Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray eller HD DVD?

7496 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilket framtidsformat stödjer du? (1329 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 24 oktober 2006 - 14:26

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

De filmer folk vill se är inte mer än 4 timmar långa. Redan idag kan HD DVD få plats med 4 h film på en skiva.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har utan problem suttit en hel dag och tittat på t.ex. Lost (fast det är ju en serie så det kanske inte räknas?)

Men, har inte blu-ray bättre ljud än HD DVD?
Nej, både blu-ray och HD DVD har bättre ljud än vad filmbolagen kan leverera, alltså finns det ingen skillnad mellan blu-rays utrymmeskrävande PCM och HD DVDs utrymmessparande Dolby TrueHD. 

<{POST_SNAPBACK}>

De båda formaten har samma ljudkvalite som bäst i 7.1 med lossless kompression ex. Dolby True HD. ;)

Men, kan inte blu-ray erbjuda 2K eller 4K så att HD DVD slutligen krossas?!
Nej, blu-ray kan bara hantera 1080p precis som HD DVD redan enkelt klarar av. Det ironiska med bildkvalitén är att den bästa kvalitén kan bara fås med VC-1 och VC-1 utvecklas av Microsoft som därmed bestämmer kvalitén på filmerna på HD DVD. Alltså, när blu-ray företagen väljer den bästa video codecen kan inte den bli bättre än vad som bestäms av HD DVDs Microsoft. Slutsats: Blu-ray filmerna kommer ALDRIG att se bättre ut än de bästa HD DVD filmerna, i bästa fall kan de bara se lika bra ut! Vilken ironi! 

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns en framtid med högre upplösning en 1080p, dessutom en framtid med andra codec.

Men, nånting bra måste det det ändå finnas med att blu-ray har lite mer utrymmer än HD DVD?!
Ah, utrymme, utrymme! Jag minns så väl den där outbildade svenske journalist som skrev att tack vare det större lagringsutrymmet på blu-ray skivorna så skulle PS3 erbjuda snyggare grafik. Av någon vettlös anledning så hade denne outbildade svenske journalist valt att ignorera det faktum att någonting som heter "grafikkort" har haft mycket stort inflytande på grafiken i spel under de senaste 15-20 åren. 

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har grafikkorten med med blu-ray-tekniken att göra?

Låt oss flytta blicken från spelens värld och till plånbokens värld:
Om du vill se på blu-ray film så kostar den billigaste spelaren (PS3) 6000kr. Men, eftersom blu-ray har regioner så måste du köpa en till utländsk PS3 för att se på blu-ray filmer från USA och Japan. Alltså, du måste betala MINST 12000kr för att kunna se blu-ray filmer från Europa, USA och Japan! Hur gör du då för att kunna se på HD DVD film från hela världen? Jo, eftersom HD DVD är regionsfritt så kan du köpa din Xbox 360 HD DVD spelare från t.ex. England för endast 2000kr inkl frakt. Det spelar ingen roll varifrån uti världen du köper denna HD DVD spelare eftersom den är regionsfri och funkar perfekt med alla världens Xbox 360s och spelare alla världens HD DVD från Europa, USA, Japan, etc.
Om vi nu säger att en HD DVD film kostar 300kr inkl frakt, hur många kan du köpa för mellanskillnaden 10000kr? Svar: 33 HD DVD filmer! Och då har du ändå kvar pengar över till 11 bitars Sushi! 

Men, om nu blu-ray inte kan erbjuda någonting mer än HD DVD, vad händer med alla dessa pengar som betalas i överpris för blu-ray?!
Det är bra att du frågar mig om det. Dessa pengar, t.ex. 10000kr i skillnad mellan PS3 och Xbox 360 HD DVD spelaren, förvandlas omgående till bubblor som snabbt åker rätt upp i rumpan på Sonys VD Howard Stringer som sitter och relaxar i sin nya, svindyra jacuzzi!  BlubbBlubbBlubbBlubbBlubbBlu-ray 

<{POST_SNAPBACK}>

Ja idag så kanske HD-DVD-presterar bättre och är mycket billigare, dessutom regionsfritt.
Dock så finns det fortfarande en framtid och det är ju främst att blu-ray-skivorna kan lagra mera data en HD-DVD-skivorna som gör de intressanta inte Sonys VD eller grafikkort eller 11 bitars Sushi inte heller regionskodning etc.

Som jag alltid brukar säga:
Det finns de som köper sex 
det finns de som har gratis sex 
och, det finns de som får betalt för att ha sex 

Ouch! Ännu ett slag under bältet! 

<{POST_SNAPBACK}>

Brukar du alltid säga så (Slår du dig själv under bältet hela tiden?) ;)

Redigerat av Isaac, 24 oktober 2006 - 14:38.

Postad 24 oktober 2006 - 14:36

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0
Snart blir denna tråd som "kabeldiskussionerna" angående vad som är "bäst". ;)

Postad 24 oktober 2006 - 14:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Det roliga med denna tråden, är att här är så mycket kunskap samlad.
Både egen och inhämtad.

Men hur mycket ni än slår på varandra och hur många argument ni än har,
så kommer den slutgiltiga striden, ändå äga rum ute i butikshyllorna.
Det är den stora marknaden som avgör, vilket format som vinner.
Inte av personer som er, utan av dem som inte vet ett skit.

Samma personer som idag, går o tror att en dvdspelare som fått
märkningen HDDVD pga att den kan skala upp till 1080, är en
HD DVD spelare..

Det är dem som köper flest spelare och det är volymen som avgör
vilken "som är bäst" och som vinner.

När detta kommer att ske, är det ingen som vet. Inte ens här.
Men det kommer i alla fall inte ske, så länge en Blu Ray kostar
skjortan och inte heller så länge en HD DVD kostar över 2500 kr.

