* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *
9082 svar till detta ämne
Postad 04 May 2010 - 21:11
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Iphone har väl aldrig sålt bra i avancerade asiatiska marknader, typ japan och sydkorea då den tekniskt sett inte är mycket att hänga i julgran? 
Men bra att X10an säljer bra iaf!
Missade du?: has gone on to become the quickest selling smartphone in DoCoMo’s history120.000 ex på 20 dagar. Hyffsat bra iaf, inte iPhonehysteri men ändå...
Postad 04 May 2010 - 22:20
mulle_nr1
-
mulle_nr1
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Nån som hittat nån ny rolig app/roligt spel? Skulle behöva något att fördriva lite tid med.
/Joel
Hola! Jag tycker att Midnight Pool är riktigt bra om man gillar pool-spel, är inte i 3d dock men det är kul ändå. Sen finns det ett bilspel som heter Raging Thunder 2 som är rätt kul det med, Winds Of Steel demot är också kul där du flyger flygplan och har dogfights med andra flyg. Tror de flesta finns i butiken eller på "andra platser på internet" *host*
Redigerat av mulle_nr1, 04 May 2010 - 22:20.
Postad 04 May 2010 - 22:33
karvanchian
-
karvanchian
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
har någon bra tips om hur jag kan spara batteri på min mobil?
jag har direkt inga program uppe eller i bakgrunden.. ljusstyrkan är på noll, jag har stängt av 3g. jag skickar sms och ringer med mobien bara. min batterier dör under samma dag när jag har laddat den fullt på morgonen, så dåliga batterier kan den inte ha? den börjar påminna mig om min gamla iphone..
har ni några förslag om hur jag kan spara min batteritid? (har som sagt prova det mesta)
Postad 04 May 2010 - 23:36
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
har någon bra tips om hur jag kan spara batteri på min mobil? jag har direkt inga program uppe eller i bakgrunden.. ljusstyrkan är på noll, jag har stängt av 3g. jag skickar sms och ringer med mobien bara. min batterier dör under samma dag när jag har laddat den fullt på morgonen, så dåliga batterier kan den inte ha? den börjar påminna mig om min gamla iphone.. har ni några förslag om hur jag kan spara min batteritid? (har som sagt prova det mesta)
Hej! Först ett par tips om en länk bara ett par inlägg upp: http://www.mobil.se/...n-1.349278.htmlI övrigt så blir ditt batteri bättre och bättre för varje dag som går sedan du köpte den, till dess att det når sin optimala kapacitet, enkelt förklarat. Vet dock inte hur länge du har haft X10:an, men du får nog ge den ett par veckor tror jag. Någon får rätta mig om jag är ute och reser nu.
Postad 04 May 2010 - 23:38
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
hej! har en fundering. vet någon hur man tar bort den där gröna blinkande ljuset från mobilen högst upp till höger? menar när man får ett nytt sms eller missat samtal så blinkar det grönt! jag vill inte det
Ladda ner Blink från Marke och kryssa ur alla. Det ska funka. Tror jag. Annars går det inte. x)
Postad 05 May 2010 - 01:44
jangeorge
-
jangeorge
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Är det någon som fått Gowalla att funka som det ska på x10an?
Jag har installerat den och kopplat den samman med min facebook sida.. men den vägrar posta mina check-ins på facebook av nån konstig anledning.. jag får liksom upp alternativet att post on facebook men det dyker inte upp nåt efter det.
Postad 05 May 2010 - 07:44
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
Är det någon som fått Gowalla att funka som det ska på x10an?
Jag har installerat den och kopplat den samman med min facebook sida.. men den vägrar posta mina check-ins på facebook av nån konstig anledning.. jag får liksom upp alternativet att post on facebook men det dyker inte upp nåt efter det.
Det funkar för mig! Bra att den inte postar på Facebook tycker jag!
Postad 05 May 2010 - 08:01
Gundeho
-
Gundeho
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Tänkte jag skulle tipsa om ett UTMÄRKT tangentbord. För er som precis som jag inte va så förtjust i Jonas.
Det heter "SMART KEYBOARD" funkar grymt bra. glöm inte att i inställninger markera svenska. åäö är med osv.
KANON!
