Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *

7080 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 september 2009 - 12:45

Hilja
  • Hilja
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Är det någon som har fixat till gränssnittet i meddelandefunktionen ännu?
Jag menar tex i en SMS-konversation där "Jag" står i blått och den jag SMSar med står i en riktigt ful grön färg.

Skulle bli jätteglad om någon vet hur man ändrar detta!

Postad 22 september 2009 - 19:11

Unregistered930d77c0
  • Unregistered930d77c0
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Hallå!

Det har börjat komma ROMs baserade på den officiella WM6.5 från SE (Xperia 2) - har någon här provat ännu?

Jag är lite sugen på Christians ROM:
http://forum.xda-dev...ad.php?t=542664

men är fundersam hur den fungerar. Vem vågar vara först med en recension?

Jag har kört med Gtrabs Xpert version sedan den släpptes (för länge sedan) och har varit nöjd men börjar bli sugen på något snabbare.

:)
Patrick

Postad 23 september 2009 - 08:13

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Hallå!

Det har börjat komma ROMs baserade på den officiella WM6.5 från SE (Xperia 2) - har någon här provat ännu?

Jag är lite sugen på Christians ROM:
http://forum.xda-dev...ad.php?t=542664

men är fundersam hur den fungerar. Vem vågar vara först med en recension?

Jag har kört med Gtrabs Xpert version sedan den släpptes (för länge sedan) och har varit nöjd men börjar bli sugen på något snabbare.

:rolleyes:
Patrick

Jag har testat ett antal ROM:ar den senaste veckan, de mest populära och "omtalade", jag har tyvärr inte tid att skriva några utförliga analyser, men några korta kommentarer/Intryck. Jag har inte kört någon ROM längre än ett par dygn, så när jag talar om stabilitet så menar jag inte långsiktig stabilitet:

Touch-IT Xperience 14.2 av Itje:
Snabb, stabil för mig även om andra rapporterat och krasher. Baserad på beta-versioner av kommande WM6.5 ROM till X1 och drivrutiner till X2. Ej baserad på Manilla 2.5/LEO som jag gillar, ny version som stödjer detta släpps inom kort (Touch-IT LEO 6). Lite spartanska ikoner högst upp.

EnergyROM Genesis av NRGZ28:
Snabb, stabil, snygg och stilren. Snygga och funktionella ikoner. Baserad på en äldre release av WM 6.5 (build 23016) och saknar den stora startknappen nere till vänster på skärmen. Ej baserad på Manilla 2.5 och saknar alltså "snabblänkarna" på Today-skärmen.

EnergyROM LEO av NRGZ28:
Som ovan fast baserad på senaste LEO-versionen och har en Twitter-flik. Tyvärr samma WM-version.

Valkyrie v3.6 Xperio av Agent_47:
Snygg och stabil, många funktioner, uppdateras ofta och en populär ROM. Baserad på senaste WM 6.5 releasen avsedd för X1 (23053). Ej Manilla.

Valkyrie v3.6 Topaz av Agent_47:
Som ovan, fast med betydligt mer "godis" och baserad på Manilla 2.1, d v s den saknar snabblänkarna på Today.

Valkyrie v3.6 LEO av Agent_47:
Senaste releasen av WM6.5, Manilla2.5/LEO och en massa extra. Väldigt snygg, snabb för att vara LEO, tillräckligt stabil

Christian's Rom(2.711) av Killer8nl:
Baserad på senaste WM6.5, ej Manilla, en väldigt "clean" och stabil ROM, inget bling-bling, troligtvis närmast hur den officiella WM6.5 releasen kommer att se ut.

Själv kör f n vidare på Valkyrie v3.6 LEO som har alla funktioner som jag vill ha och som, efter några tweaks och fixar, verkar vara tillräckligt stabil och snabb för att få stanna i telefonen. Jag har t ex fått installera en CAB som löser problemet med Landscape, d v s att skärmen roterar 90 grader när man skjuter ut tangentbordet. (Den får man genom att PM:a Agent_47) Detta är ett vanligt problem bland många Manilla2.5/LEO releaser. Active Sync fungerade inte heller från början utan jag var tvungen att installera en CAB som finns under FIXXERS 3.6 på första sidan i tråden om ROM:en. Svensk tangentbord har jag hittills fått genom att ändra CurLang till 41D (hex) i registret, något man enkelt kan göra direkt i telefonen med Total Commander.

Man bör vara medveten om att i princip ALLA ROM:ar har något problem eller bugg som man måste leva med eller försöka lösa, Agent_47 är väldigt snabb på att hjälpa och släppa problemlösningar. Men samtidigt så är även SE:s stock ROM långt ifrån felfri och jag skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till den, nu börjar luren se ut och fungera som den ska. Touch-skärmen känns betydligt alertare och telefonen svarar snabbt på kommandon. Vissa ROM:ar kan sluka batteritid p g a olika anledningar, men Valkyrie v3.6 verkar inte mycket sämre än stock ROM, trots att jag jämt har WIFI på.

