Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *

7080 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 november 2009 - 10:47

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
inaktuellt

Redigerat av Unregisteredaa85384d, 24 november 2009 - 21:50.

Postad 24 november 2009 - 11:03

Unregistered865c4656
  • Unregistered865c4656
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Unregistered865c4656, 26 november 2009 - 15:52.

Postad 24 november 2009 - 11:33

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
XDA-Developers har lite stabilitetsproblem, igår låg det nere några timmar och jag märker att det krånglar igen.

Men de brukar vara ganska snabba på att få igång det.

Postad 24 november 2009 - 19:23

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Någon som kan hjälpa mig har lagt in X1Ov1.2 LEO WM6.5.1 23060 MANILA2.5.1919.2828 R3A ENG men får inte tangentbordet att funka med åäö har kört smaberg:s lösning men får det ändå inte att lösa sig någon måste ju ha råkat ut för samma problem eller måste ha touch-it svensk rom för att de ska funka tacksam för svar..... :/

Postad 25 november 2009 - 08:37

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Ska testa det här nu så kanske löser det själv :(
http://xperiax1blog....om-uppdatering/

Postad 25 november 2009 - 17:01

azzo
  • azzo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag undar om det är värt att byta en Aino mot en X1. Jag köpte en aino efter min P1i, men känner att jag inte fick något att leka med. Så nu vart jag sugen på att försöka att byta till mig en X1:a om det är något att ha. Mvh Andreas

Postad 27 november 2009 - 09:38

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Tjena,

jag har samma problem som Melone nedan. SnabbGPS kan inte länge uppdatera sig vilket ju är väldigt irriterande. När jag söker på detta hittar jag i andra forum förslag att man ska ändra i registryt mm mm men ingen av lösningarna verkar klockren... Nån som vet hur man får igång snabbgps?

Det spelar ingen roll hur jag är uppkopplad, 3g, wlan eller activesynk, problemet kvarstår ändå.

Annars funkar internet bra. Det enda som också strular är facebook-widgeten i SPB Mobile Shell 3.5.1. Kan det beror på att jag har Opera som default browser...?

Tacksam för svar!

Tjenixen!

Fick precis upp att SnabbGPS har löpt ut? Försökte hämta på nytt via knappen som dyker upp på skärmen men det står bara att det misslyckades :-/
Är det fler som fått det svaret?

Har testat både när X1 är kopplad via activesync och utan.

Mvh
/Melone

Redigerat av briskeby, 27 november 2009 - 09:39.

Postad 27 november 2009 - 15:18

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Tjena,

jag har samma problem som Melone nedan. SnabbGPS kan inte länge uppdatera sig vilket ju är väldigt irriterande. När jag söker på detta hittar jag i andra forum förslag att man ska ändra i registryt mm mm men ingen av lösningarna verkar klockren... Nån som vet hur man får igång snabbgps?

Det spelar ingen roll hur jag är uppkopplad, 3g, wlan eller activesynk, problemet kvarstår ändå.

Annars funkar internet bra. Det enda som också strular är facebook-widgeten i SPB Mobile Shell 3.5.1. Kan det beror på att jag har Opera som default browser...?

Tacksam för svar!

Har du testat att uppdatera flera gånger direkt efter varandra? Vissa ROMs som jag har testat har haft det problemet men då har det bara varit att försöka tre-fyra gånger så lyckas det till slut.

Postad 27 november 2009 - 16:59

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Jag fattar inte alla verka ha opera som default browser men jag tycker fan internet explorer är bättre den klarar av alla sidor plus att den klarar flash! Skyfire är nog den snabbaste annars, samt klarar spela flash bäst men den är nog snabb för att det inte är så skarp text kanske.... det ända som saknas på dom är väl att dom inte klarar av å ha uppe flera sidor samtidigt!
Kör för övrigt Valkyrie_v4.9 LEO wm6.5 28005 underbar rom som för övrigt har opera 10 har oxå testat Mach5 web browser klarar med flash :lol:

Postad 28 november 2009 - 19:57

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Någon som har en bra mp3 spelare som fixar massa listor typ senast inlaggda,mest spelade etc.?????

