Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Regas skivspelare

1278 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rega P2 (Skivspelare) 1 8.833332 (5) Inga priser
Rega P9 (Skivspelare) 2 (0) Inga priser
Rega P7 (Skivspelare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Rega P5 (Skivspelare) 1 7.5 (1) Inga priser
Rega Planar 3 (Skivspelare) 9 8.599998 (14) 6 600:-
Rega P1 (Skivspelare) 1 8.722222 (17) Inga priser
Rega P3-24 (Skivspelare) 1 9.124998 (7) Inga priser
Rega RP1 (Skivspelare) 7 8.277776 (17) Inga priser
Rega RP3 (Skivspelare) 5 8.6 (4) Inga priser
Rega RP6 (Skivspelare) 9 (0) Inga priser
Rega RP8 (Skivspelare) 7 7.5 (1) Inga priser
Rega Planar 2 (2016) (Skivspelare) 9 8.384614 (12) 6 990:-
4 relaterade trådar

Postad 17 July 2012 - 08:31

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Har inte kommit mig för...ska lägga en beställning senare i veckan (är på semester med familjen..).

Postad 18 July 2012 - 20:44

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Har inte kommit mig för...ska lägga en beställning senare i veckan (är på semester med familjen..).

Du kommer inte ångra detta - fattar faktiskt inte varför Rega inte säljer sina spelare med dessa remmar från början...

Postad 19 July 2012 - 14:40

fleksnes2000
  • fleksnes2000
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Rega P3-24 säljes

Jag har en vinylspelare, Rega P3-24 med en Elys 2-pickup, i absolut
nyskick. Den är ett år gammal, har använts totalt kanske 120 minuter.
Jag vill sälja den eftersom jag insett att jag vill ha en
halvautomatisk spelare. Originalkartong, kvitto och allt som följde med vid köp finns med. Spelaren finns i Malmö.

Lägg ett seriöst bud.

Hör av er per mail vid intresse: [email protected]

Redigerat av fleksnes2000, 19 July 2012 - 14:41.

Postad 27 August 2012 - 20:44

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Vet inte om det besvarats tidigare i tråden, läste några inlägg om det men inget bekräftat. Precis köpt en ny Rega P1 och är supernöjd, men det finns ett frågetecken. Den installerade RCA kabeln är ju inte så het, tunn som en telefonsladd. Jag har Argon kablar hemma som bara väntar på att få användas, men går det ens att byta ut kabeln?

Tacksam för svar!

Postad 27 August 2012 - 22:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Då är det dags för Rega RP8 & RP10

Jag tror att dessa kommer i oktober

Länk

Postad 28 August 2012 - 09:00

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Då är det dags för Rega RP8 & RP10

Jag tror att dessa kommer i oktober

Länk

Låter spännande! Dessa modeller ersätter alltså P7 och P9, konkurrensen hårdnar nu i båda prisklasserna....

Postad 28 August 2012 - 15:21

Arcane
  • Arcane
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Låter spännande! Dessa modeller ersätter alltså P7 och P9, konkurrensen hårdnar nu i båda prisklasserna....

Blir lite småintressant att se priset på dessa, RP6 kostar väl mer eller mindre en 1000-lapp mer än P5 gjorde? Är det förresten någon som kan förklara den där konstruktionen som förbinder armen och tallriken på RP-spelarna? Jag har aldrig förstått nyttan med den. Det verkar ju inte som om den följer med armen om man köper den separat.

Postad 28 August 2012 - 16:21

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Blir lite småintressant att se priset på dessa, RP6 kostar väl mer eller mindre en 1000-lapp mer än P5 gjorde? Är det förresten någon som kan förklara den där konstruktionen som förbinder armen och tallriken på RP-spelarna? Jag har aldrig förstått nyttan med den. Det verkar ju inte som om den följer med armen om man köper den separat.

Den hör ju inte till armen utan är en del av spelaren. Har inte Linn LP12 nåt liknande i en av alla uppdateringarna? Tanken är väl att den skall ge en bättre mekanisk koppling mellan arm och motorlager(?)

