Bärbar StrandStereo med lite tryck
1146 svar till detta ämne
Postad 23 May 2010 - 23:48
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Har nu läst större delen av tråden och skummat igenom resten *puh*
Och jag funderar på att bygga en sådan här "strandstereo" (hör och häpna). Ska på festival i sommmar och vill ha något att lyssna på mellan konserterna. Jag prioriterar egenskaper i följande ordning (sjunkande prio): pris, batteritid, ljudkvalité, ljudstyrka, mobilitet. Vadgäller priset så hoppas jag att jag kan ligga kring tusenlappen, eftersom jag tänk använda några gamla högtalarelement från ett par Hitachi stereohögtalare jag har liggande hemma. Har tyvärr inte orkat kolla upp vad de är för några (ligger i källaren nu men kan skymtas i mitt galleri), men tror ni att de kan funka?
Vadgäller drivningen så funderar jag på antingen den omtalade AMP-6, eller ett slutsteg: Denver CAP-4100. Kan dessa spela direkt från en Mp3a med 3,5mm -> RCA sedan? Och kan man då styra volymen helt endast från källan? Jag vet att jag får bättre batteritid med AMP-6:an men tycker att det är bekvämt med ett slutsteg som man bara kopplar in. Batteri ska jag försöka få tag i något (/några) men utifrån vad jag har läst så får man utesluta blyackumulator om man vill kunna använda det smidigt på en festival, med säg minst 15 speltimmar per laddning. Eller? Är det bil/mc-batteri/fritidsbatteri som gäller?
Anläggningen behöver inte öronbedöva (får man nog av på konserterna ändå) utan ska mest fylla campet och själva lådan ska kunna bäras någorlunda lätt, säg <50Kg. Har sett lite olika lösningar vadgäller batteriet som löstagbart eller inneslutet i lådan. Vad säger ni med mest erfarenhet är smidigast?
Tackar på förhand för svar och återkommer nog snart med lite mer info och idéer.
Jag tycker du skall satsa på AMP6 eller AMP9 då det är värt de pengarna de kostar. Du får bra speltid och ljudkvalitet. En färdiglödd enhet är lika lätt som ett slutsteg att koppla in. När jag byggde min stereo prioriterade jag hållbarhet och speltid. Man får ta fram yxan om man skall kunna göra någon större skada på den. Jag har även två st 120 Ah fritidsbatterier, så det finns ström så det räcker.  Fritidsbatterier är det som gäller när man kör festivalstereo då de tål djupurladdning bättre, och det vanliga när man kör festivalstereo är ju en liten ström under lång tid, Bilbatterier är ju gjorda för en stor ström under mycket kort tid. Att ha låda och batterier separat tror jag inte på. Folk på festival är inte smidiga eller försiktiga.
Postad 25 May 2010 - 15:35
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
Nu har jag själv tagit beslutet att bygga mig ett nytt projekt med lite andra principer i grund och botten. Jag kommer starta en egen tråd för det inom kort då detta skall vara klart till midsommar=)! Så med andra ord har jag en fungerande festivalstereo över nu som jag inte behöver längre. hmmm??
Tripath here i come!
Postad 25 May 2010 - 17:17
vaajkan
-
vaajkan
-
Användare
-
-
154 inlägg
Nu har jag själv tagit beslutet att bygga mig ett nytt projekt med lite andra principer i grund och botten. Jag kommer starta en egen tråd för det inom kort då detta skall vara klart till midsommar=)! Så med andra ord har jag en fungerande festivalstereo över nu som jag inte behöver längre. hmmm??
Tripath here i come!
Härligt!  Har precis själv börjat med ett litet projekt. 2st 5" och 2st 6x9" bilhögtalare som ska drivas av en bilstereo
Postad 25 May 2010 - 21:08
skepnaden
-
skepnaden
-
Användare
-
-
178 inlägg
Hepp, big change of plans! Peace and Love har tydligen bannat allt som dras av bilbatterier (och liknande som jag tolkar det), så nu får man nöja sig med något betydligt mindre i anläggningsväg. Är fortfarande sugen på AMP-6 från 41hz.com men nu är frågan om den kan drivas med vanliga AA/C/D batterier som P&L godkänner. Läste på om RC-ackar men vanliga alkaliska har väl bättre egenskaper med sin tröga natur och drastiska urladdning den sista biten. Tänkte isf något i stil med 8 st D batterier som ju lämnar lite drygt 12V nya. Frågan är bara om detta är rimligt, eller om de ändå kommer slukas upp trots Klass T förstärkaren? Sen behöver jag tips på några små och extremt lättdrivna högtalare. Tror ni att 4" koaxialer (eller t.o.m. 3,5") passar bra och någon som vet några med bra känslighet, effekten behöver väl inte vara över 30W eftersom AMP-6 an ger 2*25W? EDIT: Hittade även detta på eBay: förstärkare som bygger på samma tripath TA2020 Några tankar/erfarenheter? Blir ju typ 200 pix med frakt vilket är betydligt mkt billigare än hos 41 Hz (som verkar ha slut på Amp6:an basic atm) men sen blir ju leveranstiden lite saftigare.
