Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon *

1092 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia E71 128MB RAM (Mobiltelefoner) 4 8,59 (58) Inga priser
Nokia E75 (Mobiltelefoner) 2 6,22 (8) Inga priser
Sony Ericsson W995 (Mobiltelefoner) 2 7,9 (66) Inga priser
Sony Ericsson Xperia X10 256MB RAM (Mobiltelefoner) 9 8,49 (162) Inga priser
HTC HD2 (Mobiltelefoner) 6 8,42 (49) Inga priser
HTC Desire 512MB RAM (Mobiltelefoner) 9 8,57 (352) Inga priser
Samsung Galaxy S GT-i9000 512MB RAM 8GB (Mobiltelefoner) 7 8,52 (201) Inga priser
Nokia N8 256MB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 8 8,16 (124) Inga priser
Nokia C7-00 256MB RAM (Mobiltelefoner) 9 8,59 (16) Inga priser
HTC Desire HD 768MB RAM (Mobiltelefoner) 8 8,6 (128) Inga priser
Samsung Galaxy S II GT-i9100 1GB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 9 (410) Inga priser
33 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Nokia N8 * (9135 inlägg) 1 år sedan
* Officiell tråd - HTC HD2 * (2913 inlägg) 1 år sedan
**Officiell tråd - Samsung Galaxy S2 i9100*** (3171 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 * (9082 inlägg) 11 år sedan
* Officiell tråd - HTC Desire * (3018 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - Samsung Galaxy S * (1995 inlägg) 12 år sedan
Hjälp en amatör att fixa vardagsrummet! (16 inlägg) 12 år sedan
Vilken lur med HDMI? (4 inlägg) 13 år sedan
* Officiell Tråd - Nokia E71 * (1214 inlägg) 13 år sedan
Officiell tråd - Desire HD (665 inlägg) 13 år sedan
Nokia C7-00 (83 inlägg) 13 år sedan
Samsung I9000 Galaxy S eller HTC Desire? (24 inlägg) 13 år sedan
* Officiell Tråd - Nokia E75 * (59 inlägg) 13 år sedan
32GB versionen av Galaxy S2 (4 inlägg) 13 år sedan
Sensation VS Galaxy S2 (19 inlägg) 13 år sedan
Galaxy S2 vs Sensation (7 inlägg) 13 år sedan
Nokia E71 Inställningar (0 inlägg) 14 år sedan
Nokia N8 vs Htc Desire (51 inlägg) 14 år sedan
* Officiell Tråd - Sony Ericsson W715 * (431 inlägg) 14 år sedan
Fodral till HTC DHD (2 inlägg) 14 år sedan
Tillbehör HTC Desire ? (92 inlägg) 14 år sedan
Android i mobilen (0 inlägg) 14 år sedan
HTC Desire - Prata beställningar, abbonemang och annat (2978 inlägg) 14 år sedan
HTC Desire HD eller iPhone4? (158 inlägg) 14 år sedan
Ultimata Androiden? (47 inlägg) 14 år sedan
Väcker begär - Desire HD redan etta på Prisjakts topplista (65 inlägg) 14 år sedan
* Officiell Tråd - Sony Ericsson - W995 * (658 inlägg) 14 år sedan
HTC Desire HD eller Galaxy I9000? (27 inlägg) 14 år sedan
Htc desire, htc legend' eller SE X10? (64 inlägg) 14 år sedan
Smart Keyboard (1 inlägg) 14 år sedan
Sprängs apparaten om jag laddar med fel laddare? (5 inlägg) 15 år sedan
Nokia: E71 eller E90? (4 inlägg) 16 år sedan
ÅÄÖ på Nokia E71 (15 inlägg) 16 år sedan

Postad 01 maj 2010 - 10:12

Krumeluren
  • Krumeluren
  • Forumräv

• 776 inlägg
  • 0
Min 10-åriga son har en Nokia 5800. Han är mycket nöjd med den och det man mest är orolig över är att de ska bli stulen eller borttappad. Jag skulle nog satsa på Nokian eller Samsungen. Hört en del som har problem med sina LG-telefoner.

Postad 01 maj 2010 - 14:27

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Köpte en Samsung 5230 till min 12 åriga dotter, har fungerat kanon i ett halvår nu.
Hon är jättenöjd med det dessutom,trodde inte sj'lv att pekskärm var något för henne
men jag misstog mig. Annars är samsung 5600 ett alternativ till 5230:n

Postad 01 maj 2010 - 15:32

Robroy77
  • Robroy77
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Det får bli en HTC Desire som du skriver. Ska försöka att byta bort min iPhone, har lagt ut en bytes annons på blocket.

Postad 01 maj 2010 - 15:41

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

Det får bli en HTC Desire som du skriver. Ska försöka att byta bort min iPhone, har lagt ut en bytes annons på blocket.

Tror sannerligen inte att du blir besviken.
Att döma av andra tidigare Iphoneägare, så är det rätt telefon att gå över på från IPhone.

Min son har också IPhone men skall snarast byta till Desire, när han nu fått testa min några gånger.