Postad 05 May 2010 - 08:45
Jeopardy
-
Jeopardy
-
Rookie
-
2 inlägg
men om man nu VILL att det ska postas på FB! vad är poängen om FBvännerna inte ser att man är på en schysst restaurang!
Postad 05 May 2010 - 09:47
Papazian
-
Papazian
-
Användare
-
-
146 inlägg
Tänkte jag skulle tipsa om ett UTMÄRKT tangentbord. För er som precis som jag inte va så förtjust i Jonas.
Det heter "SMART KEYBOARD" funkar grymt bra. glöm inte att i inställninger markera svenska. åäö är med osv. KANON!
Får man fråga vad som är bättre med smart keyboard? Är det nåt mer än att det fattas åäö som folk inte gillar med jonasl's tbord?
Postad 05 May 2010 - 11:36
jangeorge
-
jangeorge
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Jag vill juh att den ska posta på facebook.. så är det någon som vet vad som är fel eller hur jag ska göra för att rätta till problemet?
Postad 05 May 2010 - 11:54
hedstrom
-
hedstrom
-
Lärjunge
-
-
250 inlägg
Jag letar efter nåt skydd till telefonen, men hittar inget som jag tycker om.
Till iphone finns det nåt tunt som man har runt för att skydda telefonen som man knappt märker av, nån som vet om det finns nåt liknande till x10??
Postad 05 May 2010 - 12:30
Unregisterede3486815
-
Unregisterede3486815
-
Amatör
-
-
57 inlägg
http://blogs.sonyeri...ade-in-q4-2010/Intressanta nyheter, Android 2.1 kommer först Q4 2010 till X10, innan dess kommer en mindre uppdatering att släppas för att bugfixa och kanske då även förbättra batteritiden som vi sett rykten om senaste dagarna! Synd på att 2.1 blir först Q4 när det då redan kommer finnas nyare versioner av Android ute.. Vem vet, snart kanske man vågar skaffa en X10?
Postad 05 May 2010 - 12:36
Grotesco
-
Grotesco
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Facebookapplikationen som finns med i X10. Hur vet man vilken version det är? Den var ju installerade från börja, och inte via andriodbutiken. Så man lär ju inte få någon uppdatering via butiken. Kan man ta bort den via t.ex. Quick Unisntaller och dar ner den "senaste" (1.2) från butiken? Någon som har provat?
Postad 05 May 2010 - 12:38
Papazian
-
Papazian
-
Användare
-
-
146 inlägg
http://blogs.sonyeri...ade-in-q4-2010/
Intressanta nyheter, Android 2.1 kommer först Q4 2010 till X10, innan dess kommer en mindre uppdatering att släppas för att bugfixa och kanske då även förbättra batteritiden som vi sett rykten om senaste dagarna!
Synd på att 2.1 blir först Q4 när det då redan kommer finnas nyare versioner av Android ute..
Vem vet, snart kanske man vågar skaffa en X10?
Sen kan man ju undra när de uppgraderar till 2.2 som kanske kommer finnas tills dess... Hade gärna haft det där flash-stödet
Postad 05 May 2010 - 13:47
tanion
-
tanion
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Facebookapplikationen som finns med i X10. Hur vet man vilken version det är? Den var ju installerade från börja, och inte via andriodbutiken. Så man lär ju inte få någon uppdatering via butiken. Kan man ta bort den via t.ex. Quick Unisntaller och dar ner den "senaste" (1.2) från butiken? Någon som har provat?
Tja! Jag har provat. Den ny fungerar mycket bättre än den förinstallerade. Det som har tillkommit i 1.2 är bl.a. en "inbox" för fb meddelandena. För övrigt så behöver du nog inte (om jag minns rätt) avinstallera utan bara gå in på Market och installera och då kommer den nya fb istalleras över den gamla.
Postad 05 May 2010 - 14:19
mulle_nr1
-
mulle_nr1
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Intressanta nyheter, Android 2.1 kommer först Q4 2010 till X10....
