Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 22 april 2007 - 21:25

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag tror inte på teorin att de nyaste abonenterna får först.. Mitt abonemang är cirka en en månad, ingen kanal 9 än så länge...

<{POST_SNAPBACK}>

Du kanske är "undantaget som bekräftar regeln"? Skämt åsido, jag trodde nog inte så mycket på min teori heller. Men det stämde i alla fall på mina två abonnemang i alla fall (i kombination med den person som fick sin box i onsdags och redan då hade Kanal 9 i sitt utbud)! Det är nog snarare så att det är rätt slumpmässigt i vilken ordning som Kanal 9 dyker upp hos folk! :)

Postad 22 april 2007 - 21:31

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Jag såg den imorse :) utan omstart :)

Postad 23 april 2007 - 09:22

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
God förmiddag,

Jag såg att det kom en ny uppdatering av programvaran den 18/4 (daterad 17/4) - någon som märkt vad dom ändrade då?

Vänligast

TMC

Postad 23 april 2007 - 15:35

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0
Jag mailade telia i fredags kväll angående min avsaknad av kanal9. Idag fick jag följande svar:

Hej!
Tack för din förfrågan.

För att få tillgång till kanalen krävs att ni gör en ny kanalsökning med boxen. När detta är gjort skall kanalen finnas i menyn att tillgå.

Med vänlig hälsning

Öhhhh... kanalsökning??? Vet de något över huvud taget om sina egna tjänster? Ska man skratta eller gråta?

Postad 23 april 2007 - 16:40

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Jag mailade telia i fredags kväll angående min avsaknad av kanal9. Idag fick jag följande svar:

Hej!
Tack för din förfrågan.

För att få tillgång till kanalen krävs att ni gör en ny kanalsökning med boxen. När detta är gjort skall kanalen finnas i menyn att tillgå.

Med vänlig hälsning

Öhhhh... kanalsökning??? Vet de något över huvud taget om sina egna tjänster? Ska man skratta eller gråta?

<{POST_SNAPBACK}>

Jaja, sluta gnäll på kundtjänsten, alla är inte experter på allt. Dom försöker så gott dom kan med den kunskapen dom har. Behöver du hjälp så ställ frågan igen, men var trevligt, det kommer du långt på.

Postad 23 april 2007 - 16:46

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Hej!
Tack för din förfrågan.

Med vänlig hälsning

<{POST_SNAPBACK}>

Jaja, sluta gnäll på kundtjänsten, alla är inte experter på allt. Dom försöker så gott dom kan med den kunskapen dom har. Behöver du hjälp så ställ frågan igen, men var trevligt, det kommer du långt på.

<{POST_SNAPBACK}>

Jaja, sluta gnäll på kunderna, skaffa kompetens inom företaget. Det kommer ni långt på... :ph34r:

Postad 23 april 2007 - 17:01

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Hej!
Tack för din förfrågan.

Med vänlig hälsning

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hur jäkla roligt tror du att det är för en okunnig kund som får detta svar som sedan sitter och letar ihjäl sig efter kanalsökningsmenyn i boxen? Jag skulle tippa på att ca 99% av alla kunder tillhör den kategorin.

Du säger att inte alla är experter på alllt och det är naturligtvis helt sant. Men när man på hemsidan väljer att skicka en fråga till supporten inom området TV kan man väl ändå kräva att de vet en så grundläggande sak som att man inte gör någon kanalsökning. Och om man nu inte kan svara på en kunds fråga kan man åtminstone vara så klyftig att man skickar frågan vidare till en kollega och inte gissar!

Kan du tala om för mig vilken nytta en kundtjänst gör när den inte kan någonting och istället lurar i frågeställaren något trams?

Postad 23 april 2007 - 17:13

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
[/quote]ollebanan

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jamen man kan ju inte sitta och hitta på ;) ...Deras jobb är ju att hjälpa..Kan dom då inte svaret så kan dom ju säga att dom ska ta reda på det...

Men man blir ju inte förvånad längre... :ph34r:

Postad 23 april 2007 - 17:21

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Hej!
Tack för din förfrågan.

Med vänlig hälsning

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hur jäkla roligt tror du att det är för en okunnig kund som får detta svar som sedan sitter och letar ihjäl sig efter kanalsökningsmenyn i boxen? Jag skulle tippa på att ca 99% av alla kunder tillhör den kategorin.

