Vi tittar på hus å det blir definitivt inte Telia som levererar TV till det!
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Kreatel IP-STB 1510
(Digitalboxar)
|
1
|
(26)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1510
(Digitalboxar)
Rapporterad
|
1
|
(12)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1910
(Digitalboxar)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1910-9
(Digitalboxar)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1960-9
(Digitalboxar)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1903
(Digitalboxar)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1963
(Digitalboxar)
|
1
|
(20)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1003
(Digitalboxar)
|
1
|
(10)
|
Inga priser |
Postad 25 September 2009 - 06:43
Vi tittar på hus å det blir definitivt inte Telia som levererar TV till det!
Postad 25 September 2009 - 07:13
Hmm...
Höst, vinter eller vår... Det ser definitivt ut som om höst var ytterligare ett lockbete från Telia!
BESVIKELSE!
/P
Kommer boxarna i november så skulle jag nog säga att det är väl i allra största grad höst, eller till vilken årstid räknar du november?
/A
Postad 25 September 2009 - 07:27
Kommer boxarna i november så skulle jag nog säga att det är väl i allra största grad höst, eller till vilken årstid räknar du november?
/A
November är höst, visserligen väldigt mycket på gränsen, men definitivt höst. Däremot tidigt 2010 skulle i värsta fall kunna vara både vår och sommar!
Men det blir kanske höst trots allt, 2010 alltså!
Slutar snart hoppas, det är härligt att leva som på 60-talet utan möjlighet att spela in något som går på en annan kanal än den man tittar på!
Postad 25 September 2009 - 13:53
Igår fick jag ett bryt, eftersom utlovat modem inte anlänt (skulle komma i tisdags) ringde jag åter kundtjänst, nä då det stod inget i loggen att dom skulle skicka modem så det är inget påväg... vad göra? Jo, för en gångs skull fick jag tag på en kreativ kille där och han sa; åk till närmaste Teliabutik, KÖP ett modem och sedan drar jag 495 kr på din nästa räkning; så här kan vi ju inte hålla på för du får ju aldrig sett några program på detta viset...
Så jag köpte modem, bytte där hemma och visp fungerade allt fort, kvickt och lätt!
Tack även TeliaKundtjänst (Markus) för din hjälp i dina efterforskningsförsök!
Ciao
TMC
Postad 25 September 2009 - 14:47
Ser dock inte liknelsen med bithastighet, något som jag ser har direkt anknytning till trådens topic.
Kommer inte lägga mer tid på OT snack nu utan vi tutar på som vanligt
Postad 25 September 2009 - 16:04
Postad 25 September 2009 - 20:22
Kan det vara så att man vet mer än man vill säga och att "Telia Spela In" är namnet på PVR-boxen?
Postad 25 September 2009 - 22:48
Har försökt kontakta SVT via mail.................för 2 månader sen
men fortfarande har ingen svarat.
Jag hade några frågor ang tjänst (SVT play hos Telia)
Intresset från deras sida verkar man inte bränna sig på, det är bara ljummet
Ska bara förtydliga en sak här, är det fel på materialet som finns på SVT play via Telias tjänst ska detta felanmälas till Telia och inte direkt till SVT. Detsamma gäller för tekniska frågor rörande tjänsten hos Telia.
Markus Johansson
Telia kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 25 September 2009 - 22:52.
Postad 26 September 2009 - 18:11
Ska bara förtydliga en sak här, är det fel på materialet som finns på SVT play via Telias tjänst ska detta felanmälas till Telia och inte direkt till SVT. Detsamma gäller för tekniska frågor rörande tjänsten hos Telia.
Markus Johansson
Telia kundservice
Ok, då förrstår jag varför jag inte fått något svar
Postad 26 September 2009 - 22:26
Ni har sänkt bitraten stadigt hela tiden, nu får det vara nog, höj bitraten på kanalerna!
Så här ser tex TV6 ut på bilden jag tagit, ni kan se dom svarta blocken flyter i bilden, det var väldigt svårt ta bilden med någorlunda sevärdhet, men dessa svarta flytande block är ett resultat av att man medvetet skickar ut får låg bitrate för att man ska nå så många kunder som möjligt.