Jäkligt schysst att de möjliggör inspelning i HD med uppdateringen, trodde jag inte de skulle göra om jag ska vara ärlig
Postad 05 May 2010 - 14:45
tanion
-
tanion
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Ja... vad ska man säga. Det är ju trevligt att de kommer med uppdateringar men att behöva vänta ytterligare 6 månader känns lite pinsamt. Jag förstår inte varför SE inte kan lägga sina speciallösningar ovanpå operativsystemet utan är inne och gräver så långt ner i lagerna. Jag hoppas dock att mjukvaruuppdateringarna fram tills dess kan tillföra något.
Android 2.2 släpps i Q3 och SE släpper 2.1 i Q4... inte helt hundra tycker jag.
Postad 05 May 2010 - 14:47
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Intressanta nyheter, Android 2.1 kommer först Q4 2010 till X10, innan dess kommer en mindre uppdatering att släppas för att bugfixa och kanske då även förbättra batteritiden som vi sett rykten om senaste dagarna!
Synd på att 2.1 blir först Q4 när det då redan kommer finnas nyare versioner av Android ute..
Vem vet, snart kanske man vågar skaffa en X10?
Couldn't care less om det blir Q3 eller Q4! För mig som användare av X10 kan jag bara säga; den rockar
Postad 05 May 2010 - 15:10
Unregistered8244c3d5
-
Unregistered8244c3d5
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
var kan man köpa "strumpa" eller nått skydd man kan stoppa telefonen i?
gärna nån som inte är alför tjock,men skyddar bra..
Postad 05 May 2010 - 15:13
Grotesco
-
Grotesco
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Tja! Jag har provat. Den ny fungerar mycket bättre än den förinstallerade. Det som har tillkommit i 1.2 är bl.a. en "inbox" för fb meddelandena. För övrigt så behöver du nog inte (om jag minns rätt) avinstallera utan bara gå in på Market och installera och då kommer den nya fb istalleras över den gamla.
Tack! *installerar* Kan förresten rekommendera en mediapelare som jag gillar bättre än mediscape: ³ (går också att söka på gamla namnet rockon). Anledningen till att jag ville byte mediapelarapp var att kunna scrobbla till last.fm (den officiella finns inte via market men här: http://csmarshal.com/android/ ) elleer med "simple last fm" Problemet med andra mediespelar-appar (tunewiki, museek) är att de inte startar med play på bluetoothheadsetet, men det gör ³.
Postad 05 May 2010 - 15:29
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Couldn't care less om det blir Q3 eller Q4! För mig som användare av X10 kan jag bara säga; den rockar 
Mjo, jag håller med, kommer på nya saker/möjligheter med var och varannan dag  Dock känns de som SE borde elda på lite när förmodligen 2.2 är släppt då, iofs HTC har väl inte fått tummen ur än med Heron, så det kanske är sånt man får räkna med med icke NexusOne..  Positivt dock att det släpps nån form av nyheter ang. uppdateringen, ord som de tidigare knappt velat ta i sin mun. <edit> Ser nu att det är Sumit Malhotra som skrivit det, han påstod ju även att det skulle komma en MT/DT uppdatering Men detta stämmer säkert bättre, han borde inte göra 2 sådana blundrar.
Redigerat av mrNoodles, 05 May 2010 - 15:31.
Postad 05 May 2010 - 16:12
dragontrumpetare
-
dragontrumpetare
-
Användare
-
-
177 inlägg
Yey!!! Nu har jag fått min X10 nalle.... å den funkar hur bra som helst. än så länge skall jag väl ärligen säga. har ju bara haft den i några timmar. Att en skulle ha dålig respons tycker jag nog inte, för den reagera nästa för bra. Men det kan nob bero på att jag är van vid en NOKIA 5800... ha ha. trycker lite extra hårt. :-) Nu skall vi se om headset funkar också. :-)
Nice att få en uppgradering snart. :-)
Postad 05 May 2010 - 16:14
jangeorge
-
jangeorge
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Fortfarande.. är det någon som kan hjälpa mig med Gowalla problemet jag postade om lite längre upp i tråden?
Postad 05 May 2010 - 16:15
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Postad 05 May 2010 - 16:17
dragontrumpetare
-
dragontrumpetare
-
Användare
-
-
177 inlägg
Börja med att uppdatera den, innan du för över kontakter mm.  Sen är det 'bara' att köra på. Ladda ner jonasl´s tangentbord, funkar riktigt bra.