Postad 01 maj 2010 - 15:51

Robroy77
  • Robroy77
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Tror sannerligen inte att du blir besviken.
Att döma av andra tidigare Iphoneägare, så är det rätt telefon att gå över på från IPhone.

Min son har också IPhone men skall snarast byta till Desire, när han nu fått testa min några gånger.

Hur står sig X10 gentemot iPhone och Desire?
Har fått erbjudande om att byta mot en sådan.

Postad 01 maj 2010 - 16:04

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Min 10-åriga dotter fick en LG KP500 i födelsedagspresent. Är själv imponerad över hur mycket mobil man får för 995:- som jag betalade. Dotter är toknöjd och jag med, hon för att hon fick en touchmobil med mycket lull-lull och jag för att jag kom så billigt undan. Man är ju rädd att den ska glömmas eller bli stulen och då har man inte spenderat en förmögenhet. Ska installera google maps åt henne så någon gps lär hon inte behöva.

Postad 01 maj 2010 - 19:01

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Det är för och nackdelar med allting

x10 är väl inte bättre än Desire på någonting egentligen förutom kameran som tar lite bättre bilder i bra ljus ute. Inne och på nära håll är Desiren bättre, den kan utnyttja ledblixten bättre även om den inte är en höjdare direkt.

Desire verkar ha riktigt dålig batteritid men det är ganska generellt för alla smartphones om man använder dom. Min x10 upplever jag iaf mkt bättre på detta än min tidigare 3Gs och även HTC Legenden.

x10:ans skärm är inte amoled som Desire så den syns lite bättre ute i solljus och färgerna är lite mer "realistiska"

Det är som jag sagt många gånger tidigare väldigt mkt som iphonen är bättre på. Flytet och precisionen i touchen, bättre programbutik där man mkt enklare får backup på allting i telefonen. Det är svårt att sätta fingret på vad det är men enkelt förklarat så kan man säga "flytet" i allting. Enkelt och bra och allting fungerar känns det som. Det känns även som att alla appar i hela världen utvecklas först och främst för iphonen och sen hamnar allt annat på efterkälken.

Jag bytte till Android för att man inte är lika låst till Apple och itunes men i början var man ganska knäckt faktiskt och undrade vad man hade gjort. Efter ett tag kommer man in mer i det hela dock och nu idag skulle jag aldrig byta min x10 mot en iphone. Jag var ute efter den bättre kameran och större skärmen. Surfupplevelsen tycker jag är toppen med den stora skärmen och man klarar sig bra utan multitouch. Man kan även kika på youtube i hög kvalité via 3G m.m. Iphonen är låst till kass kvalité när du kör via 3G/Turbo 3G

Desire tror jag är den bästa allroundluren utan att ens ha testat den. Jag hade Legenden men kameran var kass i den så jag bytte snabbt igen. Det är ju samma kamera som Nexus, Desire mfl men min hade fokusproblem och det ville jag inte leva med. Sense gränssnittet är riktigt snyggt och kul att använda och du får det nyare Android 2.1 från början. Friend stream funkar ungefär som x10:ans timescape men jag tycker det är snyggare. Man kan även använda telefonen som modem eftersom HTC har det inbyggt från början, det saknas i x10 än sålänge så är det viktigt kan det vara en grej att tänka på.

Postad 01 maj 2010 - 19:39

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0
En till sak är ju att Xperian kör i högre verklig upplösning.

Postad 01 maj 2010 - 21:30

Scio
  • Scio
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Elgiganten säljer Nokia 5800 för 1990 kr. Det är en suverän mobil som har allt man kan önska sig och lite till. Och det finns en massa roliga appar att ladda ner från Ovi butik. Den har 3g, wifi, gps, gratis navigering, radio, kanonbra högtalare m.m. Med andra ord, otroligt prisvärd.

Postad 01 maj 2010 - 22:29

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

En till sak är ju att Xperian kör i högre verklig upplösning.

Det är helt sant. Men själv upplever jag AMOLEDn som mycket tydligare, när jag testat dom sida vid sida.
Men smaken är ju olika.

Vad gäller tydligheten i solljus, så hade Swedroid en lång, noggrann test med video om detta, Desire, N1 och X10 sida vid sida och man kom fram till att AMOLED var minnst lika bra som LCD i direkt solljus. Alltså bara en myt. Döm själva på videon.

Kameran bör vara något bättre i vissa lägen på X10, åtminstone default, däremot med lite inställningar på Desiren tycker jag man kan få ricktigt bra bilder. Den är iallafall väldigt snabb och lättanvänd.

Batteritiden tror jag inte det är någon skillnad på, även om många Desire ägare klagade lite nu när den presis kommit ut, av naturliga skäl, innan man gjort ett antal laddningar. Presis som man gjorde på X10 när den kom ut.

För övrigt tycker jag Micke prylgalen, förklarat bra.
För och nackdelar med allt. Inte minnst olika tycke och smak. Som tur är.

Postad 01 maj 2010 - 23:10

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Ja x10:ans skärm är ju ingen höjdare i direkt solljus heller så det kan ju stämma. Legendens skärm ser helt fantastisk ut inomhus men aningens orealistiska färger ibland. x10:ans skärm ser också väldigt bra ut.

