Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Apple iPad *

929 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Hur reagerar du på iPad? (362 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta
Apple iPad 3G 16GB (Surfplattor) 8 8.349998 (19) Inga priser
Apple iPad 3G 32GB (Surfplattor) 1 8.789472 (18) Inga priser
Apple iPad 3G 64GB (Surfplattor) 8 8.789472 (18) Inga priser
Apple iPad 16GB (Surfplattor) 9 8.934426 (60) Inga priser
Apple iPad 32GB (Surfplattor) 9 9.260868 (22) Inga priser
Apple iPad 64GB (Surfplattor) 1 8.733332 (14) Inga priser
5 relaterade trådar

Postad 03 November 2010 - 16:01

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Bara att invänta jailbreak nu då!
Hoppas det inte tar så lång tid.

Fördelar, nackdelar med jailbreak till iPad?

Postad 04 November 2010 - 10:11

kokodi
  • kokodi
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Fördelar, nackdelar med jailbreak till iPad?

Fördel: Cydia, Installous m.m. (Alltså tillgång till apps och olika verktyg helt gratis)
Nackdel: Kan göra systemet instabilt. Men det händer sällan.

Postad 04 November 2010 - 14:09

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0
Apple Store nere.
Ryktas att det kan vara en iPad på G.

Postad 04 November 2010 - 14:15

kokodi
  • kokodi
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Apple Store nere.

Intressant! Skulle inte bli förvånad om det är paddan som dyker upp. iOS 4.2 (med svenskt tangentbord) släpps ju vilken dag som helst.

Postad 04 November 2010 - 16:59

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Apple Store nere.

Det som talar emot är att Spanien och Tyskland också ligger nere och de har redan sin iPad.

Postad 04 November 2010 - 18:08

Unregistered37512
  • Unregistered37512
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Det som talar emot är att Spanien och Tyskland också ligger nere och de har redan sin iPad.

Alla är nere, aldrig enstaka länder som är nere

Postad 04 November 2010 - 18:56

Sonnerphors
  • Sonnerphors
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Alla är nere, aldrig enstaka länder som är nere

Us Store var uppe......

Postad 04 November 2010 - 19:20

Unregistered37512
  • Unregistered37512
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Us Store var uppe......

Oj då hade jag visst fel, har aldrig varit med om att det varit så förut och när jag skulle kolla så hade den svenska redan öppnat igen så.

Postad 04 November 2010 - 23:41

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Hur lägger man vantarna på Google Instant?

Postad 05 November 2010 - 15:26

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Nu har iOS 4.2 Gold Master släppts. Med denna version behöver man inte ha ett Dev konto för att installera.

http://gumballtech.c...-download-here/

Man måste tydligen ha senaste iTunes Betan för att installera iOS 4.2.
Alla nödvändiga filer finns i länken.

Knock yourself out!

TACK!

Äntligen mappar, uskrifter och svenskt tangentbord! :)

Postad 05 November 2010 - 17:53

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0

TACK!

Äntligen mappar, uskrifter och svenskt tangentbord! :unsure:

Varsågod! :)

Postad 11 November 2010 - 14:11

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0
Någon som fått vpn att fungera med ipad?
Vet inte hur jag skall importera certifikatet till ipaden. Att fylla i rutor med information är omöjlig då inte ens våra tekniker på jobbet vet vad som skall stå i rutorna.

Postad 11 November 2010 - 14:30

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Vet inte hur jag skall importera certifikatet till ipaden. Att fylla i rutor med information är omöjlig då inte ens våra tekniker på jobbet vet vad som skall stå i rutorna.

jag kör strongvpn o det funkar fint,körde bara guiden på deras websida.
Nån mer som surfat in på filmon.com? Ganska bra kvalle på bbc etc o kör jag amerikansk ip så kan man kolla på nbc abc fox etc.På iphonen funkar amerikanska kanalerna utan vpn skumt nog.Finns även 2 porr kanaler hehe

Redigerat av Unregistered40562de1, 11 November 2010 - 14:32.

Postad 13 November 2010 - 00:41

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0
Har länge funderat kring hur jag ska göra för att smidigt få till en lösning med musik i hela lägenheten, och tänkte bara dela med mig av den setup jag tänkt köra framöver med iPad som nav för "musik-i-hela-lägenheten" från Spotify:

Nu när Apple lanserat Apple TV (2), Airplay och iOS 4.2 har jag bestämt mig för följande setup:

En Apple TV vid TV:n kopplad med HDMI till min Reciever.
En Airport Express i köket kopplad mot en Audio Porto Pro (grym liten rackare!)
En iPad och diverse iPhones/iPods.
En router (Airport Extreme).

