Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HTC Touch Pro2 *

959 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HTC Touch Pro 2 (Mobiltelefoner) 1 8.75 (3) Inga priser

Postad 15 February 2010 - 14:04

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag kör med 24 MB på stock ROM. Men jag tror att jag skall testa Rhodium AF 23529. Fungerar det bra behåller jag nog den.

Känner nämligen en abstinens efter bl.a dokumenttaben så jag försöker leva på hoppet att hitta en stabil variant. Det finns även en 21892RC2 som jag laddat ner för test ifall 23529 inte passar mig.

Vet att 23529 är WM 6.5.3 men har läst så många rapporter om prestandalyft etc att jag känner mig sugen på att testa. Det förefaller helt klart som att MS nu lägger krutet på den biten.

Snart vet vi förövrigt mer om WM 7, om jag har förstått pressreleasen började presskonferensen för några minuter sedan.

Edit: Skall jag testa WM 6.5.3 får det bli TPC 5.1 istället. Gillade TPC 4 så jag laddar ner den när Rhodium AF är klar. Tur att jag kom på det, Twopumpchump verkar också ha slagit på cover flow etc i Audio Manager så det får bli den. Tycker att det är en mycket duktig kock så funkar detta tror jag att jag hittat rätt.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 15 February 2010 - 14:09.

Postad 15 February 2010 - 14:10

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Jag hade inga som helst problem med Rhodium_AF 21891 så jag vet inte varför jag bytade tillbaka egentligen men det va nog för att kommande problem så snacka om att jag blev sur när jag fick dessa fel på StockROM. Men jag tror som sagt att jag fått en "badflash".
Jag har också fått den känslan om att 23529 fungerar väldigt bra och tycker det är den enda som det skrivs om i forumen.

Postad 15 February 2010 - 14:28

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Flasha om nallen är mitt råd. Helt klart en bad flash.

Laddar ner TPC nu och har dragit ner en 6.5.3-version av Brian´s Taskbar.

Postad 15 February 2010 - 14:31

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Flasha om nallen är mitt råd. Helt klart en bad flash.

Laddar ner TPC nu och har dragit ner en 6.5.3-version av Brian´s Taskbar.

Va ute o kollade ang HardSPL och enligt den version jag har ska finnas en senare. Men frågan är, kan man bara köra via USB direkt eller måste stockspl innan?

Postad 15 February 2010 - 14:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har inte forskat i HardSPL-uppgradering. Har släppt funderingarna på det.

Enligt uppgift i Rhodium AF-tråden kan ActiveSync-problem uppstå om ROMen drabbats av felaktig APN. Alltså att den adressen inte stämmer. Resultatet blir då fallerande synk.

TPC är nu på god väg att bli helt nedladdad, håller på att flasha om stock ROM sålänge som förberedelse. Om allt går vägen så lär jag stanna i 6.5.3-landet.

Edit: Flashar nu in TPC v5.1/6.5.3/Stock Manila All Tabs. Provade Max Manila men insåg att det inte riktigt är min melodi trots allt. Föredrar SPB Mobile Shell som alternativ.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 15 February 2010 - 14:43.

Postad 15 February 2010 - 15:06

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har precis kört igång TPC. Mitt första intryck är gott. Den känns snabb (24 MB pagepool inställd) och Audio Manager plockade fram första låtarna lika snabbt som stock ROM. ROMen är också grafiskt snygg, inga fula gröna markeringar utan vackert blåa.

Det känns helt klart bra detta. Fungerar allt såhär bra så har jag funnit frid.

Edit: ActiveSync fungerar perfekt, precis som i stock ROM!

Den synkar nu och det ser ut att flyta på bra.

Detta känns helt klart som en ROM som imponerar. TPC-temat ser också stiligt ut, 6.5.3 ger i denna version ett bra intryck.

Edit 2: Utseendemässigt är det mycket EnergyROM över TPC. Således en mycket snygg och stilig ROM. Utseendemoddarna för Manila fungerar bra.

Mitt intryck såhär långt är att det är den bästa ROM jag använt hittills. Det känns som att jag äntligen hittat en ROM med fullutrustad Manila som är snabb, stabil och elegant. Tidigare har jag varit kritisk mot 6.5.x men i denna form verkar det fungera mycket fint.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 15 February 2010 - 15:26.

