* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
7080 svar till detta ämne
Postad 19 oktober 2009 - 14:27
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
några nya rom:s ute??
någon som vet när x2 släpps??
/P
Postad 19 oktober 2009 - 16:39
Pelleponken
-
Pelleponken
-
Amatör
-
-
72 inlägg
någon som vet när x2 släpps??
/P
Enligt SEs kundsupport så skeppas den under v46.
Postad 20 oktober 2009 - 14:22
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3 071 inlägg
Till er som ej flashat ännu för att det inte finns nån rom på svenska... Här är er lösning!!
Postad 20 oktober 2009 - 14:36
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Tack, Majorglenn. Då kan min fd X1 bli uppgraderad till motsvarande standard som min nuvarande Rhodium.
Lade in Xperia Xion för att få svenskt språk men det är perfekt att kunna lägga in 6.5 istället för 6.1 och TF3D2.1 istället för TF3D1.x.
Postad 21 oktober 2009 - 09:23
Unregistered8f70b8cb
-
Unregistered8f70b8cb
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Till er som ej flashat ännu för att det inte finns nån rom på svenska... Här är er lösning!! 
Kör den nu. Har inte hunnit testa så mycket, men redan nu är det ett klart lyft. Enda buggen jag upptäckt va att comm manager inte funkade från start men det va lätt fixat mer CEreg editor.
Postad 21 oktober 2009 - 14:45
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Kör den nu. Har inte hunnit testa så mycket, men redan nu är det ett klart lyft. Enda buggen jag upptäckt va att comm manager inte funkade från start men det va lätt fixat mer CEreg editor.
Berätta gärna hur du gjorde... /P
Postad 21 oktober 2009 - 16:33
Unregistered8f70b8cb
-
Unregistered8f70b8cb
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Berätta gärna hur du gjorde...
/P
Antar att du menar hur man fixar buggen. Från htcpedia.com. You might get a error with comm manager change this reg key from 8 to 7 to make it work again: [HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\HTC\CommManager] "SupportedFunctions"=dword:00000007 Jag använde CEreg editor för att ändra. Kör CEreg editor från din dator när du har mobilen kopplad via active sync. Leta reda på raden ovan och ändra värdet.
Postad 21 oktober 2009 - 18:40
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Antar att du menar hur man fixar buggen. Från htcpedia.com. You might get a error with comm manager change this reg key from 8 to 7 to make it work again:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\HTC\CommManager] "SupportedFunctions"=dword:00000007
Jag använde CEreg editor för att ändra. Kör CEreg editor från din dator när du har mobilen kopplad via active sync. Leta reda på raden ovan och ändra värdet.
tack Hur uppträder buggen? Bara så man vet att det är rätt... /P
Redigerat av PontiacMan, 21 oktober 2009 - 18:43.
Postad 21 oktober 2009 - 19:05
Unregistered8f70b8cb
-
Unregistered8f70b8cb
-
Amatör
-
-
81 inlägg
tack Hur uppträder buggen? Bara så man vet att det är rätt...
/P
Comm managern funkar helt enkelt inte, kommer ett felmeddelande när man försöker starta den. Hittade en bugg till: Från htcpedia.com , For HTC Keyboard stuck in Numerical Mode/Internet Mode: [HKLM\Software\Tegic\eT9\Ime\] "CurrentET9Style" set to "0" Fixas oxå med CEreg editor. Bara att ändra värdet på [HKLM\Software\Tegic\eT9\Ime\] till 0
Postad 21 oktober 2009 - 21:26
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Comm managern funkar helt enkelt inte, kommer ett felmeddelande när man försöker starta den.
