Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *

7080 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 augusti 2009 - 11:29

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Hej på er!
Hur katten gör man när telefonen laddat ur helt? Hade ett samtal igår kväll och batteriet drog ur helt. Det kom en varning och så dog telefonen. Den vill inte ladda trots att den suttit i hela natten. Det lyser rött om startknappen men jag får den inte att reagera på något annat sätt.
Tacksam för hjälp!

Det löste sig! Nu plötsligt startade den och har börjat ladda. Skumt!

Jag har varit med om det också. Uppenbarligen är batterihanteringen inte bra - när det gäller batterier som är så urladdade att spänningen inte räcker till för att driva nallen längre. Följden blir att den kräver uppladdning av batteriet innan den vaknar.

Sensmoralen jag lärt mig är att inte låta batteriet urladdas till kritiskt läge, då är det bättre att i.a.f försöka ordna en laddare innan den stänger av sig.

Jag funderar på att köpa t.ex HTCs nya batteripack för möjligheten att ladda utan eluttag. Har man ett pack på t.ex 3000 mAh klarar det två fulladdningar innan det i sig själv behöver laddas.

Har förresten lagt in Valkyrie 2.9 nu, filmer kommer senare idag.

Postad 10 augusti 2009 - 11:49

bobbanswe
  • bobbanswe
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Har nu fått en spricka vid min stylus ungefär och skulle vilja få min X1 ersatt utav supporten. Hur går jag tillväga på bäst sätt?

Bifogad fil  IMG_1968.JPG   2,8MB   0 Antal nerladdningar

Postad 10 augusti 2009 - 12:15

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Jag har varit med om det också. Uppenbarligen är batterihanteringen inte bra - när det gäller batterier som är så urladdade att spänningen inte räcker till för att driva nallen längre. Följden blir att den kräver uppladdning av batteriet innan den vaknar.

Sensmoralen jag lärt mig är att inte låta batteriet urladdas till kritiskt läge, då är det bättre att i.a.f försöka ordna en laddare innan den stänger av sig.

Jag funderar på att köpa t.ex HTCs nya batteripack för möjligheten att ladda utan eluttag. Har man ett pack på t.ex 3000 mAh klarar det två fulladdningar innan det i sig själv behöver laddas.

Har förresten lagt in Valkyrie 2.9 nu, filmer kommer senare idag.

Sett att det finns en laddare nu för extrabatterier till X1 - funderar på att skaffa en sådan så kan man ha ett extrabatteri på laddning.

Postad 10 augusti 2009 - 12:20

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag lär skaffa ett powerpack istället, alltså "batteridriven batteriladdare" så behöver man inte byta batteri alls. Man bara laddar sitt batteri med ett externt batteripack. Nallen behöver inte stängas av.

Postad 10 augusti 2009 - 12:26

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Har också fått en spricka vid pennan. Orkar snart inte mer! Har haft inne den 3 ggr tidigare för olika fel. Trodde från början att det var Win som kunde bli ett problem - inte hårdvaran. Ett riktigt måndagsex minst sagt hårdvarumässigt eller så är alla lika dåliga?

Postad 10 augusti 2009 - 12:33

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Har du tidigare haft TomTom installerat? I telefonen eller på minneskortet?

Om det låg installerat på minneskortet ligger det kvar där. Då är det bara att göra en genväg till programmet som du kan ha i startmenyn.

:)
Patrick

nja, programmet låg i telefonen, kartorna och allt ligger kvar på minneskortet. Ska testa och ta ur minneskortet och installera det på en polares oflshade X1

Postad 10 augusti 2009 - 12:46

bobbanswe
  • bobbanswe
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Har också fått en spricka vid pennan. Orkar snart inte mer! Har haft inne den 3 ggr tidigare för olika fel. Trodde från början att det var Win som kunde bli ett problem - inte hårdvaran. Ett riktigt måndagsex minst sagt hårdvarumässigt eller så är alla lika dåliga?

Tror alla är i princip lika dåliga, tyvärr. Men hörde nåt om att de har börjat med en ny konstruktion som är gjord för att inte spricka. Därför skulle jag gärna vilja ha min nuvarnade ersatt mot en sådann!

