* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 *
1805 svar till detta ämne
Postad 02 December 2007 - 01:21
Onkyo-Albin
-
Onkyo-Albin
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
hej!
läste någonstans att det finns ny mjukvara till TX-NR 905 tror att det var FW 1.05
med reservation för att jag läst helt galet.
vart vänder jag mig för att få den nya mjukvaran?
körs tydligen in via RS-232 ingången så det kan väl inte vara så komplicerat?
kan säga att jag är mer än nöjd med stärkaren förutom att jag har fått en dålig fjärr
där ENTER knappen bara fungerar när den själv känner så.
detta är nu inget problem då man lovat att jag får en ny så fort dessa börjar dyka upp i lager.
m
Postad 02 December 2007 - 10:13
Coca
-
Coca
-
Användare
-
-
200 inlägg
hej! läste någonstans att det finns ny mjukvara till TX-NR 905 tror att det var FW 1.05 med reservation för att jag läst helt galet. vart vänder jag mig för att få den nya mjukvaran? körs tydligen in via RS-232 ingången så det kan väl inte vara så komplicerat? kan säga att jag är mer än nöjd med stärkaren förutom att jag har fått en dålig fjärr där ENTER knappen bara fungerar när den själv känner så. detta är nu inget problem då man lovat att jag får en ny så fort dessa börjar dyka upp i lager.
m
Det jag har läst på dom amerikanska forumen så varna dom för att själva uppgradera FW. Många har pajat sin reciver även fast dom har gjort 100% rätt och även folk som har skickat sin recive till handlaren för uppgradering har fått den förstörd (givetvis fick dom då en ny vilket du inte får om du gör det själv.) Mera info hittar du på http://www.avsforum.com i deras Onkyo tråd.
Postad 02 December 2007 - 14:52
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
hej! läste någonstans att det finns ny mjukvara till TX-NR 905 tror att det var FW 1.05 med reservation för att jag läst helt galet. vart vänder jag mig för att få den nya mjukvaran? körs tydligen in via RS-232 ingången så det kan väl inte vara så komplicerat? kan säga att jag är mer än nöjd med stärkaren förutom att jag har fått en dålig fjärr där ENTER knappen bara fungerar när den själv känner så. detta är nu inget problem då man lovat att jag får en ny så fort dessa börjar dyka upp i lager.
m
Det jag har läst på dom amerikanska forumen så varna dom för att själva uppgradera FW. Många har pajat sin reciver även fast dom har gjort 100% rätt och även folk som har skickat sin recive till handlaren för uppgradering har fått den förstörd (givetvis fick dom då en ny vilket du inte får om du gör det själv.)
Mera info hittar du på http://www.avsforum.com i deras Onkyo tråd.
Detta problem gäller tydligen enbart 875:an. Övriga modeller har inte raporterats några problem med uppdatering av FW. Jag antar att du får kontakta affären där du köpte din receiver alt vänd dig direkt till importören, Canseda. Har själv inte uppgraderat min 905. Den nya FW rättar så vitt jag förstår det till en del buggar relaterade till HQV Reon VX chippet (bl. a. ändrade svartnivåer). Jag hoppas det kommer kommande FW som fixar problemet med att ljudet är fördröjt också. Posta gärna om ni hör något om hur man uppgraderar alt efter ni gjort det.
Postad 02 December 2007 - 22:37
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Uff..verkar vara en salig röra med denna firmwareupdate. AVSFORUM är fullkomligt överbelastad med trådar om uppdatering av 875/905 samt integra modellerna.
Det verkar även som att Onkyo släppt en ny firmware som man kan få installerad hos en Onkyo serviceverkstad. (Gäller garanterat ONKYO USA)
Vad som uppdaterats är svart/vit nivåerna som är felaktigt hanterade av reon-chippet. Man har även inkluderat den mycket efterlängtade reon-vx menyn i 875 samt ordnat en del annat.
Verkar vara version 1.05 ute för 905:an och 1.04:an för 875:an.
Vilken version man har kan man se genom att på frontpanelen trycka in display samt standby knappen. Står då tex
87 1.02 >> 875:an version 1.02
Trycker man in display i mer än två sekunder visas för övrigt vilken aktuell upplösning som är inställt. Tex 576p 50hz
Redigerat av Unregistered76636631, 02 December 2007 - 22:39.
Postad 03 December 2007 - 01:25
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Mer info:
Onkyo US erbjuder en uppdatering av 875/905 & Integra via en CD (rs202) mot ett ifyllande av ett formulär.
