Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 augusti 2010 - 23:02

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Hjälp vad trist det är. Samtliga nu existerande frågor är besvarade på de tidigare 229 sidorna och det går att söka i dessa.

Problemen med denna box kommer att vara ersatta i slutet av denna månad med nya glädjeämnen och problem då CD skall ersätta SAGEM:s operativsystem med ett nytt Linuxbaserat.

Skrämmande tanke ! Hoppas att uppdateringen inte tvingas på alla användare utan att man själv får välja när man vill utsätta sig för eländet.

Jag har egentligen tre krav på en bra box som inte denna klarar idag och med enormt stor förhoppning på CD kanske en av dem kunde bli sanning med nytt operativ. 1) tänk en box som man kunde ta fler valfria operatörer på i tillägg till CD (men som krav kunde vara minst CD (jag vet en kortplats funkar inte).2) kopiering av datafiler till annan disk via USB (jag vet inte OK med filmbolagen), 3) ta emot de fria kanalerna på övriga tillgängliga satelliter. Det gör mina andra, en del över tio år gamla satellitmotagare men inte denna. Detta är den finess jag hoppas på i bytet av firmware nu i augusti, men blir jag besviken?

Kenta2

Att kunna ta emot fler kanaler förutom CD verkar vara förberett i mjukvaran då parametern "Antal LNB" finns i Set-up, men den går inte att ändra.
Just den funktionen med fria kanaler och flera satelliter kom väl i en uppdatering för HD-boxen utan disk, men det hade också utlovats på hemsidan i samband med marknadsföringen av HD-TV våren 2006.

För övrigt så är jag ganska nöjd med boxen som den är då den sällan eller aldrig krånglar för mig och för mig är ingen av dina 3 punkter är speciellt intressanta även om möjligheten att kopiera t.ex. filmer från disken kanske skulle kunna vara användbart. Det kommer dock aldrig att hända då varken filmbolagen resp. CD inte har det minsta intresse av den möjligheten.
:)

Postad 08 augusti 2010 - 07:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Kenta2, mina tankar om dina tankar

Nytt operativ, vi får hoppas att de testat det grundligt!

Flera kanaler/satelliter - det är väl som det är för att "det är enklast för kunden"?
Sjukt, rent sjukt, att man inte ens kan ta emot de fria kanalerna på aktuella satelliten, bara de kanaler CD tycker man ska få se får man se.

Kopiering till extern disk har andra löst. De ser bara till att kryptera med nyckel som passar i just den boxen som det kopierats ut från vill jag minnas.

Annan operatör ;) Dream on... fast kan skulle kunna tycka att det borde vara som med mobiltelefoner, att visst den är låst till en operatör men den går att låsa upp mot en avgift.

Nåja, jag är (utgående från mina erfarenheter) mycket nöjd med boxen jag har...

Postad 08 augusti 2010 - 19:28

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Ett nytt intressant fel inträffade pecis. Satta o zappade (en inspelning under tiden) och plötsligt hängde sig boxen, den tog emot kommando men inget hände. Drog nätsladden och den gick igång igen men nu kan jag inte völja "Favourites" och "Setup" i menyn, de finns där men de hoppas över när jag förösker välja dem.

får väl nollställa skiten.

Postad 08 augusti 2010 - 19:52

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Ett nytt intressant fel inträffade pecis. Satta o zappade (en inspelning under tiden) och plötsligt hängde sig boxen, den tog emot kommando men inget hände. Drog nätsladden och den gick igång igen men nu kan jag inte völja "Favourites" och "Setup" i menyn, de finns där men de hoppas över när jag förösker välja dem.

När du startade boxen igen "fortsatte" inspelningen och då kommer du inte åt de menyerna.
Låt inspelningen gå klart, eller stoppa den, och försök igen.

Postad 09 augusti 2010 - 07:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Samt - ryck INTE sladden! Aldrig bra, vare sig för dator eller liknande enheter med hårddiskar i, som denna digitalbox.

