Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N8 *

9135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 August 2011 - 11:27

big_swede70
  • big_swede70
  • Forumräv

• 913 inlägg
  • 0

Var har hänt med "Gå" i den nya Nokia Maps? Är den borta eller är det nåt smart sätt att få fram den som inte jag begriper ?

Den finns så klart kvar...Dit du skall: Håll fingret på platsen ca 1sek och du får välja färdsätt. Kolla i inställningar bla, där väljer du svenska med gatunamn i gå-inställningar

Redigerat av big_swede70, 27 August 2011 - 11:27.

Postad 27 August 2011 - 11:34

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Jag körde refurbish med nokia care suite när anna kom ut. Raderar den E och C då och blir helt ren eller måste man radera E själv?

Nu gillar jag inte ncs så jag vet bara hur Phoenix fungerar, refurbish där formaterar d: och z: samt skriver över c: och e: med var sin image (allt material som fanns där innan försvinner) om man inte tar bort massminnesfilen innan, då låter den e: vara. Tar man bort UDA filen (den som innehåller förinstallerade program och widgets såsom Store, Maps, Social mm) låter den c: vara. Vid "Update Software" skrivs enbart filer över.

Postad 27 August 2011 - 11:53

micke_thorn
  • micke_thorn
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Den finns så klart kvar...Dit du skall: Håll fingret på platsen ca 1sek och du får välja färdsätt. Kolla i inställningar bla, där väljer du svenska med gatunamn i gå-inställningar

Tack! :)
Inställningarna hade jag hittat men inte att jag skulle hålla fingret kvar på målet.

Postad 27 August 2011 - 12:46

SL2
  • SL2
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Tack! :)
Inställningarna hade jag hittat men inte att jag skulle hålla fingret kvar på målet.

Du kan även trycka snabbt så får du upp en helt annan meny med nästan samma funktioner.

Redigerat av SL2, 27 August 2011 - 12:48.

Postad 27 August 2011 - 14:22

PO69
  • PO69
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Efter Anna kan man bara välja artist eller låtvy i musikspelaren, innan kunde man sortera på album ju!! Va hände?? :) Förslag på fix eller ersättningsspelare.

Always Nokia!

Instämmer totalt!! Som det är nu, i min personliga smak, så tycker jag det är uselt! Ska prova TTPod Extreme v4.31, om jag får det till, men fler förslag tas gladeligen emot!!

Postad 27 August 2011 - 14:46

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

skärmdump från senaste uppdateringen på Nokia Maps. Finns på Beta Labs

De verkar ha ändrat väderappen i Nokia maps en hel del, ser inte alls ut som i 3.06 som jag har, där är den ju på svenska också (och utan reklam), återstår att se vilken som är bäst. Har inte installerat 3.08 än i alla fall, får se om jag gör det innan det är skarp version, vet inte om det skulle vara någon större fördel för mig då jag inte använder navigatorn så mycket och heller inte har haft några egentliga problem med den.

Postad 27 August 2011 - 16:47

HaloGuilty
  • HaloGuilty
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
När jag trycker på webbläsarikonen på skrivbordet så startar webbläsaren ca 1 sek innan programmet stängs ner igen. Kör Anna.
Några tips eller ominstallation som gäller? Har provat omstart :)

Postad 27 August 2011 - 19:47

Unregisteredae821c86
  • Unregisteredae821c86
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Samma sak har hänt mig i sommar. Efter en blöt kväll (och nej, jag var inte på krogen :-) ) med mycket regn då jag var på väg hem från jobbet så slocknade mobilen då jag skulle skicka sms då jag var hemma, och jag vet att batteriet var fullladdat. Mobilen verkade död, inte ens powerknappen fick igång mobilen. Jag började tänka att "jahapp, dags att skicka in den" men jag pluggade in laddaren i mobilen och efter en stund så vaknade mobilen till liv...och den har sedan dess fungerat som den ska.

Aha okej!

Kör med N8an nu igen och verkar funka utmärkt..

Jag var och fiskade på kvällen innan så.. men den fick ju ingen fukt på sig eller liknande.. aja får hoppas den inte krågnlar mer nu =)

Postad 27 August 2011 - 22:16

Unregisteredbe903194
  • Unregisteredbe903194
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Är det någon som har kört "Anna" och Favourite Apps?

Läste tidigare i tråden att någon haft lite problem med det
och att telefonen startat om efter installation. Kan ju ha berott på något annat men...
Någon mer som upplevt något?

Pro's and No's för detta program mottages gärna :0)

Postad 27 August 2011 - 22:43

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

Är det någon som har kört "Anna" och Favourite Apps?

Läste tidigare i tråden att någon haft lite problem med det
och att telefonen startat om efter installation. Kan ju ha berott på något annat men...
Någon mer som upplevt något?