OnkyoUK 875/905 ägare erbjuds just nu en uppdatering av deras enheter till den senaste firmware versionen. Deras enheter hämtas hemifrån och levereras tillbaka hem utan några som helst kostnader.
Skillnaden US/EU versioner på stärkarna är att EU modellen uppdateras även hårdvarumässigt och man kan därför ej sköta uppgraderingen själv.
Undra vad ONKYO EU har i tankarna för 875/905 ägarna på kontinenten. Typ Sverige!
Postad 03 December 2007 - 07:28
Zugar
-
Zugar
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Så onkyo 605 kan ta upp ljudet via HDMI alltså att bild och ljud kan skickas via HDMI till förstärkaren sen bild vidare till tvn?
Postad 03 December 2007 - 14:01
Unregistered0e3a6535
-
Unregistered0e3a6535
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
Så onkyo 605 kan ta upp ljudet via HDMI alltså att bild och ljud kan skickas via HDMI till förstärkaren sen bild vidare till tvn?
Ja det kan den.
Postad 03 December 2007 - 16:19
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Mer info:
Onkyo US erbjuder en uppdatering av 875/905 & Integra via en CD (rs202) mot ett ifyllande av ett formulär.
OnkyoUK 875/905 ägare erbjuds just nu en uppdatering av deras enheter till den senaste firmware versionen. Deras enheter hämtas hemifrån och levereras tillbaka hem utan några som helst kostnader.
Skillnaden US/EU versioner på stärkarna är att EU modellen uppdateras även hårdvarumässigt och man kan därför ej sköta uppgraderingen själv.
Undra vad ONKYO EU har i tankarna för 875/905 ägarna på kontinenten. Typ Sverige!
Jag har förstått det som att man (i USA i alla fall) får välja att antingen lämna in den till en Onkyo försäljare som kan göra uppgraderingen eller att man kan välja att göra det själv via RS 232 porten. Om du gör det själv (för att du inte vill koppla ur och släpa den till butiken tex) så måste du dock skriva under ett avtal där du frånsäger Onkyo ansvaret för ev problem med felaktig implementering av FW. Det är alltså samma uppgradering oavsett om du gör det själv eller om en handlare gör det. Var har du sett att EU-modellerna kräver uppgradering även av hårdvaran? Har du en länk?
Redigerat av Unregistered8386e6b4, 03 December 2007 - 16:20.
Postad 03 December 2007 - 19:02
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Var har du sett att EU-modellerna kräver uppgradering även av hårdvaran? Har du en länk? http://www.avforums....920#post5774920
Postad 03 December 2007 - 21:56
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
http://www.avforums........514&page=99http://www.avsforum........400&page=35Här är trådarna jag läst som tar upp FW uppdateringen. US versionerna kan man uppdatera själv om man kan/vågar göra det själv. EU versionerna kräver en smärre modifikation hårdvarumässigt för att uppdateras och måste således lämnas in. Kontakta bara powermill.se som är auktoriserad verkstad för Onkyo. De ordnar uppdateringen as we speak.
Postad 03 December 2007 - 23:16
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Kollade igenom trådarna (hastigt iofs). Kan inte utläsa någonstans att det handlar om annat än en mjukvaruuppdatering. Det spekuleras visserligen om det kan vara även hårdvara pga att Onkyo UK kräver att de själva gör uppdateringen. Ingenstans bekräftas dock att det även gäller hårdvaran. Mindre troligt IMO att det är skillnad i hårdvaran mellan maskinerna i USA/EU. Jag tror istället att Onkyo UK (eller om det kommit nya order fr Japan) har en annan policy och är rädda att konsumenterna skall sabba ngt när de själva gör uppgraderingen. Kanske blev de också skrämda av problemen en del hade med 875:an. Killen fr Onkyo UK skriver ju tom att en del säkert skulle kunna göra uppdateringen själva men att de ändå inte "släpper mjukvaran".
Postad 03 December 2007 - 23:42
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Kollade igenom trådarna (hastigt iofs). Kan inte utläsa någonstans att det handlar om annat än en mjukvaruuppdatering. Det spekuleras visserligen om det kan vara även hårdvara pga att Onkyo UK kräver att de själva gör uppdateringen. Ingenstans bekräftas dock att det även gäller hårdvaran. Mindre troligt IMO att det är skillnad i hårdvaran mellan maskinerna i USA/EU. Jag tror istället att Onkyo UK (eller om det kommit nya order fr Japan) har en annan policy och är rädda att konsumenterna skall sabba ngt när de själva gör uppgraderingen. Kanske blev de också skrämda av problemen en del hade med 875:an. Killen fr Onkyo UK skriver ju tom att en del säkert skulle kunna göra uppdateringen själva men att de ändå inte "släpper mjukvaran".
