, begagnat...
Postad 03 August 2005 - 20:51
Postad 04 August 2005 - 05:35
Hur är Dc-15 då? De borde väll låta ung. likadant som vs-15 eftersom dom ser ju typ identiska ut... Eller har jag fel?
LS tyckte jag lät helt ok... Men DC-serien är den serien som har varit mest välbyggd och välljudande enligt mig... Dessutom har DC-15 en bakåtriktad diskant vilket gjorde väldigt mycket för ljudet.
Skulle bytt ut mina beställda E-712 till ett par fina exemplar från DC-serien vilken dag som helst!
EDIT: Ska nog stå VS där uppe det står LS !
Redigerat av Unregistered26281, 05 August 2005 - 10:49.
Postad 04 August 2005 - 14:44
Hur är Dc-15 då? De borde väll låta ung. likadant som vs-15 eftersom dom ser ju typ identiska ut... Eller har jag fel?
LS tyckte jag lät helt ok... Men DC-serien är den serien som har varit mest välbyggd och välljudande enligt mig... Dessutom har DC-15 en bakåtriktad diskant vilket gjorde väldigt mycket för ljudet.
Skulle bytt ut mina beställda E-712 till ett par fina exemplar från DC-serien vilken dag som helst!
Mina E-312 är väl inte så välbyggda som man hade velat önska, 15-16mm trä, rätt lätta, sen är isoleringen olika i båda högrtalarna :S de är inte rört där inne men ändå sitter det ena sneare än det andra, basröret är inte fäst utan man kan helt enkelt dra ut det...
Postad 07 August 2005 - 08:03
håller med om det,har tagit i sär både dc-serien.al-serien ock v-serien samt sett bilder på innanmätet ock bilder på elementen på dom flesta cv-modellerna genom åren.dc ock al-serien är outstanding i fråga om lådor ock elementdvs kraftiga lådor ock kraftiga element(stora magneter)då pratar vi cv-högt från 93 ock framåt.Hur är Dc-15 då? De borde väll låta ung. likadant som vs-15 eftersom dom ser ju typ identiska ut... Eller har jag fel?
EDIT: Ska nog stå VS där uppe det står LS !
Postad 12 August 2005 - 09:31
de högtalare jag lyssnade på var alla från classic serien då de varken hade e-serien eller v-serien inne för provlyssning. det var lite synd då jag verkligen skulle ha velat jämföra v-serien och classic serien. de högtaralre jag lyssnade på var: classic tolvan, femtontummaren och den dubbla femtontummaren.
den första av högtalarna jag lyssnade på var 12 tummaren. första skivan vart ministry och jag vart lite förvånad över hur bra jag tyckte de lät. houses of the molé har ganska knepig bas som är svår att få till bra, men jag tyckte att det funkade riktigt hyggligt med 12 tummaren. efter några låtar med ministry och ett glatt humör så kände jag att jag skulle byta till den andra skivan jag hade med mig, pain. efter lite lyssning så vart jag ganska besviken, tyckte högtalarna lät burkiga. butiksbiträdet sa att det kunde ha med rummet att göra, vilket är mycket möjlig. är det nån annan som upplevt 12orna som burkiga?
då kände jag att det var dags att byta till femtontummarna. började med pain för att se om de hade samma tendens att bli burkiga, men det tyckte jag inte alls att de hade. de lät betydligt bättre än tolvorna när man spelade pain. jag upplevde att basen blev bättre också, djupare och skönare bas. efter några pain låtar vart det åter dags att byta till ministry. ganska snabbt så märker jag att 15tummarna inte låter lika bra som 12orna på just ministry. basen passar inte alls så bra som det gjorde för 12orna.
sen clsc-215 mest för skojs skull. men dom var jätte kul att lyssna på. i sundsvall så har de bara ett nad 272 steg som driver dom, men men volym en bit över hälften så kunde man knappt se att basarna var ansträngda! det var imponerande vilket ljudtryck de kunde åstakomma.
clsc högtarna går att pressa riktigt mycket utan att låta speciellt ansträngt, vilket är deras starkaste sida, därimot så låter de inte speciellt detaljerat eller "hifi" tycker jag. jag tycker basen är deras starkaste kort, väldigt skön bas som ändå känns hyfsat hård och kontrolerad.
skulle jag krona en vinnare ur detta lilla minitest så skulle det bli clsc-15. innan jag hade hört clsc-serien trodde jag 12an skulle vara bäst, men efter att ha hört alla 3 så var jag mest sugen på 15 tummaren. 215 gav inte så mycket mer än den enkla 15tummarn, så jag tycker inte att en prisökning på 2,5 k känns omotiverad, 12an gav inte samma "känsla" och djupa bas och så hade den enligt mig lite burkighet.
Postad 12 August 2005 - 13:06
Redigerat av dirtpop, 12 August 2005 - 13:07.
Postad 12 August 2005 - 15:39
Ska hämta mina E-712 idag.. =) ..nu till det viktigaste.. Jag har bara en Cambridge Azur 640 A ...är ganska säker på att denna är för klen för att driva dessa, fast att de är lättdrivna!
Tittar nu efter ett slutsteg på begagnatmarknaden.
Ville bara kolla med er om det finns några andra alternativ än typ, NAD 216 ??
Vill ju helst köpa beggat men om det finns några bra nya steg som duger till att driva mina 712:or så tipsa gärna!
och ni som är vana vid CV! Är det nödvändigt att betala för 5 års (drulle)försäkring..?
Postad 12 August 2005 - 16:43
har du drule försäkring på hem försäkringen så varför betala för något extra som inte behövshej igen...
Ska hämta mina E-712 idag.. =) ..nu till det viktigaste.. Jag har bara en Cambridge Azur 640 A ...är ganska säker på att denna är för klen för att driva dessa, fast att de är lättdrivna!
Tittar nu efter ett slutsteg på begagnatmarknaden.
Ville bara kolla med er om det finns några andra alternativ än typ, NAD 216 ??
Vill ju helst köpa beggat men om det finns några bra nya steg som duger till att driva mina 712:or så tipsa gärna!
och ni som är vana vid CV! Är det nödvändigt att betala för 5 års (drulle)försäkring..?
sen är det vanlig 3 års garanti på dom
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
13 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?