Resetta boxen istället genom att hålla in av/på knappen på framsidan av boxen i ett antal sekunder. Precis som en dator gör vid tryck på resetknapp startar boxen om och denna omstart torde vara snällare än om man bryter strömmen tvärt.

Rycker man vid fel ögonblick kan, i värsta fall, hårddisken vara uppe i en operation som den inte klarar av att spola tillbaka när den återstartas, dvs det blir fel på filsystemet.
Okej, boxen dör inte av att man rycker ut strömsladden men det är garanterat bättre att nyttja knappen på framsidan av boxen.

Postad 09 augusti 2010 - 09:00

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Ja nu funkar det igen, precis som ni skrev. Har aldrig märkt detta innan, att man inte kommer åt menyn.... jaja man lär sig nått nytt varje dag....

Postad 11 augusti 2010 - 22:41

Unregistereda4629e1e
  • Unregistereda4629e1e
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag har fått något knasfel med min Sagem HD PVR 101 ST. Den vägrar starta upp. Först kommer det klassiska "8888" och sen lyser "init" men lysdioden lyser rött och inget mer händer... Det verkar som den inte kan boota helt enkelt. Jag har prövat att trycka "OK" och "meny" när den lyser "8888" och då börjar den försöka ladda ner ny programvara (antar jag) för det lyser 00...01 osv och slutar med ER09. Klickar jag OK då så startar den om igen och hänger sig på "init" med röd lysdiod...'

Några idéer?

Postad 12 augusti 2010 - 07:56

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Några idéer?

Tre tankar
1: Garanti kvar? Dvs kontakta CD.
2: Har hårddisken kraschat?
3: Eller det klassiska, nätadaptern som pajjat men det visar sig väl på annat vis?

Er09 - uppdateringen har låst sig.

Jag gissar på kraschad hårddisk.
Ganska enkelt att byta disk, bläddra lite bakåt i denna tråd så finner du en enkel guide. Det som jag tror är viktigast är att den nya hårddisken inte drar mer ström än den nuvarande, dvs en "grön" disk är rätt väg att gå. Dvs en disk med troligen en, eller kanske två, plattor och som snurrar i 5400 rpm eller en 2,5" disk för den delen.

Postad 12 augusti 2010 - 12:37

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Skulle tippa precis som Monshi säger att din HDD är kass. Om du har garanti kvar på boxen ring till CD, annars byt disk så ska allt nog lösa sig. Finns en lite snabb guide på sidan 227 om du är osäker.

Kan vara värt att posta denna igen här har du vad allt betyder:

Er00 - The software that was available for upgrading was of an older or of the same version as the one already in the digital-box.
Er01, Er02 -The upgrade failed. Some information was missed out.
Er03 - The internal memory is not large enough to receive the upgrade.
Er04 - The signal was disturbed during the upgrade.
Er05 - Wrong type of data was received during upgrade.
Er06 - Not used.
Er07 - Access problem in back-up memory (EEPROM).
Er08 - Access problem in video memory.
Er09 - Can not find any data to do an upgrade.
Er10 - Poor or no cable-TV signal.
Er11,12 - Not used.
Er13 - Unauthorised data signals received by the digital-box.
Er14 - Faulty data signals received by the digital-box.

Pb01 - A problem in the ROM memory is detected.
Pb02 - Memory size is too small.
Pb03 - A problem occurred during start up (initialisation problem).
Pb04 - Internal communication failure.
PbF9 - Hardware error identified during start-up

Mvh/
Peter

Postad 12 augusti 2010 - 14:37

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Var precis inne på M3:s hemsida som hävdar att "On Demand" ska komma efter sommaren för CD:s kunder. Betyder detta att uppdateringen dröjer till efter augusti alltså? Och vad menas egentligen med uttrycket "efter sommaren"? Jag tänker vara pessimistisk ända till jag ser rutan för uppdatering dyka upp på min tv (och även då kommer jag vara skeptisk då det mycket väl kan vara en bugg).