Redigerat av skepnaden, 25 May 2010 - 23:25.
Postad 26 May 2010 - 15:48
vaajkan
-
vaajkan
-
Användare
-
-
154 inlägg
Såhär kommer min att se ut i slutändan förhoppningsvis  Vad tycker ni?
untitled.JPG 32.07K
0 Antal nerladdningar
edit: råka ladda upp fel bild
Redigerat av vaajkan, 26 May 2010 - 15:49.
Postad 26 May 2010 - 15:51
DudeOne
-
DudeOne
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Såhär kommer min att se ut i slutändan förhoppningsvis Vad tycker ni?
edit: råka ladda upp fel bild
haha bra snyggare ritning än jag hade, det där blir nog riktigt bra när jag får ork ska jag lägga upp lite bilder från bygget. Det är svårare att såga skiten rakt än vad man tror
Postad 26 May 2010 - 16:46
vaajkan
-
vaajkan
-
Användare
-
-
154 inlägg
haha bra snyggare ritning än jag hade, det där blir nog riktigt bra när jag får ork ska jag lägga upp lite bilder från bygget. Det är svårare att såga skiten rakt än vad man tror 
Mjo jag har märkt de ^^. Fast det blev lite ändringar också lådan blev lite lägre så dom två översta högtalarna kommer att sitta bredvid varandra istället för en uppe och en nere
Postad 26 May 2010 - 17:50
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Tripath here i come!
Nya element och AMP9B hoppas jag.
Postad 26 May 2010 - 19:56
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
Eyeron: Tänk Boominator=) Jag har lagt upp en egen tråd för mitt bygge och det kommer bli en bygglogg som bara handlar om just mitt bygge. Kika gärna in och säg vad ni tror om denna design. https://www.minhembi...p;#entry2909234
Postad 27 May 2010 - 02:18
Unregistered76c435c2
-
Unregistered76c435c2
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag tänkte köra på: http://www.hllyelect...tter_1_114.htmlhttp://www.ljudia.se...-75x128-p79389/och något motorcykel/bil batteri tillsammans i en låda av mdf eller dylikt. Vad tror ni för högtalare skulle passa bäst till denna kombination?
Postad 27 May 2010 - 20:05
HelGo
-
HelGo
-
Användare
-
-
107 inlägg
Tänkte bygga mig en strandstero och läser att många av er rekommenderar AMP6-Basic måste man löda och hållas med den? Funkar det inte lika bra med typ en sådan här? http://cgi.ebay.com/...=item1c12a5820f Sen undrar jag vad det är för skillnad på modellerna som säljs på ebay? Jag vill ha bästa möjliga för 1000kr och utan att behöva löda och så vidare.. tack Micke
Postad 27 May 2010 - 21:05
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
Jag tänkte köra på: http://www.hllyelect...tter_1_114.html http://www.ljudia.se...-75x128-p79389/ och något motorcykel/bil batteri tillsammans i en låda av mdf eller dylikt.
Vad tror ni för högtalare skulle passa bäst till denna kombination?
Hmmm, jag skulle kolla på några som har hög känslighet och ligger på minst 94db vilket då bör resultera i ett ljudtryck på max 110db med den stärkaren på runt 20-25w (TA2020 = samma chip som i AMP6) Väljer du lägre känslighet tänk då på att 3db skillnad gör en halvering av volymen du hör då ljudtryckskurvan är logaritmisk och inte linjär. Kolla på nån kombo av nån PA bas och en piezo till den. Jag ska själv ge mig in på denna kombo nu och kan återkomma efter midsommar om det låter bra=) ska försöka hitta nått bra första ordningens filter till skrikorna bara!
