Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *

7080 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 augusti 2009 - 07:31

backarlin
  • backarlin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Någon som testat Firestorm 3.0?

Postad 18 augusti 2009 - 10:09

timfal1
  • timfal1
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Någon som testat Firestorm 3.0?

Jag har testat det. Tycker det fungerar riktigt bra än så länge!

Postad 18 augusti 2009 - 22:21

Sarcosian
  • Sarcosian
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Kör med 3,0 XPERIO

Tycker den fungerar fint än så länge, spontant känns det som den är lite snabbare och mer batterisnål än andra jag provat.

Fråga!

Finns det någon som använder Total commander för åtkomst till hemmanätverk? Hur gör ni för att komma åt det?

Om inte vad använder ni för program (Gratis!) som gör att ni får åtkomst till hemmanätverk?

/sarc

Postad 20 augusti 2009 - 09:09

Jesper K
  • Jesper K
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som inte kan skicka mail med Telia sedan någon dag?
Ta emot går bra.

/Jesper

Postad 22 augusti 2009 - 09:43

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Någon som vet hur jag tar bort filmfilerna i telefonens minne (Bond mm)? Har lyckats med detta tidigare men nu verkar de inte gå att radera! De tar ju en massa plats! Säg bara inte att jag skall byta ROM för det är jag inte intresserad av.
Tack på förhand!

Postad 22 augusti 2009 - 20:29

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Synca telefonen med datorn och ta bort från pc. Har funkat för mig iaf.

Postad 23 augusti 2009 - 18:57

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Någon som vet hur jag tar bort filmfilerna i telefonens minne (Bond mm)? Har lyckats med detta tidigare men nu verkar de inte gå att radera! De tar ju en massa plats! Säg bara inte att jag skall byta ROM för det är jag inte intresserad av.
Tack på förhand!

Nej, de är skrivskyddade och jag provade på den tiden jag använde stock-ROM.

Du får vackert stå ut med all bloatware Sony Ericsson snällt utrustat nallen med om du inte tänkt installera en bättre ROM.

Personligen kan jag rekommendera ny ROM, SEMCs insats på ROM-fronten betraktar jag som tragedi.:D

Framförallt sedan R3AA003 ersattes av R3AA009 som saknade alla nyheter som fanns i 003-versionen som cirkulerade.

Edit: Har man inte tänkt byta ut ROMen på sin X1 kan jag i.s.f rekommendera en nyare mobil med officiell 6.5-uppgradering.

Jag provade en X1 med stock-ROM för ett tag sedan och jämförde med mitt eget trimmade exemplar med WM 6.5. Tja, vad skall jag säga? Fullständig katastrof för stock-ROM i jämförelse. Då har HTC lyckats bättre med sina egna stock-ROMs med TF3D.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 23 augusti 2009 - 21:36.

Postad 27 augusti 2009 - 18:38

Viikt0rr
  • Viikt0rr
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Finns det några bra spel till xperia? Sitter ju och blir avundsjuk när mina kompisar med iPhone óch HTC hero sitter och spelar spel, som copter och så. Vet ni några spel?

Postad 27 augusti 2009 - 19:29

V1p3r
  • V1p3r
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Finns det några bra spel till xperia? Sitter ju och blir avundsjuk när mina kompisar med iPhone óch HTC hero sitter och spelar spel, som copter och så. Vet ni några spel?

Xtrakt.

Finns även lite spel här.

Redigerat av Lurvas, 30 augusti 2009 - 05:35.

Postad 27 augusti 2009 - 20:39

backarlin
  • backarlin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Testar i skrivande stund att flasha till Touch IT LEO 4.1, verkar jäkligt lovande i forumen. Min fråga är dock, visst flashar man inte radion när man flashar romen? Har så jäkla dålig mottagning, men hittar bara information om hur man flashar rom, inte radio.. någon som kan tippsa?