Bifogad fil(er)
Postad 27 September 2009 - 00:39
Vad hade de för bitrate tidigare och vad har de nu?Telia får skärpa sig, bildkvaliten är under all kritik.
Ni har sänkt bitraten stadigt hela tiden, nu får det vara nog, höj bitraten på kanalerna!
Så här ser tex TV6 ut på bilden jag tagit, ni kan se dom svarta blocken flyter i bilden, det var väldigt svårt ta bilden med någorlunda sevärdhet, men dessa svarta flytande block är ett resultat av att man medvetet skickar ut får låg bitrate för att man ska nå så många kunder som möjligt.
Postad 27 September 2009 - 09:48
Hjälper ju inte om Telia höjer bitrate om bilden är sönder komprimerad vid leverans
(plockas säkert från satellit av Telia)
Telia får däremot SVT okomprimerad levererad i SDI format på 270 mbit/s
som sedan omvandlas till MPEG2
Redigerat av lindo, 27 September 2009 - 09:50.
Postad 27 September 2009 - 09:59
Ungefär varannan gång när digitalboxwn varit avstängd fungerar inte ljudet när jag startar den igen. Jag kör med HDMI-kabel mellan boxen och in i förstärkaren (Onkyo TX-SR705) med videoväxlarfunktion (sen HDMI upp till TV:n). Ljudet kommer igång om jag gör boxen strömlös och sedan startar om den igen.
Henke
Postad 27 September 2009 - 11:45
Det behöver inte vara Telias fel att det ser ut som det gör på TV 6
Hjälper ju inte om Telia höjer bitrate om bilden är sönder komprimerad vid leverans
(plockas säkert från satellit av Telia)
Telia får däremot SVT okomprimerad levererad i SDI format på 270 mbit/s
som sedan omvandlas till MPEG2
Det är Telias fel, jag har haft parabol från Viasat tidigare och nu Comhem, problemen finns inte där, det ser man när man mäter upp signalen med DVBviewer att telia har sänkt med tiden sen dom lanserade tjänsten.
Telia har själva sagt i denna tråd att dom sänker bitraten för att dom med sämst uppkopplingar med DSL ska kunna abonnera.
För telia handlar det inte om att leverera en kvalitetstjänst utan mjölka folk på pengar så snabbt som möjligt, jag tycker allvarligt synd om telias FiberLAN kunder som verkligen inte får utnyttja sin kapacitet till vad den är avsedd för i detta avseende.
Jag ska ta fler bilder under kvällen, bland annat på SVT som är så sönderkomprimerad av Telia att man skrattar, såg ni Tina turner konserten igår så fattar ni.
Postad 27 September 2009 - 12:08
Miserabel kvalite, synd om alla som köper dyra LCD/plasma och sen är det leverantören som inte sköter sig.
Kolla nere i högra hörnet så ser ni schackpartiet men även uppe i väntra hörnet, den är så låg just nu så blocken nästan bluddrar i varandra.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Fibostop, 27 September 2009 - 12:10.
Postad 27 September 2009 - 15:52
Det är Telias fel, jag har haft parabol från Viasat tidigare och nu Comhem, problemen finns inte där, det ser man när man mäter upp signalen med DVBviewer att telia har sänkt med tiden sen dom lanserade tjänsten.
Telia har själva sagt i denna tråd att dom sänker bitraten för att dom med sämst uppkopplingar med DSL ska kunna abonnera.
För telia handlar det inte om att leverera en kvalitetstjänst utan mjölka folk på pengar så snabbt som möjligt, jag tycker allvarligt synd om telias FiberLAN kunder som verkligen inte får utnyttja sin kapacitet till vad den är avsedd för i detta avseende.
Jag ska ta fler bilder under kvällen, bland annat på SVT som är så sönderkomprimerad av Telia att man skrattar, såg ni Tina turner konserten igår så fattar ni.
Kan bara hålla med, och det är därför jag inte tror på Telias HD-lansering överhuvudtaget. Fine, dom kanske kommer kunna leverera 720p, men sönderkomprimerat så ini****.