Gällande kameran så kan man ju göra inställningar på x10 med och där har som sagt inte n1, Legend, Desire en chans i bra ljus. x10 tar ganska bleka och trista bilder by default men med lite minusjustering på exponeringskompensationen vaknar dom till liv. En helt annan liga i mina ögon.

Man lyckas nog inte ta så här bra bilder med en Desire http://www.esato.com...t...11&start=15

Däremot så är ju Desirens kamera säkerligen bättre allround iom att ledblixten faktiskt funkar på nära håll. Där är x10 rena katastrofen. Så man har ju större chans att ta en "användbar" bild med Desire iom att den funkar i fler situationer.

Själv föredrar jag en lite bättre kamera för "ute på språng" i bra ljus och sen får man ändå ha en riktig på kvällen/festen/natten med en stark xenonblixt om man vill ha användbara bilder. Ledblixt fukar inget vidare hursom

Postad 03 maj 2010 - 22:44

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0
Letar ny mobil och hittat dessa som lockar

Sony ericsson ELM J10i ev Hazel J20i
Nokia N79

priset är de samma, men vilken är bäst ?
nokian kom ut 2008 sony 2010
nokian är en dyrar telefon när den släpptes, men tekniken kanske inte
är lika bra som i sonyn som har nyare.

någon som har erfarenhet av dessa lurar ?

eller finns det andra som kanske är bättre i samma prisklass runt 2000kr

Postad 04 maj 2010 - 14:47

vacker
  • vacker
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Hade tänkt skaffa en av dessa, men vilken rekomenderar ni av dem och vilka är fördelarna med den?
Rösta gärna och ge synpunkter!
Mvh

Postad 04 maj 2010 - 14:51

extreme mikeover
  • extreme mikeover
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Vad jag har hört är Legend bara en uppdaterad Hero medan Desire har bättre och högre upplösning på skärmen, snabbare processor och är den man skall välja idag.

Postad 04 maj 2010 - 15:09

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Vad jag har hört är Legend bara en uppdaterad Hero medan Desire har bättre och högre upplösning på skärmen, snabbare processor och är den man skall välja idag.

Ska och ska...

Det handlar väl om formfaktor också. Jag tycker man klarar sig oerhört långt med Legend prestandamässigt. Designmässigt tycker jag även att Legend är ljusår snyggare än Desire (jo, jag har sett och testat dem live).

Dessutom har Legend bättre batteritid, är inte lika "stor" och passar således "bättre" i mina fickor. I övrigt är Desire i princip bättre på allt, men man klarar sig som sagt mycket länge på Legends prestanda. Tror du blir lika nöjd med båda oavsett vilken du än väljer.

Till trådskaparen; skapa dig ett konto och använd Prisjakt framöver om du ska jämföra saker, det är sjukt smidigt:
https://www.prisjakt...j=563575,563573

Postad 09 maj 2010 - 18:38

CEdlund
  • CEdlund
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Frugan vill ha en mobil med en bra kalander och där man kan se kommande händelser på startskärmen utan att klicka upp kalendern. Telefonen ska inte vara för stor utan hon vill kunna ha den i fickan. Något förslag?

Postad 10 maj 2010 - 12:10

sockerbagarn
  • sockerbagarn
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej!

Min SE W880i lämnade in förra sommaren (R.I.P) och jag har sen dess försökt hitta en värdig ersättare till denna underbara lilla manick UTAN resultat och nu behöver jag hjälp!!!

Har betat av 1 Nokia, 3 Samsung (alla med touch) och 2 Sony Ericsson, och det enda jag kommit fram till att jag kommer hålla SE troget! Och aldrig köpa en touch telefon igen, då jag sms:ar en hel del... Jét:en jag hade var helt värdelös på sms..

2 kandidater står på min lista, SE T700 och SE Elm. Har Googlat på brister, tester m.m. och jämfört som tusan, men JAG KAN INTE BESTÄMMA MIG! Just nu känns dessa 50/50.

Jag vet att jag går emot strömmen, men jag vill ha en TELEFON ingen bärbar mutimedia/internet pryl..

Elmen är på gränsen till tjock (14mm), men har massa features som är trevliga som WiFi, 5mpxl med AF m.m.
Sen har jag läst att några haft problem med mottagning, ljudvolym (under samtal) och batteri som inte laddas fullt.

T700:an då, stänger av sig som de flesta SE i all tid gjort, sämre kamera och lite mindre skärm, men den är tunn (10mm) och den är inte direkt en nyhet, och innehåller inget extra... Sen blir skalet slitet MYCKET snabbt.

Snälla någon, hjälp mig! Du som har en Elm kan gärna få komma med för/nackdelar då den är så pass ny att den inte finns mycket om den ännu..

Mvh/Danne

Postad 10 maj 2010 - 15:56

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Viken bra tråd. Tar upp min frågeställning här.

Jag tänkte köpa en Nokia 6700 classic eller 6700 SLIDE, men det hela stupade på att det saknas 3,5 mm A/V kontakt för riktiga hörlurar.

