Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 February 2011 - 08:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ja de e ju hur tydligt som helst att Bagar'n blivit hjärntvättad :)

Postad 21 February 2011 - 08:29

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 1

Ja de e ju hur tydligt som helst att Bagar'n blivit hjärntvättad :)

Jo något ditåt eller så är det helt andra delar som fått "behandling", helt klart verkar det som om nya "dörrar" har öppnats :wub:

Postad 21 February 2011 - 09:00

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Jo något ditåt eller så är det helt andra delar som fått "behandling", helt klart verkar det som om nya "dörrar" har öppnats :wub:

Hehe, humor är på topp idag ser jag :)

Postad 21 February 2011 - 11:59

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Grejen är att jag märkte när jag var hos Ingvar hur tidigt det kan börja med folk som köper Ino...
När jag frågade om hur jag skulle placera surrarna, och att jag hade en Z11 med höjdkanaler fram och bak, och jag undrade hur surrarna skulle kopplas o.s.v...
Han sågade höjdkanalerna direkt, och tyckte att det var skit, för det fanns ju inte på skivan, och att det viktigaste var att kunna återskapa ljudet precis som filmskaparen hade tänkt.

Det är ett sätt att se på det, och det verkar vara grundstenen för många med Ino..
Själv skiter jag fullständigt i hur det SKA låta.
För mej är BRA viktigare än RÄTT. Oavsett.
Jag tänker inte ändra den uppfattningen bara för att jag har köpt Ino. Det gjorde jag för att jag tycker att dom låter bra. Inget annat. :)

Postad 21 February 2011 - 12:36

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Jag tänker inte ändra den uppfattningen bara för att jag har köpt Ino. Det gjorde jag för att jag tycker att dom låter bra. Inget annat. :)

Men erkänn, det "kändes" rätt bra med :wub:

Förlåt, kunde inte låta bli :lol:

Kan inte annat än att hålla med, låter det bra i ens egna öron så spelar det inte någon som helst roll vad för grejer det handlar om..

Redigerat av nickeskbg, 21 February 2011 - 12:41.

Postad 21 February 2011 - 13:02

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Men erkänn, det "kändes" rätt bra med :lol:

Förlåt, kunde inte låta bli :blush:

Kan inte annat än att hålla med, låter det bra i ens egna öron så spelar det inte någon som helst roll vad för grejer det handlar om..

Det håller jag också med om. Jag menar vill jag ha en j*vla massa bas så fixar jag så att jag kan spela en massa bas. Sen om de inte spelades in med så mycket bas det bryr jag mig inte om. Sålänge som jag gillar det jag hör bryr jag mig inte :)

Förresten, ni som har lite koll på Ino. Vad är det för skillnad på studiovarianterna jämfört med de vanliga hifi högtalarna? Tänkte tex på pr60 och pi60? :wub:

Postad 21 February 2011 - 14:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
:blush:

Grejen är att jag märkte när jag var hos Ingvar hur tidigt det kan börja med folk som köper Ino...
När jag frågade om hur jag skulle placera surrarna, och att jag hade en Z11 med höjdkanaler fram och bak, och jag undrade hur surrarna skulle kopplas o.s.v...
Han sågade höjdkanalerna direkt, och tyckte att det var skit, för det fanns ju inte på skivan, och att det viktigaste var att kunna återskapa ljudet precis som filmskaparen hade tänkt.

Det är ett sätt att se på det, och det verkar vara grundstenen för många med Ino..
Själv skiter jag fullständigt i hur det SKA låta.
För mej är BRA viktigare än RÄTT. Oavsett.

Enda jag oroar mig för (och som jag också påtalade för dig när vi var hemma hos Timpolanen efter mässan) är att du ska koppla 1st a2 / kanal... jag är helt övertygad om att du kommer att älda upp åtminstonne dom som sitter på surr R och L kanalerna. Surr back och höjdkanalerna är jag inte orolig för, där ligger så löjligt lite information ändå. men på Surr R och L ligger den absolut största delen av all surroundinformation och om du tittar på konserter m.m. på ordentlig hög volym. Ja då kommer du att vara ett par a2 fattigare... oavsett om dom ligger på 12ohm/st så måste det in en viss effekt för att få en viss ljudnivå så argumentet att impedansen skulle undvika detta håller inte. jag tror du missuppfattat detta lite nämligen :wub:

Jag ska dra ett litet exempel.