Som sagt, hur svårt kan det vara att skicka med en flagga, har abonnenten Fiberlan, dra på i full blås. Om inte, skicka den sönderkomprimerade skiten till ADSL-kunderna.
Postad 27 September 2009 - 16:01
Kollade på SVT HD som sänder med 18 Mbit/s de är ju inte mycket bättre där
Postad 27 September 2009 - 16:55
Är det någon annan som har problem med ljudet i Telias Digital-TV-tjänst?
Ungefär varannan gång när digitalboxwn varit avstängd fungerar inte ljudet när jag startar den igen. Jag kör med HDMI-kabel mellan boxen och in i förstärkaren (Onkyo TX-SR705) med videoväxlarfunktion (sen HDMI upp till TV:n). Ljudet kommer igång om jag gör boxen strömlös och sedan startar om den igen.
Henke
Har samma problem det började med att ljudet föll bort och då kunde man gå i standby och starta om för att få tillbaks det. Nu funkar inte det utan man måsta starta om hela boxen genom att göra den strömlös för att få tillbaks ljudet. Måste vara någon bug.
/LG
Postad 27 September 2009 - 17:59
Är det någon annan som har problem med ljudet i Telias Digital-TV-tjänst?
Henke
I massor av inlägg har det framkommit att just Onkyo har problem med HDCP-gränssnittet (via HDMI). Om problemet ligger i Motorolas firmware, i Onkyos firmware eller helt enkelt i att båda följer HDCP-standarden, men har tolkat den olika vet jag inte. I senaste firmware verkar man ha löst problemet för Onkyos 6-serie. Vissa Onkyo-ägare har rapporterat att det fungerar om man använder HDMI port 1. Ett annat sätt kan vara i vilken ordning hårdvaran sätts på och då verkar det som att det fungerar bättre om förstärkaren redan är igång när boxen slås på. Att du skriver att det fungerar om du startar om boxen, kan ju bero på att förstärkaren då redan är igång.
De flesta som verkar ha haft problem med HDCP verkar även ha haft bildproblem, men jag kan tänka mig att om man kör ljudet via HDMI också så kan det bli problem även där.
Söker du på HDCP i tråden borde det dyka upp ett antal inlägg som berör detta. Jag kan själv inte testa då jag kör mitt ljud via TOSLINK då min förstärkare har den egenheten att ljudet som kommer via HDMI inte går ut i förstärkarens högtalare utan skickas bara vidare till TV:n (där jag i o f s får ljud).
/A
Postad 27 September 2009 - 18:45
De bilderna från motorcyklarna är ju förstörda innan de kommer till SVT i Stockholm
Kollade på SVT HD som sänder med 18 Mbit/s de är ju inte mycket bättre där
Jo det är mycket bättre, jag switchade mellan SVT1 på comhem och SVT1 Telia och det var stor skillnad.
Du kan ju kolla på min screenshot av TV6 om du inte känner dig bevisad.
Postad 27 September 2009 - 19:21
Postad 27 September 2009 - 19:37
PS Boxen var på först...
Postad 27 September 2009 - 19:53
Gnäller om ljudet igen. Fick starta om flera ggr, strömlös då. O har Onkyo. Irriterande då man felsöker kablar osv då ljudet bara försvinner..
PS Boxen var på först...
Prova om du sätter på boxen efter förstärkaren. Det verkar ha fungerat för andra ,i o f s när det gällt bildproblem, men om det är HDCP som stökar kan det bli problem om inte mottagaren (förstärkaren) är på när sändaren (boxen) startas.
/A
Postad 27 September 2009 - 20:25
Som potentiell kund så blir jag väldigt avskräckt av bilderna ovan då jag aldrig har sett så mycket komprimeringsartefakter förut. Det kan ju inte vara normalt? Är det verkligen så dålig bild hos Telia så kommer jag inte att bli kund.