Pro's and No's för detta program mottages gärna :0)

Jag kör favourite apps sedan tidigare, funkar utan problem också sedan jag uppdaterat till Anna. Jag har inget negativt att säga om den.

Mycket bra app, man får t o m namnet på apparna skrivet i bokstäver under ikonen i menyn till skillnad när man lägger upp samma länk direkt på startskärmen. Det har de lyckligtvis lagt till i Belle har jag sett vilket verkligen var på tiden, jag vet inte hur många gånger jag gissat fel på ikonernas ibland förvånansvärt kryptiska utseende.

Postad 27 August 2011 - 22:48

Unregisteredbe903194
  • Unregisteredbe903194
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Jag kör favourite apps sedan tidigare, funkar utan problem också sedan jag uppdaterat till Anna. Jag har inget negativt att säga om den.

Mycket bra app, man får t o m namnet på apparna skrivet i bokstäver under ikonen i menyn till skillnad när man lägger upp samma länk direkt på startskärmen. Det har de lyckligtvis lagt till i Belle har jag sett vilket verkligen var på tiden, jag vet inte hur många gånger jag gissat fel på ikonernas ibland förvånansvärt kryptiska utseende.

Klockrent! Då får den läggas till i listan för program som ska installeras :0)

Har du något mer program att tipsa om annars eller? Tänkte jag ska leta upp en del och försöka
få hem så många sis filer som möjligt och prova innan jag formaterar och lägger in Trixeos Anna rel...

Sitter och kikar i IPmart-forum... känns lite svårt att söka efter vad man söker där.
Tänkte om man kunde hitta sis fil för Power Timer men hittar inte hur läser svaren på
folks frågor där? Stön... :/ Eller så är jag bara kass på att hantera forum.

Postad 27 August 2011 - 23:13

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

Har du något mer program att tipsa om annars eller? Tänkte jag ska leta upp en del och försöka
få hem så många sis filer som möjligt och prova innan jag formaterar och lägger in Trixeos Anna rel...

Slide answer
tycker jag är bra då det tyvärr är lätt att både svara och lägga på luren utan att man tänkt sig det (borde varit inkluderat i firmware) sensorn verkar inte vara tillräckligt känslig.

Ergo´s Meminfo Visar använt och tillgängligt minne på RAM, C ,Massminne och minneskort samtidigt i en widget.

Cubetouch är ett enkelt, men i mitt tycke mycket underhållande spel.

Det finns förstås en massa bra appar, men jag tror det också är väldigt individuellt vad man prioriterar.

Postad 28 August 2011 - 07:51

larsake
  • larsake
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Någon som fått igång väderappen i nya Maps? Jag menar inte den som finns i Guider.
För mig står det bara "Sorry we could not update the weather at this time.." osv.

Postad 28 August 2011 - 07:58

Unregistered3b04d388
  • Unregistered3b04d388
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej!

Har nu uppdaterat till Anna på min N8 och det mesta fungerar som det ska. Men efter att ha ägt telefonen sedan December förra året och installerat bra många appar är jag nu intresserad av att blåsa telefonen och börja om på nytt. Jag tänkte ta en backup av kontakterna med Nokia OVI Suite (bilder och video har jag redan flyttat manuellt) och sedan blåsa telefonen. Egentligen så vill jag ha kvar Anna men bli av med alla egeninstallerade program och data som jag har på telefonen. Finns det någon vänlig skäl som kan beskriva vilka alternativ som finns, konsekvenserna av detta, och hur man går tillväga?

mvh/Lödde

Postad 28 August 2011 - 08:57

big_swede70
  • big_swede70
  • Forumräv

• 913 inlägg
  • 0

Någon som fått igång väderappen i nya Maps? Jag menar inte den som finns i Guider.
För mig står det bara "Sorry we could not update the weather at this time.." osv.

Prova nyss och min funkar. Måste va tillfälligt strul för dig bara.

Postad 28 August 2011 - 09:07

Unregisteredbe903194
  • Unregisteredbe903194
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Slide answer
tycker jag är bra då det tyvärr är lätt att både svara och lägga på luren utan att man tänkt sig det (borde varit inkluderat i firmware) sensorn verkar inte vara tillräckligt känslig.

Ergo´s Meminfo Visar använt och tillgängligt minne på RAM, C ,Massminne och minneskort samtidigt i en widget.

Cubetouch är ett enkelt, men i mitt tycke mycket underhållande spel.

Det finns förstås en massa bra appar, men jag tror det också är väldigt individuellt vad man prioriterar.