Du har 2st högtalare,
1: 4ohm och 90dB/1w/1m som är MYCKEt tålig och kan spela högt!
2: 12ohm och 90dB/1w/1m som kan spela ganska högt

Om du kopplar in båda högtalarna, en till varje kanal samtidigt och spelar så blir resultatet att högtalare nr1 kommer att spela mycket högre än högtalare nr2 vid samma inställning på volymkontrollen.
Dom får alltså samma spänning men högtalare nr1 utvecklar med effekt tackvare den lägre impedansen och detta i kompination med samma effekänslighet = högtalare nr1 spela högre än högtalare nr2. Detta är ju på grund av att känsligheten är just samma per effekt enhet och impedansen skiljer sig på så sätt att högtalare nr1 kommer att få mer effekt. Alltså kommer högtalare nr2 att spela "för lågt" och du kommer bli tvungen att gå in i inställingarna och höja denna separat ganska ordentligt tills att dom kommer på samma ljudnivå. MEN när dom nu spelar på samma kallibrerade ljudnivå så blir resultetat det att högtalare nr2, trots den högre impedansen blir tvungen att matas med lika mycket effekt som högtalare nr1 för att spela lika högt....

Alltså tål inte högtalare nr2 mer än högtalare nr1 utan är bara mer svår att driva till sin gräns på grund av att steget kanske inte lämnar så mycket effekt vid höga impedanser (alltså, indirekt är dom svårare att spela sönder...)
Resultatet blir att du med dessa två olika högtalare måste välja om du vill spela "lågt" så att stärkaren orkar leverera tillräckligt med effekt vid den höga impedansen så att nr2 spela lika högt som högtalare nr1.
Eller om du vill spela så högt att stärkarkanalen som högtalare nr2 är kopplad till kommer att klippa på grund av att du når effekttaket för denna. Eller om du har kraftiga grejer nog så blir resultatet att du kommer att spela så att högtalare nr1 inte har några problem men högtalare nr2 som inte är lika kraftig kommer att gå sönder.

Där är du nu, du har superkompetenta frontar och "mindre kompetenta surrar" och tillräckligt med effekt för att i värsta fall grilla dom (om inte annat uppleva enorma mängder disst när du klipper kanalerna som i sig också kan förstöra högtalarna, på grund av den höga impedansen och steget inte orkar hänga med frontarna...),
Du kommer alltså att få en otrolig obalans om du kopplar 1st surr/kanal och du bör koppla minst 2st på surround, men jag tycker att du skulle haft 3st :lol: bara för att hålla dissten nere hela tiden och med 3st/ kanal på surround så får du jätte bra resultat och med minimaldisst även på höga ljudnivåer.
Då blir förhållandet något helt annat och du kommer inte att ha denna obalans utan snarare välldigt balancerat med mycket liten risk för att lyckas älda upp något.

Dels då kännsligheten blir mycket hög och samtidigt impedansen lägre = mycket hög tålighet och samtidigt lättdriven och steget kan leverera mycket effekt = mycket ljud utan risk för någon komponent :huh:

Nu är detta inget exakt identiskt exempel som det komemr att bli för dig, du har följande data på högtalarna

1st A2 = ca 89-90dB/1w/1m och 18ohm
i56 = >92dB/1w/1m och 7ohm.

Så förhållandet är än värre här än i mitt exempel. det blir super-obalans...

3st A2 = ca 91,5dB/1w/1m och 6ohm

Alltså otroligt mycket bättre !

Som sagt, A1 och A2 surrarna är gjorda för att spelas >2st, och hälst >3st/ kanal, det är dom optimerade för, Juhh..
det finsn en enlednign till att dom är gjorda som dom är och till varför folk använder dom på en "visst sätt".

Jag tror det kommer att bli jätte bra Bagarn, men kan du lova mig att INTE köra 1st A2 till varje Surround kanal för då kommer du att göra dig själv en o-gärning... Dom är liksom gjorda för att jobba i uppsättningar om >2 / surrkanal, och om dom ska försöka matcha i56 någotlunda så är det nog 3st/ kanal som gäller. jag hade tagit någar andra högtalare och använt som höjdkanal om jag vorde du, sätt 3st a2/kanal på surround och 1sta2 / kanal på surr back. sedan använder du något annat till höjdkanalerna (om du tycker att det behövs efter att du testat detta!)

Förstår du vad jag vill ha sagt ? :blush:

mvh//David

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 21 February 2011 - 14:22.

Postad 21 February 2011 - 14:09

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Hur pass lågt är a2:orna tänkta att delas?

Postad 21 February 2011 - 14:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
80-120hz, typ :)

Postad 21 February 2011 - 14:11

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Är det den (i min värld) ganska låga delningsfrekvensen som sätter begränsningen i hur högt dessa kan spela om man kör med 1/kanal?

