Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV): problemlösning!

1471 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 november 2006 - 08:48

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Nån mer som fortfarande har dropouts på ljudet Gäller CD-filmkanalerna

<{POST_SNAPBACK}>

Har ibland en kort ljud-dropout vid DD. Har även korta "hack" i bilden på HD-kanalerna:CA var
5-6 min rycker bilden till. Måste bero på boxen. På Humaxen flyter det på perfekt.

Nån mer som har problem med bilden???

Postad 21 november 2006 - 08:58

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Jag har stora problem med att ljudet är osynkat, dvs ljud och bild hänger inte ihop. Är det fler som har detta problem? Har bilden kopplad via HDMI till en LG-plasma och tar ut ljudet digitalt till förstärkare.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har det problemet ibland, på en del av SD-kanalerna, speciellt om jag kör i 720p.

Postad 21 november 2006 - 10:19

Unregistereda7aa74d3
  • Unregistereda7aa74d3
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Jag har stora problem med att ljudet är osynkat, dvs ljud och bild hänger inte ihop. Är det fler som har detta problem? Har bilden kopplad via HDMI till en LG-plasma och tar ut ljudet digitalt till förstärkare.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har det problemet ibland, på en del av SD-kanalerna, speciellt om jag kör i 720p.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör i 1080i och har problemet både på SD- och HD-kanalerna.
Ingen mer som har problemet?

Postad 22 november 2006 - 10:52

Oldis
  • Oldis
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kan bero på att TV:n tar för lång tid på sig för att arbeta med bilden, det brukar finnas en isntällning i förstärkaren där man kan "försena" ljudet några ms.
Detta brukar bara hända när man kör via HDMI

Postad 22 november 2006 - 15:21

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
HEjsan alla har just inhandlat ett HD paket det för 10:- kör idag via HDMI men undrar om man kan köra HD upplösningarna via Komponent sökte på kanaldigitals sida men hitta ingen info om det.

Postad 22 november 2006 - 15:24

spamgod
  • spamgod
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

HEjsan alla har just inhandlat ett HD paket det för 10:- kör idag via HDMI men undrar om man kan köra HD upplösningarna via Komponent sökte på kanaldigitals sida men hitta ingen info om det.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det går bra.

Postad 22 november 2006 - 15:28

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det går bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok va bra det är inga skillnader imellan dom 2 utgångarna ?

Postad 23 november 2006 - 07:58

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Har samma bekymmer som vissa andra med sdtv kanalerna, de blir inte bra oavsett vald upplösning, eller utgång. HD kanalerna är suveräna över komponent på min Panna lågupplöst.
SDTV klart bäst på gamla comboboxen över scart, så nu använder jag den och inväntar uppdateringen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan inte använda min gamla ComboBox med det nya CanalDigitalkortet. Det verkar som att Canaldigital nu låst kortet till HD boxen :wub: Jag hade tänkt mig flytta kortet till ex sovrummet när vi inte kollar på tv i vardagsrummet men det gick inte, då måste man tydligen flytta hela boxen också :angry:

Postad 23 november 2006 - 09:23

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kan bero på att TV:n tar för lång tid på sig för att arbeta med bilden, det brukar finnas en isntällning i förstärkaren där man kan "försena" ljudet några ms.
Detta brukar bara hända när man kör via HDMI

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte om alla har problemet men för när jag har osynkat ljud/bild kommer bilden FÖRE
ljudet... Måste va programvaran i boxen eller????

Postad 23 november 2006 - 14:08

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Har ringt till CD och berättat om mina senaste problem. Nu byter dom ut boxen. Skall ha en ny i början på nästa vecka. Skönt!

<{POST_SNAPBACK}>

säg inte skönt för tidigt, den som jag fick utbytt till var precis i samma skick som den innan,,, har bara inte orkat bry mig om skiten på ett par dagar.... ska väll ringa och få den utbytt igen, fick mailsvar av CD att jag skulle ringa kundtjänst för att få den utbytt...

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag kört den nya boxen i några dagar och än så länge verkar den vara betydligt stabilare än den gamla. Fick en med galler på ovansidan.

