Monitor Audio rx 6 och rx 8
978 svar till detta ämne
Postad 25 November 2010 - 18:44
Unregistered53cc092c
-
Unregistered53cc092c
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Nu har jag blivit riktigt sugen på en stereo förstärkare. Någon som kan tippsa om någon stark och bra. Kom ihåg att det ska vara normala priser är trots allt student.
Den ska vara starkare än Onkyo 608 till musik och kosta runt 5-6tusen.
Är denna bättre än onkyo 608 i musik och är den prisvärd? https://www.prisjakt...kt.php?p=358424
Att hitta en stereförstärkare som slår 608 är inga problem. Gillar du ljudkaraktären så finns givetvis Onkyo A 9555. Kanske den mest populära som är HK 980. Andra som bör nämnas men med lite annan ljudkaraktär är Denon och Marantz
Postad 25 November 2010 - 19:09
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Någon som råkar ha ett grått frontskydd till RX-centern men som vill ha ett svart istället?
Fick gråa till mina vita RX8 men ett svart till centern?! Har tjatat på HBB i över ett halvår men det verkar inte dyka upp något därifrån.
Postad 25 November 2010 - 20:08
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Att hitta en stereförstärkare som slår 608 är inga problem. Gillar du ljudkaraktären så finns givetvis Onkyo A 9555. Kanske den mest populära som är HK 980.
Andra som bör nämnas men med lite annan ljudkaraktär är Denon och Marantz
Vad är det för skillnad mellan Harman Kardon HK 3490 och 980? Har läst att 980 har ett jobbigt surrande och det tål jag inte med elektronik, räcker med att mina tre senaste tv apparater har surrat ink. den jag har nu. Så den går tyvärr bort.
Postad 25 November 2010 - 21:12
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Börjar kanske bli lite offtopic nu, men för att svara på din fråga så är 980 en stereoförstärkare enbart. 3490 har även radio och inbyggd dac om jag inte minns helt fel. 980 har mer styrka att driva jobbiga högtalare. Ljudmässigt vet jag inte hur pass hörbar skillnaden är mellan dem båda.
Postad 26 November 2010 - 01:54
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
En spännande och rolig sak jag märkt är att man nästan blir rädd av helt vanliga filmer alltså inte filmer som är menade att skrämma en.
Ljudet är så skarpt och klart att man blir rädd pga. att man är ovan. Känns som att vissa sorts ljud händer i rummet man tittar på, gillas skarpt.
Postad 26 November 2010 - 15:14
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Nu har jag blivit riktigt sugen på en stereo förstärkare. Någon som kan tippsa om någon stark och bra. Kom ihåg att det ska vara normala priser är trots allt student.
Den ska vara starkare än Onkyo 608 till musik och kosta runt 5-6tusen.
Jag kan rekommendera Yamaha A-S700. Jag köpte just en Yamaha R-S700 för att jag ville ha lite mer extra-funktioner än min ordinarie Cayin som bara har en on/off knapp (behåller dock båda så att jag har lite variation). R-S700 är ju receiver-varianten av A-S700, som var den jag egentligen tänkte rekommendera. Jag blev överraskad av det öppna och trevliga ljudet som har en bra tyngd i botten. Retro-looken är något jag älskar, men säkert vissa ogillar.
Postad 04 January 2011 - 08:05
gummiturbon
-
gummiturbon
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej och god fortsättning!
Ställer en kanske dum, men ändå för mig viktig fråga. Har bytt ut lite efterhand så idag har jag bla. Marantz sr 6004 som driver hemmabyggd center, monitor audio silver rx-fx, monitor audio brw 10 (?) bas samt genexxa 1200 frontar. Har inte bytt frontarna än pga små barn men det lutar åt MA rx 8. Frågan är då, hur kommer jag att uppleva skillnaden på frontarna? Har haft genexxorna i kanske 10 år och även om det inte är hifi så prisvärda, ja. Detaljrikedom och klarhet antar jag blir betydligt bättre, men hur är det med de lägre frekvenserna? Ska naturigtvis provlyssna om jag får möjlighet. Tacksam för svar.
Postad 04 January 2011 - 22:51
bobrupp
-
bobrupp
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hej
Korta o enkla frågor : Är det ngn RX8 eller RX6 akt RX center ägare som upplever att mellanregistret
distar rätt fort när man drar upp volymen?
Har testkört med mina gamla Dali Concert 6or o de spelar gladeligen vidare på ännu högre nivåer.
Vi pratar ej om maxvolym utan typ runt 70%.