Nu kan jag på ett smidigt sätt:
* Använda min iPad som musikkälla och strömma musiken till köket (Airport Express) och till vardagsrummet (Apple TV) simultant, och sedan enkelt utöka med fler Airport Express/Apple TV.
* Skicka bild och ljud från iPad till min LCD-TV via Apple TV (t.ex. youtube-klipp, filmer m.m)
* Även använda de andra enheterna med iOS 4.2 som källa för ljud och bild. Kommer en kompis över så är det också bara för dem att spela upp valfritt material på deras iPhones och skicka det till mina högtalare/enheter.

Det negativa:
* Spotify finns inte som native iPad-app än, så jag får köra iPhone-appen x2 tills de släpper en iPad App.
* Då Apple inte släppt någon klient till Mac OSX för mottagning av Airplay kan jag inte skicka ljud/bild till min iMac eller MBP m.m. Tyvärr. Men därför kör jag även Airfoil, ett program till Mac OSX som kan skicka ljud från valfritt program på macen till alla AIrPlay-enheter. Men problemet då blir att jag inte kan styra musiken från t.ex. Spotify på Macen, då spotify inte släppt någon Remote-app till varken iPad eller iPhone (idioter!) :(

Ville bara dela med mig av detta, kanske kan inspirera någon som sitter och grubblar på om de ska köpa ett Sonos-set eller hålla sig till sina Apple-prylar.

Postad 15 November 2010 - 11:55

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Om jag specifierar mitt problem lite.
Vi har stonegate vpn på jobbet och skulle vilja få detta att fungera på ipaden, någon med erfarenhet hur man får fram info från vpn-servern som man skall fylla i i ipaden? Eller hur man får in ett certifikat på ipaden?
Det är mest frågetecken kring "gruppnamn" och "hemlighet". Vi har ipsec.

Postad 15 November 2010 - 13:37

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Har länge funderat kring hur jag ska göra för att smidigt få till en lösning med musik i hela lägenheten, och tänkte bara dela med mig av den setup jag tänkt köra framöver med iPad som nav för "musik-i-hela-lägenheten" från Spotify:

Nu när Apple lanserat Apple TV (2), Airplay och iOS 4.2 har jag bestämt mig för följande setup:

En Apple TV vid TV:n kopplad med HDMI till min Reciever.
En Airport Express i köket kopplad mot en Audio Porto Pro (grym liten rackare!)
En iPad och diverse iPhones/iPods.
En router (Airport Extreme).

Nu kan jag på ett smidigt sätt:
* Använda min iPad som musikkälla och strömma musiken till köket (Airport Express) och till vardagsrummet (Apple TV) simultant, och sedan enkelt utöka med fler Airport Express/Apple TV.
* Skicka bild och ljud från iPad till min LCD-TV via Apple TV (t.ex. youtube-klipp, filmer m.m)
* Även använda de andra enheterna med iOS 4.2 som källa för ljud och bild. Kommer en kompis över så är det också bara för dem att spela upp valfritt material på deras iPhones och skicka det till mina högtalare/enheter.

Det negativa:
* Spotify finns inte som native iPad-app än, så jag får köra iPhone-appen x2 tills de släpper en iPad App.
* Då Apple inte släppt någon klient till Mac OSX för mottagning av Airplay kan jag inte skicka ljud/bild till min iMac eller MBP m.m. Tyvärr. Men därför kör jag även Airfoil, ett program till Mac OSX som kan skicka ljud från valfritt program på macen till alla AIrPlay-enheter. Men problemet då blir att jag inte kan styra musiken från t.ex. Spotify på Macen, då spotify inte släppt någon Remote-app till varken iPad eller iPhone (idioter!) :D

Ville bara dela med mig av detta, kanske kan inspirera någon som sitter och grubblar på om de ska köpa ett Sonos-set eller hålla sig till sina Apple-prylar.

Hej

Ja jag har också varit inne på denna lösningen väldigt länge. Har idag bara en Applepryl i form av en iPad, men funderar på att applifiera hemmet lite med Airport Extreme och Express på lite olika ställen för att styra musiken med paddan. Till musik skulle det funka helt ok (när väl Spotify kommer till iPad (för det är väl bara en tidsfråga?)), men Apple är inte i närheten av en fungerande videolösning ännu tyvärr. Jag vill kunna spela upp full HD filmer från min HTPC och iPad är way to klen för att använda som något annat än remote där. Visst lite youtubeklipp går väl an, men inte mycket mer.

