Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En tråd med sväng.

670 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Trådens ämne: "Tråden handlar om personlig smak och vad man tror att det sväng som man upplever kan bero på. Den handlar inte om att med blindtest visa att man inte upplever sväng". Bör vi respektera trådskaparens önskan och trådens ämne? (46 medlem(mar) har röstat)

Trådens ämne: "Tråden handlar om personlig smak och vad man tror att det sväng som man upplever kan bero på. Den handlar inte om att med blindtest visa att man inte upplever sväng". Bör vi respektera trådskaparens önskan och trådens ämne?

1. Ja - och ta bort ALLA inlägg som inte rör ämnet. (13 röster [28.26%])

Procent av omröstning: 28.26%

2. Ja - men ta bara bort inlägg i strid med vad tråden uttryckligen INTE handlar om (se röstningsfråga). (8 röster [17.39%])

Procent av omröstning: 17.39%

3. Ja - men det är ingen idé att städa tråden. Se dock till att ämnet följs fr.o.m. nu. (13 röster [28.26%])

Procent av omröstning: 28.26%

4. Ja - men tråden är bortom räddning, stäng den för gott. (4 röster [8.70%])

Procent av omröstning: 8.70%

5. Nej - och låt tråden vara, ämnet är mest ett förslag till diskussionsämne. (2 röster [4.35%])

Procent av omröstning: 4.35%

6. Nej - och låt tråden vara, av andra orsaker. (6 röster [13.04%])

Procent av omröstning: 13.04%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 25 augusti 2007 - 13:27

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Innan vi börjar snacka detaljer, tycker du att alla CDspelare låter lika?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, men att många låter så lika att det är nästan omöjligt att skilja dom åt på normala nivåer.
I mina öppna tester så har jag inte under 10-12 år kunnat skilja mellan någon CD spelare än.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller inte med dig nin. Min DVD spelare Pioneer DV-575A blir slagen varje gång jag provar en annan CD-spelare. Även av mitt Playstation One låter bra mycket luftigare och har bättre attack i transienterna. Kanske för att playstation är en 16 bitars maskin?
Som CD spelare låter DV-575A slö och tillbakadragen, men som filmmaskin är den en dröm, tar alla format som jag använder.

Postad 25 augusti 2007 - 13:30

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Möjligt, men det kan ju även vara inbillning från din sida, eller hur? Själv har jag testat och jämfört massa CD spelare, tyvärr öppet, men inte en enda gång har jag hört någon som helst skillnad. Samma med en polare till mig, inte hört någon skillnad alls. Dock så har vi inte testat det absolut sämsta man kan hitta eller en 20 år gammal spelare eller en med Pioneer lego link junk i.

Postad 25 augusti 2007 - 14:09

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Möjligt, men det kan ju även vara inbillning från din sida, eller hur? Själv har jag testat och jämfört massa CD spelare, tyvärr öppet, men inte en enda gång har jag hört någon som helst skillnad. Samma med en polare till mig, inte hört någon skillnad alls. Dock så har vi inte testat det absolut sämsta man kan hitta eller en 20 år gammal spelare eller en med Pioneer lego link junk i.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja. inte helt överens med dig om detta. Dock har jag bara lyssnat genom analogdelen på spelarna. Resultatet kan bli att spelarna låter lika genom digitalutgången.

Placebo effekten finns och är besvärlig många gånger. I valet om en rikigt snygg spelare och en ful, ligger nog den snygga varmast om hjärtat, det är helt riktigt. Men en Playstation one i stereobänken, nej inte mitt första val i alla fall.

Efter att ha läst i forumet här på "Min hembio" har jag snappat upp flera användbara tips. Tex klockan och komponentval samt hur CD spelarna fungerar praktiskt. Det är inte bara ljudet som gör en bra CD spelare. Mekanik, klocka, funktioner och tex fjärrkontrollen spelar stor roll i hur vi uppfattar spelaren.

Postad 25 augusti 2007 - 17:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 0
Här var det trevlig stämning som vanligt :)

OM de facto jitter är en reell faktor som kan detekteras av hörsel i moderna spelare

Bra fråga. Sen är ju Sigma-Delta omvandlarna som används i nästan all elektronik nuförtiden
mycket bättre på att hantera jitter jämfört med de gamla "16bit" omvandlarna som användes på
80-talet.

Redigerat av Ageve, 25 augusti 2007 - 19:04.