Är mestadels på akustisk musik man märker det, typ gitarr med mkt dynamik i.
Har en Yamaha 3067a så effekt finns.
Har lite bekymmer med dessa skruvar på baksidan. Hur hårt kan/skall man dra dem?
Min center gick inte ensa skruven att dra utan då snurrade hela elementet med. Det skall bytas ut.
Synpunkter? Funderingar?
MVH//B
Postad 06 January 2011 - 20:06
bobrupp
-
bobrupp
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hej
Korta o enkla frågor : Är det ngn RX8 eller RX6 akt RX center ägare som upplever att mellanregistret distar rätt fort när man drar upp volymen? Har testkört med mina gamla Dali Concert 6or o de spelar gladeligen vidare på ännu högre nivåer. Vi pratar ej om maxvolym utan typ runt 70%. Är mestadels på akustisk musik man märker det, typ gitarr med mkt dynamik i.
Har en Yamaha 3067a så effekt finns.
Har lite bekymmer med dessa skruvar på baksidan. Hur hårt kan/skall man dra dem? Min center gick inte ensa skruven att dra utan då snurrade hela elementet med. Det skall bytas ut.
Synpunkter? Funderingar?
MVH//B
Hej Ingen som har ngn kommentar till detta? Jag sitter just nu med det faktum att kommer sända tillbaka mina RX8or för utbyte av diskanter och mellanregister. Tvivlar dock på att det fungerar utan att de låter så vid högre volymer  Alla är ju så positiva till dem. MVH//B
Postad 07 January 2011 - 08:09
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Hej
Ingen som har ngn kommentar till detta? Jag sitter just nu med det faktum att kommer sända tillbaka mina RX8or för utbyte av diskanter och mellanregister. Tvivlar dock på att det fungerar utan att de låter så vid högre volymer 
Alla är ju så positiva till dem.
MVH//B
Har du spelat in högtalarna ordentligt? /Ash
Postad 07 January 2011 - 08:46
bobrupp
-
bobrupp
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Har du spelat in högtalarna ordentligt?
/Ash
Hej Har spelat dem ca 50-70 timmar. Vi pratar dock ej om ngt marginellt utan riktigt påtagligt dåligt ljud. Mellanregistret hänger inte med alls utans distar ngt helt otroligt. Diskanten liksom "ringer" i när man spelar vissa låtar, ta jullåten med M Carey.... hemskt i blrjan med bjällrorna.
Postad 07 January 2011 - 10:54
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Hej! Det låter mycket konstigt att du upplever dist i högtalaren. Vi har pressat dem ganska duktigt med diverse förstärkare och inte upplevt det du beskriver. Yamaha:s karaktär är väl iof ganska nasal och lite väl tydlig i mellan/topp ibland tycker jag, men att det distar låter snarare som en fråga om brister i inspelningen av låten eller dålig mix/mastering. Nu är jag inte jätte familjär med DALI, men dessa är väl aningen mörkare i klang än RX-8 ?
//reference audio
Postad 07 January 2011 - 13:16
bobrupp
-
bobrupp
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hej! Det låter mycket konstigt att du upplever dist i högtalaren. Vi har pressat dem ganska duktigt med diverse förstärkare och inte upplevt det du beskriver. Yamaha:s karaktär är väl iof ganska nasal och lite väl tydlig i mellan/topp ibland tycker jag, men att det distar låter snarare som en fråga om brister i inspelningen av låten eller dålig mix/mastering. Nu är jag inte jätte familjär med DALI, men dessa är väl aningen mörkare i klang än RX-8 ?
//reference audio
hej tack för svar. .  Jag kan väl säga att sånt här normalt sett är svårt att diskutera men i detta fall så är det inte subjektiva åsikter vi pratar om. Mellanregistret riktigt bara fräser och inte lite utan massor. Har testat med massor av låtar både via fil, DVD skiva och det gör detsamma tyvärr. Concept 6orna spelar oberörda vidare. Ännu kostigare blir det ju när man titta på speccarna på dessa båda högtalare: Max spl visar man på monitor audio med 116 db mot 110 db på dalin.... vilket borde ju borga för att klara detta. Men icke i mitt
Postad 07 January 2011 - 19:35
PeterK71
-
PeterK71
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
När du skriver att det ringer i diskanten så har jag upplevt något som kanske är liknande. På vissa tv jinglar vid nyheter o dyl så kan jag uppleva ett "ringande". Vad heter jullåten med Mariah C som du menar?