Jag ser dessutom mer än gärna att dom släpper AirPlay "Server" till både Mac och PC så jag kan skjuta musiken som ska spelas upp i vardagsrummet till HTPCn (så man slipper använda ytterligare en ingång på stärkaren).

Postad 16 November 2010 - 02:31

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0
Airfoil finns för det ändamålet (det sista du skriver) vilket också behövs för att köra ut annat ljud än bara iTunes-musik till AirPlay-produkter (fungerar skitbra!).

Upptäckte dock något jävligt tråkigt nu: iOS 4.2 kan endast skicka ljud över AirPlay till en enhet i taget... skit! Hoppas innerligt på att iOS 4.2.1 snabbt kommer och råder bot på detta..

Postad 16 November 2010 - 09:03

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Airfoil finns för det ändamålet (det sista du skriver) vilket också behövs för att köra ut annat ljud än bara iTunes-musik till AirPlay-produkter (fungerar skitbra!).

Upptäckte dock något jävligt tråkigt nu: iOS 4.2 kan endast skicka ljud över AirPlay till en enhet i taget... skit! Hoppas innerligt på att iOS 4.2.1 snabbt kommer och råder bot på detta..

Mja, AirFoil finns väl inte som klient till iPad så man kan skjuta ljudet till datorn, utan bara tvärt om eller hur?

Jo, det är en klar nackdel med AirPlay att den bara kan skicka till en mottagare.

Postad 16 November 2010 - 13:37

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Jag kör sedan en vecka iOS 4.2 Golden Master, allt funkar bra utom en sak: jag har haft problem att ansluta till vissa WIFI. På jobbets WIFI så ansluter den till nätet, men jag kan inte komma åt internet. (D-link router) Hemma så låser den WIFI-nätet (D-link 2740B) för ALLA, fick dock igång det när jag böt till min gamla Linksys router.

Det verkar som iOS 4.2 GM har en WIFI bugg som gjort att den skarpa releasen dröjer: http://www.engadget....ssues-to-blame/

Nu har jag 3G i min "padda" så jag klarar mig, men det kan vara bra att känna till för er med enbart WIFI.

Postad 16 November 2010 - 13:44

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Sen jag installerade remoteNAS för ReadyNAS och Air Video så har jag fått en helt nyvunnen respekt för denna gadget.
Tidigare var den bara ett enkelt substitut för browsing i soffan och lite för spel, men nu när jag via 3G kan streama alla mina
videofiler på mitt NAS vart som helst så är den helt plötsligt oumbärlig! (Där jag har täckning såklart, 3G eller WiFi)

Behovet för lokalt lagrade filer på Paddan blev väldigt litet iom denna lösning som fungerar utmärkt!!!

Postad 16 November 2010 - 15:20

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Jag kör sedan en vecka iOS 4.2 Golden Master, allt funkar bra utom en sak: jag har haft problem att ansluta till vissa WIFI. På jobbets WIFI så ansluter den till nätet, men jag kan inte komma åt internet. (D-link router) Hemma så låser den WIFI-nätet (D-link 2740B) för ALLA, fick dock igång det när jag böt till min gamla Linksys router.

Det verkar som iOS 4.2 GM har en WIFI bugg som gjort att den skarpa releasen dröjer: http://www.engadget....ssues-to-blame/

Nu har jag 3G i min "padda" så jag klarar mig, men det kan vara bra att känna till för er med enbart WIFI.

Det finns en ny GM version, 8c134b, som sägs lösa WIFI-problemen. Rykten säger att den skarpa releasen av iOS 4.2 kommer att ske inom kort.

Redigerat av Tomas L, 16 November 2010 - 15:25.

Postad 16 November 2010 - 15:44

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Hej!

Sambon har köpt en iPad och har börjat leka med den. En sak som vi båda (ingen av oss har ägt någon Mac-pryl innan) inte kan lista ut är hur vi öppnar dokument och filer som ligger på våran hemmaserver?

Sambon skriver en hel del på sin PC och vill sedan i soffan/sängen ligga och korrekturläsa/redigera enklare saker men vi kommer inte ens så långt att vi kan få upp den nätverks-share som används. Servern är Windows Server 2008.