Den har faktiskt inte hängt sig en enda gång ännu. Men jag har kvar brummet (vilket kan ha med strömmen att göra även om det förändras när man byter upplösning) och bortfall av ljudet (kanske en 10 dels sek) med påföljande knäpp i högtalarna ett par gånger per kväll.

Nåja skönt att slippa stiga upp ur soffan och gå fram och rycka strömmen när man just satt sig iaf :wub:

Postad 24 november 2006 - 08:44

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Tja dags för en ny box till för mig (nr 3) .... nu hänger den sig (den ventilerade) ca 20ggr per dag :-(
Enda sättet att är att bryta strömen till den så den startar om....
Detta bara började en dag, innan dess fungerade den helt ok...??!!

Helt otroligt vilken skitbox detta verkar vara...

Postad 25 november 2006 - 10:05

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Jaha ny box nr 3 och den hängde sig efter 30 sek!!!

Ringde CD och fick till svar att man kan få detta problem om man har både scart och HDMI inkopplat samtidigt... Har kopplat ur Scarten och peppar peppar den har inte hängt sig på säkert 5 min nu ;)

Håll tummarna för mig!!!

Postad 25 november 2006 - 10:09

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det går bra.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det enda är nog att HDMI levererar ljud!

Postad 25 november 2006 - 16:42

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Nähä inte fungerarde det heller så nu är box nr 4 och ett nytt kort på väg..... jisses vad jag e trött på detta..

Postad 25 november 2006 - 23:14

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det går bra.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det enda är nog att HDMI levererar ljud!

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det förstod jag ;) tacken var nog snarare om komponent utgången klarar 720P o 1080i har fått lite motstridiga uppgifter om det bla. från CD kundtjänst.

Postad 26 november 2006 - 00:09

mikasand
  • mikasand
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Tja dags för en ny box till för mig (nr 3) .... nu hänger den sig (den ventilerade) ca 20ggr per dag :-(
Enda sättet att är att bryta strömen till den så den startar om....
Detta bara började en dag, innan dess fungerade den helt ok...??!!

Helt otroligt vilken skitbox detta verkar vara...

<{POST_SNAPBACK}>

Min box har hängt sig efter uppgraderingen, men kanske bara 4-5 ggr, dvs cirka en 1-2 gånger per vecka.
Jag använder HDMI, och har även scart inkopplat till DVD-recordern men DVD-recodern är oftast avstängd.
Ofta hänger sig boxen när man byter kanal.
Då får man hålla inne strömbrytaren på boxens front ett par sekunder så startar den om.
Boxen ger grym bild när den väl fungerar, annars är det ingen vidare box.

Redigerat av mikasand, 26 november 2006 - 00:10.

Postad 26 november 2006 - 13:02

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0
Hej är det någon som har råkat ut för att textningen börjar hoppa?
Råkade ut för detta igår men bara under ca 30 min oavsett vilket kanal jag tittade på.
Ljudet fungerar klockrent inga dropouts eller andra bekymmer än så länge väntar på nästa uppdatering.

// Hifighost

Postad 26 november 2006 - 22:09

Muukie
  • Muukie
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Vet inte om detta har tagits upp innan men orkar inte sitta och kolla/söka igenom 23sidor just nu..
Är lite smått förbannad över att jag satte en film på inspelning idag(första gången jag testar) men när jag kollade hade DVD-recordern inte spelat in någonting..
Testade då att spela in igen från en annan kanal och då kom det upp typ: Recording of this material is not allowed.. Jag har aldrig sett det innan och fattade ingenting.. Så jag testade att starta om både DVD och Boxen.. Då helt plötsligt funkade det att spela in..
Är det någon som kan förklara varför detta fenomen uppkommer? Jag menar det känns ju inte som om det är någon mening med att sätta en film på tidsinspelning för då kommer man säkert upptäcka att det inte blev något senare.
Jag har en skit HD-box från CD inkopplad med scart till en Panasonic DMR-E55 som jag försöker spela in med.

Postad 27 november 2006 - 06:47

absolut_mod
  • absolut_mod
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Hej är det någon som har råkat ut för att textningen börjar hoppa?
Råkade ut för detta igår men bara under ca 30 min oavsett vilket kanal jag tittade på.
Ljudet fungerar klockrent inga dropouts eller andra bekymmer än så länge väntar på nästa uppdatering.

// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Du berör ett fenomen som jag upptäckt efter uppdateringen men som inte mig veteligen beskrivits av någon på forumet. Jag har HD-boxen kopplad med HDMI till min Panasonic PV60 med 1080i inställt på boxen. Ganska ofta ser jag att bilden inte är helt stabil, det kan uttrycka sig som att bokstäver i textremsan rycker. Allra tydligas ser jag det på SVTs testbild som har spasmer här och där.

Min fix för problemet är att gå in i menyn och byta till 720p, trycka OK, och sen 1080i och OK. När jag lämnar menyn är bilden perfekt och lugn. !!!

Jag tror problemet finns i HD-boxen men kan inte utesluta TVn, så länge ingen annan konfirmerar problemet och testar min fix. Min hypotes är att det är en bugg i boxens senaste programvara som ibland får den att tappa instruktionen om att/hur den rätt skall avkoda 1080i.

Postad 27 november 2006 - 15:41

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Muukie, ang inspelning...Du måste ha din DVD recorder på innan du startar CD boxen...Alltså, stäng av rubbet, starta först recorder därefter kör du igång CD boxen och kan då spela in......Det är som att gå tillbaka till 70-talet..

Postad 28 november 2006 - 15:42

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag har en Z2 som jag funderar på att koppla ihop med nämnda box. Är det någon som kör HDMI -> DVI till Sanyo Z2? Om ja vilket firmware har ni på projektorn? Har läst någonstans att Z2 från och med firmware 1.06 har stöd för 720p 50 htz via DVI ingången.

Jag hade tänkt uppgradera min Z2s firmare inom dem närmaste veckorna. En kollega till mig har även en canal digital HD Box så man är ju lite sugen att prova den innan man köper en. Ev så avvaktar man tills en bättre version kommer ut, det är ju sannerligen många fel rapporterade här.

Man är ju inte så road att få en sämre digitalbox än den man har (Force 1155) som är i mitt tycke grym men tyvärr inget stöd för HDTV.

Så någon som kör Z2 och Canal boxen med framgång?

/Martin

Postad 28 november 2006 - 16:44

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Hittar inte var på forumet nån nämnde ett vitt streck på svt:s 16:9-sändningar men här
är svaret från teknikansvarig på svt:

Vi har nu kontrollerat vår utsignal och konstaterat att strecket du påpekat
finns redan här hos oss. Det är inget fel på dina apparater.

Vi har ännu inte konstaterat vad det beror på men antagligen ligger
problemet i den apparat som lägger till vår SVT logotyp. Strecket ligger så
långt till höger att det maskas bort på de flesta äldre apparater.

Vi kommer att åtgärda problemet inom kort.

/ Anders

Postad 28 november 2006 - 16:56

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Man är ju inte så road att få en sämre digitalbox än den man har (Force 1155) som är i mitt tycke grym men tyvärr inget stöd för HDTV.

/Martin

<{POST_SNAPBACK}>

Varför kör du inte isåfall med bägge boxarna ifall du skaffar CD HD-boxen, jag gör det "loop through" finns på CD boxen för den använder jag bara till HD kanalerna min Nokia 9802 till resten.

Kan inte den nya firmwaren komma lite tidigare :o vill utnyttja mina 2 stora paraboler till max med nya HD kanaler.

// Hifighost

Postad 28 november 2006 - 17:01

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Jaha ny box nr 3 och den hängde sig efter 30 sek!!!

Ringde CD och fick till svar att man kan få detta problem om man har både scart och HDMI inkopplat samtidigt... Har kopplat ur Scarten och peppar peppar den har inte hängt sig på säkert 5 min nu  :o

Håll tummarna för mig!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Hur har det det gått, har den hängt sig sen?
Jag kör själv med bara hdmi koppling och "peppar peppar" har inte haft något problem med hängning eller ljud dropouts utan bara att textningen en gång började hoppa i ca 30 minuter oavsett kanal men då hade boxen gått i ca 11 timmar nonstop. Jag har den nya box modellen samt senaste firmwaren ifall du undrar.

// Hifighost

Postad 28 november 2006 - 17:22

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Varför kör du inte isåfall med bägge boxarna ifall du skaffar CD HD-boxen, jag gör det "loop through" finns på CD boxen för den använder jag bara till HD kanalerna min Nokia 9802 till resten.

// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Smart kan man ju göra. Stora frågan är ju bara om Sanyo Z2 kan visa 720p från CD Boxen. Måste ju vara någon här som vet....

Postad 28 november 2006 - 17:46

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0

Hur har det det gått, har den hängt sig sen?
Jag kör själv med bara hdmi koppling och "peppar peppar" har inte haft något problem med hängning eller ljud dropouts utan bara att textningen en gång började hoppa i ca 30 minuter oavsett kanal men då hade boxen gått i ca 11 timmar nonstop. Jag har den nya box modellen samt senaste firmwaren ifall du undrar.

Jepp den hänger sig hela tiden :-( Men ny box Nr 4 och denna gång även ett nytt program kort som ska dyka upp idag eller imorgon...

Har haft den nya boxen med nya mjukvaran.. detta är nr 3 med den nya boxen och mjukvaran..

Första icke uppgraderade boxen var mkt stabilare än de sista uppdaterade av någon anledning !!!????!!!

Postad 30 november 2006 - 17:55

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

/Martin

<{POST_SNAPBACK}>

Kan inte den nya firmwaren komma lite tidigare :angry: vill utnyttja mina 2 stora paraboler till max med nya HD kanaler.

// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar loopthrough på din HD-box eller menar du att den sitter efter Nokian? Efter uppgraderingen verkar inte min HD-box släppa igenom nånting via loopthrough, innan uppgraderingen släppte den igenom den kanalen man tittade på (eller sist tittade på om man stängde av den). Skulle gärna se att det funkar för vill kunna koppla in både boxen och sen htpcn där jag inte har någon loopthrough så den måste vara "sist" i kedjan.

Postad 01 december 2006 - 09:47

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Jaha ingen ny box eller kort har man fått och när man ringer till CD är där ingen skickad heller som det var lovat utan idag skickas en!!!!!!!!!!!!!!!
J-vla inkompetenta idioter!! :angry: :blink: :ph34r: ;) :P

Har inte kunnat se tv på snart 2 veckor!!!.......

Jätteroligt att förklara det för en 4åring som vill se disney channel.... :D

Postad 03 december 2006 - 00:05

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

/Martin

<{POST_SNAPBACK}>

Kan inte den nya firmwaren komma lite tidigare :) vill utnyttja mina 2 stora paraboler till max med nya HD kanaler.

// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar loopthrough på din HD-box eller menar du att den sitter efter Nokian? Efter uppgraderingen verkar inte min HD-box släppa igenom nånting via loopthrough, innan uppgraderingen släppte den igenom den kanalen man tittade på (eller sist tittade på om man stängde av den). Skulle gärna se att det funkar för vill kunna koppla in både boxen och sen htpcn där jag inte har någon loopthrough så den måste vara "sist" i kedjan.

<{POST_SNAPBACK}>

Hd boxen sitter före nokian dvs antenn -> HD box -> Nokia, fungerar utan problem.

// Hifighost

Postad 04 december 2006 - 13:10

Unregisteredeb2cc158
  • Unregisteredeb2cc158
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag förstår inte att så många som är nöjda med denna ”skit” produkt och accepterar CD svar på kundtjänst. CD har helt enkelt släppt en produkt som inte är färdigutvecklad och vi får betala för det.!! Mitt största problem är Inspelningsmöjligheterna. Samt att boxen hänger sig.
Se nedan kontakt vi deras hemsida.

Namn: Peter
Epost: XX@xx
Telefon: XX-XXXX
Meddelade: pratade med er teknikavdelning och de bekräftar att det
inte går att spela in från HDTV boxen. samtidigt som han har HDMI- kontakten ansluten. Fetta skall lösas till februari och då har jag ingen användning av denna box fram till dess att det fungerar. Jag vill antingen returnera boxen eller inte betala full avgift fram tills att det fungerar. Tjejen jag pratade med hos er ville inte hjälpa mig utan tyckte att jag skulle försöka blåsa upp detta i media om jag kunde... jag förväntar mig att någon återkommer till mig under onsdagen eller torsdag med en lösning på mitt problem..