Hittade en bugg till: Från htcpedia.com , For HTC Keyboard stuck in Numerical Mode/Internet Mode: [HKLM\Software\Tegic\eT9\Ime\] "CurrentET9Style" set to "0"
Fixas oxå med CEreg editor. Bara att ändra värdet på [HKLM\Software\Tegic\eT9\Ime\] till 0
kanon, upp med alla buggar du hittar... /P
Postad 21 oktober 2009 - 23:35
apfelstrodel
-
apfelstrodel
-
Användare
-
-
137 inlägg
Hej! Sitter och letar efter ett bra program för att styra winamp på min dator. Har letat i flera veckor men inte hittat någonting! Har kommit över ett program som verkar minst sagt fantastiskt men det verkar enbart finnas till Iphone. - iampremote http://www.youtube.c...h?v=ghyeYjEKvbANågon som vet om det går att få detta program att fungera på Xperian? Finns det någon som kan rekomendera ett liknande program som har samma funktioner! Tack på förhand /peter
Postad 24 oktober 2009 - 10:32
Trascher
-
Trascher
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej! Sitter och letar efter ett bra program för att styra winamp på min dator. Har letat i flera veckor men inte hittat någonting! Har kommit över ett program som verkar minst sagt fantastiskt men det verkar enbart finnas till Iphone. - iampremote http://www.youtube.c...h?v=ghyeYjEKvbANågon som vet om det går att få detta program att fungera på Xperian? Finns det någon som kan rekomendera ett liknande program som har samma funktioner! Tack på förhand /peter Hej kolla på den här sidan http://www.freewarep...dia-1-date.htmlDet kanske finns något
Postad 25 oktober 2009 - 13:21
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har nu installerat Touch-IT 6.5 SWE på min fd X1 (den är kvar i hushållet men har ny användare s.a.s). Intrycket är att ROMen när Comm Manager-buggen åtgärdats, fungerar bra.
Däremot är Startmenyn ett problem, på samma vis som hos den Miri-ROM jag testat på TP2: hårdkodat tre rader i bredd. SEX1 Start Menu Enhancer fungerar således inte.
Sedan är ikonerna utformade som knappar, modell "dumt enhandsgränsnitt" och det är inte ett stildrag jag föredrar.
Annars är det en bra ROM och för de som behöver svenska - lägg in den utan att tveka.
Klarar man sig på engelska finns det dock bättre alternativ som jag ser det, t.ex EnergyROM.
Postad 26 oktober 2009 - 20:53
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
Har nu även installerad Touch-IT 6.5 SWE och måste säga att det är den första ROM:en som jag inte hittat några fel på (förutom de lättfixade som redan nämnts). Dock gjorde jag misstaget att installera SEX1-icons som ställde till det så jag inte längre kan starta radion.. tjatar om att det saknas certifikat eller filer..
Gott betyg.
Postad 29 oktober 2009 - 20:20
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
En notering angående den nya svenska Touch-IT-ROMen: batterihanteringen är förbättrad.
Med Sony Ericssons "högklassiga" stock ROM brukar batteriet, om man låter den dra ur det så att nallen stängs av, laddas ur till riskabelt låg nivå - något som yttrar sig i att man måste låta laddaren sitta i en stund innan dioderna börjar indikera laddning.
Idag körde jag batterikalibreringstest på X1an, d.v.s lät den ladda ur till avstängning för att få bra batteritid med den nya ROMen. Resultatet blev kontrollerad avstängning och direkt laddning då laddaren kopplades in.
Korrekt batterihantering således. Ett skäl att överväga att skippa stock-ROM så man slipper en "död" nalle som måste ligga på laddning xx tid innan den vaknar till liv och kan startas.
Postad 29 oktober 2009 - 20:43
Unregistered86d0fe55
-
Unregistered86d0fe55
-
Användare
-
-
106 inlägg
Ursäkta detta kanske e gammalt men ni tipsade om energy:s rom som jag nu installerade efter den här problem fria svenska touch-it-romen  Men nu då när jag har energys senaste rom så funkar ju inte åäö på tangentbordet hur fixar man det??? Förstår att det är inte första gången den här frågan kommer upp men som sagt e ny med min x1...
Postad 29 oktober 2009 - 21:53
Unregistereda34e3e24
-
Unregistereda34e3e24
-
Användare
-
-
150 inlägg
Hej alla X1 proffs
Kan det vara värt att inhandla en beg X1, pris 2.500:- (använd ca 4 mån) jag har förstått att grund programmet som SE har samt (6.1) är värdelös men går det att uppgradera till 6.5, seg har jag hört att det finns nåt man kan göra för att den ska bli snabbare?
Redigerat av Unregistereda34e3e24, 29 oktober 2009 - 22:01.
Postad 30 oktober 2009 - 08:23
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Ursäkta detta kanske e gammalt men ni tipsade om energy:s rom som jag nu installerade efter den här problem fria svenska touch-it-romen Men nu då när jag har energys senaste rom så funkar ju inte åäö på tangentbordet hur fixar man det??? Förstår att det är inte första gången den här frågan kommer upp men som sagt e ny med min x1...