Postad 27 augusti 2009 - 21:28

dangul
  • dangul
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en X1 men var inne i en Telenor butik där de sak att SE har slutat med X1 och den var för gammal? De menade att SE inte bryr sig om telefonen eftersom den inte sålt tillräckligt och den skall förpassas till källaren... Stämmer verkligen detta? De sa också att de dumpar priset på den för att få bort den från hyllorna... Låter väldigt konstigt tycker jag?? Det finns ju många inlägg om X1 och andra konkurenter men det jag gillar med X1 är ju priset, just nu kan man köpa den för runt 4800...
Är X1 fortfarande ett bra köp, jag tror inte jag orkar vänta tills nya modeller nyker upp samt att dessa i så fall blir dyrare eller? Har någon hört att SE skall ersätta X1 med någon annan modell??

Tacksam för svar då jag är helt vimsig av det svaret jag fick av Telenor butiken?

//D

Postad 27 augusti 2009 - 22:47

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Det låter inte kompetent av Telenor.

Min uppfattning är att en X1 med en custom-ROM är en vettig produkt och att den är prisvärd. Däremot ryktas det om att X2 är i faggorna - det innebär att om produktionen upphör beror det på att X2 är på G och då tillverkar man inte X1 av logiska skäl.

Däremot måste jag säga att funderar man på nyköp bör man jämföra med HTC Rhodium (Touch Pro 2) eftersom den dels har officiell 6.5-uppgradering, större skärm, bättre tangentbord m.m. Men man måste först värdera egenskaperna.

CPU-mässigt är de snarlika och en X1 är krona för krona ett bra köp. Men den har en del problem med bl.a sprickbildning. Även mitt exemplar har drabbats av en spricka och det talar också för en annan modell som TP2.

Jag håller inte med om butikens uttalanden, däremot är mitt tips att du noga jämför TP2 med X1 och funderar igenom vilka egenskaper som är intressanta.

Edit: Mobilsäljare kan vara roliga.

Om någon trott att Sony Ericsson skulle göra "succé" (hur många enheter krävs?) med en Windows Mobile-produkt tillverkad av HTC och som kör ett OS som återfinns i ett stort antal modeller - samt med en hög prislapp - då behöver många skruvar dras åt hårt.

Jag har enbart uppfattat X1 som ett nödvändigt sätt att få in ett flaggskepp i flottan hos det underutvecklade Sony Ericsson. Någon sensation eller modell riktad mot massmarknaden är det inte.

När det gäller support är den inte bra, Sony Ericsson klarar helt enkelt inte av att supporta en telefon på ett bra sätt med programvara. Det gör dock inte X1 dålig i sig - däremot gör det att custom-ROM är en nödvändighet.

Min erfarenhet har lärt mig att bästa sättet att bedöma en telefon är genom att prova själv, läsa kompetenta tester och kolla video med den på olika mobilsidor och YouTube. Då får man en bra bild - så bra den kan bli innan man är ägare.

Närmaste jämförelseobjektet med X1 är HTC Raphael (Touch Pro) och där upplever jag X1 som mer prisvärd, bl.a tack vare WVGA-skärm. Dock har Raphael ett bättre tangentbord.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 27 augusti 2009 - 23:09.

Postad 28 augusti 2009 - 14:44

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0
La in Firestorm Leo 3.1 idag.. är lite småbuggig (bl.a. funkar inte blåtand), men tydligen är 3.2 på G närsom helst! I övrigt är den väldigt trevlig med rörlig bakgrundsbild på första sidan :)

Redigerat av Majorglenn, 28 augusti 2009 - 14:45.

Postad 28 augusti 2009 - 15:22

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0

Apropå ny kod: WM 6.5 är baserat på WinCE 6, samma version som 6.0 och 6.1. Således ingen större risk för mer buggar i själva operativet. Det som är nytt i 6.5 (framförallt Titanium) fungerar bra idag.

Windows 6.1 och 6.0 är väl ändå barraserad på WinCE 5?

Var på en föreläsning för ett år sedan och då påpekade man att många tror att Wm bygger på version 6 men att så inte är fallet.