Instämmer. Kommer att få Telia Fiber-LAN i nästa bostad, men om även de med fiber får sönderkomprimerad pixlig/blockig bild får det nog bli en annan leverantör för digital-tv. Sitter helnöjd med bildkvaliteten från Canal Digital i nuläget och vill inte gå ned märkbart i bildkvalitet.
Postad 27 September 2009 - 21:17
Bilden flyter på riktigt bra.
Och jag kör 8/1 ADSL.
Bara HDtv och PVr som fattas för att jag skall bli nöjd. Och HDtv kan jag nog glömma eftersom jag kör ADSL, tyvär
Postad 27 September 2009 - 22:21
Kan säga att jag är grymt nöjd med min bild från Telia, har aldrig sådana block.
Bilden flyter på riktigt bra.
Och jag kör 8/1 ADSL.
Bara HDtv och PVr som fattas för att jag skall bli nöjd. Och HDtv kan jag nog glömma eftersom jag kör ADSL, tyvär
Alla kunder tar emot samma låga bitrate i telias nät, ingen skillnad hos dig, du kanske jobbar hos Telia eftersom du försvarar dom eller så har du inte speciellt höga krav och kan inte se problemet eller vad du ska leta efter.
Min gamla 85-åriga mamma säger samma sak, bilden är ju jättebra.
Postad 28 September 2009 - 05:04
Gnäller om ljudet igen. Fick starta om flera ggr, strömlös då. O har Onkyo. Irriterande då man felsöker kablar osv då ljudet bara försvinner..
PS Boxen var på först...
Jag har fått samma problem en gång, nu i veckan. Jag har en Sony STR-KS 1300. Normalt stänger jag av strömmen helt under natten, men denna gång tog jag bara ner boxen till Standby. Var tvungen till att stänga av strömmen till boxen för att få tillbaka ljudet. Jag använder HDMI och har gjort det länge.
Bildproblemen som talas om ovan har jag inte sett, trots att jag har ADSL.
Postad 28 September 2009 - 07:31
PS Boxen var på först...
Jag har fått samma problem en gång, nu i veckan. Jag har en Sony STR-KS 1300. Normalt stänger jag av strömmen helt under natten, men denna gång tog jag bara ner boxen till Standby. Var tvungen till att stänga av strömmen till boxen för att få tillbaka ljudet. Jag använder HDMI och har gjort det länge.
Bildproblemen som talas om ovan har jag inte sett, trots att jag har ADSL.
Har ni provat att ta ut ljudet via TOSLINK eller SPDIF för att se om det även försvinner där? Skulle problemen ha något med HDCP så borde ni ha ljud via dessa utgångar i alla fall eftersom HDCP bara påverkar HDMI utgången.
Eftersom ljudet via HDMI går rakt igenom min förstärkare direkt till TV:n och jag aldrig använder tv-högtalarna så har jag svårt att märka av detta. Jag testade igår och då hade jag ljud både via TOSLINK och HDMI.
/A
Postad 28 September 2009 - 07:33
Då kanske du jobbar hos en konkurrent eftersom du baktalar dem eller också kanske du har fel på din tv. Jag har också bra bild hos mig fast jag inte jobbar på Telia. Jag kan lägga upp en bild, vad önskas? Tänkte knäppa kort själv på Roadracing på Eurosport i går men orkade inte just då. Få se när jag kommer hem ikväll.Alla kunder tar emot samma låga bitrate i telias nät, ingen skillnad hos dig, du kanske jobbar hos Telia eftersom du försvarar dom eller så har du inte speciellt höga krav och kan inte se problemet eller vad du ska leta efter.
Postad 28 September 2009 - 07:38
Alla kunder tar emot samma låga bitrate i telias nät, ingen skillnad hos dig, du kanske jobbar hos Telia eftersom du försvarar dom eller så har du inte speciellt höga krav och kan inte se problemet eller vad du ska leta efter.
Jag upplever inte heller dessa problem, om nu det beror på att jag jobbar på Telia, eller att jag är 36 år gammal, eller att jag har låga krav, eller att jag kanske är blind eller att jag kanske bara är dum i huvet får nog stå för mig. Men vi har tidigare i tråden "kommit överens" om att inte idiotförklara andra som inte upplever samma problem som någon annan gör.