Tas upp i framförallt amerikanska forumdelen där europeiska användare frågar varför inte uppdateringen funkar på EU maskinerna. Läste ett tusentalinlägg igår, du kan inte bara skumma igenom forumen och anta att det inte är hårdvaruuppdatering som krävs Är bergsäker på det vill dock inte lusläsa alla inlägg igen för att övertyga dig, men stöter jag på ämnet igen länkar jag gärna till dem. Sedan vad som är sant eller inte, det vet kanske bara Onkyo?! Dock så finns det ju hopp för EU användare i alla fall, tjoho till det.
Redigerat av Unregistered76636631, 03 December 2007 - 23:50.
Postad 04 December 2007 - 08:28
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Vill bara förtydliga att det ligger ingen prestige i detta från min del. Om det är både mjuk/hårdvara eller endast mjukvara spelar ingen roll för min del så länge det går på garantin (även om det ju vore enklast om det bara var mjukvara och man kunde göra det själv hemma). Jag vill bara att fakta ska komma fram så att man vet vad som gäller, har ju en 905 själv så jag är rätt intresserad.
Jag läste inte alla inlägg i de länkade trådarna (det var RÄTT många)! Läste dock väldigt många (säkert över 100 inlägg inklusive alla jag såg från Onkyo själva) och som sagt av det jag läste framgick inte att det gällde hårdvara.
Posta gärna nya länkar (gärna med ref till specifik post) om någon ser något mer entydigt om detta så att vi kan få klarhet.
Postad 04 December 2007 - 11:07
Amatör
-
-
71 inlägg
Hej!
Jag har 605an och använder den som videoväxel. Mitt problem är att min digitalbox (comhem samsung pvr) bara har scart eller composit ut. Composit blir inte så bra så jag vill på något sätt koppla scart in i okyon. Det jag kan komma på är någon form av scart-->Component konvertering. Jag har läst runt lite och som jag förstår det så krävs det antingen en aktiv omvandlare som går på runt 1200:- eller så måste Onkyon ha stöd för RGB via någon av sina ingångar. I det senare fallet behövs då bara en enkel kabel. Någon som har en bra lösning på detta eller vet om Onkyo har stöd för RGB på någon componentingång?
Tacksam för svar
Postad 04 December 2007 - 12:38
svh9633
-
svh9633
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Hur är det med leveranstiderna? Är någon som vet. För det verkar vara svårt att få tag i en svart 805:a. Ingen vet när de kommer för säljare får ingen info från Onkyo!
/Sam
Postad 04 December 2007 - 13:05
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Vill bara förtydliga att det ligger ingen prestige i detta från min del. Om det är både mjuk/hårdvara eller endast mjukvara spelar ingen roll för min del så länge det går på garantin (även om det ju vore enklast om det bara var mjukvara och man kunde göra det själv hemma). Jag vill bara att fakta ska komma fram så att man vet vad som gäller, har ju en 905 själv så jag är rätt intresserad.
Jag läste inte alla inlägg i de länkade trådarna (det var RÄTT många)! Läste dock väldigt många (säkert över 100 inlägg inklusive alla jag såg från Onkyo själva) och som sagt av det jag läste framgick inte att det gällde hårdvara.
Posta gärna nya länkar (gärna med ref till specifik post) om någon ser något mer entydigt om detta så att vi kan få klarhet.
du kan definitivt få din receiver uppgraderad. Som skrivet kontaktar du powermill, deras filial i HBG ordnar med själva uppdateringen. Ang det vi diskuterar i övrigt så kanske du tolkar hårdvarumässigt lite alltför hårt! Har läst att det är på engelska en "capacitator" (vad det nu är) som används i uppgraderingen av de Europeiska Onkyona. Om den läggs till, tas bort eller vad det nu gör med den är ovidkommande. Dock besvärligare för oss i EU än USA där man inte behöver modifiera detta. Tjing!
Postad 04 December 2007 - 14:05
mikeett
-
mikeett
-
Veteran
-
-
1825 inlägg
Capacitator = Kondensator...
Postad 04 December 2007 - 14:37
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Ok, capacitator el kondensator förstår tom jag att det utgör hårdvara  Hade dock inte själv sett detta nämnas någonstans.