Postad 12 augusti 2010 - 16:06

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Efter sommaren... mmh, ja du det är ett flytande begrepp men i praktiken innebär väl det efter skolstart dvs tidigast i slutet av augusti

Den som lever får se.

Postad 12 augusti 2010 - 16:09

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Ja CD e inte de bästa när det gäller att informera sina kunder om nyheter och förändringar. Deras hemsida uppdateras typ 1gg/halvår,riktigt uselt.

Postad 12 augusti 2010 - 16:47

voyager
  • voyager
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Jag pratade med en idag på CD, o det lät som att uppdateringen inte kommer inom dom närmaste veckorna.. I höst säger dom nu, får se om den kommer innan årsskiftet. Den skulle ha släppts under första kvartalet, men då det var en del buggar o ostabil så ville dom inte släppa den.
Det var svaret som jag fick ifrån dom..

Redigerat av voyager, 12 augusti 2010 - 16:49.

Postad 12 augusti 2010 - 18:02

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Hmm ja man kunde inte hoppas någe annat heller...

Postad 12 augusti 2010 - 22:54

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
För att citera mig själv från några inlägg tillbaka:

Det är väl som vanligt: Ingen vet!!!

Den kommer väl förhoppningsvis innan jul (nästa år) ;)

Man kan i alla fall inte beskylla dem för att vara snabba....

Postad 13 augusti 2010 - 13:11

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Med tanke på all kritik både hårdvara och mjukvara har fått så är det väl inte konstigt att de inte vågar släppa ny mjukvara som ska fixa alla problem utan att vara helt säkra på att det till 99,99% kommer att fungera. Jag för min del väntar hellre på en fungerande helt ny plattform än att få en som är buggig och som alla kommer att klaga på.

Dålig och förrvirrande info, ja det håller jag med. Men det börjar kännas som att det ska kritiseras bara för sakens skull, det tycker jag är oschyst.

Se bara på hur det gick med Force 530T när de skulle hasta ut fixar etc. för att folk klagade på mjukvaran. Slutade med att hälften av alla boxar självdog och man fick skicka in den för att flasha om den. Inte skoj alls.

Man kan ju undra när boxtillverkarna och programlevernatörerna kommer med "Windows Update" varianten? Hade ju varit smidigt att få bugg-uppdatering på det sättet fast via parabolen då.
Man skulle ju kunna tän´ka sig även en crash-logg som man kunde skicka till C.D. som skapades efter en hängning eller nått. Ta ut loggen på USB sticka och skicka till C.D.

Redigerat av Melmac, 13 augusti 2010 - 13:18.

Postad 13 augusti 2010 - 18:28

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Har precis köpt en Sony KDL-40EX700 TV.
En grej som jag inte får till är bilden från min CD box...
Verkar som att SD-kanaler visas rätt, men HD kanalerna verkar zoomas....?
tex Rush HD loggan hamnar lite utanför bild....
CD boxen inställd på 1080i, matning via HDMI, TVn på Wide....
Några idéer vad jag behöver göra?

Edit:
Har nu kollat vidare:
Nu ser Rush HD riktigt bra ut med loggan fullt synlig.... Måste varit programmet...
TV 4HD visade tex Co Segermyhr i 4:3 format med skum orange rand till höger, TV4 logga utanför detta i det svarta fältet, men fullt synlig....
Discovery HD och Nat Geo HD ser riktigt bra ut.

Redigerat av Pexer, 13 augusti 2010 - 18:49.

Postad 13 augusti 2010 - 19:27

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Har precis köpt en Sony KDL-40EX700 TV.
En grej som jag inte får till är bilden från min CD box...
Verkar som att SD-kanaler visas rätt, men HD kanalerna verkar zoomas....?
tex Rush HD loggan hamnar lite utanför bild....
CD boxen inställd på 1080i, matning via HDMI, TVn på Wide....
Några idéer vad jag behöver göra?