För er som kanske har en arbets-telefon och som kanske inte vill ha det allra senaste så rekomenderar jag att ni testar Christians ROM, EnergyROM eller Valkyrie Xperio. Observera att det släpps nya ROM hela tiden, jag tror t ex att Itjes nya LEO-rom kan bli riktigt intressant, jag hoppas att NRGZ28 släpper sin motvilja mot senaste WM-versionerna med stor startknapp, då kan kommande EnergyROM:ar bli spännande.

Jag kan inte säga att jag märker någon skillnad på ROM:ar baserade på den kommande X1 ROM:en eller övriga WM 6.5 ROM:ar.

Redigerat av Tomas L, 23 september 2009 - 08:45.

Postad 23 september 2009 - 13:25

Markusdalb
  • Markusdalb
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Problem med bakgrundsbild.

Hej jag har en Xperia(X1) och har problem att då någon skickar en bild till mig och jag vill välja att ha den som bakgrundsbild så kan jag inte ha den så den täcker hela skärmen, utan den blir som 3 bilder på skärmen.

hur gör man för att få den täckt över hela skärmen?

Postad 23 september 2009 - 14:46

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Angående WM 6.5.1 - det är intressanta builds men det verkar som att Microsoft för närvarande testar både det ena och det andra i varje ny 230xx-version, även 234xx har visat sig vara testversioner.

Build 23016 som används i EnergyROM fungerar bra men visst, det är 6.5 - inte 6.5.1.

När det gäller Leo Manilla/2.5 är avsaknaden av landscape ett allvarligt problem. Det behöver lösas. Iövrigt är det en intressant vidareutveckling men att inte landscape fungerar är i.a.f för min del en dealbreaker.

Det finns dock en landscapelösning i en ROM för X1 ute så uppenbarligen går det rent tekniskt att köra Manilla 2.5 i landscape - dock har inte HTC själva kopplat in funktionaliteten utan det krävs modifiering för att få igång det.

Postad 23 september 2009 - 15:20

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Angående WM 6.5.1 - det är intressanta builds men det verkar som att Microsoft för närvarande testar både det ena och det andra i varje ny 230xx-version, även 234xx har visat sig vara testversioner.

Build 23016 som används i EnergyROM fungerar bra men visst, det är 6.5 - inte 6.5.1.

När det gäller Leo Manilla/2.5 är avsaknaden av landscape ett allvarligt problem. Det behöver lösas. Iövrigt är det en intressant vidareutveckling men att inte landscape fungerar är i.a.f för min del en dealbreaker.

Det finns dock en landscapelösning i en ROM för X1 ute så uppenbarligen går det rent tekniskt att köra Manilla 2.5 i landscape - dock har inte HTC själva kopplat in funktionaliteten utan det krävs modifiering för att få igång det.

Problemet är löst, :rolleyes: som jag skrev tidigare så finns det en CAB som fixar landscape på Manilla 2.5, det fungerar helt ok. Jag tror att CAB:en kommer från Rotastrains Blaze, än så länge den enda Manilla 2.5 ROM där landscape fungerar från start. När det gäller Valkyrie vill nog inte Agent_47 sno CAB:en och lägga ut den helt öppet som en fix till Valkyrie, men man får länk till nedladdning via pm om man frågar.

Redigerat av Tomas L, 23 september 2009 - 15:40.

Postad 23 september 2009 - 21:22

DSProtection
  • DSProtection
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag har precis fått min x1 idag. Jag skulle behöva lite hjälp av Er här på forumet som haft x1:an ett tag och kan den bra. Jag försöker ansluta via Wi-Fi till mitt trådlösa nätverk hemma. Den hittar nätverket utan problem och ansluter även till detta utan problem. Men när jag öppnar webläsaren (både explorer och opera), så försöker den koppla upp till internet via Telenor 3G istället för via mitt trådlösa hemnätverk trots att det står att den är ansluten dit. Det är väl någon inställning jag missat och om någon vet hur jag ska göra så vore jag väldigt tacksam för svar.
MVH/Danne

Postad 25 september 2009 - 05:27

Unregistered930d77c0
  • Unregistered930d77c0
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0

Jag har testat ett antal ROM:ar den senaste veckan, de mest populära och "omtalade", jag har tyvärr inte tid att skriva några utförliga analyser, men några korta kommentarer/Intryck.

Tack för ett fantastiskt bra svar på min fråga!

:angry:
Patrick

Postad 25 september 2009 - 08:40

Markusdalb
  • Markusdalb
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Någon som kan länka vars man kan ladda ner Flashplayer i Xperia 1?
(Windows Mobile 6.1)

Har även funderingar varför Windows Update inte fungerar, står att det inte går att connecta till uppdateringsservern, vad kan felet vara?

Tack på förhand

Postad 29 september 2009 - 12:05

Putte74
  • Putte74
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hrj

Är det ingen här som får små bilder när ni tar emot mms. Bilderna jag får är inte större än 10 k. Har Tre som operatör.

Snälla skriv ett svar, blir tokig på det här.

Postad 29 september 2009 - 19:48

Unregistered930d77c0
  • Unregistered930d77c0
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Hej!

