Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *

7080 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 July 2009 - 09:06

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Om jag säger såhär angående uppdateringar: Sony Ericsson brukar inte vara så duktiga på det, P990i finns i färskt minne samt deras vägran att släppa P1i-FW till P990i (samma OS, fler buggfixar och små ändringar) m.m.

När det gäller X1 är en custom-ROM närmast nödvändig om man tänkt få fart på den. SEMC hade en R3AA003 på gång som hade uppgraderat stock-ROM på ett vettigt sätt med nya paneler och kamera etc men den stoppades och ersattes med R3AA009 o.dyl som i stort sett är identiska med stock R2AA010.

Eftersom X1 är en HTC Kovsky fungerar alla verktyg och byter man ROM får man något som motsvarar andra HTC-modeller.

Vill man inte byta ROM är det helt klart bättre att köpa en HTC av nyare modell - dock måste jag direkt flagga för att custom-ROM är ett stort lyft även där, t.ex genom att man får TF3D2 eller WM 6.5 till sin Raphael (Touch Pro) o.s.v.

Egentligen är custom-ROM det som gör X1 köpvärd - detta eftersom den kan anpassas i det oändliga och uppgraderas. En tillverkare som supportar en lur på samma vis som XDA hade snart märkt att kunderna behåller lurarna längre = sämre för affärerna.:)

Min uppfattning är att X1 inte är något speciellt med stock-ROM, däremot är den suverän när man uppgraderat till WM 6.5 och/eller 6.1-ROM med TF3D m.m.

Postad 28 July 2009 - 10:17

snokenmon
  • snokenmon
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Man vill kunna experimentera med sin mobil och upptäcka nya saker. Men då slutar garantin att gälla. Det är förjävligt. Du betalar dyra pengar för sjyst teknik med dålig mjukvara som du sedan inte får använda som Du själv vill. Tycker det är äckligt. Mest förbannad är jag för att jag fortfarande inte lyckats få in HardSPL på telefonen.. Vill testa möjligheterna med telefonen :)

Det borde även vara sämre för affärerna om de inte kommer med uppdateringar som gör nytta. Då kan de lika gärna skita i att göra något åt det och bara pumpa ut nya modeller.

Postad 28 July 2009 - 11:00

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Jo, kan bara hålla med, medparten av alla X1 köpare kör knappst Custom ROM (eller vet ens vad det är) och är väl isf gansa osannolika köpare av ytterligare windows mobiler, åtminstone i xperiaserien. Snacka om självmål från tillverkaren!

Postad 28 July 2009 - 11:36

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Jag har haft både SE och HTC och ingen av dom verkar då lyfta ett finger för att uppdatera mer än absolut nödvändigt...Typ ingenting..Skrämmande men iaf bra att man med WM kan fixa mycket själv...

Vet inte hur ofta Nokia.Apple.Samsung..Lg uppdaterar sina men

Postad 28 July 2009 - 11:44

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Det som på sikt kan lösa problemet är att mobilerna i framtiden betraktas som datorer - med följden att man köper plattformar och inte modeller. I sin tur innebär det att vill man uppgradera sin mobil kan man ladda ner en gratis eller köpt (nyare version) av operativsystemet. Självklart görs då microSD-flashning till standard och möjligheten att lägga in custom-ROM accepteras av tillverkarens garanti. Dock informeras kunden att inlämning av mobilen p.g.a att den inte kunde starta med en specifik ROM inte täcks av garantin - d.v.s verkstaden har rätt att ta betalt för att flasha en ny ROM.

Problemet idag är att det gamla synsättet där mobilen är en samtals/SMS-produkt kombinerat med att uppgradering är helt tillverkarens sak inkl garanti lever kvar. Det synsättet begränsar utvecklingen.

Framöver bör snarare mobiltillverkarens roll vara att leverera hårdvara medan operativsystemet är en separat del som kunden har större kontroll över och där uppgraderingar med fördel görs av OS-leverantören (i de fall dessa skiljer sig). Det är även lämpligt att användare kan skapa custom-ROMs till olika modeller och att standardiserad flash gör att garantin fortfarande gäller för sådant.

Som det är idag vill tillverkarna gärna sälja nya modeller - även om den nya modellen innebär ett nytt skal + mjukvara som tekniskt fungerar i den "gamla". Nokia är ett exempel på en tillverkare som intensivt vill sälja nya modeller med samma plattform och featurepack som äldre - men med lite nya program installerade.

Apple har officiellt i.a.f visat en bättre väg genom att låta äldre modeller få officiella uppdateringar till nyare versioner av operativsystemet. Helt rätt av Apple.

Nej, det som leder framåt är ett datorsynsätt där kunden kan uppgradera sin telefon på samma vis som datorn kan uppgraderas från Windows XP till Windows 7 eller Mac OS X 10.4 till 10.5 o.s.v.