Postad 27 May 2010 - 22:45
Unregistered76c435c2
-
Unregistered76c435c2
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Hmmm, jag skulle kolla på några som har hög känslighet och ligger på minst 94db vilket då bör resultera i ett ljudtryck på max 110db med den stärkaren på runt 20-25w (TA2020 = samma chip som i AMP6) Väljer du lägre känslighet tänk då på att 3db skillnad gör en halvering av volymen du hör då ljudtryckskurvan är logaritmisk och inte linjär. Kolla på nån kombo av nån PA bas och en piezo till den. Jag ska själv ge mig in på denna kombo nu och kan återkomma efter midsommar om det låter bra=) ska försöka hitta nått bra första ordningens filter till skrikorna bara!
spelar det någon roll hur många watt dem är på egentligen? hellst inte under?
Postad 27 May 2010 - 23:02
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
Så länge du inte köper ett par med effekt under 25W RMS så är det lugna puckar. Om dom sedan klarar 100W RMS så är detta taket för vad du kan mata dom med innan dom går sönder...
Det som är mest intressant är känsligheten pga att vi vill lira högt men göra av med lite ström till en stereo utomhus. 1W från slutsteget låter mycket högre i en högtalare på 96db än vad samma 1w gör på en 88db högtalare.
Postad 28 May 2010 - 00:42
Unregistered76c435c2
-
Unregistered76c435c2
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Så länge du inte köper ett par med effekt under 25W RMS så är det lugna puckar. Om dom sedan klarar 100W RMS så är detta taket för vad du kan mata dom med innan dom går sönder... Det som är mest intressant är känsligheten pga att vi vill lira högt men göra av med lite ström till en stereo utomhus. 1W från slutsteget låter mycket högre i en högtalare på 96db än vad samma 1w gör på en 88db högtalare.
lär mig någonting varje dag  har beställt allt nu förutom aux/ström inbyggnads adaptrar, var hittar jag dessa? elfa hade bara ström men icke någon aux. sen undrar jag om det är möjligt att ha någon switch som gör att man kan välja att spela från fast ström och direkt från inbyggda bilbatteriet?
Postad 28 May 2010 - 08:38
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
Du kan alltid kolla om http://www.electrokit.se/ har något som passar istället för elfa. Switch för att byta mellan batteri och fast ström...hmm, fasta strömmen blir ju kopplatt parallellt med batteriet (kopplingspunkt vid in-ström till ampen då) ja det borde väll bara vara för dej att ha en switch för både lus och minus till batteriet så att när du kopplar på fast ström går det inte något till batteriet helt enkelt. Det kanske räcker med att bara ha en switch på plusledaren till batteriet...för du vill ju inte ladda batteriet med den stömmen då du inte har koll på hur många ampere det skickas dit så att du skadar batteriet.
Postad 28 May 2010 - 13:46
Unregistered8a2a4b1b
-
Unregistered8a2a4b1b
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
fel post
Redigerat av Unregistered8a2a4b1b, 28 May 2010 - 13:49.
Postad 31 May 2010 - 13:48
skepnaden
-
skepnaden
-
Användare
-
-
178 inlägg
Hej igen, kommer med lite mera tankar kring mitt lilla-strandstereo-projekt. Först lite sketchup bilder: Front:  Back:  För att ge er lite perspektiv så är den ca 42cm bred och 17cm hög/djup. Den är alltså väldigt liten och nätt, något som är ett krav. På fronten sitter 2 st 5" koaxialer med följande data: Effekttålighet: 50 W RMS / 80 W max, Impedans: 4 ohm, Frekvensområde: 60 - 20.000 Hz, Känslighet: 92 dB (1W/1m). Och på sidorna sitter varsin 4" koaxial med snarlika specifikationer (93 dB känslighet). Tanken är att dessa skall drivas av en AMP6 BASIC förstärkare som byggs in i en aluminiumlåda som man kan skymta i mitten på andra bilden. Är ganska ny på detta men borde klara av lödningen. Dock så undrar jag om högtalarna ska parallell-/seriekopplas till förstärkaren? (båda ligger på 4ohm, d.v.s. en 4" och en 5" per kanal) Men nu till kruxet, hela (lilla) härligheten skall drivas av alkaliska batterier! Det är dessa svarta lådor man kan se på varsin sida om förstärkarlådan. De stora lådorna skall innehålla 4 st D batterier (R20) var och ytterligare ett i den svarta ovanpå aluminiumlådan. Detta skall enligt mina beräkningar ge en spänning på 9*1.5V = 13.5, vilket väl borde passa AMP6:an bra? Lite högre