Slide Answer är en skön app ja... Har kört in det på min mob för några veckor sedan.
Snyggt designad också... inte illa :0)

Postad 28 August 2011 - 09:35

larsake
  • larsake
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Prova nyss och min funkar. Måste va tillfälligt strul för dig bara.

Ja, det funkar nu.
Det berodde nog på att GPS-en inte hade låst tidigare.

Postad 28 August 2011 - 10:41

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Hej!

Har nu uppdaterat till Anna på min N8 och det mesta fungerar som det ska. Men efter att ha ägt telefonen sedan December förra året och installerat bra många appar är jag nu intresserad av att blåsa telefonen och börja om på nytt. Jag tänkte ta en backup av kontakterna med Nokia OVI Suite (bilder och video har jag redan flyttat manuellt) och sedan blåsa telefonen. Egentligen så vill jag ha kvar Anna men bli av med alla egeninstallerade program och data som jag har på telefonen. Finns det någon vänlig skäl som kan beskriva vilka alternativ som finns, konsekvenserna av detta, och hur man går tillväga?

mvh/Lödde

Skulle föreslå att du gör backup av kontakter till ett minneskort i telefonen istället för till Ovi Suite men OS funkar det med. Formatera E:. Gör sedan en 3-finger resett och efter det ominstallera firmware med NSU eller OS.
Vet du hur man använder Phoenix så är det annars ett alternativ, använder du det kan du få telefonen som från butik med Anna på utan 3-finger resett.

Postad 28 August 2011 - 12:19

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Problem med Symbian Anna och förslag på hur man löser dem.

Postad 28 August 2011 - 12:49

Unregistered3b04d388
  • Unregistered3b04d388
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Skulle föreslå att du gör backup av kontakter till ett minneskort i telefonen istället för till Ovi Suite men OS funkar det med. Formatera E:. Gör sedan en 3-finger resett och efter det ominstallera firmware med NSU eller OS.
Vet du hur man använder Phoenix så är det annars ett alternativ, använder du det kan du få telefonen som från butik med Anna på utan 3-finger resett.

Tack för ditt svar. Har nu gjort backup av kontakter på F: och formaterat E:. Därefter gjorde jag för första gången en 3-fingers reset genom att hålla nere knapparna "Volym -", "kamera", "meny" och slutligen "power". Jag höll nere tills det skakade till tre gånger. När jag sedan slår på telefonen igen så tycks jag ha firmware Anna kvar. Åtminstone så ser ikonerna ut som efter att jag hade installerat Anna. Kontakterna verkar dessutom fortfarande vara kvar.
Har jag missat något?

Hmmmm. Provade att göra en "Radera och Återställ" istället.... verkar fungera.
Alltid lika spännande när man inte riktigt vet vad man håller på med =)

Redigerat av Unregistered3b04d388, 28 August 2011 - 13:05.

Postad 28 August 2011 - 12:56

Unregisteredbe903194
  • Unregisteredbe903194
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Version 11 av min CFW laddar du ner här!

MASSA TEXT...

Radera allt på massminnet innan du flashar denna, men spara gärna följande mappar med innehåll:
\cities\ (kartor och röster för Maps)
\Images\
\private\2000fda7\ (phone as modem - Anslut PC till Internet)

Denna fw är utan massminnesfilen RM-596_M006.44.emmc.fpsx och måste alltså väljas bort i Phoenix som tidigare pre-Anna. Denna fw är baserad på den officiella Anna, produktkod 059C9X8. Att flasha med en annan produktkod än du har på din mobil ändrar INTE din produktkod.

1 - När jag raderar massminnet, hur bör jag göra detta? Ska man formatera på något vis via Phoenix?

2 - Har gjort säkerhetskopia på kontakter osv, No Problemas...
Men när jag kopierade mapparna du rekommenderade från massminnet så hittar jag inte private alls?

Tacksam för hjälp. Ska antagligen lägga in din fina Anna rel under dagen tänkte jag...

Postad 28 August 2011 - 14:07

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0

Guide för att flasha min CFW Anna med Phoenix. För all annan flashning hänvisar jag till originalguiden som du hittar här.
Ladda hem min senaste CFW Anna här.

OBS! OBS! OBS! Se mig inte som ansvarig för något problem du stöter på, för fel kan uppstå! Kom ihåg att ALDRIG försöka nedgradera en version, tex kan du INTE nedgradera från Anna till 14.2 igen även om valen i programmet kan finnas. Se längre ned i posten för "Dead Phone Flashing" - Om din telefon skulle dö pga att datorn/Phoenix/telefonen hänger sig under flashningen. Nedgradering är dock möjlig till version 11.5 Scandinavia DG 0598984. Guider för detta specifika ändamål finns men egentligen är det bara att ladda hem 11.5 Scandinavia DG 0598984 med Navifirm via Quality Assurance och flasha den.

