Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTC Desire - Prata beställningar, abbonemang och annat

2978 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 mars 2010 - 23:05

Johnsson1975
  • Johnsson1975
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Okej, Ja det är jag som tänkt fel med hastigheterna. Sorry.
Hur värdelöst är 1mbit egentligen att surfa med?

Har någon annan operatör något som är mycket bättre? Priset går upp till 299/mån med 6mbit.

Borde kunna kolla på youtube med 480p iaf, inte helt säker, ngn som vet?

Postad 19 mars 2010 - 23:12

enmil
  • enmil
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Det som är frågan. Kan man se på youtube-klipp och göra diverse slösurf utan att irritera sig eller behöva pausa och vänta för att kunna titta.

Sen förmodar jag att jag kan uppgradera till turbo om jag inte är nöjd frågan är bara om det blir dyrare att göra det senare. Får väl ringa på måndag och höra.

EDIT: Gick in på telenors chatt och frågade. Här är konversationen.

# hejsan
# Jag har beställt en mobiltelefon med ett abonemang av er. Jag undrar om ni kan ändra det till surf turbo. Eller om jag kan göra det i efterhand utan att det kostar mer än om jag hade beställt det ifrån början.
# Ändras abonenmanget till Telenor Fri Surf Turbo ökar de fasta ksotnaderna med 100 kr.
# jaså? för om man beställer telefonen med "turbo" är det bara 50kr skillnad mot "bas"
# Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig till oss igen. Jag önskar dig en trevlig dag.

# hej
# Jag har beställt en mobiltelefon med ett abonemang av er. En htc Desire med telenor surf bas. Jag undrar om jag kan ändra det till surf turbo. Eller om jag kan göra det i efterhand utan att det kostar mer än om jag hade beställt det ifrån början.

249kr/mån med bas
299kr/mån med turbo
# Du skrev att det skulle "öka" med 100kr sist innan du stängde ner. Vilket hade betytt att jag hade fått betala 50kr mer om jag ändrat det i efterhand. Stämmer det?
# Ja.
# Måste jag ångra köpet och beställa om då?
# Ja.
# Okej. Hur går jag tillväga för att göra det då?
# Är beställningne gjord via vår internetbutik?
# Ja
# DU kontaktar då dem via [email protected]
# Okej. tack för att du inte var så snabb med att koppla ner denna gången
# godnatt
# Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig till oss igen. Jag önskar dig en trevlig dag.
# Daniel har lämnat denna chatt!
# Chatten har avslutats!

Redigerat av enmil, 19 mars 2010 - 23:56.

Postad 19 mars 2010 - 23:20

Johnsson1975
  • Johnsson1975
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0
Jag är inne på samma spår, ta den billigaste och sedan uppgradera om det inte räcker till... Orkar inte snacka med dem i chatten idag, men annars tänkte jag kolla upp det och isf ev ändra redan nu om det skulle bli dyrare att uppgradera till Turbo senare.

När det bara skiljer 50 kr/månad är det inte så farligt kanske, faller inom min budget för telefoni/mobilt bredband, men om det skulle närma sig en hundring så som det tydligen gör med X10 så börjar det nagga på den delen jag ringer för, vilket jag inte vill.

Postad 20 mars 2010 - 03:00

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1 057 inlägg
  • 0
3's bas är också 3G hastighet med 1GB månaden sedan turbo 3g 5GB månaden och sist 16Mbits 10GB månaden.. Om det skulle hjälpa er. Allt kommer in under 399:-/månaden så det man får över kan man ringa för utan att hamna utanför 399:-
Men detta har ni väl redan koll på..

Mvh

Postad 20 mars 2010 - 03:27

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

3's bas är också 3G hastighet med 1GB månaden sedan turbo 3g 5GB månaden och sist 16Mbits 10GB månaden.. Om det skulle hjälpa er. Allt kommer in under 399:-/månaden så det man får över kan man ringa för utan att hamna utanför 399:- Men detta har ni väl redan koll på..

3Mobilsurf Max är faktiskt (enligt deras hemsida) bara 10Mbit, inte 16. Tekniken i sig tillåter som jag fattat det max 14.4Mbit så 16 verkar ganska orimligt. Men det är bara vad jag läst, jag är ingen expert. :)

Men oavsett vilket, klarar Desire av att utnyttja något snabbare än 7.2Mbit? "HSDPA, 7.2 Mbps för nedladdning" står det ju i produktinfon på Prisjakt.