Historian upprepar sig alltid och denna historian har vi sett förr,
vi som är gamla nog till att ha upplevt ett par stycken format.

Jag själv .. läser och läser.. men klokare blir man inte .. ;)
Däremot, kan jag gissa på att Blu Ray vinner för att den finns
på fler fabrikat och det är det som jag tror kommer att avgöra.

MaVeRiC ;)

Redigerat av Unregistered1103, 24 oktober 2006 - 14:48.

Postad 24 oktober 2006 - 14:56

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Det roliga med denna tråden, är att här är så mycket kunskap samlad.
Både egen och inhämtad.

Men hur mycket ni än slår på varandra och hur många argument ni än har,
så kommer den slutgiltiga striden, ändå äga rum ute i butikshyllorna.
Det är den stora marknaden som avgör, vilket format som vinner.
Inte av personer som er, utan av dem som inte vet ett skit.

Samma personer som idag, går o tror att en dvdspelare som fått
märkningen HDDVD pga att den kan skala upp till 1080, är en
HD DVD spelare..

Det är dem som köper flest spelare och det är volymen som avgör
vilken "som är bäst" och som vinner.

När detta kommer att ske, är det ingen som vet. Inte ens här.
Men det kommer i alla fall inte ske, så länge en Blu Ray kostar
skjortan och inte heller så länge en HD DVD kostar över 2500 kr.

Historian upprepar sig alltid och denna historian har vi sett förr,
vi som är gamla nog till att ha upplevt ett par stycken format.

Jag själv .. läser och läser.. men klokare blir man inte ..  <_<
Däremot, kan jag gissa på att Blu Ray vinner för att den finns
på fler fabrikat och det är det som jag tror kommer att avgöra.

MaVeRiC :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det är ju detta kapitalism samhälle som är roten till långsam utveckling, personligen så hoppas jag att nästa steg tar oss ifrån "skivstadiet", vi lever ju i ett IT-samhälle. Kanske minneskretskort skulle vara något (ev. fina, bra och stora (ej fysiskt stora) hårdiskar). Sedan så kan man betala och ladda hem filmen felfritt och snabbt från internet. ;)

Men man för väl acceptera utvecklingen och börja med HD-DVD och sedan Blu-Ray. :huh:
Om ingen har ett bättre alternativ för hur jag kan bidra med att få utvecklingen att gå snabbare? ;)

Redigerat av Isaac, 24 oktober 2006 - 15:13.

Postad 24 oktober 2006 - 15:05

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Ja Isaac.. det är en dröm som vi nog får uppleva inom 10år ;)

En sak till som slår mig... är att sådana som oss .. som köper
elektronik när den kommer ut .. till fullpris och framför allt
ni som köper dessa dyra HD spelare som ännu inte kan allt
och som kanske är omoderna till nästa sommar.

Vi är Betatestare som betalar ett högt pris, för att företagen
skall kunna betatesta sina produkter ute på marknaden..

Smart av dem ;)

MaVeRiC :huh:

Redigerat av Unregistered1103, 24 oktober 2006 - 15:07.

Postad 24 oktober 2006 - 15:14

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Det finns faktiskt ännu ett format ut på marknaden nämligen EVD, men det lär väl bara bli populärt i Asien.

Jag tror och hoppas på BD men men det kommer att bli en tuff format-match, speciellt eftersom förkortningen DVD ingår i HD-DVD och redan är väletablerad hos "medelsvensson". Blir det som det blivit med DVD+/- och SACD/DVD-Audio, att de lever sida vid sida, så lär det bli ett nytt format inom kort igen. T.ex. HVD http://en.wikipedia...._Versatile_Disc

Kan ju bara tillägga, efter allt snack om dålig kvalitet på både spelare och filmer, att det tog ett tag innan kvaliteten på DVD-spelarna och filmerna blev bra. Barnsjukdommar finns det bland alla format och elektronik. Jämför inte formaten nu i deras barndom, vänta ett par år tills formaten är mogna, då kan man tala om vilket som suger......

PS. Det som verkligen kommer att avgöra är hur mycket vi som konsumenter har att säga till om när vi väl köpt vår film. Ska filmbolagen bestämma när, hur och var vi ska se filmen och i vilken upplösning etc. ja då dör formatet! DS.

Redigerat av Melmac, 24 oktober 2006 - 15:19.

Postad 24 oktober 2006 - 15:16

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Ja Isaac.. det är en dröm som vi nog får uppleva inom 10år  ;)

En sak till som slår mig... är att sådana som oss .. som köper
elektronik när den kommer ut .. till fullpris och framför allt
ni som köper dessa dyra HD spelare som ännu inte kan allt
och som kanske är omoderna till nästa sommar.

Vi är Betatestare som betalar ett högt pris, för att företagen
skall kunna betatesta sina produkter ute på marknaden..

Smart av dem  ;)

MaVeRiC :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo men det är ju tack vare oss som utvecklingen går frammåt (i allafall lite snabbare). <_<

Postad 24 oktober 2006 - 15:19

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Känns som jag kommer skita i att köpa några HD-DVD eller Bluray tills de enats om ett format. Köpa 2 spelare är ju inte så kul.

Postad 24 oktober 2006 - 15:37

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2 247 inlägg
  • 0

Det finns faktiskt ännu ett format ut på marknaden nämligen EVD, men det lär väl bara bli populärt i Asien.

Jag tror och hoppas på BD men men det kommer att bli en tuff format-match, speciellt eftersom förkortningen DVD ingår i HD-DVD och redan är väletablerad hos "medelsvensson". Blir det som det blivit med DVD+/- och SACD/DVD-Audio, att de lever sida vid sida, så lär det bli ett nytt format inom kort igen. T.ex. HVD http://en.wikipedia...._Versatile_Disc

Kan ju bara tillägga, efter allt snack om dålig kvalitet på både spelare och filmer, att det tog ett tag innan kvaliteten på DVD-spelarna och filmerna blev bra. Barnsjukdommar finns det bland alla format och elektronik. Jämför inte formaten nu i deras barndom, vänta ett par år tills formaten är mogna, då kan man tala om vilket som suger......