Så hur gick du till väga för att få din ersatt? :)

Postad 10 augusti 2009 - 13:11

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Tror alla är i princip lika dåliga, tyvärr. Men hörde nåt om att de har börjat med en ny konstruktion som är gjord för att inte spricka. Därför skulle jag gärna vilja ha min nuvarnade ersatt mot en sådann!

Så hur gick du till väga för att få din ersatt? :)

Har inte lämnat in den för detta ännu! Det har varit andra fel tidigare. Det är en sån insats varje gång med ominstallationer att jag tvekar - kanske skall vänta på nästa fel och få gjort det samtidigt!!??

Postad 10 augusti 2009 - 16:13

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Sett att det finns en laddare nu för extrabatterier till X1 - funderar på att skaffa en sådan så kan man ha ett extrabatteri på laddning.

Var har du hittat den
En länk kanske?? :-)

/P

Postad 10 augusti 2009 - 20:00

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Sådär, då har jag nu laddat upp en film visade min X1 på YouTube.

Specialkonfigurerad X1

Jag beklagar bildkvaliteten, filmen är tagen i all hast med min Nokia N70. Därför är inte skärpan vad den borde vara.

Idag har jag uppgraderat till Valkyrie Firestorm 2.9 och bytt bakgrundsbild till en variant kallad "Wood" som finns i en tråd om högerjusterad Titanium (Titanium Right) på XDA.

När det är dagsljus och jag hunnit ställa in mer kommer jag att filma igen. Men filmen som nu ligger ute visar i.a.f den grundkonfiguration jag kör med.

Edit: Det är alltid lite svårt att filma och manövrera bra med båda händerna upptagna s.a.s. Idealet vore ett program för videoskärmdumpar i stil med Snapz Pro X som jag kör i Mac OS X. Hade jag kunnat få upp skärmen från X1 i mitt Mac OS X hade jag kunnat filma en perfekt film med det programmet.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 10 augusti 2009 - 20:02.

Postad 10 augusti 2009 - 22:19

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0
såå.. nu har jag fixat valkyria 2.9, nu funkar tomtom! :rolleyes:

Postad 11 augusti 2009 - 08:44

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Var har du hittat den
En länk kanske?? :-)

/P

Hittade den på SE-s sida för X1-tillbehör. Har inte sökt återförsäljare eller priser. CBC-200

Postad 11 augusti 2009 - 12:49

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Måste säga att Valkyrie 2.9 med TF3D är riktigt snyggt designat rakt igenom, kände att jag måste säga det efter att ha gnällt på andra överdesignade ROMs tidigare (och jag tycker fortfarande de flesta ser ut som f-n).

Men, är det fler än jag som har bekymmer med att Blåtand och Wireless LAN är ostabilt på denna ROM? Har provat många andra ROMs men ingen av dem har samma bekymmer, så hårdvaran bör i sig vara ok. Känns nästan som det skulle vara några drivrutiner som inte riktigt lirar som de ska, samtidigt borde väl underliggande WM6.5 vara detsamma oavsett ROM, eller tweakar kockarna det? Har även grymma problem med att få telefonen att prata med datorn via Windows Mobile Device Center med just denna ROM, men inte med andra. Noterade föresten att t.ex. Energy ROMen har MÅNGA fler inställningar osv under blåtand än vad denna har, vad beror det på, är det kanske inte en standard WM6.5 grej ändå?

Jag har dessutom problem med att jag inte verkar få någon som helst notifikation eller ljud när jag får nya SMS, och att jag inte lyckas bli klok på hur jag stänger av en massa meddelanden om att SMS:et har skickats, vilket av någon outgrundlig anledning verkar vara default i WM utan att jag kan förstå varför. har för mig man kan ändra detta i registret, men är det verkligen ända sättet? Har testat det här HTCPedia Text Messaging som ligger med i ROMet och stängt av det där, men det verkar åtminstone inte påverka att jag får en massa fejkade sändrapporter som SMS. I och med att jag inte får det på andra mobiler med samma SIM kort antar jag att det inte är något hos operatören, det kanske är något som jag måste ändra under telefoninställningar eller nåt (om inte hela telefonen just kraschat hade jag kunnat kolla det här och nu....)

Redigerat av Unregistered1413, 11 augusti 2009 - 13:54.

