mstoltz -> Är det något skoj filter du använder för att få så härliga färger som på blomman i #6474?
Och det här med att fånga humlor och dylikt i luften strax innan de landar på blommorna är något jag försökt mig på de senaste gångerna. Attans vad svårt det är. Jag drar upp ison ganska högt för att kunna ligga på i allafall 1/1000s. Kör med Af-c och försöker låsa fokusen på flygarn, bränner sedan av massa kort precis när de lyfter. Men oftast hinner inte autofokusen med, eller så är skärpedjupet så litet även på ganska liten bländare så det är för små marginaler.
Här är väl det bästa jag lyckats med hittills men skärpan kan ju vara ganska mycket bättre.
Tack
Jo ang blomman, nej det är ett preset som jag gjort och som jag använder på en del bilder, inte alla det funkar med men vissa
När det gäller humlor....jag håller med dig, det är svårt !
Det tar många försök innan det kanske sitter...
Du gör alldeles rätt att ha AF-C och ligga runt 1000, men vad använder du ? Använder du Manuell ?
Prova att använda "S" ( på nikon ) och sätt det precis som innan på AF-C men dra upp slutartiden till runt 1000-1600 och prova på en solig dag, eftersom annars stiger ISO i taket
Detta använder jag till fåglar / insekter.
Lyckat till.
Ang din bild...jag gillar den...det är ju inte alltid humlan måste vara i fokus och skarp, eftersom det ser ju ut som rörelse vilken så är det med humlor, dom rör ju rätt snabbt från blomma till blomma.......
Bilden är fin tycker jag
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder
106 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?