Du säger att inte alla är experter på alllt och det är naturligtvis helt sant. Men när man på hemsidan väljer att skicka en fråga till supporten inom området TV kan man väl ändå kräva att de vet en så grundläggande sak som att man inte gör någon kanalsökning. Och om man nu inte kan svara på en kunds fråga kan man åtminstone vara så klyftig att man skickar frågan vidare till en kollega och inte gissar!

Kan du tala om för mig vilken nytta en kundtjänst gör när den inte kan någonting och istället lurar i frågeställaren något trams?

<{POST_SNAPBACK}>

Jaja, en person gjorde fel, sånt händer när människor är inblandade, men du kanske är för ung för att inse det. Skicka ett svar och säg till personen att hon/han gjorde fel, så gör dom inte om samma misstag igen.

Postad 23 april 2007 - 17:25

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Hej!
Tack för din förfrågan.

Med vänlig hälsning

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jaja, sluta gnäll på kunderna, skaffa kompetens inom företaget. Det kommer ni långt på... :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte det lättaste att fylla en kundtjänst med personal som vet allt till 100%, två veckors utbildning och thats it. Sedan tar du emot samtal, det är inte som den statliga tiden då utbildningen var på några månader. rotationen på personalsidan på kundtjänsterna är höga, så har det alltid varit.

Oavsett så finns kunskapen där, även fast inte lisa 19 sitter på den i huvudet.

Postad 23 april 2007 - 17:28

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Man behöver väl ändå inte sitta å gissa?

om jag behöver hjälp med min bil eller vad som helst så inte vill då jag att dom ska sitta å gissa ¨på måfå

Postad 23 april 2007 - 17:32

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Man behöver väl ändå inte sitta å gissa?

om jag behöver hjälp med min bil eller vad som helst så inte vill då jag att dom ska sitta å gissa ¨på måfå

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, och jag försvarar inte att hon/han gissade, men misstag sker så fort människor är inblanade, skitsamma det är en storm i ett vattenglas.

Postad 23 april 2007 - 17:58

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Jaja, en person gjorde fel, sånt händer när människor är inblandade, men du kanske är för ung för att inse det. Skicka ett svar och säg till personen att hon/han gjorde fel, så gör dom inte om samma misstag igen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jag är bara 34 år så jag har väl inte så mycket vett i skallen ännu.

Jag betalar ganska mycket pengar till telia för telefon, bredband och TV. Därför förväntar jag mig att det sitter kompetent personal i kundtjänsten.

Postad 23 april 2007 - 18:01

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Nej, och jag försvarar inte att hon/han gissade, men misstag sker så fort människor är inblanade, skitsamma det är en storm i ett vattenglas.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det du försvarar då?

Postad 23 april 2007 - 18:31

iqbefriad
  • iqbefriad
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Hej!
Tack för din förfrågan.

Med vänlig hälsning

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skickade också en onlinefråga där jag undrade varför det inte kommit igång hos mig heller.
Här var svaret:

Hej!
Tack för din förfrågan.

Om ni utför en ny kanalsökning med boxen skall den nya kanalen komma till i kanallistan och finnas tillgänglig att se.

Med vänlig hälsning

Telia Kundservice

Detta har de uppenbarligen också färdiga svar på och det visar ju på hur mycket personliga de vill vara med sina kunder. Ja det kanske skulle vara längre tid på utbildningen? Och kanske det är något fel om det är så stor rotation på personalsidan på supporten?

Jag anser att om du betalar för en tjänst, oavsett om det är en tjänst du betalar 10kr/månad för eller 200-400kr/månad, så vore det självklart att man ska få korrekt och personlig support ifall du behöver det. Även stora företag kan göra fel, självklart, men det är när felen uppstår och kunderna behöver deras hjälp som företaget visar sitt riktiga intresse för dem som betalar deras löner.

Postad 23 april 2007 - 18:58

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0
iqbefriad: Om du inte har hunnit ställa någon följdfråga ännu kan du väl fråga hur du gör en kanalsökning. Det vore lite kul att höra svaret på det. Jag skulle ha gjort det själv, men i min följdfråga jag valde att istället informera "kundtjänsten" om att man inte kan göra några kanalsökningar på boxen.

