Nya AGP-kort (HD 2600XT, 2600 Pro, 2400 Pro)
855 svar till detta ämne
Postad 13 December 2007 - 20:16
Unregistered989
-
Unregistered989
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Klarar man sig med en billig CPU t.ex E2140 vid uppspelning av 1080p (oavsett bitrate och format) med HD2600XT grafikkort? Vilken CPU behövs??
ja, det borde du, jag har har en e2140 och ett hd2600pro, men jag har den lite överklockad. skulle iofs kunna kika med orginalklock om du vill
Postad 13 December 2007 - 22:01
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Det vore ju hel ylle om du kunde testa det. Testa den tyngsta .mkv filen du har eller helst av allt en hddvd eller blu-ray i originalkomprimering dvs HÖG bitrate och max ljud och givetvis i 1080p.
Funderar själv på ett HD2600XT ultimate men det kan ju absolut inte presterasämre än ditt eller?
Redigerat av Unregistereda33d64e8, 13 December 2007 - 22:04.
Postad 13 December 2007 - 23:29
Unregistered989
-
Unregistered989
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Det vore ju hel ylle om du kunde testa det. Testa den tyngsta .mkv filen du har eller helst av allt en hddvd eller blu-ray i originalkomprimering dvs HÖG bitrate och max ljud och givetvis i 1080p.
Funderar själv på ett HD2600XT ultimate men det kan ju absolut inte presterasämre än ditt eller?
kollade på harry potter and the order of the phoenix och transformers från hd dvd, där den första är kodad i vc1 och den andra är kodad i h264. bitraten ligger på runt 20mbit för båda filmerna. som spelare användes power dvd och windows vista som operativsystem. som cpu användes en pentium e2140 och som grafikkort hd2600pro. cpu användningen för harry potter minns jag inte eftersom jag såg för länge på transformers  transformers låg runt 50% cpu och harry potter låg under det runt 30% kanske. det var nån peak upp till 60% på transformers med inget allvarligt. har sett resultat som pekar på runt 10% mindre cpu användning i windows xp men det är inget jag kan bekräfta. resultatet är dock lite tråkigt för min del eftersom jag har svårt att motivera den överklockning på 1100mhz som jag hade innan testet  edit: när jag testade igår så körde jag i upplösningen 1280x720p50, men idag så tänkte jag skojja till det och körde i 1920x1080p60 och då gick cpu användningen upp i 100% och den började skippa frames, ska testa lite mer men det verkar som att hd2600pro inte pallar en upplösning på 1080p. edit2: det måste vara uvd som inte kickar igång vid custom hdtv modes... någon som vet nått om det?
Redigerat av Unregistered989, 14 December 2007 - 20:38.
Postad 14 December 2007 - 20:06
Icewall
-
Icewall
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej,
I några inlägg uppåt så står det att jag testat overlay men jag vill samtidigt gärna ha textning av filmen. Refresh har jag också testat. Jag börjar ärligt talat ge upp hoppet på att kunna lösa problemet Dessutom har jag stora problem att installera drivrutinerna för detta kort, någon annan som haft problem vid installationen? Dessa rutor får jag upp i följd:

Hej, jag har samma problem, har du fått det till rätta eller är det någon som vet vad felet är? // Holmlund
Postad 15 December 2007 - 00:21
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
edit: när jag testade igår så körde jag i upplösningen 1280x720p50, men idag så tänkte jag skojja till det och körde i 1920x1080p60 och då gick cpu användningen upp i 100% och den började skippa frames, ska testa lite mer men det verkar som att hd2600pro inte pallar en upplösning på 1080p.
edit2: det måste vara uvd som inte kickar igång vid custom hdtv modes... någon som vet nått om det?
Tjena! Du har AGP-versionen va? Har ett utdrag från AMDs hemsida: Knowledge Base AMD Customer Care Site Map > Radeon Support - PC > Radeon HD 2900 series > Knowledge base > Third Party Applications > 737-29894: Radeon HD 2xxx AGP Series - High CPU usage or system crash during HD playback The information in this article applies to the following configuration(s): PowerDVD, ZoomPlayer Catalyst Display Driver 7.9 Radeon™ HD2900 series Radeon™ HD2600 series Radeon™ HD2400 series Windows Vista 32-bit Edition Windows Vista 64-bit Edition Windows XP Professional Windows XP Home Edition Windows XP Media Center Edition Windows XP Professional x64 Edition Symptoms: On AGP versions of the above mentioned graphics cards the Hardware Acceleration does not get enabled. High CPU usage, stuttering HD playback or even system crash are expected behaviours, although DXVA (DirectX Video Acceleration) is enabled by the application. Solution: The root cause of the problem has been identified and a resolution will be available soon. The Catalyst 7.12 is the anticipated driver version to resolve this issue.
Postad 15 December 2007 - 09:37
sb22ew
-
sb22ew
-
Användare
-
-
217 inlägg
Johan Holmlund: Får du upp exakt samma felmeddelande? Vad har du för kort och vilket märke är det på det? Jag har iaf inte löst det här jäkla problemet och jag är för slö för att blåsa datorn och börja om på nytt. Det är ju inte ens säkert att det löser problemet heller
Postad 15 December 2007 - 10:15
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
kollade på harry potter and the order of the phoenix och transformers från hd dvd, där den första är kodad i vc1 och den andra är kodad i h264. bitraten ligger på runt 20mbit för båda filmerna. som spelare användes power dvd och windows vista som operativsystem. som cpu användes en pentium e2140 och som grafikkort hd2600pro. cpu användningen för harry potter minns jag inte eftersom jag såg för länge på transformers 
transformers låg runt 50% cpu och harry potter låg under det runt 30% kanske. det var nån peak upp till 60% på transformers med inget allvarligt. har sett resultat som pekar på runt 10% mindre cpu användning i windows xp men det är inget jag kan bekräfta.
resultatet är dock lite tråkigt för min del eftersom jag har svårt att motivera den överklockning på 1100mhz som jag hade innan testet 
edit: när jag testade igår så körde jag i upplösningen 1280x720p50, men idag så tänkte jag skojja till det och körde i 1920x1080p60 och då gick cpu användningen upp i 100% och den började skippa frames, ska testa lite mer men det verkar som att hd2600pro inte pallar en upplösning på 1080p.
edit2: det måste vara uvd som inte kickar igång vid custom hdtv modes... någon som vet nått om det?
Detta är ju fullkomligt lysande. 1080p problemet verkar ju vara agp relaterat och kommer lösas med de nya drivisarna. Jag kommer ju ta PCI-Ex versionen av kortet, HD2600XT. Vore kanon om du kunde rapportera hur det funkar i 1080p med uppdaterade drivrutiner.