Mina kontakter var i mobilen på en gång. Hade knappt kört över något... he he. Men det mesta har som sagt gått över förväntan. vist, högtalaren är anngens svag. och tyvärr nog ingen stereohögtalare i den heller. :-) en nöjd är jag ändå. Jag vet att det kanske står här. Om man skriver SMS meddelande, hur kan man få fram den man skall skicka meddelandet tilll utan att behöva gå via telefonboken?
Postad 05 May 2010 - 17:09
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Mina kontakter var i mobilen på en gång. Hade knappt kört över något... he he. Men det mesta har som sagt gått över förväntan. vist, högtalaren är anngens svag. och tyvärr nog ingen stereohögtalare i den heller. :-) en nöjd är jag ändå. Jag vet att det kanske står här. Om man skriver SMS meddelande, hur kan man få fram den man skall skicka meddelandet tilll utan att behöva gå via telefonboken?
När du aktiverar Till-fältet och skriver namnet på personen så kommer det upp förslag från telefonboken, klicka på den du vill skicka till...
Postad 05 May 2010 - 19:15
Unregisteredf89c404c
-
Unregisteredf89c404c
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
var kan man köpa "strumpa" eller nått skydd man kan stoppa telefonen i?
gärna nån som inte är alför tjock,men skyddar bra..
köp en stickad strumpa i bebis-storlek...eller lite större bebis...
Postad 05 May 2010 - 19:22
Unregistered8244c3d5
-
Unregistered8244c3d5
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
köp en stickad strumpa i bebis-storlek...eller lite större bebis...
det va ju en bra ide det skall kollas upp...kan kanske hitta på loppisar.. spelen som finns i shopen,är det demos spel? jag laddade hem labyrint lite,å det va bara 10 banor..men en kompis som har en annan ericsson telefon där spelet fanns i så är det mera banor
Postad 05 May 2010 - 20:42
broccoli
-
broccoli
-
Användare
-
-
126 inlägg
Köpte min X10 igår och är grymt nöjd än så länge... Men det finns ju ett par saker man irriterar sig på.. kanske bara är inställningar som någon kan svara på :
1. om jag Surfar med webläsaren (kör både opera, dolphin och den inbyggda) så har jag zoomat UT, dvs väldigt liten text så jag är nöjd. Hur behåller jag zoom faktorn, medans jag surfar runt ? varje gång jag glider in på en ny länk så automatiskt zoomar den ut till ngt default värde som är irriterande..
2. Alla appsar, varför kan man inte bestämma text/font storleken ? har man en sjukt skön skärm vill man ju utnyttja den max och blåsa 7punkter i default och inte typ 12. får ju mkt mer plats...
3. Hur sjutton läser jag in mina kontakter ifrpn simkortet ?? står i manualen att ngn automatisk inläsning ska ske första gången man använder telen, men jag fick då inte upp ngn.
4. Går det inte att stänga av Appar med ngn snabb knapp, eller blir jag alltid beroende på kill_appz program ?
5. Är det någon som kör helt utan skärmskydd, dvs använder den som den kom och inte satte på det extra skärmskyddet. Verkar vara delade meningar här å forumet om det.
Postad 05 May 2010 - 21:20
dragontrumpetare
-
dragontrumpetare
-
Användare
-
-
177 inlägg
Är batteriet verkligen dåligt? Jag tror jag har lekt i flera timmar med den nu? och först nu börjar det tar slut. Konstant alltså? Har inte uppdaterat den till .16 heller
Postad 05 May 2010 - 21:21
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
5. Är det någon som kör helt utan skärmskydd, dvs använder den som den kom och inte satte på det extra skärmskyddet. Verkar vara delade meningar här å forumet om det.
Jag!
Postad 05 May 2010 - 21:46
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Jag! 