Postad 07 January 2011 - 19:42
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Det är ett fenomen som (tyvärr) gäller för många olika högtalare.
Precis samma sak som jag upplevde, vilket gjorde att jag istället valde DM68 vilka spelar bättre även på lite lägre volym. Annars tycker jag att RX8orn låter otroligt bra och är ett mkt bra val vid högtalarköp. Mvh G
Postad 07 January 2011 - 20:43
bobrupp
-
bobrupp
-
Amatör
-
-
97 inlägg
hej
tack för svar. . Jag kan väl säga att sånt här normalt sett är svårt att diskutera men i detta fall så är det inte subjektiva åsikter vi pratar om. Mellanregistret riktigt bara fräser och inte lite utan massor. Har testat med massor av låtar både via fil, DVD skiva och det gör detsamma tyvärr. Concept 6orna spelar oberörda vidare. Ännu kostigare blir det ju när man titta på speccarna på dessa båda högtalare: Max spl visar man på monitor audio med 116 db mot 110 db på dalin.... vilket borde ju borga för att klara detta. Men icke i mitt 
Hej Nu har detta drivit mig till en punkt av galenhet att jag riggat värsta högtalartestet hemma. Ser ut som en mindre Hifibutik nu  Körde A/B/C tester med 3 olika högtalarpar varav en var min Dali concept 6or som ja vet lät bra vid höga volymer med HK AVR 255. Tyckte ja testat detta ordentligt innan vid ett mindre A/B test men nu visade det ju sig att alla 3 högtalare(2 par dali o mitt par RX8or beter sig likadant när det gäller mellanregistret...... Börjar då misstänka min Yamaha som källa till allt bekymmer. Och mkt riktigt så hittar man ju ett test i hembiotidningen nr 10 2010. som säger att det just är mellanregisret som blir "vasst och grötigt" och det är ju precis det jag upplever. Så nu blir det nog att byta forum med denna tråd och hoppa över i Yamaha 3067 tråden istället  Återkommer i detta prikära ärende  och hur detta blir löst  MVH//Bosse
Postad 07 January 2011 - 23:18
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Misstänkte att det var yamaha som ställde till det för dig. Har varit med om det många gånger tidigare. I ditt läge skulle jag nog vidga mina vyer och även titta på Marantz, harman & Integra. Bara ett tips!
Postad 07 January 2011 - 23:22
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Misstänkte att det var yamaha som ställde till det för dig. Har varit med om det många gånger tidigare. I ditt läge skulle jag nog vidga mina vyer och även titta på Marantz, harman & Integra. Bara ett tips!
Eftersom att inte Reference Audio säljer Denon .. så lägger jag till Denon Ge även Pioneer en chans ..  Maveric
Postad 07 January 2011 - 23:25
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Nu är jag inte jätte familjär med DALI, men dessa är väl aningen mörkare i klang än RX-8 ?
Det är faktiskt precis tvärtom  Jag har tom spelat på båda sida vid sida och det är mycket stor skillnad till RX8's fördel Man får gå upp på DALI Mentor 8 för att nå upp till vad RX8 presterar Maveric
Postad 07 January 2011 - 23:30
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
@ Bobrup
Jag tror att ditt problem är förstärkaren och för att utesluta att det är något annat så
lånar du hem en riktig 2 kanalare
Din nuvarande förstärkare, kanske har problem med att spela 4 ohm högtalare ?
En del flerkanalare klarar inte det riktigt
Maveric
Ps. Jag har spelat min RX8 med min Denon AVR-A100 och då den i tvåkanal har ordentligt med kräm
får jag också (nästan) ut vad åttorna har att ge .. Den har också en inställning för att spela 4 ohm högtalare
Men ännu bättre blir det med mitt separata slutsteg ....
Redigerat av Unregistered1939, 07 January 2011 - 23:37.
Postad 08 January 2011 - 12:37
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Har lite bekymmer med dessa skruvar på baksidan. Hur hårt kan/skall man dra dem?
Jag skickade ett mail till Monitor Audio i våras och ställde just denna fråga. Enligt MA så ska man dra åt tills man känner att det "börjar ta" (du känner rätt tydligt när det händer, innan dess känns det som att det snurrar tomt)) och sen max ett kvarts varv till.
