Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 28 september 2009 - 18:59

Unregistereda86e6ee7
  • Unregistereda86e6ee7
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Det finns två förklaringar till detta:

1. Du har dålig syn

2. Dina krav är väldigt väldigt låga.

Kul att Telia är så bra för dig vilket gör att telia inte behöver bry sig när dom har så snälla kunder som dig.

I övrigt har jag nu sagt upp abonnemanget samt mina föräldrars, tanten hos telia förstod inte vad jag pratade om och började tjafsa om uppsägningstid, då brast mitt tålamod med Telia.

Om ni inte kan leverera en kvalitativ tjänst som kunden tycker är bra så är det skäl för en uppsägning utan uppsägningstid, hon envisades men efter jag påtalat problemet och att jag har mätningar från DVB Viewer som visar den låga bitraten samt foton tagna så gav hon med sig till slut

Tjänsten är nu avslutad.

Och ni andra som väntar på HDTV kan bara glömma det, om inte telia kan leverera en kvalitetsbild på SD kanaler hur tror ni att HD kanaler kommer se ut? uppenbarligen kan inte Telia klara detta rent tekniskt för det är bara ett stort misstag erbjuda tjänsten till ADSL kunder.

Men förstås om man inte har några krav så är tjänsten ok, men vissa personer tycker ju DIVX filmer ser ut som Bluray.

Thank god for that.

Jag har varken dålig syn eller låga krav. Jag blev faktiskt förvånad av bildkvalitén när jag bytte till Telia från CD.
Det är väl ingen helt perfekt bild, som självklart inte går att jämföra med bluray, men i mitt tycke fungerar den utmärkt.
Tycker faktiskt att vissa kanaler inte är långt från DVD-kvalitet.

Jag kan förstå om du är förbannad då Telia inte motsvarar dina krav pga låg bitrate, som (i ditt tycke) ger dålig bild.
Men man måste väl förstå att Telia vill nå ut till så många som möjligt.

Postad 28 september 2009 - 19:08

Fibostop
  • Fibostop
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Men man måste väl förstå att Telia vill nå ut till så många som möjligt.

Jo det har jag förstått men det får ju vara gränser för vad man accepterar.

Postad 28 september 2009 - 19:33

HenkeNord
  • HenkeNord
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Har du provat att se om du får ut ljud via någon annan digital utgång såsom SPDIF eller TOSLINK? Det vore intressant att veta om det bara drabbar HDMI-utgången. När ljudet försvinner, har du kollat i inställningarna så att det inte av någon konstig anledning har börjat stå att du skall skicka ut analogt ljud.

/A

Slog igång förstärkaren först, sedan boxen och TV:n - inget ljud.

Kopplade sedan en coaxial via SPDIF och ställde om Onkyon på COAX1 och ljudet gick igång direkt. Så det verkar som om SPDIF funkar i alla fall. Kör i några dagar och återkommer om problemet löstes helt eller om det bara var en slump.

/H

Postad 28 september 2009 - 19:42

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Även om jag inte själv längre har tillgång till Telias digital-TV och därmed inte har möjlighet att hålla kolla på vad som händer och sker i Telias nät på sätt som jag kunde tidigare, så tänkte jag ändå få komma med lite skvaller angående det jag fortfarande kan ha koll på.

På Telias "staging site" så kom det idag en ny testversion av GUI-programvaran till boxen, version 5_0_15_007, att jämföra med den version som är ute i produktion, 5_0_14_005.

Vad jag kan se så är dom stora skillnaderna från 5_0_14_005 till 5_0_15_007 relaterade till PRV och timeshift funktionalitet. Intressant är att det verkar också nånting relaterat till "remote PVR". Min gissning är att det är nånting liknande det Boxer har där man kan administrera sina inspelningar från en webbsida. Observera att detta är ren spekulation från min sida.

Inspelningsmässigt så verkar det finnas maximalt 2 "recorders". Antagligen är begränsning på att man kan spela in max 2 program åt gången. Teoretiskt så har ju IPTV inte samma begränsningar på att det måste finnas fysiska "mottagare" som i DVB-T/C/S system för att kunna spela in på flera olika kanaler. På en FiberLAN anslutning så skulle nog boxen teoretiskt kunna spela in fler kanaler än så samtidigt.

Nya meddelande texter indikerar att det kommer hantering av både planerade och redan utföra inspelningar, aktivering av timeshift, administration av inspelningar (dagligen, veckovis), editera inspelningar (starttid, stopptid), inspelningsmarginal, mm mm. Man får också en hint om att PVR boxen kommer att ha 160 GB hårddisk... B)

Huvudmenyn ser ut komma att få nya menyval för Inspelningar, men även för Programbibliotek och Pay-per-view. Gissningsvis så bryter man ut dessa två från Video On Demand så att dom blir separata menyval redan på huvudmenyn.

Menyn för inställningar ser ut att genomgå en rejäl förändring, speciellt med de nya inställningarna relaterade till inspelingar. Men även föräldrakontrollen verkar få nya inställning. Den ser ut att separaras för TV respektive Video.

Designmässigt så verkar också den nya "bakgrunden" som tidigare enbart fanns i Video On Demand delen nu göra sitt intåg i övriga delar av menyerna.