spänning helt nya och ner typ 10V när de är på väg att dö, men är det något annat man ska tänka på för att koppla in alkaliska till AMP6:an(eller bara + till + och - till -)?. Enligt wikipedia har alkaliska D-batterier en ungefärlig kapacitet på 12000mah, vilket ju borde resultera i några timmar med musik? Har ingen uppfattning alls om vad AMP6:an och min högtalarkonfiguration skulle kunna tänkas förbruka, så jag skulle vara oerhört tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig gissa! Annars skall det vara så lite lull-lull som möjligt. Källa skall vara en mp3-spelare eller mobil (3.5mm plugg) och volymen behöver inte vara öronbedövande. Prioriterar pris och strömsnålhet. Har ritat upp den i 12mm MDF eftersom formatet är såpass litet ändå. Alla tankar uppskattas! Är som sagt osäker på hur det kommer att gå med alkaliska batterier som drivning så all input ang. det är högst välkommet. Annars sitter jag relativt beredd att böra beställa grejjor och kanske skapa mig en egen tråd
Postad 31 May 2010 - 15:22
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
När det gäller parallell eller seriekoppling så är det i detta fallet slutsteget som betstämmer det. AMP6 vill ha 4 eller 8ohms last och går du ner till 2 så kan det nog ryka rätt fort. (AMP9 däremot gillar 2ohms laster) För att veta vad du får vid parallell resp. serie så räkna med dessa formler: -Serie L= L1 + L2. -Parallell blir det istället 1/L = (1/L1) + (1/L2) Här har du mer läsning på området: http://www.kjell.com...uddistribution/Ang strömförbrukning så är det AMP6 som drar ström, inte högtalarna. dom gör ju bara om energin från amp6 till vibrationer.
Postad 31 May 2010 - 16:59
vondawe
-
vondawe
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjena!
Tänkte bygga ihop en mini-stereo/ipoddocka nu snart!
Planerar att använda en AMP6-Basic, ett litet mc-batteri, ipod touch som signalkälla.
Jag strävar efter att bygga en liten portabel stereo med låg vikt! Alltså inget vrålande festivalmonster som hörs tvärs över stan!
Jag har ett par frågor angående vilka element som kan vara lämpliga att använda, hoppas att ni som är kunniga ska kunna hjälpa mig!
Jag har funderingar på att använda antingen en liten bas + en diskant eller antingen en eller två koaxialer.
Vad är bäst att använda i kombination med AMP6-Basic? PA element eller bilelement?
och skulle någon kunna ge förslag på lämpliga element isf (med hög känslighet) ?
Hur gör man det möjligt att mata AMP6-Basic med ström från ett mc-batteri? Vad jag har förstått så finns där bara en dc-plugg inkoppling på kortet.
Tack på förhand!
Redigerat av vondawe, 31 May 2010 - 17:00.
Postad 31 May 2010 - 17:14
skepnaden
-
skepnaden
-
Användare
-
-
178 inlägg
När det gäller parallell eller seriekoppling så är det i detta fallet slutsteget som betstämmer det. AMP6 vill ha 4 eller 8ohms last och går du ner till 2 så kan det nog ryka rätt fort. (AMP9 däremot gillar 2ohms laster)
För att veta vad du får vid parallell resp. serie så räkna med dessa formler: -Serie L= L1 + L2. -Parallell blir det istället 1/L = (1/L1) + (1/L2)
Här har du mer läsning på området: http://www.kjell.com...uddistribution/
Ang strömförbrukning så är det AMP6 som drar ström, inte högtalarna. dom gör ju bara om energin från amp6 till vibrationer.
Tackar för svar! Mm minns dom gamla lagarna från högstadiet  Får väl bli serie då (8 ohm) antar jag eftersom man med parallell hamnar på 2 ohm. Vilket väl i sin tur gynnar effektiviteten på AMP6:an (88% @ 12W 8ohm) men på effektens bekostnad. Angående AMP6:ans strömförbrukning så fick jag för mig att du skrivit en siffra i storleksordningen 350mah i din tråd (låter lågt)? Vore skönt att ha någon siffra på strömförbrukning att gå på.
Redigerat av skepnaden, 31 May 2010 - 17:14.
Postad 01 June 2010 - 15:16
vaajkan
-
vaajkan
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag har två 6x9" och två stycken 5" som ska drivas av en bilstereo. Hade tänkt sätta alla högtalare i samma låda.Försämras ljudet om man har alla högtalare i samma låda?
Postad 01 June 2010 - 23:50
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
Jag har två 6x9" och två stycken 5" som ska drivas av en bilstereo. Hade tänkt sätta alla högtalare i samma låda.Försämras ljudet om man har alla högtalare i samma låda?