Postad 29 november 2009 - 20:47

Putte74
  • Putte74
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej

Någon som har problem med att när man tar emot mms att bilderna är små. De jag tar emot är bara mellan 8kb -12 kb.

Vad ska jag göra.

Postad 30 november 2009 - 07:41

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Angående SnabbGPS. Jag hade av lathet inte uppgraderat min telefon med senaste mjukvaran men det var tyvärr det som krävdes... Men ruskigt jobbigt var det att sen installera om alla program, inställningar, tweaks, e-mailkonton... Men nu är det klart. Och SnabbGPS funkar utmärkt igen.

Tjena,

Tacksam för svar!

Redigerat av briskeby, 30 november 2009 - 07:41.

Postad 02 december 2009 - 18:41

Unregistered21f0f248
  • Unregistered21f0f248
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Comm managern funkar helt enkelt inte, kommer ett felmeddelande när man försöker starta den.

Hittade en bugg till:
Från htcpedia.com , For HTC Keyboard stuck in Numerical Mode/Internet Mode:
[HKLM\Software\Tegic\eT9\Ime\]
"CurrentET9Style" set to "0"

Fixas oxå med CEreg editor.
Bara att ändra värdet på [HKLM\Software\Tegic\eT9\Ime\] till 0

Har installerat Touch-IT mulitlang men vid surfning verkar det som att tgb fastnar så att det inte går att skriva något. Testade ovanstående, men där står redan en "0" i rutan.
Någon som har tips hur jag skall lösa det?

Behöver även hjälp med hur jag skall få svenskt tgb på skärmen.

TACK!

Postad 02 december 2009 - 19:01

azzo
  • azzo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Är det här någon telefon att satsa på? Eller är den så dålig som alla säger. Mvh Andreas

Postad 03 december 2009 - 08:28

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Är det här någon telefon att satsa på? Eller är den så dålig som alla säger. Mvh Andreas

Jag hade en htc touch hd innan men har nu haft en xperia x1 sedan 3 månader tillbax och kan säga jag kommer inte köpa någon mobil utan tangentbord å den har ju åäö med! den enda nackdelen är att skärmen kan vara lite liten men å andra sidan så blir inte mobilen så förbannat stor! annars funkar den perfekt för mig gillar windows mobile samt kameran är dålig med fast mycket bättre än htc touch hd som inte hade foto lampa samt tog bara suddiga bilder och jag tror att det är bara samsung,sonyericsson och nokia som har bra kameror!

Postad 05 december 2009 - 12:03

Unregistered930d77c0
  • Unregistered930d77c0
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Min tur att ha allvarligt trubbel med telefonen. :blink:

Min skärm vrider sig inte till landscape då man skjuter ut tangentbordet, skärmen reagerar inte alls. Skriver man på tangentbordet och sedan skjuter ihop telefonen kommer texten man skrev upp.

Mycket skumt fel.

Har provat hard reset (wow så mycket snabbare telefonen blir av det!) utan att det hjälpte vilket får mig att tro på hårdvarufel.

Dvs. nu måste telefonen in på service. Ska då fixa detta fel (som jag ser som mycket allvarligt), blåtanden som har range av ca 1 m och sprickan i chassiet.

Nu är telefonen en bit över 1 år, skönt att SE har 2 års garanti.

Har någon här haft samma fel, dvs. att skärmen inte reagerar?

:)
Patrick

Postad 10 december 2009 - 15:50

knydde
  • knydde
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Hej har precis köpt en begagnad x1 upplåst från 3. Problemet är att menyerna är på engekska går det inte byta till Svenska? Det är ju en svensk köpt mobil. Tacksam för snabba svar

Postad 12 december 2009 - 06:56

Unregistered930d77c0
  • Unregistered930d77c0
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Hej!