I övrigt så verkar rätt mycket vara ändrat. Känns som en av dom största uppdatering på länge. Så PVR funktionaliteten verkar vara närmare än någonsin... :lol:

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 28 september 2009 - 19:43.

Postad 28 september 2009 - 20:22

Knude
  • Knude
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Tack för den rapporten, mycket uppskattat!

Postad 28 september 2009 - 21:19

44444
  • 44444
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Vad jag kan se så är dom stora skillnaderna från 5_0_14_005 till 5_0_15_007 relaterade till PRV och timeshift funktionalitet. Intressant är att det verkar också nånting relaterat till "remote PVR". Min gissning är att det är nånting liknande det Boxer har där man kan administrera sina inspelningar från en webbsida. Observera att detta är ren spekulation från min sida.

Kan det möjligtvis vara "Telia Spela In" som någon nämnde ett par sidor bak i tråden?

TV6. Inte så dålig bild hos mig. De tunna diagonala linjerna beror på att slutarhastigheten på kameran inte är i synk med TV:ns uppdateringsfrekvens.

Tecknat ser sällan dåligt ut. Man måste ner till väldigt låg bithastighet innan man ser komprimeringsartefakter. Sedan är din bild alldeles för liten och tagen på ett för långt avstånd för att man ska kunna bedöma bildkvaliteten.

Så du anser att alla som inte har möjlighet till fiber inte ska ha någon digital-tv från Telia alls?

Telia bör kunna lösa det så att alla kunder blir nöjda. Fiberanslutna kunder får en högre bithastighet medan kopparanslutna kunder får en lägre.

Vill o vill, för många finns inget annat att välja än digital-tv via ADSL från Telia, även om man bor i hyreshus mitt i en stad.

Boxer, Canal Digital, Viasat?

Postad 28 september 2009 - 21:21

tiblad
  • tiblad
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej alla!
Jag är ny här och här men inser att det verkar vara här som kunskapen finns så ursäkta om jag leachar lite i början och kanske inte har så mycket att komma med själv.
Jag har nyligen flyttat till Hammarby Sjöstad (sthlm) och här ingår Telia Bredbands TV i Hyran via fiber LAN så det känns som om man vill försöka köra på detta när man ända tvingas betala för det...

Problemet som jag har är att eftersom jag som forskare i USA köpte en SONY KDL-V32XBR1 TV så kunde jag inte för mitt vildaste fantasi tänka mig att den inte skulle klara alla förekommande format i världen men så är det alltså inte...
Den klarar 110 volt 60hz såväl som 230 volt 50hz så så långt är det ju bra.,..
Men den kan bara ta emot NTSC och PAL -M (brazil)
Jag trodde dock att komponent och hdmi inte gjorde skillnad på pal och NTSC eftersom jag utan problem kunde koppla in min sons Wii när jag köpte komponent kabelsatsen det rockar om jag sätter den (wii) i läge [ HDTV/EDTV 480p]
Med den medfäljande (till Nintendo Wii) videokabeln funkade dock inte signalen från Wii till TVn

Jag var glad när jag här på forumet läste att Motorla VIP 1910-9 kan köra ut NTSC vilket skapar hygglig bild när man trycker setup efter det att den varit strömlös och sedan ändrar till NTSC eller för den delen PAL-M
Problemet är ju att när boxen tar sig till steg två i inloggningen till telias tjänst så får den order om att Reboota och starta om med PAL eftersom min box är "felinställd" på NTSC och detsamma när jag provar med PAL-M

Bra för alla som inte vill någonsin behöva bry sig men detta var ju mitt hopp att kunna använda tvn utan att köra vga eller köpa en scaling moj för 2000:-

Finns det någon annan firmware som inte gör såhär? spelar det iså fall ngn roll eftersom jag antar att telia kör ut den senaste ändå när man loggar in och den uppdateras automatiskt?
Ännu bättre vore ju om jag på något sätt kunde ställa om den när den väl är uppe och inloggad.. men jag kan inte se bilden eftersom den scrollar så hemskt och enligt denna tråden här på forumet så är ju setupen i början enda chansen....
Kan jag komma in i boxen via USB ingången och hacka lite i firmwaren?
När jag ringer telias tekniska betalsupport för 19kr /minut säger dom att dom inte sänder i NTSC och att det därför inte går att ställa om boxen till NTSC och även om man kunde det så skulle man inte kunna se något eftersom sändningen är i PAL standard---
Nu är jag iofs ingen signal eller systemtekniker med oscilloskopet under huvudkudden men detta måste väl ändå vara kvalificerat BS... det kan väl inte vara förrän ettorna och nollorna i fibern omvandlas till digital videosignal i boxen som det avgörs om det blir ntsc eller pal? eller är jag helt ute och cyklar?

Om ingen vet en lösning så vore jag tacksam om ni kan peka mig i en riktning där jag kan köpa eller löda sladdar som ger mig komponent till vga eller scart till vga eftersom tvn har en vga ingång.... eller om det finns ett billigt sätt att göra någon av signalerna från Motorolan till tvn som har komponent hdmi och vga samt s-video och video ingångar.
Mvh
Fredrik

Postad 28 september 2009 - 22:55

Freeride360
  • Freeride360
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Du går lite för långt nu med att hoppa på de som faktiskt är nöjda. Försök att inse att inte alla kanske har de höga krav som du har och inte för den skull heller behöver ha dålig syn. Du riktar ditt gnällande åt fel håll, nämligen de som inte håller med dig när det istället är Telia du ska gnälla på.