Passar på att klämma in en 3 fråga också. Någon som vet ifall man kan byta tjänster i sitt "3 paket" hur man vill under bindningstiden? Om man t.ex upptäcker att man valt för stort eller för litet surfpaket? Eller plötsligt kommer på att man behöver eller inte längre behöver SMS-paketet?

Kom på en grej till. 3 har ett Windows Live Messenger tillägg man kan köpa för 19kr/mån. Behöver man verkligen ha det för att använda WLM? Kan man inte bara installera en WLM applikation (det borde väl finnas till Android) på sin Desire och tuta o köra via sitt mobilsurf?

Redigerat av nipe, 20 mars 2010 - 03:35.

Postad 20 mars 2010 - 04:04

pizzapappa
  • pizzapappa
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Nä, på Hero var det 7 homescreens och så även på Desire.
Vet faktiskt inte hur det påverkar resten av systemet om man slår av Sense men jag är ganska säker på att övriga HTC-specifika funktioner och tillägg fortfarande funkar som t.ex. keyboard, twitter appet, webbläsare m.m.
Frågan är dock om det går att lägga till HTC widgets på den vanliga 2.1 Launchern?

Jo det var något sånt jag undrade också.

Postad 20 mars 2010 - 04:07

KniveN
  • KniveN
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

3Mobilsurf Max är faktiskt (enligt deras hemsida) bara 10Mbit, inte 16. Tekniken i sig tillåter som jag fattat det max 14.4Mbit så 16 verkar ganska orimligt. Men det är bara vad jag läst, jag är ingen expert. :)

Men oavsett vilket, klarar Desire av att utnyttja något snabbare än 7.2Mbit? "HSDPA, 7.2 Mbps för nedladdning" står det ju i produktinfon på Prisjakt.

Passar på att klämma in en 3 fråga också. Någon som vet ifall man kan byta tjänster i sitt "3 paket" hur man vill under bindningstiden? Om man t.ex upptäcker att man valt för stort eller för litet surfpaket? Eller plötsligt kommer på att man behöver eller inte längre behöver SMS-paketet?

Kom på en grej till. 3 har ett Windows Live Messenger tillägg man kan köpa för 19kr/mån. Behöver man verkligen ha det för att använda WLM? Kan man inte bara installera en WLM applikation (det borde väl finnas till Android) på sin Desire och tuta o köra via sitt mobilsurf?

Ja du kan byta tjänster som du vill, kan vara uppsägningstid på vissa, brukar vara 30 dagar.

Postad 20 mars 2010 - 04:23

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1 057 inlägg
  • 0

Ja du kan byta tjänster som du vill, kan vara uppsägningstid på vissa, brukar vara 30 dagar.

Precis.

Och jag kollade inte hemsidan när jag skrev mitt inlägg tog från minnet :)

Postad 20 mars 2010 - 07:54

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Jaha, det märks att det börjar närma sig release nu, snacket går mer å mer kring vilket abonnemang som man skall ha. Själv är jag i samma sits. Jag sitter nu med en SE W760i och 3's mobilsurf plus med följande spec:

Topphastighet: 6 Mbit/s
Pris: 89 kr/mån
Data som ingår: 5 GB data/mån

Använder som sagt en SE (som kommer bli utbytt mot en Desire). Har inte riktigt koll på det här med hastigheten som telefonen kan utnyttja, men surfar man snabbare med Desire'n jmf SE'n med detta abonnemang? (ber om ursäkt för lite OT).

Anledningen till att jag undrar är att jag står emellan valet att vara kvar på 3 och köra deras 3Pott199 alt byta till Telia Mobil Prata på Surf Alltid. Med min nyttjandeprofil så blir dessa ungefär lika dyra för mig (ringer inte så mycket). Men frågan blir då, hos Telia kan man bara surfa 500 MB innan de drar ner hastigheten, jmf med 5 GB hos 3. I nuläget ligger jag på ca 60-80 MB och peakar på 130 MB (när jag använder telefonen som modem). Så frågan är, ni som har smarta telefoner, hur mycket surfar man i månaden egentligen (i MB), jag gissar att det blir mer, men är det mer än 5 ggr så mycket?