Svar från CD
Hej och tack för ditt mail

Med anledning att boxen är ny och det är en ny teknik som används m.m så saknar boxen tyvärr några funktioner som ska finnas. Boxens primära syfte är att leverera en bild med bra upplösning till din TV och vi har koncentrerat oss på detta för att få det att fungera bra innan vi åtgärdar andra saknade funktioner.

Någon kompensation kommer inte att ske i nuläget. Vi hoppas att du kan avvakta tills problemet är löst.

Med vänlig hälsning
XXXXX
Canal Digital Kundservice
Tel: 0770-33 22 11
Fax: 08-772 27 77
http://www.canaldigital.s

Idag måndag pratade jag med deras kundtjänst på telefon och de säger att de inte garanterar några andra funktioner än att HD bilden skall fungera. Jag får inte returnera boxen för att den är använd och min HD bild fungerar som dom garanterar!

HJÄLP hur får jag inspelningen att fungera till min dvd inspelare?

Min fru vill spela in något skit mitt på dagen när ingen är hemma! Och kan starta boxarna i någon speciell ordning.! Vad är det för grej Kjell&Co har och är det någon som testat denna? Finns det någon annan lösning som ”tvättar” signalen? Finns det någon som fått lämna tillbaka boxen pga att den inte fungerar?

En som väntar på en ”riktig” box!

Postad 04 december 2006 - 18:02

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Jag förstår inte att så många som är nöjda med denna ”skit” produkt  och accepterar CD svar på kundtjänst. CD har helt enkelt släppt en produkt som inte är färdigutvecklad och vi får betala för det.!!  Mitt största problem är Inspelningsmöjligheterna. Samt att boxen hänger sig.
Se nedan kontakt vi deras hemsida.

Namn: Peter
Epost: XX@xx
Telefon: XX-XXXX
Meddelade: pratade med er teknikavdelning och de bekräftar att det
inte går att spela in från HDTV boxen. samtidigt som han har HDMI- kontakten ansluten. Fetta skall lösas till februari och då har jag ingen användning av denna box fram till dess att det fungerar. Jag vill antingen returnera boxen eller inte betala full avgift fram tills att det fungerar. Tjejen jag pratade med hos er ville inte hjälpa mig utan tyckte att jag skulle försöka blåsa upp detta i media om jag kunde... jag förväntar mig att någon återkommer till mig under onsdagen eller torsdag med en lösning på mitt problem..

Svar från CD
Hej och tack för ditt mail

Med anledning att boxen är ny och det är en ny teknik som används m.m så saknar boxen tyvärr några funktioner som ska finnas. Boxens primära syfte är att leverera en bild med bra upplösning till din TV och vi har koncentrerat oss på detta för att få det att fungera bra innan vi åtgärdar andra saknade funktioner.

Någon kompensation kommer inte att ske i nuläget. Vi hoppas att du kan avvakta tills problemet är löst.

Med vänlig hälsning
XXXXX
Canal Digital Kundservice
Tel: 0770-33 22 11
Fax: 08-772 27 77
http://www.canaldigital.s

Idag måndag pratade jag med deras kundtjänst på telefon och de säger att de inte garanterar några andra funktioner än att HD bilden skall fungera. Jag får inte returnera boxen för att den är använd och min HD bild fungerar som dom garanterar! 

Min fru vill spela in något skit mitt på dagen när ingen är hemma! Och kan starta boxarna i någon speciell ordning.!  Vad är det för grej Kjell&Co har och är det någon som testat denna? Finns det någon annan lösning som ”tvättar” signalen?  Finns det någon som fått lämna tillbaka boxen pga att den inte fungerar?

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsan Nu har jag ångrat min box å ska skicka tillbaka den efter allt strul jag har haft, jag skulle få nån returlapp att klistra på kartongen ett tips ring och klaga lite men skäll inte då ska du se att det löser sig , nu åker komboboxen fram igen så man kan se normalt på tv:n igen

Micke

Postad 05 december 2006 - 11:20

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Min fru vill spela in något skit mitt på dagen när ingen är hemma! Och kan starta boxarna i någon speciell ordning.!  Vad är det för grej Kjell&Co har och är det någon som testat denna? Finns det någon annan lösning som ”tvättar” signalen?  Finns det någon som fått lämna tillbaka boxen pga att den inte fungerar?