Postad 15 December 2007 - 10:28
Unregistered989
-
Unregistered989
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
jag har pci-e version av kortet och kör version 7.11 av drivarna. jag tror endå att det är ungefär samma fel. 7.12 borde komma snart så jag får väl testa med dem.
Postad 15 December 2007 - 12:30
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
jag har pci-e version av kortet och kör version 7.11 av drivarna. jag tror endå att det är ungefär samma fel. 7.12 borde komma snart så jag får väl testa med dem.
Men finns det ingen indikation på att uvd är aktiv eller inte, förutom att kolla på belastningen på processorn? Har för mig att jag läst här nånstan i denna tråd att det ska finnas det, med PowerDVD mjukvaran eller nåt, men är inte riktigt säker.
Postad 15 December 2007 - 15:08
Unregistered989
-
Unregistered989
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
har testat två gamla drivrutiner nu, 7.6 och 7.10. 7.6 visade h264 som en grön bild men cpu låg på runt 50% och 7.10 visade 1080p med svarta kanter men med 50% cpu.
Postad 15 December 2007 - 20:03
Icewall
-
Icewall
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Johan Holmlund: Får du upp exakt samma felmeddelande? Vad har du för kort och vilket märke är det på det? Jag har iaf inte löst det här jäkla problemet och jag är för slö för att blåsa datorn och börja om på nytt. Det är ju inte ens säkert att det löser problemet heller 
Jag har ett 2600pro, (gecube?), satt igår i säkerligen 5 timmar för att försöka lösa problemet, googlade problemt, läste på franska, tyska och engelska forum om personer som hade haft samma problem. Men i och med att min tyska och franska inte är den bästa (har aldrig heller varit), så fick jag inte ut så mycket från det. Jag har beslutat mig för att skicka tillbaka det, då enligt mig det måste vara något fel på det. Lycka till med problemet!
Postad 16 December 2007 - 03:03
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Jag har ett 2600pro, (gecube?), satt igår i säkerligen 5 timmar för att försöka lösa problemet, googlade problemt, läste på franska, tyska och engelska forum om personer som hade haft samma problem. Men i och med att min tyska och franska inte är den bästa (har aldrig heller varit), så fick jag inte ut så mycket från det. Jag har beslutat mig för att skicka tillbaka det, då enligt mig det måste vara något fel på det.
Lycka till med problemet! 
Tog mig 5 minuter att hitta en ev fix. Kanske du ska testa detta: Problem You may occasionally come across a Windows error message with the code 0x80040707, and you'll probably find very little documentation on how to handle it. You'll often encounter this error when you're running an installation or upgrade routine from within Windows. Solution If you're getting this error message as part of an installation or upgrade routine, here's one of the easiest ways to circumvent the problem: 1. Go to the directory that holds the file for launching the installation (for example, Setup.exe). 2. Right-click on the installation file and select Run As. 3. Uncheck the box that says Protect My Computer And Data From Unauthorized Activity, and click OK. Alternatively, if you're running this installation from a CD, you may need to simply clean the CD and try the installation again. Another possibility for resolving this error is to run Windows Update on the system before running the installation routine. If none of those solutions work, try these two links, which provide additional information on the error and ways to overcome it: http://consumer.inst....asp?id=Q108167http://www.symantec....amp;ctid=tab2_5
Postad 16 December 2007 - 11:21
sb22ew
-
sb22ew
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag har ett 2600pro, (gecube?), satt igår i säkerligen 5 timmar för att försöka lösa problemet, googlade problemt, läste på franska, tyska och engelska forum om personer som hade haft samma problem. Men i och med att min tyska och franska inte är den bästa (har aldrig heller varit), så fick jag inte ut så mycket från det. Jag har beslutat mig för att skicka tillbaka det, då enligt mig det måste vara något fel på det.
Lycka till med problemet! 
Okej, jag är också inne på din linje. Eftersom jag inte läst om någon som fått exakt samma fel antar jag att det är fel på kortet... majstang: Jag har testat bägge förslagen och de har inte hjälpt ett jotta
Postad 16 December 2007 - 12:17
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Okej, jag är också inne på din linje. Eftersom jag inte läst om någon som fått exakt samma fel antar jag att det är fel på kortet...
majstang: Jag har testat bägge förslagen och de har inte hjälpt ett jotta 
Testade du regedit grejen oxå i följande länk: http://consumer.inst....asp?id=Q108167Fast det finns iof sig inga instruktioner för Vista, men väl för XP. Sen står det där att om det inte funkar så: "This error might occur if the installation calls a function from within a DLL. If this is the case, changes must be made to the installation. Unfortunately, there is not much you can do at this point to complete the installation successfully; your software vendor needs to correct the problem. If after following these instructions your product failed to install, you'll need to contact your vendor. See the Who to Contact page for more information." Detta innebär ju att AMD måste ta fram en fix på detta och jag kan förstå att ni lämnar tillbaks korten eftersom detta fel inte ens finns med Troubleshoot listan hos AMD, vilket betyder att det inte alls är säkert att det fixar sig vid nästa driverversion 7.12 som borde släppas vilken dag som helst nu. Faktum är att det kan dröja flera månader om ni har otur.
Redigerat av majstang, 16 December 2007 - 12:20.
Postad 16 December 2007 - 14:46
sb22ew
-
sb22ew
-
Användare
-
-
217 inlägg
Okej, jag är också inne på din linje. Eftersom jag inte läst om någon som fått exakt samma fel antar jag att det är fel på kortet...
majstang: Jag har testat bägge förslagen och de har inte hjälpt ett jotta  Testade du regedit grejen oxå i följande länk: http://consumer.inst....asp?id=Q108167 Fast det finns iof sig inga instruktioner för Vista, men väl för XP. Sen står det där att om det inte funkar så:
"This error might occur if the installation calls a function from within a DLL. If this is the case, changes must be made to the installation. Unfortunately, there is not much you can do at this point to complete the installation successfully; your software vendor needs to correct the problem. If after following these instructions your product failed to install, you'll need to contact your vendor. See the Who to Contact page for more information."
Detta innebär ju att AMD måste ta fram en fix på detta och jag kan förstå att ni lämnar tillbaks korten eftersom detta fel inte ens finns med Troubleshoot listan hos AMD, vilket betyder att det inte alls är säkert att det fixar sig vid nästa driverversion 7.12 som borde släppas vilken dag som helst nu. Faktum är att det kan dröja flera månader om ni har otur.
Ja, jag testade även det tipset. Jag får väl lämna tillbaka kortet efter jul.