NEW DB Technology (Double BraceTechnology)
“Mass absorbs energy - lost energy equals lost music”! Rega has pioneered the use of lightweight rigid plinths. Clever use of lightweight particulate core with a highly rigid phenolic resin skin became the foundations of the high level of performance achieved by the now iconic Planar turntable range. The latest generation of Rega turntables takes this design philosophy to the next level. A super lightweight plinth combined with a phenolic resin double brace mounted specifically where the increased rigidity is required (between the tonearm mounting and the main hub bearing) forms a structurally sound “stressed beam” assembly. This rigid plinth design prevents energy absorption and unwanted resonances which will add unnatural distortions to the music. Equally, heavier mass can transfer more unwanted energy such as motor or bearing noise directly into the rotating record. The use of braces instead of the complete skin allows double thickness phenolic resin in these key areas while providing further weight reduction to the plinth which directly addresses the issue of mass absorption and unwanted energy transmission.

Postad 03 September 2012 - 17:23

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Nu när P7 försvinner - om du hittar nån, så passa på!!!!
Rega lär inte ersätta denna dubbelremdrivna, keramiktallrikspelare med en ny i samma prisklass.
Visst, ersättaren kommer säkert prestera än bättre - men helt säkert till ett mycket högre pris. Om P7´s tallrik stör dig, gör dig yr/drar din blick till sig, finns det ett billigt fix:
Köp en burk färg och spraya den svart så är det löst...

P7/RB700 ger verkligen valuta för pengarna
- Jag har använt både P2, P3/24 & P5 innan - P7 ligger långt över dessa - både i kvalitetskänsla & prestanda.
Hittar du nån som säljer ut sina sista ex -KÖP!

Postad 17 September 2012 - 20:56

lasse_maja
  • lasse_maja
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej
Har en gammal Rega planar 3 liggandes i garderoben , det sitter en goldring 10-40 på, finns det nåt värde i den gamla spelaren eller är det bara nya som gäller. ?

Redigerat av lasse_maja, 17 September 2012 - 21:04.

Postad 17 September 2012 - 21:12

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
P3 bör stå sig bra fortfarande och 1040 är en mycket bra pu (numera ersatt av 1042 om jag inte tar fel)

http://www.vinylengi...co/g-1040.shtml
http://www.vinylengi...y/rega/p3.shtml

Postad 17 September 2012 - 21:18

lasse_maja
  • lasse_maja
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Om man får för sig att sälja bort den, vad ska man sätta för pris på den?

Postad 18 September 2012 - 06:56

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tror det var oktober som de nya spelarna lanseras. Som vanligt är jag lite skeptiskt beträffande "hur" mycket dessa skiljer sig i ljudkvalite gentemot sina föregångare, men spelar igen roll: älskar Rega.

Postad 18 September 2012 - 07:18

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Om man får för sig att sälja bort den, vad ska man sätta för pris på den?

ReHiFi sålde en för 2900:-, de brukar dock ligga relativt högt och din Goldring 1040 är, om skicket är bra, en bättre pu än den AT95E som medföljer hos ReHiFi.

Skulle gissa att du kan lägga ut den för ca 2500:-

Redigerat av tomano58, 19 September 2012 - 00:07.

Postad 03 October 2012 - 16:14

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Pro-Ject på Rega?

Har haft planer på att köpa till glastallriken som medföljer P3/5:an till min P1:a men sen började jag fundera på om akryltallrikarna som kommer med Pro-Ject:s debutserie skulle passa/funka att använda. Någon som har provat detta eller har några tankar kring det?

Postad 03 October 2012 - 16:38

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Pro-Ject på Rega?

Har haft planer på att köpa till glastallriken som medföljer P3/5:an till min P1:a men sen började jag fundera på om akryltallrikarna som kommer med Pro-Ject:s debutserie skulle passa/funka att använda. Någon som har provat detta eller har några tankar kring det?

Förutsätter ju att de har likadan "infästning". Annars finns det att köpa akryltallrik till Rega. Tex hos Groovetracer

En sökning på Google ger en del annat också. Finns en rätt stor eftermarknad.

Postad 03 October 2012 - 17:22

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Tackar för tipset!

Tittat runt lite och hittat en hel uppsjö val av tallrikar m.m. Tror det kommer bli en akryl för min del iaf, inte bestämt mig från var än. Någon annan som har kört akryl på sin Rega? När jag ändå är i tråden, jag har lite andra funderingar som färsking i vinyldjungeln som någon manad gärna får ge lite feedback på?

Utöver ny tallrik så är mina planerade uppgraderingar på min P1:a: ny puppa (Ortofon 2m Red), RIAA (Pro-Ject Phono Box II) och någon form av "grundplint". Undrar lite över vad som skulle ge störst effekt.