Och en annan lite OT-fråga, om man överskrider nedladdningsgränsen så sänks ju hastigheten (med ett fast surf-pris t ex enl ovan), men tillkommer det nån kostnad per nedladdad MB efter det?

Postad 20 mars 2010 - 08:45

Microhulken
  • Microhulken
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Jaha, det märks att det börjar närma sig release nu, snacket går mer å mer kring vilket abonnemang som man skall ha. Själv är jag i samma sits. Jag sitter nu med en SE W760i och 3's mobilsurf plus med följande spec:

Topphastighet: 6 Mbit/s
Pris: 89 kr/mån
Data som ingår: 5 GB data/mån

Använder som sagt en SE (som kommer bli utbytt mot en Desire). Har inte riktigt koll på det här med hastigheten som telefonen kan utnyttja, men surfar man snabbare med Desire'n jmf SE'n med detta abonnemang? (ber om ursäkt för lite OT).

Anledningen till att jag undrar är att jag står emellan valet att vara kvar på 3 och köra deras 3Pott199 alt byta till Telia Mobil Prata på Surf Alltid. Med min nyttjandeprofil så blir dessa ungefär lika dyra för mig (ringer inte så mycket). Men frågan blir då, hos Telia kan man bara surfa 500 MB innan de drar ner hastigheten, jmf med 5 GB hos 3. I nuläget ligger jag på ca 60-80 MB och peakar på 130 MB (när jag använder telefonen som modem). Så frågan är, ni som har smarta telefoner, hur mycket surfar man i månaden egentligen (i MB), jag gissar att det blir mer, men är det mer än 5 ggr så mycket?

Och en annan lite OT-fråga, om man överskrider nedladdningsgränsen så sänks ju hastigheten (med ett fast surf-pris t ex enl ovan), men tillkommer det nån kostnad per nedladdad MB efter det?

Jag kör Telias Surf Alltid till min iphone och har aldrig varit över 500mb tror jag ligger runt 300mb dock surfar jag inte så jätte mkt. Och när jag prata med säljaren så är det bara hastigheten som dras ner.

Skulle jag stå i valet och kvalet där det skulle bli samma kostnader mellan 3 och telia så skulle jag aldrig i hela mitt liv välja 3. Men det grundar sig på erfarenheter av 3 som jag hade för ett par år sen.

Postad 20 mars 2010 - 10:42

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1 289 inlägg
  • 0
Kollade min Nokia 5800, jag surfar en del.. kollar aldrig youtube eller filmer (för slö telefon) men drar ner en hel del podcast osv... jag hade 3.7GB under en 30-dagars period... (har använt telefonen en del som modem denna månaden kom jag på, så en del youtube o någon svt-play har det blivit.

Postad 20 mars 2010 - 11:07

caracarn
  • caracarn
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Själv kommer jag nog att köra på mitt Comviq Kompis studentabbonemang för 19:-/månad och mestadels surfa hemma via trådlösa nätverket eller på skolan via nätverket där. Sen får jag se om jag använder telefonen mycket för att surfa annars och i så fall kanske byta ab.

Postad 20 mars 2010 - 11:41

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

• 583 inlägg
  • 0
Verkar som att det finns silver ivf
http://www.pdashop.n...ire-silver.html

Google translate

PDAshop.nl erbjuder förutom standard brunt en vackra silver finish. Denna version av HTC Desire är endast tillgänglig för oss. Säkerställa en kopia av HTC Desire Silver nu förbeställas.

Ingen aning om ifall det är knutet till någon speciell operatör eller om det är exklusivt till återförsäljaren, men den borde väl komma ut till andra efter en tid.
Själv tycker jag att silver ser riktigt nice ut

Postad 20 mars 2010 - 12:15

b_lindahl
  • b_lindahl
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Vill inte vara tråkig men är inte denna diskusison om vilken om abbonemang som är bäst väldigt OT, i alla trådar som handlar om mobiltelefoner för den deln? Den förekommer i varenda tråd om mobiltelefon av smartphones-typ. Det finns ju faktiskt trådar dedikerade till det ämnet som man kan läsa om man har svårt att välja abbonemang, typ:
Tråd om abbonemang

Postad 20 mars 2010 - 13:08

gregoff
  • gregoff
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag kör Telias Surf Alltid till min iphone och har aldrig varit över 500mb tror jag ligger runt 300mb dock surfar jag inte så jätte mkt. Och när jag prata med säljaren så är det bara hastigheten som dras ner.