Precis nedan till vänster finns ett fönster där man kan söka i tråden. Skriv in mms och klicka på sök.

Jag har för mig att detta med mms har varit uppe flera gånger, tror dock inte att jag haft problemet själv.

Patrick

Postad 29 september 2009 - 21:07

Putte74
  • Putte74
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jo har sökt på mms och på de sju sidorna så hittade jag ingen lösning på mitt problem.

Skickar jag mms till annan telefon förminskas inte bilderna, enbart när jag tar emot.

Någon som har lösningen.

Postad 30 september 2009 - 05:23

Unregistered930d77c0
  • Unregistered930d77c0
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Vad är det för storlek på bilderna du tagit emot?

Jag fick ett mms igår med bild som är 480*360 = tar ca halva skärmen.

Patrick

Postad 30 september 2009 - 07:03

jhenrikj
  • jhenrikj
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Alla som jag har läst om som har problemen med små bilder har Tre som operatör...tror det är där felet ligger.

Postad 30 september 2009 - 11:42

Putte74
  • Putte74
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej

Bilderna är ca 1 * 1 cm och i storlek 10 kb.

/ Patrik

Postad 30 september 2009 - 17:25

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
En fråga till alla Experia ägare!

Om ni har hörlurarna i 3,5mm jacket och INTE lyssnar på radio/MP3, vid inkommande samtal ringer det då i TELEFON??? Eller ringer det bara i lurarna?

Har själv en HTC (Touch HD) och det ringer inte i telefon, vilket är MYCKET störande för mig... undrar med denna fråga om det är ett generelt WM6 problem eller ett HTC problem.

Super tack för svar!

Postad 30 september 2009 - 18:17

Unregistered930d77c0
  • Unregistered930d77c0
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0

Alla som jag har läst om som har problemen med små bilder har Tre som operatör...tror det är där felet ligger.

Nej. Jag har 3.

Hej

Bilderna är ca 1 * 1 cm och i storlek 10 kb.

/ Patrik

Upplösningen? Håll nere pennan över bilden och kolla properties.

Jag är 100 på att detta problem har beskrivits förrut.

Patrick

Postad 30 september 2009 - 18:21

Unregistered930d77c0
  • Unregistered930d77c0
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0

En fråga till alla Experia ägare!

Om ni har hörlurarna i 3,5mm jacket och INTE lyssnar på radio/MP3, vid inkommande samtal ringer det då i TELEFON??? Eller ringer det bara i lurarna?

Har själv en HTC (Touch HD) och det ringer inte i telefon, vilket är MYCKET störande för mig... undrar med denna fråga om det är ett generelt WM6 problem eller ett HTC problem.

Super tack för svar!

Det är inget problem. Gå in och ändra på inställningarna för ljud borde det vara.

Patrick

Postad 30 september 2009 - 18:53

Putte74
  • Putte74
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Det är 161*214 i upplösning

/Patrik

Postad 30 september 2009 - 21:59

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Nu är säkert jag bara korkad, men längst ner på telefonen finns det ju något som er ut som man kan fästa en ögla i och sen ha telefonen hängandes runt halsen eller liknande. Men hur får man fast öglan där nere?

Redigerat av mrymry, 30 september 2009 - 22:07.

Postad 30 september 2009 - 22:59

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

Det är inget problem. Gå in och ändra på inställningarna för ljud borde det vara.

Patrick

Hittar ingen sådan inställning på en HTC Touch HD. Menar du den finns på en X1? Då måste ja f*n byta telefon.... Kan nån bekräfta?

Postad 30 september 2009 - 23:03

Dark86
  • Dark86
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej ! har idag hela dagen hållt på att försöka få in WM 6.5 i min X1a men har inte lyckats, har gjort allt som står på sidan nedan.
http://forum.xda-dev...ad.php?t=446070
och allt som ska komma upp har kommit upp, FÖRUTOM när ja ska boota om den 2a gången, då ja lagt in romen jag vill ha och startar den som de står ( intryck volymknapp ner osv. ) så kommer de upp 4 färger som vanligt, MEN sen står de, no image found lr nåt sånt !

Någon som har en lösning ?! vore evigt tacksam om nån kunde hjälpa mig med detta, inte att jag är lat och inte kollat själv, Men har verkligen inte kunnat hitta nån lösning =//

//D

Postad 01 oktober 2009 - 06:53

jhenrikj
  • jhenrikj
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Hej ! har idag hela dagen hållt på att försöka få in WM 6.5 i min X1a men har inte lyckats, har gjort allt som står på sidan nedan.
http://forum.xda-dev...ad.php?t=446070
och allt som ska komma upp har kommit upp, FÖRUTOM när ja ska boota om den 2a gången, då ja lagt in romen jag vill ha och startar den som de står ( intryck volymknapp ner osv. ) så kommer de upp 4 färger som vanligt, MEN sen står de, no image found lr nåt sånt !

Någon som har en lösning ?! vore evigt tacksam om nån kunde hjälpa mig med detta, inte att jag är lat och inte kollat själv, Men har verkligen inte kunnat hitta nån lösning =//

//D

Du har inte glömt att döpa om romfilen eller stavat fel till Kovsimg.nbh?