Det finns en cab som heter "Touch-IT Swedish Keyboard" som cirkulerar på XDA. Sök efter den. Fungerar bra och löser tangentbordsproblemet.
Postad 30 oktober 2009 - 08:36
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Hej alla X1 proffs
Kan det vara värt att inhandla en beg X1, pris 2.500:- (använd ca 4 mån) jag har förstått att grund programmet som SE har samt (6.1) är värdelös men går det att uppgradera till 6.5, seg har jag hört att det finns nåt man kan göra för att den ska bli snabbare?
Det är väl värt att köpa en begagnad X1 - om den är välvårdad - för 2500 kronor. Det är en prisvärd modell för priset och man får mycket för pengarna. Det som dock är viktigt att komma ihåg är att den behöver en ny ROM, kolla efter köp om den har HardSPL installerat eller ej, i.s.f måste det in först. Xperian är INTE seg med en bra ROM. Med t.ex den senaste Touch-IT 6.5 på svenska flyter den riktigt fint, för närvarande den snabbaste ROMen jag kört på X1. Det många som gnäller på seghet missat är att systemet fungerar som i en dator och kör man stora tunga program tar det några sekunder för ett dylikt att laddas in i minnet och starta. Precis som ett program i datorn inte startar på 0,1 sekunder. Däremot är Sony Ericssons stock-ROM en ren katastrof, för att få en enhet som är trevlig att använda är en ROM från XDA nödvändig. Med nämnda Touch-IT får man i princip samma innehåll som en HTC Touch Pro 2 med HTCs 6.5-uppgradering. Enligt min uppfattning beror 99% av gnället på X1 och andra HTC-produkter på inkompetens hos användarna snarare än tekniska problem. Det som är svagheter på X1 generellt är: *Risk för sprickbildning i batterifacket. *I vissa fall risk för sprickbildning nära stylusen. (Finns i denna tråd) *Tangentbordet kan reagera dåligt efter en tid, känsligt för damm och smuts. *Det finns ingen sladdfjärr till musikspelaren i stil med HTC RC-E100 (däremot fungerar fjärrar via BT, t.ex Jabra BT3030). Detta är de svagheter som finns vad jag kommer på för tillfället. Mjukvaran ser jag inte som ett problem egentligen trots usel stock ROM. Detta eftersom XDA finns och de har gjort underverk med X1. Det finns alltså ingen anledning att avstå köp p.g.a stock ROMen. Så omdömet är enkelt: för 2500 kronor - ut och handla - se bara till att den är välvårdad som sagt var (och att originalkvitto finns med).
Postad 30 oktober 2009 - 09:48
Unregistereda34e3e24
-
Unregistereda34e3e24
-
Användare
-
-
150 inlägg
Det är väl värt att köpa en begagnad X1 - om den är välvårdad - för 2500 kronor. Det är en prisvärd modell för priset och man får mycket för pengarna.
Det som dock är viktigt att komma ihåg är att den behöver en ny ROM, kolla efter köp om den har HardSPL installerat eller ej, i.s.f måste det in först.
Xperian är INTE seg med en bra ROM. Med t.ex den senaste Touch-IT 6.5 på svenska flyter den riktigt fint, för närvarande den snabbaste ROMen jag kört på X1.
Det många som gnäller på seghet missat är att systemet fungerar som i en dator och kör man stora tunga program tar det några sekunder för ett dylikt att laddas in i minnet och starta. Precis som ett program i datorn inte startar på 0,1 sekunder.
Däremot är Sony Ericssons stock-ROM en ren katastrof, för att få en enhet som är trevlig att använda är en ROM från XDA nödvändig. Med nämnda Touch-IT får man i princip samma innehåll som en HTC Touch Pro 2 med HTCs 6.5-uppgradering.
Enligt min uppfattning beror 99% av gnället på X1 och andra HTC-produkter på inkompetens hos användarna snarare än tekniska problem.
Det som är svagheter på X1 generellt är:
*Risk för sprickbildning i batterifacket. *I vissa fall risk för sprickbildning nära stylusen. (Finns i denna tråd) *Tangentbordet kan reagera dåligt efter en tid, känsligt för damm och smuts. *Det finns ingen sladdfjärr till musikspelaren i stil med HTC RC-E100 (däremot fungerar fjärrar via BT, t.ex Jabra BT3030).