Postad 16 December 2007 - 16:25
Icewall
-
Icewall
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Lycka till med problemet!  Tog mig 5 minuter att hitta en ev fix. Kanske du ska testa detta:
Problem You may occasionally come across a Windows error message with the code 0x80040707, and you'll probably find very little documentation on how to handle it. You'll often encounter this error when you're running an installation or upgrade routine from within Windows.
Solution If you're getting this error message as part of an installation or upgrade routine, here's one of the easiest ways to circumvent the problem:
1. Go to the directory that holds the file for launching the installation (for example, Setup.exe).
2. Right-click on the installation file and select Run As.
3. Uncheck the box that says Protect My Computer And Data From Unauthorized Activity, and click OK.
Alternatively, if you're running this installation from a CD, you may need to simply clean the CD and try the installation again. Another possibility for resolving this error is to run Windows Update on the system before running the installation routine.
If none of those solutions work, try these two links, which provide additional information on the error and ways to overcome it:
http://consumer.inst....asp?id=Q108167 http://www.symantec....amp;ctid=tab2_5
Jag har "redan" testat det. Fungerade inte för mig. Tack i alla fall
Postad 16 December 2007 - 22:05
Unregisteredd1f2ba19
-
Unregisteredd1f2ba19
-
Rookie
-
5 inlägg
Undertecknad har också ett Gecube Radeon HD 2600 och jag får exakt samma felmedelanden som Johan Holmlund. Har hållit på hela dagen idag men lyckas inte installera drivrutinerna. Inte ens medföljande skivan fungerar. Äldre verisioner av drivrutinerna ger bara felmeddelandet "Setup did not find a driver compatible with your current hardware or operating system. Setup will nox exit".
Är det fel på själva kortet?
Verkar vara nu på sistone som det inte ens går att få till drivrutinerna då många av er tidigare i tråden lyckats.
Någon som har en lösning?
Såg tidigare i tråden något om rollup 2 under .net men lyckas inte hítta ngn nedladdning av denna för vanliga windows XP pro. Borde inte denna laddats ner med automatic update? Jag har redan .net installerat.
Kan det vara så att kortet inte är kompatibelt med mitt moderkort? Kör med ett Asus A7N8X-E Deluxe.
Såg fram emot att koppla upp projjen idag men är nu mest grymt besviken på bråkande hårdvara!
Please help!
Postad 16 December 2007 - 23:54
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Undertecknad har också ett Gecube Radeon HD 2600 och jag får exakt samma felmedelanden som Johan Holmlund. Har hållit på hela dagen idag men lyckas inte installera drivrutinerna. Inte ens medföljande skivan fungerar. Äldre verisioner av drivrutinerna ger bara felmeddelandet "Setup did not find a driver compatible with your current hardware or operating system. Setup will nox exit". Är det fel på själva kortet? Verkar vara nu på sistone som det inte ens går att få till drivrutinerna då många av er tidigare i tråden lyckats. Någon som har en lösning? Såg tidigare i tråden något om rollup 2 under .net men lyckas inte hítta ngn nedladdning av denna för vanliga windows XP pro. Borde inte denna laddats ner med automatic update? Jag har redan .net installerat. Kan det vara så att kortet inte är kompatibelt med mitt moderkort? Kör med ett Asus A7N8X-E Deluxe. Såg fram emot att koppla upp projjen idag men är nu mest grymt besviken på bråkande hårdvara! Please help!
Hmm...mycket Gecube problem här! Vad säger Gecube själva om det här då? Det verkar ju helt barockt detta...
Redigerat av majstang, 17 December 2007 - 00:18.
Postad 17 December 2007 - 10:59
sb22ew
-
sb22ew
-
Användare
-
-
217 inlägg
Undertecknad har också ett Gecube Radeon HD 2600 och jag får exakt samma felmedelanden som Johan Holmlund. Har hållit på hela dagen idag men lyckas inte installera drivrutinerna. Inte ens medföljande skivan fungerar. Äldre verisioner av drivrutinerna ger bara felmeddelandet "Setup did not find a driver compatible with your current hardware or operating system. Setup will nox exit". Är det fel på själva kortet? Verkar vara nu på sistone som det inte ens går att få till drivrutinerna då många av er tidigare i tråden lyckats. Någon som har en lösning? Såg tidigare i tråden något om rollup 2 under .net men lyckas inte hítta ngn nedladdning av denna för vanliga windows XP pro. Borde inte denna laddats ner med automatic update? Jag har redan .net installerat. Kan det vara så att kortet inte är kompatibelt med mitt moderkort? Kör med ett Asus A7N8X-E Deluxe. Såg fram emot att koppla upp projjen idag men är nu mest grymt besviken på bråkande hårdvara! Please help! Hmm...mycket Gecube problem här! Vad säger Gecube själva om det här då? Det verkar ju helt barockt detta...
Nja, jag som ursprungligen postade bilderna på felmeddelandena har ett Powercolor Radeon HD2400Pro 256MB (Grafikkort (AGP)).
Postad 17 December 2007 - 22:19
TurboJonte
-
TurboJonte
-
Användare
-
-
151 inlägg
Hej!
Jag köpte ett Sapphire HD 2400 PRO från Komplett.
Anledningen till att jag köpte just detta HD 2400-kortet var att jag på Sapphire's hemsida läste att detta skulle vara passivt kylt. När jag får hem kortet så är det första jag ser en fläkt på kortet. Kortet är dessutom utrustat med en löjligt litet kylfläns som inte är mycket större än själva fläkten, för att vara mer exakt så är kylflänsen ca. 55 mm i diameter.
DSC00040.JPG 183.97K
2 Antal nerladdningar
Nästa besvikelse ser jag när jag vänder på förpackningen till kortet och ser en klisterlapp med texten "AGP Version - HDMI features not supported". Antar att detta innebär att möjligheten med att få ut ljud genom en DVI-HDMI adapter inte finns på AGP-korten.
Några fler som har gått på samma tabbe som jag?
M.v.h. Jonathan
Postad 17 December 2007 - 22:36
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Nästa besvikelse ser jag när jag vänder på förpackningen till kortet och ser en klisterlapp med texten "AGP Version - HDMI features not supported". Antar att detta innebär att möjligheten med att få ut ljud genom en DVI-HDMI adapter inte finns på AGP-korten.
Mailade Sapphire för en tre veckor sen å frågade just om detta och fick till svar att ATI/AMD haft problem med just HDMI funktionen på AGP-korten, men de sa att AMD kommer snart ut med nya drivisar som ska lösa problemet. Det här problemet finns till skillnad från installationsproblemen som vissa har här, med i AMD:S Troubleshoot listan vilket betyder att de med hysad stor säkerhet kommer att fixas i drivrutin 7.12. Fick du med adaptern förresten?