PS. Det som verkligen kommer att avgöra är hur mycket vi som konsumenter har att säga till om när vi väl köpt vår film. Ska filmbolagen bestämma när, hur och var vi ska se filmen och i vilken upplösning etc. ja då dör formatet! DS.

<{POST_SNAPBACK}>

Ekonomi och teknik går sällan ihop. Var inne på att vänta till ett format vunnit men sitter man ändå på en hyfsad projektor känns det som vansinne att inte använda den fullt ut...

Har aldrig känt mig som beta-testare med min HD-DVD - bara ruggigt priviligerad ;)

Postad 24 oktober 2006 - 15:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Har aldrig känt mig som beta-testare med min HD-DVD - bara ruggigt priviligerad ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är precis vad tillverkarna vet att många känner ..
och därför utnyttjar dem det också :huh:

Känslor och förnuft, går inte alltid hand i hand ;)

MaVeRiC <_<

Postad 24 oktober 2006 - 19:37

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Finns bara ett alternativ. HD-DVD.

Blueray är så nedlusat med DRM att till och med Microsoft säger att det formatet är i det närmaste oanvändbart.

HD-DVD har tyvärr en hel del DRM det också, men inte riktigt så illa som blueray enligt vad jag förstått.

Postad 24 oktober 2006 - 19:43

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Blueray är så nedlusat med DRM att till och med Microsoft säger att det formatet är i det närmaste oanvändbart.
HD-DVD har tyvärr en hel del DRM det också, men inte riktigt så illa som blueray enligt vad jag förstått.

Vad är problemet med att ha "DRM"-skydd då? Det påverkar väl inte mig som vanlig konsument av film?

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 24 oktober 2006 - 19:45.

Postad 24 oktober 2006 - 19:54

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Det mesta Microsoft säger om Sony och i detta fall Bluray är skitsnack.

Postad 24 oktober 2006 - 20:05

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Det finns en framtid med högre upplösning en 1080p, dessutom en framtid med andra codec.

<{POST_SNAPBACK}>

Tveksamt om det kommer någon högre upplösning för vanliga konsumenter inom närmaste tiden. Finns ingen anledningen till det. För det första krävs det ENORM av optiken att klara, låt säg 4K upplösning. Sedan så kräver det att du har en enormt stor bild och att du sitter nära, eftersom hurvida vi uppfattar högre upplösning hänger det mesta på betraktningsavståndet.

Postad 24 oktober 2006 - 20:15

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

Vad är problemet med att ha "DRM"-skydd då? Det påverkar väl inte mig som vanlig konsument av film?

<{POST_SNAPBACK}>

Ifall DRM-skyddet hänger ihop med regionskodningen av spelare och skivor så kan det vara så att det kanske aldrig kommer att finnas en regionsfri Blu-Ray spelare, d.v.s. det kanske inte går att göra en Blu-Ray spelare regionsfri!
Inte roligt att sitta med en region B Blu-Ray spelare och missa filmer från Usa och Japan som har region A.
HD-DVD spelarna har mindre skydd så ifall de kommer att regionskodas i framtiden så tror jag att det är lättare att göra dessa regionsfria.
Sen är det ett plus att de första HD-DVD spelarna som släpps i europa är regionsfria och kommer att också vara det i framtiden oberoende av firmware uppgraderingar...

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 24 oktober 2006 - 20:30.

Postad 24 oktober 2006 - 20:18

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2 247 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tveksamt om det kommer någon högre upplösning för vanliga konsumenter inom närmaste tiden. Finns ingen anledningen till det. För det första krävs det ENORM av optiken att klara, låt säg 4K upplösning. Sedan så kräver det att du har en enormt stor bild och att du sitter nära, eftersom hurvida vi uppfattar högre upplösning hänger det mesta på betraktningsavståndet.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan bara instämma. Om det kommer ett nästa steg lär det blir ett steg modell större och inte bara röra upplösning och ljudkvalitet - dessutom är nog det enda vi kan vara säkra på att när den generationen kommer är både Blu-ray och HD-DVD ute ut leken...

Postad 24 oktober 2006 - 20:37

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

HD-DVD spelarna har mindre skydd så ifall de kommer att regionskodas i framtiden så tror jag att det är lättare att göra dessa regionsfria.

De olika kopieringsskydden som finns på spelarna har i princip noll att göra med regionskodning.

Postad 24 oktober 2006 - 20:43

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

De olika kopieringsskydden som finns på spelarna har i princip noll att göra med regionskodning.

<{POST_SNAPBACK}>

Okey då vet jag, men jag vet att Blu Ray har extra skydd som HD-DVD inte har tror att det heter BD+...
Någon som är mera insatt i detta kan förklara för mig och andra vilka extra skydd som Blu Ray har...

Postad 24 oktober 2006 - 20:58

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

En sak som jag helt missat/glömt att kolla; hur är texten lagrad/presenterad på en HD-DVD/Blu-ray-film? Är det precis som på DVD grafik eller har de tagit sitt förnuft till fånga och fixat truetype-fonter som man kan anpassa själv?

Det är irriterande med gigantisk pixlig text på en projektorduk.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Svarar på min egen fråga då jag fortfarande inte sett textning på en BD eller HD-DVD-utgåva. Finns ju flera som har maskiner och projektorer som kan reflektera över hur det funkar denna gång.