+1
Postad 05 May 2010 - 22:18
Papazian
-
Papazian
-
Användare
-
-
146 inlägg
Postad 06 May 2010 - 00:39
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
Är batteriet verkligen dåligt? Jag tror jag har lekt i flera timmar med den nu? och först nu börjar det tar slut. Konstant alltså? Har inte uppdaterat den till .16 heller
Tja, jag tycker inte det är så dåligt längre. I början var det verkligen uselt, och det gällde mitt inkörda batteri från X1an också. Men nu är det bra batteritid på allt. Har dessutom märkt att den håller mycket längre om man startar om den efter man dragit ur det ur laddaren på morronen och om man ger fasen i att stänga av program. Jag har avinstallerat alla app killers och juice defenders jag hade och nu håller telefonen nästan dubbelt så lång tid. Helt galet är det. Men men. Det funkade för mig, inte helt säkert att det funkar för alla.  Min telefon ligger väl på runt 36h på en laddning om jag använder den normalt. Alltså typ hundra sms om dagen och lite surfande och så. +1 till
+1 ännu en gång!
Postad 06 May 2010 - 04:33
dragontrumpetare
-
dragontrumpetare
-
Användare
-
-
177 inlägg
ok, en ny fråga... hittade aldrig manual till just headset, men hur fick man igång radiofunktionen? Jag har inga problem att få igång den för att lyssna på musik eller samtal. men radion har jag inte lyckats få igång... he he... Känns lite dumt?
Postad 06 May 2010 - 05:31
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
ok, en ny fråga... hittade aldrig manual till just headset, men hur fick man igång radiofunktionen? Jag har inga problem att få igång den för att lyssna på musik eller samtal. men radion har jag inte lyckats få igång... he he... Känns lite dumt?
Inte för att vara sån men jag kände för att testa nu och det tog väl fem sekunder.  Håll inne play/pause, dra till radioikonen med volymkontrollen, tryck play/pause igen, välj frekvens! Enkeltryck på rewind eller forward så hoppar den i 0,1Mhz-steg. Och håll inne så söker den åt det hållet du valt.
Postad 06 May 2010 - 06:52
Papazian
-
Papazian
-
Användare
-
-
146 inlägg
Tja, jag tycker inte det är så dåligt längre. I början var det verkligen uselt, och det gällde mitt inkörda batteri från X1an också. Men nu är det bra batteritid på allt. Har dessutom märkt att den håller mycket längre om man startar om den efter man dragit ur det ur laddaren på morronen och om man ger fasen i att stänga av program. Jag har avinstallerat alla app killers och juice defenders jag hade och nu håller telefonen nästan dubbelt så lång tid. Helt galet är det. Men men. Det funkade för mig, inte helt säkert att det funkar för alla. Min telefon ligger väl på runt 36h på en laddning om jag använder den normalt. Alltså typ hundra sms om dagen och lite surfande och så.
Fortfarande imponerad över folk som har så grymma batteritider :/ Efter återställning och lite rensning av program så ligger jag på kanske 16-20h nu med normal användning. Har du nån väderwidget? Tänker att det kanske drar en del.
Postad 06 May 2010 - 08:47
Unregistered316801be
-
Unregistered316801be
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Bugg hittad tror jag.
När jag laddar X10'an på natten med bifogad laddare så kommer den ju till slut upp till 100%.
Vid 100% så slocknar den gröna laddindikatorn och batteriet börjar ladda ur sig. Resultatet är att man på morgonen inte får 100% laddning trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.
Har ni sett detta också? Att laddindikatorn slocknar och att den slutar ladda? Sitter med USB i datorn nu och laddar och skall se hur den beter sig under dagen.
Eventuellt så kan en omstart av telefonen få upp siffran till 100% igen men det är inte bekräftat än.
Den verkar småbuggig X10'an helt klart, speciellt eftersom man måste starta om den på morgonen för att köra reset på någon task som annars suger ut batteriet.
Övriga buggar jag tänker på:
- slö låsuppbild ibland.
- latch på display vid låsning m.h.a flera snabba knapptryck på "stäng-av-knapp" (bakgrunden kommer fram trots att den skall vara låst).
- batteritid sugs ut p.g.a. kass schemaläggning på synch
- får fulla på mer senare ..
Nu är telefonen på 100% och det står att den är fulladdad, gröna lampan slocknade, usb-kabel fortfarande ansluten. Skall se om det går ner nu framöver.
Postad 06 May 2010 - 09:15
Papazian
-
Papazian
-
Användare
-
-
146 inlägg
Bugg hittad tror jag.
När jag laddar X10'an på natten med bifogad laddare så kommer den ju till slut upp till 100%.