Postad 01 oktober 2009 - 22:09

Linkanman
  • Linkanman
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Har uppdaterat min X1. Hade tänkt ladda ner paneler igen men nu saknas det en massa paneler som förut gick att ladda ner. Tex, Di, SPB och några fler. Varför är dessa borta? Någon som vet?

Postad 03 oktober 2009 - 22:36

Djexcute
  • Djexcute
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Har uppdaterat min X1. Hade tänkt ladda ner paneler igen men nu saknas det en massa paneler som förut gick att ladda ner. Tex, Di, SPB och några fler. Varför är dessa borta? Någon som vet?

Finns dom inta att ladda ner på Sonyericsson.se?

Jo någon mer här som har varit med om att skalet runt kameran spriker?
Har det problemet på min. + att jag her en luft bubla i lacken på en av knapparna:(
Har tröttnat på alla fel min X1a får så nu blir det en U10i Eller en U1i:P

Postad 06 oktober 2009 - 11:54

Liftraser
  • Liftraser
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
[quote name='AVR4000' date='Sep 1 2009, 08:51 ' post='2553585']
För min del måste jag erkänna att jag är på G att svika X1 som primärtelefon så fort min beställda HTC Rhodium (Touch Pro 2) behagar bli skickad. Fick ett bra pris på Telenor för den - klart billigare än övriga butiker och därför får jag vänta...:)

Har du fått din HTC ännu?
I så fall, har du någon kommentar till det nya köpet (skulle mest vilja veta hur mottagningen är)?

Jag kommer också att byta så fort jag bestämt mig för till vad.
Är grymt besviken på X1. Efter 7-8 SE-telefoner i rad så säger jag nu "aldrig mer". X1 åker i soptunnan så fort jag får fingrarna på en fullt fungerande tfn.

Postad 07 oktober 2009 - 06:10

Unregistered8f70b8cb
  • Unregistered8f70b8cb
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Någon som vet om SE kommer släppa en WM 6.5 uppdatering till X1:an?

Postad 07 oktober 2009 - 08:05

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Har skrivit om den i tråden om HTC Touch Pro 2.

För min del har TP2 varit ett lyft, detta p.g.a större skärm och bättre tangentbord. Även kvalitetskänslan är ett lyft, den är mycket gedigen.

Mottagningsprestandan är bättre hos TP2 också. Enligt de tester jag gjort klarar den att hålla uppkopplingen igång där X1 har lagt av. En viktig del i det är att skalet inte skärmar signalen på samma vis som hos X1.

Mjukvarumässigt fungerar både X1 och TP2 bra hos mig, dock upplever jag att EnergyROM på TP2 är mer driftsäker än Valkyrie Firestorm jag kört på X1. Jag reserverar mig med att jag inte provat Energy på X1.

Dock har jag aldrig varit missnöjd med mjukvaror på X1 och är det inte på TP2 heller. WM fungerar mycket bra för min del.

Edit: Här är tråden om Touch Pro 2. Min väg till inköp finns där, från inledande skepsis till inköpsbeslut.

Officiell tråd om HTC Touch Pro 2 (Rhodium)

Redigerat av Unregistered43b822d3, 07 oktober 2009 - 08:27.

Postad 07 oktober 2009 - 10:04

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Någon som vet om SE kommer släppa en WM 6.5 uppdatering till X1:an?

Nej det kommer ingen uppdatering till WM6.5 från SE.
Jag har skällt på dom(Känner folk som jobbar där)
Vi får klara det på egen hand.
Borde komma en trevlig rom när X2:an släppts.

/Stefan

Postad 07 oktober 2009 - 10:28

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Nej det kommer ingen uppdatering till WM6.5 från SE.
Jag har skällt på dom(Känner folk som jobbar där)
Vi får klara det på egen hand.
Borde komma en trevlig rom när X2:an släppts.

/Stefan

Sony Ericsson är odugliga när det gäller mjukvara och håller på "traditionen" från P990i/P1i/G900 där finesser från de två sistnämnda inte släpptes till den förstnämnda - trots exakt samma plattform.

När det gäller X1 var det tänkt att den skulle köra WM 6.5 - avsikten var alltså att 6.5 skulle vara installerat senhösten 2008 då leveranserna inleddes. Som vi vet fördröjdes den nya versionen och sedan har uppenbarligen SEMC givit katten i den ursprungliga planen.

HTC skall dock inte heller hyllas allt för mycket, Touch HD har t.ex inte fått en uppgradering heller vilket är svagt - den borde ha blivit uppgraderad. Men HTC gör i.a.f att det finns en bra bas för kockarna.

Dock ser jag inte avsaknaden av officiell 6.5 som ett allt för stort problem för X1. Med tanke på den bristfälliga kvaliteten på stock ROM har XDA räddat den dels genom att göra nya 6.1-versioner tillgängliga och ta fram 6.5 till den.

X2 kommer tveklöst att bilda bas för en ny ROM för X1 - redan har Itje börjat använda X2-drivrutiner i Touch-IT.