Eftersom det är en hel del utrustning både hemma och i nätet som är olika mellan din tjänst och min tjänst så finns det ju en hel del som skulle kunna skilja och som gör att du upplever problem även om jag (eller andra) inte gör det.
Så istället för att idiotförklara de som inte håller med dig så föreslår jag att du kontaktar t ex Markus på kundtjänsten (som skriver i den här tråden) för att se om det kan vara något som är fel med din tjänst.
Mvh
Andreas
Redigerat av hallberg, 28 September 2009 - 07:39.
Postad 28 September 2009 - 08:05
Eller kommer vi gå miste om NHL premiären på Fredag ?
Eller så får man helt enkelt sänka priset på Viasat sport då vi inte får ta del av hela utbudet, dåligt skött av Telia måste jag säga.
Postad 28 September 2009 - 08:35
Handlar väl om förhandling med Viasat kanske. De brukar ta tid att förhandla med dem.Nu får Telia fixa igång Viasat hockey!
Eller så får man helt enkelt sänka priset på Viasat sport då vi inte får ta del av hela utbudet, dåligt skött av Telia måste jag säga.
Annars så sänds NHL på ESPN också.
http://www.espnameri...on=viewschedule
Postad 28 September 2009 - 09:17
Har samma problem. Kopplat med HDMI direkt till TV:n. Boxen är alltid på. Kundtjänst skickar uppdatering till boxen men det löser inte problemet.Har samma problem det började med att ljudet föll bort och då kunde man gå i standby och starta om för att få tillbaks det. Nu funkar inte det utan man måsta starta om hela boxen genom att göra den strömlös för att få tillbaks ljudet. Måste vara någon bug.
/LG
Håller med om att det är en bug.
Postad 28 September 2009 - 09:40
Tele2 höjde priset på Sportpaketet till 139:- när Hockey tillkom.Nu får Telia fixa igång Viasat hockey!
Postad 28 September 2009 - 10:19
Har samma problem. Kopplat med HDMI direkt till TV:n. Boxen är alltid på. Kundtjänst skickar uppdatering till boxen men det löser inte problemet.
Håller med om att det är en bug.
Har du provat att se om du får ut ljud via någon annan digital utgång såsom SPDIF eller TOSLINK? Det vore intressant att veta om det bara drabbar HDMI-utgången. När ljudet försvinner, har du kollat i inställningarna så att det inte av någon konstig anledning har börjat stå att du skall skicka ut analogt ljud.
/A
Postad 28 September 2009 - 10:37
Men som jag sagt tidigare, Telia vill åt den stora massan, det är där man tjänar pengar. Å de bryr sig inte för Doobidoo eller Allsång har sällan snabba panoreringar......
Postad 28 September 2009 - 11:23
Jag upplever inte heller dessa problem, om nu det beror på att jag jobbar på Telia, eller att jag är 36 år gammal, eller att jag har låga krav, eller att jag kanske är blind eller att jag kanske bara är dum i huvet får nog stå för mig. Men vi har tidigare i tråden "kommit överens" om att inte idiotförklara andra som inte upplever samma problem som någon annan gör.
Eftersom det är en hel del utrustning både hemma och i nätet som är olika mellan din tjänst och min tjänst så finns det ju en hel del som skulle kunna skilja och som gör att du upplever problem även om jag (eller andra) inte gör det.
Så istället för att idiotförklara de som inte håller med dig så föreslår jag att du kontaktar t ex Markus på kundtjänsten (som skriver i den här tråden) för att se om det kan vara något som är fel med din tjänst.
Mvh
Andreas
Vad är det som är så svårt att förstå? du måste vara helt oförstående över vad det innefattar rent tekniskt!
Om du vill fortsätta sopa problemet under mattan så varsågod man faktum kvarstår, ljug inte bara för att du jobbar på Telia, dessutom är det etikett på att man anger i sin profil att man jobbar hos Telia när man skriver i denna tråd.
Det har tidigare skrivits i denna tråd att Telia skickar ut för låg bitrate, det har inget med min tjänst explicit.