Du får lägga in en svensk ROM, antingen orginal eller något bättre.

Hur man gör finns beskrivet i denna tråd.

:D
Patrick

Postad 12 december 2009 - 11:58

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
Du kan köra SE Update Service!

Postad 12 december 2009 - 12:14

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Hej har precis köpt en begagnad x1 upplåst från 3. Problemet är att menyerna är på engekska går det inte byta till Svenska? Det är ju en svensk köpt mobil. Tacksam för snabba svar

Du behöver kolla vad den kör - engelska låter som custom ROM och då fungerar inte SE-US.

Eller kör den engelsk stock ROM?

Kontrollera också vilken SPL som ligger i den. Starta med volym ner nedtryckt och se om det står 0.72.000 eller 0.72.OliNex. Det sistnämnda innebär HardSPL och är så fallet rekommenderar jag att du installerar svensk Touch-IT Multilanguage från XDA.

Postad 14 december 2009 - 15:21

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Min X1a är lite över ett år gammal nu och har rätt många sprickor i tangentbordet. Så jag tog tag i det och laddade ner ett Finger Keyboard, mest för att jag aldrig gillat hur jobbigt det är att skriva på hårdvarutangentbordet. Är det någon fler som har massa sprickor i tangenterna?

Postad 15 december 2009 - 20:08

Unregistered42473
  • Unregistered42473
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Jag köpte mig en begagnad xperia som har funkat kanon nu i 2 månader men nu plötsligt så börjar den fungera dåligt.
När jag drar ut så jag ska kunna skriva på tangentbordet så dör displayen.

Och sen när jag ringer polare så hör dom inte mig heller.. Jag hör dom men inte dom mig.

Utöver allt det så fungerar den bra..
Några förslag?

Ingen garanti såklart.
Vad kostar det att lämna in en sån för service?

Postad 15 december 2009 - 20:10

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Ingen garanti såklart.

Garanti ska du ha om du har kvittot, även om den är begagnad. Och X1an är inte äldre än två år som garantitiden är på Sony Ericssons telefoner så som sagt, har du kvittot är det gratis. Har du å andra sidan inte kvittot så är det lite värre. Tror det är rätt dyrt att lämna in en telefon på service då, beroende på hur mycket jobb som behöver läggas på den.

Postad 15 december 2009 - 20:35

Unregistered42473
  • Unregistered42473
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Okej låter intressant.

Pratade med personen som jag köpte den nyss av och hon sa att on hade köpt den genom företag och at dte då bara gällde 3 månaders garanti?

Kan det stämma?

Postad 15 december 2009 - 20:44

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Det låter högst osannolikt men jag har faktiskt ingen aning om hur det funkar med garanti och så när det är ett företag som ägde telefonen innan, tyvärr.

Postad 16 december 2009 - 21:29

Unregistered42473
  • Unregistered42473
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Jag försöker uppdatera min xperia. Men den kommer till samma läge jämt.
Dom färgade tecknena kommer på mobilen och jag connectar med usb sen står det att "produkten kunde inte identifierad"

Sen blir det inge mer.

Jag har stängt av "aktivera avancerade nätverksfunktioner" Men ingen skillnad.

Någon som har några tips?
Det står:

KOVS110
SPL-0.72.0000
MicroP1-787
MicroP2-707

Om det hjälper nåt..

Postad 19 december 2009 - 11:24

Avarell_Dalton
  • Avarell_Dalton
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag köpte mig en begagnad xperia som har funkat kanon nu i 2 månader men nu plötsligt så börjar den fungera dåligt.
När jag drar ut så jag ska kunna skriva på tangentbordet så dör displayen.

Och sen när jag ringer polare så hör dom inte mig heller.. Jag hör dom men inte dom mig.

Utöver allt det så fungerar den bra..
Några förslag?

Ingen garanti såklart.