Postad 23 april 2007 - 19:04

iqbefriad
  • iqbefriad
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Skickad!

Hej och tack för ditt svar.

Skulle du kunna förklara hur jag gör en kanalsökning? Jag hittar ingen kanalsökning i menyn.

Postad 23 april 2007 - 19:17

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0
Jag ser fram emot svaret med stort intresse! :ph34r:

Postad 23 april 2007 - 20:00

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jag är bara 34 år så jag har väl inte så mycket vett i skallen ännu.

Jag betalar ganska mycket pengar till telia för telefon, bredband och TV. Därför förväntar jag mig att det sitter kompetent personal i kundtjänsten.

<{POST_SNAPBACK}>

Men du betalar inget för tv tjänsten, visst, den har funnits i ca 2 år, men i liten skala. Därför kan det vara svårt att få fram information för personalen där.

Postad 23 april 2007 - 20:05

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Men du betalar inget för tv tjänsten, visst, den har funnits i ca 2 år, men i liten skala. Därför kan det vara svårt att få fram information för personalen där.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft TV-tjänsten sedan i somras så ja, jag betalar för den. Spelar det någon roll? Ska inte supporten fungera i vilket fall som helst? Eller har ni kanske olika supportavdelningar, en fungerande för dem som betalar och en icke fungerande för gratistittarna? Jag kanske blev kopplad till fel?

Postad 23 april 2007 - 20:20

Caper
  • Caper
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Lägg ner?

Postad 23 april 2007 - 20:29

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Lägg ner?

<{POST_SNAPBACK}>

Hela Telia eller bara TV-avdelningen? :ph34r:

Postad 24 april 2007 - 11:24

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Ni som har problem med tv tjänsten(och inte fått hjälp), skicka ett pm till mig med detaljerad beskrivning på problem(en) och ev åtgärder ni måste göra för att lösa skiten på, så ska jag slänga ihop ett mail till en polare på den avdelningen.

Postad 24 april 2007 - 12:45

iqbefriad
  • iqbefriad
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Tack ollebanan, det borde finnas miljoner personer som du.
Då skulle säkert folk hitta på egna problem för att få hjälp av någon som faktiskt går in för det.

Postad 24 april 2007 - 12:59

asbra
  • asbra
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Nu när telia kört på kryptering, har någon testat
ProgDVB (iptvpluginet) + wincsc/csc4 mot en cardserver med telias kort i?

Är lite sugen på att testa men har inte fått mitt kort ännu :rolleyes:

Postad 24 april 2007 - 16:04

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0
Jahapp, då har man fått svar på sin följdfråga. Jag följde ollebanans råd och talade om att det inte finns någon kanalsökning på en IP-TV-box. Svaret jag fick är följande:

Hej!

Vi kallar det kanalsökning oavsett hur det levereras men vi beklagar om ni anser att detta är felaktigt.

Med vänlig hälsning

Telia Kundservice

Telia är alltså envisa och hävdar bestämt att man kan göra en kanalsökning! Det var inte heller samma person som skickade detta svar som det förra så det är minst två personer som inte har en aning om vad de försöker hjälpa folk med.

Jag har nu ställt ännu en följdfråga som lyder:

Skulle ni då vilja vara så snälla och tala om för mig hur jag gör det som ni kallar kanalsökning? Det finns nämligen inget som ens påminner om kanalsökning på boxen. Ni kan ju inte be era kunder att göra saker som inte finns!

Det ska bli mycket intressant att höra nästa svar.

Postad 24 april 2007 - 19:37

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Jahapp, då har man fått svar på sin följdfråga. Jag följde ollebanans råd och talade om att det inte finns någon kanalsökning på en IP-TV-box. Svaret jag fick är följande:

Hej!

Vi kallar det kanalsökning oavsett hur det levereras men vi beklagar om ni anser att detta är felaktigt.

Med vänlig hälsning

Telia Kundservice

Telia är alltså envisa och hävdar bestämt att man kan göra en kanalsökning! Det var inte heller samma person som skickade detta svar som det förra så det är minst två personer som inte har en aning om vad de försöker hjälpa folk med.

Jag har nu ställt ännu en följdfråga som lyder:

Skulle ni då vilja vara så snälla och tala om för mig hur jag gör det som ni kallar kanalsökning? Det finns nämligen inget som ens påminner om kanalsökning på boxen. Ni kan ju inte be era kunder att göra saker som inte finns!