Postad 15 February 2010 - 15:34

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Kan det vara sant!!! Då ska det flashas! Har även haft en rådfrågning med Smaberg ang 6.5.5 och han rekommenderar att man kör den också. Skulle även få ett tema utav han till denna version som ska lyfta ROMen ytterligare. Hör av dig om det kan vara intressant.

En liten fråga: Visas det en telefonlur för dig hela tiden ovanför täckningsstrecken?

Redigerat av kewe, 15 February 2010 - 15:40.

Postad 15 February 2010 - 15:43

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Kan det vara sant!!! Då ska det flashas! Har även haft en rådfrågning med Smaberg ang 6.5.5 och han rekommenderar att man kör den också. Skulle även få ett tema utav han till denna version som ska lyfta ROMen ytterligare. Hör av dig om det kan vara intressant.

Det verkar vara sant! Man känner sig skeptisk efter allt slitande med strejkande ROMar men TPC 5.1 flyter förbannat bra. Har lagt in mina utseendetweaks och det fungerar. Hela ROMen känns som turboladdning/Snapdragon i nallen. Även animationer etc flyter smidigt.

Audio Manager fungerar bra även efter omstarter.

Jag upplever också att 6.5.x i detta utförande lyckas kombinera fingervänlighet med elegans - alltså inget dumt gränsnitt utan en lyckad kombination.

Jag kan alltså rekommendera att du flashar! Det är nästan paradiset!

Postad 15 February 2010 - 15:47

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Har nu flashat o det verkar riktigt lovande som du säger men det tar ett tag innan man vänjer sig vid att man ska trycka nere istället för uppe. Hade du också en telelur konstant visandes vid täckningsstrecken?

Postad 15 February 2010 - 15:49

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jo, jag hade en telefonlur. Då jag diggar Brian´s Taskbar lade jag in denna istället:

Brian´s Taskbar för WM 6.5.x

Däremot har My Location lagt av igen, uppenbarligen Google-trassel. Det fungerade en kort stund tidigare idag.

Postad 15 February 2010 - 15:51

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Ok då lägger jag in den istället för det va lite störande! Jag trodde hela tiden att jag hade satt igång ett samtal. Verkar riktigt lovande!!!

Redigerat av kewe, 15 February 2010 - 16:00.

Postad 15 February 2010 - 16:14

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag kör nu Silent UC. Hittills upplever jag inga problem alls. Det är helt enkelt en imponerande ROM. Troligen den bästa ROMen som finns till Rhodium för tillfället. Tycker inte att någon kommer i närheten.

T.o.m min gamla trotjänare känns trist jämfört med detta. Däremot märker jag en liten mystisk bugg, nallen släcker skärmen då Silent UC går över till automatisk installation. Den gjorde så även med stock ROM. Men nu låter jag den köra installationen fullt ut med släckt skärm innan jag plockar batteriet och startar om. Har nämligen märkt att scriptet kör vidare i bakgrunden.

Postad 15 February 2010 - 16:16

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Håller på att installerar div program och har heller inte märkt något ännu. Hoppas hoppas att det förblir så :(

Postad 15 February 2010 - 17:33

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Håller på och konfigurerar för fullt. Hittills flyter det på riktigt bra så denna gång får det bli skärmdumpar m.m när allt är klart.

Edit: Jag upplever också TPC 5.1 som mycket utrymmessnål. Trots mycket installation av program har jag nu 93 MB ledigt på C. Med gamla Rhodium AF var jag nere i 35 MB under liknande förhållanden. Detta är helt klart den mest effektiva 2.5-ROMen på bra länge.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 15 February 2010 - 17:35.

Postad 15 February 2010 - 17:36

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
ROMen flyter på mycket bra men fortfarande en del grafiska missar som är väldigt synd.

EDIT: Har nog fastnat lite för detta nya gränssnitt så nu funderar jag på att även prova Valkyrie för att se hur den är.
Verkar vara väldigt lovande dessa ROMar så man måste nog acceptera att det är lite missar på gränssnittet.

EDIT 2: Nu åker Valkyrie in som en snabbtest (alltså ingen stockROM flash innan) bara för att se hur den är. Verkar den lovande under de förhållanden så görs nog en riktig flash.

Redigerat av kewe, 15 February 2010 - 17:52.

Postad 15 February 2010 - 18:00

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Vilka grafiska missar pratar du om?