Vid 100% så slocknar den gröna laddindikatorn och batteriet börjar ladda ur sig. Resultatet är att man på morgonen inte får 100% laddning trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.
Har ni sett detta också? Att laddindikatorn slocknar och att den slutar ladda? Sitter med USB i datorn nu och laddar och skall se hur den beter sig under dagen.
Eventuellt så kan en omstart av telefonen få upp siffran till 100% igen men det är inte bekräftat än.
Den verkar småbuggig X10'an helt klart, speciellt eftersom man måste starta om den på morgonen för att köra reset på någon task som annars suger ut batteriet.
Övriga buggar jag tänker på: - slö låsuppbild ibland. - latch på display vid låsning m.h.a flera snabba knapptryck på "stäng-av-knapp" (bakgrunden kommer fram trots att den skall vara låst). - batteritid sugs ut p.g.a. kass schemaläggning på synch - får fulla på mer senare ..
Nu är telefonen på 100% och det står att den är fulladdad, gröna lampan slocknade, usb-kabel fortfarande ansluten. Skall se om det går ner nu framöver.
Detta med att den går ner från 100% vid laddning är ett problem som diskuterats förut. Det var nåt med nån säkerhetsådgärd för att batteriet var känsligt att laddas när det var fullt. Med Juiceplotter syntes det tydligt om du laddat över natten att det droppade ner till ca 85% med ca 2h mellanrum och sen upp till 100% igen.
Postad 06 May 2010 - 12:01
joel80
-
joel80
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Köpte min X10 igår och är grymt nöjd än så länge... Men det finns ju ett par saker man irriterar sig på.. kanske bara är inställningar som någon kan svara på :
2. Alla appsar, varför kan man inte bestämma text/font storleken ? har man en sjukt skön skärm vill man ju utnyttja den max och blåsa 7punkter i default och inte typ 12. får ju mkt mer plats...
4. Går det inte att stänga av Appar med ngn snabb knapp, eller blir jag alltid beroende på kill_appz program ?
2. Man kan ställa in standard font size i appen "spare parts" som låter en få tillgång till lite fler inställningar i telefonen. 4. Jag använder ingen kill-app alls.. Android och telefonen klarar det rätt bra själv, och verkar bli bättre o bättre.. den typ lär sig. Stänger av saker i bakgrunden den märker att man inte använder eller nått sånt.. plus att saker inte ligger helt aktiva, utan i nån slags vila.. tror jag.  5. Jag körde utan skärmskydd första vecka då jag fuckade upp det som hängde med när jag skulle sätta på det.. fick ett par tråkiga repor som syns i soljlus eller när det är väldigt mkt ljusa förger på skärmen. Bugg hittad tror jag.
Övriga buggar jag tänker på: - slö låsuppbild ibland. - latch på display vid låsning m.h.a flera snabba knapptryck på "stäng-av-knapp" (bakgrunden kommer fram trots att den skall vara låst). - batteritid sugs ut p.g.a. kass schemaläggning på synch - får fulla på mer senare ..
Ingen bugg.. den gör så för att vara så snäll mot batteriet som möjligt, för att öka livslängden på det. Batterier mår inte bra av att laddas om dom redan är fullt laddade. Jag har fått skaplig batteritid efter att gjort en reparation/ominstallation. Nu klarar jag lätt en dags hårt användande med typ 20-30% kvar på kvällen.. Haft X10:an sen 31:a mars.. Som sagt, inga kill apps och inga program som stänger av sync o så.. Jag syncar kalender/kontakter via google, 2 mailkonton 1ggr/timmen, facebook o twitter 1ggr/timmen. /Joel
Postad 06 May 2010 - 12:07
Mayanyi
-
Mayanyi
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
+1 Självklart
Postad 06 May 2010 - 12:57
Unregistered316801be
-
Unregistered316801be
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Ingen bugg.. den gör så för att vara så snäll mot batteriet som möjligt, för att öka livslängden på det. Batterier mår inte bra av att laddas om dom redan är fullt laddade.
Jag har fått skaplig batteritid efter att gjort en reparation/ominstallation. Nu klarar jag lätt en dags hårt användande med typ 20-30% kvar på kvällen.. Haft X10:an sen 31:a mars..
