Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray Filmer

9284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 december 2009 - 12:24

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2 926 inlägg
  • 0

Denna fina jubileumsutgåva av Dansar med vargar kommer i Tyskland i Februari. Samma specar som den redan släppta utgåvan med extended versionen.

* 2.35:1 | 1080/24p
* German + English dts-HD Master Audio 5.1 + dts-HD Master Audio 7.1
* Subtitles: German
* Audio commentary by Kevin Costner and producer Jim Wilson
* Audio commentary by DoP Dean Semler and editor Neil Travis
* Documentary “The Creation of an Epic”
* Bloopers / Trivia
* Music video
* Original Making of
* animated photo gallery
* Poster gallery
* German and US trailers
* TV spots
* Digibook with 24 pages

Jopp. Jag frågade för skoj skull ifall de kunde slänga med engelsk text (under hela filmen) men fick detta svar:

"Our two disc edition release of DANCES WITH WOLVES contains main feature English audio. Due to legal issues, we are unfortunately only able to use English subtitles for the Native American speaking parts. "

Postad 16 december 2009 - 00:55

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Nån som vet ifall det finns en regionsfri utgåva av Point Break eller om det planeras för ett sådant släpp?
Har letat runt lite själv men inte hittat nånting, trodde kanske den fanns som en UK utgåva men det verkar inte så..

Postad bild

Redigerat av Mentos, 16 december 2009 - 00:55.

Postad 16 december 2009 - 08:04

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Nej den finns bara som region A förutom en spansk utgåva med 2.0 ljud utan text.

Postad 17 december 2009 - 15:42

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Warner Home Video is also launching the industry’s first line of Blu-ray Double Features, priced at $24.98 (SRP). Beginning February 23, the attractively packaged and entry-level priced Blu-ray Double Features pack will include a pair of well-matched catalog hits spanning multiple genres – comedy, action, drama/thriller and horror. The first wave will include “Dirty Harry” and “Magnum Force” starring Clint Eastwood; “Analyze This” and “Analyze That” starring Billy Crystal and Robert De Niro; “Presumed Innocent” and “Frantic” starring Harrison Ford; “Miss Congeniality” and “Miss Congeniality 2” starring Sandra Bullock; and Grumpy Old Men and Grumpier Old Men starring Walter Matthau and Jack Lemmon.

Postad 17 december 2009 - 15:49

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0

Warner Home Video is also launching the industry’s first line of Blu-ray Double Features, priced at $24.98 (SRP). Beginning February 23, the attractively packaged and entry-level priced Blu-ray Double Features pack will include a pair of well-matched catalog hits spanning multiple genres – comedy, action, drama/thriller and horror. The first wave will include “Dirty Harry” and “Magnum Force” starring Clint Eastwood; “Analyze This” and “Analyze That” starring Billy Crystal and Robert De Niro; “Presumed Innocent” and “Frantic” starring Harrison Ford; “Miss Congeniality” and “Miss Congeniality 2” starring Sandra Bullock; and Grumpy Old Men and Grumpier Old Men starring Walter Matthau and Jack Lemmon.

Ahh trevligt, även om jag föredrar separata fodral men det verkar ju onekligen prisvärt, kommer garanterat att bli köp av “Analyze This” och “Analyze That”. Antar att dom trillar ut på Amazon snart som pre-order ;)
Kommer detta även gälla Sverige måntro, isf lär det väl bli 299kr... ;)

Postad 17 december 2009 - 15:50

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2 926 inlägg
  • 0

Ahh trevligt, även om jag föredrar separata fodral men det verkar ju onekligen prisvärt, kommer garanterat att bli köp av “Analyze This” och “Analyze That”. Antar att dom trillar ut på Amazon snart som pre-order ;)
Kommer detta även gälla Sverige måntro, isf lär det väl bli 299kr... ;)

Antagligen. Fast Sverige har ju redan Clintan-rullarna i separata utgåvor.