Postad 21 February 2011 - 14:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Är det den (i min värld) ganska låga delningsfrekvensen som sätter begränsningen i hur högt dessa kan spela om man kör med 1/kanal?

nej, jag skrev ju en ganska utförlig förklaring :)

men kan väll säga då att det är effekten som är problemet och i första hand är problemet stärkaren som ser en last på 18ohm ! och att lämna någon effekt alls vid 18ohm är svårt... och det kombinerat med känsligheten på 86dB/2,83v/1m (ca 89-90dB/1w/1m vid 18ohm) är alldeles för lågt...
Alltså kommer stärkaren att vara mycket lätt att klippa, dom är gjorda för att användas i antal om minst 2st /kanal så det blir 9ohm vilket är mycket bra och dom får då en känslighet som är mer anpassad också.

Förtydligande: Det är inte så att a2 är "klena" utan dom har helt enkelt data som inte är anpassat för att dom ska spelas själva. Deras data gör att dom blir mycket knepiga att driva 1 och 1 om man ska upp i några vidare nivåer. Dom har alltså inte tillräkligt hög spänningskännsliget i förhållande till impendansen för att det ska fungera att köra dom 1 och 1. resultatet blir att man (som sagt) lastar ner steget kraftigt om man ska ha upp dom i samma ljudnivå som ett i övrigt högkännsligtsystem.

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 21 February 2011 - 14:35.

Postad 21 February 2011 - 14:27

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Jag såg det nu, läste det lite för fort först gången :)

Postad 21 February 2011 - 15:03

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag spelar en enda A2 på varje surr back och det är inga problem. Ljudvolymen i surrarna är så låg i förhållande till frontar så jag tror inte att det blir något problem oavsett hur högt Bagarn spelar faktiskt. Lasten blir inte så tung för stärkaren, särskilt inte om det finns separata slutsteg till frontarna och med tanke på att det är en kraftfull reciever som z11.
Möjligtvis om man spelar sjukt Bagarhögt på All Channel Stereo kunde jag tänka mig problem.

Postad 21 February 2011 - 15:12

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jag spelar en enda A2 på varje surr back och det är inga problem. Ljudvolymen i surrarna är så låg i förhållande till frontar så jag tror inte att det blir något problem oavsett hur högt Bagarn spelar faktiskt. Lasten blir inte så tung för stärkaren, särskilt inte om det finns separata slutsteg till frontarna och med tanke på att det är en kraftfull reciever som z11.
Möjligtvis om man spelar sjukt Bagarhögt på All Channel Stereo kunde jag tänka mig problem.

Så som bagaren resonerar om nivåer till basarna, tror du han har ställt in surrarna i "rätt" nivåer då? :wub:
Dom är väl på +10db för då låter det ju sketamycket :) :lol:

Redigerat av Evil Homer, 21 February 2011 - 15:12.

Postad 21 February 2011 - 15:14

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Det håller jag också med om. Jag menar vill jag ha en j*vla massa bas så fixar jag så att jag kan spela en massa bas. Sen om de inte spelades in med så mycket bas det bryr jag mig inte om. Sålänge som jag gillar det jag hör bryr jag mig inte :)

Förresten, ni som har lite koll på Ino. Vad är det för skillnad på studiovarianterna jämfört med de vanliga hifi högtalarna? Tänkte tex på pr60 och pi60? :wub:

Lite info om studiomonitorerna från manifestet.
"Högtalarmodellen pr18 har tagits fram på önskemål från inspelningsstudior (främst inspelningsteknikerskolan Studio Blue) om en "lagom-modell". Modellen pr18 är avsedd att i någon mån vara en "smart kompromiss" och dess syfte skiljer sig därför lite ifrån pr10 och pr60, för att inte säga från alla andra Ino-högtalare."

Ambitionerna med pr18 var nämligen att göra en högtalare som i basområdet klangligt är förhållande representativ för vad folk lyssnar på hemma (både pr60 och lilla pr10 går klart djupare ned i basen).