Musik har vi fått igång via AirPlay men just dokument verkar helskumt. Pratade med en kompis som kan lite om mac och han sa att det inte ska vara några problem att mappa upp från en windowsburk (från mac-datorer).

har svårt att förstå hur man öht skall kunna använda denna produkt i mer professionella sammanhang om man inte ens kan öppna filer från nätverket med den? Speciellt inte om den har WLAN funktionalitet. Ska man jobba disconnectat ser jag absolut en vits att fylla minnet med dokument etc... Att hela tiden släpa med sig itunes och en pcdator för att synka dokument är inte ett alternativ.

vänligen
henrik

Postad 16 November 2010 - 16:38

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Hej!

Sambon har köpt en iPad och har börjat leka med den. En sak som vi båda (ingen av oss har ägt någon Mac-pryl innan) inte kan lista ut är hur vi öppnar dokument och filer som ligger på våran hemmaserver?

Sambon skriver en hel del på sin PC och vill sedan i soffan/sängen ligga och korrekturläsa/redigera enklare saker men vi kommer inte ens så långt att vi kan få upp den nätverks-share som används. Servern är Windows Server 2008.

Musik har vi fått igång via AirPlay men just dokument verkar helskumt. Pratade med en kompis som kan lite om mac och han sa att det inte ska vara några problem att mappa upp från en windowsburk (från mac-datorer).

har svårt att förstå hur man öht skall kunna använda denna produkt i mer professionella sammanhang om man inte ens kan öppna filer från nätverket med den? Speciellt inte om den har WLAN funktionalitet. Ska man jobba disconnectat ser jag absolut en vits att fylla minnet med dokument etc... Att hela tiden släpa med sig itunes och en pcdator för att synka dokument är inte ett alternativ.

vänligen
henrik

Ipad är öh inte tänkt att användas i professionella sammanhang, man får t ex inte moms-specificerade kvitton från Itunes vilket gör att man inte får/kan dra moms på inköp. Det är samtidigt lite märkligt att det finns en välfylld "Business" kategori i Appstore. Apple skriver dessutom att "The iTunes Store sells only to customers as end-users for personal, noncommercial use in their respective countries of residence".

Men det hindrar inte att många ändå använder Iphone/Ipad professionellt, det är svårt att hitta ett bättre mobilt arbetsredskap. Det går att hitta en App för det mesta, nu har du inte skrivit vilken typ av dokument du vill öppna, men jag tycker att GoodReader är väl värd de 15 kr den kostar, man kan inte bara läsa/se en massa olika dokument och bilder, utan man kan även ansluta till FTP eller servrar via Wifi. Jag laddar ofta ned dokument från firmans FTP, men jag inte testat ansluta till en server via WIFI och kan ej heller förrän jag laddat in senaste versionen av iOS 4.2.

Redigerat av Tomas L, 16 November 2010 - 16:39.

Postad 17 November 2010 - 10:24

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Tack för svaret. Vad märkligt, jag har hela tiden sett dessa tabletdatorer som dubbla användningsområden, dels i hemmet för surfning betala räkningar, läsa böcker och dels i vården, i industrin på kontoret etc.
Tittar man på diverse reklamfilmer för HP Slate (med windows 7 och en direkt konkurrent till iPad) visar man folk som springer runt på ett sjukhus och tittar på journaler och signerar saker med en liten plastpenna. Det är väl sådant man ska ha den till, se på film gör jag på min tv, men det kan vara skönt att lyssna lite på musik medans man läser dagens tidning.

Apple själva verkar ju i högsta grad anse att man ska använda en iPad i affärsmässiga sammanhang

http://www.apple.com/ipad/business/

Känns oerhört märkligt att man inte kan dra av moms? Är det verkligen rätt?

Kanske är detta något som kommer i framtiden, Såg att i senaste versionen av operativsystemet lade man till stöd för utskrifter. Känns som om det borde igått, men Apple ligger kanske lite efter...

Är inte orolig dock att den iPad vi köpt ska bli obsolete, Apple verkar ju stödja sin hårdvara väldigt länge och förädla den med nya versioner av sitt OS. I nuläget är det ti.ex. lite jobbigt att jobba med filer i iPad tycker jag. Saknar en "file explorer" med stöd för att mappa nätverksenheter, radera, flytta, döpa om filer etc... utan att behöva använda femtioelva 3epartsprogram.

produkten som sådan är suverän tycker vi båda, men de måste lägga till mer funktionalitet för produktivt bruk.