Den tillverkare som först kopplar loss OS från hårdvaran i den meningen att uppgraderingar erbjuds enligt datormodell m.m - den kommer att ligga bra till i framtiden.

För HTCs del skulle en början vara att låta HardSPL bli framtida stock-SPL och se till att WM 6.5 är möjlig officiell uppgradering till alla modeller baserade på 528 Mhz-processorn, där X1 ingår.

Edit:

Apropå att sälja nya modeller med mjukvara som argument:

*Kolla Nokias olika S60v3.1-baserade modeller. Vissa av dem har N-Gage som standard - andra saknar det. I t.ex E71 med QVGA-skärm infördes ett förbättrat kalenderprogram med flikvy. Hade varit perfekt i E90 men nej, trots samma plattform vill Nokia sälja E71 med QVGA istället för att låta E90 med kraftfullare hårdvara och överlägsen skärm ta del av den nya kalendern. Sedan vill de sälja E75 med VPN som argument för nyköp istället för att släppa en FW till E90 med VPN.

Vi har även HTCs olika modeller som exempel. WM 6.5 annonseras till Rhodium, däremot har jag inte hört något om uppgradering av besläktade modeller såsom X1/Kovsky, Raphael, Blackstone o.dyl. Trots snarlik hårdvara och trots att WM 6.5 fungerar utmärkt med custom-ROM. Självfallet vill tillverkaren sälja en ny lur med WM 6.5 som argument trots att den nya modellen är snarlik den "gamla".

Nej, in med datorkoncept bara: mjukvara är ingen bra anledning att sälja nytt med - när den "nya" modellen är hårdvarumässigt identisk med den gamla (CPU/RAM etc). Det är ungefär som om datorindustrin skulle kräva köp av ny dator "för den gamla har XP som standard och den nya har Windows 7 som standard, annars samma CPU och minne fast webkameran är uppgraderad".

Redigerat av Unregistered43b822d3, 28 July 2009 - 11:52.

Postad 28 July 2009 - 11:52

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Jag har haft både SE och HTC och ingen av dom verkar då lyfta ett finger för att uppdatera mer än absolut nödvändigt...Typ ingenting..Skrämmande men iaf bra att man med WM kan fixa mycket själv...

Vet inte hur ofta Nokia.Apple.Samsung..Lg uppdaterar sina men

Även här måste man ju tyvärr konstatera att Apple står i en klass för sig. När andra tillverkare i bästa fall fixa de mest akuta felen (sånt som borde ha fixats innan produkten släpptes) mest för att kunderna inte ska kräva pengarna åter känns det som, så ger apple bort sitt 3.0 OS gratis till alla 3G kunder, och därmed offrar en hel del av sin 3GS försäljning. Skillnaden tror jag är att medan dessa tillverkare tänker enskilda produkter och direkt tänker på nya så fort en viss är "klar",, så tänker Apple plattform och vad som krävs för att få den trovärdig för både kunder och utvecklare.

Postad 28 July 2009 - 11:55

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Även här måste man ju tyvärr konstatera att Apple står i en klass för sig. När andra tillverkare i bästa fall fixa de mest akuta felen (sånt som borde ha fixats innan produkten släpptes) mest för att kunderna inte ska kräva pengarna åter känns det som, så ger apple bort sitt 3.0 OS gratis till alla 3G kunder, och därmed offrar en hel del av sin 3GS försäljning. Skillnaden tror jag är att medan dessa tillverkare tänker enskilda produkter och direkt tänker på nya så fort en viss är "klar",, så tänker Apple plattform och vad som krävs för att få den trovärdig för både kunder och utvecklare.

Apple gör rätt som inför datorsynvinkel på OS. Sålänge hårdvaran klarar en nyare version erbjuds den till "äldre" modeller. På så vis är kraftfullare hårdvara skälet att uppgradera - vilket är den korrekta orsaken precis som för en dator.

Postad 28 July 2009 - 12:48

Unregistered1c5ba0d1
  • Unregistered1c5ba0d1
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Räkneverket för hur många tecken man skrivit försvinner..

Fungerade det för dig med?

Inte 100%-igt, men en klar förbättring iallafall.

Postad 28 July 2009 - 12:52

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Goda nyheter för oss som vill kunna växla smidigt mellan Titanium, SPB MS3 och TF3D t.ex:

SPB Mobile Shell 3.0.1 finns numera som panel!

På detta vis slipper man koppla en softkey till SPB MS 3 och växlandet blir mer diskret. SPB MS Toggler behövs inte längre.

Då det är en koreansk version måste man gå till Program Files/SPB Mobile Shell och radera filen "spbmobileshell.txt" för att få engelsk version.