Det enda jag sett är vissa gråa fält men det beror troligen på kompatibiliteten mellan WM 6.5.x och valt tema. Annars tycker jag den ser utmärkt ut med mina egna grejer applicerade.

Jag har fått uppfattningen att Valkyrie inte är fullt tabbad i 2012, endast 2011 och den builden undviker jag.

För min del ser WM 6.5.x riktigt bra ut i denna form och jag måste erkänna att jag för första gången inte känner någon dragning till gamla 6.5.

Postad 15 February 2010 - 18:04

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Tex vid avinstallation utav program är det ganska grova missar tycker jag men inget som man inte klarar av, men det finns ändå där.
Har nu lagt in Valkyries snabbt och ja..... den känns inte riktigt så solid som TPC som första intryck så det kan mycket väl vara som du säger att det är en blandning mellan 2 olika builds. Så det blir nog en StockROM flash med tillbaka gång till TPC.

Postad 15 February 2010 - 18:07

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
När det gäller gråa fält har Microsoft ändrat hanteringen minst två gånger. Jag har t.ex en cab med designerteman (WM 6.5 original) som jag laddade ner våren 2009. Installerar jag den caben idag och väljer t.ex "Ron Arad Orange" får jag grå fält där det skall vara vitt. Kör jag en ny ROM och väljer samma tema ser det korrekt ut.

Uppenbarligen ändrad hantering. Och nu är det ändrat igen med 6.5.x. Då jag vet orsaken kan jag leva med det.

Postad 15 February 2010 - 19:46

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Så då va jag på plats igen för att ta nya tag med flashningen :( Det blir att installera stock igen för att återgå till TPC. AVR4000 har du någon bra .cab eller liknande som får även bakgrund längst ner mellan knapparna. Provade med HDWalls o det verkar inte fundera.

Postad 15 February 2010 - 19:55

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Deleted

Redigerat av kewe, 15 February 2010 - 19:55.

Postad 15 February 2010 - 21:54

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Sådär, då har jag i stort sett fått TPC v5.1 att bli som jag vill ha den.

Postad bild

Today i Manila. Har ställt om namnet p genvägarna i registret för att slippa trunkerade namn. Bakgrunden är fixad med HDWalls och Cookiemonsters HQ-patch för Manila 2.5.1922. Fungerar helt perfekt även i denna ROM.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 15 February 2010 - 21:55.

Postad 15 February 2010 - 22:00

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Postad bild

QuickMenu är på plats och fungerar utmärkt. Bra att denna trotjänare hänger med så man har två olika startmenyer för olika ändamål.

Postad bild

Efter att ha testat diverse ickefungerande cabar har jag nu lyckats få transparent bakgrund i kalendern med en Smaberg-cab.

Postad bild

Startmenyn är också fixad med Smabergs "transparent startmenu" cab. Dock är kontrasten med vald bakgrund inte helt bra, får göra en ny.

Såhär bra har jag inte lyckats få 6.5.x tidigare så det är ett klart framsteg.

Postad 15 February 2010 - 22:43

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Så då va jag på plats igen för att ta nya tag med flashningen ;) Det blir att installera stock igen för att återgå till TPC. AVR4000 har du någon bra .cab eller liknande som får även bakgrund längst ner mellan knapparna. Provade med HDWalls o det verkar inte fundera.

Du får se till att bakgrunden täcker nedre menyraden. Vill man som jag ha svart uppe är det bara att ställa in vertikal justering bottom i HDWalls och dra i reglagen tills man får önskat resultat.

Med min bakgrund som jag gjorde för 6.5 ursprungligen fungerar det ypperligt även i 6.5.x.

Postad 16 February 2010 - 10:16

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
WOW! Jättesnyggt! Då ska jag prova igen med HDWalls när jag får tillfälle. Hur fick du menyradens knappar längst ner transparanta?

Postad 16 February 2010 - 11:00

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
De blev transparenta med min bakgrundsbild. Gjorde inget speciellt utan jag bara installerade HQ-patchen som vanligt samt bakgrundsbilden. Knapparna blev automatiskt transparenta. De verkar nämligen vara det i standardutförandet, sannolikt som en förberedelse för bakgrundsbilder eller färger.

Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med TPC v5.1 - den rullar också oerhört snabbt och fint. Klart snabbaste ROMen jag kört hittills. Full programlast verkar inte bekomma den speciellt mycket.