Har någon förslag på mobil som har detta samt en "bra" kamera samt bra upplösning på bildskärmen. Helst Nokia.....

Postad 10 maj 2010 - 20:18

algorithm
  • algorithm
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Viken bra tråd. Tar upp min frågeställning här.

Jag tänkte köpa en Nokia 6700 classic eller 6700 SLIDE, men det hela stupade på att det saknas 3,5 mm A/V kontakt för riktiga hörlurar.

Har någon förslag på mobil som har detta samt en "bra" kamera samt bra upplösning på bildskärmen. Helst Nokia.....

Bråttom ?
Om inte:

Nokia N8
http://www.gsmarena....kia_n8-3252.php
Släpps under Q3, 4000-4500 SEK

Letar ny mobil och hittat dessa som lockar

Sony ericsson ELM J10i ev Hazel J20i
Nokia N79

priset är de samma, men vilken är bäst ?
nokian kom ut 2008 sony 2010
nokian är en dyrar telefon när den släpptes, men tekniken kanske inte
är lika bra som i sonyn som har nyare.

någon som har erfarenhet av dessa lurar ?

eller finns det andra som kanske är bättre i samma prisklass runt 2000kr

The Phone House har Samsung Galaxy Spica för 1999 SEK.
Utan abonnemang, kontantkortstelefon.

Postad 11 maj 2010 - 18:59

molenda
  • molenda
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Hej!

Min SE W880i lämnade in förra sommaren (R.I.P) och jag har sen dess försökt hitta en värdig ersättare till denna underbara lilla manick UTAN resultat och nu behöver jag hjälp!!!

Har betat av 1 Nokia, 3 Samsung (alla med touch) och 2 Sony Ericsson, och det enda jag kommit fram till att jag kommer hålla SE troget! Och aldrig köpa en touch telefon igen, då jag sms:ar en hel del... Jét:en jag hade var helt värdelös på sms..

2 kandidater står på min lista, SE T700 och SE Elm. Har Googlat på brister, tester m.m. och jämfört som tusan, men JAG KAN INTE BESTÄMMA MIG! Just nu känns dessa 50/50.

Jag vet att jag går emot strömmen, men jag vill ha en TELEFON ingen bärbar mutimedia/internet pryl..

Elmen är på gränsen till tjock (14mm), men har massa features som är trevliga som WiFi, 5mpxl med AF m.m.
Sen har jag läst att några haft problem med mottagning, ljudvolym (under samtal) och batteri som inte laddas fullt.

T700:an då, stänger av sig som de flesta SE i all tid gjort, sämre kamera och lite mindre skärm, men den är tunn (10mm) och den är inte direkt en nyhet, och innehåller inget extra... Sen blir skalet slitet MYCKET snabbt.

Snälla någon, hjälp mig! Du som har en Elm kan gärna få komma med för/nackdelar då den är så pass ny att den inte finns mycket om den ännu..

Mvh/Danne

ja har Elm :blush:
funktionsmässigt är det är den enda fullständiga SE telefon på alla dessa år, ex. rapp i systemet, VGA videokamera, gps, fint musikljud.
Allt detta hade ex. nokia för flera år sedan. Så lite sent..

Om du tycker Elm är tjock så finns det nog inga andra vettiga alternativ.
14mm på sitt tjockaste ställe, mellan 8-10mm på resten av telefon.
så den är slimmad..

Är inget speciellt fan av just SE, men Elm känns väldigt prisvärd och ganska funktionsladdad redan direkt ifrån förpackningen, vet ingen annan som klår just Elm för tillfället i denna prisklass?
T700 ligger ungeär samma i pris, men mycket sämre kamera, inge Wifi, inge Gps.
SE har en märklig prissättning..

De negativa är dess Fastport, nästa gång blir det nåt annat märke om den inte kontakten försvinner.
Som just hängtasken på SE påstått att den ska "fasas ut under 2010".
yeh

Inte haft märkbart sämre mottagning med denna än med andra. Heller inga andra problem.
Annars mycket fin o användarvänlig lur. for my needs..
finns många bra recensioner om denna om du googlar
//

Postad 12 maj 2010 - 11:39

sockerbagarn
  • sockerbagarn
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

ja har Elm :blush:
funktionsmässigt är det är den enda fullständiga SE telefon på alla dessa år, ex. rapp i systemet, VGA videokamera, gps, fint musikljud.
Allt detta hade ex. nokia för flera år sedan. Så lite sent..

Om du tycker Elm är tjock så finns det nog inga andra vettiga alternativ.
14mm på sitt tjockaste ställe, mellan 8-10mm på resten av telefon.
så den är slimmad..

Är inget speciellt fan av just SE, men Elm känns väldigt prisvärd och ganska funktionsladdad redan direkt ifrån förpackningen, vet ingen annan som klår just Elm för tillfället i denna prisklass?
T700 ligger ungeär samma i pris, men mycket sämre kamera, inge Wifi, inge Gps.
SE har en märklig prissättning..