Jag avvaktar nog i alla fall som sagt med uppdatering. I vart fall tills jag får mer info om exakt vad som ändras/åtgärdas. Skulle gärna se att de fixar problemet med ljudfördröjningen. Har fått problem med tajmingen i Guitar Hero III  Jag vill ju inte behöva lämna in den senare igen.
Postad 04 December 2007 - 14:56
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Ok, capacitator el kondensator förstår tom jag att det utgör hårdvara Hade dock inte själv sett detta nämnas någonstans.
Jag avvaktar nog i alla fall som sagt med uppdatering. I vart fall tills jag får mer info om exakt vad som ändras/åtgärdas. Skulle gärna se att de fixar problemet med ljudfördröjningen. Har fått problem med tajmingen i Guitar Hero III Jag vill ju inte behöva lämna in den senare igen.
OK, har även sett den frågan med just Guitar Hero. Vad jag förstått skall Onkyo ha adresserat frågan med ljudfördröjningen i uppdateringen. Med det menat att det är bilden som är före ljudet och går således ej att justera normalt med lipsynck. (Tvinga mig inte att leta upp de exakta inläggen där detta tas upp)
Redigerat av Unregistered76636631, 04 December 2007 - 15:34.
Postad 04 December 2007 - 17:50
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Hittade lite rolig text från hifiklubbens hemsida där det står detta om d/a omvandlarna i DVD-A1XVA . (Denons värsting DVD) Kostar idag alltså 32.998 SEK. Denon har alltid satsat hårt på ljudkvaliteten, och DVD-A1XVA är definitivt inget undantag. För att garantera ett optimalt ljud används separata D/A-omvandlare från Burr-Brown för alla kanaler (PCM1792, 24 bit/192 kHz), både till stereo och surround. Denna D/A-omvandlare anses som en av de absolut bästa som finns på marknadenOnkyos receivers 805/875/905 använder Burr Browns PCM1796 i alla kanaler, alltså en ännu bättre d/a omvandlare. Bara lite behaglig läsning
Redigerat av Unregistered76636631, 04 December 2007 - 18:03.
Postad 04 December 2007 - 17:53
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Vad jag förstått skall Onkyo ha adresserat frågan med ljudfördröjningen i uppdateringen. Med det menat att det är bilden som är före ljudet och går således ej att justera normalt med lipsynck. (Tvinga mig inte att leta upp de exakta inläggen där detta tas upp) 
Det där låter inte bra, är detta ett hdmi-bekymmer eller gäller det alla signaltyper? Visserligen är man inte riktigt lika känslig för bild-före-ljud jämfört med ljud-före-bild, men ändå.
Postad 04 December 2007 - 18:01
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Vad jag förstått skall Onkyo ha adresserat frågan med ljudfördröjningen i uppdateringen. Med det menat att det är bilden som är före ljudet och går således ej att justera normalt med lipsynck. (Tvinga mig inte att leta upp de exakta inläggen där detta tas upp)  Det där låter inte bra, är detta ett hdmi-bekymmer eller gäller det alla signaltyper? Visserligen är man inte riktigt lika känslig för bild-före-ljud jämfört med ljud-före-bild, men ändå.
Wow, sakta i backarna. Har verkligen inte tillräcklig med info för att klargöra dilemmat. Verkar inte som att alla drabbas av det. Kände dock igen att läst nånting om delay med guitar hero, därav svaret till exilgöteborgaren. Utgå ifrån att det mesta är i sin ordning utom just svart/nivåerna med reon-vx proccessing där samtliga enheter har varit felaktigta inställda. (Därav uppdateringen).
Postad 04 December 2007 - 18:04
Unregistered1eaa5478
-
Unregistered1eaa5478
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Om man köpt sin stärkare utomlands (jag kan ju inte vara ensam om det...), vem kan fixa uppdateringen här i Sverige då? (har 1.02 SW)
Redigerat av Unregistered1eaa5478, 04 December 2007 - 18:05.
Postad 04 December 2007 - 19:22
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Jag tror tyvärr alla Onkyomaskiner (de nya) lider av audio delay. Ljudet kommer alltså ngt efter bilden. Det brukar annars vara tvärt om iom all videoprocessing som kan fördröja ljudet. Det är därför det alltid går att fördröja ljudet i receivers så att det ska hamna i synk. Tyvärr går det inte att "speeda up det" eller att justera med ett negativt värde om det är mer begripligt. Eventuellt/troligen beror detta på att Onkyo använder hela 3 st processorer till de olika ljudformaten mm. Detta medför väl då att ljudet tar längre tid att "komma ut". Är inte säker på att detta gäller de enklare modellerna, de kanske nöjer sig med en eller två processorer.