Redigerat av majstang, 17 December 2007 - 22:40.
Postad 18 December 2007 - 17:49
Icewall
-
Icewall
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Undertecknad har också ett Gecube Radeon HD 2600 och jag får exakt samma felmedelanden som Johan Holmlund. Har hållit på hela dagen idag men lyckas inte installera drivrutinerna. Inte ens medföljande skivan fungerar. Äldre verisioner av drivrutinerna ger bara felmeddelandet "Setup did not find a driver compatible with your current hardware or operating system. Setup will nox exit". Är det fel på själva kortet? Verkar vara nu på sistone som det inte ens går att få till drivrutinerna då många av er tidigare i tråden lyckats. Någon som har en lösning? Såg tidigare i tråden något om rollup 2 under .net men lyckas inte hítta ngn nedladdning av denna för vanliga windows XP pro. Borde inte denna laddats ner med automatic update? Jag har redan .net installerat. Kan det vara så att kortet inte är kompatibelt med mitt moderkort? Kör med ett Asus A7N8X-E Deluxe. Såg fram emot att koppla upp projjen idag men är nu mest grymt besviken på bråkande hårdvara! Please help!
Jag har ett "gammalt" Soltek modekort som i princip har exakt samma värden som ditt. Fast om man får erkänna sig dum/inte-vara-så-insatt-på-hårdvara så kan väl problemet bero på att jag har vanligt DDR och inte DDR2 som det står på kortet. Jag trodde att det här problemet med DDR bara gällde RAM-minnen i allmänhet, men jag kanske hade fel där? Någon som kan förklara om jag har rätt eller fel?
Postad 18 December 2007 - 18:39
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Jag har ett ATI 2600xt (mkt nöjd) från Sapphire som skall stödja ljud via HDMI ut. Jag kör Windows XP.
Jag inser att det verkar gälla att fixa ny förstärkare som fixar de nya fina hd ljudstandarderna, men vill bara få bekräftat först att det verkligen lirar.
Är det någon som kör ljud (och såklart bild) via HDMI (DTS-HD, Dolby TRUE HD eller LPCM) till en extern förstärkare med PowerDVD och får det att fungera ok? PCIexpress (läste att agp har problem) har jag.
Försökte söka inom tråden, men hittade inget "direkt" svar på min fråga. Hej nombz!
Tyvärr kan du glömma DTS-HD, Dolby TRUE HD eller LPCM 5.1 via HDMI på det kortet. Den inbyggda ljudkretsen stödjer AC3 5.1 och LPCM över två kanaler, dvs Stereo that's it. Så du kan inte köra de fetare ljudformaten på dina HD-DVD och/eller Bluray-rullar på det kortet (och inget annat kort heller från vaken ATI eller Nivida). Det du måste göra är att inhandla ett ljudkort typ AuzenTech XPlosion 7.1 7.1 Channels 24-bit 96KHz PCI Interface Sound Card eller nåt ännu värre. Så tyvärr ingen HDMI-fest med det kortet du har nej 
Gäller detta verkligen PCI-Express versionen av kortet? Tittar själv på Sapphire Radeon HD2600XT ultimate (passivt kylt)
Postad 18 December 2007 - 19:08
TurboJonte
-
TurboJonte
-
Användare
-
-
151 inlägg
Nästa besvikelse ser jag när jag vänder på förpackningen till kortet och ser en klisterlapp med texten "AGP Version - HDMI features not supported". Antar att detta innebär att möjligheten med att få ut ljud genom en DVI-HDMI adapter inte finns på AGP-korten. Mailade Sapphire för en tre veckor sen å frågade just om detta och fick till svar att ATI/AMD haft problem med just HDMI funktionen på AGP-korten, men de sa att AMD kommer snart ut med nya drivisar som ska lösa problemet. Det här problemet finns till skillnad från installationsproblemen som vissa har här, med i AMD:S Troubleshoot listan vilket betyder att de med hysad stor säkerhet kommer att fixas i drivrutin 7.12. Fick du med adaptern förresten?
Hej! Menar du DVI-HDMI adapter? Det fick jag inte med någon, bara en DVI-VGA adapter. Jag tycker det är konstigt att det inte står något om problemen på Sapphires sida. Nu har jag inte letat runt men det tycker jag inte heller att man skall behöva göra, det bör framgå direkt på produktsidan. M.v.h. Jonathan
Postad 18 December 2007 - 19:57
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Gäller detta verkligen PCI-Express versionen av kortet? Tittar själv på Sapphire Radeon HD2600XT ultimate (passivt kylt)
Jepp, visst gäller det PCIe versionen oxå! Det gäller alla grafikkort överhuvudtaget med inbyggda ljudkretsar så vitt jag vet, även Radeon HD3850-70 oxå...har spenderat timmar för att hitta en lösning/nåt kort men tyvärr. Och dessa kort kommer heller ALDRIG att fixa de nya ljudformaten efter någon ny driveruppdatering eller så utan loppet är kört. Det enda som gäller är att stoppa in ett separat ljudkort som fixar de nyare ljudformaten. Grafikkorten idag stödjer ju bara HDMI version 1.2 dessutom. Varken Nvida eller Ati verkar ha fattat att det är nu som HDMI version 1.3 racet går. Det blir till att vänta och se helt enkelt. Fast jag är inte ledsen för detta eftersom jag ändå inte hör nån större skillnad mellan AC3 5.1 och DTS-HD, Dolby TRUE HD eller LPCM 5.1 och allt vad det heter faktiskt. Angående ljudsupport på HD2600XT så har du all info i länken nedan http://support.ati.c....asp?deptID=894edit. Skit, länken funkade inte här kommer ett citat från knowledgebase i alla fall: "Knowledge Base AMD Customer Care Site Map > Radeon Support - PC > Radeon HD 2900 series > Knowledge base > HD Audio > 737-28948: Radeon™ HD2xxx series - LPCM 5.1 modulated audio signal NOT supported on Integrated HD Audio Codec The information in this article applies to the following configuration(s): Radeon™ HD2900 series Radeon™ HD2600 series Radeon™ HD2400 series DVI-HDMI Adapter (Part Number: 6141054300G) Symptoms: Linear PCM 5.1 Audio is not available when playing HD DVD and Blu-Ray content. Solution: The integrated HD Audio codec of Radeon™ HD2xxx series does NOT support Multi-Channel Linear PCM (5.1). It supports 2-Channel LPCM and Multi-Channel AC3 5.1 Audio formats for HDMI output using DVI-HDMI adapter." MVH Majstang
Redigerat av majstang, 18 December 2007 - 20:17.