Edit:
Har nu kollat vidare:
Nu ser Rush HD riktigt bra ut med loggan fullt synlig.... Måste varit programmet...
TV 4HD visade tex Co Segermyhr i 4:3 format med skum orange rand till höger, TV4 logga utanför detta i det svarta fältet, men fullt synlig....
Discovery HD och Nat Geo HD ser riktigt bra ut.

Du har inte kommit åt "TV-knappen"? Den flyttar bilden till olika storlekar beroend vilket format sänds i.

Postad 13 augusti 2010 - 19:38

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Du har inte kommit åt "TV-knappen"? Den flyttar bilden till olika storlekar beroend vilket format sänds i.

;)
Nej.
Edit:
Jag resettade även boxen en gång.
Jag brukar använda Rush HD som referens eftersom jag trodde det mesta dom sände var i 16/9 och HD ursprungligen.... Men som sagt: Nu lirar det.

Redigerat av Pexer, 13 augusti 2010 - 20:04.

Postad 15 augusti 2010 - 11:34

DVA
  • DVA
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Koppla ljud och bild.

Är det koaxial som gäller för boxen, finns inte optisk eller? Kopplar jag den koaxiala från boxen till förstärkaren, eller kopplar jag via tv´n?
Blir det lika bra ljud med koaxial som optisk?
Vilken koaxial-kabel rekommenderar ni?

Är det hdmi från boxen till tv?

Vilken antennkabel rekommenderar ni till installationen av parabolen? Vill ha så bra bild som möjligt.

/DVA

Redigerat av DVA, 15 augusti 2010 - 12:45.

Postad 15 augusti 2010 - 17:58

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Koax/optiskt = digitalt, dvs same shit och busenkelt att konvertera mellan om nu inte kontakter skulle stämma. Koax är det ut precis som manualen säger.
Kabel som kabel det är digitalt ljud!
Eller syftar du på kabel från parabol? Kabel som kabel därmed. De medföljer en stump om du köper hela paketet.

HDMI - givetvis! Det är ju en HDTV-box!
Som sagt, kabel som kabel. Antingen blir det blid eller så blir det inte. Två kablar till parabolen.

Postad 15 augusti 2010 - 18:43

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Koppla ljud och bild.

Är det koaxial som gäller för boxen, finns inte optisk eller? Kopplar jag den koaxiala från boxen till förstärkaren, eller kopplar jag via tv´n?

Vilken antennkabel rekommenderar ni till installationen av parabolen? Vill ha så bra bild som möjligt.

/DVA

Det är Koaxial ljudkabel som gäller om du kopplar från boxen. Det blir precis lika bra ljud tycker jag.
Men sök på "Optisk eller Koaxial" här på forumet så kommer du hitta mer om detta.
Jag menar att det inte är lika avgörande att man köper sjukt dyra kablar för digital överföring. Det finns en kvalitetsskillnad, men jag tror prisklassen runt 300:- ger en fullt tillräckligt bra koaxialkabel. Samma här: Sök på forumet så kommer du hitta mer.
Ett förslag: http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109290

Det beror på din förstärkare, och TV...
Har du en stärkare med HDMI ingång så kopplar du bara HDMI. Så har jag gjort.
Alltså: HDMI från Box->Receiver->TV, Klart!
Annars är det väl Koax till Receivern och HDMI till TV som gäller.
Men det går nog även bra att koppla HDMI till TV och optisk/koax från TV till Receiver så länge TVn stöder att ta emot och skicka vidare ljudet.... :-)

Satsa på en bra antennkabel, tex Macabs:
http://www.satpro.se...s.asp?art_nr=71
Men jag tror faktiskt att det var just denna som låg med i mitt paket från CD.. :-)

Redigerat av Pexer, 15 augusti 2010 - 18:45.

Postad 15 augusti 2010 - 21:33

Pelle_C
  • Pelle_C
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om det är möjligt att bläddra en sida i taget i EPGn ?
Alltså slippa bläddra kanal för kanal nedåt när bara vill skumma igenom vad som är på tv just nu.