Postad 25 augusti 2007 - 21:27

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Kommer att tänka på den där gamla Stereophileartikeln som jag plockade fram i början av tråden. En hifirecensent som kommenterade arikeln noterade att vissa CD-spelare återgav rytm långt sämre än andra. Han gick så långt som att säga att de olika rytmiska egenskaperna visade sig även när man använde spelaren som transport.

http://stereophile.c.../23/index7.html

Postad 25 augusti 2007 - 22:46

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Innan vi börjar snacka detaljer, tycker du att alla CDspelare låter lika?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, men att många låter så lika att det är nästan omöjligt att skilja dom åt på normala nivåer.
I mina öppna tester så har jag inte under 10-12 år kunnat skilja mellan någon CD spelare än.

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant.
Bara kollar...vilka delar kan du höra skillnader på o vilka inte? (försteg/slutsteg/högtalare/kablar etc)
Nu ska vi inte gräva ned oss i detta, vore bara kul att veta innan vi går tillbaks till topic :)

Själv hör jag skillnad på Cdspelare. Både ljudmässigt o musikaliskt.

Postad 26 augusti 2007 - 01:29

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Det var inte det jag menade. Jag har inte kunnat höra någon skillnade mellan bitkorrekta spelare,
via SPDIF.

Det kan ju iofs bero på annat. De kanske jittrade lika mycket?

Kortet har en extern I/O-låda, och jag kör toslink. Ser ingen anledning till att det skulle generera
mer jitter än en CD-spelare med samma kabel.

<{POST_SNAPBACK}>

Det gör jag, eftersom jag anser att en dators strömförsörjning tillför mer jitter än en dedicerad cd spelares. Så även om du hade kortet en extern låda så har du dragit med dig jitter via din toslinkanslutning, delvis orsakat av datorns strömförsörjning.

Postad 26 augusti 2007 - 01:40

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Detta är sant om man anser att jitter har påverkan på ljudet. Om man inte tycker att det har det så är det ju inga problem, då är det endast om det är så mycket jitter att det blir fel samplevärde som det är intressant. Och så stora fel blir det inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Det handlar väl inte om tyckande i det här fallet, utan OM de facto jitter är en reell faktor som kan detekteras av hörsel i moderna spelare. Det är ju där skon klämmer. Jag har som du svårt att tro att jittret skulle vara så pass kraftigt att samplingsvärdet blir hegalet.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det handlar faktiskt om vad man tror på, eller anser rimligt. Ingen av oss har den absoluta sanningen i denna fråga, oavsett hur många länkar vi skickar med.
Jag anser ju att det räcker att samplevärdet tas vid fel tid tillräckligt ofta för att jitter ska ha en reell betydelse för ljudkvaliteten. Det är alltså inte fel samplevärde men det blir ändå fel vid d/a omvandlingen då detta resulterar i en "fluktuation" av amplituden, eller en störning i amplitudens linjäritet om man så vill.

Postad 26 augusti 2007 - 01:43

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Bra fråga. Sen är ju Sigma-Delta omvandlarna som används i nästan all elektronik nuförtiden
mycket bättre på att hantera jitter jämfört med de gamla "16bit" omvandlarna som användes på
80-talet.

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns grymma 16 bitars d/a omvandlare än idag som presterar i toppklass.
Vet du vad den största skillnaden mellan dessa och "sämre" dac:ar är?
Jo, en extrem uppmärksamhet har lagts på att få en jämn och störfri strömförsörjning.

Redigerat av GForce, 26 augusti 2007 - 01:44.

Postad 26 augusti 2007 - 03:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 0

Det kan ju iofs bero på annat. De kanske jittrade lika mycket?

Tycker du att det verkar sannolikt att 4 spelare + datorn skulle jittra exakt lika mycket och därmed
ge precis lika mycket försämring av ljudet?

Nej, det är nog snarare så att ingen av de ger hörbart jitter.

Det gör jag, eftersom jag anser att en dators strömförsörjning tillför mer jitter än en
dedicerad cd spelares. Så även om du hade kortet en extern låda så har du dragit med dig jitter
via din toslinkanslutning, delvis orsakat av datorns strömförsörjning.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du någon mätning som visar på ökat jitter vid toslink från en PC med bra ljudkort, eller
handlar det bara om spekulation?

Creatives X-Fi signalprocessor har iaf ett specat jitter på < 60pSec. Den tar hand om i stort sett
all signalbehandling på kortet, med hjälp av ett buffertminne. Det är den som genererar SPDIF-
signalen.

Men du anser kanske att 60 pikosekunder är hörbart? En sampling vid 44100Hz varar i 22600000
pikosekunder.