Att inte alla har märkt det tror jag beror på att man är olika känslig för detta fenomen. Jag märkte det inte själv till en början det var min fru! som först anmärkte på att ljud/bild ej var synkat. Jag har dock själv märkt det tydligt nu när jag skaffat Guitar Hero 3 till min PS3:a.
Detta borde dock gå att fixa i en fw uppdatering eller på ngt annat sätt. Det hoppas i alla fall jag på. Om det ingår i den nu aktuella uppdateringen så ska jag genast skicka iväg min, annars avvaktar jag antagligen till en ev. kommande sådan. Har varit i kontakt med butiken jag köpte den från men ännu inte fått ngt svar på vad som ingår i denna uppdatering annat än att det handlar om "FW uppdatering och omlödning".
Postad 04 December 2007 - 19:58
Amatör
-
-
71 inlägg
Hej! Jag har en 605a och försöker koppla min digitalbox till den. Kopplingen ser ut så här Digitalbox (samsung pvr, comhem) ----scart-till-s-video-kabel --> Onkyo 605 --- hdmi --> Pioneer 5080Mitt problem är nu att bilden blir bara grå på tv´n. Ett klassiskt scart till svideo problem som jag vanligtvis lyckas fixa, men nu står jag handfallen. Anledningen att jag postar här är för att jag tror att problemet ligger i onkyo-steget. Hjälp någon?!
Postad 04 December 2007 - 20:03
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Quotes från avsforum: I'm really surprised that the hardware differs so much between the US and European models that the firmware update method is radically different. I would have thought from a cost perspective that using 99% same hardware and firmware would result in better economies of scale and easier support. But I guess not...glad to hear the US update can be done 100% by the user. I feel sorry for the people that own the European model.
* * * * * In a German forum it has been posted, that the update will take roundabout two hours including the hardware modifications. All firmware sections will then be updated. Supposedly part of the software-update is been handled not through the RS232 serial port but differently, because it can't be done this way.
* * * * * 2) On the European models there were changes on the DSP3 part as well, as they started on DSP3 07518A (the same number as the US model) and after the firmware it changed to DSP3 07820B. Maybe here is were the Hardware update takes place.
* * * * * Reportedly, the new firmware updates (one for the Integra DTC-9.8 and Onkyo TX-SR875 V1.04) another for the Integra DTR-8.8 and Onkyo TX-NR905 V1.05 and the third for the Onkyo Pro PR-SC885P V1.04) address the following:
1. Add Reon Picture Control Menu to 9.8, 875 & 885 2. Add Control of Brightness, Hue, Contrast and Saturation to all 3. Black Level Issues for all
* * * * * I wonder if Onkyo corrected the audio DSP issues in these newly released units as well. Bill
My understanding is that the firmware update addresses the following areas.. a.Video (Reon) Provides expanded function access, also fixes the PS3 lockup issues while in 1080p b.HDMI Upgrades the CEC functionality, fixes the HDCP handshake issue c. Audio Adds the updates from DTS & TI, also improves the audio delay issues by decreasing the latency
* * * * * If you download the update you can only do the Main update (fixed black levels).
If you bring your unit to a service center you can get the complete upgrade (fixes lip-sync and other minor issues).
* * * * * Originally Posted by jxhopper I don't have a service center anywhere near my location. Is the "complete" upgrade only multiple firmware updates? If so, does anyone have all the latest versions of the updates so that I can update my 875?
Thanks
No, point is that you can't do it at home because it requires special tools and a minor hardware modification
. * * * * *
Redigerat av Unregistered76636631, 04 December 2007 - 23:21.
Postad 04 December 2007 - 20:38
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Jag bockar och bugar för denna info Chuck Spin. Kanonpost. Hoppas det stämmer (speciellt det med lipsync) eftersom det är främst det jag vill åt. Låter som om jag får ta mig omaket att lämna in den. Det verkar definitivt vara värt det. Om denna uppgradering löser problemen enligt din post har en kanonreceiver just blivit ännu bättre. Tack än en gång för din reesearch. Hej! Jag har en 605a och försöker koppla min digitalbox till den. Kopplingen ser ut så här
Digitalbox (samsung pvr, comhem) ----scart-till-s-video-kabel --> Onkyo 605 --- hdmi --> Pioneer 5080
Mitt problem är nu att bilden blir bara grå på tv´n. Ett klassiskt scart till svideo problem som jag vanligtvis lyckas fixa, men nu står jag handfallen. Anledningen att jag postar här är för att jag tror att problemet ligger i onkyo-steget.