Först och främst är piP, pi60, pi60s, i14, i16s, i28, i32s, i56, i64s, o s v... allihopa äkta ädla holofoniska "stereohögtalare". Alltså högtalare som är specifikt gjorda för att arbeta tillsammans med varandra, uppställda för två- eller flerkanalig musik- (eller för filmljuds-)återgivning, tillsammans med två, fyra, fem, sex eller sju (föralldel flera också) kanaler. De har för att optimera denna uppgift försetts med kompensationer för de stereo-intrinsiska felen.
Det har inte pr18 och pr24!
Ino pi18/pr24 är snarare generella ljudkällor, konstruerade för att varje högtalare som enskildhet skall skapa en "teknisk optimal återgivning av en enkanalig ljudsignal".
Ursprunget till pr18 var alltså det av inspelningsstudior annonserade behovet av en generell ljudkälla av hög kvalitet, för generell utvärdering av ljud, huvudsakligen >80 Hz. "

"Studiomonitorversionen pr10 är baserad på piPs (förr på piP). Den skiljer sig prestandamässigt såtillvida att den är försedd med automatiskt överbelastningsskydd för diskanten. Finish är svartask. Även modellen pr10b finns, som är baserad på piP."
"Studiomonitorversionen baserad på i14 heter r14. Den skiljer sig prestandamässigt såtillvida att den sträcker sig högre upp i frekvens (till 50 kHz) än såväl pi60 som pi60s, samt är försedd med överbelastningsskydd. Finish är svartask"

Redigerat av hassesolo, 21 February 2011 - 15:17.

Postad 21 February 2011 - 15:15

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

:blush:

Enda jag oroar mig för (och som jag också påtalade för dig när vi var hemma hos Timpolanen efter mässan) är att du ska koppla 1st a2 / kanal... jag är helt övertygad om att du kommer att älda upp åtminstonne dom som sitter på surr R och L kanalerna. Surr back och höjdkanalerna är jag inte orolig för, där ligger så löjligt lite information ändå. men på Surr R och L ligger den absolut största delen av all surroundinformation och om du tittar på konserter m.m. på ordentlig hög volym. Ja då kommer du att vara ett par a2 fattigare... oavsett om dom ligger på 12ohm/st så måste det in en viss effekt för att få en viss ljudnivå så argumentet att impedansen skulle undvika detta håller inte. jag tror du missuppfattat detta lite nämligen :)

Jag ska dra ett litet exempel.

Du har 2st högtalare,
1: 4ohm och 90dB/1w/1m som är MYCKEt tålig och kan spela högt!
2: 12ohm och 90dB/1w/1m som kan spela ganska högt

Om du kopplar in båda högtalarna, en till varje kanal samtidigt och spelar så blir resultatet att högtalare nr1 kommer att spela mycket högre än högtalare nr2 vid samma inställning på volymkontrollen.
Dom får alltså samma spänning men högtalare nr1 utvecklar med effekt tackvare den lägre impedansen och detta i kompination med samma effekänslighet = högtalare nr1 spela högre än högtalare nr2. Detta är ju på grund av att känsligheten är just samma per effekt enhet och impedansen skiljer sig på så sätt att högtalare nr1 kommer att få mer effekt. Alltså kommer högtalare nr2 att spela "för lågt" och du kommer bli tvungen att gå in i inställingarna och höja denna separat ganska ordentligt tills att dom kommer på samma ljudnivå. MEN när dom nu spelar på samma kallibrerade ljudnivå så blir resultetat det att högtalare nr2, trots den högre impedansen blir tvungen att matas med lika mycket effekt som högtalare nr1 för att spela lika högt....

Alltså tål inte högtalare nr2 mer än högtalare nr1 utan är bara mer svår att driva till sin gräns på grund av att steget kanske inte lämnar så mycket effekt vid höga impedanser (alltså, indirekt är dom svårare att spela sönder...)
Resultatet blir att du med dessa två olika högtalare måste välja om du vill spela "lågt" så att stärkaren orkar leverera tillräckligt med effekt vid den höga impedansen så att nr2 spela lika högt som högtalare nr1.
Eller om du vill spela så högt att stärkarkanalen som högtalare nr2 är kopplad till kommer att klippa på grund av att du når effekttaket för denna. Eller om du har kraftiga grejer nog så blir resultatet att du kommer att spela så att högtalare nr1 inte har några problem men högtalare nr2 som inte är lika kraftig kommer att gå sönder.

Där är du nu, du har superkompetenta frontar och "mindre kompetenta surrar" och tillräckligt med effekt för att i värsta fall grilla dom (om inte annat uppleva enorma mängder disst när du klipper kanalerna som i sig också kan förstöra högtalarna, på grund av den höga impedansen och steget inte orkar hänga med frontarna...),
Du kommer alltså att få en otrolig obalans om du kopplar 1st surr/kanal och du bör koppla minst 2st på surround, men jag tycker att du skulle haft 3st :wub: bara för att hålla dissten nere hela tiden och med 3st/ kanal på surround så får du jätte bra resultat och med minimaldisst även på höga ljudnivåer.
Då blir förhållandet något helt annat och du kommer inte att ha denna obalans utan snarare välldigt balancerat med mycket liten risk för att lyckas älda upp något.