Postad 26 augusti 2007 - 06:51

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Jo, det handlar faktiskt om vad man tror på, eller anser rimligt. Ingen av oss har den absoluta sanningen i denna fråga, oavsett hur många länkar vi skickar med.
Jag anser ju att det räcker att samplevärdet tas vid fel tid tillräckligt ofta för att jitter ska ha en reell betydelse för ljudkvaliteten. Det är alltså inte fel samplevärde men det blir ändå fel vid d/a omvandlingen då detta resulterar i en "fluktuation" av amplituden, eller en störning i amplitudens linjäritet om man så vill.

<{POST_SNAPBACK}>

Alla har vi väl rätt att tro vad vi vill, men det känns som du letar efter ett halmstrå som inte infinner sig.

Jag ser inte varifrån rimligheten kommer ifrån när det klart och tydligt framgår vid vilka nivåer männiksor kan uppfatta jitter som sen sätts i relation med en modern spelare.

Länkar till vidare information duger bra för mig, om den innehåller relevanta saker. Vad är det som får dig att anta att jitter är ett sådan stort problem? Och för att återgå till topic, är avsaknaden av jitter det som ger Linnapparaterna sväng?

MVH
/Chuck

Postad 26 augusti 2007 - 09:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Jitterdebatten kan väl får fortsätta här -> Jitter, problem eller inte?

Postad 18 juni 2010 - 16:56

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5 090 inlägg
  • 0
Ingen som vill fortsätta att bråka här? :(

Linn har ju kommit med en del nya saker sedan tråden skapades som enligt sägen ska vara ännu bättre, och svänga ännu mer. Exempelvis deras streamers som ska vara överlägsna jämfört med allting annat på marknaden. Oavsett prisklass.

Postad 24 juni 2010 - 12:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 0
Minns inte om eller vad jag har skrivit i denna tråden förut, men det som utmärker med Linns streamers är mycket bra uppmätt prestanda. Det är lite ironiskt med tanke på att Linn för några år sedan hade en annan övertygelse - nämligen att mätning inte är relevant. Än mer ironiskt blir det när deras högtalare mäter dåligt, med 10dB dippar, tydliga lådresonanser osv.

De konstruerar med andra ord "superkällor" som levererar en ren, oförstörd signal till högtalare med stora brister. Njae, jag köper fortfarande inte Linns koncept/filosofi.

Postad 28 juni 2010 - 19:33

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5 090 inlägg
  • 0

Minns inte om eller vad jag har skrivit i denna tråden förut, men det som utmärker med Linns streamers är mycket bra uppmätt prestanda. Det är lite ironiskt med tanke på att Linn för några år sedan hade en annan övertygelse - nämligen att mätning inte är relevant. Än mer ironiskt blir det när deras högtalare mäter dåligt, med 10dB dippar, tydliga lådresonanser osv.

De konstruerar med andra ord "superkällor" som levererar en ren, oförstörd signal till högtalare med stora brister. Njae, jag köper fortfarande inte Linns koncept/filosofi.

Det är ganska svårt att köpa deras filosofi när den verkar skifta ganska kraftigt mellan produktgenerationerna.

Säljarnas argument krockar ofta med varandra i samma mening också. Ibland är det viktigt att de mäter superbra och är neutrala, i nästa andetag handlar ingenting om mätdata utan bara om upplevt sväng! Stampa takten, osv. :)

Postad 29 juni 2010 - 12:46

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
En sak är klar: oavsett Linns filosofi delar jag konceptet PRAT (Pace, Rythm And Timing) till 100% och det är en egenskap som är högt prioriterad när jag köper utrustning.

PRAT är en egenskap som skiljer mellan olika anläggningar - däremot är det fel att påstå att just märket Linn är helt avvikande från alla konkurrenter. D.v.s trevlig PRAT går att få med helt annan utrustning än just Linn.

Däremot ser jag ingen anledning att förneka parametern "sväng" och därmed påstå att alla stereoanläggningar erbjuder exakt samma PRAT.

Det är en egenskap som skiljer sig åt och den beror enligt min erfarenhet på synergin mellan anläggningens komponenter. Därför går det att uppnå med helt andra produkter än Linn. Men för mig är i.a.f svänget en vital egenskap och därför hjälper det inte mig att påstå att alla anläggningar har samma "sväng". Detta då jag med min musik har lärt mig att verkligheten inte är så enkel.

Postad 29 juni 2010 - 14:00

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5 090 inlägg
  • 0

En sak är klar: oavsett Linns filosofi delar jag konceptet PRAT (Pace, Rythm And Timing) till 100% och det är en egenskap som är högt prioriterad när jag köper utrustning.