Postad 11 augusti 2009 - 14:43

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
testade att installera pctech4u (som bygger på WM6.1) och skillnaden i prestanda är grym. Bland annat så lyckades den koppla upp sig mot datorn på första försket och synca över alla mina kalendrar, kontakter osv på mindre tid än det tog för 2.9 Valkyrie att ens få upp kopplingen mot datorn.

Postad 11 augusti 2009 - 18:22

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
När det gäller anslutning mot datorn är min erfarenhet att i.a.f ActiveSync är struligt. Det tappar konstant kontakten med nallen efter en tid och kräver att kabeln rycks och kopplas in igen.

Då jag inte blev helt nöjd med min konfiguration igår lägger jag in Valkyrie 2.9 på nytt igen. Därför dröjer det ett tag innan fler filmer kan läggas ut.

När det gäller hantering av SMS kan det vara värt att kolla det med Advanced Config.

Prestandamässigt är 6.5 fortfarande under utveckling, därför är det inte märkligt om 6.1 upplevs som snabbare. Dock tycker jag inte att det räddar 6.1 riktigt, för mig är systemen i stort sett likvärdiga inkl programstarter.

Postad 11 augusti 2009 - 21:08

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
finns det någon guide på hur man lägger in 6.5?
Funkar alla knappar och så? Å Ä Ö? Går det att få operativet på svenska?

Är så många hundra sidor här att läsa, så jag hoppas någon kan svara lite snällt utan att bli arg för att jag frågar :)

Tack på förhand :lol:

Postad 11 augusti 2009 - 21:09

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0
Kan någon komma på ett fungerande sätt att flytta över SMS från X1an till annan plattform?
Köpt en HTC Hero och vill alltså få över alla mess till den men eftersom de sparas på telefonen och inte SIM-kortet så vetifasen hur det skall gå till...

Postad 11 augusti 2009 - 22:01

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
"Jag har dessutom problem med att jag inte verkar få någon som helst notifikation eller ljud när jag får nya SMS, och att jag inte lyckas bli klok på hur jag stänger av en massa meddelanden om att SMS:et har skickats, vilket av någon outgrundlig anledning verkar vara default i WM utan att jag kan förstå varför. har för mig man kan ändra detta i registret, men är det verkligen ända sättet? Har testat det här HTCPedia Text Messaging som ligger med i ROMet och stängt av det där, men det verkar åtminstone inte påverka att jag får en massa fejkade sändrapporter som SMS. I och med att jag inte får det på andra mobiler med samma SIM kort antar jag att det inte är något hos operatören, det kanske är något som jag måste ändra under telefoninställningar eller nåt (om inte hela telefonen just kraschat hade jag kunnat kolla det här och nu....)
[/quote]

Gör så här det fungerade för mig iaf. (I Tf3D)
- Gå till Messages
- Klicka på "All Messages
- Klicka på "Menu"
- Bläddra ner till " Tools" och välj "Options"
- Klicka på "SMS/MMS"
- Där bockar du av "Request delivery notifications"
KLART :)

Postad 11 augusti 2009 - 22:06

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

finns det någon guide på hur man lägger in 6.5?
Funkar alla knappar och så? Å Ä Ö? Går det att få operativet på svenska?

Är så många hundra sidor här att läsa, så jag hoppas någon kan svara lite snällt utan att bli arg för att jag frågar :)

Tack på förhand :lol:

Om det är installation utav en ROM du tänker på så är det på samma sätt som om man lägger in en 6.1 ROM. Annars går det inte. Operativet finns inte på svenska ännu vad jag vet iaf. Tangentbordet kan man få via .cab eller inställningar så att det stödjer åäö.

Postad 11 augusti 2009 - 22:10

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0
liten fråga: hur får man program som är installerade på minneskortet att komma fram under dom program man får välja i "htc" menyn under fliken program?!

"Om det är installation utav en ROM du tänker på så är det på samma sätt som om man lägger in en 6.1 ROM. Annars går det inte. Operativet finns inte på svenska ännu vad jag vet iaf. Tangentbordet kan man få via .cab eller inställningar så att det stödjer åäö."

Har du nån länk till den caben? :)

Redigerat av Majorglenn, 11 augusti 2009 - 22:12.

Postad 11 augusti 2009 - 22:12

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

liten fråga: hur får man program som är installerade på minneskortet att komma fram under dom program man får välja i "htc" menyn under fliken program?!