Du gör bara bort dig själv och jag kan hänvisa dig till tidigare mätningar som gjorts mellan Telia Comhem och Canal Digital.
Just nu skiter jag i det för ditt företag har precis tappat en kund till med din dryga attityd och fler kommer det bli när jag nu uppmärksammat problemet.
Postad 28 September 2009 - 11:44
Hoppsan, jag har aldrig förnekat att du upplever problem, eller försökt sopa något under mattan. Vad jag vände mig emot var att du mer eller mindre idiotförklarade dem som inte upplevde problem, vilket jag tycker är fel.Vad är det som är så svårt att förstå? du måste vara helt oförstående över vad det innefattar rent tekniskt!
Om du vill fortsätta sopa problemet under mattan så varsågod man faktum kvarstår, ljug inte bara för att du jobbar på Telia, dessutom är det etikett på att man anger i sin profil att man jobbar hos Telia när man skriver i denna tråd.
Det har tidigare skrivits i denna tråd att Telia skickar ut för låg bitrate, det har inget med min tjänst explicit.
Du gör bara bort dig själv och jag kan hänvisa dig till tidigare mätningar som gjorts mellan Telia Comhem och Canal Digital.
Just nu skiter jag i det för ditt företag har precis tappat en kund till med din dryga attityd och fler kommer det bli när jag nu uppmärksammat problemet.
Sedan undrar jag vad det är jag har ljugit om. Att jag jobbar på Telia har jag redan skrivit i den här tråden, för övrigt flera gånger, men det blir ju lite tjatigt om jag skulle behöva skriva det i varje inlägg. För övrigt arbetar jag inte med digital-tv, inte ens inom samma enhet i firman, utan jag jobbar på Mobility Services, och jag har inget som helst tjänsterelaterat uppdrag att skriva i den här tråden, det gör Markus m fl alldeles utmärkt under namnet "TeliaKundservice".
Det jag försökte skriva var att det kan finnas rätt mycket utrustning som gör att en tjänst fungerar sämre på en plats och att det möjligtvis kunde ha med saken att göra. Om Telia skickar ut en för låg bitrate eller inte tänker jag inte gå i polemik om, men med tanke på att det i alla fall ryktesvägen har framgått att man kommer gå över till MPEG4 relativt snart så finns det ju sannolikt förbättringar i sikte på det problemet. Att skicka ut flera olika bitrates på varje kanal misstänker jag kommer att kosta rätt mycket pengar eftersom man sannolikt behöver en hel del mer kapacitet i nätet.
Jag uppfattar inte mig själv som särskilt dryg och det var ju i så fall tråkigt om du upplever det så. Särskilt bortgjord känner jag mig inte heller, för övrigt förstår jag inte riktigt på vilket sätt jag har gjort bort mig.
Det enda jag egentligen har gjort var att kommentera att man inte behöver idiotförklara de som har en annan åsikt, men det var tydligen att trampa på en öm tå.
/A
Postad 28 September 2009 - 13:27
Hoppsan, jag har aldrig förnekat att du upplever problem, eller försökt sopa något under mattan. Vad jag vände mig emot var att du mer eller mindre idiotförklarade dem som inte upplevde problem, vilket jag tycker är fel.
Sedan undrar jag vad det är jag har ljugit om. Att jag jobbar på Telia har jag redan skrivit i den här tråden, för övrigt flera gånger, men det blir ju lite tjatigt om jag skulle behöva skriva det i varje inlägg. För övrigt arbetar jag inte med digital-tv, inte ens inom samma enhet i firman, utan jag jobbar på Mobility Services, och jag har inget som helst tjänsterelaterat uppdrag att skriva i den här tråden, det gör Markus m fl alldeles utmärkt under namnet "TeliaKundservice".
Det jag försökte skriva var att det kan finnas rätt mycket utrustning som gör att en tjänst fungerar sämre på en plats och att det möjligtvis kunde ha med saken att göra. Om Telia skickar ut en för låg bitrate eller inte tänker jag inte gå i polemik om, men med tanke på att det i alla fall ryktesvägen har framgått att man kommer gå över till MPEG4 relativt snart så finns det ju sannolikt förbättringar i sikte på det problemet. Att skicka ut flera olika bitrates på varje kanal misstänker jag kommer att kosta rätt mycket pengar eftersom man sannolikt behöver en hel del mer kapacitet i nätet.