Postad 08 January 2011 - 18:26
bobrupp
-
bobrupp
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hej Nu har jag avslutat mitt projekt med att utröna vad som fick RX8orna att låta illa i mellanregistret. Lånade hem en Harman Kardon AVR660 att jämföra med Yamaha 3067an och kan väl säga att problemet med mellanregistret var som bortblåst, vilken enorm skillnad. Nu kunde man ju inte bara spela på den nivå där Yamahan "sprack ur" utan ännu högre. Vad jag menar är att den låter nu så harmonisk när man spelar lite högre vilket ju kan vara kul med viss sorts musik från tid till annan. Känns otroligt skönt att man åtminstone ringa in felorsaken i detta. Då blir ju nästa frågan om vad skall man då ha för receiver istället? Den AVR660 som jag testade med lät ju bra men den är omodern när det gäller en del finesser samt att jag tycker att den rumskalibereringen som var ej ligger i närheten av typ Yamahan(synd att man ej kan plocka över förstärkardelen fr HKn till Yamahan). Dessutom har 660´n en väldigt ljudlig fläkt. Hur står sig Marantzen 7005 mot HK avr660 ?? Hur tror ni en Pioneer LX73 alt 83 står sig? Återigen...alla tips mottages tacksamt  MVH//Bosse
Redigerat av bobrupp, 08 January 2011 - 18:29.
Postad 08 January 2011 - 21:43
bobrupp
-
bobrupp
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Alla förslag mottages tacksamt
Redigerat av bobrupp, 08 January 2011 - 21:44.
Postad 09 January 2011 - 12:59
Funkificator
-
Funkificator
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hej !
Är ägare till ett par RX8, och i och med mitt inte så jättestora vardagsrum så hade jag lite problem med att det blev lite bastungt, och jag fick lite stående vågor.
Häromdagen testade jag två saker som gjorde att jag kunde ta ut skumproppen ur bakre basporten.
Först Drog jag ut den ena högtalaren 10 cm till från sidväggen (står i ett hörn) så att den nu står 50 cm från sidvägg och 50 cm från bakvägg.
Sedan Lutade jag högtalarna framåt genom att justera spikesen.
Detta medförde att jag inte alls fick samma basproblem, utan kunde ta ut skumpropparna. Detta gjorde även basen mer tight.
Ännu mer nöjd nu än innan!
Ville bara dela med mig av min upplevelse.
Postad 09 January 2011 - 17:32
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Hej Nu har jag avslutat mitt projekt med att utröna vad som fick RX8orna att låta illa i mellanregistret. Lånade hem en Harman Kardon AVR660 att jämföra med Yamaha 3067an och kan väl säga att problemet med mellanregistret var som bortblåst, vilken enorm skillnad. Nu kunde man ju inte bara spela på den nivå där Yamahan "sprack ur" utan ännu högre. Vad jag menar är att den låter nu så harmonisk när man spelar lite högre vilket ju kan vara kul med viss sorts musik från tid till annan.
Känns otroligt skönt att man åtminstone ringa in felorsaken i detta. Då blir ju nästa frågan om vad skall man då ha för receiver istället? Den AVR660 som jag testade med lät ju bra men den är omodern när det gäller en del finesser samt att jag tycker att den rumskalibereringen som var ej ligger i närheten av typ Yamahan(synd att man ej kan plocka över förstärkardelen fr HKn till Yamahan). Dessutom har 660´n en väldigt ljudlig fläkt.
Hur står sig Marantzen 7005 mot HK avr660 ?? Hur tror ni en Pioneer LX73 alt 83 står sig?
Återigen...alla tips mottages tacksamt 
MVH//Bosse
Härlig läsning! h/K gör ju alltid sitt jobb med en rejäl portion spelglädje och engagemang som får de flesta trötta högtalare att vakna till liv. Korta signalbanor, låg distorsion och en fantastisk dynamik ger ofta det resultat man önskar att få! Men jag håller med dig om att AVR-660 lämnar en hel del att önska i tekniska färdigheter. Marantz SR-7005 har vi sålt en hel del ihop med MA RX och jag måste säga att det är en riktigt trevlig kombination. Kanske att man vill ha lite mer "knuff" i basen om man är van vid h/k soundet men man kan mer en gärna slänga på ett slusteg så får man en ultimat kombo. Pioneer LX73 kommer också fungera riktigt bra då den har lite mer klipp i basen och aningens bättre krispighet i mitt tycke. ICEpower:s klass D-teknologi gör Pioneer till en "pigg" maskin som inte alls har den där ljusa och nasala karaktären som Pioneer har dragits med i alla år. Lyssnar du mest på musik kommer du nog gillar SR-7005 bättre, medans Pioneer kommer ge aningen mer rättvisa åt filmtittandet skulle jag säga! Men det är ingen lätt fråga.