Det blir kass att ha olika högtalare i samma låda. Nu är det iofs liknande storlek vi pratar om...men tänk dej en 12"are i samma låda som en 5"are...12" tryckvågor kommer att ställa till det rejält för konen på 5"aren och den kommer bottna väldigt tidigt. Vidare är det inte optimalt att ha höger och vänster i samma låda då dom kan lira olika bas och instrument i vissa låtar. Sen är det ju en utomhus-festivalstereo vi pratar om och vem märker någon skillnad i slutändan=) ----------------------------- Räkna med 350mA=) http://www.diyaudio....tml#post1679997annars kan jag rekomendera att söka på forumet på 41hz.com där lär det finnas svar på en sådan fråga.
Postad 04 June 2010 - 02:14
Unregistered76c435c2
-
Unregistered76c435c2
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Vad rekomenderas att man bygger i? Har 2cm'ers spånskiva liggandes håller det att bygga som det är eller måste jag regla upp inuti?
Postad 04 June 2010 - 10:09
zappBrannigan
-
zappBrannigan
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
hallå stereobyggare. Kul att se att så många "veteraner" håller i gång fortfarande, och som någon sa tidigare - detta är ett tydligt sommartecken. Säsongens byggen önskar jag lycka till också! Jag får rapportera in jag med; Fokus för förra årets bygge flyttades från festival till utefest. Dvs ömtålighet och flera dagars speltid var inte längre lika viktigt - flexibilitet blev ist ledordet. Man orkar inte kånka 60kg stereo för en snabbis till stranden liksom, men vill ändå kunna leverera när det blir stor fest. Därför var upplägget: 2 separata PA-boxar (8" baselement) med hög känslighet och en liten låda med 2 x blyackar 12Ah (?) och tvåkanals klass-d förstärkare (TK2050). Detta medför att om man vill har ett lättare system plockar man bara med sig en högtalare och lyfter ur ena batteriet. Bilder under byggfasen:  vad gillar ni min arbetsbänk mer: http://img197.images...7/6650/st4s.jpghttp://img163.images...3/7862/st3n.jpgAllt väl så långt! Dessvärre brann elektroniken upp efter lite klantigheter och lådan hann bara flytta högtalarkoner under en enda fest förra säsongen. Med blodad tand blir det därför ett nöje att komma tillbaks med det dubbla i år. Två förstärkare, fyra kanaler, fyra st 8" pa högtalare och detta i samma förpackning som kan ses på bild ovan. Allt är så gott som klart, det låter väldigt mycket, premiärspelningen blir på midsommar. Som en bonus har jag en blåtandsenhet så att man kan ansluta iPod touch och iPhones trådlöst (A2DP) och därmed så kan man ställa bort själva stereo lådan på någon skyddad plats och DJ:a från mobilen i fickan. Ser fram emot en tråd med mycket bilder och kreativa lösningar i år!
Postad 04 June 2010 - 16:50
vaajkan
-
vaajkan
-
Användare
-
-
154 inlägg
Här kommer lite bilder på min stereo  Tog ca 1 dag att bygga den, den styrde utefesten igår!
DSC00410.JPG 1.78MB
4 Antal nerladdningar
Postad 04 June 2010 - 20:47
DudeOne
-
DudeOne
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Här kommer lite bilder på min stereo Tog ca 1 dag att bygga den, den styrde utefesten igår!
Haha fan vilken kung stereo!
Postad 05 June 2010 - 11:07
Unregistered861f1bd5
-
Unregistered861f1bd5
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej alla bärbartljud-byggare! Jag är grymt sugen på att bygga ihop en låda som kan leverera lite ljud i sommar! Har dock en hel del frågetecken som det vore jättebra om ni kunde hjälpa till att räta ut  Viktigt: - Billigt - Bärbart (typ max 20-30kg, inkl batteri) - Minst 10 h batteritid, gärna mer. Nu har jag lite funderingar kring förstärkare och högtalare. Hade tänkt utgå från följande förstärkare: - TA2020 från ebayJag blir lite fundersam vad gäller strömstyrkan på denna förstärkare. Det finns likadana förstärkare (t ex denna) som bara har 2A på ingången, vilket borde ge en 3ggr så lång batteritid jämfört med den länkade 6A-input'en. Behövs de 4A extra för att kunna leverera tillräckligt högt ljud? Klarar denna förstärkare av att leverera ett ljud för utomhusbruk? Vad rekommenderar ni för budgethögtalare tillsammans med denna förstärkare? Läste att "janowicz" skrev att man ska ha högtalare med minst 94dB-känslighet. Jag sneglade lite på GAS Alpha 6925X. Gäller bara att hitta något bra beg-pris. Någon som har något bättre förslag? Räcker det att köra på ett par sådana eller ska man ha mer diskant eller bas? Har ingen koll på vad de levererar för ljud. Och som sagt osäker på hur många högtalarelement man kan ha med ovan nämnd förstärkare? Sen ska man väl försöka göra en snygg låda som fungerar till kombinationen, kanske en boominatorÄr ytterst tacksam för all hjälp jag kan få! Ha det gött! /L
Postad 07 June 2010 - 08:26
zappBrannigan
-
zappBrannigan
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
vad gäller förstärkarna skulle jag gissa att båda är samma produkt (kolla märkningen på bilderna, står 12V2A på båda) och eftersom det är samma krets har jag svårt att se att den ena skulle dra 3x mer som max. Vidare vill jag säga att den inte kommer dra 2A kontinueligt, om du skall räkna på batteritid. Någon här med en amp6 kan säkert svara på strömåtgången.