Du beskriver ett problem jag sett andra ha. Där har lösningen varit att byta den bandkabel som förbinder över- och underdel på telefonen. Problemet är att bandkabelns isolering slits ut mot en metalldel som sedan kortsluter ledningsbanorna. Är du lite händig kan du själv kontrollera om så är fallet. Sök på youtube efter disassemble xperia. En ny kabel kan du köpa på exempelvis ebay och är så vitt jag minns inte speciellt dyr. Om du ändå genomför denna operation så vore det smart att samtidigt tejpa dit ett slitskydd på kabeln eller metalldelen. Vad en service kostar vet jag tyvärr inte.

Garantier vet/visste jag en del om. För dryga tio år sedan jobbade jag som säljare och då förhöll det sig så att garantin var en lagstadgad funktion mellan privatköpare och säljare/butik. Ska man hårddra det kan du alltså köpa en en dag gammal sak av en privatperson och stå helt utan garanti, lagligt sett. I praktiken brukar det i dagsläget inte vara någon större konst att med hjälp av originalkvittot hävda garantiservice på en produkt till ursprungssäljaren/butiken eller i många fall direkt till tillverkaren. Detta förutsatt att produkten faller inom tidsramen för ursprungsgarantin (som ju faktiskt kan variera i tid från tillverkaren). Garantitiden är satt till ett år medan reklamationstiden är två år. Tittar du på hårddiskar är det ju inte ovanligt att fabriksgarantin av tillverkaren är satt till tre eller fem år som en parentes.

Min gissning på ditt fel går till ovan angivna bandkabel och jag tror att en frisk sådan åtgärdar både display och mick. Mer information finns också att hitta i tråden för xperia på http://forum.xda-dev...splay.php?f=436 Sök och du ska finna

GL AD

Postad 21 december 2009 - 23:05

shelter
  • shelter
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Hur är det med Windows 7 64bits och flashning av hard spl och rom. Funkar det eller finns det risk att det havererar helt och sabbar telefonen?

Postad 21 december 2009 - 23:15

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Hur är det med Windows 7 64bits och flashning av hard spl och rom. Funkar det eller finns det risk att det havererar helt och sabbar telefonen?

fungerar UTAN MINSTA PROBLEM :)

Postad 22 december 2009 - 01:10

shelter
  • shelter
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Ja, visst gjorde det det... men TouchIT rommen, hur får jag default så den använder X1'ans egna tangentbord, den envisas med att köra on-screen tangentbordet hela tiden. :)

EDIT:
Verkar som problemet med on-screen tangentbordet försvann efter en reset.

Redigerat av shelter, 23 december 2009 - 00:09.

Postad 25 december 2009 - 13:42

shelter
  • shelter
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Har en annan fråga dock, hur lägger man till program som ligger på SD kortet på skärmen där man kan lägga till "snabbgenvägar" i Touch IT?
Jag kan bara välja program som finns installerade i telefonen där, program som man manuellt kopierat in på SD kortet dyker inte upp så jag kan välja dom.

Postad 28 december 2009 - 21:14

Unregisterede2d64838
  • Unregisterede2d64838
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Någon som hört nåt nytt angående spotify på WM-lurar? Är premium-kund sedan länge och nöjd med min X1:a. Måste jag köpa en ny telefon bara för att få spotify i fickan?

Postad 29 december 2009 - 00:38

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Någon som hört nåt nytt angående spotify på WM-lurar? Är premium-kund sedan länge och nöjd med min X1:a. Måste jag köpa en ny telefon bara för att få spotify i fickan?

Det finns till wm-lurar
http://dagensps.se/a...96525/index.xml

Postad 29 december 2009 - 00:56

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Har en annan fråga dock, hur lägger man till program som ligger på SD kortet på skärmen där man kan lägga till "snabbgenvägar" i Touch IT?
Jag kan bara välja program som finns installerade i telefonen där, program som man manuellt kopierat in på SD kortet dyker inte upp så jag kan välja dom.