Skulle jag stå i valet och kvalet där det skulle bli samma kostnader mellan 3 och telia så skulle jag aldrig i hela mitt liv välja 3. Men det grundar sig på erfarenheter av 3 som jag hade för ett par år sen.

+1

Postad 20 mars 2010 - 13:54

pizzapappa
  • pizzapappa
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Själv kommer jag nog att köra på mitt Comviq Kompis studentabbonemang för 19:-/månad och mestadels surfa hemma via trådlösa nätverket eller på skolan via nätverket där. Sen får jag se om jag använder telefonen mycket för att surfa annars och i så fall kanske byta ab.

Du behöver inte byta abbonemang. Det räcker med att du lägger till ett datapaket.
http://www.tele2.se/...-datapaket.html

Postad 20 mars 2010 - 15:29

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0

Vill inte vara tråkig men är inte denna diskusison om vilken om abbonemang som är bäst väldigt OT, i alla trådar som handlar om mobiltelefoner för den deln? Den förekommer i varenda tråd om mobiltelefon av smartphones-typ. Det finns ju faktiskt trådar dedikerade till det ämnet som man kan läsa om man har svårt att välja abbonemang, typ:
Tråd om abbonemang

Du har helt rätt. Som så ofta så är man så fokuserad och "inne i det" att man (eller iaf jag) glömmer bort att det finns specialtrådar för vissa saker eller sökfunktioner för den delen. Så sorry för OT, my bad... Och som bonus så fanns det ju en hel del snack om abonnemang och Desire i den tråden du länkade till, det tackar vi för :)

Postad 20 mars 2010 - 15:37

zeelo
  • zeelo
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Verkar som att det finns silver ivf
http://www.pdashop.n...ire-silver.html

Google translate

Ingen aning om ifall det är knutet till någon speciell operatör eller om det är exklusivt till återförsäljaren, men den borde väl komma ut till andra efter en tid.
Själv tycker jag att silver ser riktigt nice ut

Håller helt och hållet med dig, tycker den är snyggare än den bruna så skulle också gärna vilja ha den. Men frågan är hur länge man orkar vänta. Just nu vet ingen av dom 3 återförsäljare som jag varit i kontakt med om att den ens finns. Ringde även till HTC Sverige och där visste dom inget heller, inte mer än att det är en specialutgåva till något företag i Nederläderna, och det verkar ju stämma efter din länk.
Men ingen vet om den kommer till sverige, har mailat HTC international men där får jag inget vettigt svar.

Svaret jag fick på min fråga "Finns det en silver variant och om så, kommer den till sverige i så fall när?" var att "Desire kommer skäppas till sverige". Inte ett ord om den i silver... konstigt tycker jag. Mailade tillbaka ett svar och skrev att det inte var svar på min fråga, sen dess har jag inte hört ett ljud. Suck!

Tråd om abbonemang

Håller med dig, är less på att se hur tråden vuxit sen senast jag var inne och sen handlar det bara om abonnemang och skit. Finns speciella trådar för det, håll er till vad tråden handlar om... !!

Postad 20 mars 2010 - 15:38

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0
Hur funkar HTC med musik ?
I jämförelse med Iphone ?

Redigerat av cedergren, 20 mars 2010 - 15:38.

Postad 20 mars 2010 - 17:38

zeelo
  • zeelo
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Hur funkar HTC med musik ?
I jämförelse med Iphone ?

Tycker det funkar helt OK, har en Hero idag och jag är nöjd. Lyssnar inte jättemycket på musik via den just nu men det blir väl några timmar i veckan och det flyter på bra.

Många påstår nog att den är bättre på iPhone men det är väl rätt naturligt, jag menar det har ju varit deras branch. Men det är knappast så pass stor skillnad att det skulle vara stor fördel till iphone.