Jag uppfattar inte mig själv som särskilt dryg och det var ju i så fall tråkigt om du upplever det så. Särskilt bortgjord känner jag mig inte heller, för övrigt förstår jag inte riktigt på vilket sätt jag har gjort bort mig.
Det enda jag egentligen har gjort var att kommentera att man inte behöver idiotförklara de som har en annan åsikt, men det var tydligen att trampa på en öm tå.
/A
Säger bara word...
Jag har jobbat på Telia men upplever inte samma problem som en del förutom ljudet. Bilden är klockren....Så håller med, alla utgår ifrån sin utrustning och de krav man har men gå inte till personangrepp...
Postad 28 September 2009 - 14:33
Hoppsan, jag har aldrig förnekat att du upplever problem, eller försökt sopa något under mattan. Vad jag vände mig emot var att du mer eller mindre idiotförklarade dem som inte upplevde problem, vilket jag tycker är fel.
/A
Jag har heller inga som helst problem med bilden. Jag körde Canal Digital innan och Telia är märkbart bättre bildmässigt.
Däremot kan man diskutera avsaknaden av PVR och HD-tv men men det är en annan fråga.
Fibostop, tagga ner.
Postad 28 September 2009 - 14:47
November är höst, visserligen väldigt mycket på gränsen, men definitivt höst. Däremot tidigt 2010 skulle i värsta fall kunna vara både vår och sommar!
Men det blir kanske höst trots allt, 2010 alltså!
Slutar snart hoppas, det är härligt att leva som på 60-talet utan möjlighet att spela in något som går på en annan kanal än den man tittar på!
Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde spela in det jag tittade på överhuvudtaget. Har sökt förgäves här i tråden, och det står säkert på ett flertal ställen. Oaktat kvaliteten, vad är den enklaste och billigaste lösningen? (tills dess att Telia får tummen ut och erbjuder en PVR).
Tacksam för svar.
Postad 28 September 2009 - 14:58
Jag har heller inga som helst problem med bilden. Jag körde Canal Digital innan och Telia är märkbart bättre bildmässigt.
Däremot kan man diskutera avsaknaden av PVR och HD-tv men men det är en annan fråga.
Fibostop, tagga ner.
Det finns två förklaringar till detta:
1. Du har dålig syn
2. Dina krav är väldigt väldigt låga.
Kul att Telia är så bra för dig vilket gör att telia inte behöver bry sig när dom har så snälla kunder som dig.
I övrigt har jag nu sagt upp abonnemanget samt mina föräldrars, tanten hos telia förstod inte vad jag pratade om och började tjafsa om uppsägningstid, då brast mitt tålamod med Telia.
Om ni inte kan leverera en kvalitativ tjänst som kunden tycker är bra så är det skäl för en uppsägning utan uppsägningstid, hon envisades men efter jag påtalat problemet och att jag har mätningar från DVB Viewer som visar den låga bitraten samt foton tagna så gav hon med sig till slut
Tjänsten är nu avslutad.
Och ni andra som väntar på HDTV kan bara glömma det, om inte telia kan leverera en kvalitetsbild på SD kanaler hur tror ni att HD kanaler kommer se ut? uppenbarligen kan inte Telia klara detta rent tekniskt för det är bara ett stort misstag erbjuda tjänsten till ADSL kunder.
Men förstås om man inte har några krav så är tjänsten ok, men vissa personer tycker ju DIVX filmer ser ut som Bluray.
Thank god for that.
Redigerat av Fibostop, 28 September 2009 - 14:59.