När det gäller X2 är annars avsaknaden av XDA ett allvarligt problem. Historiken har visat att den troligen kommer att få någon enstaka uppdatering, däremot knappast WP 6.5.1 som är under utveckling. Efter ett tag kommer en X4 (troligen 6.5.1) och så är även X2 bortglömd....

Problemet då är att man inte har XDA att luta sig mot... Den tryggheten är värd mycket.

Postad 07 oktober 2009 - 14:54

DIFference
  • DIFference
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Menar ni att WinMob 6.5 inte kommer att ingå i X2 när den släpps?

Herregud. SE är verkligen värdelösa.

X1 är ju sanslöst kass, speciellt kvalitetsmässigt. Glapp och tangentbordsproblem. Säkerligen bättre med X2an men winmob 6.5 ska ju bara komma med från stock! 6.1 är inte ens gjort för pekskärmar.

Ne. Snart slår jag till på en Android istället. Först ska jag lämna in min X1a (andra gången i ordningen) för att få en ny som jag kan sälja i nyskick. Ska bli gött att köra Spotify i telefonen!

Har seriöst inte varit med om en sämre telefon. Och då är det faktistk mest det fysiska som suger med X1!

Edit: Apropå Android: http://www.androphon...roid-phones.php
X3 ska tydlige ha Android. Och det kan man ju förstå! Alltid något av SE!

Redigerat av DIFference, 07 oktober 2009 - 14:57.

Postad 07 oktober 2009 - 15:00

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Som det låter av de flesta inläggen ska man inte ha en sådan här telefon, tack för det.

Postad 07 oktober 2009 - 16:16

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Sony Ericsson är odugliga när det gäller mjukvara och håller på "traditionen" från P990i/P1i/G900 där finesser från de två sistnämnda inte släpptes till den förstnämnda - trots exakt samma plattform.

När det gäller X1 var det tänkt att den skulle köra WM 6.5 - avsikten var alltså att 6.5 skulle vara installerat senhösten 2008 då leveranserna inleddes. Som vi vet fördröjdes den nya versionen och sedan har uppenbarligen SEMC givit katten i den ursprungliga planen.

HTC skall dock inte heller hyllas allt för mycket, Touch HD har t.ex inte fått en uppgradering heller vilket är svagt - den borde ha blivit uppgraderad. Men HTC gör i.a.f att det finns en bra bas för kockarna.

Dock ser jag inte avsaknaden av officiell 6.5 som ett allt för stort problem för X1. Med tanke på den bristfälliga kvaliteten på stock ROM har XDA räddat den dels genom att göra nya 6.1-versioner tillgängliga och ta fram 6.5 till den.

X2 kommer tveklöst att bilda bas för en ny ROM för X1 - redan har Itje börjat använda X2-drivrutiner i Touch-IT.

När det gäller X2 är annars avsaknaden av XDA ett allvarligt problem. Historiken har visat att den troligen kommer att få någon enstaka uppdatering, däremot knappast WP 6.5.1 som är under utveckling. Efter ett tag kommer en X4 (troligen 6.5.1) och så är även X2 bortglömd....

Problemet då är att man inte har XDA att luta sig mot... Den tryggheten är värd mycket.

Vad menar du med avsaknaden av xda???

/P

Menar ni att WinMob 6.5 inte kommer att ingå i X2 när den släpps?

Herregud. SE är verkligen värdelösa.

X1 är ju sanslöst kass, speciellt kvalitetsmässigt. Glapp och tangentbordsproblem. Säkerligen bättre med X2an men winmob 6.5 ska ju bara komma med från stock! 6.1 är inte ens gjort för pekskärmar.

Ne. Snart slår jag till på en Android istället. Först ska jag lämna in min X1a (andra gången i ordningen) för att få en ny som jag kan sälja i nyskick. Ska bli gött att köra Spotify i telefonen!

Har seriöst inte varit med om en sämre telefon. Och då är det faktistk mest det fysiska som suger med X1!

Edit: Apropå Android: http://www.androphon...roid-phones.php
X3 ska tydlige ha Android. Och det kan man ju förstå! Alltid något av SE!

Jo wm6.5 skall ingå i x2...

sluta gnälla på x1...
min funkar utan problem och det med stock rom...

/P

Som det låter av de flesta inläggen ska man inte ha en sådan här telefon, tack för det.

Du skall inte lyssna på folk som inte klarar av luren.
Visst vissa kan ha fått ett exemplar som går sönder, men så är det med alla lurar.
Min är hel och den funkar kalas...

/P

Redigerat av PontiacMan, 07 oktober 2009 - 16:17.

Postad 07 oktober 2009 - 16:21

DIFference
  • DIFference
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Vad menar du med avsaknaden av xda???

/Stefan

Jo wm6.5 skall ingå i x2...

sluta gnälla på x1...
min funkar utan problem och det med stock rom...

/Stefan

Då är enda räddningen att jag får en X2a när jag lämnar in min sketna X1a och att Spotify kommer till WM snart. Den som lever får se.

Den funkar säkert bar för DINA behov. Men långt ifrån bra för mina. Du tänkte inte på att det kan vara så eller?