Inte helt säker men jag tror du måste ska en genväg till program mappen i telefonen.

http://forum.xda-dev...ad.php?t=493848 (finns i andra posten)

Redigerat av kewe, 11 augusti 2009 - 22:13.

Postad 11 augusti 2009 - 22:20

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Kan någon komma på ett fungerande sätt att flytta över SMS från X1an till annan plattform?
Köpt en HTC Hero och vill alltså få över alla mess till den men eftersom de sparas på telefonen och inte SIM-kortet så vetifasen hur det skall gå till...

Va f.n Golgo sviker du X1 :)

Postad 11 augusti 2009 - 23:00

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Va f.n Golgo sviker du X1 :lol:

Hehe it was gonna happen sooner or later, är man prylbög så är man :)
Kommer nog iofs behålla X1an... eller så kränger jag den. Får se, beror på hur glad jag blir i Android.

Men vet ingen hur detta kan göras? AVR4000 - koll på detta?

Postad 11 augusti 2009 - 23:22

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Gör så här det fungerade för mig iaf. (I Tf3D)
- Gå till Messages
- Klicka på "All Messages
- Klicka på "Menu"
- Bläddra ner till " Tools" och välj "Options"
- Klicka på "SMS/MMS"
- Där bockar du av "Request delivery notifications"
KLART :lol:

Eller så går man till XDA och flashar med en helt ny ROM :)

Postad 12 augusti 2009 - 07:58

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag har inte överfört SMS mellan plattformar speciellt mycket, dock kan det enklaste vara att t.ex kolla upp program som kan spara dem som textfil, alternativet om det finns någon lösning för att kopiera till datorn och sedan vidare till Heron.

Hade det rört sig om en annan WM-modell hade Microsoft My Phone varit lösningen.

Postad 12 augusti 2009 - 08:04

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Agent 47 har nu släppt en Xperio 23025 ROM. Enligt uppgift rejäla prestandahöjningar för 6.5 i den.

Den har inte TF3D men helt klart värd att prova för de som tycker att 6.5 är "långsamt".

Postad 12 augusti 2009 - 08:58

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Agent 47 har nu släppt en Xperio 23025 ROM. Enligt uppgift rejäla prestandahöjningar för 6.5 i den.

Den har inte TF3D men helt klart värd att prova för de som tycker att 6.5 är "långsamt".

Såg det i natt ;) Men då är man rimligtvis tvungen att köra något annat skal iom att jag som sagt inte har mkt till övers för standardmenyn i WM6.5....iof kan man väl köra "urstartskärmen också" men efter att ha kört TF3D ett tag så känns den onekligen lite fattig....

Ska man av detta dra slutsatsen att det är TF3D som slöar ner WM6.5 (och kanske WM6.1 också)?

Redigerat av Unregistered1413, 12 augusti 2009 - 08:58.

Postad 12 augusti 2009 - 10:05

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Min uppfattning är att TF3D tar prestanda när det körs. Med TFDetacher och TF3D avstängt är CPU-tiden ledig för annat. Dock är Windowsmappen full av TF3D-specifika filer vilket gör access långsammare.

När det gäller todayskärmen får jag direkt säga att såväl WM 6.1 och 6.5 är mer effektiv, de visar mer information. TF3D är ett bra komplement men kräver att scrollar i sidled för att få fram mer info.

Annars är TF3D trevligt men just today är inte dess starkaste sida.

Kör man Xperio är det SecondToday som utgör främsta alternativet - konfigurerar man upp den med bra plugins och genvägar så brukar det bli lyckat.

Att 23025 är snabbare antar jag annars beror på att Microsoft trimmat systemet, det börjar lämna betastadiet och koden optimeras bättre.

Det optimala på sikt är en 2302x/2303x ROM med TF3D 2.6, alltså den kommande versionen som då är anpassad för drift ihop med 6.5.

Postad 12 augusti 2009 - 16:47

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Eller så går man till XDA och flashar med en helt ny ROM ;)

Ja det är klart det bästa alternativet så att telefonen inte saknar flashningen för mycket :lol: . Vilken blev det denna gång?

Postad 12 augusti 2009 - 19:25

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Ja det är klart det bästa alternativet så att telefonen inte saknar flashningen för mycket ;) . Vilken blev det denna gång?