Postad 09 January 2011 - 18:11
Tore3
-
Tore3
-
Forumräv
-
-
864 inlägg
Hej Nu har jag avslutat mitt projekt med att utröna vad som fick RX8orna att låta illa i mellanregistret. Lånade hem en Harman Kardon AVR660 att jämföra med Yamaha 3067an och kan väl säga att problemet med mellanregistret var som bortblåst, vilken enorm skillnad. Nu kunde man ju inte bara spela på den nivå där Yamahan "sprack ur" utan ännu högre. Vad jag menar är att den låter nu så harmonisk när man spelar lite högre vilket ju kan vara kul med viss sorts musik från tid till annan.
Känns otroligt skönt att man åtminstone ringa in felorsaken i detta. Då blir ju nästa frågan om vad skall man då ha för receiver istället? Den AVR660 som jag testade med lät ju bra men den är omodern när det gäller en del finesser samt att jag tycker att den rumskalibereringen som var ej ligger i närheten av typ Yamahan(synd att man ej kan plocka över förstärkardelen fr HKn till Yamahan). Dessutom har 660´n en väldigt ljudlig fläkt.
Hur står sig Marantzen 7005 mot HK avr660 ?? Hur tror ni en Pioneer LX73 alt 83 står sig?
Det är fler som har RX8 med Yamaha RX-V 2065 som är väldigt nöjda och som har en helt annan käraktär än 67 serien. Men förstår om det företagets recivrar ej faller på läppen längre. Återigen...alla tips mottages tacksamt :)
MVH//Bosse
Postad 10 January 2011 - 16:06
bobrupp
-
bobrupp
-
Amatör
-
-
97 inlägg
hej vad tror ni om att byta till en Yamaha 1067 och istället köpa till en NAD C275BEE Effektförstärkare för att driva frontarna? Denna borde ju iaf lösa bekymret med för lite effekt.... eller va tro ni?
Postad 11 January 2011 - 15:36
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Till alla RX6 ägare (även RX8, men RX6 framförallt då dom är ganska korta).
Har ni tagit av spikarna (som jag gjort) så blir högtalaren lägre till golvet, RX6 är rätt korta som dom är så säg till att justera fötterna så mellanregistret åtminstone blir i öronhöjd.
Jag har dessutom en liten lutning uppåt på mina. Skillnaden blev rätt stor i hur man upplevde ljudet från sweetspot.
Riktigt nöjd med justeringen
Postad 11 January 2011 - 16:20
Entraktor
-
Entraktor
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Misstänkte att det var yamaha som ställde till det för dig. Har varit med om det många gånger tidigare.
Skulle du kunna utveckla det där? Jag är på jakt efter nya högtalare till min Yamaha v1900 och vill givetvis undvika den sortens problem. Har aldrig hört talas om det tidigare.
Postad 11 January 2011 - 17:03
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Hej! Allting handlar ju om att högtalarna man har och förstärkaren man skall investera i skall vara kompatibla ljudmässigt. Vi har jobbat med att hitta människors ljudideal i mer än 30 år och man skaffar sig ganska snabbt en uppfattning om hur viss elektronik "låter". Jag har otaliga gånger varit med om att folk har införskaffat sig system som det egentligen aldrig har lyssnat på eller kunnat jämföra med andra och i slutändan kommit fram till att man inte blev nöjd med slutresultatet. Man kanske har gått på råd från personer som inte alls har samma ljudideal som en själv osv. Alla har ju verkligen inte möjligheten att provlyssna heller så därför tar man gärna råd från andra (butiker eller privatpersoner) om hur saker och ting egentligen fungerar ihop! I och med att jag själv jobbat i butik många år har jag på daglig basis kunnat jämföra väldigt mycket högtalare mot olika förstärkare och i och med detta kunna bilda mig en uppfattning om hur jag tycker att olika kombinationer låter. Just Yamaha har i mina öron historiskt sett gärna gått lite åt det nasala och lite lätt skrikiga ljudet i toppen, varför man gärna kombinerat med "rätt" (läs mjukare) högtalare till maskinerna. Just Monitor audio är en högtalare som jag spontant absolut skulle kunna rekomendera till en RX-V1900, MEN man skall absolut känna till att soundet kan bli lite "pushat" i mellan och topp om man är känslig enligt mig. Vi säljer väldigt ofta MA ihop med Pioneer och Yamaha och i vissa fall är toleransnivåerna högre och andra gånger inte - också mycket beroende på vilken typ av musik man lyssnar på osv. MA RX har ju exempelvis en mycket mer förlåtande topp en föregångaren RS. Entraktor du får gärna ringa mig så kan vi prata mer om vad som skulle kunna bli det bästa valet för dig. Skicka ett PM så löser vi det. Mvh Erik Reference audio Skulle du kunna utveckla det där? Jag är på jakt efter nya högtalare till min Yamaha v1900 och vill givetvis undvika den sortens problem. Har aldrig hört talas om det tidigare.