OBS! Om du följer denna guide så kommer ALLT det du hade på din telefon att försvinna förutom det du har på ditt extra minneskort. Gör backup på det du vill spara med hjälp av Filhanteraren (Program/Kontor). Ett tips är att skippa "Inställningar" då de även kan föra med sig oriktiga inställningar. Backup på detta vis kan man bara göra om man har ett extra minneskort. Sync med Ovi online är annars ett alternativ (Kontakter/Val/Ovi synkr.), synkar kontakter, kalendrar samt anteckningar. Har du inte redan ett Ovi konto kan du skapa ett på http://mail.ovi.com/

Antivirus/spyware kan ha negativ effekt på installation/flashning och kan behöva vara avslaget. Jag använder Microsoft Forefront Endpoint Protection 2010 (i stort sett samma produkt som Microsoft Security Essentials men för företagsskydd) vilket inte har haft några negativa inverkningar på varken installation eller flashning.

UAC måste vara helt avstängt, både före och efter installationen av Phoenix. I Windows 7: Start/Sök "useraccountcontrolsettings.exe", enter. Dra slidern till botten (Never notify), tryck OK och starta sen om datorn.

Läs gärna igenom hela proceduren innan du flashar.

1. Ladda hem Phoenix Service Software. Man behöver en hackad version av den för den från Nokia behöver en extern enhet kopplad för att fungera (dongle, tror jag). Ladda hem denna hackad och klar från tex http://www.seidea.com/

2. Installera utan att ha telefonen kopplad till datorn.

3. Packa upp Anna firmware i C:\ProgramData\Nokia\Packages\Products\RM-596\ (om du har Windows Vista eller Windows 7) eller C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Nokia\Packages\Products\RM-596\ (för Windows XP).

4. Starta om datorn och se till att inga andra program är igång, speciellt andra Nokia program såsom Ovi Suite osv innan du fortsätter till nästa steg.

5. I telefonen formatera E: Massminne (glöm inte att göra backup!). Om du har installerat program på minneskort (F:) måste du ta radera systemmappar (data, private, resource, sys, system) på det kortet, alternativt formatera det också (glöm inte att backup i telefonen görs till just minneskortet så det kan vara en idé att göra det i denna ordning: (1) formatera Minneskortet (F:), (2) göra backup, (3) formatera Massminnet (E:).

6. Koppla in telefonen med USB-sladden i "Nokia Ovi Suite"-läge och vänta tills Windows upptäckt alla eventuella enheter.

7. Starta Phoenix. Välj din telefons koppling vid "Connections:" (tex USB1 - RM-596). Tryck sedan Ctrl+R (File/Scan Product) och vänta tills Phoenix läst in din telefons information som sedan visas i listen längst ned till höger.

8. Gå till Flashing/Firmware Update. Vid "Product Code"-rutan finns "...", tryck på dessa och välj "059C852: N8-00 RM-596 Country Variant Sweden SE Dark Grey S3.1 v.4" (låt "Detect Product Automatically" vara okryssad). Tryck sedan OK.

9. Tryck nu "Options" och markera filen "RM-596_M006.44.emmc.fpsx" (röd text) i listan och tryck därefter "Delete" och "Yes". Tryck sedan OK för att stänga dialogen (denna fil finns inte med i den läckta Anna).

10. Nu är du redo att flasha. Tryck "Refurbish" och låt datorn och telefonen vara!

12. Processen tar en stund och sedan bootar telefonen om och startar sedan upp som om det var första gången någonsin den gjorde det. Nu kan du koppla bort den från datorn och börja göra alla inställningar och installationer!

------------------------------------------------------------------------------------------

Dead Phone Flashing (ja det går att komma loss ur en misslyckad uppdatering, tex om din dator/Phoenix/N8 hänger sig under flashningen):

1. Starta om datorn och se till att inga andra program är igång, speciellt andra Nokia program såsom Ovi Suite osv innan du fortsätter till nästa steg.

2. Tryck och håll inne telefonens Power-knapp minst 8 sekunder, tills telefonen "durrar" till.

3. Starta Phoenix utan att ha telefonen kopplad till datorn. Välj vid "Connections:" "NO CONNECTION". Sedan File/Open Product. Välj RM-596 (för Nokia N8) i listan och tryck OK.

4. Gå till Flashing/Firmware Update. Kryssa i rutan "Dead phone USB flashing". Vid "Product Code"-rutan finns "...", tryck på dessa och välj den produktkod du vill flasha, tex "059C852: N8-00 RM-596 Country Variant Sweden SE Dark Grey S3.1 v.4". Tryck sedan OK.