Som sagt, inga kill apps och inga program som stänger av sync o så.. Jag syncar kalender/kontakter via google, 2 mailkonton 1ggr/timmen, facebook o twitter 1ggr/timmen.
/Joel
Att ladda telefonen och bara få 85% är ingen bugg nej, det är antingen en FET felspecning eller en FET felimplementation. Ingen konstruktör vid sina sinnes fulla bruk gör en implementation på battery save/tickle charge med 15% marginal, 1% hade jag kunnat acceptera men fan aldrig 15%. Det är verkligen otroligt. Har man sparkat alla som kan något om batteri? Det är inte raketforskning direkt. Ingen bugg, men ruskig inkompetens om det är så. SE kanske skall syssla med att tillverka bakplåtspapper istället i framtiden om det är den här nivån dom skall fortsätta med? Men man kan hoppas på att det är en bugg .. telefonen blir mer och mer oanvändbar om det här buggandet skall fortsätta. Tidigare hade SE många småbuggar i ytterkanterna (tänk P1i), numera verkar buggarna ligga i huvudfunktionerna (display, power management, OS osv.). Undrar om HTC är bättre eller om dom köper in samma skit.
Postad 06 May 2010 - 14:06
OwLOwL
-
OwLOwL
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Att ladda telefonen och bara få 85% är ingen bugg nej, det är antingen en FET felspecning eller en FET felimplementation. Ingen konstruktör vid sina sinnes fulla bruk gör en implementation på battery save/tickle charge med 15% marginal, 1% hade jag kunnat acceptera men fan aldrig 15%. Det är verkligen otroligt. Har man sparkat alla som kan något om batteri? Det är inte raketforskning direkt.
Ingen bugg, men ruskig inkompetens om det är så. SE kanske skall syssla med att tillverka bakplåtspapper istället i framtiden om det är den här nivån dom skall fortsätta med?
Men man kan hoppas på att det är en bugg .. telefonen blir mer och mer oanvändbar om det här buggandet skall fortsätta. Tidigare hade SE många småbuggar i ytterkanterna (tänk P1i), numera verkar buggarna ligga i huvudfunktionerna (display, power management, OS osv.). Undrar om HTC är bättre eller om dom köper in samma skit.
Nu måste jag lägga mig i! Du trickle-chargear inte ett Li-Polymer batteri.. då har du sönder det fort.. jag tycker 15% låter som en MYCKET bra siffra... jag vill inte köpa nytt batteri vart 4:e månad + minska explosionsrisken.... Batterier _är_ nära raketforskning nuförtiden... Laddaren laddar till 100% .. sen stänger laddaren av och telefonen konsumerar batteri som vanligt (t.ex. över natten)... när batterinivån når 85% startar laddaren igen och laddar den till 100% och så håller den på tills du kopplar ur laddaren.... detta är helt _rätt_ implementerat. Jag tycker dom verkar ha ett väldigt kompetent laddningsteam som kan mycket om batterier!... Li-Polymer batterier är lättare och kan göras kraftfullare i förhållande till sin vikt jämfört med t.ex. Li-Ion, NiMh eller NiCd. .. Just my 2 cents... EDIT: Förresten... HTC har ännu sämre batteritid om man gör en snabbkoll på XDA under t.ex. Desire! < 12h verkar vara melodin där om man använder telefonen mycket.... EDIT2: Jag använder min telefon hyffsat mycket.. jag klarar ALLTID minst 2 dygn... tricket är att se till att använda applikationer som är _rätt_ kodade och som går ner i sleep efter man använt dem. Många appar verkar ligga kvar och sura. Har hittat en uppsättning appar som inte beter sig fel! ... Just nu står mitt batteri på 32% och tid sedan jag laddade är 52h. Mvh // R
Redigerat av OwLOwL, 06 May 2010 - 14:12.
Postad 06 May 2010 - 14:45
Timotheos
-
Timotheos
-
Rookie
-
1 inlägg
EDIT2: Jag använder min telefon hyffsat mycket.. jag klarar ALLTID minst 2 dygn... tricket är att se till att använda applikationer som är _rätt_ kodade och som går ner i sleep efter man använt dem. Många appar verkar ligga kvar och sura. Har hittat en uppsättning appar som inte beter sig fel! ... Just nu står mitt batteri på 32% och tid sedan jag laddade är 52h.