Postad 18 December 2007 - 20:08
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Hej!
Menar du DVI-HDMI adapter? Det fick jag inte med någon, bara en DVI-VGA adapter. Jag tycker det är konstigt att det inte står något om problemen på Sapphires sida. Nu har jag inte letat runt men det tycker jag inte heller att man skall behöva göra, det bör framgå direkt på produktsidan.
M.v.h. Jonathan
Hej! Håller fullständigt med! Sapphire borde upplysa sina kunder om det och de borde inte behöva gå till AMD:s hemsida för att själv ta reda på såna grejer. Är själv ute efter ett Sapphire HD2600XT, men kommer avvakta tills Troubleshootlistan hos AMD är bra mycket tommare än just nu. De har liksom släppt, vad är det, 10 driverversioner hittills och ÄNDÅ inte fått grejerna att funka som de ska....SVAGT!!!! Jepp, jag menar DVI-HDMI adaptern som borde funnits med i ditt paket när du köpte kortet. Men jag vet att säljarna själva har plockat ur den eftersom HDMI strular på AGP-korten (förmodligen pga att få slippa en massa samtal från arga kunder och krav hit å dit). Den här adaptern kostar inte så lite faktiskt, sen när saken är löst och du kommer behöva den. Det funkar heller inte med vilken annan DVI-HDMI adpter som helst heller utan det måste vara en ATI adapter. Så det blir ut med typ 250-300 buck till för dig sen om AMD/ATI får igång HDMI ut på AGP-kortet. MVH Majstang
Redigerat av majstang, 18 December 2007 - 20:21.
Postad 18 December 2007 - 20:24
TurboJonte
-
TurboJonte
-
Användare
-
-
151 inlägg
Hej!
Menar du DVI-HDMI adapter? Det fick jag inte med någon, bara en DVI-VGA adapter. Jag tycker det är konstigt att det inte står något om problemen på Sapphires sida. Nu har jag inte letat runt men det tycker jag inte heller att man skall behöva göra, det bör framgå direkt på produktsidan.
M.v.h. Jonathan Hej!
Håller fullständigt med! Sapphire borde upplysa sina kunder om det och de borde inte behöva gå till AMD:s hemsida för att själv ta reda på såna grejer. Är själv ute efter ett Sapphire HD2600XT, men kommer avvakta tills Troubleshootlistan hos AMD är bra mycket tommare än just nu. De har liksom släppt, vad är det, 10 driverversioner hittills och ÄNDÅ inte fått grejerna att funka som de ska....SVAGT!!!! Jepp, jag menar DVI-HDMI adaptern som borde funnits med i ditt paket när du köpte kortet. Men jag vet att säljarna själva har plockat ur den eftersom HDMI strular på AGP-korten (förmodligen pga att få slippa en massa samtal från arga kunder och krav hit å dit). Den här adaptern kostar inte så lite faktiskt, sen när saken är löst och du kommer behöva den. Det funkar heller inte med vilken annan DVI-HDMI adpter som helst heller utan det måste vara en ATI adapter. Så det blir ut med typ 250-300 buck till för dig sen om AMD/ATI får igång HDMI ut på AGP-kortet.
MVH Majstang
Hej! Jag har nu mailat till Komplett och påtalat mitt missnöje, får se om/vad dom svarar. M.v.h. Jonathan
Postad 18 December 2007 - 20:28
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Hej!
Jag har nu mailat till Komplett och påtalat mitt missnöje, får se om/vad dom svarar.
M.v.h. Jonathan
Hi hi...ja det var nog precis såna arga mail och samtal de ville slippa  Ser fram emot en rapport från dig sen
Postad 19 December 2007 - 00:03
cnt
-
cnt
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har köpt ett Sapphire HD 2600 XT för att använda för att kolla på HD-material till min projektor.
Har köpt en HDMI-DVI kabel 8 meter för typ 900 spänn extra eftersom ingen adapter/kabel följde med grafikkortet.
Jag har dock flera problem:
1. Vilket program ska jag använda för att kunna använda grafikkortets H.264-stöd?
VLC hackar av bara ******** även fast CPU:n ligger på 30-40%.
CoreAVC vill jag inte använda då jag hört att det försämrar kvalitén för att bli lättsammare för CPU'n.
2. Kan jag använda en HDMI-DVI kabel för att kolla på HD-material från mitt grafkkort eller är jag lurad?
Vart köper jag isf en fungerande ATI DVI->HDMI-adapter?
PS. Jag har AGP-versionen av gfxkortet
Redigerat av cnt, 19 December 2007 - 00:06.
Postad 19 December 2007 - 01:20
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Jag har köpt ett Sapphire HD 2600 XT för att använda för att kolla på HD-material till min projektor. Har köpt en HDMI-DVI kabel 8 meter för typ 900 spänn extra eftersom ingen adapter/kabel följde med grafikkortet.
Jag har dock flera problem:
1. Vilket program ska jag använda för att kunna använda grafikkortets H.264-stöd? VLC hackar av bara ******** även fast CPU:n ligger på 30-40%. CoreAVC vill jag inte använda då jag hört att det försämrar kvalitén för att bli lättsammare för CPU'n.
2. Kan jag använda en HDMI-DVI kabel för att kolla på HD-material från mitt grafkkort eller är jag lurad? Vart köper jag isf en fungerande ATI DVI->HDMI-adapter?
PS. Jag har AGP-versionen av gfxkortet
Känner inte till så mycket om fråga 1, men PowerDVD lär vara ett bra program. Har du testat det? Kruxet är bara att Hollywood har tvingat fram en spärr för att kunna köra blu-ray filmer från hårddisk. Försök att få tag på den version som inte har den spärren. Vet ej tyvärr vilken version det var men med lite research från din sida lär du lösa det. Tror att det har omnämnts ganska nyligen i den här tråden t.o.m. Undersök WinDVD oxå när du ändå är på G. Vad har du för processor då? Det behöver ju inte vara problem med programvara och kort, processorn kan ju faktiskt vara i klenaste laget. Fråga 2: Oj, 900 spänn för en DVI-HDMI kabel är verkligen saftigt allra helst med tanke på att den kabeln bara kan leverera bild och inte både ljud och bild i en och samma kabel. Så när ATI behagar ta fram drivrutiner som aktiverar HDMI stödet för AGP-korten i HD2xxx serien kan du bara använda din kabel till bild. För att få ut ljud då så måste du ta ut det genom ett ev separat ljudkort eller så måste du köpa en HDMI-kabel med två HDMI kontakter i varje ända (Hane). Och sen måste du ha DVI-HDMI adaptern som är special för just ATI kort (finns på Datorbutiken t.ex.). Kallas för DVI-HDMI-dongle. Först då fungerar både ljud och bild i en och samma kabel. Vet ej hur ATI lyckas få fram ljud ifrån en DVI port men det fungerar tydligen bra på PCIe-kort, men då måste man verkligen ha ATIs speciella adapter som de skickar med PCIe-korten men inte AGP (på grund av att det inte fungerar mjukvarumässigt ännu).