Postad 07 June 2010 - 13:33
Unregistered861f1bd5
-
Unregistered861f1bd5
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Okej, dåså. Då är det väl bara att slå till på en sådan för 20 dollar.
Men passande, billiga högtalare, någon som har tips?
Postad 09 June 2010 - 06:52
DudeOne
-
DudeOne
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Ursäkta, dubbelpost.
Redigerat av DudeOne, 09 June 2010 - 21:19.
Postad 09 June 2010 - 06:57
DudeOne
-
DudeOne
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Tar och lägger upp lite bilder på mitt nuvarande projekt.
Baslådan isolerad med nått tungt crap som jag fick gratis av blekingebilradio.se av någon anledning
DSC00371.JPG 896.74K
2 Antal nerladdningar
Ritat konturer för batteriets plats, damn det blir tight
DSC00372.JPG 678.53K
3 Antal nerladdningar
Blev tvungen att sätta dit grejjerna för att få en fin överblick
DSC00373.JPG 828.76K
4 Antal nerladdningar
speciallösning för att få plats med 2 onödigt stora slutsteg, ett 4 kanals MDS AC-4 classic
och ett Sony Xplod nånting med 1100KalleankaWatt
DSC00374.JPG 787.88K
3 Antal nerladdningar
Det som ska göras ikväll är; kablage för slutsteg köpas och kopplas på, koaxhögtalarna kopplas på, huvudenheten måste få ström och lite ljud kablage. L-profil listerna måste sågas till och limmas på plats. handtag och någon form av nät eller galler för elementen måste köpas
Postad 13 June 2010 - 21:49
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Har precis byggt klart ett stort trädäck i trädgården..., då måste det ju finnas en stereo.... DVD med skärm, Alpine-steg, 8" kit i portade lådor, dubbla batteri och laddare. Låter oförskämt bra med tanke på vad som sitter i, och alldeles för högt för att vara nyttigt för grannsämjan.... https://www.minhembi...c_id=350845.jpg
Postad 16 June 2010 - 23:08
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
Vad är det för strömförbrukning på en sådan skärm tro? Här sitter man å snålar med ett slutsteg som drar 350mA vid maxvolym och vågar knappt koppla på några lysdioder ens i fasa om att de kommer halvera musiktiden=) Prioriteringarna är helt klart olika beroende på i vilka situationer bygget ska användas, hehe.
Postad 17 June 2010 - 01:01
Unregistered17a3d6dc
-
Unregistered17a3d6dc
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej kära byggare!
Jag har lite frågor angående eldragningen i lådan jag tänkt bygga.
Jag ska bygga en boombox med 2st 6x9tums koaxial högtalare med ett slutsteg till med ett 70ah fritidsbatteri. Jag vill även ha ett cigguttag på lådan där jag kan ladda iphonen samtidigt som jag spelar för att hålla batteriet under festivalen.
Jag är helt grön på eldragning och jag skulle gärna vilja ha en lista på det jag kommer att behöva för att dra elen i lådan å lite hjälp på hur man ska koppla skiten med cigguttaget etc.
mvh
Postad 17 June 2010 - 09:32
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
Du behöver:
batterikontaktklämmor
säkring
strömkabel (kolla hur många A slutsteget drar och köp kabel därefter, räkna med att 1mm2 kabel pallar med 2A, 2mm2kabel=4A osv.)