Har precis installerat denna version och det fungerar bra på min X1 med Valkyrie 2.7 FS 6.5 23008.

Postad 28 July 2009 - 12:53

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
En liten nackdel i Apples fall är ju att mycket som kom i 3.0 redan skulle ha funnits när första Iphone dök upp..

Men i övrigt är de ju guld att erbjuda uppdateringar som är värd att namnet..

Skulle det komma bra uppdateringar skulle då iaf jag kunna tänka mig att betala en mindre summa så att ja kanske skulle ha kvar min mobil nåra månader längre..

Postad 28 July 2009 - 13:31

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

En liten nackdel i Apples fall är ju att mycket som kom i 3.0 redan skulle ha funnits när första Iphone dök upp..

Men i övrigt är de ju guld att erbjuda uppdateringar som är värd att namnet..

Skulle det komma bra uppdateringar skulle då iaf jag kunna tänka mig att betala en mindre summa så att ja kanske skulle ha kvar min mobil nåra månader längre..

Jag har den uppfattningen att Apple har en del bra koncept - men att det sedan finns diverse frågetecken kring innehållet.

Custom-ROM gör att en modell med mycket minne, WVGA-skärm och förhållandevis snabb processor kan leva länge innan den behöver bytas ut. WM 7 är troligen det som föranleder mobilbyte framöver.

MS verkar ha bestämt sig för att göra som med Windows 9x och NT på så vis att 6.5 fungerar med "enklare" hårdvara medan WM 7 kommer att kräva kraftfullare dito. De som inte kan köra WM 7 p.g.a för långsam processor kör då 6.5.x-serien.

Postad 28 July 2009 - 13:49

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Jag har den uppfattningen att Apple har en del bra koncept - men att det sedan finns diverse frågetecken kring innehållet.

Custom-ROM gör att en modell med mycket minne, WVGA-skärm och förhållandevis snabb processor kan leva länge innan den behöver bytas ut. WM 7 är troligen det som föranleder mobilbyte framöver.

Förutsatt att den som har den är både kunnig och riskvillig nog att göra det, för det är ju inget som en svensson fixar direkt och garantin är nog klart tveksam om den gäller. Mobiltillverkarna verkar ju inte ens erbjuda WM 6.5 som uppgradering som jag förstått det.

Postad 28 July 2009 - 14:01

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Tillverkarna lever kvar i den gamla tiden där OS är hårt knutet till telefonmodellen.

Microsoft erbjuder uppgraderingar till 6.5 som tillverkarna kan licensiera - nästa steg där är att börja sälja nyare WM-versioner till slutkund.

Apple med sina uppgraderingar kan förhoppningsvis pressa fram det moderna synsättet, d.v.s att OS-uppgraderingar skall vara tillgängliga även för äldre modeller med samma arkitektur.

Custom-ROM hos WM är dock ett sätt att ta del av framtiden redan idag även om garantin inte gäller. Vill man ha officiella uppgraderingar och framtidssäkerhet får man dock avvakta en tid.

Det blir intressant att se hur Apples uppgraderingspolicy fungerar när större förändringar införs i systemet. Som det är nu är policyn bra men innehållet i uppgraderingarna inte lika imponerande. Det känns mer som "funktionsupplåsning". iPhone har ju hittills blivit mer och mer öppen jämfört med första versionen. Frågan är vad som sker när man "öppnat upp den helt" och om Apple kommer fortsätta med fria uppgraderingar då. Det vore bra om de gjorde det.

Tills datorlösningar helt införts ifråga om uppgraderingar är det bra att custom-ROM finns - är man inte intresserad av det är sannolikt andra plattformar mer lämpliga. Har man tänkt köpa en X1 och enbart använda stock-ROM känner jag att det finns bättre alternativ.

Edit: Svensson bör som jag ser det inte köpa avancerade produkter om de inte tänkt utnyttja dem. Det gör att en modern uppgraderingspolicy med gratis- eller betaluppdateringar av datortyp troligen inte anammas av Svensson. Argumentet lär bli: "uppgradera? Det är ju en mobiltelefon för tusan!!":)

Redigerat av Unregistered43b822d3, 28 July 2009 - 14:03.

Postad 29 July 2009 - 18:42

Tallani
  • Tallani
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Gör så här för att slippa det där irriterande laggandet med tangentbordet.
Men det blir på bekostnad av räkningen för antal tecken som används.

Använd Total Commander (eller Resco Explorer osv)
leta upp filen "thread_sms.htm".
Markera filen, välj redigera.
leta upp ordet count och bara radera det. (spell focus count links -> spell focus links)
Spara, starta om telefonen.

Nu ska den inte fjanta sig, blir hur smidig som helst.

Tack för tipset, fungerar utmärkt nu!
Har också haft problem med detta tidigare men som tur är finns detta superba forum!