/H

Redigerat av MrNorth27, 17 November 2010 - 10:41.

Postad 17 November 2010 - 11:12

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1662 inlägg
  • 0
Man måste lära sig att tänka om lite bara. iPaden är ingen dator som har ett fullOS (tack och lov) där du har en batteritid på runt 4h och uselt UI för touch.
Sen att HP totalförstört Slate bidrar ju också till iPads succé. Dom skulle ha ett snyggt UI för touch osv. men instället släpper dom den med Win7 rakt av. Ska väl iof komma en med WebOS för konsumenterna senare men WebOS... ^_^

Det mesta går att göra på iPaden på ett eller annat sätt. Vill du bara administrera filer och skriva lite så kan du ju köra Remote Desktop, TeamViewer eller VNC. Jag kör Remote Deskop mot min server när jag tex. ska anmäla vab till försäkingskassan eller göra annat där jag behöver logga in med BankID.

Jag har alla mina dokument i min Dropbox så jag kan läsa dom utan att behöva tänka på att synka iPaden innan och vart jag än ändrar filerna så är dom uppdaterade.
Vill man kunna redigera Office-filer finns tex. Documents To Go där du kan synka filer och mappar över WiFi eller i molnet mot tex. Dropbox, Google Docs, box mfl.

Ang. att köra iPaden i företagsmiljö så är det många företag som redan kör med iPaden. Man kan utveckla apps som man sen sprider inom företaget som aldrig läggs i App Store. Det går till iPhone också...

Här har du en artiklar om just iPad i sjukhusmiljö där en läkare körde enbart sin iPad en vecka,
http://geekdoctor.bl...of-week_11.html
Och här är en samling länkar om iPade i sjukhusmiljö,
http://www.imedicala...g/ipad-hospital

Om ni inte redan har 4.2 så kommer ni få en ännu bättre upplevelse snart. Jag kan inte se hur man kan orka köra 3.x utan multitask och alla andra bra saker som gemensam inbox, snabbinställning av ljusstyrkan och mer stabil Safari som inte laddar om flikarna precis hela tiden när man växlar mellan dom. :)

Lycka till och hoppas ni hittar ett bra arbetsflöde med er iPad snart för det är en underbar enhet som bara blir bättre och bättre.

Postad 17 November 2010 - 14:38

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Tack för ett uttömmande svar. Det är mest sambon som använder iPad men hon frågar mig titt som tätt hur man ska göra si och så, så jag lär mig en del också. Har testat remote desktop mot våran WHS server och det är väldigt smidigt.

Hur tycker ni att man ska köra hotmail i iPad, via mailklienten eller webben (safari)?

/H

Postad 17 November 2010 - 20:11

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Om du har en WHS kan jag tipsa om denna länk;
http://www.wegotserv...s-folders-ipad/

Det var en del pill innan jag fick det att fungera som jag ville. Man måste t.ex. ha ett giltigt certifikat, det får man om man använder en homerserver address men inte om man som jag hade först en dyndns. Ändrade även inställningar för filtyper och största filstorlek i IIS för att kunna få ned större filer i mp4 format.

Nu konverterar HTPC:n alla inspelningar till en katalog på homeservern som jag sedan kan ladda ned och titta på i GoodReader, den klarar även av titta på pdf, word och powerpointformat.

Postad 18 November 2010 - 15:16

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

... mer stabil Safari som inte laddar om flikarna precis hela tiden när man växlar mellan dom. ;)

Just det där har jag stört mig fördärvad på, nästan mer än avsaknad av å, ä och ö.

Postad 18 November 2010 - 16:28

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
Surfen är generellt sett halvbra tycker jag.
- Inte så snabb webläsare
- iPad är inte så kraftig vilket påverkar surfprestandan
- Avsaknad av N (påverkar dock inte vanlig surf särskilt mycket)
- Svårt att träffa länkar med fingret (tar tid att bygga upp en snabb zoom-klick-teknik)
- Avsaknaden av AdBlock (saknar det såååå)
- Ibland klickar man när man bara vill scrolla vilket ibland är en enormt enerverande tidstjuv (dels en fråga om teknik dock givetvis)
(- Omladdning av flikar när de öppnas) (Denna punkt blir ju obsolet nu...)