Postad 20 mars 2010 - 19:05

frisbee
  • frisbee
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Här gör man om Desiren till N1 http://www.youtube.c...h?v=a2Amcaot1Us

frisbee

Postad 20 mars 2010 - 19:19

flurrijacob
  • flurrijacob
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tråden kanske har stannat upp pga att det mesta är diskuterat och nu sitter vi i väntans tider. :angry:

Postad 20 mars 2010 - 21:30

_dawson_
  • _dawson_
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Någon som har bra koll på apps till HTC? Jag står i valet och kvalet mellan en Desire och iPhone. Tycker båda lurarna är grymma men vet att iPhone har väldigt många apps som jag skulle vilja ha, HTC har jag väldigt dålig koll på faktiskt. Jag är t.ex. intresserad av Swedbank, SVT play, Viasat sport, prisjakt och SL? Någon som vet ifall dessa apps finns till HTC?

Postad 20 mars 2010 - 21:33

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0

Tycker det funkar helt OK, har en Hero idag och jag är nöjd. Lyssnar inte jättemycket på musik via den just nu men det blir väl några timmar i veckan och det flyter på bra.

Många påstår nog att den är bättre på iPhone men det är väl rätt naturligt, jag menar det har ju varit deras branch. Men det är knappast så pass stor skillnad att det skulle vara stor fördel till iphone.

Iphone 3gs är svårslagen när det gäller musik. Har svårt att tro att denna är bättre. Ta en titt på kurvan här under gällandes 3gs.

Postad bild

Postad 20 mars 2010 - 22:34

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Ja, vore kul med lite tester...väntar ju in mobils Android tidning som kommer på tisdag...hoppas de har en riktig recension och inte bara skriver vad de tycker om luren efter att fått pilla med den i 3min...

Postad 20 mars 2010 - 22:53

algorithm
  • algorithm
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Iphone 3gs är svårslagen när det gäller musik. Har svårt att tro att denna är bättre. Ta en titt på kurvan här under gällandes 3gs.

Postad bild

Skulle du kunna hjälpa mig med att tolka kurvan :angry: ?

Redigerat av algorithm, 20 mars 2010 - 22:54.

Postad 20 mars 2010 - 22:57

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Skulle du kunna hjälpa mig med att tolka kurvan :angry: ?

+1 ;)

Postad 20 mars 2010 - 23:09

b_lindahl
  • b_lindahl
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Någon som har bra koll på apps till HTC? Jag står i valet och kvalet mellan en Desire och iPhone. Tycker båda lurarna är grymma men vet att iPhone har väldigt många apps som jag skulle vilja ha, HTC har jag väldigt dålig koll på faktiskt. Jag är t.ex. intresserad av Swedbank, SVT play, Viasat sport, prisjakt och SL? Någon som vet ifall dessa apps finns till HTC?

På rak arm vet jag bara att prisjakt och SL finns, ingen koll om de andra finns dock. Det finns många trådar och tester på nätet med rätt uttömmande tips om bra applikationer och spel för android. Här är ett par:
Swedroid Wiki - Applikationer
101 bästa androidapparna enligt IDG

Postad 20 mars 2010 - 23:10

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0
Desto jämnare ju bättre. Här är en jämförelse mellan Nexus one(desire) och 3gs.

Postad bild

Postad 20 mars 2010 - 23:29

zhogun
  • zhogun
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Ajfånen verkar hålla sig inom +/- 0.1dB eller nått.. mkt bra.

Kurvan för Nexusen ser ut som en typisk kurva för ett förstärkeri med en kondensator i serie med utgången för att förhindra likström till hörlurarna/högtalare, dvs man kan ha valt en kondensator med en för låg kapacitans pga av platsbrist eller av ekonomisk anledning eller pga att man inte bryr sig hehe.

Det är ju typ standard att man vill ha rak frekvensgång mellan 20Hz-20kHz och har man ett filter av nått slag som ska filtrera bort under 20Hz så bör man om man ska vara riktigt seriös sikta på ett -3dB värde (där kurvan har gått ner 3dB) på en Dekad under 20Hz dvs 2Hz för att hålla kurvan rak ner till 20Hz och att fasvridningar inte stör lika mkt. Lite overkill i en telefon kanske men Nexusen kan nog lida av ganska "basfattigt" ljud.