Hjälp någon?!
Låter snarast som om du har fel inställning i digitalboxen som skickar "fel" signal till Onkyon. Har du verkligen kollat det?
Postad 04 December 2007 - 20:58
Amatör
-
-
71 inlägg
Jag bockar och bugar för denna info Chuck Spin. Kanonpost.
Hoppas det stämmer (speciellt det med lipsync) eftersom det är främst det jag vill åt. Låter som om jag får ta mig omaket att lämna in den. Det verkar definitivt vara värt det. Om denna uppgradering löser problemen enligt din post har en kanonreceiver just blivit ännu bättre.
Tack än en gång för din reesearch.
Hej! Jag har en 605a och försöker koppla min digitalbox till den. Kopplingen ser ut så här
Digitalbox (samsung pvr, comhem) ----scart-till-s-video-kabel --> Onkyo 605 --- hdmi --> Pioneer 5080
Mitt problem är nu att bilden blir bara grå på tv´n. Ett klassiskt scart till svideo problem som jag vanligtvis lyckas fixa, men nu står jag handfallen. Anledningen att jag postar här är för att jag tror att problemet ligger i onkyo-steget.
Hjälp någon?! Låter snarast som om du har fel inställning i digitalboxen som skickar "fel" signal till Onkyon. Har du verkligen kollat det?
Ja.. det enda som går att ändra där är signal "samansatt" eller "rgb" och det gör ingen skillnad närjag ändrar det.
Postad 04 December 2007 - 21:45
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Låter märkligt. RGB borde vara av. Boxen måste väl kunna skicka ut Y/C (S-video)? Finns det inga andra inställningar?
Postad 04 December 2007 - 22:13
Amatör
-
-
71 inlägg
Låter märkligt. RGB borde vara av. Boxen måste väl kunna skicka ut Y/C (S-video)? Finns det inga andra inställningar?
Jag tycker det också. De enda utgångarna som finns är komposit och scart. Composit till 605 funkar fint, men bilden kan ju bli bättre med s-video antar jag. Jag kan inte hitta några andra inställningar än just "samansatt" och "rgb" som har med signalen att göra. Kan det ha något med att kabeln inte tillåter trafik åt det hållet - dvs scart ---> svideo utan bara tvärt om? Kanske skulle det inte bli någon bild alls om så var fallet. För att utesluta andra felkällor: 605 till tv med hdmi är ju inga problem så länge jag använder komposit så det borde väl inte ha något med någon inställning på TV´n att göra eller? Vore intressant att prova scart till komposit in i 605 och se vad som händer. Återkommer om hur det går.
Postad 04 December 2007 - 22:57
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Jag bockar och bugar för denna info Chuck Spin. Kanonpost.
Hoppas det stämmer (speciellt det med lipsync) eftersom det är främst det jag vill åt. Låter som om jag får ta mig omaket att lämna in den. Det verkar definitivt vara värt det. Om denna uppgradering löser problemen enligt din post har en kanonreceiver just blivit ännu bättre.
Tack än en gång för din reesearch.
Ingen orsal exilgöteborgaren, är som nybliven 875 ägare själv förbannad på svart/vitnivåerna med reon-vx chippet. Dock är vi nu alla vinnare på att Onkyo valt att uppgradera deras high-liner receivers! Att sedan ni med 905 tidigare haft reon-vx menyn kände jag inte till, ruggigt att man får det själv!
Postad 04 December 2007 - 23:04
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
För övrigt har Onkyo från november början släppt enheter med den nya firmware versionen installerad. Ingen uppgradering behövs.
Senaste versionen är 1.04 för 875 och 1.05 för 905:an.
För att kontrollera vilken version du har på din receiver trycker du på frontpanelen in displayknappen + stand by/on. 87 1.04 är således modell 875 version 1.04.
Uppgraderingen görs av Onkyo auktoriserad verkstad, powermill.se
Postad 05 December 2007 - 00:04
Zugar
-
Zugar
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Är det extra priset från 605 till 705 värt det? Vad är skillnaderna endast extra HDMI in?