<{POST_SNAPBACK}>

om man slår på boxen efter att man startat inspelningen så fungerar det, men det är ju lite bökigt.

annars så har Kjelle denna http://www.kjell.com/?item=57039 som ska fungera

/staffan

Postad 05 december 2006 - 16:02

Unregisteredbb65a4a6
  • Unregisteredbb65a4a6
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Hej!

Några som bytt ut hdmi kabeln som följer med och märkt någon skillnad? I så fall till vilken kabel och var detstor skillnad?

Postad 05 december 2006 - 17:43

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Hej!

Några som bytt ut hdmi kabeln som följer med och märkt någon skillnad? I så fall till vilken kabel och var detstor skillnad?

<{POST_SNAPBACK}>

Om du har bild från befintlig kabel utan störningar kan du inte få bättre bild oavsett vilket prisläge du köper den nya i. Däremot kan du köra lite längre sträcka med en högkvalitetskabel.
Jag själv kör genom en HDMIswitch från Kjell utan problem. Den andra ingången går till DVD.

Postad 06 december 2006 - 09:16

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Ok box nr 4 och ett nytt kort är på plats.... liiite stabilare men har fortfarande hängt sig ett par gånger under det sista dygnet..

VILKA HÄR HAR PROBLEM MED ATT BOXEN HÄNGER SIG??

Jag skulle vilja veta hur många som har detta problem och ni som inte har det kan ni berätta hur och vad ni har inkopplat?

Postad 06 december 2006 - 09:54

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Ok box nr 4 och ett nytt kort är på plats.... liiite stabilare men har fortfarande hängt sig ett par gånger under det sista dygnet..

Jag skulle vilja veta hur många som har detta problem och ni som inte har det kan ni berätta hur och vad ni har inkopplat?

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersom du har haft så många boxar med problem, det är inte så enkelt att det är värmeproblem?
Har du boxen stående inne i en TV-bänk?

Jag hade själv en digitalbox en gång i tiden (humax 5100) som hängde sig ganska ofta. Tillslut satte jag en liten 80 mm fläkt som fick gå på lägsta hastighet och fläkta lite lätt på boxen. Efter det så funkade den perfekt. Dock ska det ju givetvis inte behövas men det är ju en annan sak.

Postad 06 december 2006 - 10:02

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Min låser sig 2-3 gånger i veckan, mycket irriterande.

Postad 06 december 2006 - 10:15

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Min har hängt sig en gång sen i juni (på C More HD). Har parabolen, bordsantenn, HDMI + Digital Coax inkopplad. Märkte direkt att boxen blir ganska varm så den står på två metallskenor så den kommer upp ca 2cm från underlaget. Har ca 2cm fritt ovanför boxen också.

Postad 06 december 2006 - 10:41

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Min box står ganska fritt, helt ensam i ett skåp med mkt god ventilation.
Och den hänger sig oavsett om den är precis uppstartad eller varit igång några timmar...

Postad 06 december 2006 - 10:45

Coolg8
  • Coolg8
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Min box har hängt sig kanske 10-15 ggr från VM till uppdateringen och efter den cirka 1-2 ggr per dygn.
Jag stänger alldrig av boxen utan den får alltid stå på, man märker det mest när TVn startas och boxen antingen har låst bilden (vanligast) eller att ljudet har försvunnit.

Med andra ord kan man säga att efter uppgraderingen har följande hänt:

Bildkvaliten är betydligt sämre

Bildlåsningar betydligt oftare

Ljudlåsningar betydligt oftare

Bildbortfall i det fall att bilden blinkar till, betydligt mindre vanligt. Det är väldigt tacksamt då TVn kopplar över till annan ingång när det händer.

Postad 06 december 2006 - 18:50

Unregistered91084b0d
  • Unregistered91084b0d
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Min hänger sig 2-3ggr i veckan.

Efter uppdateringen så har

Bilden blivit sämre, det är som det låg en taskigt genomskinlig plastfilm på tvrutan. Har försökt att ställa in tv'n men inte uppnått bättre resultat.

Ljudet har blivit bättre men har fortfarande ljudbortfall på vissa kanaler bla NGC.

Den hänger sig oftare.