5. Tryck nu "Options" och markera filen "RM-596_M006.44.emmc.fpsx" (röd text) i listan och tryck därefter "Delete" och "Yes". Tryck sedan OK för att stänga dialogen.

6. Nu är du redo att flasha din döda telefon. Tryck "Refurbish" och vänta på instruktionerna som dyker upp i en ruta:
*** 1. Disconnect USB cable (behöver du ju inte göra för du har den ju inte inkopplad)
*** 2. Press Power button (samma här, redan gjort, eller hur?)
*** 3. Connect USB cable (koppla in telefonen via USB till datorn)
*** 4. Press OK (tryck OK)
Om det bara står "Waiting for USB device" utan att hända något, tryck kort på telefonens Power-knapp så ska processen starta.

7. Processen tar en stund och sedan bootar telefonen om och startar sedan upp som om det var första gången någonsin den gjorde det. Nu kan du koppla bort den från datorn och börja göra alla inställningar och installationer!

här finns ju en lite mer utförlig guide från trixeo. så förhoppningsvis hittar du dina svar här...

Postad 28 August 2011 - 14:55

Unregisteredbe903194
  • Unregisteredbe903194
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

1 - När jag raderar massminnet, hur bör jag göra detta? Ska man formatera på något vis via Phoenix?

Men när jag kopierade mapparna du rekommenderade från massminnet så hittar jag inte private alls?

Tacksam för hjälp. Ska antagligen lägga in din fina Anna rel under dagen tänkte jag...

Hittade svaret på fråga 1. Formaterar E: via filhanteraren i mobilen...

Då återstår 2:an men det är ju frågan om den är viktig.
Samtidigt så ligger det ju en massa andra filer där men det antar jag att installationen återställer :0)

Guide för att flasha min CFW Anna med Phoenix. För all annan flashning hänvisar jag till originalguiden som du hittar här.
Ladda hem min senaste CFW Anna här.

----==== MASSA TEXT JAG TOG BORT I QUOTE // WOOD ====----

3. Packa upp Anna firmware i C:\ProgramData\Nokia\Packages\Products\RM-596\ (om du har Windows Vista eller Windows 7) eller C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Nokia\Packages\Products\RM-596\ (för Windows XP).

----==== MASSA TEXT JAG TOG BORT I QUOTE // WOOD ====----

Jag hittade inte den "packages" mappen i min dator (även om jag visar dolda filer/mappar ja).
Funkar det om jag skapar den själv?

Redigerat av Unregisteredbe903194, 28 August 2011 - 15:07.

Postad 28 August 2011 - 15:44

donpipino
  • donpipino
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Har ni råkat ut för att det står "Sätt i Sim-kort" sådär random? Jag fick det en del förut, men då berodde det på att mitt simkort var gammalt. Nu igår uppkom det igen, jag undrar varför?

Postad 28 August 2011 - 15:55

Unregistered3b04d388
  • Unregistered3b04d388
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Har nu "blåst" min N8 för att bli av med en hel del program som inte används längre och förhoppningsvis få en lite rappare telefon. Jag använde inte Phoenix eftersom det kan få effekter på garantin osv.

RED->.
Fel av mig Phoenix kan användas utan att påverka garantin enligt "trixeo" (men krävs att man vet vad man håller på med).
<-RED

Var lite osäker på hur man gör detta men tänkte att nedanstående lista på hur man rensar telefonen
kanske kan vara till hjälp för någon som inte är så erfaren.

1. Använd Filhanteraren i telefonen för att Säkerhetskopiera inställningar, meddelanden, kontakter,
kalenderposter, bokmärken, etc. till telefonens extra minneskort (F:).
2. Fomatera E: med hjälp av Filhanteraren.
3. Under "Meny | Inställningar | Telefon | Telefonhantering | Fabriksinställningar" utför en "Radera data och återställ.
4. Anslut telefonen till PC:n och uppgradera firmware med "Nokia OVI Suite".
5. Använd Filhanteraren och återställ tidigare data som säkerhetskopierades i steg 1.
6. Ladda ner kartor och röstvägledningsfiler via PC:ns "Nokia OVI Suite".
7. Installera program såsom:
- Nokia BigScreen
- Opera Mobile
- ...

Kommentera gärna om det verkar vara något knas.
F.ö. tack för ett väldigt trevligt och hjälpsamt forum.

mvh/Lödde

Redigerat av Unregistered3b04d388, 28 August 2011 - 18:44.

Postad 28 August 2011 - 16:26

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar. Har nu gjort backup av kontakter på F: och formaterat E:. Därefter gjorde jag för första gången en 3-fingers reset genom att hålla nere knapparna "Volym -", "kamera", "meny" och slutligen "power". Jag höll nere tills det skakade till tre gånger. När jag sedan slår på telefonen igen så tycks jag ha firmware Anna kvar. Åtminstone så ser ikonerna ut som efter att jag hade installerat Anna. Kontakterna verkar dessutom fortfarande vara kvar.
Har jag missat något?