Du behöver lägga till programmet som en genväg på Startmenyn först. Ett sätt att göra det är genom File Explorer.

I File Explorer markerar du programfilen på ditt SD-kort och väljer Menu > Edit > Copy. Navigera sedan till My Device > Windows > Start Meny och välj Menu > Edit > Paste Shortcut.

Postad 29 december 2009 - 06:18

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Det finns till wm-lurar
http://dagensps.se/a...96525/index.xml

Jo men när det inte finns playlists eller möjligheten till att köra låtar offline så går det fetbort för min del. Är lite usel mottagning på sina ställen där jag bor!

Postad 29 december 2009 - 13:01

Unregisterede2d64838
  • Unregisterede2d64838
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Provade Myspot igår, men är bortrest utan mobilladdare så det höll inte så länge... Men jag trodde ärligt att WM skulle få en klient strax efter hypade men värdelösa Iphone. Är väl bara att hålla tummarna och köra med myspot så länge, drar ju en del ström dock att streama hela tiden.

Postad 04 januari 2010 - 12:14

otooja
  • otooja
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

För att köra TF3D effektivt - lägg in TFDetacher. På så vis slipper man ta upp hela todayskärmen med TF3D. Den blir nämligen ledig för annat.

Finns det möjligtvis något liknande för att enkelt ta sig från SPB Shell till todayskärmen? Jag skulle vilja mappa en av de två avlånga knapparna till att leda till today. Jag har testat med Secondtoday men det hamnar i konflikt med Pocketbreeze. Jag använder SPB Diary och Pocketbreeze som plugins på min Today, den ena visar mail/sms och den andra kalenderinlägg. En mycket bra kombo som rymmer en massa info i en mycket översiktlig skärm. Dock behöver den kompletteras med antingen en andra today för genvägar och annat, alternativt i kombo med SPB Shell, men jag ogillar att Shell tar över så mycket...

Postad 06 januari 2010 - 21:06

Sarcosian
  • Sarcosian
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Sök i tråden. AVR4000 har på flera ställen skrivit om något som gör att man kan köra spb och manilla som paneler samt today, så man kan växla mellan dem. Kommer dock inte ihåg vad det heter.

Annars testa spb3.5! För mig är det det abolut bästa som hänt WM telefoner. Senaste versionen har desutom upp till 10 st startskärmar som man kan tweaka precis som man vill. Helt enkelt grym oh krossar enligt mig alla HTC:s skal. Dock använder jag gärna blackstone dialer från HTC.

/sarc

Postad 08 januari 2010 - 16:17

shelter
  • shelter
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Du behöver lägga till programmet som en genväg på Startmenyn först. Ett sätt att göra det är genom File Explorer.

I File Explorer markerar du programfilen på ditt SD-kort och väljer Menu > Edit > Copy. Navigera sedan till My Device > Windows > Start Meny och välj Menu > Edit > Paste Shortcut.

Japp, funkade fint! Hade lite problem med själva cut och pastandet dock, det buggade men jag fick till det till slut.

Postad 18 januari 2010 - 02:15

no0NE
  • no0NE
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej, har haft min Xpera X1 sedan början av juni, kan säga att jag närmast är eXpert på den & Windows Mobile...
Kör en hel del "customizations" på den, främst SPB Pocket Plus (oerhört bra "today"-plugin!) + alla nämnvärda "tweaks".

Men har nu varit nyfiken ett tag och kollat in alla custom ROMs som finns, o *ska* flasha en av dom (rekommendationer? kollar just nu på "Valkyrie" eller "Xperia 1.5"-ROMsen som finns på XDA-Dev) jag förstår utan problem hur man går till väga för att genomföra detta, men har läst trådar om att "backa upp" sin stock ROM/SPL, är detta något man SKA(/bör) göra innan man fixar hard SPL/flashar? (http://forum.xda-dev...ad.php?t=462926 http://forum.xda-dev...ad.php?t=497511 ) just de stegen är lite mer komplicerade (inte alltför svårt dock..) så jag undrar om det är nödvändigt eller om det bara är att flasha tillbaka stock ROM via en nedladdad stock ROM från XDA (eller om det fungerar via SE US?) och stock SPL o så är allt tillbaka som det var innan jag började mixa med SPL/ROM och då även med möjlighet att skicka in telefonen på garanti om så behövs?