Mvh
Pelle

Postad 15 augusti 2010 - 21:50

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Alltså slippa bläddra kanal för kanal nedåt när bara vill skumma igenom vad som är på tv just nu.

Mvh
Pelle

Upp samt nedpilen vid OK-knappen bläddrar igenom kanalerna och där pågående program pågår.

Postad 15 augusti 2010 - 22:37

Pelle_C
  • Pelle_C
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Upp samt nedpilen vid OK-knappen bläddrar igenom kanalerna och där pågående program pågår.

Jo det vet jag, det är det jag menar med att bläddra kanal för kanal. Jag vill kunna bläddra en hel sida för varje tryck.
Det var möjligt på vår förra box (med hjälp av höger/vänster pil) vilket gör att jag saknar det, har provat massor av olika knappar och kombinationer men inte fått det att funka så frågan är om det ens är möjligt.

Postad 16 augusti 2010 - 05:50

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

För att precicera de svar du fått:
"Koaxialt ljud" (dvs elektrisk S/PDIF) skall helst anslutas med 75ohms sladd, alltså samma typ som video-överföring (för att göra det helt korrekt). Jag har använt annan kabel, t.ex. "audio sladd" och det har fungerat utan problem, trots att det inte blir en korrekt impedansanpassad ansluting. (Så länge det inte blir störningar så blir det inte "bättre ljud" av att den digitala störmarginalen blir bättre).

Det är på samma sätt med den digitala signalen från parabolen, men med den skillnaden att en bättre störmarginal kan göra skillnad t.ex. vid regnväder så att du inte får mottagningsproblem. Det är först vid onormalt långa kablar (kanske 50m eller så) som du kan behöva en typ med lägre dämpning. En kabel med sämre avskärmning kan också göra skillnad vid störningar utifrån. (Nu har väl CD flyttat från den "DECT-störda" frekvensen 12476MHz så denna risk är mindre.)

Postad 16 augusti 2010 - 12:10

Swedace
  • Swedace
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hallå, sitter och väntar på att killen som ska montera/installera tallrik,boxen + extra box i sovrum.
Har försökt läsa igenom denna tråd, men den är ju på 230 sidor!!
Så jag frågar istället.
Vad bör jag tänka på om boxen, tips trix??
Har jag gjort bort mig genom att skaffa Sagem HD PVR 101-ST??

Tack å bock..

Postad 16 augusti 2010 - 14:23

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Vad bör jag tänka på om boxen, tips trix??
Har jag gjort bort mig genom att skaffa Sagem HD PVR 101-ST??

Jag använder boxen varje dag och spelar in program flera gånger i veckan och jag är jättenöjd! Efter senaste uppdateringen så funkar allting kanonbra.
Två tips:
1. Byt fjärrkontroll till t.ex. Logitech Harmony - verkar lösa många problem.
2. När du är i "My TV" (listan med inspelade program), ta det lite lugnt och stressa den inte för då har det hänt att den har hängt sig någon gång.

Postad 16 augusti 2010 - 16:26

Swedace
  • Swedace
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ok låter bra, har läst så mycket negativt om boxen. Högt ljud från fläkt,hdd. Den låser sig, folk som bytt både 1 2och 3 boxar. Och fjärren är alltså inget att ha!?
Får hoppas att man fått ett bra exemplar av box.

Och så den där "installatören" som skulle varit här mellan 12.00-14.00.
Kom han...NEJ, jag ringer och han säger att han glömde ringa. Bad han om ursäkt...nope
Så jag får sitta snällt å vänta tills fredag....hm surt

Negativa omdömen och en installatör som inte kommer, kanske ett tecken att jag skulle tagit ett annat allternativ.

Postad 17 augusti 2010 - 09:41

decahb
  • decahb
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Hej
Har lite bekymmer, är lite novis på detta,.
Har en Reciever Yamaha 665 + Canal digitals PVR box

Räcker det med HDMI från boxen till recivern för att få ut bästa ljud eller måste jag också koppla en S/PDIF sladd oxå ?
Blir lite konfunderad !?
Måste jag ställa in recivern för att få bild via hdmi samt ljud via s/pdif ?