Postad 11 January 2011 - 19:54
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Låter mycket klokt. Du kommer få gott resultat med NAD:s strömstyrka framförallt i botten. hej vad tror ni om att byta till en Yamaha 1067 och istället köpa till en NAD C275BEE Effektförstärkare för att driva frontarna? Denna borde ju iaf lösa bekymret med för lite effekt.... eller va tro ni?
Postad 11 January 2011 - 22:44
Apachez
-
Apachez
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Hej! Allting handlar ju om att högtalarna man har och förstärkaren man skall investera i skall vara kompatibla ljudmässigt. Vi har jobbat med att hitta människors ljudideal i mer än 30 år och man skaffar sig ganska snabbt en uppfattning om hur viss elektronik "låter". Jag har otaliga gånger varit med om att folk har införskaffat sig system som det egentligen aldrig har lyssnat på eller kunnat jämföra med andra och i slutändan kommit fram till att man inte blev nöjd med slutresultatet. Man kanske har gått på råd från personer som inte alls har samma ljudideal som en själv osv.
Alla har ju verkligen inte möjligheten att provlyssna heller så därför tar man gärna råd från andra (butiker eller privatpersoner) om hur saker och ting egentligen fungerar ihop! I och med att jag själv jobbat i butik många år har jag på daglig basis kunnat jämföra väldigt mycket högtalare mot olika förstärkare och i och med detta kunna bilda mig en uppfattning om hur jag tycker att olika kombinationer låter.
Just Yamaha har i mina öron historiskt sett gärna gått lite åt det nasala och lite lätt skrikiga ljudet i toppen, varför man gärna kombinerat med "rätt" (läs mjukare) högtalare till maskinerna. Just Monitor audio är en högtalare som jag spontant absolut skulle kunna rekomendera till en RX-V1900, MEN man skall absolut känna till att soundet kan bli lite "pushat" i mellan och topp om man är känslig enligt mig. Vi säljer väldigt ofta MA ihop med Pioneer och Yamaha och i vissa fall är toleransnivåerna högre och andra gånger inte - också mycket beroende på vilken typ av musik man lyssnar på osv. MA RX har ju exempelvis en mycket mer förlåtande topp en föregångaren RS.
Entraktor du får gärna ringa mig så kan vi prata mer om vad som skulle kunna bli det bästa valet för dig. Skicka ett PM så löser vi det.
Mvh Erik Reference audio
Så vad är expertens utlåtande på exempelvis kombinationen HK BDS2 + Canton 490.2? Får du rysningar eller välbehag?
Postad 12 January 2011 - 11:20
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Spontant tror jag att Canton 490.2 kan leverera mer än vad BDS2 kan ge den. Men rent klangmässigt blir det inga problem. Canton går ju lite åt det vassare hållet i diskanten och h/k är utav lite varmare och "köttigare" karaktär så.. Så vad är expertens utlåtande på exempelvis kombinationen HK BDS2 + Canton 490.2? Får du rysningar eller välbehag? 
Postad 01 February 2011 - 08:01
Unregistered6ae6c602
-
Unregistered6ae6c602
-
Användare
-
-
116 inlägg
Behöver ställa en fråga såhär i sista minuten, håller nämligen på att slutföra ett högtalarköp! Mina tankegångar har vandrat mellan att köpa B&W CM7 (gillade inte), Dali Ikon 6 MK2 (gillade mer), samt nu Monitor Audio RX6/RX8 (gillade och var snyggast  ).
Jag lade faktiskt undan en RX6:a igår och passade på att fråga personalen om det är någon skillnad på dessa (RX6/RX8) sett på kravet av förstärkare. Som jag fattade på personalen så ansåg de att min nuvarande förstärkare (Denon AVR-1908) skulle klara av att driva båda dessa högtalare lika bra.
Jag vill nämligen köpa en högtalare som jag kan växa i, som jag kan behålla om man eventuellt flyttar till ngt större. Är det så, att en svagare förstärkare har lika lätt/svårt att driva både RX6/RX8, med tanke på samma impedans på både RX6/RX8?