Däremot fick jag installera 1% batteridrivrutin, den har inte det som standard.

Edit: Jag märker att gwes.exe verkar ha lite minnesläckage. 41 MB RAM tar det lilla livet upp. Vissa ROMar har det problemet att den sväller till dessa abnorma värden. Får se om det går att lösa.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 16 February 2010 - 14:55.

Postad 16 February 2010 - 15:27

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Då jag är en Energy fantast var det tvunget att flasha den ROM som släpptes idag. Har precis flashat o det verkar vara lika lovande som TPC.

Postad 16 February 2010 - 15:38

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Standardfrågan som vanligt: fungerar AVRCP i Audio Manager? D.v.s styr ditt Jabra BT3030 Audio Manager eller händer ingenting?

Jag lägger ingen tid på EnergyROM sålänge det problemet kvarstår och det har ju inte blivit löst än verkar det som. Hoppas det ändras.

Minnesläckaget verkar bero på det animerade vädret på hometaben. Kommer att avaktivera det. Iövrigt fungerar TPC perfekt så jag lär inte byta ROM än på ett bra tag.

Postad 16 February 2010 - 17:54

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Tänkte jag skulle lämna min lilla uppfattning om det ROMar jag hittills har provat med nya Sense 2.5 2012 Build 23529.
Väldigt kortfattat!

TPC v5.1

+
Snabb och stabil
Ingen varierande hastighet vilket jag har tyckt det har varit på ROMarna det senaste.
Vissa avsnitt i ROM har snygg layout
En väldigt bra ROM helt enkelt. Hittade inga buggar under den tiden jag hade den.
-
Det måste finnas ett minus och det blir isåfall på dess ikoner o till viss del uppbyggnad av gränssnitt. Inget som faller mig i smaken tyvärr på en sådan fin ROM i övrigt. Men helt klart en sån sak som man kan leva med.

Rhodium_AF
+
Snabb och stabil
Ingen varierande hastighet vilket jag har tyckt det har varit på ROMarna det senaste
Verkligen avgudar hans uppbyggnad av gränssnittet. Inga missar här vad jag har kunnat hitta iaf.
Otroligt bra ROM!
-
Inget att säga här då jag har kört den alldeles för kort tid! Blev tyvärr bara några timmar innan jag hoppade på nästa som tidigare har varit min favorit kock.

Energy ROM

+
LAYOUTEN och IKONERNA! Passar mitt tycke och smak perfekt! Han är den enda som jag vet som även har lagt lite kraft även på taskbaren.
Minst till Mb bland dem jag provat utan att jag saknar något
Färdig med 4 i rad på programval.
-
Upplevs (tyvärr) inte riktigt lika snabb som de tidigare efter en stunds användande men har läst på xda att det verkar vara Quickmenu i kombo med ett annat program som inte riktigt lirar bra ihop.
Har samma miss i gränssnittet som TPC. Enda som lyckats bra här är Rhodium_AF

Nu finns det en ROM kvar att testa när den släpps imorgon och det är Sergio´s för den verkar väldigt lovande. Som det ser ut nu mellan dessa 3 som jag provat väljer jag nog Rhodium_AF.

Postad 16 February 2010 - 18:40

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Fungerar Rhodium AF 23529 bra avseende ActiveSync och Audio Manager?

När det gäller utseendet på TPC är det möjligt att jag testar att byta tema till Classic Blue, alltså ett av WMs förvalda.

Hur är förövrigt Rhodium AF 23529 när det gäller minnesförbrukning? Hur mycket ledigt har den?

Det som jag anser tala för TPC är just buggfriheten. Nu är det visserligen första 23529 jag kör men den fungerar väldigt bra. ROMar med 21891/21892 upplever jag som sämre med tanke på buggar m.m.

Edit: Jag har fått intrycket att TPC dragit iväg ifråga om batteriförbrukning i.o.m att jag installerade 1%-caben. Det lutar åt en hardreset och en del experimenterande på den fronten. Med 10% standard verkar den mer pålitlig.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 16 February 2010 - 18:42.