(på första länken jag skrev så nämns detta på steg 3:
3.12M (0x31f000) Part00
| 3.50M (0x380000) Part01
| 69.38M (0x4560000) Part02
| 134.38M (0x8660000) Part03

Dessa uppfattar jag som partitioner i NAND/flash-minnet i X1, när jag flashar telefonen, påverkas/flashas alla dessa 4 partitioner eller bara den största(som kan variera i storlek, antar att part02 där också hör till ROMen man flashar på något sätt.. o Part00/01 är Radio/boot-partition eller liknande), som jag antar ROMen borde "ligga" i?

Tack för alla eventuella svar! detta är det sista jag undrar om min telefon och det enda jag inte lätt kunnat ta reda på med lite enkel läsning!

Redigerat av no0NE, 18 januari 2010 - 02:16.

Postad 18 januari 2010 - 10:56

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0

så jag undrar om det är nödvändigt eller om det bara är att flasha tillbaka stock ROM via en nedladdad stock ROM från XDA (eller om det fungerar via SE US?) och stock SPL o så är allt tillbaka som det var innan jag började mixa med SPL/ROM och då även med möjlighet att skicka in telefonen på garanti om så behövs?

Är ingen expert men har lekt lite med ROM så svara på denna! Du kan inte köra SE US utan måste precis som du skriver ladda ner stock ROM från XDA och därefter stock SPL för att få tillbaka telefonen i orginalskick. Jag har personligen inte hittat någon custom ROM som passar mig vilket gjort att jag två gånger gått tillbaka till stock ROM. Däremot har jag då behållit Hard SPL tillsammans med stock ROM!

Postad 18 januari 2010 - 14:54

no0NE
  • no0NE
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar! En fråga mindre angående ROMs =)
Som jag fattar det nu så är dethär med att backa upp sin ROM inget nödvändigt utan det går lika bra och snabbare/enklare att bara flasha Stock ROM + Stock SPL för att återställa telefonen för garanti, backa upp sin ROM verkar vara mest för de som vill dumpa sin ROM o släppa den för andra på t.ex XDA, men att ha tillgång till sin backup är inget man kan ha nytta av i framtiden då?

Postad 18 januari 2010 - 15:44

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Förlåt bara men en dum fråga: vad exakt är så bra med stock ROM på X1 jämfört med custom ROM?

Jag har inte känt någon saknad eller några problem som stock ROM skulle lösa. Kör nu Touch-IT Multilanguage men överväger att installera senaste Manila 2.5 och upplever inga störningar som stock ROM skulle åtgärda.

Jag kan enbart rekommendera att man kör Manila 2.1 eller 2.5 på sin X1 - nallen blir avsevärt trevligare och mer hanterlig.

Alternativet i.s.f är en slimmad WM 6.5-ROM och SPB Mobile Shell eller Titanium.

Postad 18 januari 2010 - 16:51

no0NE
  • no0NE
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag ser inga fördelar förutom att du kan använda garantin och skicka in den på reperation?
Sålänge du har en Custom ROM som passar just dig och dina behov (och det finns en del o välja på) så har du bara fördelar över Stock ROM.

Postad 18 januari 2010 - 17:35

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Exakt, undantaget garantin är min uppfattning från X1-tiden att custom ROM är enda lösningen om man vill ha en riktigt bra nalle med god funktionalitet.

Att klamra sig fast vid den gamla omoderna stock ROMen är att inte utnyttja sin X1 till sin fulla potential.