Hur det ligger till med 6.5 eller 7 vet jag inte.

Postad 29 augusti 2009 - 08:49

dangul
  • dangul
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
AVR4000: Tack för informationen, slog till på en X1 och så fort jag får hem den installeras en Custom ROM... Det är dock rätt mycket som skiljer i pris mellan TP2 och X1...

Postad 29 augusti 2009 - 09:52

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

La in Firestorm Leo 3.1 idag.. är lite småbuggig (bl.a. funkar inte blåtand), men tydligen är 3.2 på G närsom helst! I övrigt är den väldigt trevlig med rörlig bakgrundsbild på första sidan :)

det kom en uppdatering till 3.1 igår kväll (v3.1.37).. nu är den fantastiskt trevlig!!!

Redigerat av Majorglenn, 29 augusti 2009 - 10:01.

Postad 30 augusti 2009 - 15:41

Spuute
  • Spuute
  • Mästare

• 2 937 inlägg
  • 0
Jag står i valet och kvalet av en x1 och htc touch pro. Känns som x1ans paneler inte är någon höjdare, men känns även som jag ska försöka mig på att lägga in en custom rom, och då kanske x1an är lite smidigare och snabbare än htc telefonen? Tänkte mest i användningen nu. Är x1an en bra telefon? Har haft en touch diamond en gång i itiden, samt en omnia. Tyckte dom va lite sega, samt avsaknaden av qwerty bord. Men ja, hur är x1an i jämnförelse med touch pro?

EDIT: Nu slog jag till på en x1a, beg. dock, 6 månaders garanti kvar, 1900kr, tycker jag lät som ett rimligt pris eller?

Redigerat av Spuute, 30 augusti 2009 - 17:46.

Postad 30 augusti 2009 - 20:19

bobbanswe
  • bobbanswe
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Jag står i valet och kvalet av en x1 och htc touch pro. Känns som x1ans paneler inte är någon höjdare, men känns även som jag ska försöka mig på att lägga in en custom rom, och då kanske x1an är lite smidigare och snabbare än htc telefonen? Tänkte mest i användningen nu. Är x1an en bra telefon? Har haft en touch diamond en gång i itiden, samt en omnia. Tyckte dom va lite sega, samt avsaknaden av qwerty bord. Men ja, hur är x1an i jämnförelse med touch pro?

EDIT: Nu slog jag till på en x1a, beg. dock, 6 månaders garanti kvar, 1900kr, tycker jag lät som ett rimligt pris eller?

Fan grymt bra pris! Kommer ha betalt typ 7000-8000 kr för min Xperia om ett år. Det känns lite surt när man ser priserna på blocket.. eller snarare sagt sjukt surt när Iphone och många andra dyra telefoner fortfarnade lyckas hålla sitt beg. pris på topp :D

La in Firestorm Leo 3.1 idag.. är lite småbuggig (bl.a. funkar inte blåtand), men tydligen är 3.2 på G närsom helst! I övrigt är den väldigt trevlig med rörlig bakgrundsbild på första sidan ;)

Wow, låter spännande! Det har jag inte hört nånting om (rörlig bakgrundsbild alltså)... hur funkar det? :D

Postad 31 augusti 2009 - 04:22

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Fan grymt bra pris! Kommer ha betalt typ 7000-8000 kr för min Xperia om ett år. Det känns lite surt när man ser priserna på blocket.. eller snarare sagt sjukt surt när Iphone och många andra dyra telefoner fortfarnade lyckas hålla sitt beg. pris på topp ;)

Wow, låter spännande! Det har jag inte hört nånting om (rörlig bakgrundsbild alltså)... hur funkar det? :D

Den rör sig visserligen bara några sekunder.. men det är moln i bakgrunden som rör på sig på framsidan på main page.. rätt skön effekt. Man ser ju 'ven v'fret under klockan, regnar det så droppar det även på första sidan.

Postad 31 augusti 2009 - 11:44

danne_silver
  • danne_silver
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Tjo.