Detta är de svagheter som finns vad jag kommer på för tillfället.
Mjukvaran ser jag inte som ett problem egentligen trots usel stock ROM. Detta eftersom XDA finns och de har gjort underverk med X1. Det finns alltså ingen anledning att avstå köp p.g.a stock ROMen.
Så omdömet är enkelt: för 2500 kronor - ut och handla - se bara till att den är välvårdad som sagt var (och att originalkvitto finns med).
Man tackar, det blir nog affär och hjälp finns ju som synes i denna tråd om man kör fast ang ROM byte mm.
Postad 30 oktober 2009 - 10:19
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Du gör ett bra köp, för 2500 kronor ser jag inga direkta konkurrenter. X1 är som jag ser det den mest privärda WM-luren idag sett till pris/prestanda.
Såg HTC Touch Diamond-tråden att en del säljer Diamond för 2500 kronor ungefär. Inget ont om den men X1 för samma summa är ett avsevärt bättre köp (mer RAM, klarar upp till 32 GB microSDHC istället för 4 GB fast inbyggt som Diamond har, tangentbord etc).
All info om HardSPL och ROM etc finns här samt på XDA-Developers samt HTCPedia.
Postad 30 oktober 2009 - 11:48
Unregistereda34e3e24
-
Unregistereda34e3e24
-
Användare
-
-
150 inlägg
Du gör ett bra köp, för 2500 kronor ser jag inga direkta konkurrenter. X1 är som jag ser det den mest privärda WM-luren idag sett till pris/prestanda.
Såg HTC Touch Diamond-tråden att en del säljer Diamond för 2500 kronor ungefär. Inget ont om den men X1 för samma summa är ett avsevärt bättre köp (mer RAM, klarar upp till 32 GB microSDHC istället för 4 GB fast inbyggt som Diamond har, tangentbord etc).
All info om HardSPL och ROM etc finns här samt på XDA-Developers samt HTCPedia.
Ok, ska börja titta runt när jag kommer hem, det är inte så poppis att syssla med det på arbetstid
Redigerat av Unregistereda34e3e24, 30 oktober 2009 - 11:48.
Postad 31 oktober 2009 - 18:44
MrAddee
-
MrAddee
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej!
Vilken ROM rekommenderar ni med 6.5? Spelar ingen roll om den är Engelsk eller Svensk, bara man kan få Svenskt tangentbord utan större problem. Kör idag Touch X10 6.1.
/Andreas
Postad 31 oktober 2009 - 19:22
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag kan rekommendera EnergyROM eller Valkyrie. Dock reserverar jag mig för att jag inte kört EnergyROM på X1, enbart på TP2. Men båda är bra ROMar och valet som jag ser det handlar mycket om stil och design, mindre om funktion.
Vill man ha en svensk ROM är Touch-IT 6.5 Multilanguage bra, rullar på fint.
Postad 01 november 2009 - 20:30
MrAddee
-
MrAddee
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag kan rekommendera EnergyROM eller Valkyrie. Dock reserverar jag mig för att jag inte kört EnergyROM på X1, enbart på TP2. Men båda är bra ROMar och valet som jag ser det handlar mycket om stil och design, mindre om funktion.
Vill man ha en svensk ROM är Touch-IT 6.5 Multilanguage bra, rullar på fint.
Hej och tack för svaret! Provade EnergyROM (EnergyROM_21864_KOVSKY_28.Oct.2009_StandardM2.5) men den fick jag inte att fungera bra trots flera Hard-Resets mm. Den hängde sig och var allmänt seg. Kör nu 6.1 igen (TOUCH_X_10_8_2). /Andreas
Postad 02 november 2009 - 08:33
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Du skall lägga in EnergyROM Standard, inte StandardM2.5. Den sistnämnda är en beta med Manila 2.5 från HTC HD2 (Leo).
För att få en snabb och stabil ROM är det EnergyROM Standard 21864 20091028 som bör läggas in.
Generellt gäller följande angående alla ROMar:
*Stabila ROMar kör WM 6.5 i form av build 218xx eller 23016/17. Detta kompletteras med Manila 2.1 i form av TF3D 2.1 eller nya HTC Sense 2.1.