Postad 17 december 2009 - 21:34

Binks
  • Binks
  • Forumräv

• 739 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför dom ska skicka ut reklam från elgiganten tex och de står att en film kostar 279-299:-
De lockar ju inte direkt en att köpa eller nya att köpa bluray när folk ser att de kostar nästan 300:-.
De är mer skrämmande.

Postad 17 december 2009 - 21:35

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Nu har laddat upp med lite bluray inför julen. Jag har mer gått på hur bra utgåvan är, alltså bild (och ljud), än själva filmkvalitén. 10000BC lär inte vara en höjdarfilm, men, bilden ska vara kanon. Har tittat i highdef digest recensioner. Så dessa har jag införskaffat:

Terminator Salvation, Drag me to hell, Stargate, 10000BC, the Bucket list, och jag skulle ha haft Hellboy 2, Battle for terra och Aliens in the attic också men förbaskade engelsmännen som ska posta det tog två veckor på sig att masa sig iväg, det lär jag få efter jul. Dyrt som f-n blev alltihop tyvärr, jag kunde inte hålla mig till bara ett par. Film-mässigt tror jag bara två-tre film av dessa är sevärda, men jag är nyfiken på att se mina första blurays rent bildmässigt : )

Någon som vet nåt om Pandorum, när släpps den på bluray, mycket snart eller?

Postad 17 december 2009 - 23:21

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Pandorum är väl slutet av jan i usa om jag inte minns fel och troligen regionsfri utgåva. Håller tummarna då jag ser fram emot den mycket.

Postad 17 december 2009 - 23:27

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2 926 inlägg
  • 0
Universal gick ut för någon vecka sedan att de ska börja släppa Blu-ray-/DVD-combo framöver. Idag så hängde Warner med... Jag tänker fan i **** inte köpa det iallafall.

Warner Bros. Warner Home Video has announced that, beginning in the first quarter of 2010, it will be releasing its entire theatrical new release slate as Blu-ray combo packs, containing a Blu-ray Disc, a standard-definition DVD and a Digital Copy of the film. Other studios had been including DVDs with new Blu-ray releases before, but only on select titles.

"When people experience Blu-ray - they love it, and with Blu-ray combo packs on all of our top new releases, we are giving consumers the titles they want without having to sacrifice convenience and portability," said Ron Sanders, President, Warner Home Video. "And our new Blu-ray Double Feature sets make it easier and more affordable than ever for consumers to build or expand their home movie libraries and discover why Blu-ray is simply the best way to watch movies at home."

Postad 17 december 2009 - 23:37

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
22 december släpps. Family Guy: Something, Something, Something, Dark Side Blu-ray Disc Collector's Set

Bifogad fil(er)

Postad 18 december 2009 - 11:08

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Då finns Sagan om ringen trilogin att boka på Discshop (ej extended)
http://www.discshop....t.php...y&&ref=

Postad 18 december 2009 - 11:52

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Då finns Sagan om ringen trilogin att boka på Discshop (ej extended)
http://www.discshop....t.php...y&&ref=

699kr i ordinarie pris och 599kr för Diamantkunder.

Redigerat av crest, 18 december 2009 - 11:56.

Postad 18 december 2009 - 14:15

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Warner på väg att sakta fasa ut DVD formatet genom att endast släppa combos på kommande titlar? :)

http://bluray.highde...ombo_Packs/3949

Tror detta blir ett smart sätt att även få de mest Die-hard DVD anhängarna att sakta gå över till BD då dom får med just en sån skiva när dom köper sina kommande filmer, samtidigt som de renodlade dvd spelarna även börjar försvinna från hyllorna (förutom på coop), iallafall om fler bolag hoppar på detta.
Hoppas priserna inte ökar rejält bara för då skjuter dom sig i foten.

Önskar att Universal kunde köra på detta med två OLIKA skivor istället för sunkiga flippers som lär ställa till med massvis av problem i olika spelare :)

Ska bli intressant att se om det finns kvar renodlade DVD utgåvor av NYA titlar i hyllorna om 2-3 år om combo utgåvorna slår igenom.