Vet inte om jag själv vet vad jag skrev lol, godnatt.

edit:
kan ju tillägga att Nexusen ändå håller 20Hz-20kHz inom 3dB (gått ner 3dB vis 20Hz) så den anses väl "ok" ändå... men iPhonen ser mkt bättre designad ut.
"rippel" (vågorna) vid dom höga frekvenserna på nexusen beror förmodligen också på en sämre konstruktion.

Redigerat av zhogun, 20 mars 2010 - 23:33.

Postad 20 mars 2010 - 23:45

Killen99
  • Killen99
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag är väldigt sugen på Desire men såg att Legenden har nästan samma saker de största skillnaderna är ju samtalstiden där legenden är lite vassare och sen har vi det här:

* 576 MB RAM / 512 MB ROM = Desire

* 384 MB RAM / 512 MB ROM = Legend

Hur mycket gör detta?

Faktan är hämtad Här

Redigerat av Killen99, 20 mars 2010 - 23:45.

Postad 21 mars 2010 - 00:01

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
@Killen99: Skillnaden i batteritid kan kanske förklaras med att Desire har en halv tum större skärm med 2,5 gånger så hög upplösning.

Postad 21 mars 2010 - 00:03

Killen99
  • Killen99
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Det är sant.

Postad 21 mars 2010 - 00:05

Oddish
  • Oddish
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Eheh, ja eftersom diamant är det hårdaste ämne som finns så är jag knappast förvånad.

OT: http://www.newscient...t-material.html :angry:

Postad 21 mars 2010 - 00:06

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1 019 inlägg
  • 0
Sen är väl prollen lägre klockad på Legenden, det påverkar också på batteri tiden

Postad 21 mars 2010 - 00:09

ZoDeR
  • ZoDeR
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Och Desire har en processor på 1000MHz mot Legends 600MHz. Är nog inte så konstigt då :angry:

↑ Var före ;)

Redigerat av ZoDeR, 21 mars 2010 - 00:10.

Postad 21 mars 2010 - 00:09

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Det är också sant. :angry:

Postad 21 mars 2010 - 05:28

SL2
  • SL2
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Den största skillnaden är inte klockfrekvensen. Legend har en äldre processor, ARM 11, som har använts i massor med modeller genom åren, tex massor med Nokiamodeller (N93, N95, N97, E71...) och de äldre iPhonemodellerna.

Desires processor, ARM Cortex A8, är en generation nyare och används även i iPhone 3GS, Milestone och Nokia N900.

http://en.wikipedia....RM_architecture

http://www.engadget....behind-android/

Postad 21 mars 2010 - 10:53

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0

Den största skillnaden är inte klockfrekvensen. Legend har en äldre processor, ARM 11, som har använts i massor med modeller genom åren, tex massor med Nokiamodeller (N93, N95, N97, E71...) och de äldre iPhonemodellerna.

Desires processor, ARM Cortex A8, är en generation nyare och används även i iPhone 3GS, Milestone och Nokia N900.

http://en.wikipedia....RM_architecture

http://www.engadget....behind-android/

I nokia modellerna har det dock varit äldre versioner och betydligt lägre klockfrekvenser förutom i de allra senaste.
Förövrigt så har Desire en snapdragon, ingen Cortex :angry:

Edit*
Lite extra info:
Sony ericsson Satio och Vivaz kör också på cortex A8. Den senare dock klockad till 720mhz.

Redigerat av Unregistered0354d681, 21 mars 2010 - 10:56.

Postad 21 mars 2010 - 13:06

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

I nokia modellerna har det dock varit äldre versioner och betydligt lägre klockfrekvenser förutom i de allra senaste.
Förövrigt så har Desire en snapdragon, ingen Cortex :angry:

Edit*
Lite extra info:
Sony ericsson Satio och Vivaz kör också på cortex A8. Den senare dock klockad till 720mhz.

Cortex är en arkitektur, inte en processor. I Snapdragon heter den Scorpion och är väldigt lik Cortex-arkitekturen.