*Beta-ROMar kör WM 6.5.1 i form av builds i 230xx-serien med högre nummer än 16, t.ex 23071 eller 23081 o.dyl. Ofta kör dessa även Manila 2.5 från Leo och är alltså inte ett bra val om man väntar sig en helt stabil ROM.
Det är bara att välja mellan att prova något nytt (6.5.1) eller köra WM 6.5.
Postad 03 november 2009 - 22:52
MrAddee
-
MrAddee
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Du skall lägga in EnergyROM Standard, inte StandardM2.5. Den sistnämnda är en beta med Manila 2.5 från HTC HD2 (Leo).
För att få en snabb och stabil ROM är det EnergyROM Standard 21864 20091028 som bör läggas in.
Generellt gäller följande angående alla ROMar:
*Stabila ROMar kör WM 6.5 i form av build 218xx eller 23016/17. Detta kompletteras med Manila 2.1 i form av TF3D 2.1 eller nya HTC Sense 2.1.
*Beta-ROMar kör WM 6.5.1 i form av builds i 230xx-serien med högre nummer än 16, t.ex 23071 eller 23081 o.dyl. Ofta kör dessa även Manila 2.5 från Leo och är alltså inte ett bra val om man väntar sig en helt stabil ROM.
Det är bara att välja mellan att prova något nytt (6.5.1) eller köra WM 6.5.
Hej igen! OK, tack för hjälpen. La in Standard med dagens datum. Funkar hittils hur bra som helst. Hittar dock inte inställningen för knapparna som i tigidare versioner fanns under settings. Kan jag programmera "silver" knapparna på något annant sätt? /Andreas
Postad 04 november 2009 - 19:13
jimspif
-
jimspif
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej!
Har just köpt en Xperia X1.
Vad bör jag göra för att optimera den?
Program, firmware och OS?
Orkar inte läsa igenom 230 sidor:)
/Jim
Postad 04 november 2009 - 19:40
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Hej!
Har just köpt en Xperia X1. Vad bör jag göra för att optimera den? Program, firmware och OS? Orkar inte läsa igenom 230 sidor:) /Jim
Jag föreslår att du "orkar" läsa sidorna, eller varför inte söka i tråden?  Detta då dessa frågor besvarats och gåtts igenom flera gånger i tråden. Sedan kan det vara en god idé att ställa in att 150 inlägg skall visas per trådsida, då krymper denna tråd direkt från 230 sidor till ungefär 46 stycken. Detta görs under Din Kontrollpanel, Foruminställningar och antal inlägg per trådsida. All information om flashning av ROM och tips på program etc finns enkelt tillgängligt här.
Postad 05 november 2009 - 08:45
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
Hej!
Har just köpt en Xperia X1. Vad bör jag göra för att optimera den? Program, firmware och OS? Orkar inte läsa igenom 230 sidor:) /Jim
Det är svårt att svara på när jag inte vet vad du vill ha för inriktning med telefonen? Är du en affärsanvändare eller vill du bara ha något flashigt att visa polarna? Skall den primärt vara en telefon eller en handdator? Skall du använda den som mediaspelare? Musik och/eller film? Vill du göra den pekfingervänlig eller duger pennan gott? Mail och surf? Sociala medier? Vill du labba med cooked roms? Eller köra orginal? Vill du ha en stabil och fungerande telefon eller är du beredd att acceptera lite buggar och fel för att testa det senaste? Men allra först: Är du van med Windows Mobile sen tidigare? Skulle annars rekommendera att iallafall läsa första inlägget i denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=211705 . Den går igenom WM rätt grundligt samt att den har en massa trevlig länkar. Lycka till och välkommen in i WM-träsket
Postad 05 november 2009 - 22:26
jakob01p
-
jakob01p
-
Användare
-
-
128 inlägg
Jag har problem med min ringsignal.
Har en Mp3 fil men har även provat orginal låtarna i luren med samma problem.
Går man in i instälningar där man kan välja låt och hur det ska ringa och provspelar låten i den menyn så funkar det som det ska...
Jag har inställt på Vibrera och ring sedan.. har även provat andra med samma fel.
Det som händer, när nån ringer till telefonen och ringsignalen starar så varierar volymen ett par gånger i början mellan högt och lågt för att sedan forsätta spela vidare på hög (normal) volym.
jag får snart damp på detta...