Jag tillhör också den kategori som du anser har dålig syn för jag är också nöjd med den kvalitet på SDTV som jag har via fiberlan. Jag hade tidigare Canal Digital utan HD och kan inte påstå att det var bättre. Men, jag ser väl dåligt eller så är mina krav för låga...

Här är en till med dålig syn. Men det ingår väl kanske i 40-års krisen! B) Hade tidigare ComHem och det var inte alls så bra bild. Sitter nu med ADSL-koppling i villa och det ser jättebra ut, men ljudproblematiken mot receivern är ju rätt tröttsam faktiskt!!
Jag tror inte alls det är kraven! Det är nog SBS och sådant är det tyvärr inget att göra åt. :lol:

Postad 29 september 2009 - 08:22

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Det där med kvalité på bilden.

Som sagts, tecknat inget bra exempel. Sport är bra för där ser man om det är åt skogen enkelt. Notera även att det är större skillnader i kvalité mellan kanaler hos en operatör än överlag mellan de olika operatörerna.

När man säger bra/dåligt om bildkvalitén då är det även bra att ange vad för TV man har. För ärligt, en meter från en 50" skärm ser vare sig Boxer, Telia, ComHem eller Canal Digital speciellt bra ut. Oavsett kanal om ej HD-upplösning och bra datatakt.

Skriker man dålig kvalité, och kallar andra som säger att det är bra för klåpare, utan att ge kvantitativa referenser då agerar man på väldigt lös grund.

som antytts, ena kanske sitter med en förlåtande CRT TV på 28" och den andra med en överskarp LCD på 50".

Postad 29 september 2009 - 11:49

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Jag undrar om det inte är dax att dela den här tråden i två?
En för ADSL-kunder och den andra för fiber. Som det är nu
gäller 99% av alla inlägg problem med HDMI, inställningar
av 1910-boxen och krav på PVR och HDTV. Blir väldigt tröttsamt
att höra på i längden och är sällan av något värde. Känns
mest som ett gnällforum för de som köpt utrustning som det
ännu inte riktigt finns stöd för. Och vem tror att HDMI någonsin
kan bli någon större succé när det förutsätter HDCP? HDTV
och PVR troligtvis flopp om man kör HDMI... Någon som minns
regionskydden på DVD-spelarna?

Som ADSL-kund och med 32 tums LCD TV är jag helnöjd och
är mest rädd för att om Telia försöker möta alla dessa "fiber"krav
kommer det att leda till högre avgifter. Allt experimenterande
med tekniken är också en störningsrisk som jag helst inte vill
veta av nu när nu Telias IPTV till sist fungerar så pass stabilt
som det gör.

Bilden är oftast kanon utom i de fall man avsiktligt kör med låg
bitrate som Kändisdjungeln där bildkvaliteten var under all kritik.
(Om det nu var bitrate? Låg kvalitet var det dock).

PVR som fungerar för ADSL så att man kan spela in på annan
kanal än man tittar på är ju utopi och finns heller inte på min
önskelista. Ett realistiskt krav är däremot DD5.1 något som jag
framfört ett par år nu. Fortfarande kan man inte se vilka filmer
som har detta ljud när man kollar på VOD (om nu några har det).
Svagt! Nu har jag ju inte Canal Digital. Filmerna där har tydligen
ofta DD5.1. Borde vara standard på alla kanaler men inget man
kan skylla Telia för.

Postad 29 september 2009 - 12:14

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Jag undrar om det inte är dax att dela den här tråden i två?
En för ADSL-kunder och den andra för fiber. Som det är nu
gäller 99% av alla inlägg problem med HDMI, inställningar
av 1910-boxen och krav på PVR och HDTV. Blir väldigt tröttsamt
att höra på i längden och är sällan av något värde. Känns
mest som ett gnällforum för de som köpt utrustning som det
ännu inte riktigt finns stöd för. Och vem tror att HDMI någonsin
kan bli någon större succé när det förutsätter HDCP? HDTV
och PVR troligtvis flopp om man kör HDMI... Någon som minns
regionskydden på DVD-spelarna?

Som ADSL-kund och med 32 tums LCD TV är jag helnöjd och
är mest rädd för att om Telia försöker möta alla dessa "fiber"krav
kommer det att leda till högre avgifter. Allt experimenterande
med tekniken är också en störningsrisk som jag helst inte vill
veta av nu när nu Telias IPTV till sist fungerar så pass stabilt
som det gör.

Bilden är oftast kanon utom i de fall man avsiktligt kör med låg
bitrate som Kändisdjungeln där bildkvaliteten var under all kritik.
(Om det nu var bitrate? Låg kvalitet var det dock).

PVR som fungerar för ADSL så att man kan spela in på annan
kanal än man tittar på är ju utopi och finns heller inte på min
önskelista. Ett realistiskt krav är däremot DD5.1 något som jag
framfört ett par år nu. Fortfarande kan man inte se vilka filmer
som har detta ljud när man kollar på VOD (om nu några har det).
Svagt! Nu har jag ju inte Canal Digital. Filmerna där har tydligen
ofta DD5.1. Borde vara standard på alla kanaler men inget man
kan skylla Telia för.