Hmmmm. Provade att göra en "Radera och Återställ" istället.... verkar fungera.
Alltid lika spännande när man inte riktigt vet vad man håller på med =)

3-finger reset finns beskrivet hur man gör över hela nätet, du gjorde inte rätt. Stäng först av telefonen. Tryck in och håll nere Volym-, kamera samt meny. Medans du håller de tre intryckta, tyck på power tills telefonen startar, släpp power men fortsätt att hålla inne de andra tre knapparna till nokia dyker upp på skärmen. Klart.

Postad 28 August 2011 - 16:31

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Hittade svaret på fråga 1. Formaterar E: via filhanteraren i mobilen...

Då återstår 2:an men det är ju frågan om den är viktig.
Samtidigt så ligger det ju en massa andra filer där men det antar jag att installationen återställer :0)

Jag hittade inte den "packages" mappen i min dator (även om jag visar dolda filer/mappar ja).
Funkar det om jag skapar den själv?

RM-596_M006.44.emmc.fpsx innehåller material för E:, väljs den bort i Phoenix gör Phoenix ingenting med massminnet, tex vid flash av min CFW där den filen inte finns med.

Skapa sökvägen själv, anpassad efter vilket OS du har.

Har ni råkat ut för att det står "Sätt i Sim-kort" sådär random? Jag fick det en del förut, men då berodde det på att mitt simkort var gammalt. Nu igår uppkom det igen, jag undrar varför?

Rengör simkortet med isopropylalkohol och vidrör sedan aldrig kontaktytorna. Har du inte tillgång till isopropylalkohol kan du nöja dig med etanol.

Redigerat av trixeo, 28 August 2011 - 16:36.

Postad 28 August 2011 - 16:34

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Har nu "blåst" min N8 för att bli av med en hel del program som inte används längre och förhoppningsvis få en lite rappare telefon. Jag använde inte Phoenix eftersom det kan få effekter på garantin osv.
Var lite osäker på hur man gör detta men tänkte att nedanstående lista på hur man rensar telefonen
kanske kan vara till hjälp för någon som inte är så erfaren.

1. Använd Filhanteraren i telefonen för att Säkerhetskopiera inställningar, meddelanden, kontakter,
kalenderposter, bokmärken, etc. till telefonens extra minneskort (F:).
2. Fomatera E: med hjälp av Filhanteraren.
3. Under "Meny | Inställningar | Telefon | Telefonhantering | Fabriksinställningar" utför en "Radera data och återställ.
4. Anslut telefonen till PC:n och uppgradera firmware med "Nokia OVI Suite".
5. Använd Filhanteraren och återställ tidigare data som säkerhetskopierades i steg 1.
6. Ladda ner kartor och röstvägledningsfiler via PC:ns "Nokia OVI Suite".
7. Installera program såsom:
- Nokia BigScreen
- Opera Mobile
- ...

Kommentera gärna om det verkar vara något knas.
F.ö. tack för ett väldigt trevligt och hjälpsamt forum.

mvh/Lödde

Att använda eller icke använda Phoenix har inget med garanti att göra. Phoenix är ett program från Nokia och gör man rätt med det, dvs installerar den produktkodsfirmware som Pheonix själv föreslår via data package manager så blir telefonen som fabriksny, förutsatt att man använder alla filerna och att man väljer refurbish.

Postad 28 August 2011 - 17:06

Unregisteredbe903194
  • Unregisteredbe903194
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
jahopp, da har jag lagt in ''anna'' mha ovi suite. Iom att min telefon inte ar for europamarknaden sa finns inte svenska som meny/skrivsprak. Suck. Kan man lagga in languagepacks sjalv?

Postad 28 August 2011 - 18:14

Unregisteredae821c86
  • Unregisteredae821c86
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Det är något fett tokigt med min N8.. mjukvarumässigt.. verkar ha kommit efter ANNA-uppdateringen?

Som ni läste tidigare så var min n8 död en morgon.. nu har jag börjat använda den igen o ser varför den var död.. den sluuukar batteri.

Installerade Nokia Battery Monitoir för en timme sedan för att se om jag kunde se vad det är som drar ström..

Har gått 12% batteri sen dess trots jag inte gjort något.. och i Batterymonitor står det vad som förbrukat är "Background: 12" .. ingen annan app har ens dragit 1% ..

Vad är det frågan om? nån som har samma fel?