Redigerat av majstang, 19 December 2007 - 01:28.
Postad 19 December 2007 - 14:27
cnt
-
cnt
-
Rookie
-
2 inlägg
Tack för svaret!
Mitt första problem löste sig. Media Player Classic + ffdshow funkar utmärkt.
Ljudet kommer jag köra via mitt studio-ljudkort så det är bara bilden jag är ute efter.
Tror du att jag kan skicka HD-signal från mitt grafikkort via min HDMI-DVI-kabel till projektorn?
Eller måste jag köpa en vanlig HDMI-HDMI kabel och en ATI-adapter?
Jag har som sagt inget behov av att skicka ljudsignal. Inte än iaf.
Dåligt av ATI att inte skriva att AGP-modellen inte klarar av alla funktinoer som det skrivs om på deras sida och på review-sidor.
Postad 19 December 2007 - 20:09
TurboJonte
-
TurboJonte
-
Användare
-
-
151 inlägg
Hej!
Jag har nu mailat till Komplett och påtalat mitt missnöje, får se om/vad dom svarar.
M.v.h. Jonathan Hi hi...ja det var nog precis såna arga mail och samtal de ville slippa  Ser fram emot en rapport från dig sen 
Här är mitt mail till Komplett: Hej!
Jag köpte ett Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256 Mb AGP grafikkort utav er och blev besviken när jag öppnade paketet och kortet inte motsvarade mina förväntningar.
Kortet skall enligt Sapphires egen hemsida vara passivt kylt, så är inte fallet. Det sitter en liten kylfläns på med en fläkt som är ca. 55 mm. diameter. Detta är inte passiv kylning. Jag försökte att leta på nätet efter en bild på kortet som skulle verifiera att det verkligen skulle vara passitv kylt men jag hittade para produktbilder på kartongen, inte själva kortet så jag tog Sapphires beskrivning på orden.
Kortet skall också stödja ljud via en DVI-HDMI adapter men när jag vänder på lådan till grafikkortet så sitter det en klisterlapp på baksidan där det står: "AGP Version - HDMI features not supported". Detta framgår inte heller av varken Sapphires eller Kompletts egen produkt specifikation.
Jag har via forum på nätet förstått att HDMI problemet med AGP korten är ett känt problem hos ATI och att dom jobbar på att åtgärda problemet med en framtida drivrutinsuppgradering. Men vad hjälper det när den speciella DVI-HDMI adaptern inte heller ingick i paketet som den borde. Denna adapter är ej att förväxla med en vanlig DVI-HDMI adapter då den utnyttjar flera annars oanvända pinnar för ljudutgången.M
Jag anser att man blir vilseledd när man köper denna produkt.
M.v.h. Jonathan Johansson
Och svaret från Komplett: Hej Jonathan,
Gällande passivt kylda grafikkort, skriver vi alltid i produktnamnet "Silent, eller passive" om det är ett passivt kylt grafikkort, vilket inte står någonstans på denna produkt.
Gällande HDMI-adaptern står den ej med som medföljande tillbehör, och om något sådant medföljer skriver vi alltid ut detta under detaljerad specifikation.
Du har alltid 14-dagars öppet köp förutsatt att produkten är i väsentligt oförändrat skick.
Instruktioner för att ångra köp: * Logga in på ditt Konto * Välj "Alla ordrar" samt "Detaljerad order" och klicka på "Sök" * Hitta ordern med den aktuella produkten och klicka på "Se på eller ändra" * I övre högra hörnet kan du välja att "Ångra köp" * Välj det antal som du önskar returnera (oftast 1.00) och klicka på "Returnera valda produkter" * Välj returorsak som passar in på ditt ärende och ange felbeskrivning samt, om du varit i kontakt med oss via e-post, ditt ärendenummer * Serienummer behöver bara anges då returanmälan avser en Komplett PC * Klicka på "Skicka returanmälan"
Ha en fortsatt bra dag, och god jul!
Jag håller med om att dom inte har skrivit något fel på Kompletts produktbeskrivning, men jag tycker kanske att dom kan upplysa om dessa problem/felaktigheter som en bra service till kunden, iaf. för framtida kunder nu när jag har upplyst dom. Men jag undrar om den som har skrivit svaret själv har läst på Sapphires egen produktbeskrivning. Eller missar jag något på Sapphires hemsida? M.v.h. Jonathan
Postad 19 December 2007 - 22:45
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Vilken sörja det där...det stinker! Jag förstår verkligen att du känner dig lurad. Kan du inte bara skicka tillbaks det och köra med ett annat kort så länge till de har fått tummen ur? Tyvärr är du ju tvingad att hålla dig till ATI kort oxå när du har AGP.
Redigerat av majstang, 20 December 2007 - 00:08.
Postad 20 December 2007 - 23:26
nombz
-
nombz
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Jag har ett ATI 2600xt (mkt nöjd) från Sapphire som skall stödja ljud via HDMI ut. Jag kör Windows XP.
Jag inser att det verkar gälla att fixa ny förstärkare som fixar de nya fina hd ljudstandarderna, men vill bara få bekräftat först att det verkligen lirar.
Är det någon som kör ljud (och såklart bild) via HDMI (DTS-HD, Dolby TRUE HD eller LPCM) till en extern förstärkare med PowerDVD och får det att fungera ok? PCIexpress (läste att agp har problem) har jag.
Försökte söka inom tråden, men hittade inget "direkt" svar på min fråga. Hej nombz!
Tyvärr kan du glömma DTS-HD, Dolby TRUE HD eller LPCM 5.1 via HDMI på det kortet. Den inbyggda ljudkretsen stödjer AC3 5.1 och LPCM över två kanaler, dvs Stereo that's it. Så du kan inte köra de fetare ljudformaten på dina HD-DVD och/eller Bluray-rullar på det kortet (och inget annat kort heller från vaken ATI eller Nivida). Det du måste göra är att inhandla ett ljudkort typ AuzenTech XPlosion 7.1 7.1 Channels 24-bit 96KHz PCI Interface Sound Card eller nåt ännu värre. Så tyvärr ingen HDMI-fest med det kortet du har nej 
Trodde nog det och insåg att jag blivit lite "lurad" (eller egentligen varit lite dålig på researchen). Jag har dock redan inhandlat ett prelude kort och jag får köra analog ut på det tills Auzentech släpper sin HDMI addon till det kortet. En spännande soppa detta.