Ja det känns som om det bara är gnäll och krav på HDTV samt PRV, tidigare så fanns det i alla fall vettig information här men det har blivit mindre av det. Tråden har blivit mindre och mindre läsvärd.

Postad 29 september 2009 - 12:19

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Det finns ingen anledning att dela upp den här tråden i två; en för ADSL och en för FiberLan - eftersom Telia har lika tjänst för de båda.

Det bästa vore verkligen att Telia börjar med att erbjuda en bättre IPTV för FiberLan och en mer budgetvariant för ADSL-kunder. Dels skulle det göra så att fler får upp ögonen för Fiberlan eftersom få vet hur dåligt ADSL egentligen är. Det skulle skapa nya incitament för kunderna att skaffa FiberLan.

Oavsett tycker jag att det är skandal att kvalitén inte är högre för Telia Fiberlan kunder. Förmodligen är det så att Telia väntar på OpenIPTV projektet ska komma lite längre fram i planeringen så det inte blir så att de har utvecklat nätet på felaktigt sätt för framtiden.

//En som har Telia ADSL men använder Boxer DVB-T.

Postad 29 september 2009 - 12:22

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Ett realistiskt krav är däremot DD5.1 något som jag framfört ett par år nu. Fortfarande kan man inte se vilka filmer
som har detta ljud när man kollar på VOD (om nu några har det). Svagt! Nu har jag ju inte Canal Digital. Filmerna där har tydligen ofta DD5.1. Borde vara standard på alla kanaler men inget man kan skylla Telia för.

Frågan om information om DD5.1 i VOD har jag framfört till min kompis som jobbar med detta och jag fattade det som att det kommer att komma. Cigehn beskrev ju vissa programvaruändringar som hade börjat dyka upp gällande Programbibliotek och Video On Demand så vi kan väl hoppas att det dyker upp där.

Sedan håller jag med om att det är ju fantastiskt att t ex TV4 som på något vis kanske klassas som lite högre kvalitet än t ex TV3, fortfarande 2009 inte kan prestera DD på sina sändningar. Men som du säger, det kan inte gärna Telia lastas för ;-)

/A

Postad 29 september 2009 - 16:34

44444
  • 44444
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Känns mest som ett gnällforum...

Du säger att detta känns som ett gnällforum för fiberkunder så din geniala lösning är att börja klaga på ADSL och avsaknaden av 5.1-ljud samt din rädsla för höjda avgifter? Japp, ska det kastas sten i glashus så ska det göras på rätt sätt.

Tråden har blivit mindre och mindre läsvärd.

Men att gnälla på fiberkunder som önskar HDTV och PVR gör tydligen tråden mer läsvärd, eller?

Redigerat av 44444, 30 september 2009 - 00:16.

Postad 29 september 2009 - 22:30

Pettax
  • Pettax
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Ja det känns som om det bara är gnäll och krav på HDTV samt PRV, tidigare så fanns det i alla fall vettig information här men det har blivit mindre av det. Tråden har blivit mindre och mindre läsvärd.

Håller med. Jag såg tidigare ett förslag om en FAQ som var en bra idé. Om någon tog och skrev en FAQ med åtminstone svaret på nedanstående frågor skulle antalet (duplicerade) inlägg sjunka rejält:

1. Erbjuder Telia sändningar i HD-upplösning?
2. Erbjuder Telia en box med inspelningsmöjlighet (PVR) eller liknande funktionalitet?
3. Jag har problem när jag kopplar med HDMI till min (Onkyo) förstärkare. Vad beror det på?

Lite kvalificerade svar på de här frågorna och senaste spekulationerna om tidsplan så är det klart liksom.

Jag tror att Telia har förstått att det är många som är intresserade av HD-kanaler och inspelningsmöjlighet vid det här laget. Att den frågan upprepas flera gånger per vecka sänker bara kvaliteten på tråden i min mening.

Tack och hej från en kund med ADSL, som inte jobbar på Telia, men som ändå har njutbar bild.

Postad 30 september 2009 - 07:11

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0

Frågan om information om DD5.1 i VOD har jag framfört till min kompis som jobbar med detta och jag fattade det som att det kommer att komma. Cigehn beskrev ju vissa programvaruändringar som hade börjat dyka upp gällande Programbibliotek och Video On Demand så vi kan väl hoppas att det dyker upp där.
/A

Problemet är väl att det alltid är något som "kommer att komma" när det handlar om allt annat än SDTV. Sen kommer det aldrig. Eller hur var det hösten 2008 då HDTV skulle komma..... :rolleyes:

Postad 30 september 2009 - 07:34

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Problemet är väl att det alltid är något som "kommer att komma" när det handlar om allt annat än SDTV. Sen kommer det aldrig. Eller hur var det hösten 2008 då HDTV skulle komma..... :rolleyes:

Hur orkar du leva med all denna pessimism? :rolleyes:

Det är klart att det är rätt mycket som "kommer att komma" när det handlar om en tjänst som faktiskt genomgår en hel del utveckling. Sedan kan det ju vara bra att ha i åtanke att det bakom kulisserna kanske inte alltid är Telia som är boven, utan att olika leverantörer kanske behöver göra sin hemläxa eller släppa på sina avtalskrav.