Postad 01 February 2011 - 10:10
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Jag vill nämligen köpa en högtalare som jag kan växa i, som jag kan behålla om man eventuellt flyttar till ngt större. Är det så, att en svagare förstärkare har lika lätt/svårt att driva både RX6/RX8, med tanke på samma impedans på både RX6/RX8?
Både RX6 och RX8 är båda lättdrivna högtalare. Ingen större skillnad dem emellan vad gäller det!
Postad 01 February 2011 - 20:48
Unregistered6ae6c602
-
Unregistered6ae6c602
-
Användare
-
-
116 inlägg
Slog till på ett par RX6:or, nu står det uppställda här och inkopplade mot en Denon AVR-1908. Har inte ens konfigurerat förstärkaren ens ännu efter mina B&W 602s3:or. Blir spännande att se om det blir ngn skillnad mellan Small & Large Loudspeakers i Settings.
Postad 09 February 2011 - 18:52
Unregistered3ef25644
-
Unregistered3ef25644
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Tänkte bara berätta att jag äntligen gått och blivit med Monitor Audio, skaffat mig RX6, RX Center. RXFX surr.
Tidigare haft Dali Lektor 8, Klipsch RF-62, Klipsch RF-63 allt med tillhörande center surr.
Första gången jag verkligen känner att fan va rätt, så här ska mitt ljud va.
Slänger upp bilder på det när vi flyttat till nya lägenheten.
Mvh Sillmus
Postad 09 February 2011 - 20:06
Entraktor
-
Entraktor
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Tänkte bara berätta att jag äntligen gått och blivit med Monitor Audio, skaffat mig RX6, RX Center. RXFX surr.
Tidigare haft Dali Lektor 8, Klipsch RF-62, Klipsch RF-63 allt med tillhörande center surr.
Första gången jag verkligen känner att fan va rätt, så här ska mitt ljud va.
Hur skulle du beskriva skillnaden mellan dina tidigare system och Monitor Audio? Jag antar att du haft den gigantiska Klipsch-centern som hör till RF-63... Hur upplever du RX-centern jämfört med den?
Postad 09 February 2011 - 21:42
Unregisteredd7d19603
-
Unregisteredd7d19603
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag ska snart köpa mig ett par vita pianolackade rx8 och undrar om min Denon 1610 klarar av att driva dom på hygglig volym?
Ny stärkare ska införskaffas om några månader när spargrisen är mätt igen....
Postad 15 February 2011 - 13:40
Peglund
-
Peglund
-
Användare
-
-
180 inlägg
Har ett par gamla golvare: dali 6006, center: c 1000 samt sub: swa 12. Som surround har jag Canton GLE 410. Dessa drivs via Onkyo 608.
Sitter och velar hur jag nu skall göra:
Är väldigt sugen på att uppgradera mina högtalare. Funderar på antingen RX 8/6 eller Canton GLE 490 som golvare, RX Center eller GLE 455 samt som sub en XTZ 99 W10.16.
Kan jag behålla mina 410:or även om jag köper RX 8/6+RX Center, eller bör jag även skaffa BRFX/RX FX? Köpte nämligen 410:orna i somras... Är XTZ 99 W10.16 en bra sub till dessa högtalare?
Kommer för det mesta att användas till film/spel (PS3), men även till musik. Skall vara ganska bra allround.
Tacksam för tips/råd.
Redigerat av Peglund, 15 February 2011 - 13:48.
Postad 20 February 2011 - 12:50
Caulfield
-
Caulfield
-
Användare
-
-
176 inlägg
Någon som kör 7.1 med dubbla uppsättningar RX-FX? Hur har ni kopplat och upplevs det?
Postad 20 February 2011 - 15:20
Unregistered4fd183bf
-
Unregistered4fd183bf
-
Forumräv
-
-
535 inlägg
Efter att ha provlyssnat ett par RX8 så tycker jag visserligen att det verkar vara ett par kanonhögtalare. Tills jag hörde lite tyngre rock med mycket bas, det kändes som ljudet drunknade i basen.
Ni som äger högtalarna, kan det bero på rum/akustik eller är det helt enkelt ett par högtalare för människor som föredrar riktigt tungt med bas?
Postad 21 February 2011 - 11:50
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Jag har i butik hör ett par små RX6 spela med sjuk bummel-bas. Dvs rummets fel.
Hemma har jag ett par RX8. Och skulle jag vilja ändra på något så skulle jag kunna tänka mig lite mer bas!