De negativa är dess Fastport, nästa gång blir det nåt annat märke om den inte kontakten försvinner.
Som just hängtasken på SE påstått att den ska "fasas ut under 2010".
yeh

Inte haft märkbart sämre mottagning med denna än med andra. Heller inga andra problem.
Annars mycket fin o användarvänlig lur. for my needs..
finns många bra recensioner om denna om du googlar
//

Tack för svar :D

Jo det är lite konstigt att T700 och Elm kostar samma. T700:an har ju ett par år på nacken.
Just att jag håller mig till SE är samtalskvalitén som jag tycker är fantastisk, jämfört med Nokia 6220c och Samsung Jét i alla fall. (Samsung s5230 håller dock SE klass den med). Och enkelheten vid sms tycker jag SE är i topp, och sen är man ju van vid menyerna. Saknar inget faktiskt..

Att SE envisas att behålla fastporten får man tyvärr säkert leva med ett tag.. trist är det.

En sak jag tänkte på hos Elm. Knapparna verkar sitta ihop vågrätt, hur påverkar det användandet? Är det något man reagerar på? Har googlat mycket på denna lur, och då har Elm fått bra kritik just gällande knappsatsen, men vore kul vad du tycker :) Sen verkar kameran ta riktigt fina bilder, det jag sett iaf.

Så just nu ligger Elm liiite närmare köp än T700:an :D Ska klämma lite mer på en, så kanske man ändrar uppfattningen om tjockleken ;) Är ju van vid w880i som är extremt slimmad.
Men hittar jag en Shining Black T700 då blir det en sån, men den chansen verkar minimal..

Mvh

Postad 13 maj 2010 - 07:41

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Önskar köpråd. Ska överraska sambon med en ny telefon och hon vill ha en telefon med pekskärm, helst utan penna.

Den skall ha:

3G
Skärm som syns bra även i sol
Bra batteri, dvs hyfsad taltid och lång standby

Priset någonstans upp till 2000 kr ren eller med kontantkort.

Har suttit med olika sajter och tittat och jämfört men har egentligen inte kommit någonstans. Skulle uppskatta assistans med detta val.

REDAN LÖST.

Redigerat av Unregisteredff20a4e9, 15 maj 2010 - 08:14.

Postad 13 maj 2010 - 22:09

TahLeon
  • TahLeon
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag är ute efter en ny telefon och har hittat tre stycken som är intressanta för mig.
Iphone 3GS
HTC Legend
Sony Ericsson Vivaz

Det jag vill veta är vilken som är den bästa.
Jag vill kunna organisera möten så kalender är viktigt och GPS som fungerar bra
och användar vänlig telefon. Jag är självklart öppen för förslag om någon har bättre
alternativ än de som sagts.
Tack på förhand.

Postad 15 maj 2010 - 19:53

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Jaha, då var det så återigen dags att plocka fram beslutsångesten.

Har i vått och torrt följt utvecklingen av Android konstant sen HTC Dream satte sin fot i denna värld. Har gång på gång varit på väg att köpa mobil, HTC Hero, HTC Tattoo köpte jag men har inte ens packat upp den, HTC Legend, HTC Desire, sneglat på Xperia X10 med mera.

Problemet jag återkommer till gång på gång är telefonernas storlek, jag har alltid gillar små smidiga mobiler och därför har jag när jag gång på gång stått i butiken tvekat till ett köp.

Nu har jag varit utomlands ett tag och varken fått hålla i en Xperia X10, HTC Desire eller HTC Legend. Det mest aktuella just nu är HTC Legend, de andra överstiger min storleksgräns ganska markant. Frågan jag ställer mig nu är ifall HTC Legend är "för stor" även den.

I såna fall är det X10 mini jag nu har i blickarna, vilket leder mig till den egentliga fråga jag hade från början.

Vad begränsar egentligen den låga upplösningen samt Android 1.6?

Google Earth samt lite annat lull lull som endast är kompatibelt med Android 2.1 vet jag inte kommer fungera, men hur är det egentligen med upplösningen? Hur många applikationer från market går bort etc?

Jag vill kunna ha mobilen till det vanliga, men även för att surfa, använda applikationer, nyttja GPSen, samt så är jag extremt såld på augmented reality. Kommer detta funka med X10an?

Som sagt, vilka är de stora begränsningarna? Bör jag sikta in mig på X10an (mini) eller bör jag kanske förbise mina egna storlekskrav till fördel för teknikens smörgårsbord?

Postad 16 maj 2010 - 10:25

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag hade rekommenderat dig att ge avkall på storlekskraven i första hand och helt enkelt välja den mobil som kan utföra det du vill.

Så fort man börjar konstatera att program som kan vara intressanta inte fungerar på det tilltänkta objektet är det dags att tänka om - annars är risken stor att det blir ett irritationsmoment rätt omgående.

Med större format får man dessutom en större skärm vilket gör hela hanteringen bekvämare - framförallt för fingrarna. Det är också en aspekt att ta hänsyn till. Lägre upplösning är också en sak som kan bli störande i längden.

Postad 18 maj 2010 - 14:24

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Hej på er!