Postad 18 december 2009 - 14:23

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Så tråkigt bara att få med en meningslös DVD utgåva samt Digital Copy för oss som bara vill köra Blu-Ray, men det är ju inte värre än att byta fodral och slänga alla xtra skivor eller kringå det genom att köpa från andra länder te x UK el SV om de släpper vanliga BD.s framöver också.

Unis combos är trista minst sagt, man får leta efter vanliga skivor med tryck på istället worldwide hehe..

Postad 18 december 2009 - 16:42

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2 926 inlägg
  • 0

Warner på väg att sakta fasa ut DVD formatet genom att endast släppa combos på kommande titlar? :)

http://bluray.highde...ombo_Packs/3949

Tror detta blir ett smart sätt att även få de mest Die-hard DVD anhängarna att sakta gå över till BD då dom får med just en sån skiva när dom köper sina kommande filmer, samtidigt som de renodlade dvd spelarna även börjar försvinna från hyllorna (förutom på coop), iallafall om fler bolag hoppar på detta.
Hoppas priserna inte ökar rejält bara för då skjuter dom sig i foten.

Önskar att Universal kunde köra på detta med två OLIKA skivor istället för sunkiga flippers som lär ställa till med massvis av problem i olika spelare ;)

Ska bli intressant att se om det finns kvar renodlade DVD utgåvor av NYA titlar i hyllorna om 2-3 år om combo utgåvorna slår igenom.

Tre inlägg upp och där har du samma nyhet :)

Postad 18 december 2009 - 19:03

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Förstår inte hur dessa combos skulle gynna försäljningen av BD. Om man nu skaffar en BD-spelare, så gör man väl det efter att ha sett hur stor skillnaden är i bildkvalitet BD vs DVD o tycker det är värt investering i en ny spelare. Efter det lär man väl inte vilja ha fler DVD såvida man inte är ute efter mkt "smala" filmer/TV-serier som troligen aldrig ges ut på BD.

Postad 18 december 2009 - 19:06

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0

Förstår inte hur dessa combos skulle gynna försäljningen av BD. Om man nu skaffar en BD-spelare, så gör man väl det efter att ha sett hur stor skillnaden är i bildkvalitet BD vs DVD o tycker det är värt investering i en ny spelare. Efter det lär man väl inte vilja ha fler DVD såvida man inte är ute efter mkt "smala" filmer/TV-serier som troligen aldrig ges ut på BD.

Just det, och har jag bara DVD i sommarstugan inte fan ser jag en film jag har på BD där
Dom extra DVD som medföljer har jag gett bort så fort som möjligt

Postad 18 december 2009 - 19:17

USiT2009
  • USiT2009
  • Veteran

• 1 923 inlägg
  • 0
Jag håller med er om att det är onödigt men samtidigt ser jag det så här. Jag TROR, vet inte då jag inte har barn, att barn familjer är rätt glada över BD/DVD släpp, tänk er in i dessa familjer. Jag personligen skulle hellre ge DVD skivan till ungen än BD skivan.
Har fått flera av mina tecknade/animerade filmer repiga pga ungar tycker det är kul att åka skridskor med dem.

Tecknade/animerade filmer förstår jag men inte "vanliga" filmer

Postad 19 december 2009 - 12:22

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0
Någon som vet hur "Dansar Med Vargar" är på BD, då menar jag den releasen som finns typ på discshop,cdon mm
Är det en bra film överhuvudtaget ? har nämligen inte sett den ;)

Postad 19 december 2009 - 12:33

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 0

Jag håller med er om att det är onödigt men samtidigt ser jag det så här. Jag TROR, vet inte då jag inte har barn, att barn familjer är rätt glada över BD/DVD släpp, tänk er in i dessa familjer. Jag personligen skulle hellre ge DVD skivan till ungen än BD skivan.
Har fått flera av mina tecknade/animerade filmer repiga pga ungar tycker det är kul att åka skridskor med dem.