Postad 29 July 2009 - 19:22

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Man vill kunna experimentera med sin mobil och upptäcka nya saker. Men då slutar garantin att gälla. Det är förjävligt. Du betalar dyra pengar för sjyst teknik med dålig mjukvara som du sedan inte får använda som Du själv vill. Tycker det är äckligt. Mest förbannad är jag för att jag fortfarande inte lyckats få in HardSPL på telefonen.. Vill testa möjligheterna med telefonen :)

Det borde även vara sämre för affärerna om de inte kommer med uppdateringar som gör nytta. Då kan de lika gärna skita i att göra något åt det och bara pumpa ut nya modeller.

Helt sant men samtidigt är det väldigt enkelt att återställa telefonen till original så att det fungerar att skicka in för garantiåtgärd. Har själv gjort det 3 ggr. Var själv även i början oerhört tveksam till att byta ROM men efter att man gjort det förstår man vilken skillnad på telefonen man får. Jag gör precis samma med datorer jag köper om det är förinstallerade program på den så tömmer jag den med en gång o installerar operativsystem etc precis som jag vill ha det. Även här för att få mycket bättre prestanda och funktionalitet.

Postad 29 July 2009 - 19:28

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag kan meddela att HTC Ezinput 1.5 som tidigare postats i tråden för att ge T9 fungerar utmärkt under WM 6.5. Har provat och det fungerar bra.

Däremot kan man utelämna steget "döp om 0409 till 041d" eftersom WM 6.5-ROMar är engelskspråkiga. SIP-camelfix behövs inte heller.

Jag kör Valkyrie 2.7/WM 6.5 23008.

Postad 29 July 2009 - 19:58

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Jag kan meddela att HTC Ezinput 1.5 som tidigare postats i tråden för att ge T9 fungerar utmärkt under WM 6.5. Har provat och det fungerar bra.

Däremot kan man utelämna steget "döp om 0409 till 041d" eftersom WM 6.5-ROMar är engelskspråkiga. SIP-camelfix behövs inte heller.

Jag kör Valkyrie 2.7/WM 6.5 23008.

Installerar nu Valkyrie 2.7/WM 6.5 fast den senare version (kommer inte ihåg vad beteckningen va) då jag läste att 23008 drog mycket batteri. Upplever du detta???

Postad 29 July 2009 - 21:17

Min_zan
  • Min_zan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej! Har nyss köpt en xperia och undrar nu vad det här med att jailbreaka egentligen ska ändra för funktioner. Gör det verkligen nån jätte skillnad? Å om man inte blir nöjd efter man gjort detta kan amn då få tillbaka den som den var från början? Är det väldans komplicerat? Supertacksam om någon vänlig själ kan förenkla alla dessa konstiga termer för mig :))))
/ M

Postad 29 July 2009 - 21:33

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Hej! Har nyss köpt en xperia och undrar nu vad det här med att jailbreaka egentligen ska ändra för funktioner. Gör det verkligen nån jätte skillnad? Å om man inte blir nöjd efter man gjort detta kan amn då få tillbaka den som den var från början? Är det väldans komplicerat? Supertacksam om någon vänlig själ kan förenkla alla dessa konstiga termer för mig :))))
/ M

Jag tycker själv att det förändrar hela telefonen. (om det är att byta ROM som du menar) Hade inga problem med telefonen innan men kompisen till mig tyckte att jag absolut skulle byta för jag kommer att få en helt ny telefon. Gjorde slag i saken och det ångrar jag inte för en sekund idag...... Telefonen blev snabbare, bättre täckning, mycket mera användarvänlig etc. Jag har även skickat in min telefon för byte av skal o då varit tvungen att återställa den med stockrom och det var busenkelt. Vet att de har gjort en uppdatering på telefonen då den var inne för garanti så jag vet att det har fungerat. Ett tips är att gå in på sidan http://forum.xda-dev...splay.php?f=471 för vidare information.

Postad 29 July 2009 - 22:16

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Installerar nu Valkyrie 2.7/WM 6.5 fast den senare version (kommer inte ihåg vad beteckningen va) då jag läste att 23008 drog mycket batteri. Upplever du detta???

Jag uppfattar inte 23008 som onormal i batterihänseende jämfört med 23004. Tvärtom upplever jag 6.5 som batterisnålt hos mig. Dock sägs det att 21928 är bättre, dock är den versionen mycket experimentell.

Jag bytte till 23008 eftersom vissa delar av 21928 är alldeles för outvecklade. Fingersvepandet är bra där det finns men det är inte på plats överallt, bara i Device info-programmet. Popupmenyerna är allt för stora och radioknapparna är inte riktigt bra utformade. Detta fick mig att byta till 23008.