Postad 28 September 2009 - 15:04
Du går lite för långt nu med att hoppa på de som faktiskt är nöjda. Försök att inse att inte alla kanske har de höga krav som du har och inte för den skull heller behöver ha dålig syn. Du riktar ditt gnällande åt fel håll, nämligen de som inte håller med dig när det istället är Telia du ska gnälla på.Det finns två förklaringar till detta:
1. Du har dålig syn
2. Dina krav är väldigt väldigt låga.
Kul att Telia är så bra för dig vilket gör att telia inte behöver bry sig när dom har så snälla kunder som dig.
I övrigt har jag nu sagt upp abonnemanget samt mina föräldrars, tanten hos telia förstod inte vad jag pratade om och började tjafsa om uppsägningstid, då brast mitt tålamod med Telia.
Om ni inte kan leverera en kvalitativ tjänst som kunden tycker är bra så är det skäl för en uppsägning utan uppsägningstid, hon envisades men efter jag påtalat problemet och att jag har mätningar från DVB Viewer som visar den låga bitraten samt foton tagna så gav hon med sig till slut
Tjänsten är nu avslutad.
Och ni andra som väntar på HDTV kan bara glömma det, om inte telia kan leverera en kvalitetsbild på SD kanaler hur tror ni att HD kanaler kommer se ut? uppenbarligen kan inte Telia klara detta rent tekniskt för det är bara ett stort misstag erbjuda tjänsten till ADSL kunder.
Men förstås om man inte har några krav så är tjänsten ok, men vissa personer tycker ju DIVX filmer ser ut som Bluray.
Thank god for that.
Jag tillhör också den kategori som du anser har dålig syn för jag är också nöjd med den kvalitet på SDTV som jag har via fiberlan. Jag hade tidigare Canal Digital utan HD och kan inte påstå att det var bättre. Men, jag ser väl dåligt eller så är mina krav för låga...
Redigerat av tomano58, 28 September 2009 - 15:05.
Postad 28 September 2009 - 16:09
Postad 28 September 2009 - 16:24
TV6.jpg 113.29K
5 Antal nerladdningar
Postad 28 September 2009 - 16:34
Men TV 6 ligger på 2 - 2,5 Mbit/s hos boxer och 2.5 - 4 Mbit/s hos Viasat
Postad 28 September 2009 - 17:04
Jag tillhör också den kategori som du anser har dålig syn för jag är också nöjd med den kvalitet på SDTV som jag har via fiberlan. Jag hade tidigare Canal Digital utan HD och kan inte påstå att det var bättre. Men, jag ser väl dåligt eller så är mina krav för låga...
Nej men jämförelsen i bitrate mellan CD/Viasat och Telia gör att hela din åsikt faller att du tycker Telia är bättre, till och med Viasat är mycket bättre än telia.
Förmodligen tittar du på fel saker i bilden och har fortfarande inte förstått innebörden av vad vi andra klagar på.
Det finns bara en anledning till att telia sänder ut med låg bitrate och det är för alla med kass koppar ute i skogen ska kunna titta också.
Om inte kunden ställer krav kommer det inte bli en förändring heller.
Mätningar hos mig samma tid ger:
Telia SVT1 cirka 4.2Mbps
Canal Digital parabol SVT1 cirka 10.3Mbps
Redigerat av Fibostop, 28 September 2009 - 17:10.
Postad 28 September 2009 - 17:13
Det finns bara en anledning till att telia sänder ut med låg bitrate och det är för alla med kass koppar ute i skogen ska kunna titta också.
Så du anser att alla som inte har möjlighet till fiber inte ska ha någon digital-tv från Telia alls?
Postad 28 September 2009 - 18:01
Så du anser att alla som inte har möjlighet till fiber inte ska ha någon digital-tv från Telia alls?
Det är upp till var och en vad man vill ha, ni har väl inte så mycket val eller eftersom telia inte är något öppet stadsnät där man kan fritt välja leverantör.
Postad 28 September 2009 - 18:05
Det är upp till var och en vad man vill ha, ni har väl inte så mycket val eller eftersom telia inte är något öppet stadsnät där man kan fritt välja leverantör.
Vill o vill, för många finns inget annat att välja än digital-tv via ADSL från Telia, även om man bor i hyreshus mitt i en stad.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Telia IP-TV in i HTPC?
10 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?