Har precis skaffat mig en Xperia.

Går inget vidare när jag försöker uppdatera telefonen via update service.

Gör stegen som man ska. När skärmen har dom där färgade ränderna och det står nå versionsnummer m.m så händer det ingenting när man kopplar in usb kabeln i telefonen. Har väntat kanske 4-5 minuter.

Är en begagnad telefon.. Om det nu skulle göra nån skillnad. Kan USB kontakten vara glapp kanske?
Fungerar dock att synka med datorn som vanligt.

Det kommer upp USB nere i det vita fältet när jag anslutit telefonen. Men sen händer det ingenting?
Och när jag håller in kanpparna, innan man ska ansluta kabeln, så kommer det upp ett meddelande lite snabbt om nånting med image.

Edit: Nu börjar den kolla upp telefonen i programmet. Men säger efter ett tag att den inte kan identifiera telefonen.

Redigerat av danne_silver, 31 augusti 2009 - 12:03.

Postad 31 augusti 2009 - 11:49

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
SE-US är rent skräp. När jag uppdaterade min X1 i dess barndom krävdes det ett antal försök innan det lyckades.

Du har två alternativ för lösning:

1. Ladda ner senaste Sony Ericsson-ROMen och lägg in den med microSD-metoden.

2. Installera HardSPL och installera en custom-ROM med microSD-metoden.

Kolla förövrigt om din telefon har stock-SPL som heter 0.72.000. Har den 0.72.Olinex är det HardSPL och då är det bara att köra med microSD-metoden rakt av.

SE-US bör inte användas, det är helt enkelt alldeles för instabilt.

Postad 31 augusti 2009 - 12:05

danne_silver
  • danne_silver
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

SE-US är rent skräp. När jag uppdaterade min X1 i dess barndom krävdes det ett antal försök innan det lyckades.

Du har två alternativ för lösning:

1. Ladda ner senaste Sony Ericsson-ROMen och lägg in den med microSD-metoden.

2. Installera HardSPL och installera en custom-ROM med microSD-metoden.

Kolla förövrigt om din telefon har stock-SPL som heter 0.72.000. Har den 0.72.Olinex är det HardSPL och då är det bara att köra med microSD-metoden rakt av.

SE-US bör inte användas, det är helt enkelt alldeles för instabilt.

Har SPL-0.78.0000

MicroP1-787
MicroP2-707

Redigerat av danne_silver, 31 augusti 2009 - 12:05.

Postad 31 augusti 2009 - 12:21

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Då har den en nyare stock-SPL. Mitt enkla tips är att du lägger in HardSPL på den och ger katten i Sony Ericssons ROM. Du får en avsevärt trevligare nalle om du installerar något med t.ex 6.5 eller en 6.1-ROM med senaste builden.

Allt du behöver veta finns på XDA.

Sony Ericssons ROM är ett avlägset och dystert minne hos mig.;)

Postad 31 augusti 2009 - 12:38

danne_silver
  • danne_silver
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Då har den en nyare stock-SPL. Mitt enkla tips är att du lägger in HardSPL på den och ger katten i Sony Ericssons ROM. Du får en avsevärt trevligare nalle om du installerar något med t.ex 6.5 eller en 6.1-ROM med senaste builden.

Allt du behöver veta finns på XDA.

Sony Ericssons ROM är ett avlägset och dystert minne hos mig.;)

Laddade ner denna från XDA: xperia_m-hd_v1.1 (utan paneler)

Länken fanns i nån guide här på sidan

Är det den senaste? Eller finns det någon annan?

Postad 31 augusti 2009 - 13:12

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Det är en gammal ROM låter det som. Installera först HardSPL enligt XDAs instruktioner och då det är gjort, lägg in t.ex Valkyrie Firestorm.

Postad 31 augusti 2009 - 16:55

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Har nu i stort sett gått igenom alla 6.5 med TF3D ROMar som finns på XDA och tycker att de nästan bara blir sämre o sämre på batteritiden :-( Det blir att gå tillbaka till Valkyrie 2.9 FS för den fungerade alldeles utmärkt.