/A

Postad 30 september 2009 - 07:40

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Håller med. Jag såg tidigare ett förslag om en FAQ som var en bra idé. Om någon tog och skrev en FAQ med åtminstone svaret på nedanstående frågor skulle antalet (duplicerade) inlägg sjunka rejält:

1. Erbjuder Telia sändningar i HD-upplösning?
2. Erbjuder Telia en box med inspelningsmöjlighet (PVR) eller liknande funktionalitet?
3. Jag har problem när jag kopplar med HDMI till min (Onkyo) förstärkare. Vad beror det på?

Lite kvalificerade svar på de här frågorna och senaste spekulationerna om tidsplan så är det klart liksom.

Jag tror att Telia har förstått att det är många som är intresserade av HD-kanaler och inspelningsmöjlighet vid det här laget. Att den frågan upprepas flera gånger per vecka sänker bara kvaliteten på tråden i min mening.

Tack och hej från en kund med ADSL, som inte jobbar på Telia, men som ändå har njutbar bild.

1. Ja, men än så länge till en viss del av abonnenterna. Officiellt har man sagt att HD släpps på under hösten och då sannolikt för fiber-lan kunderna. Söker du i tråden på HD så kommer du säkert hitta massor med inlägg.

2. Officiellt har man gått ut med att det kommer under hösten. Samma sak här, sök så hittar du massor med inlägg.

3. Onkyo verkar ha problem med Motorolas HDCP, var felet ligger är osäkert, men Motorola har gjort rättningar som har löst det för vissa Onkyo-förstärkare. Onkyo verkar dock inte ha brytt sig nämnvärt. Sök i tråden så finner du även svar på detta. Tips på sökord, HDCP och Onkyo.

Mvh

Andreas

Postad 30 september 2009 - 08:57

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Det bästa vore verkligen att Telia börjar med att erbjuda en bättre IPTV för FiberLan och en mer budgetvariant för ADSL-kunder. Dels skulle det göra så att fler får upp ögonen för Fiberlan eftersom få vet hur dåligt ADSL egentligen är. Det skulle skapa nya incitament för kunderna att skaffa FiberLan.

Visst, jag skulle också helst vilja ha fiber men Telia kommer knappast att dra det till mig hur mycket jag än önskar. Jag kan få fiber via stadsnätet men där släpper man i stället inte in Telia. Men som sagt jag är tillsvidare nöjd med IPTV via ADSL.

Postad 30 september 2009 - 09:27

_Tomten_
  • _Tomten_
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Här kan ni se tydligt mackroblocken på SVT1 under cyklingen, en låg bitrate syns inte vid stilla lugna bilder på samma sätt utan det märks då det rör sig i bilden.

Miserabel kvalite, synd om alla som köper dyra LCD/plasma och sen är det leverantören som inte sköter sig.

Kolla nere i högra hörnet så ser ni schackpartiet men även uppe i väntra hörnet, den är så låg just nu så blocken nästan bluddrar i varandra.

Kan du lägga upp en annan bild där du intar använder dig av SVTs program för dom måste ju ha sämste bilen av allla kanaler man kan hitta..
Jag har inte så där kass bild som du har. Inte någon annan som jag k'nner heller.

Men är nyfiken när det gäller detta ämne ..

Postad 30 september 2009 - 10:24

Pettax
  • Pettax
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

1. Ja, men än så länge till en viss del av abonnenterna. Officiellt har man sagt att HD släpps på under hösten och då sannolikt för fiber-lan kunderna. Söker du i tråden på HD så kommer du säkert hitta massor med inlägg.

2. Officiellt har man gått ut med att det kommer under hösten. Samma sak här, sök så hittar du massor med inlägg.

3. Onkyo verkar ha problem med Motorolas HDCP, var felet ligger är osäkert, men Motorola har gjort rättningar som har löst det för vissa Onkyo-förstärkare. Onkyo verkar dock inte ha brytt sig nämnvärt. Sök i tråden så finner du även svar på detta. Tips på sökord, HDCP och Onkyo.

Mvh

Andreas

Du missförstod mitt inlägg tror jag. Eller så uttryckte jag mig luddigt. Jag vet svaret på alla dessa frågor. Det vet alla som har följt den här tråden ett tag. Min poäng var att det borde finnas en FAQ i den här tråden som ger svaret på dessa frågor, och några till, som hålls uppdaterat så att man slipper se dessa frågor om och om igen. Moderatorn kanske kunde klistra in svaren du just gav?

/Pettax

Postad 30 september 2009 - 11:20

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Du missförstod mitt inlägg tror jag. Eller så uttryckte jag mig luddigt. Jag vet svaret på alla dessa frågor. Det vet alla som har följt den här tråden ett tag. Min poäng var att det borde finnas en FAQ i den här tråden som ger svaret på dessa frågor, och några till, som hålls uppdaterat så att man slipper se dessa frågor om och om igen. Moderatorn kanske kunde klistra in svaren du just gav?

/Pettax

Sorry, jag läste nog lite för snabbt. Jag tyckte också att det var frågor som inte borde vara så svåra att hitta :rolleyes:

/A

Postad 30 september 2009 - 16:05

sadfoafs
  • sadfoafs
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Kopplade just in digital-tv från Telia via fiberlan.

Kan vid en första anblick säga att bilden är under all kritik. Det är verkligen inte ett stort steg upp från de analoga sändningarna. Ska det vara såhär, eller finns det något att göra åt det?