Koppla lämpligtvis batteriets plus till säkringen och vidare till en sockerbit (kopplingsplint). batteriets minus direkt till sockerbiten. därifrån kopplar du plus och minus till slutstegets kontakter och i samma hål i sockerbiten kopplar du även cigguttaget...cigguttaget har plus i mitten och minus i ytterhöljet. Slutsteg och cigguttag kommer alltså vara parallellkopplat.
Du kommer även behöva en remotekabel för att slå på steget. Koppla bara en till kabel från plus till remoteingången.
Vidare behöver du en switch för att slå av strömmen. alt. switch på remote för att sätta steget i standyby. Tänk på att standby drar aningens ström så det är säkrare att bryta strömmen helt.
Hoppas det ger dej nått!
Postad 17 June 2010 - 14:09
Unregistered17a3d6dc
-
Unregistered17a3d6dc
-
Rookie
-
4 inlägg
Du behöver: batterikontaktklämmor säkring strömkabel (kolla hur många A slutsteget drar och köp kabel därefter, räkna med att 1mm2 kabel pallar med 2A, 2mm2kabel=4A osv.)
Koppla lämpligtvis batteriets plus till säkringen och vidare till en sockerbit (kopplingsplint). batteriets minus direkt till sockerbiten. därifrån kopplar du plus och minus till slutstegets kontakter och i samma hål i sockerbiten kopplar du även cigguttaget...cigguttaget har plus i mitten och minus i ytterhöljet. Slutsteg och cigguttag kommer alltså vara parallellkopplat.
Du kommer även behöva en remotekabel för att slå på steget. Koppla bara en till kabel från plus till remoteingången.
Vidare behöver du en switch för att slå av strömmen. alt. switch på remote för att sätta steget i standyby. Tänk på att standby drar aningens ström så det är säkrare att bryta strömmen helt.
Hoppas det ger dej nått!
tack så mycket för svar! angående remotekabeln, kan en sådan här fungera? "Kraftig dubbelskärmad lågnivåkabel med mycket låg kapacitans, guldpläterade kontaktkroppar och integrerad remotekabel." det är från brl.se det är väl själva sladdarna där ljudet går ut med, har en 3,5mm sladd med 2 hanar och har även adaptrar till dom ifall det behövs. upplys mig! mycket att hålla reda på
Postad 17 June 2010 - 16:13
Unregistered0a7b6a4d
-
Unregistered0a7b6a4d
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Har en fråga angående batteriet. Jag bygger ett system med T-AMP samt 2 stycken 6.5 element. Finns det några nackdelar med att använda en blyack från Biltema till detta? Vilket batteri är egentligen optimalt? Jag kollar på ett som har 7mAh.
Postad 17 June 2010 - 16:36
Unregistered17a3d6dc
-
Unregistered17a3d6dc
-
Rookie
-
4 inlägg
Har en fråga angående batteriet. Jag bygger ett system med T-AMP samt 2 stycken 6.5 element. Finns det några nackdelar med att använda en blyack från Biltema till detta? Vilket batteri är egentligen optimalt? Jag kollar på ett som har 7mAh.
fritidsbatteri är lämpat bäst eftersom det tål en längre utladdning, bilbatteri är mer peakbatteri
Postad 17 June 2010 - 20:18
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
Jeppsn:
Det blir bara krångligt att köpa en sådan kabel med remote i mitten, vet hurdana du menar.
Köp en 1mm2 kabel och dra till remoten,du kan ju vidarekoppla pluskabeln från plus på steget dit om du vill. För att ansluta mp3spelare till steget så köp nån mer sladdrig lätt kabel som är lätt att hantera. Tror inte du vill ha en grov styv kabel att hantera till en lite mp3spelare...eller vad ska du köra med för ljudkälla?
Postad 17 June 2010 - 22:33
Unregistered0a7b6a4d
-
Unregistered0a7b6a4d
-
Amatör
-
-
77 inlägg
fritidsbatteri är lämpat bäst eftersom det tål en längre utladdning, bilbatteri är mer peakbatteri
De så kallade fritidsbatterier jag hittar är endast av större modell och väger en hel del. Jag vill få ner vikten i mitt bygge. Vart kan jag hitta en sådant batteri som ligger på runt 7-12 Ah. Det minsta jag hittar på Biltema är på 20Ah och på tok för stort.
Postad 17 June 2010 - 23:53
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
De så kallade fritidsbatterier jag hittar är endast av större modell och väger en hel del. Jag vill få ner vikten i mitt bygge. Vart kan jag hitta en sådant batteri som ligger på runt 7-12 Ah. Det minsta jag hittar på Biltema är på 20Ah och på tok för stort.