Postad 19 November 2010 - 11:36

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Surfen är generellt sett halvbra tycker jag.
- Inte så snabb webläsare
- iPad är inte så kraftig vilket påverkar surfprestandan
- Avsaknad av N (påverkar dock inte vanlig surf särskilt mycket)
- Svårt att träffa länkar med fingret (tar tid att bygga upp en snabb zoom-klick-teknik)
- Avsaknaden av AdBlock (saknar det såååå)
- Ibland klickar man när man bara vill scrolla vilket ibland är en enormt enerverande tidstjuv (dels en fråga om teknik dock givetvis)
(- Omladdning av flikar när de öppnas) (Denna punkt blir ju obsolet nu...)

Jag kan inte direkt säga att Ipad:ens prestanda påverkar surfupplevelsen, de flesta sidor snurrar på rätt bra. Ett undantag är faktiskt Prisjakt/Minhembio som är en av de få (den enda som jag stött på!) som är lite seg på IPad. Safari på Ipad/Iphone är dock inte lika bra som på PC, men det finns andra browser-alternativ som t ex Atomic (med flikar) och Opera.

I övrigt så känns Ipad minst lika snabb som min Quad Core med Chrome! :unsure: Men visst måste man träna in en annan metodik när det gäller scroll/zoom/klick, men efter att ha använt Windows Mobile-enheter så känns Ipad och Iphone 4 som senaste generationens jetplan jmf med en traktor som man i längden inte orkade "köra".

Ipad klarar faktiskt N (802.11a/b/g/n) och avsaknaden av flash fungerar faktiskt som en effektiv "adblock"... :)

Redigerat av Tomas L, 19 November 2010 - 11:38.

Postad 19 November 2010 - 11:59

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1662 inlägg
  • 0
För 7:- kan du köpa Atomic Web Browser som har stöd för adblock och mycket mycket mer.

AD BLOCK: [OFF by default]
Atomic Web Browser has the ability to block most ad banners through URL filters. To enable Ad Block, goto Settings->Ad Block Settings and set Ad Block Filter to on.

Ang. att du klickar på länkar när du ska skrolla och att du har svårt att träffa länkar är nog en övningssak eftersom jag inte det problemet.
Jag har iof kört i-enheter sen första iPhone 2G men kan inte komma ihåg att jag hade dom problemen när jag skaffade första iPhonen.
Så öva på. Övning ger färdighet! :unsure:

Postad 19 November 2010 - 16:20

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

För 7:- kan du köpa Atomic Web Browser som har stöd för adblock och mycket mycket mer.

Ang. att du klickar på länkar när du ska skrolla och att du har svårt att träffa länkar är nog en övningssak eftersom jag inte det problemet.
Jag har iof kört i-enheter sen första iPhone 2G men kan inte komma ihåg att jag hade dom problemen när jag skaffade första iPhonen.
Så öva på. Övning ger färdighet! :unsure:

Tydligen ska Google Instant funka på något sätt med Atomic men jag har inte fått snurr på det. Någon som har lyckats? Google Instant borde vara som klippt och skuren för iPad.

Postad 22 November 2010 - 20:39

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
Downloading 4.2 from iTunes :(

Edit: ...men trodde jag skulle kunna skjuta Spotify till Arifoil Speakers med AirPlay, men icke! :D

Redigerat av SimonZ, 22 November 2010 - 21:31.

Postad 22 November 2010 - 23:22

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

• 1978 inlägg
  • 0
4.2 in my iPad :( så fett skönt!

Postad 23 November 2010 - 00:59

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Downloading 4.2 from iTunes :(

Edit: ...men trodde jag skulle kunna skjuta Spotify till Arifoil Speakers med AirPlay, men icke! :D

Jodå, det kan du. Jag "skjuter" spotify till Apple TV också. Dock inte samtidigt, tyvärr.

Har haft en MISÄR-Apple-dag idag.

1) Att uppdatera från iOS 4.2 GM till iOS 4.2.1 på min iPad gick inte alls via iTunes. Blev tvungen att leta upp den manuellt på internet och sedan återställa till den.

2) "Find My iPhone/iPad" vägrar fungera för mig. Står hela tiden som "Not Verified" trots att jag har verifierat kontot.

3) Min nya Apple TV pallade inte med uppdateringen till 4.2. Connect To iTunes loggan är det enda jag får se och så klart så har jag ingen micro-usb-kabel... Sanslöst att snåljäklarna på Apple inte skickade med någon sådan kabel.

Redigerat av shapic, 23 November 2010 - 01:08.

Postad 23 November 2010 - 09:59

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Jodå, det kan du. Jag "skjuter" spotify till Apple TV också. Dock inte samtidigt, tyvärr.