Postad 05 December 2007 - 09:17
Unregistered14ba2107
-
Unregistered14ba2107
-
Användare
-
-
125 inlägg
Det finns en väldigt bra 705 tråd på avsforum. http://www.avsforum....=1#post12165627Där har dom listat följande saker. Det ska nog tilläggas att de som skriver i den här tråden är 705 ägare och kanske inte helt objektiva jämt. Why should I get a 705 over the 605? General - THX Select 2 Certification (605 has no THX) - additional 10 watts per channel - onboard fans for cooling - Blue backlighting around the volume knob!! - Advanced remote control - fully backlit with learning/programming abilities Audio Processing - 3 DSPs and more listening modes - Audyssey MultiEQ vs 2EQ on the 605. MultiEQ is more advanced and supports 8 listening positions rather than 2 - 7 band equaliser vs 5 band - expanded range of crossover frequencies (70Hz and 90Hz) - ability to post process 5.1 channel PCM signals (ie from internally decoding BD/HDDVD players) to 6.1 or 7.1 (605 apparently cant do this on 5.1ch PCM) - accepts DSD format (from SACDs) over multi channel inputs Inputs/Outputs - +1 HDMI input - +1 digital coax audio input - +1 optical audio output - 7.1 channel RCA pre-outs - Phono input - 12V trigger out - IR in (for infrared repeater systems) - RS232 COM port - zone 2 speaker connections have proper binding posts Har själv beställt en 705 och väntar ivrigt. Den här recensionen kom efter jag hade beställt och den gör ju inte direkt att man ångrar sig. http://www.avguide.c...s/product-4038/
Postad 05 December 2007 - 15:15
Fainted1
-
Fainted1
-
Amatör
-
-
74 inlägg
För övrigt har Onkyo från november början släppt enheter med den nya firmware versionen installerad. Ingen uppgradering behövs.
Senaste versionen är 1.04 för 875 och 1.05 för 905:an.
För att kontrollera vilken version du har på din receiver trycker du på frontpanelen in displayknappen + stand by/on. 87 1.04 är således modell 875 version 1.04.
Uppgraderingen görs av Onkyo auktoriserad verkstad, powermill.se
Är det bara Onkyo förstärkare köpta i Sverige som man kan lämna in där eller gäller det alla EU modeller. Jag köpte min frå¨n Tyskland och frågan är ju hur jag ska kunna fixa min........
Postad 05 December 2007 - 15:52
Unregistered29563
-
Unregistered29563
-
Användare
-
-
107 inlägg
Tyvärr kan man bara uppgradera till nya firmwaret gratis om den är köpt i Sverige.
Fick ett pris på drygt 1900,- inkl moms om jag villa ha min tyska maskin (875:a) uppgraderad....
Blir nog billigare att skicka den fram och tillbaka till Tyskland och få den uppgraderad där.
I det grymma inlägget några poster upp så står det ett citat att man kan uppgradera själv om man bara vill få fixat black / white levels.
Har någon hittat om detta går att göra på EU maskiner också?
Har någon den uppgraderingen och beskrivning på hur man gör?
Redigerat av Unregistered29563, 05 December 2007 - 15:52.
Postad 05 December 2007 - 15:55
STI-RA
-
STI-RA
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Fick min 875:a igår  , köpte den från Tyskland.
Den har som sagt ver 1.04, har dock inte hittat nån meny än för Reon chipet...än
Annars så är ljudet riktigt nice tillsamans med mina KEF 2005.2, väntar bara på att få min nya plasma så man kan leka med lite hd upskalningen.
Redigerat av STI-RA, 05 December 2007 - 15:56.
Postad 05 December 2007 - 16:17
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Fick min 875:a igår , köpte den från Tyskland. Den har som sagt ver 1.04, har dock inte hittat nån meny än för Reon chipet...än
Annars så är ljudet riktigt nice tillsamans med mina KEF 2005.2, väntar bara på att få min nya plasma så man kan leka med lite hd upskalningen.
PictureQuality_U3_905.pdf 64.48K
76 Antal nerladdningarFör reon-vx meny (manual 875/905 ovan) håll in displayknappen på fjärren minst 5 sek.
Redigerat av Unregistered76636631, 05 December 2007 - 16:18.
Postad 05 December 2007 - 16:40
STI-RA
-
STI-RA
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Ahh se där
Jeep den menyn fanns
Då är det bara att hoppas att nya Tv dyker upp snart så man kan testa lite, för övrigt så lidder jag inte av att bilden kommer först, tvärtom.
Finns ju även meny för att synka blid/ljud
Redigerat av STI-RA, 05 December 2007 - 16:47.
Postad 05 December 2007 - 17:48
Unregistered1139
-
Unregistered1139
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Finns det verkligen ingen butik i Sverige som har 905:an i lager eller kan beställa hem inom rimlig tid?