Det ska bli mycket intressant att höra nästa svar.

<{POST_SNAPBACK}>

:D :D :lol:
Ursäkta Zvedberg, tråkigt att du inte får hjälp men visst är det lite kul? :blink:

Postad 24 april 2007 - 19:54

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Nu när telia kört på kryptering, har någon testat
ProgDVB (iptvpluginet) + wincsc/csc4 mot en cardserver med telias kort i?

Är lite sugen på att testa men har inte fått mitt kort ännu :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte provat, och har inte för avsikt att göra det heller. Dock är jag lite fundersam på hur det är tänkt att fungera rent tekniskt (eftersom jag är en sån där märklig typ som vill begripa hur saker funkar). Det mycket lilla jag tror mig ha begripit då det gäller kryptering så finns det nånting som heter EMM (Entitlement Management Messages) samt ECM (Entitlement Control Messages). Finns beskrivet t ex på Wikipedias sida om Conditional access. Vad jag har sett då jag sniffat med Wireshark är att dessa EMM och ECM meddelanden skickas på två speciella multicastströmmar till boxen. Min tolkning är att dessa meddelanden uppdaterar programkortet med nya nycklar och koder kontinuerligt (bithastigheten på dessa strömmar är ganska hög, där bithastigheten på ECM är högre än EMM strömmen).

Hur känner programvaran för en "cardserver" (vad nu det är och hur den funkar erkänner jag villigt att jag inte har den blekaste aning om) till dessa (antagligen ganska Telia specifika) multicastströmmar med EMM och ECM meddelanden så att denna "cardserver" kan uppdatera Telias programkort. Jag gissar att om programkortet inte uppdateras med nya nycklar och koder kontinuerligt så kommer den snabbt att falera med att avkoda kanalerna.

Detta fenomen kunde man ju uppleva då kanalerna krypterades och man hade haft boxen avstängd en längre stund. Precis efter det att man slagit på boxen så lyckades den inte avkoda kanalerna (antaligen för att programkortet inte hade blivit uppdaterad av EMM och ECM strömmarna). Men efter en liten stund så lyckades den avkoda kanalerna igen (antagligen för att kortet nu hade blivit uppdaterat).

Nån får gärna förklara rent tekniskt hur det är tänkt att fungera, för jag är nyfiken på hur det hela egentligen är tänkt att hänga ihop.

/Peter Cigéhn

Postad 24 april 2007 - 19:57

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag såg att det kom en ny uppdatering av programvaran den 18/4 (daterad 17/4) - någon som märkt vad dom ändrade då?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte märkt nån större skillnad. Men jag såg att på de HTML sidor med JavaScript som bygger upp menyer och liknande i boxen så var det en del ändrat vad gäller hanteringen av regionala nyhetssändningar på SVT2. Så uppdateringen kanske mest är buggfixar och ingen ny funktionalitet.

/Peter Cigéhn

Postad 24 april 2007 - 21:18

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Jaha, helt plötsligt är det ingen som har problem längre med tjänsten, det var väl roligt :blink:

Hur som helst, jag vill ha pm senast fredag det är då jag jobbar nästa gång.

Postad 24 april 2007 - 23:29

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

:D  :lol:  :D
Ursäkta Zvedberg, tråkigt att du inte får hjälp men visst är det lite kul?  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag behöver ju egentligen ingen hjälp längre eftersom jag har fått min kanal9, men jag vill ändå gärna höra deras förklaring till varför de svarar som de gör. Visst är det kul, men också lite skrämmande. :blink:

Postad 25 april 2007 - 14:27

iqbefriad
  • iqbefriad
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Nu fick jag svar på min fråga, först kommer min fråga och sen svaret jag fick. Undrar om de ens läser igenom ens frågor innan de klickar på sin lilla knapp för "random-answer".

Min fråga:

Hej och tack för ditt svar.

Skulle du kunna förklara hur jag gör en kanalsökning? Jag hittar ingen kanalsökning i menyn.

Telias svar:

Hej!

Kanal 9 har fortfarande ej blivit inkopplad. Finns ej någon information om när detta sker.