1) Att uppdatera från iOS 4.2 GM till iOS 4.2.1 på min iPad gick inte alls via iTunes. Blev tvungen att leta upp den manuellt på internet och sedan återställa till den.

2) "Find My iPhone/iPad" vägrar fungera för mig. Står hela tiden som "Not Verified" trots att jag har verifierat kontot.

3) Min nya Apple TV pallade inte med uppdateringen till 4.2. Connect To iTunes loggan är det enda jag får se och så klart så har jag ingen micro-usb-kabel... Sanslöst att snåljäklarna på Apple inte skickade med någon sådan kabel.

Kan du beskriva hur man gör?

Jag har en iPad med 4.2.1, en Linksys router och en PC med Win7 och AirFoil Speakers.

Postad 23 November 2010 - 10:46

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Hej,
Är total iPad-newbie (faktiskt total Apple/iXyz-newbie) men funderar på att ge bort en iPad till en tjatande flickvän. Vill dock förvissa mig om att jag ska slippa något som helst supportansvar vad gälla manicken om jag köper en, så:

Fattar jag dagsläget korrekt?

1) Apple har *inte* gjort sitt officiella iPad-släpp i Sverige ännu?
2) Man kan via diverse ställen/sajter (tex de listade på prisjakt) köpa iPads, men att de då är "utländska"?
3) Med iTunes är det en smal sak att uppgradera till det senaste iOS 4.2.x och då få full svensk funktionalitet?
4) Jag måste inte kladda med jailbreak/root etc för att kunna "svenskifiera" en utländsk iPad?
5) Om det nu inte är en "svensk" iPad jag kommer över (pga att Apple inte släppt ännu eller whatever) så kommer den rent funktionsmässigt ändå (mha iTunes-uppgraderingar osv) att kunna bli helt ekvivalent med den "officiella svenska" när Apple väl får tummen ur?

Redigerat av toppenkillen, 23 November 2010 - 10:47.

Postad 23 November 2010 - 12:16

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Hej,
Är total iPad-newbie (faktiskt total Apple/iXyz-newbie) men funderar på att ge bort en iPad till en tjatande flickvän. Vill dock förvissa mig om att jag ska slippa något som helst supportansvar vad gälla manicken om jag köper en, så:

Fattar jag dagsläget korrekt?

1) Apple har *inte* gjort sitt officiella iPad-släpp i Sverige ännu?
2) Man kan via diverse ställen/sajter (tex de listade på prisjakt) köpa iPads, men att de då är "utländska"?
3) Med iTunes är det en smal sak att uppgradera till det senaste iOS 4.2.x och då få full svensk funktionalitet?
4) Jag måste inte kladda med jailbreak/root etc för att kunna "svenskifiera" en utländsk iPad?
5) Om det nu inte är en "svensk" iPad jag kommer över (pga att Apple inte släppt ännu eller whatever) så kommer den rent funktionsmässigt ändå (mha iTunes-uppgraderingar osv) att kunna bli helt ekvivalent med den "officiella svenska" när Apple väl får tummen ur?

1) Stämmer, men det blir förmodligen i morgon.
2) Stämmer
3) Stämmer
4) Nej det behövs inte
5) Ja jag kan inte se hur det skulle kunna vara någon skillnad.

Postad 23 November 2010 - 12:25

Sonnerphors
  • Sonnerphors
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Snällt om du kunde länka till 4.2.1 :) taack!

Postad 23 November 2010 - 12:29

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Snällt om du kunde länka till 4.2.1 :) taack!

http://www.iphonehea...one-ipod-touch/

Postad 23 November 2010 - 13:53

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

1. Förr mig fungerade det alldeles utmärkt att uppgradera via Itunes, jag hade GM2 (med WIFI-fixen). iOS 4.2.1 är f ö indentisk med den sista GM 4.2.1 releasen.
2. Det finns nu uppdaterade versioner av "Find my Iphone" att ladda ned via Appstore. (Liksom för en rad andra program som Numbers/Keynote/Pages mm)

Postad 24 November 2010 - 00:17

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Kan du beskriva hur man gör?

Jag har en iPad med 4.2.1, en Linksys router och en PC med Win7 och AirFoil Speakers.

AirPlay fungerar enbart med produkter som officiellt stöder AirPlay, i dagsläget enbart Apple TV och Airport Express (+eventuellt någon/några bordshögtalare från t.ex. iHome). Airfoil Speakers fungerar enbart med Airfoil, och inget annat. Dock kan du från Airfoil skicka till både Airfoil Speaker OCH Apple TV/Airport Express. Men inte tvärtom tyvärr.