Tecknade/animerade filmer förstår jag men inte "vanliga" filmer

Jag har barn och är inte glad över dem. Jag har lärt mina ungar hur man hanterar en skiva och att en vuxen måste vara med om de skall stoppa en film i spelaren. Jag tänker inte betala extra för att få en dvd-utgåva också.

Postad 19 december 2009 - 16:28

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2 926 inlägg
  • 0

Någon som vet hur "Dansar Med Vargar" är på BD, då menar jag den releasen som finns typ på discshop,cdon mm
Är det en bra film överhuvudtaget ? har nämligen inte sett den ;)

Jag har sett den tyska utgåvan som är bra mycket längre och jag tycker det är en av de bästa filmerna jag någonsin har sett. Den svenska utgåvan ska vara bra bild-/ljudmässigt, men kortare.

Postad 19 december 2009 - 23:58

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Det har inte kommit ut några rykten osv om en "special utgåva" i bluray till Avatar än eller? ;) hade ju visserligen premiär igår, men efter att ha sett den i 3D på en 18x8 meters duk, så blir man fullständigt tagen och jag har fortfarande inte riktigt landat än, flyger fortfarande i fantasivärlden. :D

Postad 20 december 2009 - 00:41

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Jag har barn och är inte glad över dem. Jag har lärt mina ungar hur man hanterar en skiva och att en vuxen måste vara med om de skall stoppa en film i spelaren. Jag tänker inte betala extra för att få en dvd-utgåva också.

Nu är ju dessutom BD ruggigt svåra att repa så jag ger hellre dem till barnen än DVD... ;)

Postad 21 december 2009 - 15:51

nixxor
  • nixxor
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
District 9 på BD verkar vara en bra utgåva. http://www.blu-ray.c...9-Blu-ray/7594/

Postad 23 december 2009 - 22:25

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Är det nån som äger The Score på blu-ray eller sett den och kan uttala sig om bild & ljud kvaliten på den? Den engelska utgåvan har ju kommit ner till ett riktigt bra pris just nu och funderar på att uppgradera DVD:n.

Postad bild

Postad 23 december 2009 - 22:50

USiT2009
  • USiT2009
  • Veteran

• 1 923 inlägg
  • 0
Enligt Blu-ray.com är den inte så bra

Postad 23 december 2009 - 22:59

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Enligt Blu-ray.com är den inte så bra

Nej, dessvärre verkar den inget vidare enligt den användaren, hittade ingen info på highdef eller dvdbeaver heller ang kvaliten.

Postad 24 december 2009 - 00:11

USiT2009
  • USiT2009
  • Veteran

• 1 923 inlägg
  • 0

Nej, dessvärre verkar den inget vidare enligt den användaren, hittade ingen info på highdef eller dvdbeaver heller ang kvaliten.

då är det "Grisen i säcken" min vän, "Grisen i säcken" som gäller :huh:

Postad 26 december 2009 - 18:05

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Jag fick Pulp Fiction i julklapp. Den här utgåvan: https://www.prisjakt...kt.php?e=348938

Nu är jag lite smått irriterad, även om jag irriterar mig på småsaker ganska ofta, för det är så att undertexterna bara finns på svenska, danska, norska och finska. Hur tänkte de där? Jag vill kolla på en film med vettig volym och ändå uppfatta nyanserna i det folk säger och jag anser personligen att det är helt omöjligt om det är textat på annat språk än det de talar. Jag har hyfsat stor erfarenhet av Blu-Ray-filmer (dock inte i närheten av vad de flesta på den här forumdelen har) och jag förstår inte varför andra språk inte finns med. Har varit med om filmer som har i princip alla språk som finns till filmen, tal och text, så VARFÖR finns det bara fyra undertextspråk på den här utgåvan? Känns som om de som knåpat ihop den har missat lite meningen med Blu-Ray, alltså inte bara extremt bra bild och ljud utan även massa extramaterial och språk som finns på de flesta utgåvor som jag tittat på.