Och jag skrev att det inte är mjukvaran som är avgörande. Den är väl okej och man kan flasha etc (tom få in WM 6.5 jag vet). Men kvaliten. Den spricker, tangentbordet/displayen börjar glapap efter ett tag, tangeterna börjar ge upp och man måste trycka hårt och då får man 2-3 st bokstäver istället vid ett tryck. Men du kanske går runt med den i ett fårullsfodral och och knappt skriver något på den? Jag vill kunna använda den MYCKET utan att den ska börja ######s. Och det går uppenbarlige inte. Men X2 ser ju ut att vara mycket smartare gjord så de har väl insett en hel del misstag. Knapparna på "framsidan" på X1 är ju knappast användarvänliga och det srkiker ju knappast kvalitet om dem (snarare "klonk klonk").

Ang mjukvaran (WinMob) så är det väl ok, men inte mer. Men om ryktet om att X3 kommer att köra Android stämmer så säger det ju en hel del även om detta...

Du skall inte lyssna på folk som inte klarar av luren.
Visst vissa kan ha fått ett exemplar som går sönder, men så är det med alla lurar.
Min är hel och den funkar kalas...

/P

Du har verkligen inte förstått att det inte handlar om hur man använder innehållet i telefonen. Tro mig. Jag har pillat massor och klarar av den och tycker inte den är svår alls. Som sagt, det handlar inte om det. Men WinMob (iaf 6.1) är buggigt och långsamt i stock. Upplever du inte detta så har du inte höga kvar direkt. Finns ju en anledning till en tråd som denna som i stort sett bara handlar om hur man flasha för att förbättra, snabab upp etc.

Ang. att få ett ex som går sönder. Detta är mitt andra ex. Och det var minst lika dåligt i så fall. Det handlar inte om det. X1 är av dålig kvalitet. Se på alla som får dessa sprickor t.ex. Och glappandet. Och tangentbords-strulet (inte bara att åäö hoppar runt (ne, det hjälper inte att stänga av ordförslag om man skriver FORT) utan även visa knappar svarar dåligt efter ett tag. Forum överallt dränks ju av folk som har dessa problem. Men du kan ju fortsätta tro att alla fått måndags-ex. Ne du, det är folk som använder mobilerna fullt ut och MYCKET som får detta. Så ska det helt enkelt inte vara!

Redigerat av DIFference, 07 oktober 2009 - 16:27.

Postad 07 oktober 2009 - 16:46

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
X2 kör WM 6.5. Däremot är det så att planen för X1 var att den skulle köra WM 6.5 - men som vi vet fördröjdes operativsystemet och SEMC lade in 6.1 för att få ut luren.

X2 blir således vad X1 ursprungligen skulle varit enligt de ursprungliga planerna.

Däremot är inte X2 tillverkad av HTC och det innebär att XDA-Developers inte finns till hands. Det i sin tur innebär stor risk att man är utlämnad till SEMC på ROM-fronten vilket är en nackdel.

Med tanke på den support SEMC visat för t.ex P990i och X1 skulle i.a.f jag inte våga köpa en enhet av dem som inte har tredjepartssupport à la XDA eller HTCPedia. Sannolikt kommer X2 ganska snart att glömmas bort av SEMC, på samma vis som X1 - man får inte heller glömma att finesser som skulle kommit till X1 i form av R3AA003 i våras drogs tillbaka och nu skall släppas till X2 istället....

Förresten, köra X1 med stock ROM - nja säger jag bara. Kan bara konstatera att från instabil och trasslig blev mitt exemplar riktigt bra när HardSPL och custom ROM från XDA lades in.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 07 oktober 2009 - 16:48.

Postad 07 oktober 2009 - 19:55

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Ang. att få ett ex som går sönder. Detta är mitt andra ex. Och det var minst lika dåligt i så fall. Det handlar inte om det. X1 är av dålig kvalitet. Se på alla som får dessa sprickor t.ex. Och glappandet. Och tangentbords-strulet (inte bara att åäö hoppar runt (ne, det hjälper inte att stänga av ordförslag om man skriver FORT) utan även visa knappar svarar dåligt efter ett tag. Forum överallt dränks ju av folk som har dessa problem. Men du kan ju fortsätta tro att alla fått måndags-ex. Ne du, det är folk som använder mobilerna fullt ut och MYCKET som får detta. Så ska det helt enkelt inte vara!

X1 är min 3:dje wm lur, 2 av dom använde jag i jobb och x1 har jag privat.
Jag har ännu inte flashat x1 ännu, men jag skall definitivt prova.
Wm har funkat både i jobb och privat, och visst e det lite buggigt, men det e ju windows för dator med så vad skulle vara skillnad i en mobil???

Att den går sönder e skittradigt och sånna exemplar finns ju på alla lurar.
Min e hel och tangentbordet funkar kanon, och nä inget fårskinn runt luren, använder den precis som mina andra lurar.

Men vi vet alla att du inte gillar luren så lämna in den och jag hoppas att du får en bättre lur nästa gång eller att du får pengarna tillbaka så du kan köpa en annan lur som du gillar bättre.
Lycka till.