Jag har sökt men inte hittat nån med liknande problem.. jag har kollat runt i menyer för att försöka hitta nått men utan resultat.. är det nån som vet varför det blir så ? är det ingen annan som har samma problem ?
Postad 09 november 2009 - 09:25
Unregistereda34e3e24
-
Unregistereda34e3e24
-
Användare
-
-
150 inlägg
Xperian är INTE seg med en bra ROM. Med t.ex den senaste Touch-IT 6.5 på svenska flyter den riktigt fint, för närvarande den snabbaste ROMen jag kört på X1.
Nu är den inhandlad och provkörd, Trevlig telefon men just telefonhantering med sms, mms skulle jag gärna se lite mer användarvänligt  har sökt och sökt men hittar inte var jag kan ladda hem Touch-IT 6.5 på svenska Har tänkt testa byta ROM lite längre fram men jag måste blåsa om datorn först.
Redigerat av Unregistereda34e3e24, 09 november 2009 - 09:27.
Postad 09 november 2009 - 09:40
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Nu är den inhandlad och provkörd, Trevlig telefon men just telefonhantering med sms, mms skulle jag gärna se lite mer användarvänligt har sökt och sökt men hittar inte var jag kan ladda hem Touch-IT 6.5 på svenska Har tänkt testa byta ROM lite längre fram men jag måste blåsa om datorn först. Touch-IT Multilanguage inkl svenskaTrevligt att du gillar den. Länken går till ROMen jag talar om. Den fungerar bra på X1 här och vill man ha en ROM på svenska är den ett bra val. Du kommer att uppleva det som en helt ny nalle jämfört med den stock-ROM jag antar att den kör nu. Edit: Du måste lägga in HardSPL först innan du byter ROM!!!!
Redigerat av Unregistered43b822d3, 09 november 2009 - 09:41.
Postad 09 november 2009 - 10:35
Unregistereda34e3e24
-
Unregistereda34e3e24
-
Användare
-
-
150 inlägg
Touch-IT Multilanguage inkl svenska
Trevligt att du gillar den. Länken går till ROMen jag talar om. Den fungerar bra på X1 här och vill man ha en ROM på svenska är den ett bra val.
Du kommer att uppleva det som en helt ny nalle jämfört med den stock-ROM jag antar att den kör nu.
Edit: Du måste lägga in HardSPL först innan du byter ROM!!!!
Tror jag hittat allt jag behöver inkl HardSPL länken samt sidorna i denna tråd hur man går tillväga med rom bytet, enda jag saknade var det du länkade till nu, tackar. Får se när jag hinner testa bytet, hör av mig hur det går. Stod någonstans att jag måste låsa upp telefonen samt hard..nåt, antar att man gör det med HardSPL... eller?
Redigerat av Unregistereda34e3e24, 09 november 2009 - 10:38.
Postad 09 november 2009 - 11:51
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Du måste ha HardSPL klart innan ROMen läggs in. Annars blir det en dyr tegelsten av nallen.
HardSPL gör att den godkänner en osignerad ROM vilket XDAs är. Därför måste alltså HardSPL läggas in först.
Postad 09 november 2009 - 12:12
Unregistereda34e3e24
-
Unregistereda34e3e24
-
Användare
-
-
150 inlägg
Du måste ha HardSPL klart innan ROMen läggs in. Annars blir det en dyr tegelsten av nallen.
HardSPL gör att den godkänner en osignerad ROM vilket XDAs är. Därför måste alltså HardSPL läggas in först.
Ok
Postad 10 november 2009 - 16:23
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
Har nu kört Touch-IT 6.5 en tid och detta är fortfarande den mest fungerande ROMen jag testat (inte så många) men nu har vissa buggar börjat stapla upp sig. Enligt följande:
- Det verkar som telefonen har problem att växla mellan landscape/portrait. Den har väldiga dröjningar i bilduppdateringar emellanåt och ibland har den rå-hängt sig med en "batteri ut" som enda utväg.
- Jag kan inte längre SMS:a med onscreen-tangentbordet. Får inte upp något annat än siffror på t-bordet. Rätt säker att detta gick från början. Vet inte vad som hänt?