Allra minst bör man kosta på sig en ROM som kör Manila 2.1 över WM 6.5 och om man absolut föredrar 6.1 - kör i.s.f den sista builden av det - version 21054. För bättre än så blir inte 6.1. Avsevärt nyare än stock ROM är det i.a.f.

Postad 18 januari 2010 - 21:05

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
För att svara på AVR4000s fråga så har jag personligen inte hittat någon custom rom som fungerar till 100%! Det skall då självklart sägas att jag bara provat ytterst få och är ingen expert på området. De första ROMarna jag provade så var det alltid något som inte funkade, från GPS till krasher vid växling mellan landscape/portrait.

Den sista jag provade var Touch IT 6.5 - det var den bästa ROM:en hittills. Rent användarmässigt så slog den en stock ROM med hästlängder. Men den hade en tendens att behöva startas om emellanåt då den frös efter några dagars användning. Dessutom så raderades två veckors bokningar i min kalender (något som jag skrivit om tidigare). Förmodligen för att mitt företags maillösning inte var riktigt vän med WM 6.5.

Jag är starkt beroende av att min telefon, min mail och min kalender fungerar klanderfritt i mitt arbete. Därav har jag hela tiden känt mig tvungen att falla tillbaka på stock ROM. Förmodligen kommer jag falla dit på en custom ROM återigen. Och då kanske jag har tur och får en fullträff. Men just nu duger stock Rom gott.

Postad 25 januari 2010 - 17:39

Unregistered21f0f248
  • Unregistered21f0f248
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Kör idag ´Touch-IT multilanguage på min Xperia. FUnkade klockrent i början, men nu har den börjat bli seg och hänger sig konstant, dessutom fungerar inte video i den.

Till min fråga: Vilket är det bästa svenska rom-en att köra nuförtiden?
Om jag går över till engelska, vilken rom är bäst och snabbast bland de engelska?

TACK!

Postad 25 januari 2010 - 19:20

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Om WM börjar bli segt - kör SK Tools. Med det programmet håller man systemet (registret bl.a) i schack. Det är nämnt tidigare i tråden.

Jag kan också vara intresserad av tips på svenska ROM, framförallt om det finns något med Manila 2.5.1921.

Detta då jag p.g.a användarläget behöver köra svenska på X1an nuförtiden (och min koll på svenska ROMar är usel eftersom jag kör engelskt själv).

Postad 25 januari 2010 - 21:21

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Förresten angående custom ROM och stabilitet. Nu har jag visserligen inte X1 som egen nalle längre men den mest stabila ROM jag använt oavsett nalle någonsin är Rhodium AF 16 dec 2009 (för TP2 dock).

Jag har inte upplevt sådan klockren stabilitet hittills.

På X1 när jag hade den primärt använde jag Valkyrie Firestorm och det fungerade bra. Kan man köra engelsk version får man avsevärt större valmöjligheter, Touch-IT Multilanguage kör man om man behöver svenska.

Minst stabila ROM jag använt på X1 var stock ROM samt den stock ROM-baserade nX1i. Den ROMen är bra - men eftersom den är stock ROM-baserad har den ärvt mindre positiva egenskaper.

Jag skulle säga såhär: den klarade inte belastningen. Nu kör jag visserligen mycket program - men den programuppsättningen fungerar bra i custom ROMs.

Postad 26 januari 2010 - 00:45

Fubarish
  • Fubarish
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej.

Har precis införskaffat mig en X1. Skulle behöva lite hjälp med ett par saker då det är min första smartphone.

Har försökt att söka men osäker på vilken man ska välja/som är bra och fungerar. skäms och ber om ursäkt... :P

Är det möjligt att installera samma UI som på HTC HD2 komplett med animerade väderbakgrunder osv, finns den i kombination med senaste windows phone builden, 6.5.5?

Går det att använda spotify till den romen?

Tips på bra/nyttiga program?

Gärna länkar.

Tack på förhand.

//Fub

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.