/P

X2 kör WM 6.5. Däremot är det så att planen för X1 var att den skulle köra WM 6.5 - men som vi vet fördröjdes operativsystemet och SEMC lade in 6.1 för att få ut luren.

X2 blir således vad X1 ursprungligen skulle varit enligt de ursprungliga planerna.

Däremot är inte X2 tillverkad av HTC och det innebär att XDA-Developers inte finns till hands. Det i sin tur innebär stor risk att man är utlämnad till SEMC på ROM-fronten vilket är en nackdel.

Med tanke på den support SEMC visat för t.ex P990i och X1 skulle i.a.f jag inte våga köpa en enhet av dem som inte har tredjepartssupport à la XDA eller HTCPedia. Sannolikt kommer X2 ganska snart att glömmas bort av SEMC, på samma vis som X1 - man får inte heller glömma att finesser som skulle kommit till X1 i form av R3AA003 i våras drogs tillbaka och nu skall släppas till X2 istället....

Förresten, köra X1 med stock ROM - nja säger jag bara. Kan bara konstatera att från instabil och trasslig blev mitt exemplar riktigt bra när HardSPL och custom ROM från XDA lades in.

Aha då fattar jag det där med xda.
Synd för jag tror inte att x2 kommer att vara perfekt.
Då tror jag nästan att x1 kan bli en bättre lur när man lägger in wm 6.5
Eftersom jag tycker luren funkar bra så måste jag bli helt lyrisk när jag lägger in wm 6.5 :-)

/P

Postad 08 oktober 2009 - 06:33

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
Enligt uppgifter på XDA så finns det en "officiell" WM6.5 till X1, d v s en version avsedd att släppas till X1, det är den som många kockar nu använder då de kokar ihop nya ROM. Flera av dessa använder dessutom drivrutiner från X2. Det finns flera ROM som är rena ("clean"), d v s de har försökt göra dem så "original" som möjligt utan en massa trixande med HTC grejer. Jag är övertygad om att en X1:a med ett ROM från XDA kommer att fungera bättre än X2 med stock ROM.

SE är tyvärr usla på uppgraderingar, de verkar fortfarande inte ha förstått att det som gör Iphone till en succe är mjukvaran, inte hårdvaran. Android till X3 låter onekligen som ett steg i rätt riktning.

Jag kör vidare med Firestorm 3.6, men kommer nog att uppgradera till en mer clean ROM. Visst är TP2 snyggt, men efter ett tag känns det mest som kosmetika. Däremot så har den varit stabil frånsett en grafik-bugg som gör att TP2 ser konstigt ut ibland, batteritiden är utmärkt, minst lika bra som stock ROM så länge man inte drar igång allt för många applikationer.

Jag ser ingen anledning att uppgradera till en X2, de förbättringar som har gjorts är välkomna (t ex att skärmen inte har en kant som samlar smuts), men de är inte tillräckliga och kameran saknar förtfarande en bra blixt, det är viktigare än många megapixlar. Väntar istället på X3 eller nästa generation Iphone.

Postad 10 oktober 2009 - 09:30

Gretzky
  • Gretzky
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Min fråga var " Kommer Vi som har X1 erbjudas uppgradering till WM 6.5?"

Svaret nedanför!

Hej !

Tack för att du kontaktade Sony Ericsson Call Center.
Hej xxxxxx !
Nej, Sony Ericsson X1 är konstruerad för att användas med Windows Mobile 6.1!

Alltså, man undrar ju verkligen vad det är för tomtar som sköter SE?
Ej möjligt att uppgradera! Bara så Ni vet, Ni som redan kör WM 6.5 på Era X1: or. Det går inte! -:angry:

Postad 10 oktober 2009 - 13:09

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Skönt att veta att SEMC håller på sin tradition med högklassig support. Av någon anledning finns det t.o.m officiella 6.5-uppgraderingar till andra modeller med samma CPU (X2 t.ex). Så man vill verkligen veta på vilket sätt X1 är "konstruerad" för 6.1 och på vilket sätt den konstruktionen hindrar bolaget från att släppa 6.5....:angry:

Jag skulle i.a.f inte våga köpa en X2 med den kompetensen. Hade XDA funnits även för X2 hade det varit mer riskfritt.

Postad 10 oktober 2009 - 14:07

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Ja inte blir man förvånad av SE...

Ska aldrig mer köpa en SE nobil då de så uppenbart skiter i sina användare..

menmen det blev väl för dyrt för SE att erbjuda en uppdatering

Postad 10 oktober 2009 - 14:38

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Microsoft erbjuder 6.5 gratis till de tillverkare som använder 6.1 i sina produkter. Med tanke på vad som skedde med R3AA003 i våras (nya panelhanterare, nyare SYS-build, nya paneler etc) lever de kvar i den världen där mjukvara är orsaken till nytt köp. X2 innehåller ingen mjukvara som X1 inte kan köra, men självfallet vill de sälja X2 istället. D.v.s samma som med P990i, P1i och G900 där man upphörde med supporten i förtid....