Känns mer som ett argt inlägg det här men jag hade uppskattat synpunkter!

Postad 26 december 2009 - 18:38

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Du får köpa filmerna från UK eller USA så får du engelsk text.

Postad 26 december 2009 - 18:42

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Du får köpa filmerna från UK eller USA så får du engelsk text.

Jo, det är ju klart enklast ändå. Men det förändrar inte det faktum att de släpper en film med fyra undertextspråk på Blu-Ray. Omotiverat tycker jag!

Postad 26 december 2009 - 18:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Jag fick Pulp Fiction i julklapp ...

Du skall vara glad att du inte bor i tyskland, spanien osv
Då hade du fått HD spåret på tyska eller spanska

Var glad åt dina julklappar :D

Jo, det är ju klart enklast ändå. Men det förändrar inte det faktum att de släpper en film med fyra undertextspråk på Blu-Ray. Omotiverat tycker jag!

Jo det gör det, då du har handlat en blu ray för vår region

Postad 26 december 2009 - 18:51

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0
Jag har ingen aning om det är normalt, på dvd är det till 90% bara dom fyra
Jag har inte tänkt på det om dom få nordiska BD:n jag har
Även importerade har rätt få språk, dom engelska har i bland bara engelska och dom amerikanska är det nästan standard med engelska, franska, spanska

Postad 26 december 2009 - 19:14

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Du skall vara glad att du inte bor i tyskland, spanien osv
Då hade du fått HD spåret på tyska eller spanska

Var glad åt dina julklappar :D

Jo det gör det, då du har handlat en blu ray för vår region

Haha, du har så rätt så! Jag tar upp det för att jag sett filmer som har extremt många val på undertexter och i princip varje språk i tal också. Harry Potter är ett bra exempel på detta. Och jag är väldigt glad för mina julklappar. :P

Jo men ändå, varför är det så himla svårt att slänga med alla språk som finns till filmen? Det lär ju knappast handla om platsbrist om man säger så. Är det ren vana från utgivaren?

Jag har ingen aning om det är normalt, på dvd är det till 90% bara dom fyra
Jag har inte tänkt på det om dom få nordiska BD:n jag har
Även importerade har rätt få språk, dom engelska har i bland bara engelska och dom amerikanska är det nästan standard med engelska, franska, spanska

Jo, vissa har väldigt få språk med många av de jag kollat på har extremt många språk jämför med DVD. Kanske har blivit bortskämd av Harry Potter? :D

Postad 26 december 2009 - 19:14

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1 470 inlägg
  • 0

Jag fick Pulp Fiction i julklapp. Den här utgåvan: https://www.prisjakt...kt.php?e=348938

Nu är jag lite smått irriterad, även om jag irriterar mig på småsaker ganska ofta, för det är så att undertexterna bara finns på svenska, danska, norska och finska. Hur tänkte de där?
[...]
Har varit med om filmer som har i princip alla språk som finns till filmen, tal och text, så VARFÖR finns det bara fyra undertextspråk på den här utgåvan? Känns som om de som knåpat ihop den har missat lite meningen med Blu-Ray, alltså inte bara extremt bra bild och ljud utan även massa extramaterial och språk som finns på de flesta utgåvor som jag tittat på.

det är såklart en rättighetsfråga. utgivaren i det här fallet har bara distributionsrätten i norden, och har därför vare sig anledning eller förmodligen ens rättighet att lägga på andra textningar - de skulle då utgöra större konkurrens mot andra marknader där andra företag har distributionsrätten. (filmen finns ju f.ö inte ens utgiven i vare sig UK ller US, och den australiensiska är tekniskt felaktig (50i) och saknar textning helt)

de andra titlar du syftar på har samma distributör i en massa olika områden och då blir det billigast/enklast (och ffa tillåtet) för dem att göra en version som säljs i samtliga.