Postad 16 February 2010 - 19:21

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Ja på ActiveSync delen fungerar den alldeles utmärkt (iaf i mitt fall) Det är A o O för mig då jag har hela mitt kontaktregister samt kalenderposter för jobbet där. Däremot Audio Manager har jag inte testat men o andra sidan har jag aldrig haft de problem som du rapporterat. Storlek på Rhodium_AF nedladdat ligger på 254Mb alltså ingen skillnad på storlek på ROMen. Minneshanteringen har jag inte kollat då det inte finns någon riktig taskmanager som det fanns tidigare samt att jag använde den väldigt kort tid.
Under den korta tid som använde den noterade jag ingen bugg alls men o andra sidan provade jag inte allt heller. Mitt första intryck är att jag tyckte den va minst lika bra som TPC samt att i mitt tycke mycket snyggare. Det finns ändå vissa saker som kan vara svårt att justera efteråt via cabbar.

Postad 16 February 2010 - 19:29

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Förresten, har Rhodium AF 1% batteridrivrutin installerat i 23529?

Jag håller för tillfället ögonen på nallen och det känns som att TPC drar rätt mycket ström med sådan drivrutin installerad. Det luktar kompatibilitetsproblem.

Om Rhodium AF 23529 har en 1% drivrutin och normal strömförbrukning får det nog bli till att testa den.

Postad 16 February 2010 - 19:32

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Förresten, har Rhodium AF 1% batteridrivrutin installerat i 23529?

Jag håller för tillfället ögonen på nallen och det känns som att TPC drar rätt mycket ström med sådan drivrutin installerad. Det luktar kompatibilitetsproblem.

Om Rhodium AF 23529 har en 1% drivrutin och normal strömförbrukning får det nog bli till att testa den.

Ja den hade 1% drivrutin installerat men hur strömförbrukningen är kan jag inte riktigt svara på tyvärr.

Postad 16 February 2010 - 19:59

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Det verkar som att min nalle svalnat med TPC. Den visar 54% nu. Om den klarar sig tills imorgon utan problem är läget normalt. Börjar den däremot batterivarna i natt får jag flasha om den.

Men som sagt, den känns sval nu vilket är normalt. Man är inte så van vid 10% batteridrivrutiner, de flesta ROMar har ju 1%-varianten.

Postad 16 February 2010 - 20:09

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Det verkar faktiskt som om Energy ROM kommer sig vad det gäller hastighet för nu flyter den på riktigt bra. Ändå nyfiken Sergio´s när den släpps för utöver de jag provat sedan välja en som ska få stanna ett tag. Ang AVRCP glömde jag blåtandsheadset på jobbet så det blir att testa imorgon.

Postad 16 February 2010 - 20:48

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag kollade en del i The Cell-tråden. Det ser bra ut när det gäller v4. Får dock se hur jag gör, håller sig TPC på mattan ifråga om ström väntar jag troligen.

Postad 17 February 2010 - 10:27

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Hur har det gått för dig med strömförbrukningen på TPC?

Postad 17 February 2010 - 10:46

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
TPC klarade sig men jag kommer att byta ROM. Gwes.exe drar 42-44 MB nystartad!

Uppenbarligen ett kraftigt minnesläckage. Har runt 44 MB ledigt RAM enligt X2 Task Manager.

Kommer snart att flasha stock ROM och sedan prova Rhodium AF 23529. Kommer att kolla gwes.exe i det fallet med DotFred Task Manager.

I normala fall bör gwes.exe ligga på runt 6-10 MB. EnergyROM vet jag har haft problem med minnesläckage också.

Undantaget minnesläckaget (vad det nu beror på) rullar TPC mycket fint men det håller inte att förlora sisådär 35 MB ledigt RAM p.g.a minnesläckaget. Det går inte heller att tvångsdöda gwese.exe eftersom den sköter fönsterhanteringen. D.v.s det går att döda den men den startar inte om så nallen slutar reagera.

Postad 17 February 2010 - 12:17

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Kommer också att flasha tillbaka till Rhodium_AF då jag inte orkar vänta tills Sergio släpper sin version 4. Så får jag se hur jag gör när den väl släpps.

Postad 17 February 2010 - 12:21

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har flashat Rhodium AF nu. Håller på och testar. Den verkar fungera bra, däremot hände något med ActiveSync då e-posten skulle synkas. Kontakterna har den dock synkat fint.

Håller på och försöka hitta de nedre ikoner som finns i TPC, skall jag köra 6.5.x skall det se ut som på mina skärmdumpar.