Tacksam för hjälp

Postad 17 augusti 2010 - 10:48

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
En HDMI-kabel räcker. Inga övriga inställningar ska behövas utom att se till att du kollar i Boxens ljudinställningar att "hembio" (eller vad det kallades) är valt.

Postad 17 augusti 2010 - 22:50

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Negativa omdömen och en installatör som inte kommer, kanske ett tecken att jag skulle tagit ett annat allternativ.

Sånt där är SKIT viktigt att du ringer och berättar för canal digital, det är inte canal digital som installerar åt dig tänk på det. Berätta gärna också för din återförsäljare om du varit inne i butik att detta har hänt så minskar den installatörens uppdrag drastiskt.

Mvh
/Peter

Postad 18 augusti 2010 - 17:48

DVA
  • DVA
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

För att precicera de svar du fått:
"Koaxialt ljud" (dvs elektrisk S/PDIF) skall helst anslutas med 75ohms sladd, alltså samma typ som video-överföring (för att göra det helt korrekt). Jag har använt annan kabel, t.ex. "audio sladd" och det har fungerat utan problem, trots att det inte blir en korrekt impedansanpassad ansluting. (Så länge det inte blir störningar så blir det inte "bättre ljud" av att den digitala störmarginalen blir bättre).

Det är på samma sätt med den digitala signalen från parabolen, men med den skillnaden att en bättre störmarginal kan göra skillnad t.ex. vid regnväder så att du inte får mottagningsproblem. Det är först vid onormalt långa kablar (kanske 50m eller så) som du kan behöva en typ med lägre dämpning. En kabel med sämre avskärmning kan också göra skillnad vid störningar utifrån. (Nu har väl CD flyttat från den "DECT-störda" frekvensen 12476MHz så denna risk är mindre.)

Jag var och köpte antennkabel och koaxial-kabel för ljudet på Kjell och Co. När jag kom hem och kollade på RCA-kabeln som killen i affären rekommenderat och som var från Click-tronic så såg jag att det var en Audio-kabel för sub-bas med 50ohm. Jag borde då byta till en RCA-Video-kabel med 75ohm för att få bäst ljud, eller?
Det blir lite rörigt när jag skall ha video-kabeln med 75ohm till ljudkabel, fast jag är inte så påläst :)

MVH/DVA

Postad 18 augusti 2010 - 18:43

Unregistered465868f1
  • Unregistered465868f1
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Laddar just nu hem en ny mjukvara till boxen. Hittar inget på Canal Digitals hemsida om vad den innehåller.

Postad 18 augusti 2010 - 18:44

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Ok låter bra, har läst så mycket negativt om boxen. Högt ljud från fläkt,hdd. Den låser sig, folk som bytt både 1 2och 3 boxar. Och fjärren är alltså inget att ha!?
Får hoppas att man fått ett bra exemplar av box.

Och så den där "installatören" som skulle varit här mellan 12.00-14.00.
Kom han...NEJ, jag ringer och han säger att han glömde ringa. Bad han om ursäkt...nope
Så jag får sitta snällt å vänta tills fredag....hm surt

Om man jämför med vad folk skriver i andra trådar tror jag denna box är den enklaste och bästa för CD.

Den är inte perfekt men mycket bättre än när den släpptes. Sedan timeshifbuggen försvann tycker jag den är bra. Jag har visserligen tagit av locket och dragit ur fläkten för att få en tyst bos men just idag är jag väldigt nöjd med boxen. Hänger sig ett fåtal gånger och spelar inte in program ibland men för det mesta fungerar det bara.

PS - bara för att den 1 ggr av 10 inte spelar in det man satt så laddar jag alltid ner de viktigaste TV-serierna i 720p även om de sänds på Canal+ HD eller TV4 /SVT HD. Tycker inte jag skulle behöva detta men måste ha en backup.