Postad 30 september 2009 - 16:36

44444
  • 44444
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Kopplade just in digital-tv från Telia via fiberlan.

Kan vid en första anblick säga att bilden är under all kritik.

Bilden nedan är tagen hos en bekant under gårdagens "Wipeout US" som gick på Kanal 5 kl 20. Visar en kille som klättrar på en vägg med vatten forsande över honom. Skrämmande dålig bildkvalitet med grava komprimeringsartefakter.

Mobilkamera:
Postad bild

Redigerat av 44444, 30 september 2009 - 17:09.

Postad 30 september 2009 - 17:00

Fibostop
  • Fibostop
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Bilden nedan är tagen under gårdagens "Wipeout US" som gick på Kanal 5 kl 20. Visar en kille som klättrar på en vägg med vatten forsande över honom. Skrämmande dålig bildkvalitet med grava komprimeringsartefakter.

Postad bild

Bra att fler uppmärksammar problemet och inte luras in i något, jag har själv inte Telia längre för jag sa upp tjänsten pga ovanstående.

Postad 30 september 2009 - 17:38

Hanspettersson
  • Hanspettersson
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Jag har tv ifrån telia med och kör med hdmi till min full hd lcd 46" Samsung och har jättebra bild.
Ni vet att man kan ställa om så att den kör ut 1080 eller 720.
Verkar konstigt att ni har så dålig bild.

Postad 30 september 2009 - 18:17

44444
  • 44444
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jag har tv ifrån telia med och kör med hdmi till min full hd lcd 46" Samsung och har jättebra bild.
Ni vet att man kan ställa om så att den kör ut 1080 eller 720.
Verkar konstigt att ni har så dålig bild.

Wipeout US går även i dag kl 20 på Kanal 5 så har du möjlighet kan du väl fota i slutet när man klättrar på väggen med vatten? Skulle nämligen vara intressant att se resultatet.

Postad 30 september 2009 - 18:20

Franky
  • Franky
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Tänk på att Telia i allra flesta fall (SVT 1 och 2 är undantagen) inte gör något med strömmen, så om det är komprimeringsartefakter på femman så är det för att de finns där redan när Telia får signalen från femman. Så det är snarare dom ni borde klaga på.

Postad 30 september 2009 - 18:25

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Bra att fler uppmärksammar problemet och inte luras in i något, jag har själv inte Telia längre för jag sa upp tjänsten pga ovanstående.

Vem kommer att leverera TV till dej nu då?

Postad 30 september 2009 - 18:35

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Bilden nedan är tagen hos en bekant under gårdagens "Wipeout US" som gick på Kanal 5 kl 20. Visar en kille som klättrar på en vägg med vatten forsande över honom. Skrämmande dålig bildkvalitet med grava komprimeringsartefakter.

Mobilkamera:
Postad bild

Jag kan ta en bild i kväll. Hur nära TV:n har ni tagit bilden? Sån skitkvalité på bilden har jag aldrig sett och har man så dålig bild kan jag förstå om man är förbannad.

Postad 30 september 2009 - 18:36

qwertansk
  • qwertansk
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Så dålig bild har aldrig ja sett, tycker bilden är ganska bra här hemma hos mej.

Redigerat av qwertansk, 30 september 2009 - 18:37.

Postad 30 september 2009 - 18:52

joek
  • joek
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Problemet som jag har är att eftersom jag som forskare i USA köpte en SONY KDL-V32XBR1 TV så kunde jag inte för mitt vildaste fantasi tänka mig att den inte skulle klara alla förekommande format i världen men så är det alltså inte...
Den klarar 110 volt 60hz såväl som 230 volt 50hz så så långt är det ju bra.,..
Men den kan bara ta emot NTSC och PAL -M (brazil)
Jag trodde dock att komponent och hdmi inte gjorde skillnad på pal och NTSC eftersom jag utan problem kunde koppla in min sons Wii när jag köpte komponent kabelsatsen det rockar om jag sätter den (wii) i läge [ HDTV/EDTV 480p]

Hej, jag är ingen expert på detta, men:
- Med HDMI och komponent har du nog inte NTSC/PAL-problemet precis som du skriver. Men det är inte säkert att din TV klarar av de upplösningar och den uppdateringsfrekvens som boxen skickar ut. I USA är det i första hand 60 bilder/sekund som det finns stöd för p g a arvet från NTSC, och i Europa är det 50 som gäller.
- Hade du testat att koppla med HDMI till TVn? Testa de olika upplösningarna som du kan välj på i setup-menyn, 576p, 720p och 1080i. Med lite tur klarar din TV att ta emot någon av dessa med 50 Hz på HDMI-ingången.
- Att hacka/trixa med mjukvaran i boxen är nog inte en framkomlig väg för oss vanliga dödliga. Man kan inte heller byta till en godtycklig version av mjukvaran, Telia distribuerar bara ut en version (den senaste), vad jag vet.

Lycka till!
/jonas

Postad 30 september 2009 - 18:57

44444
  • 44444
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Tänk på att Telia i allra flesta fall (SVT 1 och 2 är undantagen) inte gör något med strömmen, så om det är komprimeringsartefakter på femman så är det för att de finns där redan när Telia får signalen från femman. Så det är snarare dom ni borde klaga på.