'Saxat från BD Whitepaper under features med HDMV.
Improved Subtitle features:
-High Definition “Bitmap Subtitles” supporting full color images with frame-accurate animation effects up to full video frame rate.
- High Definition “Text Subtitles” utilizing vector-based fonts, encoded text data and multiple style definitions. Text Subtitles do not affect the bandwidth available for a BD-ROM Title’s AV stream.

http://www.blu-raydi..._0305-12955.pdf

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 24 oktober 2006 - 21:08.

Postad 24 oktober 2006 - 23:51

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0
Det verkar nu vara så att BD-driven som sitter i 14000kr stand-alone spelaren Panasonic DMP-BD10, är Panasonics BD-50 dual layer-brännare för PC - Panasonic SW-5582. Denna kostar för övrigt separat ca $850...

Redigerat av Guppa, 24 oktober 2006 - 23:53.

Postad 25 oktober 2006 - 08:01

mrjaydee
  • mrjaydee
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Känns som jag kommer skita i att köpa några HD-DVD eller Bluray tills de enats om ett format. Köpa 2 spelare är ju inte så kul.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte heller för avsikt att köpa 2 spelare, utan 1 som klarar båda formaten. Nackdelen är väl att de kommer inte dyka upp på marknaden förrän under 2007.

Ny billig krets läser både Blu-Ray och HDDVD
Blu-Ray + HDDVD = SANT

Redigerat av mrjaydee, 25 oktober 2006 - 08:07.

Postad 25 oktober 2006 - 08:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Det verkar nu vara så att BD-driven som sitter i 14000kr stand-alone spelaren Panasonic DMP-BD10, är Panasonics BD-50 dual layer-brännare för PC - Panasonic SW-5582. Denna kostar för övrigt separat ca $850...

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, sick. PS3 snodde alla ROM-drivar? :)

Postad 25 oktober 2006 - 11:25

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, sick. PS3 snodde alla ROM-drivar? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Att Panasonic tar bra betalt för sin brännare är inte så konstigt. Så brukar det ju normalt vara med nya produkter.

Frågan man bör ställa sig är vilken skillnad det är i tillverkningskostnad mellan en ROM-drive och en brännardrive. Är det någon som känner till någon skillnad? Nichia som har störst marknadsandel på blålaserdioder verkar bara sälja en typ, så där finns ingen skillnad.

Och eftersom Panasonic redan har firmware till brännaren som även fyller funktionen för en ROM-drive, så finns det inte mycket till extra utvecklingskonstnad heller.

Självklart kan man inte ta lika bra betalt för en ROM-drive som en brännare. Det är ungefär som bilmoterer där effekten är mjukvarustyrd...

Postad 26 oktober 2006 - 14:26

Pottson
  • Pottson
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Till skillnad från HD-DVD så har man alltså tagit bort 0,5 mm skyddslager på blu-ray-skivorna och ersatt med ett så kallat hardcoating lager (detta skall altså skydda skivan exakt lika bra som flera skyddslager på HD-DVD-skivorna? B)

Nej, man har inte ersatt 0,5mm skyddslager med 0,1mm hardcoat. Vad man har gjort är att man har minskat på den optiska väglängden (det avstånd laserstrålen har på sig från det att den går in i skivan tills det att den når informationsstrukturen inne i skivan). DVD (och HD DVD) har en optisk väglängd på 0,6mm och BD har en optisk väglängd på 0,1mm. Detta medför att informationsstrukturen är avsevärt mycket närmare undersidan i BD-fallet, vilket medför att BD-formatet per automatik blir mycket mer känsligt för repor, damm och fingeravtryck. För att hanterna detta har man på BD-formatet byggt in ett antal system som ska hantera detta, där en av dessa är en hardcoat. Hardcoaten är cirka 10 mikrometer tjockt och utgör en del av den optiska väglängden. BD-formatet har inte som krav att man ska använda hardcoat, men ett av de test skivorna måste klara är ett reptest, vilket skivor utan hardcoat knappast klarar. Detta betyder att en hardcoat är i praktiken ett krav på BD. Notera att även DVD och HD DVD kan använda exakt samma hardcoat. Detta är dock inget som är kritiskt på samma sätt som det är på BD-formatet (mycket på grund av den längre optiska väglängden i DVD- och HD DVD-fallet).

Anledningen till att man valt att gå ner i optiskt väglängd i fallet BD är att valet av linsegenskaper även påverkar skivans känslighet för kupighet. Om man som formatutvecklare valt att ha BD-formatets linsegenskap och samma optiska väglängd som DVD (och HD DVD) skulle skivorna tvingas vara helt plana (idag tillåts runt 0,8 graders oplanhet). Det är inte rinligt att tillverka skivor som är helt plana, därav valet att gå ner i optisk väglängd.

Notera att man gått ner i optisk vägläng även i fallet DVD (om man jämför med CD). CD har hela skivans tjocklek (1,2mm) som optisk väglängd, medan DVD har halva detta. Man kan således säga att informationen ligger precis under ovansidan i fallet CD, "i mitten" i fallet DVD och HD DVD och i skivans underkant i fallet BD.

Sedan så har man ändrat focuset högre upp (högre brytning) så att den hamnar högre upp och blir mindre brant, man läser bara förbi ett skyddslager i stället för flera och detta bidrar till att man kan packa spåren tätare på en blu-ray jämfört med en HD-DVD, varför? blir det lättare att focusera eller blir det mindre materia i vägen? Kanske bådeok? :D

Fel och fel. Man har brantare fokusering i fallet BD (en större ingångsvinkel) samt att man fokuserar närmare skivans undersida (alltså man fokuserar längre ner i fallet BD än HD DVD).

Man kan packa spåren tätare i fallet BD än HD DVD på grund av att man har en brantare fokusering. Detta får som resultat att man kan få ner storleken på laserspoten i fokusplanet (inne vid spåren). Mindre laserspot är nödvändigt för att man ska kunna få upplösning nog för att läsa ut innehållet på en skiva (alternativt precision nog för att kunna bränna in data på en skrivbar skiva). I detta fall har man större potensial för hög lagringskapacitet i fallet BD än HD, då HD DVD-spelaren använder samma linsegenskaper som en DVD-spelare.