Dock tror jag att vidareutveckling av 21928 kan bli lyckat.

Postad 30 July 2009 - 06:51

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0

/ M

Jailbreak är ett Iphone-begrepp som betyder att du låser upp telefonen så att man t.ex. kan installera icke-apple-godkända applikationer. Det man kan göra med Xperian är att byta ut bootloadern i telefonen (kallat SPL eller Second Program Loader). Det gör att du kan lägga in andra ROM-paket - dvs smaker av Windows Mobile som inte Sony Ericsson godkänt på Xperian. Men du kan även använda annan kameraprogramvara, radioprogramvara och dylika applikationer som man inte kan installera på en orginal-Xperia.

Jag skulle rekommendera dig att först göra dig bekväm med Xperian i orginalutförande innan du börjar experimentera med nya ROMs. Det finns fortfarande massor av applikationer som du kan installera och testa utan att behöva byta ut SPL:en. Ta en titt i första inlägget på denna tråd. Där förklaras mycket om Windows Mobile + att den innehåller massa länkar till roliga apps!

Postad 30 July 2009 - 07:56

Unregistered21f0f248
  • Unregistered21f0f248
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Kör med senaste original-ROmen, funkar inget vidare. Skall flasha om den, men först sk all jag ha in telefonen på reparation. Dock måste jag innan detta testa om det är fel på kameran eller mjukvaran i den. Den har väldigt svårt att få fokus.
Kan man ladda ner någon uppdatering till enbart kameran?
TACK!

Postad 31 July 2009 - 10:26

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Lite sent svar men jag upplever ingen onormal förbrukning med 23008. Kör den nu och nallen är sval och batteritiden känns normal.

21928 bytte jag ut snabbt så den har jag inte testat, väntar på lite förfinade versioner av den. Men det är inte omöjligt att den har en del batteribesparande åtgärder inlagda. Kör man SecondToday kan man ju kolla förbrukningen med HomeScreen++ och jämföra.

Postad 31 July 2009 - 16:52

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Lite sent svar men jag upplever ingen onormal förbrukning med 23008. Kör den nu och nallen är sval och batteritiden känns normal.

21928 bytte jag ut snabbt så den har jag inte testat, väntar på lite förfinade versioner av den. Men det är inte omöjligt att den har en del batteribesparande åtgärder inlagda. Kör man SecondToday kan man ju kolla förbrukningen med HomeScreen++ och jämföra.

Har nu använt Valkyrie 23008 ett tag för jag gillade inte 21928 och upplever inte heller att den förbrukar mer batteri än någon annan jag provat. Är däremot sugen på att prova LEO men vi får se.

Postad 31 July 2009 - 17:59

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
En Valkyrie 2.8 FS med Topaz Manilla 2.1 och 23016 är på G och lär läggas upp ikväll enligt kocken.

Det har också kommit uppgifter att Manilla 2.5 Leo kommer att ersättas av Manilla 2.6 Sense, alltså HTC Heros gränsnitt. Det innebär att 2.5 inte släpps till fler modeller än Leo som jag uppfattar saken utan är ett litet mellanspel.

För min del lär jag uppgradera till 2.8 när den kommer och sedan lugna mig tills 2.6 är ute, mitt intryck av det hela är att HTC kommer att standardisera på Manilla 2.6 (TF3D 2.6) i ett brett spektrum av modeller, sannolikt även för Topaz och Rhodium då de får sina 6.5-uppgraderingar. Det lär betyda stopp för nya versioner av Topaz och Rhodium 2.1.

Edit: Det heter 2.8 även med Topaz Manilla 2.1. Således finns nu tre versioner av 2.8:

*Valkyrie 2.8 Firestorm Leo: Manilla 2.5 + 23016

*Valkyrie 2.8 Firestorm: Manilla 2.1 Topaz + 23016

*Valkyrie 2.8 Xperio: 23016 + diverse X1-anpassningar såsom Xperia dialer.

Kör med samma bakgrund som Xperio och gillar det metalliska utseendet.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 31 July 2009 - 18:04.

Postad 31 July 2009 - 18:36

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Ja Valkyrie 2.8 Firestorm Manilla 2.1 23016 verkar onekligen väldigt intressant. Söker efter en 6.5 som man kanske slipper byta på ett tag o det känns som att Valkyrie är oerhört nära till att göra en helt perfekt ROM. Enda som jag kanske inte tycker om är ikonerna men bara den är snabb o stabil så får man acceptera detta.....

Redigerat av kewe, 31 July 2009 - 18:37.

Postad 31 July 2009 - 18:52

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Vill man ha andra ikoner är hComber + ett ikonpack en utmärkt lösning. MS har "råkat missa" att mappikonerna borde ha 6.5-utseende och eftersom jag alltid organiserar min startmeny med mappar och QuickMenu även i 6.5 måste jag alltid byta ikoner.