Funderar på att installera om hela telefonen, men då tappar jag väl alla apps o allt sådant?
Sen finns ju inte gratisspelen kvar längre.. går dom synka på nåt sätt?

En sak jag stör mig på mycket är att telefonen kopplar upp mot internet hela tiden utan anledning!? har mina widgets i offlineläge och inget igång.

Mvh

Redigerat av Unregisteredae821c86, 28 August 2011 - 18:15.

Postad 28 August 2011 - 18:21

Unregistered0a756c1f
  • Unregistered0a756c1f
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

jahopp, da har jag lagt in ''anna'' mha ovi suite. Iom att min telefon inte ar for europamarknaden sa finns inte svenska som meny/skrivsprak. Suck. Kan man lagga in languagepacks sjalv?

det går att lägga till språk men kan vara krångligt om du inte flashar den med phoenix..finns en tråd på. www.ipmart-forum.com/showthread.php?695020-HOT-How-to-add-any-language-Pack-to-your-firmware. men kräver att man använder phoenix..man behöver en svensk rofs2 fil..skulle råda dig att använda trixeos Anna version..vilka språk e du ute efter?..annars finns ju swype med svenskt Skrivspråk..

Postad 28 August 2011 - 18:35

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0
brukar ju vara internetrelaterat när det slukas batteri... hur är det med inställningar för WiFi och e-mail?

Postad 28 August 2011 - 18:40

Unregistered3b04d388
  • Unregistered3b04d388
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

3-finger reset finns beskrivet hur man gör över hela nätet, du gjorde inte rätt. Stäng först av telefonen. Tryck in och håll nere Volym-, kamera samt meny. Medans du håller de tre intryckta, tyck på power tills telefonen startar, släpp power men fortsätt att hålla inne de andra tre knapparna till nokia dyker upp på skärmen. Klart.

Släpp "power". Aha, det stod inte på dom två ställen som jag hittade. Fattade inte det. Är det någon skillnad mot "Radera och återställ" ?
Tack för tipset.

Att använda eller icke använda Phoenix har inget med garanti att göra. Phoenix är ett program från Nokia och gör man rätt med det, dvs installerar den produktkodsfirmware som Pheonix själv föreslår via data package manager så blir telefonen som fabriksny, förutsatt att man använder alla filerna och att man väljer refurbish.

Åter igen tack för dina synpunkter. Om jag med mina begränsade kunskaper hade försökt med Phoenix så hade jag nog säkert missat något. Du är ju kung på det här.

mvh/Lödde

Postad 28 August 2011 - 18:50

Unregisteredae821c86
  • Unregisteredae821c86
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

brukar ju vara internetrelaterat när det slukas batteri... hur är det med inställningar för WiFi och e-mail?

Den har visserligen varit uppkopplad hela tiden men kollade på statistiken 0/0Byte överförda :S

Fortfarande låter 12% för mycket på en timma om man inte ladda hem massa apps o liknande..

Redigerat av Unregisteredae821c86, 28 August 2011 - 18:50.

Postad 28 August 2011 - 19:02

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Flasha den med en firmware för en skandinavisk N8 eller ta hem min CFW som sagts ovan med hjälp av Phoenix.

Postad 28 August 2011 - 19:27

big_swede70
  • big_swede70
  • Forumräv

• 913 inlägg
  • 0

Svar på 2'an: Private-mappen kan du inte se med den inbyggda filhanteraren. Använd ex 3'e parts-prg X-plore (gratis versionen är en fullversion men sinkar dig 3 sek när du sätter på eller stänger av appen...kan man ju leva med),
eller usb till dator och välj masslagring i mobilen, då ser du de dolda mapparna på E.
Länk till X-plore:
X-plore

Redigerat av big_swede70, 28 August 2011 - 19:31.

Postad 28 August 2011 - 20:10

Unregisteredbe903194
  • Unregisteredbe903194
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Svar på 2'an: Private-mappen kan du inte se med den inbyggda filhanteraren. Använd ex 3'e parts-prg X-plore (gratis versionen är en fullversion men sinkar dig 3 sek när du sätter på eller stänger av appen...kan man ju leva med),
eller usb till dator och välj masslagring i mobilen, då ser du de dolda mapparna på E.
Länk till X-plore:
X-plore

Det ar bara dem filerna man behover alltsa? Resten laggs dit nar man installerar programmen med tiden eller? Fan for det har engelska t-bordet...

Postad 28 August 2011 - 20:25

big_swede70
  • big_swede70
  • Forumräv

• 913 inlägg
  • 0

Det ar bara dem filerna man behover alltsa? Resten laggs dit nar man installerar programmen med tiden eller? Fan for det har engelska t-bordet...