Den andra faktorn som gör det möjligt att öka lagringskapaciteten är laserljusets våglängd; kortare våglängd = mer kapacitet. Både BD- och HD DVD-formatet använder blå-violett ljus med en våglängd på 405nm (ingen skillnad mellan formaten här alltså).

Notera att man vid steget från CD till DVD gjorde liknande saker för att få upp lagringskapaciteten från 650MB till 4,7GB (DVD-formatet har brantare fokusering än CD-formatet, samt att CD läses av med längre våglängd än DVD (780nm resp 650nm)).

Det är inte svårare att rent tekniskt fokusera genom mer material. Det som gör det svårt är ifall man vill ha flera informationslager och fortfarande bibehålla en relativt enkel/billig avläsningsoptik. Flera informationslager bidrar till överhörning mellan lagrena, vilket ger avläsningsproblem.

Har jag uppfattat det hela rätt, annars så skulle jag vara tacksam om någon kunde förklara hur det igentligen ligger till med skillnaden i uppbyggnad och material mellan blu-ray och HD-DVD-skivorna? :blink:

Tackar på förhand MVH Isaac.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att ovanstående svar rätar ut eventuella frågetecken... :D

Postad 27 oktober 2006 - 10:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Och bara för att det är digitalt betyder INTE att det är likvärdigt mellan alla spelare, finns massor som påverkar, deinterlacing bl.a. och massa annat.

Hur menar du nu? BD filmerna ligger lagrade i 1080p/24 och PS3/BD spelarna klarar ju 1080p ut via HDMI?

Men jag håller med, man skall nog inte ta för givet att alla spelare ger kanonbild. Tänk bara på vad Samsung ställde till det med sin BD spelare. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt - och Panasonics verkar oxå långt ifrån perfekt länk.

Om man hämtar 1080p strömmen direkt från skivan (vilka som Guppa sa - endast är bekräftat från Pioneer än så länge) slipper man oroa sig för deinterlaceproblem vid 1080p-output men den kan fortfarande hitta på massa andra konstigheter (tex de ovan).

Vad PS3 hittar på återstår att se - snart vet vi.

Så vad säger ni, ska vi ta och lägga myten om att "är det digitalt så är det samma" bakom oss? :P

Postad 27 oktober 2006 - 11:07

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Och bara för att det är digitalt betyder INTE att det är likvärdigt mellan alla spelare, finns massor som påverkar, deinterlacing bl.a. och massa annat.

Hur menar du nu? BD filmerna ligger lagrade i 1080p/24 och PS3/BD spelarna klarar ju 1080p ut via HDMI?

Men jag håller med, man skall nog inte ta för givet att alla spelare ger kanonbild. Tänk bara på vad Samsung ställde till det med sin BD spelare. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt - och Panasonics verkar oxå långt ifrån perfekt länk.

Om man hämtar 1080p strömmen direkt från skivan (vilka som Guppa sa - endast är bekräftat från Pioneer än så länge) slipper man oroa sig för deinterlaceproblem vid 1080p-output men den kan fortfarande hitta på massa andra konstigheter (tex de ovan).

Vad PS3 hittar på återstår att se - snart vet vi.

Så vad säger ni, ska vi ta och lägga myten om att "är det digitalt så är det samma" bakom oss? :P

<{POST_SNAPBACK}>

Så Toshiban har en "Chroma bug" som inte BD spelarna har, men BD spelarna har inte BTB eller WTW om jag läser rätt.

Hm, vilket är värst? :D

PS3 måste ju ha några brister den med, tur att man siktar på Pioneer BD i slutändan.
Men priset skrämmer rätt rejält! B)

Redigerat av thetias, 27 oktober 2006 - 11:10.

Postad 29 oktober 2006 - 00:43

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Till skillnad från HD-DVD så har man alltså tagit bort 0,5 mm skyddslager på blu-ray-skivorna och ersatt med ett så kallat hardcoating lager (detta skall altså skydda skivan exakt lika bra som flera skyddslager på HD-DVD-skivorna? :)

Nej, man har inte ersatt 0,5mm skyddslager med 0,1mm hardcoat. Vad man har gjort är att man har minskat på den optiska väglängden (det avstånd laserstrålen har på sig från det att den går in i skivan tills det att den når informationsstrukturen inne i skivan). DVD (och HD DVD) har en optisk väglängd på 0,6mm och BD har en optisk väglängd på 0,1mm. Detta medför att informationsstrukturen är avsevärt mycket närmare undersidan i BD-fallet, vilket medför att BD-formatet per automatik blir mycket mer känsligt för repor, damm och fingeravtryck. För att hanterna detta har man på BD-formatet byggt in ett antal system som ska hantera detta, där en av dessa är en hardcoat. Hardcoaten är cirka 10 mikrometer tjockt och utgör en del av den optiska väglängden. BD-formatet har inte som krav att man ska använda hardcoat, men ett av de test skivorna måste klara är ett reptest, vilket skivor utan hardcoat knappast klarar. Detta betyder att en hardcoat är i praktiken ett krav på BD. Notera att även DVD och HD DVD kan använda exakt samma hardcoat. Detta är dock inget som är kritiskt på samma sätt som det är på BD-formatet (mycket på grund av den längre optiska väglängden i DVD- och HD DVD-fallet).

Anledningen till att man valt att gå ner i optiskt väglängd i fallet BD är att valet av linsegenskaper även påverkar skivans känslighet för kupighet. Om man som formatutvecklare valt att ha BD-formatets linsegenskap och samma optiska väglängd som DVD (och HD DVD) skulle skivorna tvingas vara helt plana (idag tillåts runt 0,8 graders oplanhet). Det är inte rinligt att tillverka skivor som är helt plana, därav valet att gå ner i optisk väglängd.