Skall det vara så små batterier så finns det andra typer. Tror inte att "fritidsbatterier" görs i de storlekarna. Kolla igenom denna tråd. Tror att det finns postat här redan.
Postad 18 June 2010 - 11:41
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
Kolla på kjell å company, dom har precis vad du söker, http://www.kjell.com...055000,14057500om länken inte funkar gå in till batterier > laddningsbara > blyack.... Tydligen är det skillnad i kvalité på de billiga vs dyra. De billiga tål inte att laddar ur så många gånger medan tex panasonic funkar lite längre. Här kanske någon med erfarenhet kan slinka in ett par rader om dessa bly-ackar.?
Postad 18 June 2010 - 12:03
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Biltema ska ha små blyacc, men de är svåra att hitta på deras hemsida, enklare att hitta i katalogen.
Postad 18 June 2010 - 13:06
Unregistered0a7b6a4d
-
Unregistered0a7b6a4d
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Biltema har liknande typ av blyackar som jag hittat, men som jag fattat det så är det ganska krångligt att ladda dessa.
Det stämmer bra att Biltemas katalog är bra mycket bättre än hemsidan. Där hittade jag nu ett MC-batteri på 8Ah som skulle fungera bra till mitt bygge. Det är ett så kallat GEL-batteri. Vad skulle ni valt. 7,2Ah Blyack eller 8Ah MC-batteri GEL. Om det är dyrare spelar mindre roll då det viktigaste är att det är bäst lämpat.
Postad 18 June 2010 - 13:06
Unregistered9ecb8cc4
-
Unregistered9ecb8cc4
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Nybörjarfråga. Måste nödvändigtvis https://www.prisjakt...kt.php?p=350373 vara mycket sämre än https://www.prisjakt...kt.php?p=294444 ? De förstnämnda är ju lite mindre och billigare. Men vad är det som kommer bli lidande? Sämre ljud vid högre volym?
Postad 18 June 2010 - 15:27
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
Absolut inget sämre alls! Men det är svårt att jämföra en 4" med en 6,5" bara dom får spela i sitt egna frekvensomfång så kan du pressa båda lika mycket. Skillnaden är ju att du får lite mer/djupare midbas från 6,5....4" lämpar sig bra som rent mellanregister där du enbart får röster och viss diskant.
Postad 18 June 2010 - 15:46
Unregistered17a3d6dc
-
Unregistered17a3d6dc
-
Rookie
-
4 inlägg
Jeppsn: Det blir bara krångligt att köpa en sådan kabel med remote i mitten, vet hurdana du menar. Köp en 1mm2 kabel och dra till remoten,du kan ju vidarekoppla pluskabeln från plus på steget dit om du vill. För att ansluta mp3spelare till steget så köp nån mer sladdrig lätt kabel som är lätt att hantera. Tror inte du vill ha en grov styv kabel att hantera till en lite mp3spelare...eller vad ska du köra med för ljudkälla?
dom minsta strömsladdarna är ju 8mm2 typ kan du länka en sån sladd du tänker på?, ska ha en mp3. skulle va grymt om nån hade kopplingschema på sina byggen, skulle underlätta å se
Postad 18 June 2010 - 16:38
Jeppe19
-
Jeppe19
-
Rookie
-
1 inlägg
Fick inspiration av denna tråd och har nu genom en elektronikkunnig polare byggt ihop en liten simpel strandstereo jag är nöjd med, problemet är bara att den inte kan spela mer än ett par låtar innan den stänger av sig. Trycker jag på högre på stereon går det här snabbare, stänger av sig efter kanske en låt. Någon som har någon idé vad som kan vara felet? Batteriet har innan laddat ett par timmar innan så de bör vara nästan fullt. Delarna som används är följande : T-AMP TA2024 denna -> http://www.tradera.c...70613_112825549Blyack från Clas Ohlson 12V 7,2 Ah GAS GX523 160 W högtalare Grymt sugen på å börja använda den så ja hoppas de löser sig ; /
Redigerat av Jeppe19, 18 June 2010 - 16:43.
Postad 18 June 2010 - 20:13
Unregistered9ecb8cc4
-
Unregistered9ecb8cc4
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
janowicz: Är ju säkert jättesvårt att säga, men tror du att det kommer spela någon större roll för ett sånt här projekt? Är ju tråkigt om musiken blir helt platt utan bas. Men jag personligen är inte så jättekinkig med såntdär. Men det är klart att man vill ha lite bas om man spelar elektronisk musik t ex.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|