PRAT är en egenskap som skiljer mellan olika anläggningar - däremot är det fel att påstå att just märket Linn är helt avvikande från alla konkurrenter. D.v.s trevlig PRAT går att få med helt annan utrustning än just Linn.

Däremot ser jag ingen anledning att förneka parametern "sväng" och därmed påstå att alla stereoanläggningar erbjuder exakt samma PRAT.

Det är en egenskap som skiljer sig åt och den beror enligt min erfarenhet på synergin mellan anläggningens komponenter. Därför går det att uppnå med helt andra produkter än Linn. Men för mig är i.a.f svänget en vital egenskap och därför hjälper det inte mig att påstå att alla anläggningar har samma "sväng". Detta då jag med min musik har lärt mig att verkligheten inte är så enkel.

Vad är det som skapar detta sväng då? Vi har tidigare i tråden försökt reda ut detta, men det är ju intressant att ta upp tråden igen. :)

Postad 29 juni 2010 - 15:24

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja påstå att för min del handlar svänget om att kombinationen (signalkälla, förstärkare, högtalare) levererar ett ljud med bra timing och att de "hänger med" även vid rörig musik.

Bra sväng i mitt liv har varit kombinationerna Arcam (tyvärr minns jag inte modellen) + Carlsson OA-58 samt Larsen 4 och 6 ihop med Musical Fidelity X-T100 och YBA YA201. Dessa kombinationer är de som svängt bäst enligt min uppfattning - av de jag provat.

Intrycket jag har är att det svänger p.g.a högtalarnas förmåga att spela djup och rapp bas, att förstärkarna har god kontroll över högtalarna och att timingen är helt rätt.

Svänget enligt mig innebär att musiken presenteras på ett lättflytande sätt, anläggningen klarar att återge även stökiga, rytmiska partier med god timing och man uppfattar att allting faller på plats när det gäller det musikaliska flödet.

Just kombinationen förstärkare-högtalare är kritisk när det gäller sväng enligt mitt eget experimenterande. Förstärkarbyte kan dra ner svänget och ge en "tråkigare" återgivning även om ljudkvaliteten i sig själv är hög.

Postad 29 juni 2010 - 16:06

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5 090 inlägg
  • 0
Handlar det inte bara om en tillräckligt stor strömbank som kan hålla högtalare i ett stadigt grepp även under höga volymer?

PRAT verkar vara väldigt likt beskrivningen av en strömstark förstärkare och en korrekt högtalare.

Linn menar ju dock på att allting sitter i signalkällan, och om denna nu mäter helt korrekt enligt Ageve så borde ju deras sväng vara borta?

Postad 29 juni 2010 - 19:40

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag har aldrig trott på Linns ideologi i praktiskt mening (att allting sitter i signalkällan). Däremot delar jag den utan tvivel i så mening att det är en god idé att säkerställa att stereon klarar att återge musiken med god PRAT.

Mitt egna testande och experimenterande tyder starkt på att det är förstärkar-högtalarkombinationen som har betydelse för PRAT.

Postad 12 september 2011 - 20:24

Musik_Ersken
  • Musik_Ersken
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Nja. En förstärkare om vi nu tar denna så är det inte så komlicerat som vissa vill göra gällande. Det är rätt enkelt faktiskt.

Titta på bilden. Ett Linnsteg. Det handlar om en nätdel. en inggångs del, ett drivsteg och ett slutsteg. Enkelt behöver inte vara mer än 10talet aktiva komponenter. Det som är mer av intresse är hur mýcket effekt, strömstyrka det ger. Vilken stigningstid (snabbhet hos trissor) och hur känsliga trissorna är. Allt detta är sedan länge rätt inrutat. inga hemligheter kvar på området.

Alla delar skall fungera ihop och leverera tillsammans vilket många prylar gör. Sony, Denon, Vincet eller Linn.

Så jag tror inte det finns en nyskapande utveckling på stärkeriområdet de senaste 40 åren. Möjligen den swichade nätdelen som är en inveckling och inte en förbätting. :)

Anledningen till att Linn utvecklat tekniken med switchade nätdelar är att de mer konventionella nätdelarna aldrig helt kan bli fri den 50 hz-komponent och dess övertoner som nätet bidrar med. Det är troligen mycket därför som man har lättare att uppleva upplösningen i basgångar och trummor på ett Linn-system och därför svänger det bättre.. Detta fenomen följer övertonerna på instrumenten och ger därigenom en hörbart bättre timing mellan de olika instrumenten. Och därigenom en mer levande återgivning. I den 6:e generationens nätaggregat pulsas energin in 125 000 000 ggr / sekund.

Redigerat av Musik_Ersken, 12 september 2011 - 21:24.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.