Notera att man gått ner i optisk vägläng även i fallet DVD (om man jämför med CD). CD har hela skivans tjocklek (1,2mm) som optisk väglängd, medan DVD har halva detta. Man kan således säga att informationen ligger precis under ovansidan i fallet CD, "i mitten" i fallet DVD och HD DVD och i skivans underkant i fallet BD.

Sedan så har man ändrat focuset högre upp (högre brytning) så att den hamnar högre upp och blir mindre brant, man läser bara förbi ett skyddslager i stället för flera och detta bidrar till att man kan packa spåren tätare på en blu-ray jämfört med en HD-DVD, varför? blir det lättare att focusera eller blir det mindre materia i vägen? Kanske bådeok? :lol:

Fel och fel. Man har brantare fokusering i fallet BD (en större ingångsvinkel) samt att man fokuserar närmare skivans undersida (alltså man fokuserar längre ner i fallet BD än HD DVD).

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppsan, jag vände visst lite uppåned på det hela. Tänkte mig ovansidan som den sidan som laserstrålen kommer ifrån. Dock så har man som vi båda har sagt, tagit bort många skyddslager (protection layer) på BD gentemot HD-DVD och ersatt med ett hardcoting-skydd i stället, (man har alltså informationslagret efter endast 0,1mm protection layer och ett hardcoating-skydd i stället för efter 0,6mm protection layer m.m.), så där är vi nog rätt så överens. :) Om det nu är så att man har en lägre brytning på BD-linserna och att informationen ligger närmare linsen, så finns det ingen logik i att linsen är närmare skivan i fallet BD en HD-DVD, vilket jag läst att den är.

Man kan packa spåren tätare i fallet BD än HD DVD på grund av att man har en brantare fokusering. Detta får som resultat att man kan få ner storleken på laserspoten i fokusplanet (inne vid spåren). Mindre laserspot är nödvändigt för att man ska kunna få upplösning nog för att läsa ut innehållet på en skiva (alternativt precision nog för att kunna bränna in data på en skrivbar skiva). I detta fall har man större potensial för hög lagringskapacitet i fallet BD än HD, då HD DVD-spelaren använder samma linsegenskaper som en DVD-spelare.

<{POST_SNAPBACK}>

Notera att man inte får en mer koncentrerad fokus utan att ändra upplösningen på linsen och detta har ingenting med i vilken grad linsen bryter ljuset att göra. Det reflekterande, brytande materialets släthet (hur plana ytorna är eller skrovliga) har också inverkan, här härleder jag till den brytande linsen och den reflekterande skivytan.:)

Det fanns mycket intressant information i din text som jag kommer ta vara på och jag hoppas att du reder ut några av mina eventuella missförstånd angående din text, (jag är lite trött i huvudet nämligen, blev bara 2timmars nattsömn = OT).

Med vänliga hälsningar Isaac. :)

Redigerat av Isaac, 29 oktober 2006 - 01:43.

Postad 29 oktober 2006 - 12:20

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0
Hela den här diskussionen är rätt meningslös eftersom det inte finns ett bra urval av spelare på marknaden än och rättvisa tester kan genomföras. Men man kan vara säker på att både HD-DVD och BluRay kommer ge häpnadsväckande bildkvalité.

Postad 31 oktober 2006 - 17:57

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1 364 inlägg
  • 0
Va på mediamarkt idag & då hade dom Panasonics Blu-ray spelare där . Svårt att säga någe om bilden kollade bara några minuter men vist var det skilnad men det gav ingen wow upplevelse . Fast media markt är inte det optimalaste stället för att jämnföra bilden .

Priset var mellan 14-15k

Postad 31 oktober 2006 - 18:06

Unregisteredbdae541f
  • Unregisteredbdae541f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Detta vet ni säkert redan men jag tycker ändå att det är värt att påpeka ----> HD-DVD Spelare för 5 200 kr. Sjukt najs :lol:

Postad 31 oktober 2006 - 19:02

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0
Måste tillägga till mitt tidigare inlägg att sträckan nära focusspotten med högre brytning blir mer suddig, alltså om man med bara en liten felmarginal ligger utanför focus så blir det mer suddigt en med en lägre brytning. Om man dock ligger exakt i focus hela tiden så har det dock ingen betydelse. Pga. att BD har sitt informationslager närmare linsen så blir det en bättre precission vid avläsning, dels pga mindre ojämnheter (bla. Kupighet eller skrovlighet.) och dels pga. mindre materia i vägen.
Dessa egenskaper ger blu-ray dess extra utrymme. Utrymme är viktigt för framtiden då vi kan komma att behöva en större bandbredd för fler "okomprimerade" "Ljudspår" och en mer "okomprimerad" "bild". Eller helt enkelt att man slipper byta skiva lika ofta när man tittar på lost. Visst kan man rymma mer data på en HD-DVD men då med många fler lager ex. 3lager på BD = 75GB och 5lager på HD-DVD = 75GB. Nackdelen med fler lager är mer materia i vägen, eventuelt mer överhöring mellan lagren mer ojämnheter etc. :lol:

Redigerat av Isaac, 31 oktober 2006 - 19:46.

Postad 31 oktober 2006 - 20:37

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Detta vet ni säkert redan men jag tycker ändå att det är värt att påpeka  ----> HD-DVD Spelare för 5 200 kr.  Sjukt najs :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Det lägre priset har ju varit ett av de stora argumenten för HD-DVD, men tittar man situationen i USA så ser det inte lika självklart ut längre. Toshibas förstagenerationsspelare (HD-A1 och HD-XA1) faller nu snabbt i pris och kommer snart att vara slutsålda. HD-DVD sidan är i akut behov av ytterligare tillverkare...