Postad 21 mars 2010 - 14:26

frisbee
  • frisbee
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Angående vilken cpu core modellerna har..
Desire har http://pdadb.net/ind...pdragon_qsd8250
Legend har http://pdadb.net/ind...ualcomm_msm7227

där kan man kolla vilka modeller som har respektive idag..

frisbee

Postad 21 mars 2010 - 17:37

SL2
  • SL2
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Tack för hårklyverierna! Jag försökte generalisera och visa att den viktigaste skillnaden är att de tillhör olika generationer.
Om ni hade orkat kolla min länk så hade ni förstått det! :)

Postad 21 mars 2010 - 18:49

DrMagoo
  • DrMagoo
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Asså jag är helt ny på detta med smartphones, men funderar på att köpa en desire. Går det då att ansluta den i ett trådlöst nätverk för att då kunna komma åt bilder, filmer och dokument i min stationära dator? Och tvärt om, via W-lanet menar jag alltså.

Det skulle ju innebära att det inte är några problem att streama film och musik som jag har i datorn till telefonen när jag är hemma via trådlösa? Och koppla telefonen till skrivaren så att det går att skriva ut bilder trådlöst? Ungefär som en laptop menar jag... Eller är det för bra för att vara sant?

Postad 21 mars 2010 - 18:55

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

Asså jag är helt ny på detta med smartphones, men funderar på att köpa en desire. Går det då att ansluta den i ett trådlöst nätverk för att då kunna komma åt bilder, filmer och dokument i min stationära dator? Och tvärt om, via W-lanet menar jag alltså.

Det skulle ju innebära att det inte är några problem att streama film och musik som jag har i datorn till telefonen när jag är hemma via trådlösa? Och koppla telefonen till skrivaren så att det går att skriva ut bilder trådlöst? Ungefär som en laptop menar jag... Eller är det för bra för att vara sant?

Nej, det är inte för bra för att vara sant, skall gå alldeles utmärkt efter vad jag förstått.

Postad 21 mars 2010 - 19:10

Unregisteredbb4bac0a
  • Unregisteredbb4bac0a
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Puh, nu har jag precis läst hela tråden. Har just beställt en via 3. Peppad värre! Nu önskar man ju bara att Market gör alla betalapparna tillgängliga i Sverige. Har beställt en 399pott med 10gb turbo 3G och planerar på att använda telefonen som modem en hel del. Det gör man via att Roota eller installera PdaNet fullversion (30US). Pallar inte Roota en såpass bra lur ur lådan så betalapps är efterlängtat.

Nån som har nåt annat sätt att använda androidluren som 3G modem?

Redigerat av Unregisteredbb4bac0a, 21 mars 2010 - 19:12.

Postad 21 mars 2010 - 19:12

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Puh, nu har jag precis läst hela tråden. Har just beställt en via 3. Peppad värre! Nu önskar man ju bara att Market gör alla betalapparna tillgängliga i Sverige. Har beställt en 399pott med 10gb turbo 3G och planerar på att använda telefonen som modem en hel del. Det gör man via att Roota eller installera PdaNet fullversion (30US). Pallar inte Roota en såpass bra lur ur lådan så betalapps är efterlängtat.

Nån som har nåt annat sätt att använda androidluren som 3G modem?

Rätta mig om jag har fel här...men Desire är väl inte rootbar ännu? Kan ha helt fel om det här men men...

Postad 21 mars 2010 - 19:16

Unregisteredbb4bac0a
  • Unregisteredbb4bac0a
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Det stämmer nog, men eftersom den delar typ 90% av all hårdvara med N1 så är det bara en (antagligen väldigt kort) tidsfråga.

Postad 21 mars 2010 - 19:27

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1 298 inlägg
  • 0
Valet för mig står mellan Legend och denna. Kommer nog att bli Desire för min del ändå.
Såg något anmärkningsvärt på Tre´s hemsida, det står att Desire är olåst när man köper den med abbonemang eller med 3kontant. På Legend står det att den är låst under bindningstiden.

Någon som vet nåt mer om detta?

Postad 21 mars 2010 - 19:36

Unregisteredbb4bac0a
  • Unregisteredbb4bac0a
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Det stämmer nog, men eftersom den delar typ 90% av all hårdvara med N1 så är det bara en (antagligen väldigt kort) tidsfråga.

Hittade en gammal gratisversion av PdaNet på piratebay (inget olagligt, ingen crack och ingen rooting alltså), Funkar bara med windows dock... Jag har Mac... Skit...

Postad 21 mars 2010 - 19:36

frisbee
  • frisbee
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Rätta mig om jag har fel här...men Desire är väl inte rootbar ännu? Kan ha helt fel om det här men men...

http://www.knowyourc...htc_desire.html

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.