Man får nämligen 6.1-ikoner då man skapar nya mappar i 6.5. Kanske en sak som MS tar och fixar framöver dock. Men där är vi inte än.

Jag kan rekommendera GlassIcons 6.5 som är mycket eleganta och snyggar upp startmenyn.

Postad 31 July 2009 - 18:58

timfal1
  • timfal1
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej.
installerade precis touch it infinity och då så slutade det att fungera med överföringen via usb till datorn. Active sync slutade fungera för ett tag sedan utan att jag vet varför skulle gärna villja ha några förslag på vad det skulle kunna vara för fel? Efter som jag varken kan installera nytt rom via activesync eller sd metoden så är jag fast nu och kan inget göra. väldigt tacksam för hjälp

Postad 31 July 2009 - 19:17

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Om inte ens USB-läget fungerar får du plocka fram en minneskortläsare och flytta minneskortet till den och lägga in en ny ROM.

Ytterligare en väg är att flytta minneskortet till en annan telefon med samma kortplats och köra filöverföringen med den.

Jag har ibland låtit min E90 rycka in som minneskortläsare när jag experimenterat med ROM och X1 inte velat starta med specifika kovsimg-filer. D.v.s flyttat minneskortet till E90, ställt in USB-överföring på den och lagt in filen.

Ännu en väg om du har dataabbonemang till X1 är att surfa in på XDA och ladda ner en ROM direkt till luren, packa upp den och lägga kovsimg.nbh på minneskortet med t.ex Total Commander.

Postad 31 July 2009 - 19:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Valkyrie 2.8 FS Topaz 2.1 är nu ute. Laddar just ned den.

Postad 31 July 2009 - 20:10

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Vill man ha andra ikoner är hComber + ett ikonpack en utmärkt lösning. MS har "råkat missa" att mappikonerna borde ha 6.5-utseende och eftersom jag alltid organiserar min startmeny med mappar och QuickMenu även i 6.5 måste jag alltid byta ikoner.

Man får nämligen 6.1-ikoner då man skapar nya mappar i 6.5. Kanske en sak som MS tar och fixar framöver dock. Men där är vi inte än.

Jag kan rekommendera GlassIcons 6.5 som är mycket eleganta och snyggar upp startmenyn.

Japp har även provat detta men är ett mastigt jobb om man bytar ROM så ofta som jag gör :-) Men kan vara värt att göra detta nu om Valkyrie´s nya ROM är så bra som jag hoppas att den är. Laddar även jag ner den nu...

Postad 31 July 2009 - 20:20

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Har nu kört skärmkalibreringen och den kör sitt eget UC.

Efter att ha lagt in denna har jag inte tänkt byta förrän en bra Manilla 2.6-ROM kommer ut.

Postad 31 July 2009 - 20:20

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Nä tanken är väl så från min sida också!

Postad 31 July 2009 - 22:02

timfal1
  • timfal1
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag provade och byta dator och nu fick jag igång activesync men när jag ska flasha via datormetoden så slutar det funka på datorn, det står på 0 procent sen lägger det av och säger att det ej går? några förslag? vet att jag fått det där att funka förut men kommer ej ihåg. tacksam för svar

Postad 31 July 2009 - 22:09

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Datormetoden är opålitlig. MicroSD-metoden är stabilare eftersom nallen sköter allting själv. Om den inte har Hard-SPL installerat kan du ladda ner Sony Ericssons original-ROM och flasha den. ROMen finns på XDA och instruktioner både där och i denna tråd.

Till Kewe: håller på och konfiggar Valkyrie FS 2.8 nu. Fungerar bra hittills. Positivt första intryck helt klart.

Postad 31 July 2009 - 22:27

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
AVR4000: Helt klart positivt till Valkyries senaste. Men jag kan inte ändra hans original ikoner verkar det som?!?! Vad gör jag för fel eller har du något tips på hur jag ska gå tillväga. Alla installerade programikoner fungerar men inte ROMens. Annars hittills ingen bugg :-)
Edit: Jag kan inte hämta mina mail via data connection? Vad kan det bero på?

Redigerat av kewe, 31 July 2009 - 22:30.

Postad 01 August 2009 - 10:43

DIFference
  • DIFference
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Tja grabbar,

En fråga som jag behöva svar på fort.

Tankade ner NoData eftersom jag ska åka till Tallinn (Estland) idag till onsdag. Testade att sätta mina connections till DISABLED i det men kan fortfarande surfa etc då. Är det bara vid roaming som data ej kommer att hämtas och skickas?