Lever på studentbudget nu så inköpen får planeras över en något otillfredsställande tidsram. Gå från min OM5e till en 2m Red känns ju som det borde ge ett bra lyft. Vet inte riktigt hur bra mitt integrerade RIAA i min Harman Kardon 3490 är men det finns säkert en del att vinna där också. Till slut då så känns det som att spelaren återger en del ljud där den står just nu så jag har funderat på att fixa någon slags plint den kan stå på som "grundar" ytterliggare en del vibrationer. Har varit inne på granitskiva, akrylplatta och diverse andra lösningar. Hur har ni gjort?

Tankar och tips tas emot med öppna armar och ben ;)

Postad 03 October 2012 - 17:29

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Måste bara tipsa om en sida jag hittade när jag letade ny tallrik: http://www.lpturntables.blogspot.se/

Redigerat av Draj, 03 October 2012 - 17:29.

Postad 03 October 2012 - 20:19

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Tackar för tipset!

Tittat runt lite och hittat en hel uppsjö val av tallrikar m.m. Tror det kommer bli en akryl för min del iaf, inte bestämt mig från var än. Någon annan som har kört akryl på sin Rega? När jag ändå är i tråden, jag har lite andra funderingar som färsking i vinyldjungeln som någon manad gärna får ge lite feedback på?

Utöver ny tallrik så är mina planerade uppgraderingar på min P1:a: ny puppa (Ortofon 2m Red), RIAA (Pro-Ject Phono Box II) och någon form av "grundplint". Undrar lite över vad som skulle ge störst effekt.

Lever på studentbudget nu så inköpen får planeras över en något otillfredsställande tidsram. Gå från min OM5e till en 2m Red känns ju som det borde ge ett bra lyft. Vet inte riktigt hur bra mitt integrerade RIAA i min Harman Kardon 3490 är men det finns säkert en del att vinna där också. Till slut då så känns det som att spelaren återger en del ljud där den står just nu så jag har funderat på att fixa någon slags plint den kan stå på som "grundar" ytterliggare en del vibrationer. Har varit inne på granitskiva, akrylplatta och diverse andra lösningar. Hur har ni gjort?

Tankar och tips tas emot med öppna armar och ben ;)

Granitskiva blir nog riktigt bra eller en hemgjord plint. Se tex Glidtassens här på forumet. Gällande pu så borde 2M red vara ett lyft mot OM5 men har du råd så gå direkt på 2M Blue. Riaa't i din HK bör duga bra att börja med men bör uppgraderas på sikt.

Postad 03 October 2012 - 21:29

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Glidtassens plint är riktigt fin men snickeri är inte en av mina färdigheter så jag letar efter "färdigare" lösningar :)

Har lite planer på att åka till ett stenbrott i närheten och se om de kan hjälpa mig hitta något som skulle kunna funka. Sen blev jag lite nyfiken på en akrylplatta som isolering (http://lpturntables....r-all-rega.html). Jag va på HiFiKlubben häromdan och pratade vinyl och han tyckte prisskillnaden mellan 2M Röd och Blå var rättfärdigad och att den blå var prisvärd. Men jag tror jag köper den röda och börjar där, har ju en rätt diger lista påtänkta uppgraderingar.

Jag ska lämna in min HK på service imorgon på HiFi-Punkten då något relä spökar och resulterar i att det knäpper i mina högra högtalarkanaler när jag byter input i receivern och kanal på TVn. Jag ska nog låna med ett extern RIAA hem när de fixat den och se hur stor skillnad det gör.

Känner redan ångesten över att inte ha en förstärkare i hemmet :(

Postad 07 October 2012 - 09:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Plinten som jag byggde har främst estetiska fördelar, men jag upplever att även ljudet fick en liten skjuts. Antar att det beror på att den frilades en aning från den större möblen via gummitassarna.

Postad 21 October 2012 - 13:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Länk till nya mästerverket

Postad 21 October 2012 - 13:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Yes, plinten som jag byggde ser ganska bra ut.

Jag är bildlärare, saknar dessvärre skolning i träslöjd. Man får betrakta min första plint som en skiss. Om jag får tid kommer jag att bygga en helt ny variant.

Albumet är kompletterat där jag gjort en snabbskiss på hur den nya plinten skulle kunna se ut? Som ni ser är bilden gjord i Photoshop där jag lagt lager över originalet. Inser emellertid att jag borde girsågat hörnen på den först plinten, det blir snyggare så.

Skissen

Redigerat av Glidtassen, 21 October 2012 - 13:42.