Kör Energy ROM just nu, mkt pga kommunikationsproblemen i Valkyrie. Tycker Energy är riktigt trevlig överlag, men i vissa lägen känns den aningens seg, t.ex. när man laddar "all programs" under programfliken i TF3D. Vet inte riktigt varför, känns nästan som det skulle kunna vara nåt strul med grafikdrivrutinen, för det känns mer som det är skärmuppdateringen än hela telefonen som går långsamt. Vet inte riktigt vad det beror på, även om ROMen annars verkar vara rejält laddad med en massa applikationer från start, enligt task managern är det dock ingen direkt last att tala om...tips mottages gärna om nån har nån ide.

Såg nåt på XDA om att 2.9 Valkyrie hade snabbats upp genom en justering av video drivern...någon som vet mer och om det kan ha någon bäring på ovanstående?

Redigerat av Unregistered1413, 12 augusti 2009 - 19:29.

Postad 12 augusti 2009 - 20:57

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Men.....hur tusan gör man eg för att byta tema i TF3D på en X1a? TF3D Config verkar ju bara lira på Diamond vad det verkar, iaf kraschar den rejält på min X1a. Så, AVR4000, du brukar ju säga att det är så lätt att byta tema, men hur gör man? :)

Postad 12 augusti 2009 - 21:04

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Normalt byter jag tema genom att installera cab-filer med det tema som önskas.

För att t.ex få sitt TF3D2 att se ut som på min dump här:

Postad bild

följer man denna instruktion:

1. Ladda ner Tesalat Laser Theme. Installera.

2. Ladda ner Dusk Analog Clock. Installera.

3. Ladda ner Touch of Color Icons. Installera.

Även om nallen begär omstart mellan installationerna - starta inte om - det går bra att installera allt först och sedan starta om.

OBS! Se till att TF3D är avstängt före installationerna!

När det gäller temaväxlare behövs det program avsedda för TF3D2/2.1. Program avsedda för äldre versioner är inte riktigt kompatibla.

Det finns bra TF3D2-moddningstrådar i Blackstonedelen på XDA. Det är därifrån jag hämtat mina moddar förutom Touch of Color Icons som finns i X1-delen (de togs fram till Touch-IT Xperience 4.5).

Postad 12 augusti 2009 - 21:36

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Ok, installera med CABar var ju smidigare helt klart. Är det generellt så att teman distribueras i den formen, fick för mig att det mest var zip filer som skulle packar upp i nån katalog osv osv. Är det generellt så att ett nytt tema brukar skriva över det gamla eller hur fungerar det? Om man kan växla mellan teman så bör det ju inte vara så

Postad 12 augusti 2009 - 22:20

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Vad bör jag flasha min X1a med för att få en snabb, responsiv telefon med bra batteritid?

En massa flashiga effekter och sånt är inte nödvändigt, dock måste ju tangentbordet fungera..

Vore tacksam om någon kunde förklara lite om olika romar och så, eller i alla fall rekommendera en :)

Postad 13 augusti 2009 - 09:12

azzo
  • azzo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej är det någon som vet vilken Tomtom version som har det senaste kart uppdateringen. Mvh Andreas

Postad 13 augusti 2009 - 10:12

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0

Hej är det någon som vet vilken Tomtom version som har det senaste kart uppdateringen. Mvh Andreas

karta: v825 2159
program: v7.910.9185

var det senaste jag hade installerat när jag ägde en X1

Redigerat av somoene2, 13 augusti 2009 - 10:13.

Postad 13 augusti 2009 - 12:48

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Kör Energy ROM just nu, mkt pga kommunikationsproblemen i Valkyrie. Tycker Energy är riktigt trevlig överlag, men i vissa lägen känns den aningens seg, t.ex. när man laddar "all programs" under programfliken i TF3D. Vet inte riktigt varför, känns nästan som det skulle kunna vara nåt strul med grafikdrivrutinen, för det känns mer som det är skärmuppdateringen än hela telefonen som går långsamt. Vet inte riktigt vad det beror på, även om ROMen annars verkar vara rejält laddad med en massa applikationer från start, enligt task managern är det dock ingen direkt last att tala om...tips mottages gärna om nån har nån ide.

Såg nåt på XDA om att 2.9 Valkyrie hade snabbats upp genom en justering av video drivern...någon som vet mer och om det kan ha någon bäring på ovanstående?