Nej, kära SEMC. Egentligen lämnade jag er redan 2005 med K750i till förmån för Nokia men gav P990i en chans. Slutligen fick X1 en chans också och tack vare den (eller rättare sagt XDA) är det HTC som gäller för min del. Med tanke på supporten SEMC har givit X1 skulle jag idag inte chansa på att köpa en nalle utan communities som XDA. Det är enda sättet att själv bestämma över nallen istället för tillverkaren.

Postad 10 oktober 2009 - 19:55

Gretzky
  • Gretzky
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag kommer också att ge upp SE efter det här. Ska sondera terrängen bland andra mobiler, windows eller inte och ta ett annat märke i framtiden.

Postad 11 oktober 2009 - 19:38

Kropotkin
  • Kropotkin
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag har en liten fråga, ni får gärna rätta mig om jag skriver på fel ställe. Det är så att jag har en fuktskadad xperia som är ett halvår gammal (en på jobbet spillde en kopp kaffe över den). Tror ni att man kan göra något åt detta, alla yttre knappar plus tangentbordet är dött, men den optiska "musen" fungerar, samt touchscreenen fungerar utan några problem. Går detta att reparera? De på telenor, där jag köpte den hävdade att det bara är att byta ut rubb och stubb (vilket jag även har gjort med en HTC hero ;-))

Tänkte bara kolla i alla fall, för det är ju en småtrevlig mobil, som jag gärna skulle använda mer. Om inte annat tror ni det finns ett intresse bland intresserade att köpa en så pass defekt telefon?

Mvh

Postad 12 oktober 2009 - 14:00

DIFference
  • DIFference
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Vill bara tacka för en bra tråd under min Xperia-tid.

Nu har jag dock uppgraderat till en HTC Hero, och då snackar vi verkligen uppgradering. Herrejesus, det är som natt och dag. Jag känner mig pånyttfödd. Vilken skillnad i snabbhet och stabilitet! Och då har jag inte ens slängt in senaste uppgraderingen än som snabbar upp den.

Spotify i mobilen rockar!

Postad 12 oktober 2009 - 20:37

haz h
  • haz h
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej alla!

Jag har en liten fråga, ni får gärna rätta mig om jag skriver på fel ställe. Det är så att jag har en fuktskadad xperia som är ett halvår gammal (en på jobbet spillde en kopp kaffe över den). Tror ni att man kan göra något åt detta, alla yttre knappar plus tangentbordet är dött, men den optiska "musen" fungerar, samt touchscreenen fungerar utan några problem. Går detta att reparera? De på telenor, där jag köpte den hävdade att det bara är att byta ut rubb och stubb (vilket jag även har gjort med en HTC hero ;-))

Tänkte bara kolla i alla fall, för det är ju en småtrevlig mobil, som jag gärna skulle använda mer. Om inte annat tror ni det finns ett intresse bland intresserade att köpa en så pass defekt telefon?

Mvh

tja
vad ska du ha för den?

Postad 13 oktober 2009 - 01:39

Kropotkin
  • Kropotkin
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Jag tänkte jag skulle kolla här på forumet hur mycket som var rättvist att begära för den, jag har ingen direkt koll på andrahandsmarknaden för Xperia, men den ligger bara och samlar damm. Har kikat runt lite och de verkar som de flesta på Blocket tar 3000 för luren, så vad sägs om halva det, 1500?

Anledningen till att jag skriver detta svar här istället för pm, är att jag vill vara öppen och fair kring detta ärende, och det kanske är av intresse för någon annan Xperiafantast

Mvh

Postad 13 oktober 2009 - 13:08

Malmopag
  • Malmopag
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hejhej

Någon som kan förklara för mig hur man tar bort smsrapporten när man skickar sms, kan inte hitta var det är...

har nyligen fått en ny xperia eftersom SE hävdade att min mobil var sönder när jag skickade in den för att headsetet inte fungerade(gissar på att de tappade bort mobilen eftersom jag själv testade med ett annat headset och det fungerade hur bra som helst) så nu sitter jag med en helt nollställd mobil och har glömt bort alla inställningar jag hade tidigare..

Postad 13 oktober 2009 - 21:27

zhogun
  • zhogun
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
http://www.cliffords.nu/

Postad 13 oktober 2009 - 21:38

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Hejhej

Någon som kan förklara för mig hur man tar bort smsrapporten när man skickar sms, kan inte hitta var det är...

har nyligen fått en ny xperia eftersom SE hävdade att min mobil var sönder när jag skickade in den för att headsetet inte fungerade(gissar på att de tappade bort mobilen eftersom jag själv testade med ett annat headset och det fungerade hur bra som helst) så nu sitter jag med en helt nollställd mobil och har glömt bort alla inställningar jag hade tidigare..

Gå till geekedout.se. Där får du hjälp och tips om de flesta inställningar du behöver göra i X1:an.

Postad 14 oktober 2009 - 20:57

stugnet
  • stugnet
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag skulle villa spärra vissa sms (avsändare) när jag tittade i inställningarna så hittade jag en spärrlista
men jag kan inte redigera den.

är det någon som vet vad den gör eller hur man använder den??

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.