Nu börjar det närma sig ett byte. Kör idag Xperia X1. Den börjar spricka lite här och var men ännu är det ingen direkt panik. Gillar i princip 6.1 men det är lite väl plottrigt. Skulle faktiskt gärna ha 6.1 fast större!

Hade tänkt flytta över till iPhone när den nya eventuellt kommer till sommaren men är faktiskt lite tveksam efter att ha testat en 3GS under en period. Tycker den är lite tråkig och stelbent med alla dessa uppradade appar. Gillar inte heller kalendern.

Vill ha;

- En telefon som fungerar med befintlig ROM.
- Löpande uppdateringar. SE är ju hopplösa, inget besked om när det kommer och kommer det så får man aldrig reda på vad som uppdaterats!
- Stor skärm med hög upplösning (vill ha skarp text).
- Bra kalender-, mail och samtalshantering.
- Bra utbud av affärsprogram som kan synkas med datorn (t.ex. TimeTracker och PhoneLog).
- Dokumenthantering (i varje fall kunna läsa bifogade dokument och vidarebefordra).
- Hyfsad kamera som klarar tagning inomhus.
- Spotify.

Kan vara utan;

Facebook, twitter mm.

Är det bara Windows som gäller då och måste jag då avstå Spotify (kör mySpot men det är inget vidare). Kanske skall man vänta på W7?

Tacksam för synpunkter!

Postad 20 maj 2010 - 13:52

alka
  • alka
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Hej. Jag letar efter en telefon som ska vara till min hörselskadade far. Han hör oftast inte att det ringer och då han gör det får man prata väldigt högt för att han över huvud taget ska höra. Är han dessutom i en miljö där det är lite bakgrundsljud är det nästan kört. Det vore ett plus om telefonen är så enkel som möjligt, han använder den endast till att ringa/ta emot samtal.
Sonims telefoner vet jag har extra höga ringsignaler men jag vet inte ifall det går höja samtalsvolymen mer än i vanliga telefoner.

Nån som har nån aning om vad jag ska kolla efter åt honom?

Postad 20 maj 2010 - 15:32

Unregistered6b959977
  • Unregistered6b959977
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Vilken utav dessa ska man välja. N97 känns lyxigare men undra hur länge tangentbordet håller innan det blir glappt. Sen finns ju inga skyddsskal att skaffa.

Postad 25 maj 2010 - 13:34

Zark
  • Zark
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Min mamma fyller snart 75år och har aldrig haft någon mobil. Hon är väldigt aktiv, cyklar, promenerar och påtar i kolonin. Jag ett tag funderat på att det skulle vara bra om hon hade en mobil i fall det skulle hända något.

Jag har funderat på att köpa någon av Doros PhoneEasy telefoner, men vad jag har förstått av recensioner och kommentarer från andra så har dom dels dålig batteritid och sen är tydligen menyerna/knapptryckningarna sega.

Finns det någon annan enkel mobiltelefon som är lätt att använda för en 75 årig dam?

Postad 25 maj 2010 - 13:38

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0
Nokia 1209? Enkel, billig...

Postad bild

Postad 25 maj 2010 - 14:30

thorstenn
  • thorstenn
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?o=410295

Köpte jag till mina morföräldrar. Lite dyr men funkar bra annars tycker jag. Clamshell är annars det man ska köpa till äldre (heh till och med till föräldrar i 50års åldern) då de aldrig fattar knapplåset (jag kanske har retard släktingar dock...:o). Dom ringer till folk från fickan och tar bilder m.m. störande!

Postad 25 maj 2010 - 14:37

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Var med farsan för 2 veckor sedan och handlade en till honom, det blev en Doro, kommer inte ihåg exakt vilken modell men han tycker den fungerar bra och är lätt att hantera.

Doro :o

Postad 30 maj 2010 - 17:06

vhek
  • vhek
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Ska köpa en android lur till min sambo. Jag har två kandidater.

1. Lg gt540 (optimus)

2. X10 mini pro

Båda är 1.6. Båda skall ha gps(lg:n har jag fått dubbla budskap på) http://www.lg-optimus.com/

Det som bekymmrar mig mest angående minin är att den eventuellt skulle ha problem med massa appar. dvs att upplösningen gör så att apparna inte funkar. Jag vill gärna ha lite plus och minus på dom båda kandidterna!

Tack på förhand!

Postad 03 juni 2010 - 14:15

adonis 76
  • adonis 76
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Ska köpa en android lur till min sambo. Jag har två kandidater.

1. Lg gt540 (optimus)

2. X10 mini pro

Båda är 1.6. Båda skall ha gps(lg:n har jag fått dubbla budskap på) http://www.lg-optimus.com/

Det som bekymmrar mig mest angående minin är att den eventuellt skulle ha problem med massa appar. dvs att upplösningen gör så att apparna inte funkar. Jag vill gärna ha lite plus och minus på dom båda kandidterna!

Tack på förhand!