Kan du tipsa om lite sådana applikationer? Jag börjar få hyfsad styr på min batteriförbrukning, men det är fortfarande sämre än jag förväntade mig.
Postad 06 May 2010 - 14:50
Unregistered316801be
-
Unregistered316801be
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Nu måste jag lägga mig i!
Du trickle-chargear inte ett Li-Polymer batteri.. då har du sönder det fort.. jag tycker 15% låter som en MYCKET bra siffra... jag vill inte köpa nytt batteri vart 4:e månad + minska explosionsrisken.... Batterier _är_ nära raketforskning nuförtiden...
Laddaren laddar till 100% .. sen stänger laddaren av och telefonen konsumerar batteri som vanligt (t.ex. över natten)... när batterinivån når 85% startar laddaren igen och laddar den till 100% och så håller den på tills du kopplar ur laddaren.... detta är helt _rätt_ implementerat. Jag tycker dom verkar ha ett väldigt kompetent laddningsteam som kan mycket om batterier!...
Li-Polymer batterier är lättare och kan göras kraftfullare i förhållande till sin vikt jämfört med t.ex. Li-Ion, NiMh eller NiCd. ..
Just my 2 cents...
Mvh // R
Li*-batts anses ju generellt vara enklare att ladda än NiMH och NiCd. OK inte "trickel" i form av en konstant överladdning på Li*-, och vad dom kan nå för säker marginal med den laddströmmen dom använder för att få till en så snabb laddning som möjligt vet jag inte. 15% kan översättas i ca 3.5h batteritid på en X10, det är lång tid för recovery. Dock är något fundamentalt fel om man skall presentera en felmarginal för användaren som lätt (uppenbarligen) kommer ett misstolka den. Det verkar ju som att X10 presenterar en absolut laddstatus, en snyggare implementering hade kunnat vara att baka in marginalen i en total beräknad tid på 100% som då kommer att flyta beroende på när man kopplar ur laddaren. Akademisk diskussion (om ens det). Irriterande implementation för mig som är petig i alla fall  .
Postad 06 May 2010 - 15:38
Unregistered8244c3d5
-
Unregistered8244c3d5
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
hittar inte radioprogramet..måste man ladde ner den,eller var finns den
Postad 06 May 2010 - 15:56
OwLOwL
-
OwLOwL
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
hittar inte radioprogramet..måste man ladde ner den,eller var finns den
Radioprogram?!?... Du menar FM-Radio...... ? Det finns ingen FM-Radio i X10..... Däremot sitter det en inbyggd FM-Radio i det medföljande BT-headsetet...  Mvh // OwL
Postad 06 May 2010 - 17:14
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Li*-batts anses ju generellt vara enklare att ladda än NiMH och NiCd.
OK inte "trickel" i form av en konstant överladdning på Li*-, och vad dom kan nå för säker marginal med den laddströmmen dom använder för att få till en så snabb laddning som möjligt vet jag inte. 15% kan översättas i ca 3.5h batteritid på en X10, det är lång tid för recovery. Dock är något fundamentalt fel om man skall presentera en felmarginal för användaren som lätt (uppenbarligen) kommer ett misstolka den. Det verkar ju som att X10 presenterar en absolut laddstatus, en snyggare implementering hade kunnat vara att baka in marginalen i en total beräknad tid på 100% som då kommer att flyta beroende på när man kopplar ur laddaren.
Akademisk diskussion (om ens det). Irriterande implementation för mig som är petig i alla fall .
700mA laddas batteriet med när du använder den medföljande laddaren. BST-41 är på 1500mAh vilket innebär en laddtid på dryga 2h om batteriet är 'tomt'. (dock lär det aldrig bli tomt då batteriet skadas, telefonen slår ifrån innan)
Postad 06 May 2010 - 18:24
Hanna7810
-
Hanna7810
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Vet inte om jag ställt frågan innan men är det fler som upplever dåligt ljud i telefonen? Rätt ofta blir det ett eko när jag pratar och ännu oftare hör den jag pratar med ett eko. Dessutom hör de mig dåligt och säger också att allt runt omkring skramlar. Jag hade en W995 innan och den upplevde jag inte alls såna här problem med.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|