Dels då kännsligheten blir mycket hög och samtidigt impedansen lägre = mycket hög tålighet och samtidigt lättdriven och steget kan leverera mycket effekt = mycket ljud utan risk för någon komponent :huh:

Nu är detta inget exakt identiskt exempel som det komemr att bli för dig, du har följande data på högtalarna

1st A2 = ca 89-90dB/1w/1m och 18ohm
i56 = >92dB/1w/1m och 7ohm.

Så förhållandet är än värre här än i mitt exempel. det blir super-obalans...

3st A2 = ca 91,5dB/1w/1m och 6ohm

Alltså otroligt mycket bättre !

Som sagt, A1 och A2 surrarna är gjorda för att spelas >2st, och hälst >3st/ kanal, det är dom optimerade för, Juhh..
det finsn en enlednign till att dom är gjorda som dom är och till varför folk använder dom på en "visst sätt".

Jag tror det kommer att bli jätte bra Bagarn, men kan du lova mig att INTE köra 1st A2 till varje Surround kanal för då kommer du att göra dig själv en o-gärning... Dom är liksom gjorda för att jobba i uppsättningar om >2 / surrkanal, och om dom ska försöka matcha i56 någotlunda så är det nog 3st/ kanal som gäller. jag hade tagit någar andra högtalare och använt som höjdkanal om jag vorde du, sätt 3st a2/kanal på surround och 1sta2 / kanal på surr back. sedan använder du något annat till höjdkanalerna (om du tycker att det behövs efter att du testat detta!)

Förstår du vad jag vill ha sagt ? :lol:

mvh//David

Ett LITET exempel, jo ja tackar ja...Är dock glad du inte drog ett STORT exempel, eller ett HALVSTORT :blush:

Postad 21 February 2011 - 15:26

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Ja, Bagarn's setupp kommer att bli mysig helt klart :)

mvh//David

Tjenare David!!! Kul att du är tillbaka (även om du nu inte verkar vara det!)

Postad 21 February 2011 - 16:23

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Lite info om studiomonitorerna från manifestet.
"Högtalarmodellen pr18 har tagits fram på önskemål från inspelningsstudior (främst inspelningsteknikerskolan Studio Blue) om en "lagom-modell". Modellen pr18 är avsedd att i någon mån vara en "smart kompromiss" och dess syfte skiljer sig därför lite ifrån pr10 och pr60, för att inte säga från alla andra Ino-högtalare."

Ambitionerna med pr18 var nämligen att göra en högtalare som i basområdet klangligt är förhållande representativ för vad folk lyssnar på hemma (både pr60 och lilla pr10 går klart djupare ned i basen).

Först och främst är piP, pi60, pi60s, i14, i16s, i28, i32s, i56, i64s, o s v... allihopa äkta ädla holofoniska "stereohögtalare". Alltså högtalare som är specifikt gjorda för att arbeta tillsammans med varandra, uppställda för två- eller flerkanalig musik- (eller för filmljuds-)återgivning, tillsammans med två, fyra, fem, sex eller sju (föralldel flera också) kanaler. De har för att optimera denna uppgift försetts med kompensationer för de stereo-intrinsiska felen.
Det har inte pr18 och pr24!
Ino pi18/pr24 är snarare generella ljudkällor, konstruerade för att varje högtalare som enskildhet skall skapa en "teknisk optimal återgivning av en enkanalig ljudsignal".
Ursprunget till pr18 var alltså det av inspelningsstudior annonserade behovet av en generell ljudkälla av hög kvalitet, för generell utvärdering av ljud, huvudsakligen >80 Hz. "

"Studiomonitorversionen pr10 är baserad på piPs (förr på piP). Den skiljer sig prestandamässigt såtillvida att den är försedd med automatiskt överbelastningsskydd för diskanten. Finish är svartask. Även modellen pr10b finns, som är baserad på piP."
"Studiomonitorversionen baserad på i14 heter r14. Den skiljer sig prestandamässigt såtillvida att den sträcker sig högre upp i frekvens (till 50 kHz) än såväl pi60 som pi60s, samt är försedd med överbelastningsskydd. Finish är svartask"

Tackar för den infon. Om man ska "översätta detta" så fattar jag det som om de skulle fungera hyfsat bra att använda dem hemma. Men det är inget att rekommendera beroende på att man tappar mycket på stereoupplevelsen?
Om vi säger såhär, om jag skaffar ett par pr60 och ett par pi60. Testar båda här hemma, vilken skillnad kommer jag märka? Bara en lite skillnad eller det är en stor skillnad?