Du behöver eg inget från E men du sparar ju tid om du kopierar "citices" ner till datorn innan, annars måste ju du ladda ner kartorna igen efteråt.
Den där mappen under "private" va ju bara för om du ville använda mobilen som modem till pc så den e ju inte heller dödsviktig för själva mjukvaran till mobilen

Postad 28 August 2011 - 20:26

Unregistered77d30fc4
  • Unregistered77d30fc4
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Haft anna ett tag nu. Problemet är att när jag sätter på energisparläge så stängs min uppkopling av. Mobilen går i "Offline-mode". Går det att redigera energisparläget så detta funkar? Riktigt störande.. hade inte detta problemet innan jag uppdaterade.

Postad 28 August 2011 - 20:29

donpipino
  • donpipino
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Haft anna ett tag nu. Problemet är att när jag sätter på energisparläge så stängs min uppkopling av. Mobilen går i "Offline-mode". Går det att redigera energisparläget så detta funkar? Riktigt störande.. hade inte detta problemet innan jag uppdaterade.

Är lika för mig, men efter några sekunder kommer täckningen tillbaka för mig.

Postad 28 August 2011 - 20:39

Unregistered77d30fc4
  • Unregistered77d30fc4
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Är lika för mig, men efter några sekunder kommer täckningen tillbaka för mig.

Täckningen kommer inte tillbaks för mig.. :/ Gah va störande. Kommer säkert få leva med detta tills belle kommer

Postad 28 August 2011 - 20:45

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

När mobilen har dragit batteri för mig då har det varit WiFi som spökat. Lösningen för mig är att jag lagt WiFi som widget på startskärmen så jag brukar stänga av WiFi efter jag använt den. Ca fem dagars batteritid fixar jag med Anna. För mig har tvärt om batteritiden blivit bättre med Anna.

Postad 28 August 2011 - 20:51

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Tycker det är mycket anna nu och lite belle :unsure:
Kan säga att belle-betan är stabilare än mobilen var med 1.0, och nu klarar jag ledigt 2 dagars användning på en laddning !
Tyvärr har nokia fortfarande inte kalibrerat om batterimätaren så den visar "rätt" utan det är ~halvt batteri när första delen blir tom..

Postad 28 August 2011 - 21:12

Unregistered0a756c1f
  • Unregistered0a756c1f
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Kan säga att belle-betan är stabilare än mobilen var med 1.0, och nu klarar jag ledigt 2 dagars användning på en laddning !
Tyvärr har nokia fortfarande inte kalibrerat om batterimätaren så den visar "rätt" utan det är ~halvt batteri när första delen blir tom..

hade bara opera mini fungerat och inget lagg i angry birds hade jag lagt in belle

Postad 28 August 2011 - 21:46

Unregisteredae821c86
  • Unregisteredae821c86
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Rätt störande detta :P När jag köpte telefonen tog det över ett dygn innan första pricken försvann.. tänkte ba WOW vilken batteritid.. ack vad fel jag hade :unsure:

Postad 29 August 2011 - 05:21

MerBlues
  • MerBlues
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Ny version av fMobi är släppt

http://mynokiablog.c...-about-symbian/

Postad 29 August 2011 - 17:33

dragi
  • dragi
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Asså jag blir galen. Råkade göra en grej. Jag lekte me min N8 och ville lägga en bild på kompisen till dennes nummer. Och jag trodde det var d jag gjorde,men nä nu e kompisens bild uppe på skärmen oavsett vem som ringer. Och jag har INGEN aning om hur jag får bort det. Minns verkligen inte vart jag var o pillade. Kan nån hjälpa mig med detta?

En annan grej är att nu helt plötsligt visas inte tiden på skärmen när knapplåset e på. Märkte det idag. Vad kan ha hänt? Jag har märkt flera ggr att N8an spökar lite smått o gör små diskreta ändringar. Uppskattar all hjälp,blir galen av att se kompisen poppa upp när tex mamma lr syrran ringer.

Postad 29 August 2011 - 17:43

Unregistered1704
  • Unregistered1704
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Unregistered1704, 18 May 2012 - 19:57.

Postad 29 August 2011 - 18:54

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Såg just en sak om en app... går det inte att zooma in/ut med originalappen i Anna eller tidigare ? Det går i belle så ni vet :unsure:

Postad 29 August 2011 - 20:30

jfhallberg
  • jfhallberg
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Eee har ett litet/stort problem här, jag kan inte öppna kameran, varje gång jag försöker öppna den, via knapp eller meny så kommer en meddelande up"system fel" sen försvinner det kan det vara för att jag har Kamera uppdateringen? jag kan öppna den via text Camera Plus eller camera FX det är inga problem med.

Japp, avinstallera kamera uppdateringen och installera den igen så fungerar det (Jag hade samma fel på min)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.