Postad 18 augusti 2010 - 19:36

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Laddar just nu hem en ny mjukvara till boxen. Hittar inget på Canal Digitals hemsida om vad den innehåller.

Detta låter ju mycket spännande! :)
Min hittar inget nytt... Berätta när din är genomförd vad du märker för skillnader!

Postad 18 augusti 2010 - 19:40

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Bugg? Min hittar inget...

Postad 18 augusti 2010 - 19:58

Unregistered465868f1
  • Unregistered465868f1
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Kan vara någon konstig bugg eftersom boxen stannade upp i uppdateringen med ett blinkande Err00. Efter omstart fungerar boxen precis som förut. Jag märker ingen skillnad i alla fall. Mitt versionsnummer på mjukvaran är V.2.3.8.
Är det den senaste?

Postad 18 augusti 2010 - 20:00

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
ja, det är senaste och ja, den buggen har vi sett förr.

Redigerat av Monshi, 18 augusti 2010 - 20:00.

Postad 18 augusti 2010 - 21:04

Pelle_C
  • Pelle_C
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
*Bump*

Mvh
Pelle

Enda svaret som tyvärr blev lite fel,

Jo det vet jag, det är det jag menar med att bläddra kanal för kanal. Jag vill kunna bläddra en hel sida för varje tryck.
Det var möjligt på vår förra box (med hjälp av höger/vänster pil) vilket gör att jag saknar det, har provat massor av olika knappar och kombinationer men inte fått det att funka så frågan är om det ens är möjligt.

Ingen med något, för mej, positivt tips ?

Mvh
Pelle

Postad 19 augusti 2010 - 06:21

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

*Bump*

Enda svaret som tyvärr blev lite fel,

Ingen med något, för mej, positivt tips ?

Mvh
Pelle

Kan man kanske hoppas på denna funktionallitet i den uppdatering som skall komma? Saknar själv detta snabba sätta att bläddra i EPG sedan jag använde Topfield.

Postad 19 augusti 2010 - 08:11

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

Jag borde då byta till en RCA-Video-kabel med 75ohm för att få bäst ljud, eller?
Det blir lite rörigt när jag skall ha video-kabeln med 75ohm till ljudkabel, fast jag är inte så påläst :(

Du kan fortsätta använda den kabeln du har. Jag tror inte att du kommer få märkbart bättre ljud om du byter.

Postad 19 augusti 2010 - 08:40

DVA
  • DVA
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Du kan fortsätta använda den kabeln du har. Jag tror inte att du kommer få märkbart bättre ljud om du byter.

Tackar för svar.
Men den kabeln jag egentligen skall ha, är det video-kabeln 75ohm eller? Jag har inte brutit paketet än så jag kan byta.

/DVA

Postad 19 augusti 2010 - 08:47

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

Tackar för svar.
Men den kabeln jag egentligen skall ha, är det video-kabeln 75ohm eller? Jag har inte brutit paketet än så jag kan byta.

/DVA

Ja. Byt om det går men jag tror inte att skillnaden är märkbar. Dock skadar det ju aldrig att använda korrekt impendans.

Postad 20 augusti 2010 - 16:28

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Var det slutet av November som det skulle komma ny mjukvara :) ?

Postad 20 augusti 2010 - 19:02

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Var det slutet av November som det skulle komma ny mjukvara :) ?

Baguettepojkarna från Frankrike får nog aldrig tummen ur, eller CD är inte oskyldiga i den här härvan av tusentals defekta boxar. Ringer man så är fixen ny nätdel, men det kommer aldrig fixa de permanenta felen i konstruktionen av den skitboxen. Snart kommer det en ny modell (från Samsung?). Undrar om de kommer subventionera alla oss som varit tvungna att ständigt resetta och sikta som en sniper med fjärren?

...Seg som sirap...

Postad 20 augusti 2010 - 20:13

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Var det slutet av November som det skulle komma ny mjukvara ;) ?

Jag tror det var mars så sikta in dig på maj om boxen fortfarande tuffar på?