Postad 31 augusti 2009 - 16:59

Spuute
  • Spuute
  • Mästare

• 2 937 inlägg
  • 0

Har nu i stort sett gått igenom alla 6.5 med TF3D ROMar som finns på XDA och tycker att de nästan bara blir sämre o sämre på batteritiden :-( Det blir att gå tillbaka till Valkyrie 2.9 FS för den fungerade alldeles utmärkt.

Finns det några roms som är på svenska, eller är alla engelska?

Postad 31 augusti 2009 - 19:24

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Finns det några roms som är på svenska, eller är alla engelska?

Inga 6.5 på svenska men det finns på WM 6.1

Postad 31 augusti 2009 - 21:16

grubblarn
  • grubblarn
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Någon som vet om och hur man får till paustecken på xperia, och om det går att lagra nummer i telefonboken som innehåller * # osv.

Det gick ju på gamla lurar, men tekniken går tydligen bakåt..?

Postad 31 augusti 2009 - 22:31

danne_silver
  • danne_silver
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Någon som kör denna rom: FireStorm_v3.2.16LEO.rar ?

Fungerar den bra?

Postad 01 september 2009 - 08:19

DIFference
  • DIFference
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Fan grymt bra pris! Kommer ha betalt typ 7000-8000 kr för min Xperia om ett år. Det känns lite surt när man ser priserna på blocket.. eller snarare sagt sjukt surt när Iphone och många andra dyra telefoner fortfarnade lyckas hålla sitt beg. pris på topp :)

Hur kan du gjort en sådan miss att du får betala sådana pengar för den? Jag köpte min hos Tre i Nov 2008. 499 kr/mån som jag får använda och som jag använder till gratis sms, turbo-3G flat rate etc. Använder upp 500 kr agnska exakt varje månad. Med andra ord betalar jag inte ett skit för telefonen.

Dock börjar jag tröttna på det värdelösa tangentbordet. Del så svarar inte vissa knappar så bra. Och dels så slängs ju å,ä och ö bokstäver runt hej och så fort man skriver mer än en bokstav i sekunden. Riktigt tröttsamt. Enbart detta har fått mig att fundera på att sälja (eller slänga) den och köpa något vettigare. Men samtidigt så väger fördelarna över, men det är fan på gränsen.

Postad 01 september 2009 - 08:27

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Någon som kör denna rom: FireStorm_v3.2.16LEO.rar ?

Fungerar den bra?

har inte hunnit.. ligger på firestorm 3.1.37.. men jag skulle satsa på 3.2.27 som åxo finns ute. Ser dock fram emot att lägga 3.2 eftersom 3.1 e lite buggig, men dom buggarna ska vara borta på 3.2 :)

Postad 01 september 2009 - 08:51

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
När det gäller tangentbordet: stäng av ordlistan så slipper man omkastade bokstäver.

För min del måste jag erkänna att jag är på G att svika X1 som primärtelefon så fort min beställda HTC Rhodium (Touch Pro 2) behagar bli skickad. Fick ett bra pris på Telenor för den - klart billigare än övriga butiker och därför får jag vänta...:)

Orsaken till sveket är att jag vill ha en enhet i Communicatorstil med större skärm och tilt - något som talar för TP2. Sedan har jag en spricka (klassiska vid volymknappen) på min X1, en svart sak. Orsaken till sprickan är mycket enkel: i all sin vishet har Sony Ericsson använt tunn plast - och fasningar med skarpa hörn i det området. Påfrestningarna koncentrerar sig i hörnet och sprickbildning uppstår.

Sedan har vi mottagningen, den är ett problem. Min E90 har full täckning i hela bostaden medan X1 orkar upp i 2 pinnar i bästa fall, det har dock blivit bättre sedan jag testat olika radio-versioner.