Jag tror att jag hittat rätt men först skall Audio Manager testas kompletterat med gwes.exe-kontroll. För drar den iväg på samma vis som i TPC får jag tänka om.

Edit: Det ser inte bra ut, gwes.exe drar 33 MB med ROMen nystartad. Flytet är också sämre än hos TPC, kör visserligen med 20 MB pagepool, får återgå till 24 MB i.s.f.

Jag får fundera en stund, upplevde TPC som mycket snabb och smidig trots skenande gwes.exe. Det enda som talat emot den hos mig har varit just minnesförbrukningen, enligt vissa rapporter beror det på väderanimerandet i Manila. Jag testade därför att stänga av det men ingen framgång. D.v.s minnesförbrukningen skenade även med väderanimering inställd.

Det som gör mig lite tveksam till att köra med minnesbrist är det enkla faktum att diverse program börjar stänga ned sig. Jag får om inte annat se till att få QuickMenu på exkluderingslistan så den inte stängs ner.

Som läget verkar är jag troligen på väg tillbaka till TPC, lär dock flasha stock ROM igen och kolla gwes.exe först innan jag bestämmer mig helt.

Edit: Nu installerade jag alla mina grafiska tweaks. Skall kolla gwes.exe igen. Drar den iväg på nytt och således skenar så lär jag återgå till TPC. Den skenar ju inte okontrollerat per se utan det är bara det att den drar 42-44 MB som är störande.

Tyvärr har jag inte forskat i om pagepool påverkar gwes.exe, mig veterligen skall så inte vara fallet. Däremot ökar pagepool prestandan men tar en del minne.

Har nu startat om med alla grafiska grejer på plats. Gwes.exe tar 32-33 MB nystartad. Dock upplever jag en del slöhet som inte TPC har. Får väl se vad 24 MB pagepool kan göra för Rhodium AF.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 17 February 2010 - 12:38.

Postad 17 February 2010 - 12:34

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Har precis flashat Rhodium_AF o jag tycker den flyter på riktigt bra faktiskt. Kör med PP 24. Det blir att köra med denna tills Sergio släpper sin så får jag se hur jag gör.

EDIT: Hur kollar du det? Hur mycket minne gwes.exe drar?

Redigerat av kewe, 17 February 2010 - 12:45.

Postad 17 February 2010 - 12:53

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Ladda ner detta program:

Dofred Task Manager 3.1

Kolla sedan din gwes.exe. Jag har provat att installera S2U2 för att se vad som händer.

Edit: Jag har en misstanke att något program, t.ex S2U2 är orsaken till förbrukningen. Märker att det lyckas krascha nallen vid installationen. Med tanke på 33 MB i Rhodium AF och 42 i min fullt konfigurerade TPC får jag känslan att det är något program som drar iväg förbrukningen och alltså inte ROMen i sig.

Edit igen: Den ligger kvar på 32 MB. Jag känner att jag lär återvända till TPC - känner att jag trivs bättre med den. Skall kolla gwes.exe nystartad på den också, skall bara ladda nallen lite.

Ligger den bra då så vet jag att något annat drar iväg med den. Får väl ta det lite försiktigt med vissa installationer då. Det är också möjligt att TPCs standardtema orsakar läckaget eftersom gwes.exe sköter bl.a fönster hantering. Gwes står för "GraphicWindowsEnvironment" vill jag minnas. Således kan ett tema mycket väl få den att dra iväg alldeles ifråga om minne. Det är nu den enda förklaring jag kan komma på.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 17 February 2010 - 13:02.

Postad 17 February 2010 - 14:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag är lite experimentell av mig. Laddar ner TPC 5.1/Max Manila. Skall se hur det fungerar.

Har forskat lite mer i det rafflande "Gwes.exe-mysteriet". Det verkar som att DotFred kan rapportera mysko värden, åtminstone enligt några inlägg i Valkyrie-tråden. Där rapporteras också om svullen gwes.exe.

Summa summarum gillar jag TPC så mycket att jag lägger in den och försöker ta det försiktigt med vissa program. Har märkt att S2U2 lyckas krascha fint och bra vid installationen, troligen ett fall av "dual lock" eftersom skärmen förblir släckt.

Jag kommer att byta tema på TPC, det viktigaste för mig är att jag har transparenta knappar längst ner vilket inte Rhodium AF hade. Max Manila skall förövrigt få en chans nu när jag kan köra med högkvalitativ bakgrund. Blir jag inte nöjd åker TPC Stock Manila in igen.