- Telefonen vägrar komma tillbaka från en avstängd skärm ibland - endast "batteri ut" hjälper. Detta har kanske hänt 3-4 ggr på en 2veckorsperiod.
- Ibland slutar volymknapparna att sköta volymen och istället blir det en bläddraknapp för att stega upp och ner. En softreset verkar lösa problemet.
- Ibland stänger telefonen av datatrafiken utan anledning och man måste gå in och aktivera den igen för att få igång mailen.
- Telefonen blir segare ju längre tiden går. Så regelbundna omstarter rekommenderas för den som vill testa.
Sen tycker jag att Touch-IT 6.5 är MYCKET segare än orginalROM.
Postad 10 november 2009 - 17:57
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Kör en hard reset.
Den Touch-IT jag kör på X1an fungerar som den skall, det låter helt klart som att ett program ställt till det eller liknande.
Prestandan är helt klart det bästa jag upplevt på X1.
Postad 11 november 2009 - 08:07
Unregistered8f70b8cb
-
Unregistered8f70b8cb
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Har nu kört Touch-IT 6.5 en tid och detta är fortfarande den mest fungerande ROMen jag testat (inte så många) men nu har vissa buggar börjat stapla upp sig. Enligt följande: - Det verkar som telefonen har problem att växla mellan landscape/portrait. Den har väldiga dröjningar i bilduppdateringar emellanåt och ibland har den rå-hängt sig med en "batteri ut" som enda utväg. - Jag kan inte längre SMS:a med onscreen-tangentbordet. Får inte upp något annat än siffror på t-bordet. Rätt säker att detta gick från början. Vet inte vad som hänt? - Telefonen vägrar komma tillbaka från en avstängd skärm ibland - endast "batteri ut" hjälper. Detta har kanske hänt 3-4 ggr på en 2veckorsperiod. - Ibland slutar volymknapparna att sköta volymen och istället blir det en bläddraknapp för att stega upp och ner. En softreset verkar lösa problemet. - Ibland stänger telefonen av datatrafiken utan anledning och man måste gå in och aktivera den igen för att få igång mailen. - Telefonen blir segare ju längre tiden går. Så regelbundna omstarter rekommenderas för den som vill testa.
Gå in på htcpedia och kolla upp buggarna som finns. Onscreen-tangentbordet är enkelt att fixa.
Postad 11 november 2009 - 08:39
jhenrikj
-
jhenrikj
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Har nu kört Touch-IT 6.5 en tid och detta är fortfarande den mest fungerande ROMen jag testat (inte så många) men nu har vissa buggar börjat stapla upp sig. Enligt följande: - Det verkar som telefonen har problem att växla mellan landscape/portrait. Den har väldiga dröjningar i bilduppdateringar emellanåt och ibland har den rå-hängt sig med en "batteri ut" som enda utväg. - Jag kan inte längre SMS:a med onscreen-tangentbordet. Får inte upp något annat än siffror på t-bordet. Rätt säker att detta gick från början. Vet inte vad som hänt? - Telefonen vägrar komma tillbaka från en avstängd skärm ibland - endast "batteri ut" hjälper. Detta har kanske hänt 3-4 ggr på en 2veckorsperiod. - Ibland slutar volymknapparna att sköta volymen och istället blir det en bläddraknapp för att stega upp och ner. En softreset verkar lösa problemet. - Ibland stänger telefonen av datatrafiken utan anledning och man måste gå in och aktivera den igen för att få igång mailen. - Telefonen blir segare ju längre tiden går. Så regelbundna omstarter rekommenderas för den som vill testa.
Funderat på att flasha om den med en senare version? Det händer mycket på bara nån vecka. Den versionen jag la in i går är snabb och stabil, har fortfarande inte hittat några buggar, däremot går det inte att tända kamera-lampan från kameran, man får nog tända den via nåt annat program antar jag....
Postad 11 november 2009 - 09:52
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
Kör en hard reset. Den Touch-IT jag kör på X1an fungerar som den skall, det låter helt klart som att ett program ställt till det eller liknande. Prestandan är helt klart det bästa jag upplevt på X1.
Gjorde två hard reset vid installationsförfarandet. Känns ju jobbigt om man är tvungen att göra det med jämna mellanrum? Gå in på htcpedia och kolla upp buggarna som finns. Onscreen-tangentbordet är enkelt att fixa.