Så det gäller att snabbt köpa en billig HD-DVD spelare nu innan Blu-ray spelarna blir lika billiga. :lol:

Blu-ray Pioneer BDP-HD1 $1500 (officiellt pris)
Blu-ray Panasonic DMP-BD10 $1300 (officiellt pris)
HD-DVD Toshiba HD-XA2 $1000 (officiellt pris)
Blu-ray Sony BDP-S1 $1000 (officiellt pris)
Blu-ray Philips BDP9000 $1000 (amazon.com) $898 (Wal-mart!)
Blu-ray Samsung BD-P1000 $730 (amazon.com)
HD-DVD Toshiba HD-XA1 $530 (amazon.com)

HD-DVD Microsoft 360+add-on $600 (amazon.com+officiellt pris)
Blu-ray Sony PS3 prem $600 (officiellt pris)
HD-DVD Toshiba HD-A2 $500 (amazon.com)
Blu-ray Sony PS3 core $500 (officiellt pris)
HD-DVD Toshiba HD-A1 $400 (amazon.com)

Med reservation för tryckfel och ofullkomligheter...

Edit: Adderade Wal-marts pris på Philips spelare.

Redigerat av random111, 31 oktober 2006 - 20:52.

Postad 31 oktober 2006 - 20:57

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
NICE!!

Tekniska data för en del engelska HD DVD utgåvor som släpps i November.
Se DVDTimes.

En trist grej verkar vara att åtminstone Universals filmer saknar Dolby TrueHD ljud.

Postad 31 oktober 2006 - 21:09

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0
Har skrivit förut och poängterar det igen HD-DVD spelarna är regionsfria gen.1 Europa gen1. och 2 Usa men det är INTE Blu Ray spelarna.
De som tycker att regionsfriheten är viktig väljer väl då att köpa HD-DVD.
Inte roligt att sitta med en Blu Ray spelare låst till Region B....

Postad 31 oktober 2006 - 21:17

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Så vad tror ni detta kan vara....?? Hittade en lite suspekt annons på Blocket....!

Postad 31 oktober 2006 - 21:50

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Så vad tror ni detta kan vara....?? Hittade en lite suspekt annons på Blocket....!

<{POST_SNAPBACK}>

Bara att slå till, den kan juh t.ex lysa i den undebara färgen neon. :lol:

Det sitter även ett inbyggt batteri som räcker i 4 timmar, som är helt oanvänt då han inte testat det ännu. Priceless.

:lol: :lol:

Postad 31 oktober 2006 - 22:47

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Grisen i säcken? ... :lol:

Postad 31 oktober 2006 - 23:33

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0
Modifierad DVD-spelare?
Egen brännare?
Orginalet är en Toshiba HD-E1?
Toshiba HD-E1 är inte släppt än?
Säger ingenting om Blu-ray driven?
Kan inte stava till Blu-ray?
Jag har ingen lampa i mitt hus därför är bilden så mörk?
Jag har heller ingen telefon för då skulle folk kunna ringa mig?
Totala kostnaden för bygget skulle vara 15k+?

Redigerat av Guppa, 31 oktober 2006 - 23:37.

Postad 01 november 2006 - 00:13

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1 082 inlägg
  • 0
Haha! Glöm inte att "displayen kan kysa i färgen neon" :lol:

*edit* Såg att detta redan uppfattats =)

Redigerat av Unregistered47746e95, 01 november 2006 - 00:15.

Postad 01 november 2006 - 09:17

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0
Den där blocketannonsen är ju en bild på en gammal Centrum-dvd från Netonnet. Min bror hade en sån så jag känner igen den. Centrum 310 tror jag den hette, det var förra modellen. De nya ser inte ut så där längre.

Den klarar INTE blu-ray eller hd-dvd om nu någon trodde det... däremot funkade den hyfsat med divx och vanliga dvdskivor.

Postad 01 november 2006 - 09:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Den klarar INTE blu-ray eller hd-dvd om nu någon trodde det...

Hoppas jag verkligen ingen trodde för i så fall borde man inte få gå lös - så lättlurad FÅR man inte vara. Annonsören (danne) borde få en smäll på käften egentligen men jag inser nu att den bör sparas till ev. köpare istället. :huh:

Postad 02 november 2006 - 20:01

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
I Amerika får man numera 3x HD DVD filmer när man köper en HD DVD spelare.
3x HD DVD filmer

Postad 02 november 2006 - 20:08

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 0
Köper man en Panna Blu-Ray spelare får man 2st Blu-Ray filmer men även detta enbart Amerika.

Panasonic

Erbjudandet finns under Blu-Ray Movie Offer

Postad 05 november 2006 - 13:53

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Eftersom blu-ray inte kan slå HD DVD på filmfronten så säger kanske några att blu-ray är bättre på lagringsfronten, vi får väl se :D

Säg att du vill ladda ned en "webisod" av The 1up Show och ta med dig detta till din polare och kolla på det hemma hos honom. OK, bara ladda ned, flytta över till USB-minnet, stoppa ned det i fickan (den lilla fickan), kila över till polarn, plocka fram USB-minnet, stoppa in det i en ledig USB-port på hans dator och sätta sig tillbaka och njuta :lol:

Eller så kan du göra det "the blu-ray way" köpa en jättedyr blu-ray brännare för flera tusen, bränna in avsnittet på en BD-skiva för flera hundra, trä på BD-skivan likt armpuffar, eftersom de går inte ned i fickan (den lilla fickan), kila över till polarn som måste ha köpt en jättedyr blu-ray spelare för flera tusen för att ni överhuvudtaget ska kunna se någonting :P