Postad 06 december 2006 - 19:39

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Bilden blivit sämre, det är som det låg en taskigt genomskinlig plastfilm på tvrutan. Har försökt att ställa in tv'n men inte uppnått bättre resultat.

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt, det bilden ser filtrerad ut och det funkar ju fint på dåliga SD kanaler, men tycker att även HD kanalerna har för soft bild för min smak.
Den kanal som håller måttet är Canal+HD.

Postad 06 december 2006 - 20:39

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Min nya box (med galler ovanpå) har gått felfritt. Bilden är bättre än den gamla och den känns helt enkelt stabilare.

Postad 06 december 2006 - 21:06

OZZO
  • OZZO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Min box nr 2 fick jag 06-11-01 och den har inte hängt sig någon gång.
Jag har däremot det konstiga problemet att på dagtid när det är ljust i rummet och LCDTVn är igång så går boxen att starta och skifta kanal ua. Men när det är mörkt i rummet så går det inte att starta boxen eller skifta kanal när TVn är igång. Jag får gå fram och hålla ett par fingrar framför sifferdisplayn samtidigt som jag trycker på fjärren och då reagerar boxen som den skall och sen funkar det hela kvällen helt OK.

Problemet kan jag leva med eftersom den inte hänger sig och bildkvalitén är mycket bra på i stortsett alla kanaler.
Jag använder HDMI-utgången till TVns DVI-ingång. Tvn har upplösningen 1920x1080.

/ozzo

Postad 06 december 2006 - 21:21

OZZO
  • OZZO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Vad betyder "Varna: 0%" som står till vänster längst ner??

Jag ser det tydligen bara när jag är inloggad.

Redigerat av OZZO, 06 december 2006 - 21:28.

Postad 07 december 2006 - 07:45

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2 249 inlägg
  • 0
Hej.

Fick hem min box igår och har ett par frågor.

1. är det meningen att man ska köra med scart och HDMI, och då typ använda HDMI:n enbart till HD tittandet?

2.Ska bilden bli bättre på vanligt(ej HD material) material om man har HDMI som kabelanslutning?

3.ska man inte kunna byta kanal med upp å ner pilarna?

4. Jag tycker den vanliga bilden är relativt dålig, gentemot med min gammla box-varför?

Jag kör just nu med både scart och HDMI inkoplat.

Tacksam för svar.

MVH

Micke.

Postad 07 december 2006 - 11:32

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Någon som provat köra komponent istället för HDMI?

Tänkte att jag ska prova det ikväll och se ifall det är där det strular...........

Postad 07 december 2006 - 11:35

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Hej.

1. är det meningen att man ska köra med scart och HDMI, och då typ använda HDMI:n enbart till HD tittandet?

2.Ska bilden bli bättre på vanligt(ej HD material) material om man har HDMI som kabelanslutning?

4. Jag tycker den vanliga bilden är relativt dålig, gentemot med min gammla box-varför?

Tacksam för svar.

MVH

Micke.

<{POST_SNAPBACK}>

3. Kommer med nya firmwaren 1 feb 2007
4. Kör med 1080i

// Hifighost

Postad 07 december 2006 - 14:40

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Hej.

Tacksam för svar.

MVH

Micke.

<{POST_SNAPBACK}>

1. Det ska gå bra att enbart ha HDMI mellan box och bildvisningsapparat. Scarten är nog tänkt för de som inte har någon apparat med HDMI eller om du kanske har t.ex. en TV och en projektor som du vill ha inkopplade samtidigt.
4. Den är mycket dålig i både 720p och 1080i för SD-kanalerna (även om 1080i är något bättre enligt mångas mening). Det blev en klar försämring efter senaste uppgradering. Själv kopplade jag in min gamla Grundig-box istället eftersom mina inspelningar inte fungerar. Det blev en helt fantastiskt mycket bättre bild med den gamla boxen jämfört med HD-boxen.

Postad 07 december 2006 - 16:02

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2 249 inlägg
  • 0
Tack för svaren.

Jo det blir bättre med 1080i har jag märkt, jag kör så just nu och endast med HDMI, och på HD kanalerna är den ju helt grym måste jag säga.

Och som tur är betalade jman ju inget för denna box, så det är ju inga problem att köpa en ny sen när det kommer.

MVH Micke.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.