Postad 21 augusti 2010 - 07:40

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Baguettepojkarna från Frankrike får nog aldrig tummen ur, eller CD är inte oskyldiga i den här härvan av tusentals defekta boxar. Ringer man så är fixen ny nätdel, men det kommer aldrig fixa de permanenta felen i konstruktionen av den skitboxen. Snart kommer det en ny modell (från Samsung?). Undrar om de kommer subventionera alla oss som varit tvungna att ständigt resetta och sikta som en sniper med fjärren?

...Seg som sirap...

Ryktestrumman trummar vidare - är det inte som så att CD klippt banden med Sagem vad gäller mjukvaran och lejt ut detta på annat håll? Eller är det bara något jag fått för mig?
Men fjärren? Va? Den har aldrig bråkat för mig. men så använder jag en multifjärr för det mesta men den ordinarie fungerar bra den med...
Stora felet med denna box, och dess DVB-C/-T variant, är den usla infästningen av fläkten. Design före nytta. Bara några mindre justeringar och boxen skulle varit knäpptyst och bättre kyld rent allmänt.

Jag bara gissar, men tror att en del av problemen folk har fått har varit pga för liten luftcirkulation, att delar av boxen gått för varma i trånga TV-möbler.
Annat problem verkar vara att nätagget är på gränsen till klent, dvs ingen marginal finns (se bara försök till byte av hårddisk, tar man en som drar aningen mer energi än ordinarie fungerar det inte).
Samt, som sagt, den rent fysiska utformningen på lådan som inte dämpar vibrationen alls utan istället kan hamna i självsvängning/resonans med vibrationerna. Fläkten låter inte mycket, det är plastlådan som förstärker.

Men rent mjukvarumässigt fungerar boxen riktigt bra tycker jag. Visst, den hänger sig i MyTV ibland och jag har aldrig vågat mig på att redigera i filmer (klippa).
Tyst är min box också efter lite mod av den.

Denna tråd, alla yttringar på nätet, drar främst till sig de som har problem därav att problemen tycks så stora men senaste tiden har denna tråd lugnat ner sig, i takt med att mjukvaran blivit bättre har färre hört av sig in denna tråd.

Postad 21 augusti 2010 - 08:16

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@ Monshi

Jag tror nog att det mer beror på att man helt enkelt har gett upp denna box.
Visst den funkar hyfsat som du själv konstaterar, men den skulle kunna varit så mycket bättre...
Har vart med ända från början, båda boxarna skulle aldrig sett dagens ljus, kanske om dom varit gratis?
Båda mina boxar, med & utan pvr står & dammar i garderoben.

Hur som, det finns ju alternativ som tur är.

Postad 21 augusti 2010 - 12:43

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

@ Monshi

Jag tror nog att det mer beror på att man helt enkelt har gett upp denna box.
Visst den funkar hyfsat som du själv konstaterar, men den skulle kunna varit så mycket bättre...
Har vart med ända från början, båda boxarna skulle aldrig sett dagens ljus, kanske om dom varit gratis?
Båda mina boxar, med & utan pvr står & dammar i garderoben.

Hur som, det finns ju alternativ som tur är.

Här håller jag med, många har gett upp. Ett tag vågade jag inte ens trycka på radio-knappen, för då var det dags för en ny maskin. Nu finns det knappt någon radiokanal så den knappen kunde de raderat. Och originalfjärren den fungerar inte ihop med vissa TV-apparater (läs ofta Samsung), när det kommer en ny FW så har det ibland blivit ännu värre, och inte fan vill jag köpa en fjärr till CD-boxen, 1000 spänn för att få något som borde fungera direkt. Detta är bara början av alla problem den boxen haft, att den ens kom ut till kunder är nästan ett hån mot trogna kunder, inne på det 12 året med CD.

Och om någon undrar, ja min Samsung är kalibrerad till det yppersta.

Är det någon mer som hört ryktet om en ny Samsungbox till CD?

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.