Postad 21 October 2012 - 20:27

Arcane
  • Arcane
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Angående plintar och så vidare kan jag varmt rekommendera en hylla istället. Jag kan stå vid sidan av min spelare och hoppa utan att det på något vis påverkar ljudet. Även jag överväger att bygga en ny utgåva av min skiss med lite trevligt regnskogsträ som jag har stående i källaren och en ordentligt korkmatta. Just nu är det björkplywood (med en betsning som gick helt åt ****) och gummimatta så mindre vackert men mycket effektivt.

För övrigt tycker jag att P8 ser helt förfärlig ut, inte alls min kopp te.

Redigerat av Arcane, 21 October 2012 - 20:28.

Postad 22 October 2012 - 05:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag gissar att Rega RP8 består av två delar: att man kan ha den ytter rektangulära plinten kvar, eller alternativt lyfta bort den och bara spara skelettet.

Visst är det bästa alternativet att ha en hylla, det är jag övertygad om. Men jag tror även att det kan vara roligt att leka med olika plintar för att se om det har någon inverkan på ljudkvaliten. Min Rega P3-24 menar jag låter aningen bättre med plinten under sig, men det har också att göra med att den friläggs ytterligare från underlaget.

Postad 22 October 2012 - 08:00

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Länk till nya mästerverket

Får känslan av Gandy & Co har velat skapa en skivspelare som är spektakulär rent designmässigt. Tror att det numera krävs med tanke på att flera av konkurrenterna redan har väl utbyggda modellprogram med väldesignade skapelser. Återstår nu att höra hur den låter...

Postad 22 October 2012 - 21:24

Arcane
  • Arcane
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Får känslan av Gandy & Co har velat skapa en skivspelare som är spektakulär rent designmässigt. Tror att det numera krävs med tanke på att flera av konkurrenterna redan har väl utbyggda modellprogram med väldesignade skapelser. återstår nu att höra hur den låter...

Det ligger nog något i det. Dock tror jag personligen att en spelare son känns stilfull, elegant och påkostad hade varit en bättre väg att gå. Speciellt om man siktar efter en bredare publik. Design är ju givetvis en smaksak men jag tror det är relativt få som kommer att köpa en P8 pga. att den är estetiskt tilltalande.

Angåend plintar vs. hyllor så ville jag bara ge diskussionen ytterligare en dimension. Det glöms ofta att en relativt enkel hylla ger ett lika bra resultat som mer avancerade plintar/stereomöbler när det kommer till svarvar.

Postad 23 October 2012 - 04:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Som tidigare nämnt tror jag att en skivspelares bas är relevant till en viss nivå.

Självklart finns det är egenintresse hos Rega att marknadsföra nya varianter av skivspelare för att fortsätta sälja produkter. Men en skivspelares konstruktion återspeglas bara på ljudkvaliten till en viss nivå, sedan är det andra faktorer som tar vid: mastring av skivan, press osv.

Postad 23 October 2012 - 07:52

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Det ligger nog något i det. Dock tror jag personligen att en spelare son känns stilfull, elegant och påkostad hade varit en bättre väg att gå. Speciellt om man siktar efter en bredare publik. Design är ju givetvis en smaksak men jag tror det är relativt få som kommer att köpa en P8 pga. att den är estetiskt tilltalande.

För oss som har varit med ett tag och redan blivit invigda är estetiken av en underordnad betydelse men när man ska fånga den nya generationen så tror jag att det krävs något mer än en mattsvart MDF- plint för att väcka intresset. Tilltalande former och eventuella färgvarianter har mer betydelse än man tror i dagens läge, det gäller att väcka det där ha- begäret och detta är rätt väg att gå för Regas del tror jag. Ljudåtergivningen och musikaliteten stor fortfarande i centrum hos Rega med tillägget att produkterna nu säljs med ett mer designat yttre.

Redigerat av GyroSE, 23 October 2012 - 07:53.

Postad 23 October 2012 - 08:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Håller helt med Gyro

Allt handlar egentligen om visuell kommunikation och retorik när det kommer till marknadsföring. Att jag spenderade över
7000:- på min senaste svarv handlar mycket om just det. Rega P3-24 är en enormt vacker spelare designmässigt.

Postad 23 October 2012 - 11:39

Arcane
  • Arcane
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Jag sitter ju i samma båt som er båda, jag ifrågasätter bara huruvida man uppnår detta mål genom P8. Jag tror personligen att estetiken de valt snarare skrämmer bort kunder än attraherar dem. Estetiken är betydligt mer i linje med andra skivspelare som redan finns på marknaden och inte består av en svart MDF. Jag tror inte att gemene man köper en P8 för att den är estetiskt tilltalande.