Omotiverat tycker jag!

omotiverat skulle nog SF tycka det vore att lägga ut pengar på att lägga till extra textning bara för att åka på att betala dryga skadestånd för sitt tilltag.

Postad 26 december 2009 - 19:16

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

det är såklart en rättighetsfråga. utgivaren i det här fallet har bara distributionsrätten i norden, och har därför vare sig anledning eller förmodligen ens rättighet att lägga på andra textningar - de skulle då utgöra större konkurrens mot andra marknader där andra företag har distributionsrätten. (filmen finns ju f.ö inte ens utgiven i vare sig UK ller US, och den australiensiska är tekniskt felaktig (50i) och saknar textning helt)

de andra titlar du syftar på har samma distributör i en massa olika områden och då blir det billigast/enklast (och ffa tillåtet) för dem att göra en version som säljs i samtliga.

omotiverat skulle nog SF tycka det vore att lägga ut pengar på att lägga till extra textning bara för att åka på att betala dryga skadestånd för sitt tilltag.

Då är jag helt med på noterna! Tack för att du förklarade det!

Hoppas dock på fler versioner där det finns massa olika val, det är en av sakerna jag verkligen gillar med Blu-Ray. :D

Postad 26 december 2009 - 19:32

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0

(filmen finns ju f.ö inte ens utgiven i vare sig UK ller US, och den australiensiska är tekniskt felaktig (50i) och saknar textning helt)

Om några dagar kommer den finnas här. http://www.hdmovieso...roducts_id=2934

Postad 26 december 2009 - 19:51

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Då är jag helt med på noterna! Tack för att du förklarade det!

Trodde att du visste allt detta, då du hade/har så klara åsikter i frågan

Visst hade det varit bra för oss konsumenter om vi hade en och samma utgåva
över hela världen och att alla språk hade ett HD spår för ljud samt att alla texter fanns på plats.
Men tänk efter lite nu.
Skulle detta få plats ?

- Nej det skulle det inte !

HD ljudspåren tar lite plats dessa med och då det är många länder som tvunget skall dubba
alla filmer, hade det inte ens blivit plats för filmen.

Men som tidigare har sagts på detta forum, hade det varit önskvärt att alla länder
som inte dubbar ljudet och som kör originalspråk samt text var en och samma region.

Dock hade detta inte fungerat vad gäller barnfilmer.
Tyvärr får vi inte HD ljud på svenska
I alla fall inte dom barnfilmer som vi har hemma

Det är mycket man vill ha, men filmbolagen gör det som är bäst för dom och inte konsumenten

Maveric

Postad 26 december 2009 - 20:03

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Trodde att du visste allt detta, då du hade/har så klara åsikter i frågan

Visst hade det varit bra för oss konsumenter om vi hade en och samma utgåva
över hela världen och att alla språk hade ett HD spår för ljud samt att alla texter fanns på plats.
Men tänk efter lite nu.
Skulle detta få plats ?

- Nej det skulle det inte !

HD ljudspåren tar lite plats dessa med och då det är många länder som tvunget skall dubba
alla filmer, hade det inte ens blivit plats för filmen.

Men som tidigare har sagts på detta forum, hade det varit önskvärt att alla länder
som inte dubbar ljudet och som kör originalspråk samt text var en och samma region.

Dock hade detta inte fungerat vad gäller barnfilmer.
Tyvärr får vi inte HD ljud på svenska
I alla fall inte dom barnfilmer som vi har hemma

Det är mycket man vill ha, men filmbolagen gör det som är bäst för dom och inte konsumenten

Maveric

Nej det är sant. Alla ljudspår som finns till en film hade tagit brutalt mycket plats, speciellt när det gäller barnfilmer som i praktiken dubbas till alla språk den släpps för. Men det var inte riktigt det jag menade heller då jag personligen alltid föredrar originalspråket på animerade och tecknade filmer så är det inte riktigt lika lätt för barn om man säger så.