Postad 17 February 2010 - 14:08

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Vad för tema har du i tanke? Kan vara intressant.

EDIT: Vet inte riktigt vad jag har tittat på när jag skrev tidigare ang gränssnittet på Rhodium_AF. Det har exakt samma uppbyggnad som de andra. Alltså "remove program" sidan ser ut som f.n, men iom att alla verkar ha det problemet så ställs det i en annan sits. Tyvärr var jag inte speciellt förtjust i startmeny uppbyggnaden som TPC hade men det kan man ju faktiskt ändra om man vill.

Redigerat av kewe, 17 February 2010 - 14:10.

Postad 17 February 2010 - 14:09

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag tänkte köra antingen Classic Blue, Ron Arad Orange eller Vera Wang Red. Jag talar om Microsofts egna designerteman som normalt ligger med alla 6.5or som cirkulerar (såvida inte kocken tagit bort dem). Dessa teman brukar alltid ha rätt färgvärden och alltså visa vitt där det skall vara vitt.

Edit: Jag har även sett vissa larmrapporter som rör Opera 10 - alltså betraktar jag den som misstänkt när det gäller minnesrelaterade effekter. Så den installerar jag inte denna gång.

Håller på att flasha stock ROM igen, sedan åker TPC/Max Manila in.

Edit 2: TPC har startat. Enligt Dotfred tar gwes.exe 24 MB, alltså mindre än vad den gjorde i Rhodium AF - nystartad. Då får jag betrakta det som konfirmerat att det är ett tredjepartsprogram som drar iväg med minnet...

Har vissa misstankar att även QuickMenu kan vara inblandat. Det är ju trots allt inte skrivet för 6.5.x och kan mycket väl resultera i att gwes.exe får spel.

Edit 3: Ändrade tema till Black. De grå fälten är kvar men jag tycker inte att det stör så mycket trots allt. Transparenta knappar längst ner överväger fullständigt.

Edit 4: MaxManila ballar ur med HQ-bakgrund. Så TPC/Max Manila åker nu ut och ersätts med TPC Stock Manila.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 17 February 2010 - 14:55.

Postad 17 February 2010 - 20:22

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Då kommer en "Rapport från TPC 5.1".

Jag verkar ha isolerat orsaken till skenande gwes.exe. Efter att ha installerat mina program och eliminerat QuickMenu framförallt verkar minnesförbrukningen ha lugnat ner sig betydligt. Gwes.exe är betydligt mindre än tidigare.

Jag hade vissa misstankar riktade mot QuickMenu tidigare och efter funderingar kring alla larmrapporter om EnergyROM med 6.5.x där NRGZ28 lade in det programmet insåg jag att det troligen "belastar" menyhanteringen i så hög grad att gwes.exe sväller. Det faktum att problemet rådde även precis efter uppstart stödjer det.

Även S2U2 har jag eliminerat temporärt. Det har fungerat bra hittills men efter vissa sökningar i dess tråd angående minnesläckage gav vissa misstänkta indikationer. Således ingen installation.

Batteriförbrukningen verkade ju märklig igår, men jag tror mig ha isolerat felet. Det är så att använder man någon variant av Brian´s Taskbar tillsammans med en 1%-batteridrivrutin finns det en risk att följande registernyckel får fel värde.

Det rätta värdet är detta:

HKLM\security\ResOver\Bitmaps\BatteryIconLevels 65 (hex)

Min hysteriskt skenande nalle hade ett värde på 66. Vad jag kommit fram till styr detta värde indikeringen vs batteristatusen och högre värde ger då en överkänslig indikering som sjunker snabbt. För lågt värde kan få motsatt effekt, d.v.s att nallen ligger kvar lång stund på t.ex 30% och sedan snabbt dör.

Nu ser det ut som att batteri-indikeringen stabiliserats. Den sjunker inte lika hysteriskt som igår.

På radiofronten har jag åter flashat gamla goda 88an (4.46.25.88). Med 91an tappade nallen ett tag helt täckning och visade noll pinnar idag där 88an erbjuder tre-fyra pinnar. Har således på allvar konstaterat att den bästa radion i mitt fall är 88an, den är helt överlägsen.