Sålde min x10 mini idag. Den var för liten för mig, samt gillade inte touch (min första touch lur). Men ger den full poäng! Snabb, kändes fruktansvärt välbyggd och allt fungerade. Hade inga problem med dom 20-30 apps jag laddade ner. Lg vet jag tyvärr inget om. Men rek. x 10:an, men tänk på att den är GRYMT liten.

Postad 03 juni 2010 - 21:22

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Behöver seriös hjälp här, eller kanske någon som talar om för mig vad jag ska köpa...?!

Det ska vara en touch, smartphone, gps och hyffsad kamera. Ska även funka bra att surfa med. Har kört Symbian på mina senaste 3 mobiler och tycker det fungerar bra.

Har varit runt och testat lite olika telefoner och blir inte klok på denna. Alla verkar ju ha sina för och nackdelar...

Nokia 5800 Navigation Edition +gratis navigation, ovi-store -halvtaskig kamera, aningen seg touch

Sony Ericsson Vivaz +kamera, filma i hd -Finns inte samma utbud av symbian-appar som till nokia, aningen sed touch

HTC Legend +denna har väl allt och lite till -Är lite rädd att den blir för komplicerad. Vill helst förstå allt med detsamma och har lite dåligt med tålamod om det strular. Dyrare än de andra och jag måste ta 24 månadersabb för att ha råd. Kan man stå ut med denna i 2 år så visst...

Sony Ericsson x10 mini (har avskrivit den pga lite liten skärm att surfa på.

Kan jag bara hitta samma appar till vivazen som till 5800 så tror jag att valet är klart...men vilka appar funkar eg till en SE-symbian? Inga man hittar på Ovi-store misstänker jag...???

Postad 07 juni 2010 - 13:04

Unregistered66a56fec
  • Unregistered66a56fec
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Är på gång att köpa ny mobil.
Väljer mellan Xperia X10 och HTC desire.
Vilken ska jag välja och varför?
Jag blir bara mer och mer förvirrad mer jag läser om dom,

Postad 07 juni 2010 - 13:10

Smith
  • Smith
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Ta den du tycker ser bäst ut.

Postad 07 juni 2010 - 13:17

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

• 954 inlägg
  • 0
Kolla in Galaxy S. Bättre skärm, bättre batteritid, bättre hårdvara/prestanda, bättre högtalare, samma OS( Android 2.1) bra pris (hos tele2.se)

Postad 07 juni 2010 - 13:18

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Om du nu ska köpa en Android-telefon så hade jag definitivt satsat på Desire, den kör iaf Android 2.1 (kan uppdateras till 2.2?) medans X10 endast kör 1.6 och man vet aldrig när den kan uppdateras. SE säger ju i höst men det vet man aldrig...

Sedan är min personliga åsikt att X10 är löjligt seg, om detta sedan endast beror på Android 1.6 eller om det även är den sämre skärmen som bidrar vet jag inte.

Postad 07 juni 2010 - 14:07

Smith
  • Smith
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Om du nu ska köpa en Android-telefon så hade jag definitivt satsat på Desire, den kör iaf Android 2.1 (kan uppdateras till 2.2?) medans X10 endast kör 1.6 och man vet aldrig när den kan uppdateras. SE säger ju i höst men det vet man aldrig...

Sedan är min personliga åsikt att X10 är löjligt seg, om detta sedan endast beror på Android 1.6 eller om det även är den sämre skärmen som bidrar vet jag inte.

Android 2.2 eller 1.6 gör relativt lite för den vanlige användaren. Om han har läst på om mobilerna så borde han veta att mobilerna kör olika utgåvor av Android systemet.

Din personliga åsikt är värd ungefär lika mycket som en påse skit, jag anser att x10 är oerhört rapp. Nu har vi två påsar skit som väger mot varandra.

Sen kommer x10 få sin Android uppdatering redan i slutet av Q3 om det nuvarande arbetsschemat håller. Från min egen personliga källa inom SE.

Postad 07 juni 2010 - 14:21

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Android 2.2 eller 1.6 gör relativt lite för den vanlige användaren. Om han har läst på om mobilerna så borde han veta att mobilerna kör olika utgåvor av Android systemet.

Din personliga åsikt är värd ungefär lika mycket som en påse skit, jag anser att x10 är oerhört rapp. Nu har vi två påsar skit som väger mot varandra.

Sen kommer x10 få sin Android uppdatering redan i slutet av Q3 om det nuvarande arbetsschemat håller. Från min egen personliga källa inom SE.

Ok, jag vet inte alls hur pass stor skillnad det gör för användaren mellan 1.6 och 2.1/2.

Min personliga åsikt är min personliga åsikt. Den är värd allt annat än skit, värd lika lite skit som din personliga åsikt. Jag tycker X10'an är seg och det så pass att jag tycker den är värdelös, återigen min personliga uppfattning. Jämför X10 med t ex HTC Desire eller iPhone så är X10 som den drevs av sirap. Att SE skulle bli färdiga att tillåta uppdatering i Q3 tror jag vad jag vill om...din oerhört personliga SE-källa till trots :P

Jag tycker att mrsavage ska känna o klämma själv på telefonerna så han bildar sig en egen uppfattning. Vad det gäller ditt sätt att uttrycka dig så kanske du borda tänka efter lite, man får lov att ha personliga åsikter och dessa är inte skit...tänk efter, mr Franco.