Min poäng är således att jag förstår och är enig i deras målsättning men jag tycker inte de når den, inte ens i närheten.

Postad 23 October 2012 - 13:27

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det är inget fel att välja estetik vid köp av skivspelare.

Men i valet mellan lite mer udda design skulle jag välja Michell Gyro över Rega RP8 när som helst.

Postad 23 October 2012 - 15:40

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Men i valet mellan lite mer udda design skulle jag välja Michell Gyro över Rega RP8 när som helst.

Håller med Glidtassen om detta till 100%.

Är lite jävig i frågan eftersom jag äger en GyroDec men jag skulle välja en Gyro 10 gånger av 10 då både ljudåtergivningen och dess utseende ligger i en klass för sig inom detta prisspannet. Dessutom är en GyroDec uppgraderingsbar på ett helt annat sätt än vad Regas skivspelarmodeller är. Du kan t.ex. i stort sett montera dit vilken tonarm du vill på Gyron, denna lilla manöver fungerar knappast på Regas spelare om man inte väljer någon av deras egna armar förstås.

Redigerat av GyroSE, 23 October 2012 - 15:41.

Postad 23 October 2012 - 18:04

Arcane
  • Arcane
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Precis min poäng.

Postad 24 October 2012 - 09:00

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Jag måste ändå säga att Rega tar detta i rätt riktning med den nya designen. Det börjar trilla in lite kommentarer ute på nätet från folk som har haft chansen att lyssna på vad RP8 kan åstadkomma. Av det jag hittills har tagit del av så verkar det vara idel lovord, nu väntar vi bara på vad de första formella testerna ger för resultat...

Postad 25 October 2012 - 07:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Skulle bara vilja veta hur de testar skillnader mellan olika verk. En skivspelare har så många delar, moment. Hur prövar de vad en skivspelare i sig själv kan åstadkomma? Känns som många tester är rotade i en religiös åskådning.

Postad 25 October 2012 - 12:32

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Skulle bara vilja veta hur de testar skillnader mellan olika verk. En skivspelare har så många delar, moment. Hur prövar de vad en skivspelare i sig själv kan åstadkomma? Känns som många tester är rotade i en religiös åskådning.

Nja, men jag kan hålla med till viss del. Får också känslan av att hifi har ett visst inslag hokus pokus ibland vilket har ventilerats under en annan tråd här på forumet.

Man får väl ha som grund att testerna är en vägledningen i vilken riktning det pekar. Samtidigt är det viktigt att ha den insikten att ett test aldrig är helt objektivt. Faktorer som t.ex. testarens ljudideal spelar ofta stor roll i sammanhanget vilket helt kan spoliera ett test av en viss stereodel. En del av de brittiska hifi- tidningarna brukar genomföra en hel del blindtester inte minst när det gäller s.k. turntable shootouts. Har där flera gånger fått uppfattningen att de får anses mer riktiga än då man provar en av testaren redan känd enskild skivspelare.

Min filosofi är att man tar testet av en specifik produkt som en vägledning och att man sedan själv bildar sig en uppfattning genom att själv lyssna till vad den kan åstadkomma.

Postad 25 October 2012 - 18:26

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Angåend plintar vs. hyllor så ville jag bara ge diskussionen ytterligare en dimension. Det glöms ofta att en relativt enkel hylla ger ett lika bra resultat som mer avancerade plintar/stereomöbler när det kommer till svarvar.

Kloka ord. Här är en vägghylla jag och en vän svarvade till för nått år sedan, Dax för en ny modell till min VPI Classic när det blir lite tid över.. https://www.minhembi...lakebob/302543/

Redigerat av Sidelakebob, 25 October 2012 - 18:27.

Postad 30 October 2012 - 21:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Hur många av er har ställt Regas spelare mot varandra i tester med samma puppa?

Postad 11 November 2012 - 11:41

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Såg idag att P9:an inte längre fanns med på produkter på Regas hemsida..... Det är RP8:n som är högst i hierarkin just nu....

Men man kan ju undra om det är en RP10 i faggorna.... :)

Redigerat av hultin, 11 November 2012 - 11:41.

Postad 12 November 2012 - 20:10

Unregisteredd05446ac
  • Unregisteredd05446ac
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hej! Jag har köpt en Rega RP3 ,och jag har problem med att ljudet är mycket högre från högra kanalen.

Tror ni det är nått fel?,eller skall nålen spelas in så blir de bättre?