Som det ser ut nu rullar nallen riktigt smidigt. Flytet är helt överlägset Rhodium AF 23529.

Läget är nu att TPC v5.1 är en keeper. Har för tillfället LÄGRE gwes.exe-minnesåtgång än vad Rhodium AF hade nystartad utan konfigurering.

Kan rekommendera koll av autostartmappen om nallen har misstänkt lite minne kvar nystartad. Då ligger felet nästan helt sannolikt hos ett autostartande program.

Något som TPC kräver är att ALLA strömsparåtgärder aktiveras med Advanced Config. I defaultläget är ingen strömspar aktiverad, således risk för kort batteritid. Jag slår på allt.

Ett annat tips är att försöka undvika att inte tillåta batteriladdning då nallen är ansluten till datorn. Märkte idag att ActiveSync bråkade rätt mycket då jag förbjöd laddning. Med laddning tillåten kom stabiliteten tillbaka.

Edit: Jag håller nu på att trimma batteriet (skärmen på, hög ljusstyrka, spelar musik ljudlöst med Audio Manager). Det är ett bra test för att se hur den beter sig.

Hittills har 1%-drivrutinen fungerat bra, ser alltså ingen risk med den.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 17 February 2010 - 20:27.

Postad 17 February 2010 - 20:41

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Det lutar till att man kanske ska flasha TPC igen då :). Men jag tänkte att jag ska vänta med det tills jag fått prova Sergio´s när den nu kommer. Enligt han själv skulle den släppas idag men det verkar vara fördröjt.

Postad 17 February 2010 - 20:57

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag upplever att den har stabil strömhantering nu. Batteriet är okalibrerat men den sjunker sakta. Igår sjönk den fullständigt hysteriskt då jag spelade musik.

Det är bara att rekommendera TPC, trots de grå fälten får jag säga att det är den bästa ROMen för närvarande med 6.5.x och Manila 2.5.2012.

Jag har ju varit Rhodium AF-diggare innan och fortfarande är version 20091216 referens ifråga om stabilitet och driftsäkerhet. Men TPC 5.1 imponerar i nuvarande läge.

Postad 18 February 2010 - 09:53

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Ja då va Sergio´s ROM uppe och stockROM flashad. Har inte varit kanske jublande inlägg i forumet över hans ROM men tänkte att jag ändå ska ge den en chans. Annars får enligt AVR4000 rekommendation TPC åk in igen.

EDIT: Snyggt va det men inte speciellt snabb samt att det viktigaste av allt för min del var ActiveSync med datorn vilket inte verkar fungera. Den har stått o tuggat på samma ställe nu i 30 min o det är inte acceptabelt för min del.

EDIT 2: Nu har jag i stort sett flashat varje 23529 2012 ROM så nu ska man bara bestämma sig för vilken man vill köra. Det är några stycken som det står mellan som var o en har sina fina egenskaper/nackdelar. Hmm......

Redigerat av kewe, 18 February 2010 - 17:50.

Postad 19 February 2010 - 14:52

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Av de 23529 ROM jag kört vinner TPC fullständigt överlägset. God tvåa är troligen EnergyROM men alla tveksamheter kring Audio Manager vs AVRCP samt larmen om minnesläckage (troligen p.g.a QuickMenu) är min dom klar och tydlig: TPC vinner.

Valkyrie är ett alternativ men den har jag inte provat på Rhodium ö.h.t.

Kommer det en Rhodium AF som är lika driftsäker som 20091216-versionen ligger den absolut bra till.

Nu kommer jag att konfigurera upp TPC i de sista detaljerna, sedan kör jag med den tills det kommer en nyare version.

Postad 19 February 2010 - 14:58

kewe
  • kewe
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
TPC är väldigt bra men har kört den nu sedan igår och har återvänt till Stock medans jag funderar vidare vilken den kommer att bli. Har haft en del samtal samt sms med TPC idag o den har hoppat lite fram o tillbaka mellan landscape etc samt lite andra småsaker som jag inte riktigt kan sätta fingern på . Bäst har jag hittills tyckt om Energy och Rhodium_AF och var precis på väg att flasha Rhodium_AF när jag läste att det var en som fick black screen även 23529. Jag trodde det bara innefattade 21892. Så jag väntar lite till för att se hur jag ska göra. Alternativt är att gå tillbaka till 218XX men har lärt mig nu att tycka om 23XXX.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.