Då kommer en "Rapport från TPC 5.1".
Jag verkar ha isolerat orsaken till skenande gwes.exe. Efter att ha installerat mina program och eliminerat QuickMenu framförallt verkar minnesförbrukningen ha lugnat ner sig betydligt. Gwes.exe är betydligt mindre än tidigare.
Jag hade vissa misstankar riktade mot QuickMenu tidigare och efter funderingar kring alla larmrapporter om EnergyROM med 6.5.x där NRGZ28 lade in det programmet insåg jag att det troligen "belastar" menyhanteringen i så hög grad att gwes.exe sväller. Det faktum att problemet rådde även precis efter uppstart stödjer det.
Även S2U2 har jag eliminerat temporärt. Det har fungerat bra hittills men efter vissa sökningar i dess tråd angående minnesläckage gav vissa misstänkta indikationer. Således ingen installation.
Batteriförbrukningen verkade ju märklig igår, men jag tror mig ha isolerat felet. Det är så att använder man någon variant av Brian´s Taskbar tillsammans med en 1%-batteridrivrutin finns det en risk att följande registernyckel får fel värde.
Det rätta värdet är detta:
HKLM\security\ResOver\Bitmaps\BatteryIconLevels 65 (hex)
Min hysteriskt skenande nalle hade ett värde på 66. Vad jag kommit fram till styr detta värde indikeringen vs batteristatusen och högre värde ger då en överkänslig indikering som sjunker snabbt. För lågt värde kan få motsatt effekt, d.v.s att nallen ligger kvar lång stund på t.ex 30% och sedan snabbt dör.
Nu ser det ut som att batteri-indikeringen stabiliserats. Den sjunker inte lika hysteriskt som igår.
På radiofronten har jag åter flashat gamla goda 88an (4.46.25.88). Med 91an tappade nallen ett tag helt täckning och visade noll pinnar idag där 88an erbjuder tre-fyra pinnar. Har således på allvar konstaterat att den bästa radion i mitt fall är 88an, den är helt överlägsen.
Som det ser ut nu rullar nallen riktigt smidigt. Flytet är helt överlägset Rhodium AF 23529.
Läget är nu att TPC v5.1 är en keeper. Har för tillfället LÄGRE gwes.exe-minnesåtgång än vad Rhodium AF hade nystartad utan konfigurering.
Kan rekommendera koll av autostartmappen om nallen har misstänkt lite minne kvar nystartad. Då ligger felet nästan helt sannolikt hos ett autostartande program.
Något som TPC kräver är att ALLA strömsparåtgärder aktiveras med Advanced Config. I defaultläget är ingen strömspar aktiverad, således risk för kort batteritid. Jag slår på allt.
Ett annat tips är att försöka undvika att inte tillåta batteriladdning då nallen är ansluten till datorn. Märkte idag att ActiveSync bråkade rätt mycket då jag förbjöd laddning. Med laddning tillåten kom stabiliteten tillbaka.
Edit: Jag håller nu på att trimma batteriet (skärmen på, hög ljusstyrka, spelar musik ljudlöst med Audio Manager). Det är ett bra test för att se hur den beter sig.
Hittills har 1%-drivrutinen fungerat bra, ser alltså ingen risk med den.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 17 February 2010 - 20:27.