Men en lite mer realistisk önskning från min sida är att ha engelsk text till alla nordiska utgåvor på filmer men jag förstår också varför det inte går. Jag kanske är ett undantag, det vet jag inte. Har knappast statistik på vad folk föredrar för textning heller.

Det är bra att det blivit lite diskussion på det hela för jag är osäker på vad andra har för textning och för mig känns det lite dumt när det inte går att välja engelsk. Men alla är olika!

Postad 26 december 2009 - 22:19

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Men det är inget problem

Tvärtom är det en fördel att du vill ha originalspråk och engelsk text
Du kan ju köpa alla dina filmer i usa eller england så får du båda
delar till ett lägre pris och dessutom före oss andra i de flesta fall.

Sedan köper du en BD spelare för REG A eller en oppo 83 som klarar alla regioner
både på DVD och Blu Ray så att du även kan se dina svenksköpta filmer

Problemet är löst för dig ...
Dvs. det har aldrig varit ett problem. Det har legat framför näsan på dig hela tiden :D

Postad 26 december 2009 - 22:25

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2 926 inlägg
  • 0
Jag frågade, som jag tidigare skrivit, ifall Kinowelt kunde slänga med engelsk text på en Blu-ray de skall göra nyrelease av. De svarade att de inte hade rättigheterna till det. Låter ganska logiskt varför inte alla svenska Blu-ray:s har engelsk text.

Postad 26 december 2009 - 22:28

Binks
  • Binks
  • Forumräv

• 739 inlägg
  • 0

Jag frågade, som jag tidigare skrivit, ifall Kinowelt kunde slänga med engelsk text på en Blu-ray de skall göra nyrelease av. De svarade att de inte hade rättigheterna till det. Låter ganska logiskt varför inte alla svenska Blu-ray:s har engelsk text.

Ganska sjukt att dom gjort så att man måste ha nån j ävla rättihet till vilken text man ska ha?
Sjukare är när dom inte ger rättigheter till ett språk som är ganska vanligt över hela världen?
Nån dåre som sitter och bestämmer de tror ja för att just de.. Få bestämma :D

Jag tycker helt enkelt att engelsk vanlig text ska vara standard på ALLA filmer världen över.

Redigerat av Binks, 26 december 2009 - 22:30.

Postad 26 december 2009 - 22:47

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Men det är inget problem

Tvärtom är det en fördel att du vill ha originalspråk och engelsk text
Du kan ju köpa alla dina filmer i usa eller england så får du båda
delar till ett lägre pris och dessutom före oss andra i de flesta fall.

Sedan köper du en BD spelare för REG A eller en oppo 83 som klarar alla regioner
både på DVD och Blu Ray så att du även kan se dina svenksköpta filmer

Problemet är löst för dig ...
Dvs. det har aldrig varit ett problem. Det har legat framför näsan på dig hela tiden :P

Ja, det kan man ju också göra. Och det känns rätt meningslöst att köpa ny Blu-Ray-spelare för det om jag ska vara helt ärlig. Finns dock betydligt enklare sätt att fixa sånt på.

Det var dessutom inte det jag menade, jag irriterade mig bara på att en nordisk utgåva av en film bara hade de fyra största nordiska språken. Det tycker jag är smått idiotiskt!

Ganska sjukt att dom gjort så att man måste ha nån j ävla rättihet till vilken text man ska ha?
Sjukare är när dom inte ger rättigheter till ett språk som är ganska vanligt över hela världen?
Nån dåre som sitter och bestämmer de tror ja för att just de.. Få bestämma :D

Jag tycker helt enkelt att engelsk vanlig text ska vara standard på ALLA filmer världen över.

Yes, jag håller helt med!

Redigerat av Flamso, 26 december 2009 - 22:48.