1. Förr mig fungerade det alldeles utmärkt att uppgradera via Itunes, jag hade GM2 (med WIFI-fixen). iOS 4.2.1 är f ö indentisk med den sista GM 4.2.1 releasen.
2. Det finns nu uppdaterade versioner av "Find my Iphone" att ladda ned via Appstore. (Liksom för en rad andra program som Numbers/Keynote/Pages mm)

1) Jag hade första GM-versionen av 4.2.
2) Det är inte det som inte fungerar, utan när jag lägger till mitt MobileMe konto i inställningarna så står det Not Verified. Ett mail skickades till min mail där jag var tvungen att verifiera mitt konto, vilket jag gjorde, men sedan hände det inget mer. Skumt som fan.

Postad 24 November 2010 - 06:59

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att ansluta till en nätverksskrivare som inte har stöd för airprint?

Postad 24 November 2010 - 12:21

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0
Yes, genom att dela ut den på en Mac, och sedan installera t.ex. Printopia (som för övrigt är sjukt bra!).

Postad 24 November 2010 - 18:19

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Måste bara rekommendera Slingplayer Mobile for iPad som äntligen släpptes idag. Denna appen bygger dock på att man redan har en Slingbox hemma (som man kopplar upp sig mot)

Denna appen innebär alltså att man kan se på riktig TV på iPaden, upp till 720P (eller vad nu iPaden stöder). Sjukt bra bild och underbart att alltid ha med sig en TV i väskan att bara plocka upp och kolla på. Gött också att kunna ställa iPaden bredvid spisen när man lagar käk och se vad man nu vill se...

Har man något inspelat på sin digitalbox hemma så är det bara att starta igång inspelningen och kolla, likaså om man vill spela in något som sänds. Bara att trycka på REC, så spelas det in.

Nästa project blir att koppla in sin TVIX mediaspelare till Slingboxen för att kunna spela upp hela sitt videobibliotek på Paddan.

Rekommenderas starkt!

Edit: Stavfel.

Redigerat av flizzy, 24 November 2010 - 18:21.

Postad 25 November 2010 - 10:08

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
Jag provade en Slingbox med Slingplayer för iPhone och bildkvaliteten var ett dåligt skämt. Är det stor skillnad mellan Slingplayer for iPad och den för iPhone?

Postad 25 November 2010 - 14:14

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Jag provade en Slingbox med Slingplayer för iPhone och bildkvaliteten var ett dåligt skämt. Är det stor skillnad mellan Slingplayer for iPad och den för iPhone?

Ja, det måste jag säga att det är. Jag har kört Slingplayer för iPhone ett tag och min känsla är att iPhone-skärmen är alldeles för lite för att kunna se på TV på och även kvalitén är betydligt sämre än iPad-versionen.

Det är verkligen som att titta på en riktig TV när man använder iPaden. Kvalitén är otrolig och jag märker inte ens någon skillnad när jag kör 3G mot att köra WLAN.

Postad 26 November 2010 - 22:59

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

AirPlay fungerar enbart med produkter som officiellt stöder AirPlay, i dagsläget enbart Apple TV och Airport Express (+eventuellt någon/några bordshögtalare från t.ex. iHome). Airfoil Speakers fungerar enbart med Airfoil, och inget annat. Dock kan du från Airfoil skicka till både Airfoil Speaker OCH Apple TV/Airport Express. Men inte tvärtom tyvärr.

Exakt. Skrev ju från början att det inte gick. :)

Redigerat av SimonZ, 26 November 2010 - 23:02.

Postad 26 November 2010 - 23:13

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Jag har nu kopplat ihop min TVIX 6500 mediaspelare ihop med min Slingbox vilket också gör att jag kan spela ALLA mina mediafiler (inkl. MKV & DVD i form av ISO) på min iPad i hög kvalité.

Nu är dessutom min TVIX kopplad till min NAS så möjlighterna är enorma för att ha tillgång till enorma mängder film mm.

Mitt köp av Slingbox har gjort iPaden till den ultimata prylen som verkligen kan allt.

Postad 27 November 2010 - 02:30

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Slingbox, stöder den myra andra mottagningsmetoder än satellitnedtagning?
Skulle vara sweet att kunna koppla in den till en boxermottagare och se de kanalerna på rörlig fot.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.