När det gäller mjukvaran är jag nöjd med X1/Valkyrie och det har varit ett utmärkt sätt för mig att stifta bekantskap med Windows Mobile - en bekantskap som fått mig att fastna. Men när sprickbildningen var ett faktum så tröt tålamodet, sedan har diskussionen i TP2-tråden bidragit till min beställning, modellen ifråga upplever jag som mer lyckad sett till helheten.

Min X1 kommer inte att skickas in p.g.a sprickan, däremot får den träda tillbaka och agera reserv/backup/lektelefon. Att skicka in den till Anovo t.ex betraktar jag som begravning - då den är exemplariskt skött tar jag inte den risken.

När det gäller WM-plattformen är jag 200% nöjd, har ingenting att klaga på för egen del - WM 6.5 är helt enkelt en höjdare i mina ögon.

Postad 01 september 2009 - 10:59

danne_silver
  • danne_silver
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

har inte hunnit.. ligger på firestorm 3.1.37.. men jag skulle satsa på 3.2.27 som åxo finns ute. Ser dock fram emot att lägga 3.2 eftersom 3.1 e lite buggig, men dom buggarna ska vara borta på 3.2 :)

Finns en: FireStorm_v3.2.37LEO

Drar in den nu ;)

Postad 01 september 2009 - 14:15

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0

Drar in den nu :)

sålde min x1 för ca 2 månader sedan. läser dock denna tråd imellanåt.
när man ser hur mycket ni uppdaterar pga nya roms/buggar etc så är jag riktigt glad över att inte äga denna lur längre.
jag ledsnade på denna sjukt buggiga telefon där en basic funktion som att ringa eller skicka ett sms var bland det omständigaste att göra.
inte konstigt att andrahandsvärdet är lågt på begagnat marknaden ;)

själv tyckte jag det var kul att byta roms 3-4 gånger, sen är det ungefär lika kul som att installer om windows :D
imponerad att ni orkar, själv har jag numera en "vanligare" lur ;)

Postad 01 september 2009 - 17:55

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

sålde min x1 för ca 2 månader sedan. läser dock denna tråd imellanåt.
när man ser hur mycket ni uppdaterar pga nya roms/buggar etc så är jag riktigt glad över att inte äga denna lur längre.
jag ledsnade på denna sjukt buggiga telefon där en basic funktion som att ringa eller skicka ett sms var bland det omständigaste att göra.
inte konstigt att andrahandsvärdet är lågt på begagnat marknaden :D

själv tyckte jag det var kul att byta roms 3-4 gånger, sen är det ungefär lika kul som att installer om windows :blink:
imponerad att ni orkar, själv har jag numera en "vanligare" lur :unsure:

En vanlig Javalur skulle jag aldrig acceptera idag. Helt föråldrad teknik. Lägst S60 i.s.f så man kan expandera men ändå behålla ett telefonformat.

Sedan upplever jag inte riktigt samtal/SMS som såå besvärligt - däremot är en S60-lur med T9 svårslagen i komfort på den punkten.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 01 september 2009 - 17:59.

Postad 01 september 2009 - 18:28

Spuute
  • Spuute
  • Mästare

• 2 937 inlägg
  • 0
Det här Valkyre som många skriver om här, finns den romen på svenska?

Postad 01 september 2009 - 19:58

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Det här Valkyre som många skriver om här, finns den romen på svenska?

Nej den finns endast som WWE
Men jag ser inte det som ett problem med en engelsk ROM då många program man installerar idag ändå är på engelska. Jag var själv väldigt tveksam till att köra in en WWE ROM i början men tycker att det fungerar alldeles utmärkt idag (tom bättre)

Redigerat av kewe, 01 september 2009 - 20:00.

Postad 02 september 2009 - 07:18

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Om jag uttryvcker mig såhär: svenska är ett minoritetsspråk. Inte minst när det gäller Windows Mobile, datorer m.m. I bästa fall kan du få själva systemet på svenska men inte programmen.