Redigerat av Svenn3SaataN, 21 February 2011 - 16:24.

Postad 21 February 2011 - 16:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Ingen aning.

Postad 21 February 2011 - 16:51

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Mitt lilla steg jag hämtade igår till bilen :wub:
Postad bild

Ingen aning.

Okej, hade bara varit intressant att veta :)

Postad 21 February 2011 - 17:25

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Litet steg :wub: hehe Vad ska du köra för basar till det? :)

Postad 21 February 2011 - 17:32

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Litet steg :blush: hehe Vad ska du köra för basar till det? :)

Ja, visst är det :wub:
Har en Pierce Audio MOAB 18" just nu. Får se om jag byter till dubbla 15" B2 audio basar senare. Men lutar åt att jag behåller 18" tills den går sönder i alla fall :lol:

Redigerat av Svenn3SaataN, 21 February 2011 - 17:33.

Postad 21 February 2011 - 17:43

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Borde väl bli ganska dött lopp med EN 18 vs två 15, med samma steg. OM basarna är snarlika.

En 18 motsvarar väl ungefär två st 15? Får iaf samma spl i bassboxpro med samma inmatad effekt.

Isf ska man ha mer effekt, dvs ÄNNU större steg, till två st 15?? Tänker jag rätt?

Postad 21 February 2011 - 17:48

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Borde väl bli ganska dött lopp med EN 18 vs två 15, med samma steg. OM basarna är snarlika.

En 18 motsvarar väl ungefär två st 15? Får iaf samma spl i bassboxpro med samma inmatad effekt.

Isf ska man ha mer effekt, dvs ÄNNU större steg, till två st 15?? Tänker jag rätt?

Njaa, dubbla 15" ger mer konarea=flyttar mer luft=lättare att uppnå högre spl. Men en enkel bas är det lättare att få "rätt på". Det är mindre som kan påverka jämfört med dubbla 15" då de påverkar varandra. Sen så med en bas blir det ju mer effekt per spole=bättre :)
Större steg kommer inte på tanken, det är knapert med ström så som det är redan nu. Med rätt förutsättningar,låg last och mycket ström så kan du nog lassa ut ~10kw med ett M1.

Redigerat av Svenn3SaataN, 21 February 2011 - 17:49.

Postad 21 February 2011 - 18:15

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Kul! upp med bilder när du drar igång! :)

Dock får jag inte det att gå ihop med dubbla 15 vs 18. Basbox pro säger vrångt nej att det blir mer spl.Basbox pro säger att det blir samma lika. Med samma inmatad effekt. Kanske jag som knappar fel också.

Däremot 4st 15 tum spelar 3db starkare än EN 18 :wub:

btw bara jag som har problem med att komma ut på faktiskt.se?

Redigerat av hampe90, 21 February 2011 - 18:24.

Postad 21 February 2011 - 18:42

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Kul! upp med bilder när du drar igång! :)

Dock får jag inte det att gå ihop med dubbla 15 vs 18. Basbox pro säger vrångt nej att det blir mer spl.Basbox pro säger att det blir samma lika. Med samma inmatad effekt. Kanske jag som knappar fel också.

Däremot 4st 15 tum spelar 3db starkare än EN 18 :wub:

btw bara jag som har problem med att komma ut på faktiskt.se?

Enligt vad jag har fått lära mig så är dubbla 15" mer konarea än en 18".
Jag har lite bilder ute om du kollar i min tråd på bilstereoforum: http://bilstereoforu...read.php?t=3776

Nej, jag kommer heller inte ut sen kl.15 typ.

Postad 21 February 2011 - 19:01

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Humm, ja jag vet inte x) Men Jag blir skeptisk sen jag läste diskussioner om det på faktiskt. Måste googla vidare på det nu, annars kommer jag inte kunna sova ikv :)

Postad 21 February 2011 - 20:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo men som jag sa så tror jag inte det blir några problem med surrback då det ligger så lite information där. men med surr r och l kan det bli det om han ska spela högt. sedan så är det ju så att om hans z11klarar av att leverera vid dessa höga impedanser och han vill hänga på i56 så är risken stor att han grillar dom två a2 som sitter ensamma på surround r och l kanalerna...

Tjenare David!!! Kul att du är tillbaka (även om du nu inte verkar vara det!)