Postad 26 december 2009 - 23:20

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Men det är inte något ni kan göra något åt, så det är bara att gilla läget och göra det bästa av det
och mitt förslag är det enklaste

Sedan kan man så klart rippa sin film och lägga till text också

Enklast är att höja volymen eller sätta på sig hörlurar
För använder du så låg volym att du inte hör vad de säger, så har du ingen nytta av
din hembio i vilket fall och då är det betydligt trevligare att ha hörlurar på med fullt ljud

Maveric

Ps, Sedan är det inte EN "dåre" som bestämt att det skall vara så.
Det är en branschorganisation ...

Redigerat av Unregistered1103, 26 december 2009 - 23:21.

Postad 27 december 2009 - 00:40

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Men det är inte något ni kan göra något åt, så det är bara att gilla läget och göra det bästa av det
och mitt förslag är det enklaste

Sedan kan man så klart rippa sin film och lägga till text också

Enklast är att höja volymen eller sätta på sig hörlurar
För använder du så låg volym att du inte hör vad de säger, så har du ingen nytta av
din hembio i vilket fall och då är det betydligt trevligare att ha hörlurar på med fullt ljud

Maveric

Ps, Sedan är det inte EN "dåre" som bestämt att det skall vara så.
Det är en branschorganisation ...

Yes, det har du nog rätt i!

Ja, det var lite det jag menade! Även om det är lite kladd det också.

I just det exemplet så var jag hemma hos min pappa och tittade på filmen och då hade alla gått och lagt sig. Men jag föredrar ändå att ha engelska undertexter även om jag har vettig ljudnivå.

Postad 27 december 2009 - 02:00

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1 470 inlägg
  • 0

Om några dagar kommer den finnas här. http://www.hdmovieso...roducts_id=2934

hm, ser att de ska ha den in stock på tisdag, men de har ändrat rubriken till TBA 2010, och alla andra säljare verkar ha skjutit upp releasen obestämt - känns lite osäkert.

Men en lite mer realistisk önskning från min sida är att ha engelsk text till alla nordiska utgåvor på filmer men jag förstår också varför det inte går. Jag kanske är ett undantag, det vet jag inte. Har knappast statistik på vad folk föredrar för textning heller.

där instämmer jag, skulle definitivt hellre ta engelsk textning än de ofta undermåliga svenska för egen del.
tycker dock det är ännu värre med alla de brittiska/australiensiska utgåvor som inte har någon textning öht. väldigt opraktiskt om man vill titta och inte kan ha högt ljud på, och jag vill inte ens tänka på hur det är om man är hörselskadad.

tyvärr tror jag inte det är en så realistisk tanke som du hoppas. tänk på att man i många fall, på såväl nordiska som tyska, franska och spanska (vad jag hittat) utgåvor TVINGAR på den regionala textningen (dvs att det inte GÅR att stänga av den om man så skulle vilja), just för att det ska störa köpare i andra länder.
att i en värld som fungerar så hoppas på engelsk textning är nog tyvärr lite blåögt.

Redigerat av outdoor_miner, 27 december 2009 - 02:04.

Postad 28 december 2009 - 20:12

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Nån dåre som sitter och bestämmer de tror ja för att just de.. Få bestämma :)

I just den här situationen kan du förmodligen hitta den/dom ansvariga/skyldiga hos någon internationell organisation för översättare. Finns avtal där som gör att du inte bara kan ta en gammal översättning hur som helst. Har egentligen inte så mycket med filmbolagen i sig att göra. Tror Harry Potter och en del andra undantag är just undantag där någon har glömt kolla om man egentligen har rättigheter för alla dom texterna.

Är ju inte helt ovanligt att TV3 och andra pröjsar för egna översättningar eftersom det blir billigare

Sen bör ju textningen på orginalspråk säljas med filmens rättigheter så den borde alltid ingå kan man tycka.

Postad 28 december 2009 - 20:14

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Men vi behöver väl inte fortsätta denna meningslösa text disskussion i denna tråd mer. Starta en ny!!

Postad 29 december 2009 - 07:59

USiT2009
  • USiT2009
  • Veteran

• 1 923 inlägg
  • 0
Postad bild Wooohooo Postad bild

Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.