Med vänlig hälsning

Telia Kundservice

Redigerat av iqbefriad, 25 april 2007 - 14:28.

Postad 25 april 2007 - 14:42

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0
Det här är ju inte möjligt! Det kanske är bäst att man felanmäler att man har fått kanal9. Det måste ju vara något allvarligt fel om jag kan se den trots att den inte är inkopplad ännu.

Postad 25 april 2007 - 15:33

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0
Nu har jag också fått svar på min senaste fråga. Denna gång från en person som kan något om IP-TV!

Hej!

Det är helt riktigt att det inte finns något som heter kanalsökning. Om det är som så att vi släpper en ny kanal på tvn så för att få den måste man starta om boxen, i vissa fall dra ut strömkabeln på boxen. Kanalen kommer på en fast kanalplats i boxen när man får in den.

Med vänlig hälsning

Telia Kundservice

Postad 25 april 2007 - 19:23

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Nu har jag också fått svar på min senaste fråga. Denna gång från en person som kan något om IP-TV!

Hej!

Det är helt riktigt att det inte finns något som heter kanalsökning. Om det är som så att vi släpper en ny kanal på tvn så för att få den måste man starta om boxen, i vissa fall dra ut strömkabeln på boxen. Kanalen kommer på en fast kanalplats i boxen när man får in den.

Med vänlig hälsning

Telia Kundservice

<{POST_SNAPBACK}>

Men fortfarande är ju inte påståendet att man måste starta om boxen för att få in nya kanaler inte sant det heller! Vad jag har konstaterat rent praktiskt (både tidigare då nya kanaler har kommit och nu senast då Kanal 9 kom), samt även då jag sniffat nätverkstrafiken till boxen, så skall nya kanaler dyka upp automatiskt eftersom boxen med jämna mellanrum tar kontakt med inloggningsservern för att får reda på vilka kanaler som man har tillgång till i sitt abonnemang. Då nya kanaler kommer så får boxen redan på det vid nästkommande förfrågan mot inloggningsservern. Men visst, det är inte lätt att ha koll på hur allting funkar! <_<

/Peter Cigéhn

Postad 25 april 2007 - 19:45

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag är fortfarande lite nyfiken på om det är någon med LAN-anslutning och två (eller fler) boxar som upplever samma problem som jag (och även två av mina grannar) upplever. Läs mer i mitt tidigare inlägg. Jag skulle vilja få en uppfattning om detta är ett generellt problem i Telias nät, eller om det är ett lokalt problem för mig och mina grannar på vårt radhusområde. Telias tekniska support påstår att felet inte är i nätet utan i min box, dvs i båda mina boxar samt då även mina grannars boxar, dvs totalt 6 boxar som det är fel på! <_< Detta har jag dock mycket svårt att tro på!

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tänkte göra en liten uppföljning på mitt eget inlägg ovan. Efter mycket om och men så har Telia erkänt att det faktiskt var en felkonfigurering i nätet (även om det satt hårt åt för dom ett erkänna det) och inte i mina (eller mina grannars) boxar. Jag var tvungen att själv lusläsa RFC 2236, Internet Group Management Protocol, Version 2, och samtidigt sniffa med Wireshark för att se vad nätet gjorde för fel, och sedan skriva en mycket detaljerad felrapport för att få dom att inse att det var en felkonfigurering i nätet. Felet var att nätet inte betedde sig enligt följande i RFC 2236:

When a Querier receives a Leave Group message for a group that has group members on the reception interface, it sends [Last Member Query Count] Group-Specific Queries every [Last Member Query Interval] to the group being left.  These Group-Specific Queries have their Max Response time set to [Last Member Query Interval].  If no Reports are received after the response time of the last query expires, the routers assume that the group has no local members, as above.

Nätet skickade aldrig någon "Group-Specific Query" vilket fick till effekt att nätet slutade skicka multicastströmmen direkt då den ena boxen gick ur gruppen, även om min andra box fortfarande var med i samma grupp. Detta fick till effekt att ett kanalbyte på ena boxen kunde "släcka" den andra boxen.

En gissning är att Telias router var konfigurerad med [Last Member Query Count] satt till noll (0) eller nåt liknande.

Nåväl, nu funkar det i alla fall och nätet skickar numera en "Group-Specific Query" precis enligt specifikation. Därmed kan inte mina boxar längre "släcka" varandra då man zappar förbi samma kanal som man har inställd på den andra boxen.