Kör själv med Energy ROM och tycker den fungerar alldeles utmärkt, bortsett från precis det du säger att den är väldigt seg med att ladda ikonerna i "all programs" . Har även ändrat pagepool för att se om det gjorde någon skillnad men tyvärr inte. Kommer du på något bra så skriv!!

Postad 13 augusti 2009 - 17:37

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
En intressant tråd på XDA, där tom ROM kockar av rang säger sig föredra WM6.1 framför WM6.5:

http://forum.xda-dev...ad.php?t=547502

spontant är jag beredd att hålla med.

Tyvärr är man ju en sucker för att testa nya balla saker så det blir ju en och annan WM 6.5 ROM som åker på....funderar faktiskt på att komplettera med en telefon till för att ha en som alltid är redo, och en som ständigt är i testläge :)

Postad 13 augusti 2009 - 18:05

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Sedan WM 6.5 började komma upp i nyare builds (23xxx) fungerar det hos mig klart bättre än 6.1. Vissa beskriver stora problem med WM 6.5 som jag inte känner igen, däremot vet jag att tidiga builds i våras hade diverse buggar. T.ex att Titanium kraschade och build 21815 fungerade dåligt ihop med plugins. Build 23016 fungerar bra, de nya 23022/23025 är inte dumma de heller men är inte helt utprovade än.

Sedan får man inte glömma att WM 6.1 nått sin höjdpunkt och är väl genomtestat. WM 6.5 är bara barnet i jämförelse, det är inte förvånande att 6.1 i vissa avseenden är mer polerat.

Postad 13 augusti 2009 - 18:13

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Sedan får man inte glömma att WM 6.1 nått sin höjdpunkt och är väl genomtestat. WM 6.5 är bara barnet i jämförelse, det är inte förvånande att 6.1 i vissa avseenden är mer polerat.

Precis skälet varför jag också känner att WM6.1 bör kunna vara ett bättre val, det är helt enkelt mer buggrättat genom åren. Mycket ny kod innebär alltid många nya buggar. Men, jag talar väl med kluven tunga iom att jag har ett Wm6.5 installerat just nu :)

Postad 13 augusti 2009 - 19:00

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Dock är inte WM 6.5 helt nytt och eftersom utvecklingen sker där numera ser jag ingen större anledning att klamra sig fast vid 6.1 - det man ev vill ha med sig från 6.1 går utmärkt att köra i 6.5 (inkl todayplugins).

Jag var själv skeptisk en gång i tiden mot WM 6.5 men är det inte längre sedan jag provade själv. Ser för egen del inga fördelar med 6.1 och känner att kritiken många gånger är otydlig, det skrivs gärna att "6.1 är bättre" utan motivering av vad exakt som krånglat i 6.5.

Postad 13 augusti 2009 - 21:29

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Dock är inte WM 6.5 helt nytt och eftersom utvecklingen sker där numera ser jag ingen större anledning att klamra sig fast vid 6.1 - det man ev vill ha med sig från 6.1 går utmärkt att köra i 6.5 (inkl todayplugins).

Jag var själv skeptisk en gång i tiden mot WM 6.5 men är det inte längre sedan jag provade själv. Ser för egen del inga fördelar med 6.1 och känner att kritiken många gånger är otydlig, det skrivs gärna att "6.1 är bättre" utan motivering av vad exakt som krånglat i 6.5.

Håller helt klart med, det sägs alltid att 6.1 är den bästa etc men jag har kört 6.5 ett bra tag nu o skulle inte tänka mig att gå tillbaka till 6.1 då jag tycker den fungerar lika bra som 6.1 + att den är mycket mer fingervänlig. Och som det sagts tidigare så va de tidiga biuldsen väldigt buggigade men jag tycker att de har kommit sig väldigt bra med de nyare versionerna.

Postad 14 augusti 2009 - 10:17

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0
är det stor skillnad på Fire storm 2.9 och firestorm 2.8.5 Leo?

Postad 14 augusti 2009 - 10:36

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Apropå ny kod: WM 6.5 är baserat på WinCE 6, samma version som 6.0 och 6.1. Således ingen större risk för mer buggar i själva operativet. Det som är nytt i 6.5 (framförallt Titanium) fungerar bra idag.