Och detta vet du hur?

Jag kan ta en bild i kväll. Hur nära TV:n har ni tagit bilden? Sån skitkvalité på bilden har jag aldrig sett och har man så dålig bild kan jag förstå om man är förbannad.

Bilden är tagen med en mobilkamera på ca 60 cm avstånd. Bildkällan är en 52" LCD-TV.

Postad 30 september 2009 - 19:18

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Uppenbarligen är det kajko nånstans i kedjan...om samma fel visar sig på alla kanaler.

Be din mupp-kompis att byta ut prylarna.

Redigerat av Latman, 30 september 2009 - 19:26.

Postad 30 september 2009 - 19:37

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Tog en bild jag också på det där "Wipeout US" på kanal5, hur någon kan vilja se ett sådan skitprogram övergår mitt förstånd. Men jag ödslade bort några minuter av mitt liv och tog en bild hos mig.

Redigerat av Unregistered31511, 30 september 2009 - 19:39.

Postad 30 september 2009 - 19:44

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Hej, jag är ingen expert på detta, men:
- Med HDMI och komponent har du nog inte NTSC/PAL-problemet precis som du skriver. Men det är inte säkert att din TV klarar av de upplösningar och den uppdateringsfrekvens som boxen skickar ut. I USA är det i första hand 60 bilder/sekund som det finns stöd för p g a arvet från NTSC, och i Europa är det 50 som gäller.
- Hade du testat att koppla med HDMI till TVn? Testa de olika upplösningarna som du kan välj på i setup-menyn, 576p, 720p och 1080i. Med lite tur klarar din TV att ta emot någon av dessa med 50 Hz på HDMI-ingången.
- Att hacka/trixa med mjukvaran i boxen är nog inte en framkomlig väg för oss vanliga dödliga. Man kan inte heller byta till en godtycklig version av mjukvaran, Telia distribuerar bara ut en version (den senaste), vad jag vet.

Då antalet bidler per minut är annorlunda om man har NTSC har man valt att lägga in denna kontroll för att inte alla kunder som ställt den på NTSC ska ringa supporten. Orsaken är helt enkelt att bilden hackar om man ställt det fel. Källan på bilderna i Sverige är just PAL.

Du kan inte välja mjukvara utan du får den som Telia skickar ut.

Rörande mjukvara så har det idag kommit en lite fix för att kontrollen att boxen ska ställa om sig automatiskt till HDMI när man har HDMI kabel ansluten. Vill man få den måste man ta ur strömsladden och stoppa i den igen.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 30 september 2009 - 19:49

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0
Här är en bild från Canal Digtal´s sändning (satellit)

Bifogad fil(er)

Postad 30 september 2009 - 20:01

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Här är en bild från Canal Digtal´s sändning (satellit)

Ja, den var ju inte direkt bättre. Det lutar nog åt "skit in skit ut", dvs att bilden som Kanal5 skickar ut från början är rätt kass.

/A

Postad 30 september 2009 - 20:04

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Wipeout.jpg   145,71K   3 Antal nerladdningarBifogad fil  Wipeout1.jpg   82,26K   3 Antal nerladdningar

Den vänstra bilden på 60 cm avstånd, den högra på 260 cm avstånd. Telia via ADSL.

Redigerat av Wille09, 30 september 2009 - 20:05.

Postad 30 september 2009 - 20:14

Fibostop
  • Fibostop
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Ja, den var ju inte direkt bättre. Det lutar nog åt "skit in skit ut", dvs att bilden som Kanal5 skickar ut från början är rätt kass.

/A

Ursäkta men den bilden har inga komprimeringsartifakter.

Postad 30 september 2009 - 20:25

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

Vill du inte se detta eller vill du bara "elda på" denna diskussion med att du tycker Telia är skit?

Postad 30 september 2009 - 20:28

HenkeNord
  • HenkeNord
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Slog igång förstärkaren först, sedan boxen och TV:n - inget ljud.

Kopplade sedan en coaxial via SPDIF och ställde om Onkyon på COAX1 och ljudet gick igång direkt. Så det verkar som om SPDIF funkar i alla fall. Kör i några dagar och återkommer om problemet löstes helt eller om det bara var en slump.

/H

Nu har jag kört med coaxial via SPDIF i några dagar och ljudet har fungerat klockrent. Så varsågod Telia, här får ni att gratis tips: Nästa gång någon ringer in och har problem med ljudet via HDMI kan ni föreslå ett byte till coax.

/H

Postad 30 september 2009 - 20:29

44444
  • 44444
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Uppenbarligen är det kajko nånstans i kedjan...om samma fel visar sig på alla kanaler.

Be din mupp-kompis att byta ut prylarna.

Nej, det är inget fel i "kedjan". Sedan kan du ju ta en funderara på vad du kallar folk om du vill föra en diskussion med mig.

Tog en bild jag också på det där "Wipeout US" på kanal5, hur någon kan vilja se ett sådan skitprogram övergår mitt förstånd. Men jag ödslade bort några minuter av mitt liv och tog en bild hos mig.

Att ta en bild när det inte är någon rörelse är ingen ide då den bilden alltid ser "ok" ut. Ta kort när någon faller i vattnet så får du se. Tittar man på din bild ser man macroblock, pixelbildning samt komprimeringsartefakter trots att den i det närmaste är en statisk bild. Kallar du den bilden bra så får det stå för dig. Jag är av en annan åsikt.