Postad 05 December 2007 - 19:28
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Postad 05 December 2007 - 20:12
Unregistered4547549e
-
Unregistered4547549e
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Hej,
köpte nyss en 905a men har inte testat den ännu.
Finns det något annat sätt att testa vilken FW version man har förutom att kolla i menyn ?
Datum för release 1.05 ?
Mvh, Anders
Postad 05 December 2007 - 21:25
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Hej,
Finns det något annat sätt att testa vilken FW version man har förutom att kolla i menyn ?
Datum för release 1.05 ?
Mvh, Anders
Om du har ett P efter serie Nr så du har fått senaste FW
Postad 05 December 2007 - 22:29
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Ahh se där 
Jeep den menyn fanns
Då är det bara att hoppas att nya Tv dyker upp snart så man kan testa lite, för övrigt så lidder jag inte av att bilden kommer först, tvärtom.
Finns ju även meny för att synka blid/ljud 
Det är ju bra att du inte märkt av att ljudet kommer efter bilden, det är kanske åtgärdat i din 875 som ju tydligen har senaste FW. Det hjälper ju inte annars att det finns möjlighet att synka ljudet (i menyn du nämner) eftersom det bara går att fördröja det i förhållande till bilden och inte tvärt om vilket redogjorts för flera gånger i tråden.
Postad 06 December 2007 - 09:07
Unregistered1139
-
Unregistered1139
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej,
Datum för release 1.05 ?
Mvh, Anders
Vart fick du tag på en 905??
Postad 06 December 2007 - 09:57
Fainted1
-
Fainted1
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Tyvärr kan man bara uppgradera till nya firmwaret gratis om den är köpt i Sverige. Fick ett pris på drygt 1900,- inkl moms om jag villa ha min tyska maskin (875:a) uppgraderad....
Blir nog billigare att skicka den fram och tillbaka till Tyskland och få den uppgraderad där.
I det grymma inlägget några poster upp så står det ett citat att man kan uppgradera själv om man bara vill få fixat black / white levels.
Har någon hittat om detta går att göra på EU maskiner också? Har någon den uppgraderingen och beskrivning på hur man gör?
1900..........! Oj! Eller skicka ner till Tyskland vilket troligtvis kostar runt 1000 för fram och tillbaka... Hmm känns ju sådär alltså... Jaja känns som man får klara sig utan Reon menyn och de andra sakerna då. Det här var inge kul, men man får stå sitt kast som köpte från Tyskland... Sparade ju dock 3500:-
Postad 06 December 2007 - 10:38
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Verkar som att frakten till Tyskland från Sverige hamnar på mer än 750 SEK  (enligt postpaket utrikes priserna), rena rånet.
Postad 06 December 2007 - 12:03
Frebbe
-
Frebbe
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej,
Datum för release 1.05 ?
Mvh, Anders
Vart fick du tag på en 905?? 
Jag fick en svart 905:a tidigare i veckan av en arbetskompis kompis, har väntat i 4 mån ungefär och han fick endast tag i 1 ex.
Postad 06 December 2007 - 13:06
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Har haft mailkontakt med Hembiobutiken där jag köpte min 905. Tyvärr kan de idag inte ge besked om exakt vad som görs i uppgraderingen. De har ej kunnat få denna info varken av Onkyo eller av Powermill som utför ändringarna. Detta tycker jag är ganska anmärkningsvärt då de tydligen redan är igång med dessa. Jag förväntar mig dock att de snart kommer att få besked av Onkyo. Chuck Spin har ju postat föredömligt tidigare i tråden vad som åtgärdas men jag ser det som självklart att även Onkyo Sverige måste kunna ge detta besked "officiellt" så att det bekräftas.
Hur som helst avvaktar jag antagligen med att skicka iväg min dels pga ovanstående men främst för att jag vill avvakta kommande helger så att jag inte riskrerar att bli utan navet i hemmabion under dessa dagar. Då hinner det förhoppningsvis även komma lite officiella besked samt lite feedback om hur maskinerna fungerar efter uppgraderingen.
Min nuvarande FW är fö 9 1.01/07704A vilket antagligen är den första versionen som kom på prodexen.
Vill även understryka att jag trots vissa buggar (som ju förhoppningsvis snart är fixade) är väldigt nöjd med min 905. Jag har inte heller någon kritik att rikta mot Hembiobutiken.
Postad 06 December 2007 - 17:48
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Hej,
Datum för release 1.05 ?
Mvh, Anders
Så här ser ut om du vill se att du har fått senaste FW. Ett P ovanför serial No:
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|