Själv kommer jag att lösa det med en musikalisk sub i framtiden. RX8 har visserligen en del baskapacitet men den är väldigt nyktert framförd.
Nej, jag är ingen bas-narkoman/tonårsbas-fan.
Rummets akustik påverkar VÄLDIGT mkt.
RX8 kan du dessutom plugga både på framsidan och baksidan om du skulle få problem med basen.
Postad 21 February 2011 - 16:28
Unregistered35329230
-
Unregistered35329230
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Någon som kör 7.1 med dubbla uppsättningar RX-FX? Hur har ni kopplat och upplevs det?
Kör en 7.2 uppsättning med RX-FX, har inte så mycket att jämföra med men visst låter det bra och mera jämfört med om du endast kör en uppsättning. Jag kör dessa som bipol, du får ju 4st punkter som ger ett diffust ljud jämfört med 2... Är mycket nöjd!
Postad 21 February 2011 - 16:31
ButSometimesTheyDont
-
ButSometimesTheyDont
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Basen är det som oftast diskuteras när nya RX-serien kommer på tal men hur är det med diskanten tycker ni?
Hur upplever ni diskanten på era RX8? Exempelvis jämfört mot låt oss säga Audiovector, Elac och kanske Monitor Audios dyrare serier som GS och PL?
Postad 21 February 2011 - 17:16
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Det fina med RX8 är att inget sticker ut utan allt låter väldigt jämnt och fint. Väldigt homogen ljudbild.
Audiovector har bra diskant och det övre registret är väl lite av deras paradgren. När jag jämförde RX mot ki och super eller vad de nu hette så hade Audiovector lite bättre kvalitér i toppen, lite större och luftigare. Men klart "sämre" i botten de lät för tunt och lite för ljust.
Elac har en mer påträngande diskant som man får se upp med om man gillar i längden. Lite wow-faktor på just diskanten, måste lyssna lite längre så man ser om man blir lyssningstrött eller inte av det.
Har även när RX kom ut jämfört mot MA GS-stativare (då mot RX6) och då lät RX bättre! Bla just i diskanten har jag för mig.
Redigerat av Unregistered0c078b54, 21 February 2011 - 17:33.
Postad 22 February 2011 - 17:47
Tore3
-
Tore3
-
Forumräv
-
-
864 inlägg
Efter att ha provlyssnat ett par RX8 så tycker jag visserligen att det verkar vara ett par kanonhögtalare. Tills jag hörde lite tyngre rock med mycket bas, det kändes som ljudet drunknade i basen.
Ni som äger högtalarna, kan det bero på rum/akustik eller är det helt enkelt ett par högtalare för människor som föredrar riktigt tungt med bas?
Undrar om skruvarna var lösa till elementen, är dom det så är det Bummel Bas har jag märkt. Jag får känna på skruvarna lite då och då, 4 månader efter köp. Men man får passa sig att ej dra för hårt. Dra försiktigt så man känner lite motstånd. Skulle tro att det tar ett halvår för konstruktionen attt torka o sätta sig eller om någon har erfarenheter att dela med sig om det här?
Postad 28 February 2011 - 12:45
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
wow, en snabb grej bara. Glöm inte ändra Ohm inställningen till 6Ohm. Jag körde tydligen mina i 4 hela tiden. Blev rätt stor skillnad vid hörgre volymer, framförallt i basen.
Postad 28 February 2011 - 12:56
Caulfield
-
Caulfield
-
Användare
-
-
176 inlägg
Kör en 7.2 uppsättning med RX-FX, har inte så mycket att jämföra med men visst låter det bra och mera jämfört med om du endast kör en uppsättning. Jag kör dessa som bipol, du får ju 4st punkter som ger ett diffust ljud jämfört med 2... Är mycket nöjd!
Har nu precis provkört första filmen och kör de två bakersta som Dipol och sido surrounden som Bipol enligt MA's föreskrifter i manualen. Får väl prova mig fram över tiden och kan inte ännu säga att jag provkört det riktigt ännu. - Fru och barn störs sägs det!
Postad 28 February 2011 - 18:49
Stiss
-
Stiss
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Har nu precis provkört första filmen och kör de två bakersta som Dipol och sido surrounden som Bipol enligt MA's föreskrifter i manualen. Får väl prova mig fram över tiden och kan inte ännu säga att jag provkört det riktigt ännu. - Fru och barn störs sägs det!
Har jag missat, skall absolut provas  Tack för tipset!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|