Postad 01 August 2009 - 12:43

timfal1
  • timfal1
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Datormetoden är opålitlig. MicroSD-metoden är stabilare eftersom nallen sköter allting själv. Om den inte har Hard-SPL installerat kan du ladda ner Sony Ericssons original-ROM och flasha den. ROMen finns på XDA och instruktioner både där och i denna tråd.

Till Kewe: håller på och konfiggar Valkyrie FS 2.8 nu. Fungerar bra hittills. Positivt första intryck helt klart.

Problemet är att med den nya touch x infinity så äre någon bugg i romet som gör att den ej hittar minneskortet därför jag skulle behöva någon hjälp med att få datormetoden att funka?

Postad 01 August 2009 - 15:05

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Du kan inte få access till minneskortet om ROMen p.g.a buggar inte hanterar kortet.

Lite checklistor:

1. Stäng av X1.

2. Ta ut minneskortet microSDHC ur minneskortplatsen.

3. Sätt microSDHC-kortet i en minneskortläsare eller annan telefon med sådan kortplats om läsare saknas.

4. Koppla läsaren eller telefonen som minneskortet sitter i till datorn.

5. För över en fungerande ROM till minneskortets rot.

6. Koppla loss minneskortläsaren/telefonen från datorn och ta ut minneskortet.

7. Sätt minneskortet i Xperian och starta med volym ned nedtryckt för att nå flashningsläget.

8. Flasha den andra ROMen som vanligt.

9. Tryck på vänster och höger softkey och håll ned, tryck in pennan i softresethålet och tryck in. Tryck tills telefonen frågar efter hard reset. Dra fram tangentbordet, tryck R och när den är klar, tryck mellanslag och starta om.

Hittar den inte minneskortet kan du inte lägga in något där utan därför måste minneskortet flyttas till annan telefon eller minneskortläsare så du får in en ROM på det. Även om ROMen inte hittar minneskortet spelar det ingen roll eftersom den inte påverkar flashen. Därför är lösningen på problemet att sätta minneskortet i annan enhet, föra över en fungerande ROM (Valkyrie t.ex) och flasha som vanligt med kortet isatt i Xperian igen.

Jag har gjort så ett antal gånger och det fungerar perfekt att lösa problem med ickefungerande ROM.

Postad 01 August 2009 - 17:15

timfal1
  • timfal1
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Du kan inte få access till minneskortet om ROMen p.g.a buggar inte hanterar kortet.

Lite checklistor:

1. Stäng av X1.

2. Ta ut minneskortet microSDHC ur minneskortplatsen.

3. Sätt microSDHC-kortet i en minneskortläsare eller annan telefon med sådan kortplats om läsare saknas.

4. Koppla läsaren eller telefonen som minneskortet sitter i till datorn.

5. För över en fungerande ROM till minneskortets rot.

6. Koppla loss minneskortläsaren/telefonen från datorn och ta ut minneskortet.

7. Sätt minneskortet i Xperian och starta med volym ned nedtryckt för att nå flashningsläget.

8. Flasha den andra ROMen som vanligt.

9. Tryck på vänster och höger softkey och håll ned, tryck in pennan i softresethålet och tryck in. Tryck tills telefonen frågar efter hard reset. Dra fram tangentbordet, tryck R och när den är klar, tryck mellanslag och starta om.

Hittar den inte minneskortet kan du inte lägga in något där utan därför måste minneskortet flyttas till annan telefon eller minneskortläsare så du får in en ROM på det. Även om ROMen inte hittar minneskortet spelar det ingen roll eftersom den inte påverkar flashen. Därför är lösningen på problemet att sätta minneskortet i annan enhet, föra över en fungerande ROM (Valkyrie t.ex) och flasha som vanligt med kortet isatt i Xperian igen.

Jag har gjort så ett antal gånger och det fungerar perfekt att lösa problem med ickefungerande ROM.

Tackar så mycket för svar! Ska köpa en minneskortsläsare och sedan prova på nytt!

Postad 01 August 2009 - 17:45

bullemina
  • bullemina
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en fråga ang x1:an med bluetooth mono headset.

Det är så att jag har en Plantronics Discovery 925 bluetooth headset som jag har kopplat till både datorn samt min x1:a. När jag har den inkopplad till datorn så kan jag få ut musiken till headsetet men jag lyckas inte när jag har den inkopplad till mobilen. Jag har läst att man måste ha A2DP stöd för att kunna skicka musik till headsetet men varför funkar det från datorn? Kan man lura telefonen att det är A2DP stöd på headsetet?

MVH Johan

Postad 01 August 2009 - 19:01

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Tja grabbar,

Tankade ner NoData eftersom jag ska åka till Tallinn (Estland) idag till onsdag. Testade att sätta mina connections till DISABLED i det men kan fortfarande surfa etc då. Är det bara vid roaming som data ej kommer att hämtas och skickas?