Man tackar :)
jag är i denna tråden, alltså inte på övriga forumet utan enbart här och det för att jag känner att tråden är bra :wub:
kommer alltså inte att skriva något i övtiga forumet :lol:.

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 22 February 2011 - 06:26.

Postad 21 February 2011 - 20:31

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Om jag säger mupp´s / TG9FD10/04. Vad säger ni då?

Börjar verkligen bli köp sugen på !16st! såna. Gör jag bort mig??? Om man jämför med att bygga en riktig tvåvägare? dvs kanske tex 8st tvåvägare? Ni som hört mupp´s kan ni uttala er?

Postad 21 February 2011 - 20:34

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
David... Lugn...
Planen är att köra antingen två a2 per kanal, eller tre på surr, och en ensam på surr back... :wub:
Höjdkanalerna kommer jag ha kvar som dom är nu tills vidare... :)

Jag LOVAR att du kommer börja skriva i en annan tråd redan ikväll... :lol:

Postad 21 February 2011 - 20:38

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Börjar verkligen bli köp sugen på !16st! såna. Gör jag bort mig??? Om man jämför med att bygga en riktig tvåvägare? dvs kanske tex 8st tvåvägare? Ni som hört mupp´s kan ni uttala er?

Kör hårt! Varför en 2-väg..? När denna spöar skiten ur nästa de mesta i prisklassen :)

Postad 21 February 2011 - 20:40

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Kör hårt! Varför en 2-väg..? När denna spöar skiten ur nästa de mesta i prisklassen :)

Jo det tror jag mkt väl den gör. Men frågan är om man ska gå ned på hälften av elementen dvs "bara" 8st högtalare bak och kosta på dom lite mer? o.O

Postad 21 February 2011 - 20:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...howtopic=279234

Postad 21 February 2011 - 21:13

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Kör hårt! Varför en 2-väg..? När denna spöar skiten ur nästa de mesta i prisklassen ;)

Mupparna är väll inte så dyra, så det kan inte vara svårt att spela bäst i prisklassen ;)

Postad 21 February 2011 - 21:18

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Jag är själv sugen på något liknande. Dock har jag ingen surroundförstärkare.... än ;) Men man kan ju bygga surrorna innan man skaffar sig stärkaren ;)

Postad 21 February 2011 - 23:32

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Man tackar ;)
jag är i denna tråden, alltså inte på övriga forumet utan enbart här och det för att jag känner att tråden är bra ;)
kommer alltså inte att skriva något i övtiga forumet B).

Ja, det är viktigt att vara principfast (eller hur var det nu...)

Kom igen nu?! Klart att du ska börja skriva sköna kommentarer och långa tekniska utlägg som man lär sig massa av i forumet! Annars blir det ju att klåpare som jag drar ner forumet i skiten! Varför lämnade du överhuvudtaget?

Postad 22 February 2011 - 05:56

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Följer din lackning i den andra tråden Baker, men skall centern placeras liggande eller har du ljudtransparent duk?

Postad 22 February 2011 - 06:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

David... Lugn...
Planen är att köra antingen två a2 per kanal, eller tre på surr, och en ensam på surr back... B)
Höjdkanalerna kommer jag ha kvar som dom är nu tills vidare... ;)

Jag LOVAR att du kommer börja skriva i en annan tråd redan ikväll... :D

Ne men va bra då ;)
Då är jag lugn igen och glad att du ändrat inställning ;)

Jag har inte skrivit något än.... om jag syndar så kommer det att synnas i min avatar, så länge jag håller mig till oftopic så får jag ju inga regestrerade inlägg. så om jag "syndar" så kommer det att synnas! =P

Ja, det är viktigt att vara principfast (eller hur var det nu...)

Kom igen nu?! Klart att du ska börja skriva sköna kommentarer och långa tekniska utlägg som man lär sig massa av i
forumet! Annars blir det ju att klåpare som jag drar ner forumet i skiten! Varför lämnade du överhuvudtaget?

Jo jag tänker inte vara aktiv i övriga forumet, detta då jag har svårt att hålla mig från och inte bara skriva helatiden.... lättare om det bara är en tråd ju ;). vi får se, det är på test!

Postad 22 February 2011 - 06:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...howtopic=279234

och det va du tvungen att göra va? starta en tråd bara för att locka mig att skriva där i och därmed bryta mitt löfte till mig själv om att hålla mig till denna tråd.... får se, kanske gör ett undantag för just den tråden då.