Enligt min enkla uppfattning är det enklare att köra en engelsk ROM i nallen och engelskt system i datorn. 99,9% av all information, program etc är på engelska och det är då smidigt att utföra grejerna rakt av istället för att behöva fundera en extra gång på vad det heter i svenskt system.

Sedan är det problem med diverse tredjepartsprogram i svenskt system. Omdöpningar av 0409_mui-filer och sådant pillande krävs då.

Vill man ha en svensk ROM är det i.s.f Xperia Xion-serien som gäller, enligt vad jag sett på XDA är det den mest utvecklade varianten med svenskt språk. Men då får man WM 6.1 och äldre TF3D.

Postad 02 september 2009 - 08:42

DIFference
  • DIFference
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

När det gäller tangentbordet: stäng av ordlistan så slipper man omkastade bokstäver.

För min del måste jag erkänna att jag är på G att svika X1 som primärtelefon så fort min beställda HTC Rhodium (Touch Pro 2) behagar bli skickad. Fick ett bra pris på Telenor för den - klart billigare än övriga butiker och därför får jag vänta...;)

Orsaken till sveket är att jag vill ha en enhet i Communicatorstil med större skärm och tilt - något som talar för TP2. Sedan har jag en spricka (klassiska vid volymknappen) på min X1, en svart sak. Orsaken till sprickan är mycket enkel: i all sin vishet har Sony Ericsson använt tunn plast - och fasningar med skarpa hörn i det området. Påfrestningarna koncentrerar sig i hörnet och sprickbildning uppstår.

Sedan har vi mottagningen, den är ett problem. Min E90 har full täckning i hela bostaden medan X1 orkar upp i 2 pinnar i bästa fall, det har dock blivit bättre sedan jag testat olika radio-versioner.

När det gäller mjukvaran är jag nöjd med X1/Valkyrie och det har varit ett utmärkt sätt för mig att stifta bekantskap med Windows Mobile - en bekantskap som fått mig att fastna. Men när sprickbildningen var ett faktum så tröt tålamodet, sedan har diskussionen i TP2-tråden bidragit till min beställning, modellen ifråga upplever jag som mer lyckad sett till helheten.

Min X1 kommer inte att skickas in p.g.a sprickan, däremot får den träda tillbaka och agera reserv/backup/lektelefon. Att skicka in den till Anovo t.ex betraktar jag som begravning - då den är exemplariskt skött tar jag inte den risken.

När det gäller WM-plattformen är jag 200% nöjd, har ingenting att klaga på för egen del - WM 6.5 är helt enkelt en höjdare i mina ögon.

Det hjälper inte att stänga av ordlistan, tro mig, jag har försökt. Jag skriver väl för fort föra denna skit-telefon. :)

Ang täckningen så ska man inte haka upp sig på antalet staplar. X1an är tydligen gjord så att den har bra kvalitet även vid få antal staplar. Jag har 1-2 staplar hemma i lägenheten och har aldrig haft några problem med att ta emot eller ringa samtal. Förr i tiden var detta viktigt och påverkar batteritiden massor, men inte idag.

Postad 02 september 2009 - 08:49

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Går jag runt i bostaden hotar den att bryta samtalet p.g.a att den tappar signal, medan min E90 håller samtalet utan problem. Det är helt enkelt stor skillnad i antennprestanda - dock fungerar X1 som du skriver bra när den har t.ex två staplar. Men den har helt klart bristande känslighet på antennen och har problem att fånga upp signal under diverse förhållanden. Ett annat exempel är att den t.ex inte klarar att hitta nät i miljöer där E90 har ungefär halvbra mottagning.

Till den har jag dessutom nätmonitor så det går att kolla värdena på annat vis än via täckningsindikatorn (den vanliga).

Det där med bokstäverna är märkligt, hos mig försvann problemet när jag stängt av alla typer av ordlista/korrektion och skriver helt manuellt.

Postad 02 september 2009 - 12:56

Spuute
  • Spuute
  • Mästare

• 2 937 inlägg
  • 0

Om jag uttryvcker mig såhär: svenska är ett minoritetsspråk. Inte minst när det gäller Windows Mobile, datorer m.m. I bästa fall kan du få själva systemet på svenska men inte programmen.