Redigerat av nombz, 21 December 2007 - 01:49.
Postad 21 December 2007 - 19:13
Vasser
-
Vasser
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Några nyheter med catalyst 7.12?
Har inte hunnit testa än.
Postad 21 December 2007 - 21:34
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Några nyheter med catalyst 7.12? Har inte hunnit testa än.
Ja Folks nu är CATALYST 7.12 UTE!! Dags att installera och se om era problem löser sig. Skickar med en länk till vad AMD har löst och vilka problem som kvarstår så ni kan läsa själva: https://a248.e.akama...ease_Notes.htmlSkulle vara intressant att hör ifrån er med AGP kort om ert HD Audio fungerar...AMD yrar om något med att HD Audio numera fungerar om man ställer upplösningen på 640x480@60hz. Har ingen aning om det gäller felet med att HD Audio är inaktiverat på AGP-versionen.
Postad 22 December 2007 - 11:44
Unregistered05be5f38
-
Unregistered05be5f38
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Kan fortfarande inte installera drivruterna... Får upp följande bild  Har installerat :Net Framework 3.0 Har win xp sp2 och ett Radeon 2600 kort. Kan nån förklara så även jag klarar av att installera dom ?
Postad 22 December 2007 - 12:19
sledde
-
sledde
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Kan fortfarande inte installera drivruterna... Får upp följande bild  Har installerat :Net Framework 3.0 Har win xp sp2 och ett Radeon 2600 kort. Kan nån förklara så även jag klarar av att installera dom ?
Jag fick upp samma felmeddelande som du när jag laddade ner drivrutiner från ATIs hemsida, men när jag laddade ner ifrån grafikkortstillverkaren så fungerade det att installera. Jag har dock att annat problem: när jag försöker få till 1920X1080 upplösning så blir tvn svart när jag väljer 50-60 Hz (detta fungerade med mitt andra nvidia 5900 kort) om jag väljer 25-30 Hz så på 30 Hz blir det en kant runt bilden och vid 25 Hz så går bilden utanför skärmen, båda dessa lägena resulterat i att bilden ej blir pixelmappad. Är det någon som har en förklaring så hade jag blivigt jätteglad, för jag börjar bli riktigt trött på detta kort nu. MVH Sledde
Postad 22 December 2007 - 16:51
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Jag har dock att annat problem: när jag försöker få till 1920X1080 upplösning så blir tvn svart när jag väljer 50-60 Hz (detta fungerade med mitt andra nvidia 5900 kort) om jag väljer 25-30 Hz så på 30 Hz blir det en kant runt bilden och vid 25 Hz så går bilden utanför skärmen, båda dessa lägena resulterat i att bilden ej blir pixelmappad. Är det någon som har en förklaring så hade jag blivigt jätteglad, för jag börjar bli riktigt trött på detta kort nu.
I dina scaling settings så ska det finnas nåt som heter - centered timings, ALT DVI on - denna ska var avslagen. Sen finns det en scaling slider (liten pinne som du kan skjuta fram och tillbaks på en skala) testa med att sätta denna på 0%. Kolla hur det ser ut sen. Vad har du för TV/monitor? Kan finnas nån inställning där som du måste göra nämligen, typ som aktivera Just Scan på t.ex en SamsungTV.
Postad 26 December 2007 - 17:02
grand_master
-
grand_master
-
Användare
-
-
160 inlägg
VARING TILL ALLA SOM KÖPER AGP-KORT TILL ÄLDRE DATORER! Eftersom jag har en gammal AMD-burk med en Athlon XP 2800+, tänkte jag införskaffa ett 2400- eller 2600-kort för att kunna använda den som HTPC då kortet tar hand om all tyngre avkodning av VC-1 och h.264-material. Dock verkar det vara så att Cyberlinks h.264-decoder endast fungerar med processorer som har SSE2! Det gör att alla Athlon XP och sämre, ej kan dra nytta av Cyberlinks h.h264-decoder som i sin tur PowerDVD Ultra använder. Eftersom denna decoder används för att dra nytta av kortens UVD, för att få full hårdvaruavkodning, blir det mycket jobbigt om man sitter på en cpu utan SSE2. Ni som som har äldre burkar, kolla detta extra noga innan köper ett kort så slipper ni bränna pengar i onödan. Om man vill kolla vilka cpuer som har SSE2, se wikipedia: Intel: http://en.wikipedia....microprocessorsAMD: http://en.wikipedia....microprocessorsEller ta ner ett program som heter WCPUID, som visar exakt vilka instruktioner din cpu stöder: http://hp.vector.co....c/download.htmlLäs mer om SSE2 problemet på AVSForum: http://www.avsforum....23#post12588123Mer om SSE2-problemet: http://forums.nvidia...p...st&p=128431Hoppas jag har fel, men det verkar inte så.
Redigerat av grand_master, 26 December 2007 - 20:14.
Postad 26 December 2007 - 18:59
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
AGP kortsägare!!!!
Hur fungerar kortet nu med nya 7.12 divrutinerna? Fungerar HDMI nu med HD Audio?
Postad 26 December 2007 - 23:08
Johnn007
-
Johnn007
-
Användare
-
-
136 inlägg
AGP kortsägare!!!!
Hur fungerar kortet nu med nya 7.12 divrutinerna? Fungerar HDMI nu med HD Audio?
Gick inte att installera! Samma meddelande som 7.11. Kunde inte hitta kompatibel hårdvara eller liknande... Har ett HD2400 PRO.
Postad 27 December 2007 - 00:35
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Och du prövade drivrutinerna från både AMD och din korttillverkare? Sledde hade problem med de från AMD/ATI men lyckades bra med de från hans korttillverkare.
Postad 30 December 2007 - 13:47
Unregistered37352
-
Unregistered37352
-
Användare
-
-
162 inlägg
tyvärr köpte jag hd2600xt AGP:(......testat alla drivrutiner ner till cat 7.7 och får ingen att fungera...den nya cat7.12 skulle lösa alla problem...men icke......jag får det att fungera men får upp så fort jag försöker starta WoW nånting om att 3d gick inte att starta......hur länge har man öppet köp(distansköplagen)??###### nollar på amd/ati/shappire
har testat all tweaks även dom för pcie men det hjälper inte......mot detta problem iallafall
'
Redigerat av Unregistered37352, 30 December 2007 - 13:48.