Din bild i orginalstorlek som tydligt visar Macroblock, pixelbildning samt komprimeringsartefakter.
Postad bild

---------------------------------------------------------------------------

Mina bilder (mobilkamera):

Ser väl "ok" ut på avstånd när inget rör sig i bilden...
Postad bild

... men så fort något händer så ser det ut som följer.
Postad bild

...
Postad bild

...
Postad bild

Nej, och inga macroblock eller pixelbildning heller. :)

Lindos bild i orginalstorlek. Ser du fortfarande inget fel?
Postad bild

Lindos bild i orginalstorlek. Markerar ett macroblock om du nu skulle "råka" missa dessa.
Postad bild

Redigerat av 44444, 30 september 2009 - 20:36.

Postad 30 september 2009 - 21:26

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Lindos bild i orginalstorlek. Ser du fortfarande inget fel?
Postad bild

Och därmed har vi visat att Kanal 5 ser ut som sk*t oavsett om det är via Telias bredband eller via satellit.

Postad 30 september 2009 - 21:42

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Och därmed har vi visat att Kanal 5 ser ut som sk*t oavsett om det är via Telias bredband eller via satellit.

Dock

Kollade som hastigast på det debatterade avsnittet via Comhems analoga och det var riktigt bra för vara analogt från Comhem.

Den analoga kan periodvis visa "vertikala ormar" över hela bilden. Hualigen.

Analoga kabeln in i Sony-inspelare med vald uppskalning till 720P.

Postad 30 september 2009 - 22:05

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Rörande mjukvara så har det idag kommit en lite fix för att kontrollen att boxen ska ställa om sig automatiskt till HDMI när man har HDMI kabel ansluten. Vill man få den måste man ta ur strömsladden och stoppa i den igen.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Löser detta problemet om man har både HDMI och Scart ansluten och vill kunna välja vilken man vill använda från menyn utan att koppla ur HDMI kabeln (som annars alltid väljs automatiskt)?

Redigerat av kentrj, 30 september 2009 - 22:06.

Postad 30 september 2009 - 22:20

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Ang Onkyo och HDMI..från Comhem/Humax-tråden.

Jag har samma problem som många andra, den senaste fw suger!

Jag har en Onkyo TX-SR606 och den gillar verkligen inte signalen från digitalboxen... Men när jag kör med kabel direkt från boxen till tv'n så är det klockren bild, i alla fall enligt mina ögon, men jag är ingen expert.

Jag har provat med allt; Vformat, ut med sladdar/in med sladdar, starta om alla prylar, starta upp prylarna enligt en viss ordning... allt, you name it!

Ringde till CH supporten och frågade hur landet låg, utan att vara otrevlig eller så. Fick standardsvaret 1.0: -Vår blabla-avdelning jobbar på att lösa problemet så snabbt som möjligt och det är inte vårt fel att den senaste uppdateringen inte fungerar för dig... blablabla... -Nej, det går inte att "backa tillbaka" till en tidigare version av fw blablabla... Fabrikåterställning av boxen hjälper inte... blablabla... Hon till och med tipsade mig om att gå in på www.minhembio.com och titta där efter eventuella lösningar på problemet... Jo, jag tackar jag ;-)

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, ikväll är det fotboll och det hade varit nice att kunna köra det med surroundsystemet mm... men det verkar inte bli någonting med det...

Nästa gång det är dags för en ny uppdatering så ska jag tillbringa ett par dagar i det här forumet och se vad ni övriga har för kommentarer, innan jag trycker på knappen... ;-)

Postad 30 september 2009 - 22:26

modeselect
  • modeselect
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Nu har jag kört med coaxial via SPDIF i några dagar och ljudet har fungerat klockrent. Så varsågod Telia, här får ni att gratis tips: Nästa gång någon ringer in och har problem med ljudet via HDMI kan ni föreslå ett byte till coax.

/H

Problemen med att ljud på hdmi kunde försvinna vid t ex standby som uppstod efter uppgraderingen för några veckor sedan, beror gissningsvis på att hdmi-kommunikationen förändrats så att den inkopplade utrustningen på hdmi frågas om vad den klarar av. Och blir det problem när man diskuterar ljud så antas det att det är DVI-utrustning, dvs prylar som inte kan hantera ljud och det blir tyst...

Postad 30 september 2009 - 22:34

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Löser detta problemet om man har både HDMI och Scart ansluten och vill kunna välja vilken man vill använda från menyn utan att koppla ur HDMI kabeln (som annars alltid väljs automatiskt)?

Har själv provat, och ja det ser ut att fungera, toppen!
- nu ser jag fram emot valen 576i och 1080i oxå för HDMI i inställningar för upplösning ...

Redigerat av kentrj, 30 september 2009 - 22:39.

Postad 30 september 2009 - 23:03

Fibostop
  • Fibostop
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Vill du inte se detta eller vill du bara "elda på" denna diskussion med att du tycker Telia är skit?

Både Hallberg och Bergan jobbar på Telia, nu vet ni alla det som är nya i tråden.

Bye från mig, sista jag sa i denna tråd.

Redigerat av Fibostop, 30 september 2009 - 23:03.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.