Enligt min enkla uppfattning är det enklare att köra en engelsk ROM i nallen och engelskt system i datorn. 99,9% av all information, program etc är på engelska och det är då smidigt att utföra grejerna rakt av istället för att behöva fundera en extra gång på vad det heter i svenskt system.

Sedan är det problem med diverse tredjepartsprogram i svenskt system. Omdöpningar av 0409_mui-filer och sådant pillande krävs då.

Vill man ha en svensk ROM är det i.s.f Xperia Xion-serien som gäller, enligt vad jag sett på XDA är det den mest utvecklade varianten med svenskt språk. Men då får man WM 6.1 och äldre TF3D.

Okej, men hur blir det av användningen av Å Ä Ö Tangenterna då? Går det fortfarande att skriva på svenska när man lägger till kontakter med mera? Wm 6.5 + Valkyre rom är att rekommendera eller? Och har ni någon guide till hur man slänger in en ny rom? Fick luren igår å har inte letat ihjäl mig direkt efter en guide

Postad 02 september 2009 - 14:13

kolhar
  • kolhar
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
TEST

Postad 02 september 2009 - 14:41

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Allting finns på bl.a XDA och även här om man söker. Proceduren för att installera en ny ROM är beskriven flera gånger.

Postad 02 september 2009 - 16:09

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Okej, men hur blir det av användningen av Å Ä Ö Tangenterna då? Går det fortfarande att skriva på svenska när man lägger till kontakter med mera? Wm 6.5 + Valkyre rom är att rekommendera eller? Och har ni någon guide till hur man slänger in en ny rom? Fick luren igår å har inte letat ihjäl mig direkt efter en guide

Inga som helst problem med ett svenskt tangentbord. Även det finns som .cab format på xda.

Postad 02 september 2009 - 17:05

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Drar in den nu :)

vet skillnaden mellan .37 och .16

37 är nya touchflo med windows knappen längst ner till vänster på skärmen och .16 är windows knappen uppe i vänstra hörnet. Har testat bägge och gillar nog bättre när start knappen är uppe i hörnet

Postad 02 september 2009 - 18:14

timfal1
  • timfal1
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Ny build ute 23041.

Postad 02 september 2009 - 18:19

Melone
  • Melone
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Vad sägs om detta då?
http://www.engadget....6-5-onboard-vi/

/Melone

Postad 03 september 2009 - 09:11

t-röd
  • t-röd
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!
Är ny på forumet och just nu har jag lust att ta en hammare och slå sönder min xperia....
Skriver här istället för att starta tråd, verkar finnas många kunniga här som säkert kan hjälpa. Och JA jag har sökt!

1. varför blinkar sidolamporna grönt?!?!?! ingen ringer, ingen har ringt, jag har inte fått meddelande, skiten bara blinkar oavbrutet utan att det är nåt... varför?

2. hur stänger man av automatiska uppdateringstjänsten, eller går det stänga av att den kopplar upp sig via 3g å slösar mina fattiga 75kr på mitt kontantkort? den får koppla upp sig på internet så länge det är GRATIS

3. hur använder man gpsen och kostar det?

Tack på förhand

Postad 03 september 2009 - 10:04

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Förlåt men skriver man sådant som "slå sönder med hammare" o.dyl är det svårt att få lust att svara seriöst men jag gör ett undantag.

1. Det problemet har jag inte upplevt på min, prova att starta om nallen och om det inte hjälper - gör en hard reset.

2. Alla datauppkopplingar stänger man enkelt av med Modaco NoData. Sedan är mitt tips i.o.f att man skaffar fri surf i någon form. En WM-modell är datakrävande och för att kunna använda alla tjänster fullt ut bör man kunna koppla upp sig med någon typ av mobilt bredband.

Att köra data över 2G är inte att rekommendera - kör istället med NoData och koppla bort uppkopplingarna.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.