Postad 14 November 2012 - 06:16

Unregisteredd05446ac
  • Unregisteredd05446ac
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Hej! Jag har köpt en Rega RP3 ,och jag har problem med att ljudet är mycket högre från högra kanalen.

Tror ni det är nått fel?,eller skall nålen spelas in så blir de bättre?

Det var Elys 2 Pickup´en de var fel på.

Postad 14 November 2012 - 20:57

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Jag har gjort det. Ortofon OM30 på en Planar 3 och en P7. Lät mycket bättre på den senare.

Postad 14 November 2012 - 23:02

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Jag med. Rega Exact på en P3/24, P5 & P7. Lät bättre, t o m mycket bättre för varje steg upp i klasserna...

Postad 21 November 2012 - 19:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Men antar att ni inte ställt två separata spelare jämte varandra med likadan puppa?

Postad 22 November 2012 - 16:21

LYD Hifi Hembio
  • LYD Hifi Hembio
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Rega RP8 har sverigepremiär hos mig på LYD HiFi i Umeå!

På fredag den 30:e november och lördag den 1:a december står det förmodade underverket här.

Postad 23 November 2012 - 06:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Älskar verkligen Regas spelare

Skriver mer sällan i trådarna numera, mycket pga. att min vakna tid spenderar jag på jobbet som lärare, och är oftast för trött för att sätta mig ned och skriva.

Som tidigare nämnt överraskade jag en av mina äldsta vänner med en begagnat Rega P1 i födelsedagspresent. Den låg ute på Blocket några veckor innan min kompis fyllde år, så jag kände ändå att jag var tvugen att slå till. Den hade en Ortofon OM5 monterad som jag bytte mot en OM10.

Väl hemma så ställde jag denna mot min dåvarande setup: Rega P3-24 röd (Goldring 2200). De fick signal från samma RIAA (HEED Questar). Jag skulle gissa att OM10 är en aning enklare puppa än Goldring 2200, det får ni själva avgöra.

Jag hade tidigare lovprisat Rega P3-24, utan egentligen spelat den direkt bredvid en annan spelare. När jag sålde min tidigare Rega P2 tog jag bara av Goldring-puppan och monterade den på min nya röda spelare.

Sanningen ligger nog i att jag hänfördes av design, byggkvalitén hos Rega P3-24. Därför gör jag också antagandet att tyckte mig höra massor av nya skeenden i ljudbilden.

När jag sedan jag ställde Rega P3-24 (Goldring 2200) bredvid min kompis Rega P1 (OM10) så var skillnaderna inte så pass stora. Tänk nu på ett Rega P3-24 kostar säker 3ggr så mycket, och hade en finare puppa monterad. Den dyrare spelaren har bättre: tonarm, puppa, skivtallrik, separat motorstyrning, bättre plint.

Men ändå handlade det om små nyanser. Rega P1:an spelade inte med samma tyngd och djup som den dyrare, men hade istället en lite lättsammare diskant som kvittrade på ett charmigt sätt. Enligt min mening var det basen som skiljde dessa två spelare åt, den dyrare spelaren kunde återge mer bas med en annan stadga. Om detta handlar som verket i sig låter jag vara osagt, men jag måste ändå påpeka att den också hade en dyrare pick-up monterad.

Prisskillnaden mellan dessa två är stor, och jag anser detta vara högst relevant i sammanhanget: vad betalar man för? Design, hantverk, kvalité.

Nu släpper Rega en spelare för 18000: - (Rega RP8) en ganska saftig prislapp menar jag, detta med tanke på att varje vinylskiva oftast föregås av en digital master.

Redigerat av Glidtassen, 23 November 2012 - 06:49.

Postad 26 November 2012 - 13:45

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
På Torsdag fredag och lördag så kan ni provlyssna på Regas nya RP8 på LYD i umeå.

Postad 27 November 2012 - 11:31

LYD Hifi Hembio
  • LYD Hifi Hembio
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

På Torsdag fredag och lördag så kan ni provlyssna på Regas nya RP8 på LYD i umeå.

Rättelse: Det är på fredag och lördag ( 30:e nov - 1:a dec ) som RP8 finns uppriggad på LYD.

Postad 27 November 2012 - 22:22

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 1

Men antar att ni inte ställt två separata spelare jämte varandra med likadan puppa?

Jo så gjorde jag. Det är ju bara att ha ett OM-hus och byta nålen samt stoppa in kablarna i riaat. Tar en halv minut.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.