Installera ett annat program som komplement, NoDataInRoaming. Det kopplar automatiskt bort uppkoppling via mobilnätet vid roaming.

Postad 02 August 2009 - 08:28

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag lägger in en fråga om en vid det här laget gammal ROM:

*Ni som körde Xperia Xion 2.2 - vad tyckte ni om den?

Orsaken till frågan är att funderas lite smått på att andra halvan i hushållet kanske skulle byta ut N95 8 GB till något bra med tangentbord. Det är dock viktigt i detta fall med en svensk ROM med svenskt TF3D.

Ursprungligen har funderingen varit att skaffa en HTC Touch Pro (Raphael) men tillgängligheten på den är deprimerande och priserna på t.ex Katshings begagnade exemplar motsvarar en fabriksny X1.

Därför har alternativet varit logiskt: skaffa en X1 till men då lägga in en svensk ROM med TF3D och då förefaller Xion 2.2 vara ett bra alternativ.

WM 6.5 hade varit perfekt också men mig veterligen finns inga svenska ROMar ute av det för närvarande.

Postad 02 August 2009 - 19:16

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag kan varmt rekommendera trimning av X1 med hjälp av Nuedynamicclock och Nueclockcontrol.

Har ställt in min på max prestanda och 528 Mhz och den pinnar på riktigt bra. I normala fall kör den i "strömsnålt" 400 Mhz-läge och det tar man då kontroll över.

WM 6.5 mår bra av att köras med 528 Mhz.

NueRom

Postad 03 August 2009 - 10:28

Unregisteredbe5ae073
  • Unregisteredbe5ae073
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Tja grabbar,

Du provade att starta om telefonen? Jag kunde med surfa när jag bytte, men efter omstart så gick det inte att surfa.
Har du Telia och hämtar mms via 3G-nätet, så glöm inte ändra till Telia mms. Annars stänger du av funktionen att skicka och ta emot mms.

Postad 03 August 2009 - 12:52

jhenrikj
  • jhenrikj
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Jag vet att jag har hittar den här funktionen tidigare, men jag hittar den inte nu och är trött på att leta. Var väljer jag att jag alltid vill vara ansluten med min dataanslutning?

Postad 03 August 2009 - 13:26

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0

Jag vet att jag har hittar den här funktionen tidigare, men jag hittar den inte nu och är trött på att leta. Var väljer jag att jag alltid vill vara ansluten med min dataanslutning?

Vad menar du? Jag kan alltid koppla upp mig utan problem, behöver inte "slå på" någon dataanslutning för att surfa eller kolla mail! Har inte gjort någon inställning för det. Eller menar du att du vill att mailen skall kollas automatiskt? Det får du ställa in i "Alternativ" för respektive Mailkonto. Där finns "Schema för skicka/ta emot".

Postad 03 August 2009 - 14:06

jhenrikj
  • jhenrikj
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Vad menar du? Jag kan alltid koppla upp mig utan problem, behöver inte "slå på" någon dataanslutning för att surfa eller kolla mail! Har inte gjort någon inställning för det. Eller menar du att du vill att mailen skall kollas automatiskt? Det får du ställa in i "Alternativ" för respektive Mailkonto. Där finns "Schema för skicka/ta emot".

Varje gång jag använder nån internettjänst så måste telefonen koppla upp sig, detta tar ett par sekunder, givetvis sker det automatiskt men det är ändå störande att behöva vänta. Jag vet att det någonstans finns alternativ att alltid vara uppkopplad så att man slipper vänta de där extra sekunderna, hittar det bara inte just nu. Om jag har konstant uppkoppling pushas mina mail direkt från exchangeservern till min telefon, men nu funkar det inte längre eftersom dataanslutningen kopplar ner när den varit inaktiv ett tag.

Postad 03 August 2009 - 15:47

backarlin
  • backarlin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag installerade efter att ha lästa igenom denna tråden samt skummat igenom XDA till slut Touch IT V12, nu ser jag att ni som skriver här har börjat samsas om att senaste valkyr är bra. Vad skiljer en sådan Rom från den jag har, fördelar nackdelar. Jag drar mig lite för att installera en gång till, kändes som ett stort steg för mig

vh och tack för alla tips i tråden so far.

Postad 03 August 2009 - 16:39

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Jag kan varmt rekommendera trimning av X1 med hjälp av Nuedynamicclock och Nueclockcontrol.

Har ställt in min på max prestanda och 528 Mhz och den pinnar på riktigt bra. I normala fall kör den i "strömsnålt" 400 Mhz-läge och det tar man då kontroll över.

WM 6.5 mår bra av att köras med 528 Mhz.

NueRom

Hej
Den länken funkade inte så bra.
Jasså X1:an klarar av att trimmas va trevligt :-)

/P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.