Postad 07 juni 2010 - 15:59

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1 289 inlägg
  • 0
Du får helt enkelt fundera på vad du värderar...

Personligen tycker jag att X10 är snyggare och den har helt klart bättre kamera.

Desire har Dual touch (pinch to zoom), vilket jag tycker är en trevligt... sense är också rätt mysigt.

Samsung Galaxy S blir troligen min telefon, varit på väg att köpa både X10 och Desire... Galaxy S har äkta multi touch, 4" skärm (som X10, dock superAMOLED) samt en något bättre prestanda (3d prestandan är grym, vilket lockar mig ihop med äta multi touch då jag kommer spela på min telefon) Saknar dock någon form av LED/blixt. Kolla in den iaf, finns tråd om den här o på swedroid.se

Postad 07 juni 2010 - 17:08

thorstenn
  • thorstenn
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

HTC har ju knappast ett bra track-record med uppdateringar, eller vad tycker du? Humorn är att om x10an får 2.1 så har SE satsat mer på uppdateringar än HTC hittils

Postad 07 juni 2010 - 17:23

Unregistered3dd10574
  • Unregistered3dd10574
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Skippa Htc och SE, kör på Samsung Galaxy S den är bättre än alla andra på allt förutom att den saknar blixt/led. För mej som väldigt sällan tar bilder eller spelar in film (ännu mindre på nätterna) så är Galaxy S det givna valet då den fixar det mesta out of the box.

Nu kommer säkert klagokören: samsung e kassa på att uppdatera sina lurar och är bara ute efter att tjäna pengar. Men ska sanningen fram så har det inte varit mycket bättre på de andra tillverkarnas sida, och vem fan bedriver ett företag utan att vilja sälja produkter?

Postad 07 juni 2010 - 18:24

ALindgren
  • ALindgren
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!

Sitter i jordens beslutsångest, hjälp mig! Är Hd2an "gammal" vid det här laget?

Telefonen ska användas till:

-Lyssna på musik
-Kolla film/youtube
-Kolla mail & surfa (dagligen)
-Använda telefonen dom "dongel" alltså som modem

Annars har jag inte nå krav men detta ska flyta och vara bra!

Vill inte ha förslag på andra telefoner, bara mellan dessa två!

Tacksam för svar MVH / Andreas

Postad 07 juni 2010 - 18:48

Bure719
  • Bure719
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Jag har en HD2a och är väldigt nöjd. Den känns inte gammal. Snabb som få och stor skärm. Bästa valet om du ska titta på film. Har inte provat Desire, men jag har svårt att tro att den är bättre på något. Skulle kanske vara musik då, men de är snyggt och enkelt i HD2an...

Postad 07 juni 2010 - 18:58

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1 693 inlägg
  • 0

Man får tycka vad man vill... :P
Men jag kan inte påstå att polarns Desire kändes det minsta snabbare än min X10.
Gällande menyer och program osv.

För övrigt hör väl denna diskussion hemma i 'köprådstråden' som är klistrad överst? :blink:

Redigerat av mrNoodles, 07 juni 2010 - 18:59.

Postad 07 juni 2010 - 20:29

ALindgren
  • ALindgren
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag har en HD2a och är väldigt nöjd. Den känns inte gammal. Snabb som få och stor skärm. Bästa valet om du ska titta på film. Har inte provat Desire, men jag har svårt att tro att den är bättre på något. Skulle kanske vara musik då, men de är snyggt och enkelt i HD2an...

Hej!

Tack för svaret! Sett att det går att ha upp till 64gb minne i hd2an, laggar det om minnet är fullt med musik eller flyter det på ändå?

Märkt nå lagg på musikspelaren?

Postad 07 juni 2010 - 21:02

zhogun
  • zhogun
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
HD2 är överlägsen om man ska surfa & youtuba så är det bara.

Har en HD2 & X10 jag, HD2 är hästlängder bättre på surf. Youtube är väl ganska lika men såklart lite grymmare på HD2'ans 4.3" skärm då.

Tyvärr går min HD2 ut på blocket nu, och X10 ska in på lagning och sen ut på blocket hehe.

Men HD2'an är grymmaste telefonen jag har haft, det gäller att man kan hantera att den e stor bara.

Edit:
Testade en Desire idag för första gången och som jag misstänkte trots allt snack om skärmen på den så var den (skärmen) sämre på Desire än X10. Visst.. man blir imponerad dom första sekunderna på mättnaden i färgerna men dom där OLED/AMOLED och allt vad det heter kan jag bara inte med.. ser ut som att titta på en CRT-TV på 10cm avstånd, framför allt text är inte bra. Var exakt som min gamla Omnia 2 som var den sämsta telefon jag har haft.

Redigerat av zhogun, 07 juni 2010 - 21:08.

Postad 07 juni 2010 - 21:08

Bure719
  • Bure719
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Har ett klass 6 kort, inget som helst lagg. Dock bara 8 gb.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.