Postad 14 augusti 2009 - 11:37

Preed
  • Preed
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Jag har precis dragit in Windows 7 RTM OEM på datorn och får nu inte syncningen att fungera. Stoppar i USB sladden men windows hittar tydligen inga drivrutiner.. Kan inte minnas att jag installerade några USB drivare till X1an i Vista? Center för Windows Mobile Enheter startade dock upp men hittar ingen enhet.. Har provat slå på "aktivera avancerade blahblah" i "USB till PC" inställningarna också men det gjorde ingen skillnad(Var tvungen att ha det av i Vista för att syncningen skulle fungera)...
Har letat på SE's hemsida men där verkar inte finnas några drivrutiner över huvud taget så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu...

Sen undrar jag.. Har det kommit någon ny officiell ROM uppdatering? Jag har inte rört min X1a sen den släpptes förutom att installera SPB Shell och diverse program.. Den funkar bra förutom att den känns lite seg och så men annars är jag helnöjd.. Undrar dock om det går att uppdatera den så den blir lite snabbare...

Viktigast är dock att jag får igång syncningen då använder outlook kalendern för bokningar i min lilla "verksamhet"... ;)

Postad 14 augusti 2009 - 11:48

Preed
  • Preed
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Hupps..blev dubbelpostat...

Redigerat av Preed, 14 augusti 2009 - 11:48.

Postad 14 augusti 2009 - 14:07

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Är det i Windows Mobile, eller möjligtvis om det är Touch Flo 3D, någon skillnad på när det står "X" eller "OK" längst upp till höger? Är det så att ett klick på någon av de 2 fysiska OK knapparna leder till samma resultat eller är det olika, t.ex. att den ena gör att programmet inte visas, medan den andra faktiskt stänger av den? Samma fråga med ett tryck på END knappen, vilket gör att man kommer till Todayfliken, stänger den ner program eller bara gömmer dom?

Postad 15 augusti 2009 - 07:39

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
OK i högra hörnet = bekräfta.

OK i en dialogrutas hörn och X i övre högra hörnet = bekräfta med OK, stäng ner programmet med X.

X kan konfigureras till att stänga program, i MS standardläge minimerar den bara. End är minimering vad jag vet, även det går att ställa in, HTC har t.ex en "LongPressEndKey".

Jag har precis dragit in Windows 7 RTM OEM på datorn och får nu inte syncningen att fungera. Stoppar i USB sladden men windows hittar tydligen inga drivrutiner.. Kan inte minnas att jag installerade några USB drivare till X1an i Vista? Center för Windows Mobile Enheter startade dock upp men hittar ingen enhet.. Har provat slå på "aktivera avancerade blahblah" i "USB till PC" inställningarna också men det gjorde ingen skillnad(Var tvungen att ha det av i Vista för att syncningen skulle fungera)...
Har letat på SE's hemsida men där verkar inte finnas några drivrutiner över huvud taget så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu...

Sen undrar jag.. Har det kommit någon ny officiell ROM uppdatering? Jag har inte rört min X1a sen den släpptes förutom att installera SPB Shell och diverse program.. Den funkar bra förutom att den känns lite seg och så men annars är jag helnöjd.. Undrar dock om det går att uppdatera den så den blir lite snabbare...

Viktigast är dock att jag får igång syncningen då använder outlook kalendern för bokningar i min lilla "verksamhet"... ;)

Ingen ny stock-ROM dessvärre. Det finns R3AAxxx ute officiellt men det är i praktiken samma som R2 med vissa ändringar.

Sony Ericsson är odugliga på ROM-fronten så vill du ha en snabbare och mer funktionell ROM är det XDA som gäller. Hade jag inte lagt in HardSPL på min X1 hade jag inte ägt den idag.:)

Postad 16 augusti 2009 - 10:56

Tallani
  • Tallani
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja lägga in "Original-romen" på min Xperia. Finns det någon bra guide till detta?

Ska nämligen sälja min telefon och vill ha den till original-romen.

Redigerat av Tallani, 16 augusti 2009 - 11:11.

Postad 16 augusti 2009 - 20:18

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja lägga in "Original-romen" på min Xperia. Finns det någon bra guide till detta?

Ska nämligen sälja min telefon och vill ha den till original-romen.

Du har PM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.