Nu kanske någon tycker att du får plats med så mycket mer på en blu-ray skiva än på ett USB-minne, synd bara att USB-minnen tycks växa snabbare i storlek än blu-ray ;)

Ja, då var vi där igen, enda skillnaden mellan blu-ray och HD DVD är på filmfronten och där är det milsvidd skillnad. Sony kommer med BD-J sommaren 2007, dvs ETT ÅR EFTER ATT HD DVD KOM MED SINA iHD-TITLAR :lol: Samtidigt kommer dessa BD-titlar med Java-spel som ser ut som mobil-spel :angry:
Citat: Sony expects to have their first BD-J enabled titles in stores next summer, and showed a few screenshot examples of games in development but as yet unreleased. These looked very basic to me, like the early mobile phone games

Nej, hellre laddar jag ner ett spel för ca 100kr till min 360 som använder Unreal Engine 3 (samma som i Gears of War) än köper en halvtaskig blu-ray film för 200-300 kr med ett sunkigt Java-spel :lol:

Peace! :D

Postad 05 november 2006 - 14:58

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0
Vad ska man säga? Bländande logik...

Så på grund av att det finns tillfällen då ett USB minne är bättre än en Blu-ray skiva, så är inte Blu-ray bättre än HD-DVD på datalagring???!!!

Postad 05 november 2006 - 15:14

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Frågan är vem som köper alla dessa nya titlar?

Jag sålde min DVD samling nyligen och fick en fjärdedel av vad jag betalat en gång.

Man vill ju inte börja köpa massa HD-DVD igen även fast man har några stycken.

Framtiden ligger i att tanka ner filmer på disken, inte köpa dyra filmer som kostar 200:- och uppåt.

Postad 05 november 2006 - 15:39

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Vad otroligt praktiskt att ha en låda full med USB-minnen för alla spel, foton, filmer, dokument med mera jag vill lagra och spara. Skitsmart! Och jättebilligt. Verkligen. Aria bländar vidare...

Postad 05 november 2006 - 17:34

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0

Eftersom blu-ray inte kan slå HD DVD på filmfronten så säger kanske några att blu-ray är bättre på lagringsfronten, vi får väl se  :D

Säg att du vill ladda ned en "webisod" av The 1up Show och ta med dig detta till din polare och kolla på det hemma hos honom. OK, bara ladda ned, flytta över till USB-minnet, stoppa ned det i fickan (den lilla fickan), kila över till polarn, plocka fram USB-minnet, stoppa in det i en ledig USB-port på hans dator och sätta sig tillbaka och njuta  :lol:

Eller så kan du göra det "the blu-ray way" köpa en jättedyr blu-ray brännare för flera tusen, bränna in avsnittet på en BD-skiva för flera hundra, trä på BD-skivan likt armpuffar, eftersom de går inte ned i fickan (den lilla fickan), kila över till polarn som måste ha köpt en jättedyr blu-ray spelare för flera tusen för att ni överhuvudtaget ska kunna se någonting :D

Nu kanske någon tycker att du får plats med så mycket mer på en blu-ray skiva än på ett USB-minne, synd bara att USB-minnen tycks växa snabbare i storlek än blu-ray  :P

Ja, då var vi där igen, enda skillnaden mellan blu-ray och HD DVD är på filmfronten och där är det milsvidd skillnad. Sony kommer med BD-J sommaren 2007, dvs ETT ÅR EFTER ATT HD DVD KOM MED SINA iHD-TITLAR  :lol: Samtidigt kommer dessa BD-titlar med Java-spel som ser ut som mobil-spel  :angry:
Citat: Sony expects to have their first BD-J enabled titles in stores next summer, and showed a few screenshot examples of games in development but as yet unreleased. These looked very basic to me, like the early mobile phone games

Nej, hellre laddar jag ner ett spel för ca 100kr till min 360 som använder Unreal Engine 3 (samma som i Gears of War) än köper en halvtaskig blu-ray film för 200-300 kr med ett sunkigt Java-spel  :lol:

Peace!  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Varför inte ladda ner hos din "polare" istället är denne "hip" nog så har denna internet, så slipper du köpa ett USB-minne på 50GB.

Vad är det för milsbred skillnad mellan HD-DVD & BD? Är det att BD har stöd utan 8 utav 7 hollywoods studios varav 4 är exklusiva mot HD-DVD:s 4 studios och 1 exklusiv? Sen kan du säga till när HDi kör på "Unreal Engine 3" så kommer jag över, och tittar när HD-DVD har spel på sina filmer.

Fred. ;)

Redigerat av Addex, 05 november 2006 - 17:35.

Postad 05 november 2006 - 18:42

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Frågan är vem som köper alla dessa nya titlar?

Jag sålde min DVD samling nyligen och fick en fjärdedel av vad jag betalat en gång.

Man vill ju inte börja köpa massa HD-DVD igen även fast man har några stycken.

Framtiden ligger i att tanka ner filmer på disken, inte köpa dyra filmer som kostar 200:- och uppåt.

Personligen har då inte åtminstone jag tänkt köpa HD versioner av de filmer jag redan köpt, utan endast nya filmer som jag inte redan har.
En del gamla favoriter lär jag väl också köpa, men det är mest pga framtida filmköp jag planerar att beställa en HD DVD spelare...

Redigerat av Kraantz, 05 november 2006 - 18:44.

Postad 05 november 2006 - 21:55

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0
Den gamla HD-DVD-tekniken kom tidigare en BD-tekniken, antagligen därför den kom ut på marknaden först, fungerade bäst och var mycket billigare, dock så kommer nog BD i allafall bli minst lika bra som HD-DVD i framtiden och dessutom rymma mer data.
Personligen så hoppas jag att minneskretskort fronten utvecklas, så att försäljning av filmer sker på minneskort med tillhörande fodral i stället för skivor etc.

MVH Isaac:)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.