Så alla ni andra (som har två boxar eller fler) som eventuellt upplever samma problem med att era boxar "släcker" varandra då ni zappar förbi på samma kanaler. Ni kan ju försöka påpeka ovanstående eventuella felkonfigurering i er router då ni gör en felanmälan.

/Peter Cigéhn

Postad 25 april 2007 - 20:44

CyberTron
  • CyberTron
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
hej,
är det någon mer här inne som tycker att det laggar sen kanal 9 kom in i bilden? jag anser att bilden har börjat lagga mycket mer (hade inget lagg innan kanal 9) men nu är det i princip osebart.

Postad 25 april 2007 - 21:49

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Hej!

Med vänlig hälsning

Telia Kundservice

<{POST_SNAPBACK}>

Men fortfarande är ju inte påståendet att man måste starta om boxen för att få in nya kanaler inte sant det heller! Vad jag har konstaterat rent praktiskt (både tidigare då nya kanaler har kommit och nu senast då Kanal 9 kom), samt även då jag sniffat nätverkstrafiken till boxen, så skall nya kanaler dyka upp automatiskt eftersom boxen med jämna mellanrum tar kontakt med inloggningsservern för att får reda på vilka kanaler som man har tillgång till i sitt abonnemang. Då nya kanaler kommer så får boxen redan på det vid nästkommande förfrågan mot inloggningsservern. Men visst, det är inte lätt att ha koll på hur allting funkar! <_<

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>

All information som kundtjänsten/supporten får är framtagen av labb grupperna i farsta samt i rekommandation med tillverkare av hårdvaran i stationerna och boxen. Och sist men inte minst utvärdingsgrupper, alla svar anges enligt minsta möjlighet för fel. Kan vara en rekommendation från vilken tillverkare som helst.

Redigerat av ollebanan, 25 april 2007 - 21:54.

Postad 26 april 2007 - 09:06

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Kan vara en rekommendation från  vilken tillverkare som helst.

<{POST_SNAPBACK}>

Man får väl i alla fall hoppas att rekommendationerna kommer från de som tillverkar den aktuella hårdvaran? Som det verkar på våra svar kommer de från en tillverkare av boxer- eller satellitmottagare.

Postad 26 april 2007 - 10:55

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Man får väl i alla fall hoppas att rekommendationerna kommer från de som tillverkar den aktuella hårdvaran? Som det verkar på våra svar kommer de från en tillverkare av boxer- eller satellitmottagare.

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt, missförstånd händer när människor är inblandade.

Postad 26 april 2007 - 11:04

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt, missförstånd händer när människor är inblandade.

<{POST_SNAPBACK}>

Just det.

Shit hapens butt don´t frorget to flush.

Så kan vi prata om något annat nu.

Redigerat av 91robe, 26 april 2007 - 11:06.

Postad 27 april 2007 - 17:50

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0

hej,
är det någon mer här inne som tycker att det laggar sen kanal 9 kom in i bilden? jag anser att bilden har börjat lagga mycket mer (hade inget lagg innan kanal 9) men nu är det i princip osebart.

<{POST_SNAPBACK}>

Inte nått lagg utan boxen hänger sig ibland, funkar enbart igen då man rycker ut strömkabeln coh sätter i igen, fått detta mer frekvent numera vilket är ju inte så bra, kan informera att min box står på jämt och har fiber.

Postad 27 april 2007 - 18:56

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

hej,

<{POST_SNAPBACK}>

Inte nått lagg utan boxen hänger sig ibland, funkar enbart igen då man rycker ut strömkabeln coh sätter i igen, fått detta mer frekvent numera vilket är ju inte så bra, kan informera att min box står på jämt och har fiber.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du den nyare Motorola boxen, eller den gamla Kreatel boxen? Jag upplever att min nyare Motorola box "hänger sig" sig oftare än min gamla Kreatel box. I alla fall "hänger sig" med den effekten att TV bilden och ljudet försvinner men att kanalinformationen som kommer upp då man byter kanal och trycker på INFO knappen fortfarande syns. Det enda som hjälper då är att dra ur sladden (att gå ned i standby och starta om igen hjälper inte). Jag är lite fundersam om det är något hårdvaruproblem med den nyare Motorola boxen som åstadkommer det här fenomenet där bild och ljud försvinner och det enda som hjälper att dra ur sladden och boota om boxen.