Postad 22 February 2011 - 06:45

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Ne men va bra då B)
Då är jag lugn igen och glad att du ändrat inställning ;)

Jag har inte skrivit något än.... om jag syndar så kommer det att synnas i min avatar, så länge jag håller mig till oftopic så får jag ju inga regestrerade inlägg. så om jag "syndar" så kommer det att synnas! =P

Jo jag tänker inte vara aktiv i övriga forumet, detta då jag har svårt att hålla mig från och inte bara skriva helatiden.... lättare om det bara är en tråd ju :D. vi får se, det är på test!

Synd är något helt annat och mycket roligare!

Gött att du "inte" är tillbaka, ser framemot lite sköna diskussioner om MDF/spån, stagning av lådor, egenresonans etc. ;)

och det va du tvungen att göra va? starta en tråd bara för att locka mig att skriva där i och därmed bryta mitt löfte till mig själv om att hålla mig till denna tråd.... får se, kanske gör ett undantag för just den tråden då.

Haha, det är ju klockrent! Undrar om Bagarn hade det som syfte! Hursomhaver så är det isf en dålig ursäkt för att du börjar skriva igen (även om det är det vi vill!) ;)

Postad 22 February 2011 - 06:58

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Vi får väl se hur du klarar det. Tror ändå att har du väl bestämt dig för att bara hålla dig till denna tråden så kommer du göra det. Möjligtvis du gör undantag för den andra tråden bagarn gjorde. Men samtidigt, om du skriver i den syns det på profil att du gjort inlägg. Då kommer du kanske tänka att, något inlägg i en annan tråd skulle ju inte skada ;)

Nej, bagarn jobba på! ;)

Postad 22 February 2011 - 15:09

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Det var hemskt vad det var dåligt drag i denna tråden idag ;) Så sitter man själv här och uppdaterar hela dagen utan att ha något roligt att läsa ;)

Postad 22 February 2011 - 16:18

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Rent spontant känns det ju lite som en skräll att bagarn skulle dra till med ino?

Postad 22 February 2011 - 16:33

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Rent spontant känns det ju lite som en skräll att bagarn skulle dra till med ino?

Njaaääeee, vet inte om jag håller med eller inte men med hans krav så finns det ju inte så många andra val, iaf för pengar som är "rimliga". ;)

Tycker det ska bli sjukt kul att följa hur bagarn går från rebell till ja-sägare ;)

Postad 22 February 2011 - 17:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Det har legat i luften länge, så att säga ;) så det är inget som förvånar i alla fall mig, inte det minsta faktiskt. han har krav på tålighet i kombination med hög ljudkvalitet och kapacitet. Ino är ett av mycket få allternativ då. Om man inte vill lägga 10 förmögenheter.... sedan har Ino ju en mycket trevlig egenskap som i stort sätt alla andra högtalare i världen saknar. nämligen förmågan att spela musik och inte "spela upp musik". luddig beskrivning... men man kan säga att dom lägger musiken i focus till 100% och allt låter bara musik.

Det finns några få högtalare jag hört som har liknande egenskaper, i dom flesta fall är det udda modeller från olika tillverkare som verkar "råkat bli lyckade" och sedan TAD's båda modeller tycker jag ger liknande upplevelse.

Men det enorma lugn som i32 ocy större modeller har är helt oiöverträffat, oavsett ljudnivå! och dynamiken som dom kan prestera är häpnadsväckande.

Postad 22 February 2011 - 17:16

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
David, hur har det gått med ATC? ;)

Postad 22 February 2011 - 17:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
orkade inte hålla på... jag kom ju på mig själv med att jag skulle ju inte göra några förändringar nu på ett tag och jag orkar ärligt inte hålla på just nu med stereoprylar....

så ATC ligger på hyllan tills vidare ;)

Postad 22 February 2011 - 17:34

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

orkade inte hålla på... jag kom ju på mig själv med att jag skulle ju inte göra några förändringar nu på ett tag och jag orkar ärligt inte hålla på just nu med stereoprylar....

Det tycker jag låter klokt, lite tråkigt är det för jag hade sett fram emot en shoutout mellan ATC och piPs ;)

Postad 22 February 2011 - 17:40

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Nån som lyssnat på nå linjekällor? Funderar på bygga såna av mupps elementet från vifa. Med typ 8st i vardera front. Bara under kategorin idé än. Nån, som har nån annan bra id´e? ;)

Hur är ljudet i linjekällor? Klarar dom höga ljudtryck?

Postad 22 February 2011 - 19:51

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Vågar man dricka rödtjut som var öppnad för 2veckor sedan, korken har vart i sen jag drack senast.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.