Postad 30 December 2007 - 14:32
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Gick inte att installera! Samma meddelande som 7.11. Kunde inte hitta kompatibel hårdvara eller liknande... Har ett HD2400 PRO.
Hur gick det sen? Gick dem att installera med hjälp av tipset jag gav dig? tyvärr köpte jag hd2600xt AGP:(......testat alla drivrutiner ner till cat 7.7 och får ingen att fungera...den nya cat7.12 skulle lösa alla problem...men icke......jag får det att fungera men får upp så fort jag försöker starta WoW nånting om att 3d gick inte att starta......hur länge har man öppet köp(distansköplagen)??###### nollar på amd/ati/shappire har testat all tweaks även dom för pcie men det hjälper inte......mot detta problem iallafall '
Testade du alla drivrutinversioner både från AMD och Sapphire? Om det fortfarande inte funkar i sånt fall, så har du nog bara ett val (innan du lämnar tillbaks kortet) och det är att blåsa ren hårdiskarna och installera om XP (antar att det är XP du har). Om du har Vista så varför inte installera XP istället. Om du blåser ren datorn...snälla återkom gärna hit och berätta hur det gick. Det finns ett antal fler som har det här problemet och de är av stor hjälp om folk kommer tillbaks hit och berättar om hur de löste problemet. Gott Nytt År Majstang
Postad 31 December 2007 - 12:33
Unregistered51225ab5
-
Unregistered51225ab5
-
Amatör
-
-
84 inlägg
En liten fråga: I AGP-versionen följer det ju inte med någon hdmi-adapter. Finns den att köpa separat någon stans?
Eller är det en helt vanlig dvi->hdmi?
Postad 31 December 2007 - 13:08
jonitz
-
jonitz
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
En liten fråga: I AGP-versionen följer det ju inte med någon hdmi-adapter. Finns den att köpa separat någon stans? Eller är det en helt vanlig dvi->hdmi?
Kjell.com har en för 79kr: ATi HDMI-adapter HD2400/2600
Postad 01 January 2008 - 14:46
grand_master
-
grand_master
-
Användare
-
-
160 inlägg
Äldre datorer med en processor som saknar SSE2 (Athlon XP eller sämre) kan ej dra nytta av kortens UVD vid h.264-uppspelning, vilket är rätt jobbigt då just h.264 är det som är mest tungkört. Dock verkar det finnas en lösning på problemet! Som sagt, Cyberlinks h.264-decoder kräver normalt SSE2 för att dra nytta av kortens h.264-acceleration. Dock kan man komma runt detta genom att döpa om en dll-fil. Se instruktioner här: Possible temporary fix for AGP-users with non-SSE2 cpu?
Hi! I've just read the posts about the potential SSE2-problem and did som research and may have found a possible solution (it works for me...).
I myself have an AMD 2500+ XP Barton (non SSE2) and a GeCube 2600 Pro AGP-card and have never got H.264 to work although mpeg2 and VC-1 acceleration works.
I found an interesting post on a forum about nvidias purevideo, and they where doing some testing on the PowerDVD SSE and SSE2 dll-files to see if the h264 acceleration was disabled on a SSE2 cpu when using a SSE dll.
So I thought I would do the same thing as they did. I backuped the 264dsse.dll and replaced the file with the 264dsse2.dll file (in PowerDVD\VideoFilter). So now I got a 264dsse.dll file which is the same file as the 264dsse2.dll.
After that I fired up PowerDVD and to my surprise I now got H.264 acceleration working! No more unticked Avivo-checkbox when loading a h264 clip! I've tested a H264/AVC BD-movie and some quicktime trailers and they are now fully accelerated!
Edit: I've done some more testing and this seems to break "software" decoding for the codec inside PowerDVD (because it has loaded a sse2.dll on non sse2 cpu). It also seems to totally break the codec outside of PowerDVD.
I will do some more testing...
Direktlänk: http://www.avsforum....25#post12629925Efter lite experimenterade har han kommit fram att följande fungerar med ett AGP kort och SSE2-hacket: I've done some more testing and come up with some strange results.
By doing this I get the following:
In PowerDVD: - H.264 files that the card can accelerate, it now accelerates fine. (quicktime trailers, BD-movies etc.) - H.264 files that the card can not accelerate (like most mkv-files), will result in a black screen. I have not tested with a mkv-file that was "encoded" for the ATI-cards so I can't tell if all mkv-files fails or not.
Outside PowerDVD: (Here comes some strange results...)
In Media Player Classic when using the Cyberlink H.264 codec: - H.264 files that the card can not accelerate, like before, results in a black screen. - H.264 files that the card can accelerated, does NOT get accelerated even when I tried different output options etc.
In DVBViewer: - A terrestrial HD channel, H.264 19Mbit, gets fully accelerated. (Overlay output and Cyberlink codec.) Edit: - All H.264 files seems to work and gets accelerated, even mkv-files, although it seems I get the 20 fps-bug.
I tried the same settings in Media Player Classic as in the DVBViewer but I could not get any acceleration on H.264 files... maybe there something I missed.
I haven't tested with another ATI-driver, I'm currently using a 8.40 driver, Windows XP and Cyberlink v.3516.
Edit: So it seems like H.264 works both in PowerDVD and outside when swapping dll-files for us with a non-sse2 cpu.
Direktlänk: http://www.avsforum....93#post12634093Efter detta tips ska jag införskaffa ett billigt 2400 AGP-kort för att använda en Athlon XP 2000+ som HTPC.
Redigerat av grand_master, 01 January 2008 - 14:57.
Postad 01 January 2008 - 19:59
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nu kliar det rejält i fingrarna, vill kunna se på 1080p material på min dator. Funderar på ett Hightech Radeon HD 2600XT IceQ Turbo 512MB AGP. Dilemmat är att jag har ett X800XT PE 256MB AGP, vilket är bättre i vissa spel om man jämför med vga charts på Tomshardware: http://www23.tomshar...0...2&chart=278Tror ni jag gör bort mig om jag byter "upp" mig till detta? Har förövrigt en P4 s478 3.2HT (stödjer SSE2)
Postad 02 January 2008 - 08:20
Johnn007
-
Johnn007
-
Användare
-
-
136 inlägg
Och du prövade drivrutinerna från både AMD och din korttillverkare? Sledde hade problem med de från AMD/ATI men lyckades bra med de från hans korttillverkare. Mitt kort är ett PowerColor och jag tyvärr inte hitta några drivrutiner till mitt kort på dess hemsida. Har endast de enda fungerande drivrutiner som följde med på cd.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|