/Peter Cigéhn

Postad 27 april 2007 - 20:06

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

hej,

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Har du den nyare Motorola boxen, eller den gamla Kreatel boxen? Jag upplever att min nyare Motorola box "hänger sig" sig oftare än min gamla Kreatel box. I alla fall "hänger sig" med den effekten att TV bilden och ljudet försvinner men att kanalinformationen som kommer upp då man byter kanal och trycker på INFO knappen fortfarande syns. Det enda som hjälper då är att dra ur sladden (att gå ned i standby och starta om igen hjälper inte). Jag är lite fundersam om det är något hårdvaruproblem med den nyare Motorola boxen som åstadkommer det här fenomenet där bild och ljud försvinner och det enda som hjälper att dra ur sladden och boota om boxen.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>

jag har inga problem med det och jag har den nyare motorola boxen.

Postad 27 april 2007 - 20:35

iqbefriad
  • iqbefriad
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Är den nya Motorolaboxen bättre på någon punkt än den gamla Kreatelboxen?
Vad skiljer dem åt?
Ska man kanske fundera på att försöka byta sig till den nya boxen? :)
Eller ska man vänta på någon nyare modell om nåt sånt möjligen är på väg?

Postad 27 april 2007 - 21:34

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Är den nya Motorolaboxen bättre på någon punkt än den gamla Kreatelboxen?
Vad skiljer dem åt?
Ska man kanske fundera på att försöka byta sig till den nya boxen? :)
Eller ska man vänta på någon nyare modell om nåt sånt möjligen är på väg?

<{POST_SNAPBACK}>

Kreatel IP-STB 1510 och Motorola VIP 1510 är i princip identiska boxar. Så rent funktionalitetsmässigt så är det ingen skillnad. Det enda jag märkt skillnad på är att fjärrkontrollen till den nyare generationens Motorola VIP 1510 boxar är mindre riktningskänslig. Fjärrkontrollen till den gamla Kreatel IP-STB 1510 är betydligt mer känslig vad gäller hur man riktar fjärrkontrollen mot boxen. Antagligen har man bytt någon komponent i fjärrkontrollen i nyare generationer av fjärren som gjort den mindre känslig. Det är i princip det enda jag märkt skillnad på (förutom logotypen på boxen och fjärrkontrollen då vill säga).

Men om du pratar om andra modeller av Motorolas boxar (vilket jag antar är det märke som Telia kommer att fortsätta med) så har jag ingen aning om vilka boxar som är på gång. Vår egen "insider" ollebanan kanske har lite information?

Med tanke på att Telia har provsändningar av SVT HD i sitt nät (se följande inlägg) så borde Telia hålla på och också utvärdera någon box som kan hantera HDTV, kanske någon box i Motorolas VIP 1900 serie? Det är i alla fall en box ur den serien som FastTV tillhandahåller (även om dom inte har några HDTV sändningar ännu, inte vad jag känner till i alla fall).

/Peter Cigéhn

Postad 27 april 2007 - 22:48

iqbefriad
  • iqbefriad
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jag tycker inte det är så irriterande att fjärren är riktningskänslig.
Jag har ju boxen nära TVn så det känns så naturligt att rikta den åt det hållet.

Postad 27 april 2007 - 22:57

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Jag har lekt lite med den där boxen, den är jävligt budget, dock är den gratis så vafan. Vet inte var man annars kan köpa iptv boxar.

Ska kolla upp om det finns planer på någon lite bättre, åtminstone med komponent anslutning eller något.

Postad 27 april 2007 - 23:39

iqbefriad
  • iqbefriad
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Ja utgångar är ju gamla boxens största problem tycker jag, vet inte hur den nya ser ut där bak.
Vore ju underbart också om de släppte en box med HDMI-uttag :)

Kanske också att göra den bred som allt annat istället för en så liten sak som den är nu. Då kan de ju få i lite mer godsaker i den, en hårddisk tex.

Postad 28 april 2007 - 00:02

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0

hej,

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>

Kör den gamla Kreatel, förr kunde det ske 1-2 mån, nu nästan 2 gånger i veckan, kanske för klen byggd.

5 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.