Tackar. Skall göra det. Funderat på att flasha om den med en senare version? Det händer mycket på bara nån vecka. Den versionen jag la in i går är snabb och stabil, har fortfarande inte hittat några buggar, däremot går det inte att tända kamera-lampan från kameran, man får nog tända den via nåt annat program antar jag....
Lampan funkar i den jag kör. Men fotar istortsett aldrig med lampa så kan ju vara en ide att ge det en chans till. Annars så faller jag tillbaka till stock-rom igen
Postad 11 november 2009 - 11:14
jhenrikj
-
jhenrikj
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Har fått igång min lampa oxå, berodde på hur man startade kameran, finns ju två olika, antingen HTC eller SE's egna....
Jag menade inte bara en hard reset, utan att flasha om en helt ny rom, eftersom de som kokar ihop romar uppgraderar och buggfixar med jämna mellanrum...
Postad 11 november 2009 - 22:34
Unregistered86d0fe55
-
Unregistered86d0fe55
-
Användare
-
-
106 inlägg
Touch-IT 6.5 tycker den rom:en funkar skit bra saknar typ bara små grejor första romen som jag har svenska på å funkar ju kanon! Väntar bara på om han kommer uppdatera till manila 2.5 !?!?  Har varvat lite med spb shell 3.5 men ja tycker nog htc manila är lite bättre...
Postad 16 november 2009 - 21:53
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
Då var man tillbaka på stock ROM! Vi kör OneBridge för att synka med Outlook på jobbet och den verkade inte vara riktigt kompis med Win65 och/eller TouchIT. Slutade med att två veckors bokningar helt plötsligt försvann!!!
Postad 17 november 2009 - 09:29
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det där låter dramatiskt. Jag skulle aldrig orka med Xperians stock ROM så därför hade jag rekommenderat dig att vid tillfälle testa en annan 6.5-ROM om det är Touch-IT som buggar samt undersökt om OneBridge är kompatibelt med 6.5. Är det inte det måste det åtgärdas av leverantören eftersom det lär bli mycket strul när det kommer in 6.5 i företaget.
Postad 17 november 2009 - 10:39
Unregistered21f0f248
-
Unregistered21f0f248
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Får en ny Xperia idag pga garantifel. Tänkte flasha denna till 6.5 och tänkte höra med någon om de testat StayUnlock till 6.5???
Funkar klockrent till 6.1, men är osäker på om det funkar till 6.5.
Postad 17 november 2009 - 16:23
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
Det där låter dramatiskt. Jag skulle aldrig orka med Xperians stock ROM så därför hade jag rekommenderat dig att vid tillfälle testa en annan 6.5-ROM om det är Touch-IT som buggar samt undersökt om OneBridge är kompatibelt med 6.5. Är det inte det måste det åtgärdas av leverantören eftersom det lär bli mycket strul när det kommer in 6.5 i företaget.
Jobbar för ett statligt verk - så ändringar är inte genomförda i brådrasket. Och hoppas kunna byta ut Xperian inom en snar framtid ändå  . Då blir det inte WM för min del!
Postad 19 november 2009 - 10:02
vasjpett
-
vasjpett
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Vilken ROM är den bästa om man vill ha en ren 6.5 variant ?
/Johan
Redigerat av vasjpett, 23 november 2009 - 08:01.
Postad 23 november 2009 - 15:25
Unregistered865c4656
-
Unregistered865c4656
-
Rookie
-
9 inlägg
Vilken ROM är den bästa om man vill ha en ren 6.5 variant ? /Johan
Jag skulle rekommendera den här. En betaversion av en X2-rom. Bygger på den officiella 6.5 (build 21876) men med mycket smått och gott från X2. Snabbaste 6.5 som jag har kört. Märk väl att den är ren och saknar skräpet från HTC.
Redigerat av Unregistered865c4656, 24 november 2009 - 10:54.
Postad 23 november 2009 - 21:38
Soyish
-
Soyish
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Nu har min display på xperian lagt av, och jag ska försöka återställa stock spl. Och rom utan att se ett skit wish me good luck!
Edit: Löste det med att trycka lite på kontakten till displayen som sitter under batteriet. Men kommer ändå återställa skiten och lämna in den på reparation.
Redigerat av Soyish, 23 november 2009 - 22:16.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|